MESAGERII LUI DUMNEZEU ÎN
“ZILELE DIN URMĂ” “Căci El va porunci
îngerilor îmesagerilorş Săi pentru tine, să te păzească în toate căile
tale.” Psalmul 91:11. În mijlocul “timpurilor
periculoase” ale acestei “zile rele” şi a vocilor de avertizare ale sfinţilor
profeţi şi apostoli, care arată cursele, molimele şi pericolele subtile din
toate părţile — şi, de asemenea, în mijlocul înţelegerii sensului existenţei
reale a acestor asedii rele şi pericole — cât de preţioase sunt pentru sfinţi
protecţia şi grija divină şi iubirea Lui personală! Evident, persoana la care
se face referire în textul nostru, care dă o sarcină sau un mesaj, este Iehova,
Tatăl ceresc. Profetul David profeţeşte în legătură cu o persoană atunci
viitoare. Noi credem că acea persoană în primul rând era Domnul nostru Isus
Cristos; şi în al doilea rând, toţi cei pe care El i-a acceptat ca membri ai
Corpului Său de-a lungul acestui Veac Evanghelic — clasa Mesia, Cap şi membre.
Cuvintele implică o grijă specială a lui Dumnezeu asupra acestei clase. Peste
tot în Scripturi se face referire la ei ca la cei pe care Dumnezeu îi iubeşte în
mod special şi le poartă de grijă. Domnul nostru Isus este Singurul Fiu Conceput
şi preaiubit, şi toţi cei care sunt membrii Săi sunt iubiţi în mod special. Isus
le-a spus unora dintre ucenicii Săi credincioşi: “Însuşi Tatăl vă
iubeşte”. Înţelegem că sarcina dată
îngerilor are o aplicare foarte largă. Apostolul Pavel ne asigură că îngerii lui
Dumnezeu sunt spirite slujitoare trimise să ajute şi să slujească pe acei care
vor fi moştenitorii mântuirii, cei mântuiţi din acest Veac Evanghelic. Da, toţi
aceştia, deoarece cred în Cristos, deoarece în inimă sunt credincioşi, deoarece
s-au consacrat pe deplin Domnului şi au fost concepuţi de spiritul Său, sunt
subiecţii speciali şi fericiţi ai harului Său, slujiţi de mesagerii invizibili.
Domnul nostru Isus arată practic aceeaşi idee în declaraţia Sa: “Îngerii lor în
ceruri văd pururea îau acces laş faţa Tatălui Meu”. Cuvintele Învăţătorului par
să implice că unul sau mai mulţi dintre aceşti îngeri au în grijă pe consacraţi,
chiar cei Aleşi. Domnul nostru foloseşte o
figură de stil diferită de cea a apostolului, ca şi cum ne-ar asigura că aceşti
mesageri nu vor întârzia să aibă grijă de interesele noastre. Ei nu vor fi
împiedicaţi de afaceri cereşti mai importante, ci imediat vor avea acces direct
la prezenţa şi atenţia divină, astfel încât interesele noastre vor primi toată
atenţia necesară. Domnul nostru vrea să ne dăm seama că facem parte din Casa
Fiilor, sub conducerea Lui, Fiul principal, aşa că interesele noastre sunt duse
înaintea Tatălui neîntârziat. Interesele noastre sunt pe primul loc, îngerii
noştri au întotdeauna acces la Tatăl. Înainte de a vorbi, El ne
cunoaşte gândurile. Înainte de a ne da seama de necesităţile noastre, El a făcut
pregătire pentru ele. A fost aranjată o grijă veghetoare. Este greu pentru noi
să înţelegem cum Dumnezeu Cel Atotputernic poate acorda o astfel de grijă şi
atenţie specială pentru nevoile noastre. În loc să ne mândrim că Dumnezeu a
manifestat astfel de atenţie iubitoare faţă de noi, să ne facă să simţim ce mici
suntem, ce nevrednici de astfel de binecuvântări. Deşi Tatăl îi foloseşte
astfel pe mesagerii cereşti, aceasta nu anulează în nici un caz ideea că Domnul
îi foloseşte frecvent pe copiii Săi pământeşti ca servitori, unul pentru altul.
Într-adevăr, putem fi siguri că mesagerilor invizibili li se cere în
general să acţioneze prin intermediul oamenilor. Despre aceasta avem
ilustraţii în lucrarea Secerişului, supravegheată de Domnul nostru prezent şi de
oştile Sale cereşti, totuşi în principal realizată de membrii Corpului Său în
trup. Apostolul Pavel afirmă că
Domnul face servitorii Săi o flacără de foc şi ne sugerează că orice agenţie şi
putere pe care providenţa divină le foloseşte, fac parte din grija Sa pentru
poporul Său (Evrei 1:7). Cu alte cuvinte, fiecare mijloc folosit de Dumnezeu —
fie foc, fie electricitate, fie om, sau orice altceva — ar fi un mesager al lui
Dumnezeu. Şi orice n-ar fi spre lauda Sa şi n-ar realiza ceea ce vrea El, poate
să limiteze — după cum ne spune. Psalmul 76:10. Învingătorii se dezvoltă prin încercări Aceşi îngeri sunt ca “să
te păzească în toate căile tale” — nu numai în toate lucrurile Bisericii, atât
individual cât şi colectiv, ci şi în orice vreme; ea a fost păzită în timpul
Evului Mediu precum şi în alte perioade. Dar această grijă nu ne va feri de
ispită. Nimeni nu poate face parte din această Biserică aleasă dacă nu are
încercări. Pentru a avea calităţile de învingători ale inimii, ei trebuie să
aibă probe. Dar harul promis al Domnului va fi cu ei pentru ajutorul lor — nu să
învingă pentru ei, ci să-i susţină. Harul Său ne este de ajuns. El nu
completează pentru voinţa slabă, ci completează pentru corpurile imperfecte.
Dacă voinţa este slabă, El nu-i vrea pe aceştia în Biserica Sa aleasă. El vrea
ca poporul Său să aibă o voinţă tare — să nu se îndoiască de nimic — să fie
învingători. Versetul următor din
Psalmul din care este luat textul nostru spune în continuare că aceşti mesageri
care au răspundere pentru afacerile Bisericii, Cap şi Corp, vor păzi picioarele
de poticnire. La modul general am putea să aplicăm
termenul picioare la unii membri ai Corpului până la capăt, în toate
timpurile Veacului; după cum am putea spune, de exemplu, că un membru este mână,
altul este picior etc. Biserica, bazându-se pe acele membre picioare pe tot
parcursul, în tot Veacul Evanghelic, va fi îndrumată corect; ei nu vor fi lăsaţi
să se poticnească; deoarece “Cuvântul Tău este o candelă pentru picioarele mele
şi o lumină pe cărarea mea”. Astfel ei vor fi în stare să depăşească
dificultăţile căii. Astfel, de-a lungul
întregului Veac Evanghelic, mesagerii Domnului au ajutat pe poporul Său în toate
încercările lor. Dar această referire la picioare pare să se aplice în mod
special la ultimii membri ai Corpului lui Cristos. “Ce frumoase sunt pe munţi
picioarele celui care aduce veşti bune, care vesteşte pacea … celui care zice
Sionului: “Dumnezeul Tău împărăţeşte!”” (Isaia 52:7). Aceasta ar părea să se
aplice chiar la ultimii membri ai Bisericii. Aceasta nu s-a putut spune de-a
lungul întregului Veac. Numai noi care trăim acum trebuie să
spunem. Aceste diferite
manifestări ale progresului pe care îl vedem, sunt doar începutul. Noul regim de
abia acum începe. După ce Domnul nostru va fi eliberat şi glorificat Biserica,
atunci El va începe lucrarea cu lumea. Nimeni n-a avut în trecut dreptul să
spună “Dumnezeul Tău împărăţeşte”; dar din 1878 noi facem această
vestire. Prezenţa lui Cristos — o piatră de poticnire Textul pare să implice că
membrele picioare din timpurile noastre vor fi într-o poziţie de încercare
specială şi vor fi ca o piatră de poticnire. Şi aceasta ne aminteşte că Domnul a
prezis lucrul acesta, zicând: “Şi atunci El va fi … o piatră de poticnire, o
stâncă de cădere pentru amândouă casele lui Israel” (Isa. 8:14). Această piatră
a fost o piedică la sfârşitul Veacului Iudeu (1 Petru 2:8). Scripturile arată că
Isus este Calea. Domnul este o Piatră de Poticnire pe cărarea multora. Aceste
pasaje nu se referă la lume. Nu naţiunile păgâne s-au poticnit în Isus la prima
Sa Venire, ci unii dintre israeliţii adevăraţi s-au poticnit atunci. Şi textul
implică poticnirea unora dintre adevăraţii israeliţi spirituali din cauza
venirii Domnului într-un mod total diferit de ceea ce şi-au imaginat ei. Astfel
noi credem că există azi foarte mulţi creştini buni care se poticnesc în
prezenţa lui Cristos. Ei au gândit aşa şi aşa şi şi-au imaginat aşa şi aşa. Şi
totul este atât de diferit de ceea ce şi-au imaginat şi au aşteptat, încât este
exact cum a fost la sfârşitul Veacului Iudeu, când rabinii s-au
poticnit. Întrebarea este: De ce nu
au îngerii responsibilitate peste toţi oamenii buni, aşa încât să nu se
poticnească? Nu este aceasta promisiunea? Răspunsul este că promisiunea a fost
făcută tuturor celor care fac parte din clasa aleasă. Dar pentru a rămâne membri
ai acestui Corp, toţi trebuie să reziste la încercare. Aceasta va fi o probă.
Vreau ei să aibă ajutorul îngerilor — mesagerilor? Sunt ei dispuşi să învingă
aceste dificultăţi şi să rămână pe cale? O clasă va fi într-o
stare de a primi încercările într-un mod potrivit; altă clasă va fi atât de
încrezătoare în sine, atât de supraîncărcată cu grijile acestei vieţi şi atât de
deficitară în dezvoltarea spirituală, încât ea nu va fi gata să se folosească de
serviciul îngerilor. Aceasta este pentru că Dumnezeu foloseşte ca mesageri ai
Săi pe unii pe care lumea nu este gata să-i
primească. Paralelismul Între Veacul Iudeu Şi cel
Evanghelic În Veacul Iudeu Domnul
i-a folosit pe unii pe care cărturarii, învăţătorii Legii şi preoţii cei mai de
seamă nu i-au putut accepta deloc. Dacă voia să folosească agenţi, canale sau
mesageri pentru a învăţa poporul, de ce n-a ales pe cărturarii învăţaţi sau pe
fariseii pompoşi din acele zile? De ce a folosit Domnul ca mesageri ai Săi
oameni care fuseseră pescari, colectori de taxe — persoane pe care cei învăţaţi
le considerau total nepotrivite ca instructori sau învăţători? Ne amintim că la
sfârşitul Veacului Iudeu s-a scris despre doi dintre ei (şi poate despre toţi)
că poporul şi-a dat seama că erau neînvăţaţi şi ignoranţi (Fapt. 4:13). Cum se
face că Dumnezeu a trecut pe lângă unii dintre cei mai învăţaţi oameni ai acelor
zile? “Ai ascuns aceste lucruri de cei înţelepţi şi învăţaţi şi le-ai descoperit
pruncilor. Da, Tată, pentru că aşa este plăcut înaintea Ta!” Mat. 11:25,
26. Aşa este şi astăzi,
Domnul foloseşte canale, mijloace, mesageri care nu sunt acceptabili pentru
mulţi de care aceştia se apropie. În timp ce aceştia mulţi se gândesc ce să
creadă, greoi însă din cauza supraîncărcării cu grijile acestei vieţi, compania
aleasă va fi formată. Atunci cei dintâi vor spune: “Doamne, deschide-ne”. Dar
Domnul va declara că nu-i poate recunoaşte ca membri ai Corpului Său, Aleşii. Ei
nu-şi vor fi arătat spiritul blândeţii, gentileţei, răbdării, iubirii, necesare
pentru a le da un loc în acest Corp. Astfel numai membrii Corpului vor fi
ridicaţi de către mesageri şi trecuţi în siguranţă prin încercările şi
dificultăţile care vor fi permise să probeze iubirea, loialitatea şi ascultarea
de voinţa lui Dumnezeu, a tuturor celor care au făcut un Legământ de Sacrificiu
cu El — chiar până la moarte. UN CUVÂNT PENTRU
VEGHETORI “Să veghem şi să fim
treji.” 1 Tesal. 5:6. R 5256 W. T. 15 iunie
1913 (pag. 181-182) Apostolul Pavel se
adresează Bisericii, incluzându-se şi pe sine, când spune: “Să veghem şi să fim
treji”. El arată în context faptul că noi trebuie să veghem pentru Ziuă, pentru
Împărăţia lui Mesia, care va produce acea Zi. Noi ştim să aşteptăm răsăritul
Soarelui Dreptăţii. Biserica trebuie să fie eliberată de păcat şi moarte devreme
în dimineaţa acelei Zile minunate. Partea lor va fi în Prima Înviere, la glorie,
onoare şi nemurire cu Domnul lor. Sf. Pavel ne spune că
Dumnezeu aşa a aranjat programul Său încât Ziua va veni ca un hoţ noaptea — pe
furiş; şi cei care dorm nu vor fi conştienţi că Ziua a venit şi de aceea s-ar
putea să nu fie într-o atitudine de aşteptare. Cuvintele Învăţătorului nostru
sunt: “Luaţi seama la voi înşivă, ca nu cumva … ziua aceea să vină peste voi
fără veste …Vegheaţi deci” (Luca 21:34, 36). Credem că El lasă chestiunea
neclară, deoarece va fi mai bine pentru noi în ansamblu să nu ştim timpul exact.
De exemplu, în lunga perioadă a Evului Mediu a fost mai bine pentru creştinii că
n-au cunoscut exact timpul când Cristos Se va întoarce. În ziua lor au fost
evenimente minunate, şi de fapt au fost în fiecare zi, dar cu atât mai mult,
după cum citim, când Ziua se apropie. Deşi adversarul este
întotdeauna activ în eforturile lui de a face rău cauzei Domnului, el va fi încă
şi mai ispititor în influenţele sale rele în zilele din urmă. Noi trebuie deci,
în timp ce Ziua se apropie, să fim tot mai atenţi să ne păzim la fiecare punct
de atac. Domnul ne permite această veghere şi va răsplăti pe cei credincioşi;
căci El găseşte plăcere în veghetori. Aceştia nu vor fi neglijenţi. Cine este
neglijent nu va face parte din clasa Împărăţiei, căci ei nu sunt din aceia pe
care El doreşte să-i glorifice. Dumnezeu doreşte ca acei
care sunt treji să înveţe tot mai mult din Planul Său. Aceştia vor creşte în har
şi cunoştinţă în timp ce veghează. Ei nu vor fi asemenea lumii. Lumea va fi
insensibilă — va fi nevrednică de acea Zi. Acum întunericul acoperă tot
pământul. Dar poporului lui Dumnezeu îi este dată o lumină specială. Ei iubesc
lumina. “Cuvântul Tău este o candelă pentru picioarele mele şi o lumină pe
cărarea mea” (Psa. 119:105). Nu este o lumină ca aceea a Lunii, care ajunge
departe, ci doar o lumină mică la picioarele celor care veghează pentru ea. Cei
care adorm vor constata că li se stinge lumina. Dovezi
ale zilei celei noi Calea pe care Domnul a
marcat-o pentru poporul Său de-a lungul Veacului a fost o cale îngustă — o cale
foarte îngustă. Lumina Sa este dată numai celor care caută — celor care aşteaptă
— celor care veghează. Aceştia vor discerne zorile
dimineţii. Ceilalţi nu vor vedea. Ei
nu veghează ca să prindă licăririle noii Zile. Deşi se întâmplă lucruri care
sunt dovezi ale noii Zile, ei sunt inconştienţi. De exemplu, binecuvântările
minunate ale zilei noastre sunt manifestări ale noii Dispensaţii. Zorile sunt
aici. Suntem uimiţi că oamenii nu văd. Dar ei atribuie aceste lucruri minunate
altor cauze. Ei cred că acestea sunt numai rezultatele unui alt pas înainte al
omului în progresul de la stadiul de maimuţă. El a devenit mai inteligent, merge
la concerte, biserici etc. Se depărtează tot mai mult de maimuţă! Puterea de a
folosi aburul şi electricitatea le dovedeşte acestora că noi intrăm înVeacul
Creierului! Ei uită că puţini sunt inventatori talentaţi
etc. Noi putem vedea că toate
aceste mari binecuvântări aparţin noii Dispensaţii. Dumnezeu face aceasta. Putem
vedea că nu savanţii, ci acei mai puţin educaţi au făcut invenţiile minunate
foarte folositoare pentru om. Invenţiile care s-au dovedit a fi cele mai mari
binecuvântări pe care le-a avut lumea vreodată au fost făcute de oameni simpli.
Aceste lucruri nu sunt datorate “veacului creierului”, cum ne spun ei. Poate că
nimeni din generaţia de acum nu se poate compara cu Shakespeare; poate că nimeni
nu se poate compara cu sf. Pavel; poate că nimeni nu se poate compara cu
Solomon, cu David sau cu Moise. Veghetori pentru un scop Apostolul spune: “Să
veghem şi să fim treji”. Nu putem spune că aici el se referă la abţinerea de a
folosi băuturi alcoolice, tutun şi alte lucruri care au efect de amorţire a
nervilor. Ideea este că noi trebuie să fim veghetori şi treji la minte. Găsim
foarte mulţi oameni care sunt emoţionaţi — purtaţi încolo şi încoace de orice
vânt de învăţătură. Ei nu pot da motivul pentru ceea ce acceptă. Ei nu ştiu că
Adevărul este intenţionat numai pentru o singură clasă de oameni — pentru cei
care veghează. Cât de atent trebuie să
urmărim toate semnele Zilei noi care se înmulţesc! Dar veghetorul care stă la
post şi vede lucrurile desfăşurându-se, dar îşi ţine gura închisă, nu este de
nici un folos. Noi vrem un veghetor pentru un scop! Cei care sunt atenţi trebuie
să atragă atenţia şi altora asupra acestor lucruri minunate. Ei trebuie să caute
să trezească Casa Credinţei. Sunt oameni la fel de
consacraţi ca şi noi, poate, numai că nu sunt treji. Ar trebui să-i mişcăm cu
blândeţe pentru a-i deştepta să vadă lucrurile minunate. Şi deoarece vom fi
chemaţi în curând la căsătorie, trebuie să ne amintim că o parte din vegherea
noastră trebuie să fie ca să ne păstrăm hainele albe. Trebuie să veghem cu un
scop. Dacă ne dăm seama cât de aproape este Mirele, cât de atenţi trebuie să fim
cu veşmintele noastre! Ceilalţi nu ştiu, dar Mireasa aleasă ştie cât este de
aproape Mirele. Ea va veghea şi va fi trează. Într-un sens al
cuvântului, ar putea fi multe lucruri care să ne ducă la emoţionare. Am putea
doar să sărim în sus când vedem lucrurile minunate şi să batem din palme etc.
Dar nu aşa trebuie să fie! Noi trebuie să fim treji. Însă nu trebuie să fim
amorţiţi — nepăsători. Să ne amintim că Domnul ne dă această cunoştinţă pentru a
o folosi, şi s-o folosim tot mai mult. Pe măsură ce ne vedem tot mai clar
imperfecţiunile, să veghem şi să fim treji şi în consecinţă vom fi circumspecţi,
vom fi de ajutor altora şi ne vom îmbrăca tot mai mult cu roadele şi harurile
Spiritului sfânt — răbdare, blândeţe, gentileţe, bunătate frăţească, iubire. Şi
veghind, vom îndepărta mânia, răutatea, ura, invidia, cearta. Astfel vom fi
plăcuţi şi acceptabili pentru Mire, şi astfel ne vom pregăti să intrăm cu El în
bucuriile şi binecuvântările care sunt acum atât de aproape — chiar la
uşă. “RĂSCUMPĂRAREA VOASTRĂ
ESTE APROAPE.” “Vino, poporul meu, intră
în cămările tale şi încuie uşa după tine; ascunde-te câteva clipe, până va trece
mânia! Căci iată,Domnul iese din locuinţa Lui ca să pedepsească
nelegiuirile locuitorilor pământului; şi pământul va da sângele pe faţă şi nu îi
va mai acoperi pe cei ucişi.” Isaia 26:20, 21. R 5255 W. T. 15 iunie
1913 (pag. 179-181) Există o gingăşie
afectuoasă în aceste cuvinte ale Tatălui nostru ceresc, care ne ajută să ne dăm
seama de marea Sa iubire pentru poporul Său şi grija Sa specială asupra lor. Dar
în timp ce apreciem cu multă recunoştinţă această iubire specială şi grijă, prin
mângâierea, încurajarea şi protecţia acordate nouă de Tatăl nostru ceresc în
marea strâmtorare a lumii, ne-ar lipsi mult din Spiritul Său dacă am primi
chestiunea cu mulţumire de sine, uitând marea Sa iubire şi faţă de lume. Această
iubire, ascunsă în spatele norilor indignării Sale drepte împotriva păcatelor,
cu înţelepciune dă lovitura grea, aceea care le va sfărâma toţi idolii şi le va
umili mândria până la ţărână, pentru ca astfel rănile dureroase ale mâniei Lui
să-i pregătească pentru vindecarea veşnică. Dacă Dumnezeu a iubit
lumea aşa încât să dea pe singurul Său Fiu conceput, “pentru ca oricine crede în
El să nu piară îveşnicş ci să aibă viaţă veşnică”, El îi iubeşte şi acum, şi
iubirea Lui este cea care mânuieşte nuiaua corectării lor. De asemenea El ar
vrea ca poporul Său să dea atenţie judecăţilor Sale, şi în timp ce se bucură de
lumina soarelui favorii Sale, fiindcă prin credinţă au ajuns într-o atitudine în
care o pot primi, El vrea ca ei să împărtăşească spiritul Său faţă de lume; şi
în timp ce loviturile indignării Sale drepte cad greu asupra lumii, El vrea ca
noi să le arătăm cauza calamităţilor şi singurul lor remediu — “În pocăinţă
îînaintea lui Dumnezeuş şi în odihnă îdoar în Elş va fi mântuirea voastră, în
seninătate şi în încredere va fi tăria voastră.” “Staţi liniştiţi şi să ştiţi că
Eu sunt Dumnezeu: Eu voi fi înălţat peste neamuri, Eu voi fi înălţat pe pământ!”
Isa. 30:15; Psa. 46:10. Dar cine sunt aceia pe
care Domnul binevoieşte să-i cheme cu numele afectuos “poporul Meu”? Cuprinde
această clasă pe toţi cei peste care este chemat numele Lui? Nu; fiindcă aşa ar
fi inclus un număr mare de pretinşi. Cum exprimă psalmistul, cuprinde pe toţi
aceia care au făcut legământ cu Dumnezeu prin jertfă (Ps. 50:5) — toţi copiii
lui Dumnezeu consacraţi şi credincioşi, oricât de tineri sau de slabi ar putea
fi, ale căror inimi sunt fixate ferm şi hotărât să fie copii cu adevărat loiali
şi supuşi prin harul Său care ajută. A fi număraţi printre
copiii lui Dumnezeu este un mare privilegiu; dar înseamnă cu mult mai mult decât
mulţi par să înţeleagă — mult mai mult din partea lor şi din partea lui
Dumnezeu. Din partea lor înseamnă nu numai faptul de a avea un nume ca să
trăiască în ceva organizaţie mare care poartă nume creştin, ci faptul că ei au
devenit fii şi moştenitori ai lui Dumnezeu prin Cristos; că s-au consacrat
deplin lui Dumnezeu să urmeze în urmele iubitului Său Fiu; că au renunţat la
pompa şi slava deşartă a lumii, şi au făcut legământ să trăiască separaţi de
spiritul, ambiţiile, speranţele şi scopurile ei; şi nu numai atât, dar în
urmarea acelui legământ se străduiesc zilnic să fie credincioşi şi cu smerenie
să-şi ia crucea şi să-L urmeze pe conducătorul şi capul lor, Cristos
Isus. Din partea lui Dumnezeu
înseamnă împlinirea tuturor făgăduinţelor Sale îndurătoare prin Cristos, atât
pentru viaţa de acum cât şi pentru cea care vine. Înseamnă că în viaţa de acum
avem iubirea Sa părintească, grija, disciplinarea, învăţătura, sfatul, protecţia
şi încurajarea, până la sfârşit; şi că după aceea vom fi primiţi în prezenţa Sa
glorioasă şi în odihna, bucuria şi pacea Sa veşnică. O, ce binecuvântare, să fii
poporul lui Dumnezeu, chiar şi în viaţa de acum răsplata favorii Sale este
incalculabilă. “locuinţa tainică" a
sfinţilor săi Locul ascuns este
“locuinţa tainică a Celui Preaînalt", “la umbra Celui Atotputernic” (Ps.
91:1-9). Această locuinţă tainică a Celui Preaînalt, Preaiubit, este locul
comuniunii şi părtăşiei intime cu Dumnezeu, prin privilegiul binecuvântat al
rugăciunii şi prin credinţa în Cuvântul Său preţios şi grija Sa providenţială
promisă. “Când totul în jurul
nostru cedează, El este a noastră
speranţă, a noastră siguranţă.” O, ce preţios este acest
loc ascuns! Ce odihnă şi împrospătare găsim în mijlocul zguduirii care agită
chiar acum lumea întreagă şi în special naţiunile creştinătăţii — odihnă de
mândria şi de nechibzuinţa oamenilor în efortul lor nereuşit de a reajusta
ordinea socială actuală nesatisfăcătoare; şi odihnă de cearta limbilor în
încercarea lor la fel de deşartă de a dezvolta principiile clare ale adevărului
şi dreptăţii din confuzia actuală a tradiţiilor umane (Ps. 31:20). Aici găsim
noi odihnă, pace, lumină şi bucurie, pe care lumea nu le poate da, nici
lua. Puţini sunt într-adevăr
aceia care pot înţelege motivele noastre în faptul că astfel ne retragem din
lume şi din diferitele organizaţii ale bisericii creştine nominale, ca să umblăm
numai cu Dumnezeu; şi multe sunt ocările pe care aceştia trebuie să le îndure
pentru numele Lui. Dar nu te teme: “încuie uşa îcredinţeiş după tine” şi nu da
atenţie ocărilor; fă-te că nu le auzi şi “Sfinţiţi însă
pe Domnul oştirilor. De El să vă temeţi şi să vă înfricoşaţi (Isa.
8:13); şi “Pe lângă toate acestea, luaţi scutul credinţei, cu care veţi putea
stinge toate săgeţile arzătoare ale Celui Rău” (Efes. 6:16). “Şi ceea ce câştigă
biruinţa asupra lumii este credinţa voastră.” 1 Ioan
5:4. Pentru a ne inspira
astfel de credinţă, Domnul ne-a oferit, pe lângă toate făgăduinţele Sale scumpe,
atâtea încurajări la încredere simplă, copilărească în El, şi ne-a cerut să nu
dăm atenţie ocărilor omului, zicând: “Ascultaţi-Mă, voi, care cunoaşteţi
dreptatea, popor care ai în inimă Legea Mea! Nu te teme de dispreţul oamenilor
şi nu tremura de insultele lor. … Eu, Eu sunt Cel care vă mângâi. Dar cine eşti
tu ca să te temi de omul cel muritor şi de fiul omului, care trece ca iarba, şi
să uiţi pe Domnul,care te-a făcut, care a întins cerurile şi a întemeiat
pământul? De ce să tremuri mereu toată ziua, înaintea mâniei asupritorului, când
se pregăteşte să distrugă? … Eu am pus cuvintele Mele în gura ta şi te-am
acoperit cu umbra mâinii Mele, ca să întind cerurile şi să întemeiez pământul şi
să zic Sionului: “Tu eşti poporul Meu!”” Isa. 51:7, 12, 13,
16. În timp ce furtuna
necazului care va cuprinde toată lumea îi va afecta pe toţi oamenii, individual
şi colectiv, poporul Domnului care se apropie încă mai mult de El, intrând mai
deplin în locuinţa tainică a comuniunii, părtăşiei şi odihnei în El, şi
închizând uşa credinţei după ei, vor fi în siguranţă ascunşi de alarma, frica şi
tremurul care va pune stăpânire pe toate clasele. Şi în timp ce vor îndura
răbdător efectele lui asupra intereselor lor vremelnice, ei se vor bucura nu
numai în cunoştinţa Providenţei conducătoare a Domnului, în uragan şi în
furtună, ca şi în perioadele de linişte ale vieţii, dar şi în asigurarea Sa
binecuvântată că mânia Lui se va descoperi astfel numai “pentru o clipă” şi apoi
Împărăţia Lui dreaptă se va manifesta în putere şi mare slavă, iar ei “vor
străluci ca soarele”. Mat. 13:43. Vorbind despre necazul de
la sfârşitul Veacului Evanghelic, Domnul nostru a spus: “Vegheaţi deci tot
timpul şi rugaţi-vă ca să fiţi socotiţi vrednici să scăpaţi de toate acestea
care se vor întâmpla şi să staţi în picioare înaintea Fiului Omului” (Luca
21:36). Din nou (versetul 28) El a spus: “Când vor începe să se întâmple aceste
lucruri, să vă uitaţi în sus şi să vă ridicaţi capetele, pentru că răscumpărarea
voastră se apropie”. “Vino, Poporul Meu, intră în cămările tale şi încuie uşa
după tine.” Cât de mare necaz va fi
în timpul trecerii noastre în “cămările” ascunse, în trecerea la Domnul, nu
ştim. Totuşi când acest necaz va veni, va fi aşa o binecuvântare de la Domnul,
încât cei care vor trece prin el vor putea să se bucure în strâmtorare. Oricare
vor fi experienţele lor, aceştia vor fi bucuroşi prin aceea că se vor gândi că
vor fi pentru totdeauna cu Domnul. Noi ne putem bucura aşa cum s-a bucurat sf.
Ştefan. Răsplătirea pentru păcatul cu voia Versetul 21 pare să se
refere la funcţionarea principiului dreptăţii în judecăţile lui Dumnezeu peste
lume. Tatăl ceresc reprezintă Dreptatea şi El a hotărât ca toată Mila Sa să fie
exercitată prin Domnul Isus Cristos. Domnul nostru va fi în mod special
identificat cu strâmtorarea peste naţiuni, dar nu va fi atât de mult lucrarea
Lui, cât a Tatălui. Ziua de Strâmtorare este numită Ziua lui Iehova. Citim că
“Picioarele Lui vor sta în ziua aceea pe Muntele Măslinilor” şi acolo va fi un
mare cutremur de pământ. Zaharia 14:4. În timp ce Dumnezeu n-a
făcut nimic pentru omenire în cei şase mii de ani trecuţi, ci S-a odihnit în
privinţa vreunei lucrări de Restabilire, totuşi în unele cazuri El a intervenit
pentru a preveni răspândirea răului, precum în cazul amaleciţilor şi a
sodomiţilor. Scripturile par să arate că la sfârşitul acestui Veac, El va
interveni în rânduielile omenirii şi va face dreptate în timpul de
necaz. În Scripturi, dreptatea
este reprezentată ca cerând o răsplătire. Sângele victimelor ucigaşilor se spune
că strigă după răzbunare. Fie că păcatul a fost o ucidere literală, sau a fost o
nedreptate care a dus la crimă sau sinucidere, Dreptatea va cere de la omenire
pe seama acestuia o răsplătire egală. Dreptatea cere de la copiii lui Adam să
sufere. Biserica lui Cristos este o clasă separată, luată din lume şi cu
păcatele iertate. Ei sunt susţinătorii Adevărului şi ai
dreptăţii. Dar acest timp de necaz
care vine peste lume va fi timpul când Dreptatea va primi ce i se cuvine, să
zicem aşa. Dreptatea îşi va lua “măsura de carne”. Ea va face răzbunare pentru
păcatele mai mult sau mai puţin voite ale omenirii. Clasa care a recoltat
beneficiu din jefuirea săracilor în trecut, va trebui să plătească Dreptăţii
ceva din ce se cuvine pentru a regla conturile. Apostolul Iacov spune:
“Ascultaţi acum voi, bogaţilor! Plângeţi şi strigaţi din cauza nenorocirilor
care vin peste voi!” Nu trebuie să gândim însă că în acest timp Dumnezeu Se
ocupă de bogaţi. Nimeni nu este în încercare acum cu excepţia Bisericii lui
Cristos. Ceilalţi sunt numai omenirea, unei părţi din ea Dumnezeu permiţându-i
să aducă o măsură de răzbunare asupra celeilalte. Dar situaţia extremă a omului
va fi ocazia lui Dumnezeu. Timpul hotărât pentru stabilirea Împărăţiei Sale va
fi venit şi El va face ca această mânie a omului să realizeze binele pentru
omenire. Acei care cauzează acest
necaz ce vine nu sunt conştienţi de ceea ce fac. Dar când satisfacerea Dreptăţii
va fi fost îndeplinită, Împărăţia lui Mesia va mijloci. Citim că “dacă acele
zile n-ar fi scurtate, nimeni n-ar scăpa”. Această impunere a pedepsei pentru
astfel de păcate cum le-am enumerat, nu este deloc în conflict cu învăţătura
Bibliei că Cristos a murit pentru păcat. Isus plăteşte datoria pentru
păcatul lumii. Această datorie
pentru păcatul lumii a fost pedeapsa cu moartea. Dacă Domnul nostru Isus nu
satisfăcea acea pedeapsă, lumea nu era eliberată niciodată. Acea pedeapsă cu
moartea ar fi rămas peste lume, fără nici o nedreptate, de nici un fel. Egoismul
care a condus la crimă este totuşi mult mai mult decât
satisfacerea pedepsei păcatului lui Adam de către Domnul nostru.
Oricine, prin nedreptate, a provocat situaţii criminale, este făcut răspunzător
de acele situaţii. Citim că la sfârşitul
Veacului Iudeu Domnul nostru a spus că Dumnezeu va cere de la acea generaţie se
dea socoteală de tot sângele vărsat al celor drepţi, începând de la Abel încoace
(Matei 23:35). Şi necazul care a venit peste naţiunea iudee la sfârşitul
Veacului lor a rezolvat deplin socoteala. Ei au avut lumină şi cunoştinţă şi
astfel au fost făcuţi răspunzători. Ei au fost obligaţi să sufere din cauza
vătămărilor care nu numai că au fost săvârşite de unii, dar au fost şi
sprijinite sau permise de alţii. Lumină
şi responsabilitate La sfârşitul acestui
Veac, s-ar părea că judecata Domnului va fi peste creştinătate, care a avut
multă lumină, deşi uneori numai o lumină refractată. Dar odată cu această lumină
vine o măsură de responsabilitate şi se pare că edictul Domnului este că ei nu
vor scăpa de pedeapsă. De la această generaţie, El va cere tot sângele celor
drepţi vărsat în timpul acestui Veac, aşa cum a fost cerut de la iudei la
sfârşitul Veacului lor. Aceasta va cauza marele timp de strâmtorare acum, aşa
cum a fost atunci. În ceea ce priveşte lumea, ea ar putea să nu înţeleagă
relaţia dintre acest timp şi trecut. Noi ştim numai din Scripturi. Dumnezeu ne
dă această înţelegere ca să putem avea mai mare echilibru şi confort al
minţii. Gândindu-ne la natura
necazului de la sfârşitul acestui Veac, în primul rând trebuie să ne amintim că
este un necaz care vine peste lume şi peste făţarnici. Domnul ne spune că dacă
noi suntem credincioşi, nu vom intra sub condamnarea care vine peste lume.
Sugestia este că acei care nu sunt destul de credincioşi pentru a intra în turma
mică, vor intra sub această condamnare cu lumea. Astfel Domnul ne spune despre
unii care îşi vor primi partea odată cu făţarnicii. Mat.
24:51. Numai clasa grâului
constituie Biserica lui Cristos. Numai ei vor fi adunaţi în grânar (Mat. 13:30).
Clasa neghinei va trece prin acest timp de strâmtorare care vine peste lume.
Clasa făţarnică îi va include pe bogaţii acestei lumi. Acestora li se adresează
sf. Iacov, 5:1-6. În aceste versete, apostolul se abate de la linia sa de
gândire. Apoi se adresează iarăşi Bisericii. Necazul va fi în special greu
pentru bogaţi, care sunt reprezentaţi plângând şi strigând din cauza
nenorocirii. Clasa Mulţimii mari este
tipic reprezentată prin ţapul de trimis din ceremoniile Zilei Ispăşirii. Viţelul
simbolizează pe Domnul nostru Isus, iar ţapul Domnului pe urmaşii Săi
credincioşi (Evrei 13:11-13). După ce acei credincioşi îşi vor sfârşi cursul,
atunci se va face ceva cu ţapul de trimis — Mulţimea mare. Relatarea din
Leviticul este foarte specifică, şi anume că marele preot va pune atunci pe
capul ţapului de trimis toate nelegiuirile întregului Israel (Lev. 16:21). Toate
păcatele poporului erau puse pe capul ţapului de trimis, pentru a le putea
îndepărta — pentru a face o mulţumire deplină. După cum s-a sugerat, Dumnezeu a
făcut pregătire pentru anularea păcatului originar prin Cristos, şi a făcut
aranjamente pentru satisfacerea Dreptăţii în privinţa tuturor celorlalte păcate
ale lumii, prin clasa Mulţimii mari. Există o corespondenţă
între sfârşitul Veacului Iudeu şi sfârşitul Veacului Evanghelic în această
privinţă: După cum ispăşirea pentru luarea vieţii lui Isus a fost cerută de la
naţiunea Iudee, tot aşa la sfârşitul Veacului Evanghelic, viaţa sacrificată a
Bisericii va fi într-o măsură cerută de la Israelul spiritual
nominal. Domnul pare să dea
această sugestie, când spune, “să se ceară de la această generaţie sângele
tuturor prorocilor, care a fost vărsat de la întemeierea lumii; de la sângele
lui Abel, până la sângele lui Zaharia, ucis între altar şi casă; da, vă spun, se
va cere de la generaţia aceasta” (Luca 11:50, 51). Şi sf. Pavel scrie că toate
lucrurile scrise în profeţii vor fi împlinite. Astfel la sfârşitul acestui Veac
sunt anumite lucruri puse pe seama creştinătăţii pentru faptele lor rele.
Acestea vor include toate persecuţiile din acest Veac Evanghelic, probabil
incluzând şi toate persecuţiile împotriva evreilor. De aceea Scripturile arată
că un mare timp de strâmtorare asemănător cu cel care a venit peste naţiunea
iudee va veni acum peste toată creştinătatea. Experienţele lui Israel din anul
70 vor avea paralelă în experienţele din 1915. ÎNTREBĂRI BEREENE LA
STUDII ÎN SCRIPTURI W.T. 1 iunie 1913 (pag.
175) Volumul 6 cap.
15 VRĂJMAŞII ŞI ATACURILE
ÎMPOTRIVA NOII CREAŢII 6
Iulie Citiţi de la pag. 603 p.
1 până la pag. 605 p. 2 (7) Ce
este “fanatismul” şi cum trebuie evitat? şi ce este absolut necesar
pentru a aplica potrivit principiile dreptăţii în vieţile noastre zilnice? Pag.
603 p. 1 (8) Ce gând ar trebui
ţinut constant în minte de Noua Creatură? Şi care este singura
restricţie ce trebuie s-o recunoaştem în această direcţie? Pag. 603 p.
2 Lumea ca vrĂjmaŞ al Noii
CreaŢii (9) De ce este spiritul
lumii în general opus standardului Noii Creaţii? Pag. 604 p. 1,
2 (10) De ce este lumea
unul dintre cei mai mari vrăjmaşi ai Noii Creaţii şi de ce un antagonism este
inevitabil? Pag. 604 p. 3 (11) Explicaţi de ce şi
cele mai nobile obiective şi scopuri ale lumii în general sunt contrare
standardelor Noii Creaţii? Pag. 605 p. 1 (12) Cu ce spirit ar
trebui primite de către noi ura şi opoziţia din partea lumii? Pag. 605 p.
2 13
Iulie Citiţi de la pag. 606 p.
1 până la pag. 611 p. 1 (13) Explicaţi îndemnul
Scripturii “nu iubiţi lumea” etc. (1 Ioan 2:15) Pag. 606 p. 1,
2 (14) A stabilit Domnul
pentru noi lucrarea herculeană de a reforma lumea? Şi ar fi potrivit pentru noi
să ne înrolăm în denunţarea ordinii prezente a lucrurilor? Pag. 607 p. 1,
2 (15) Ce exemple
scripturale putem urma în această direcţie? Pag. 608 p.
1 (16) Care este lucrarea
specială a Preoţimii Împărăteşti în timpul prezent? Pag. 608 p. 2,
3 Marele adversar,
Satan (17) Citaţi dovezi
Scripturale ale caracterului lui Satan. Pag. 609 până la pag.
611 (18) Ce dovadă
Scripturală avem că Satan nu este numai vrajmaşul Bisericii, ci şi al întregii
omeniri? Pag. 611 p. 1 20
Iulie Citiţi de la pag. 611 p.
2 până la pag. 614 p. 1 (19) Explicaţi cum
opoziţia lui Satan faţă de Noua Creaţie diferă de cea a lumii şi a propriei
noastre cărni? Pag. 611 p. 2 El de la început a fost
mincinos şi ucigaş (20) Ce Scriptură declară
că Satan a fost cel care a început revolta împotriva lui Dumnezeu şi i-a condus
pe primii noştrii părinţi în păcat şi moarte? Pag. 612 p. 1 primele 13
rânduri (21) Daţi dovadă
Scripturală că Satan a fost creat perfect şi drept. Pag. 612 p. 1, ultima
parte (22) Cum a creat Dumnezeu
toate creaturile Sale inteligente astfel încât a fi perfect nu
garantează a rămâne în perfecţiune?Pag. 612 p.
2 (23) Sunt între îngeri
diferite ranguri şi poziţii? Şi cum au privit îngerii crearea omului? Pag. 613
p. 1 (24) Care a fost probabil
gândul lui Satan în ceea ce-i priveşte pe primii noştrii părinţi? Pag. 613 p. 2;
pag. 614 p. 1 27
Iulie Citiţi de la pg. 614 p. 2
până la pag. 619 p. 1 (25) Cum a putut sugera
Satan minţii Evei gândul de nedreptate din partea lui Iehova? Pag. 614 p. 2;
pag. 615 p. 1 (26) Care a fost probabil
dezamăgirea lui Satan văzând rezultatele înşelării lui? Şi de ce a fost
responsabilitatea lui Adam mai mare decât a Evei? Pag. 615 p.
2 (27) Rezultatele primei
minciuni a lui Satan l-au înclinat spre reformare? Pag. 616 p.
1 (28) Care a fost scopul
suprem al tuturor eforturilor lui Satan? Pag. 616 p.
2 (29) Din moment ce
Adevărul este mult mai rezonabil decât Eroarea, de ce nu a predominat, şi ce
sistem religios a fost capodopera şi reprezentantul vrednic al lui Satan? Pag.
617 p. 1 (30) Arătaţi cum Isaia
14:12-17 se aplică la Satan şi la principalul său sistem reprezentativ? Pag. 618
p. 1, 2 (31) Care este asemănarea
între Babilonul literal şi cel simbolic? Şi care va fi soarta lor precum şi
soarta lui Satan? Pag. 619 p. 1 INSTRUMENTUL LUI DUMNEZEU
ÎN PREGĂTIRE Exod
2:11-25 “Ferice de cei blânzi,
căci ei vor moşteni pământul! Matei 5:5. R 5251 W. T. 1 iunie 1913
(pag. 170-171) Caracterul hotărât al
providenţei divine adesea ne uimeşte. Vieţile noastre sunt atât de scurte,
limitele noastre atât de multe, încât orice planuri am avea trebuie să ne silim
să le realizăm cât se poate de repede. Dar nu aşa este cu Cel Atotputernic, Cel
care este Dumnezeu “din veşnicie în veşnicie”. El are timp nelimitat la
dispoziţie şi în consecinţă Îşi realizează voinţa suverană cu mare determinare.
Este o mângâiere pentru poporul Său faptul că este asigurat că El a ştiut
sfârşitul de la început şi face toate lucrurile după sfatul voii Sale. Cei care
studiază Biblia sunt binecuvântaţi în măsura în care învaţă că voinţa divină
este întotdeauna o voinţă bună — dreaptă, înţeleaptă şi
iubitoare. Educaţia lui Moise este
pe scurt rezumată în Scripturi prin afirmaţia că el “a fost înstruit în toată
înţelepciunea egiptenilor”. Legenda ne spune ceva despre educaţia lui în
filosofiile din acel timp şi declară că a fost un general egiptean plin de
succes; dar noi trebuie să urmărim relatarea biblică. Se apropia timpul când
Dumnezeu intenţiona să-i scoată pe israeliţi din Egipt, în ţara pe care o
promisese lui Avraam că va fi a lor — o ilustraţie vie a unei eliberări încă şi
mai mari prin Cel mai mare decât Moise, care acum se
apropie. Providenţele lui Dumnezeu
pot fi observate în privinţa experienţelor lui Moise, caracterizat de Domnul ca
fiind “mai blând decât orice om de pe faţa pământului”. Dumnezeu a vrut un om
blând pentru poziţia importantă în care El a intenţionat să fie Moise. Şi
lecţiile şi experienţele date lui Moise au ajutat să-l facă blând. Cine nu poate
vedea că, dacă ar fi fost mândru şi arogant, ar fi fost nepotrivit pentru
datoriile şi responsabilităţile care îi reveneau în calitate de conducător al
poporului său afară din Egipt, până la graniţele Canaanului? Poate că nici un om
din lume n-a avut o sarcină mai dificilă ca aceea reprezentată în cei 40 de ani
de experienţă a lui Moise. Putem fi siguri că el a fost pregătit pentru
încercarea grea numai prin experienţele celor 80 de ani din viaţa sa de dinainte
de Exod. Fiu adoptiv al prinţesei
Egiptului, Moise trebuie să fi fost un favorit al curţii şi în pericol de a
cultiva mândrie şi aroganţă. Ca o contracarare la aceasta, el avea continuu
înaintea sa faptul că trăsăturile sale erau evreieşti şi astfel toată lumea avea
cunoştinţă de identificarea sa cu poporul dispreţuit şi oprimat. Tendinţa a fost
în mod firesc spre una din cele două atitudini: Fie să caute să ignore pe evrei
şi să se identifice tot mai mult cu egiptenii, fie să exercite credinţă în
promisiunile speciale care erau o moştenire a poporului său în calitate de copii
ai lui Avraam, Isaac şi Iacov. Aceasta a fost poate
prima sa probă. Oare se va dovedi el loial lui Dumnezeu şi acelor promisiuni
divine legate de viitor? Oare va fi credinţa sa pe măsura sarcinii de a-şi uni
soarta cu poporul înrobit şi oprimat, şi astfel să piardă poziţia la Faraon, la
familia sa şi la toţi egiptenii cu influenţă? Sf. Pavel observă că Moise a fost
un învingător în ceea ce priveşte aceste chestiuni. El a ales mai degrabă să
sufere împreună cu poporul lui Dumnezeu, decât să se bucure de bogăţiile şi
onorurile care puteau fi ale lui ca fiu adoptiv al familiei regale (Evrei
11:24-26). Am putea presupune foarte bine că dacă ar fi trecut de partea
egiptenilor, ar fi putut chiar să devină Faraonul
domnitor. Pentru Moise, Promisiunea
pe care Dumnezeu i-a făcut-o lui Avraam şi i-a repetat-o lui Isaac şi lui Iacov,
şi care încă îşi aşteaptă împlinirea, a fost mai de dorit decât toate bogăţiile
şi onorurile de pe pământ. Moise a rezistat cu bine la această probă în ceea ce
priveşte credinţa şi loialitatea. El a vrut să fie de partea lui Dumnezeu cu
orice preţ! În mod asemănător, întotdeauna au existat probe, atât asupra
israeliţilor naturali cât şi asupra israeliţilor spirituali, şi aceste probe
sunt încă aplicate în zilele noastre. Lumea le oferă atracţii evreilor pentru
a-şi abandona relaţia de legământ cu Dumnezeu, după cum le oferă atracţii şi
israeliţilor spirituali să-şi abandoneze relaţia spirituală cu
Dumnezeu. Este totuşi adevărat că
prietenia lumii înseamnă duşmănie cu Dumnezeu, iar prietenia cu Dumnezeu
înseamnă duşmănie cu lumea, atât de diferită şi opusă este Împărăţia
Întunericului faţă de Împărăţia Luminii şi a tot ce este legat de ea. Este încă
la fel de adevărat astăzi ca şi în timpul lui Moise că “cei care voiesc să
trăiască în evlavie îîn acest timp prezentş vor fi persecutaţi”. Dar nu va fi
întotdeauna aşa. O mare schimbare este iminentă. Cei care iubesc dreptatea vor
fi înălţaţi, binecuvântaţi, în timp ce acei care iubesc păcatul vor fi restrânşi
şi pedepsiţi. Moise
descurajat, cu inima zdrobită Încrezându-se în
Promisiunea Domnului, Moise a crezut că venise timpul pentru eliberarea
israeliţilor din robia lor. El ştia bine despre păstrarea sa miraculoasă şi avea
asigurarea Promisiunii lui Dumnezeu că aceasta însemna că Dumnezeu avea pentru
el o lucrare specială de realizat. Era gata şi nerăbdător să înceapă acea
lucrare. El nu ştia că era încă nepregătit. Nimic nu era mai departe de gândul
său decât că se cereau încă 40 de ani de pregătire specială. Presupunând că
venise timpul să pornească înspre libertate, el era în alertă. Voia să inspire
poporului încredere în el. Israeliţii trebuiau să ştie că deşi era educat la
curtea lui Faraon, el simpatiza cu ei şi că se puteau baza pe el în calitate de
conducător. O ocazie de a-şi arăta
zelul pentru fraţi a venit când a văzut pe egiptean maltratându-l pe unul dintre
ei pe nedrept. El s-a amestecat în conflict. Egipteanul a fost ucis în
încăierare. Israelitul a fost eliberat. Moise a înţeles că nici unul dintre
egipteni nu cunoştea chestiunea, aşa că a îngropat victima în nisip. El nu s-a
îndoit de faptul că fraţii săi vor răspândi pe ascuns ştirea că el era prietenul
şi apărătorul lor, şi că astfel îl vor privi cu încredere ca pe conducătorul
lor, când providenţa lui Dumnezeu va deschide pentru ei uşa să părăsească
Egiptul. Dar toate aceste vise s-au destrămat când în ziua următoare a înţeles
că nu exista astfel de loialitate printre fraţii săi cum se aşteptase el, şi că
în loc să fie urmaşii săi, ei erau gata să-l predea autorităţilor egiptene
pentru că a dat ajutor unuia din neamul lor. Total descurajat şi
temându-se pentru viaţa sa, Moise a fugit în pustia Madian. Părea ca şi cum
toată loialitatea sa şi toţi cei 40 de ani de educare şi dezvoltare s-au
risipit. El presupusese că era pregătit să fie căpetenia oştirii Domnului şi s-o
conducă. Într-un ceas toate speranţele sale s-au spulberat şi era fugar,
temându-se să-şi arate faţa la palat printre egipteni sau printre cei din neamul
său. “O viaţă irosită”, a fost fără îndoială comentariul său — 40 de ani
petrecuţi în speranţe scumpe şi ambiţii care nu vor fi realizate
niciodată. Moise,
păstorul lui Ietro Ca fugar stătea pe
marginea unei fântâni unde păstorii aduceau turmele să le adape. Printre păstori
erau şi fiicele lui Ietro, cărora li se împotriveau nişte păstori nepoliticoşi,
care nu numai că nu le-au ajutat, ci le-au şi împiedicat. Moise, plin de
instinctul dreptăţii, nu numai că le-a luat partea, ci le-a şi ajutat, scoţând
apă pentru turmele lor, apoi însoţindu-le până acasă. Ietro i-a fost
recunoscător străinului, care nu şi-a dezvăluit identitatea la momentul acela.
El, care era învăţat în toată învăţătura egiptenilor şi care fusese unul dintre
generalii Egiptului, era acum total descurajat, umil, supus şi
ascultător. Moise s-a căsătorit cu
una dintre fiicele lui Ietro şi a continuat să fie un păstor umil timp de 40 de
ani. El n-a înţeles atunci providenţa Domnului în afacerile sale, dar în toţi
acei ani a învăţat o lecţie foarte importantă de umilinţă, de supunere deplină
la voinţa divină. Când lecţia a fost învăţată, a venit timpul ca Dumnezeu să-l
pună astfel pe servitorul Său dublu educat într-un loc foarte important pentru
care n-ar fi fost niciodată calificat fără tocmai aceste
experienţe. Procedurile lui Dumnezeu
cu Moise ilustrează principiile generale ale procedurilor Lui cu toţi aceia pe
care-i face servitori speciali, pregătiţi pentru servicii speciale. Domnul
nostru Isus în curţile cereşti a mărturisit loialitatea şi fidelitatea Sa faţă
de Cel Atotputernic. Ca mijloc pentru înălţarea Sa şi mai mare, I s-a dat ocazia
să devină Mântuitorul omenirii şi astfel să îndeplinească Programul divin. El a
răspuns cu bucurie. “Măcar că era Fiu, a învăţat ascultarea prin lucrurile pe
care le-a suferit” (Evrei 5:8). Şi apostolul declară că datorită acestei
demonstraţii de supunere deplină faţă de voinţa Tatălui, “până la moarte, şi
încă moarte de cruce”, de aceea Dumnezeu L-a înălţat foarte mult prin învierea
Sa, nu numai cât a fost înainte de sus, ci mai sus — “mai presus de orice
domnie, de orice stăpânire, de orice putere, de orice autoritate şi de orice
nume care se poate numi”. Filipeni 2:9-11; Efeseni 1:20-23; 1 Petru
3:22. În mod asemănător, de-a
lungul Veacului Evanghelic Dumnezeu cheamă afară din lume o companie sfântă, o
Turmă Mică, pentru a fi asociată cu Isus în marea Sa lucrare din viitor,
binecuvântarea tuturor familiilor pământului, cum i-a promis Dumnezeu lui
Avraam, spunând: “În tine şi în sămânţa ta vor fi binecuvântate toate familiile
pământului”. Celor care răspund la această invitaţie li se cere să-şi
demonstreze loialitatea faţă de Dumnezeu, “în vorbire de rău, în vorbire de
bine; ca nişte înşelători măcar că spunem adevărul". Uneori aceşti sfinţi au
fost înfieraţi, precum sf. Pavel, “ca gunoiul lumii, ca lepădătura tuturor”. 1
Cor. 4:13; 2 Cor. 6:8. Aceste insulte au venit
de multe ori de la sărmanii robi orbi ai păcatului, iar alteori, spune Biblia,
de la cei care sunt “ignoranţi cu voia”. Dar cu toate acestea, toţi aceşti fii
ai lui Dumnezeu pe care îi primeşte acum ca membri ai Preoţimii împărăteşti
pentru a fi membri ai clasei Miresei, trebuie să fie încercaţi în privinţa
umilinţei lor — a supunerii la voinţa divină. Numai cei care învaţă această
lecţie şi devin asemănări ale dragului Fiu al lui Dumnezeu (Romani 8:29), vor fi
“învredniciţi să aibă parte de moştenirea sfinţilor în lumină” — pregătiţi
pentru glorie, onoare, nemurire şi natura divină, pe care Dumnezeu le-a promis
Bisericii Sale credincioase, alese. MOISE, COPILUL
FRUMOS Exod
1:22-2:10 “Şi oricine va primi un
copilaş ca acesta în Numele Meu, Mă primeşte pe Mine. Matei
18:5. R 5250a W. T. 1 Iunie
1913 (pag. 169-170) Iosif a fost Marele Vizir
al Egiptului timp de 80 de ani — murind la vârsta de 110 ani. În mod sigur,
fraţii săi, israeliţii, n-au suferit nici o asuprire în acel timp. La scurt timp
după aceea însă, un alt faraon a venit la putere, care “nu-l cunoştea pe Iosif”
— care i-a ignorat serviciile făcute pentru Egipt şi legământul temporar cu
israeliţii. Acest faraon se presupune că a fost Ramses al II-lea, un despot cu
inima împietrită, egoist. Acest faraon a înţeles că
israeliţii se înmulţeau mult mai repede decât egiptenii. De aceea el i-a
considerat un pericol. La început ei au fost văzuţi ca o protecţie pentru Egipt,
pentru că ţinutul Gosen era aşezat spre răsărit, şi un duşman care înainta
împotriva Egiptului se confrunta mai întâi cu israeliţii. Adversarul Egiptului
în acele zile era numai Asiria. Când israeliţii au devenit mai numeroşi decât
egiptenii, un nou pericol ameninţa; căci o armată invadatoare putea să-i
mituiască şi astfel conducerea lui faraon putea fi
înfrântă. Pentru a putea
preîntâmpina acest neprevăzut, au fost încercate diferite metode. În primul
rând, un decret i-a obligat pe israeliţi să îndeplinească muncile grele, prin
care se spera să le submineze puterea — să-i slăbească. Dimpotrivă însă, ei
păreau să prospere tot mai mult cu fiecare sarcină în plus. Următoarea măsură
represivă a fost decretul pentru moaşele evreice — ca orice copil de parte
bărbătească dintre israeliţi să fie strangulat la naştere. Dar această poruncă
nu a fost luată în seamă, moaşele pretinzând că au ajuns prea târziu. Resortul
final a fost decretul regal ca israeliţii să-şi înece fiecare nou-născut de
parte bărbătească. Neîmplinirea acestui lucru era un delict supus
pedepsei. În aceste condiţii s-a
născut Moise. Relatarea arată că ambii părinţi ai săi erau evlavioşi, şi prin
urmare nu suntem surprinşi de afirmaţia că el ca prunc era un copil “frumos” —
atrăgător. Relativ puţini părinţi par să-şi dea seama că acolo unde copiii lor
sunt altfel decât “frumoşi” — frumoşi la aspect şi în caracter — o
responsabilitate pentru defecte le revine lor. Nu vrem să spunem prin aceasta că
ar fi posibil ca vreo pereche umană să poată da naştere unor copiii perfecţi.
“Cum ar putea să iasă dintr-o fiinţă necurată un om curat?” Iov
14:4. Ceea ce vrem să spunem
este că după cum o reproducere atentă afectează aspectul, forma şi caracterul
animalelor inferioare şi îmbunătăţesc atât fructele cât şi florile, la fel
aceasta are importanţă şi în privinţa omenirii. Într-adevăr, mult mai mult, căci
deşi nici părintele nici statul nu pot ignora alegerea tovarăşilor de viaţă în
căsătoria umană, cu toate acestea cei căsătoriţi au sub controlul lor cea mai
minunată putere cunoscută în lume prin care să influenţeze caracterul şi forma
copiilor lor înainte de naştere, şi care să nu fie ignorată după naştere —
puterea minţii. Dacă această lege a
naturii ar fi recunoscută clar de către oamenii inteligenţi, conştiincioşi, ce
schimbare s-ar petrece repede! Presupunem că astfel de părinţi nu numai că ar
dori să aducă pe lume copii frumoşi ca formă, trăsături şi caracter, dar ei ar
simţi ca o nelegiuire dacă n-ar face tot ce ar putea în aceste
privinţe. Dacă fiecare mamă şi-ar
da seama că în timpul sarcinii starea sa mentală ar fi ori o binecuvântare ori
un blestem pentru vlăstarul ei, cât de stăruitoare ar fi în a se opune stărilor
rele şi acceselor de furie! Cât de atent ar supraveghea ceea ce citeşte,
compania şi reflecţiile mintale! Cât de credincios ar pune în execuţie
sugestiile apostolului în privinţa a toate câte sunt curate, toate câte sunt
drepte, toate câte sunt adevărate, toate câte sunt nobile, toate câte sunt
vrednice de cinste şi frumoase — s-ar gândi la aceste lucruri şi astfel ar marca
naşterea copilului ei după concepţiile cele mai înalte, mai nobile, de care ar
putea fi ea capabilă! Şi dacă tatăl şi-ar da
seama de răspunderea lui, cât de atent ar fi să-şi facă pe deplin datoria! Nu
numai ca tată şi dătător de viaţă, ci şi ca un protector şi păzitor al mamei,
ajutând-o în cea mai importantă funcţie a vieţii umane şi în timpul celei mai
mari nevoi ale sale de ajutor, potrivit capacităţii lui. Mama, în special în
timpul sarcinii, ar fi înconjurată de lucruri care să sugereze ce este bine,
important, nobil, curat, intelectual, cultural. În mod deosebit el ar fi
compătimitor şi s-ar strădui să păstreze mintea mamei tihnită. Chiar dacă ar fi
prea săraci ca să-şi permită să aibă articole de lux — picturi, artă etc. — el
ar putea să completeze într-o măsură locul acestora conversând cu mama despre
teme nobile şi înnobilatoare, sau i-ar putea citi. O, când oamenii civilizaţi
vor învăţa în final că aceeaşi grijă pe care ei o exercită în ceea ce priveşte
creşterea cailor de curse, a câinilor de rasă, a porumbeilor şi a porcilor poate
fi aplicată cu mai mare succes în familiile lor, cine se va îndoi de rezultatele
minunate! Josefus, istoricul evreu,
spune că acei care-l vedeau pe pruncul Moise în timp ce era dus de curentul
râului, uitau de ale lor şi se opreau să-l privească. Timpul se apropie când
perfecţiunea trăsăturilor, a formei şi a caracterului uman vor fi considerate
cel mai mare lucru în toată lumea. Atunci numele părinţilor acestora vor fi
onorate în paginile de renume încă mai mult decât ale celor onoraţi cu premiul
întâi pentru flori, fructe şi animale necuvântătoare. Chiar acesta este cazul
părinţilor lui Moise care sunt vorbiţi de bine în Vechiul Testament; în timp ce
în Noul Testament ni se spune clar că ei erau oameni de credinţă şi sunt
socotiţi pe lista nobilă a Vrednicilor din Vechime, care vor avea parte de o
“înviere mai bună” datorită credinţei. Evrei 11:23. Cooperare cu providenŢa lui Dumnezeu Este cu totul posibil ca
părinţii lui Moise să se fi gândit cum să pună în aplicare planul care s-a
dovedit atât de reuşit pentru salvarea vieţii lui. Ei cunoşteau obiceiul
prinţesei egiptene de a ieşi într-un loc retras pe malul Nilului să se scalde,
care se presupune că făcea parte dintr-un obicei religios. Ei au presupus că un
băieţel atât de frumos ar fi o atracţie specială pentru ea. Se poate chiar ca
ei, după cum pretinde tradiţia, să fi fost îndrumaţi printr-un vis să facă aşa
cum au făcut. Dar oricum am explica chestiunea, noi înţelegem că ceea ce a dus
la rezultat a fost cooperarea între părinţi şi providenţa
divină. A fost împletit un
coşuleţ mic din trestie, care creşte din abundenţă pe malurile Nilului. Pe
dinafară a fost izolat cu smoală ca să nu intre apă. Copilaşul a fost pus
înăuntru şi la un timp potrivit a fost lăsat aproape de locul unde mergea
prinţesa. Apoi în apropiere a stat sora lui Moise, Miriam, care avea în jur de
opt ani, gata să sugereze aducerea unei doici. Este chiar foarte probabil că
însăşi prinţesa a înţeles şiretlicul şi ea numai a cooperat, crezând că micuţul
ar putea foarte bine să aibă ca îngrijitoare pe propria sa mamă, iar ea să fie
protectoarea şi binefăcătoarea lui. Astfel în providenţa lui
Dumnezeu, în ciuda opoziţiei regelui, minunatul Moise a fost crescut în palatul
regal şi în şcolile egiptene a devenit “învăţat în toată înţelepciunea
egiptenilor”. Astfel providenţa lui Dumnezeu a pregătit persoana potrivită
pentru marea Sa lucrare de conducător al lui Israel — şi mai mult, ca prototip
al lui Mesia, care la timpul potrivit al lui Dumnezeu va fi Eliberatorul
întregii omeniri doritoare să devină poporul lui Dumnezeu şi doritoare să fie
condusă de El în Ţara antitipică a Promisiunii. Ajutaţi şi protejaţi Ce mult romantism este în
această simplă dar minunată naraţiune! Gândiţi-vă la conducerea providenţei
divine în acest caz! Într-o zi copilul Moise era un pericol şi o ameninţare în
casa părinţilor săi. În orice moment prezenţa lui putea fi descoperită şi făcută
cunoscută vreunui ofiţer egiptean. Apoi ar fi fost ucis şi casa distrusă, şi
posibil vieţile părinţilor pierdute din cauză că au îndrăznit să nu asculte de
decretul regal. În ziua următoare, prin providenţa divină, copilul este înapoiat
în aceeaşi casă şi propria sa mamă este plătită de prinţesa egipteană pentru a
avea grijă de el şi în toate felurile protejat deplin prin favoare
regală. Nu ştim la ce vârstă
copilul a fost considerat înţărcat, dar se presupune că ar fi avut patru ani.
Acest copil interesant la această vârstă interesantă a fost pretins atunci de
prinţesă ca fiul ei. I s-a dat numele Moise, despre care Profesorul Sayce spune:
“Forma grecească a ebraicului Moşe — Moises — este derivată, de către Iosefus,
din forma coptică (egipteana veche) Mo(apă), şi uses (salvat
din). Cu alte cuvinte, prinţesa a făcut un joc de cuvinte din nume, ca şi cum ar
fi spus: “Acesta este fiul meu, pentru că l-am născut — din apă””. Într-adevăr,
noi nu ştim niciodată când Înţelepciunea divină lucrează în oameni fire de
bătătură pentru pânza sau planul divin. Poporul lui Dumnezeu trebuie să-şi
amintească întotdeauna că în toate lucrările lor, El “lucrează toate după sfatul
voii Sale”. În timp ce foloseşte instrumente umane, Dumnezeu totuşi respectă
voinţa umană şi numai cooperează cu ea. Şi oricine cooperează în mod zelos cu
Dumnezeu, primeşte în mod proporţional o parte mai mare din binecuvântarea
divină. Nu trebuie să înţelegem
că providenţele lui Dumnezeu îi folosesc numai pe oamenii Săi evlavioşi şi
familiile lor, nici că El foloseşte numai pe acei care sunt ai Lui cel puţin în
sens nominal. În lecţia prezentă vedem cum Dumnezeu a făcut chiar şi mânia
omului să-L laude şi să împlinească unele din scopurile Sale pentru promovarea
marelui Său Plan al Veacurilor printre cei total ignoranţi în ceea ce-L
priveşte, “fără drept de cetăţenie în Israel”. Întreaga casă a lui faraon, la
fel ca prinţesa, a fost folosită de Domnul pentru păstrarea lui Moise şi
educarea şi pregătirea lui pentru marea Sa lucrare. În mod sigur această lecţie
simplă, primită în inimi bune şi oneste, ne dă mai mare credinţă în Dumnezeu şi
mai mare încredere în Înţelepciunea şi Puterea Sa de a împlini toate
promisiunile pline de har pe care El le-a făcut Bisericii, Israelului şi
lumii.