STUDIUL VIII Ziua de judecată Opinia generală asupra Zilei
de Judecată -- Este ea scripturală? -- Termenii judecată şi zi, definiţi --
Câteva zile de judecată menţionate în Scripturi -- Prima zi de judecată şi
rezultatele ei -- O altă zi hotărâtă -- Judecătorul -- Caracterul judecăţii
viitoare -- Asemănarea şi deosebirea dintre prima şi a doua judecată --
Responsabilitatea prezentă a lumii -- Două judecăţi care survin între timp şi
obiectivele lor -- Estimări foarte diferite ale judecăţii viitoare -- Cum au
văzut-o profeţii şi apostolii
„Dumnezeu . . . a rânduit o zi
în care va judeca dupădreptate pământul locuit, prin Omul pe care L-a rânduit”
-- „Isus Hristos cel drept”, „Căci Tatăl nici nu judecă pe nimeni, ci toată
judecata a dat-o Fiului.” Faptele 17:30, 31; 1 Ioan 2:1; Ioan 5:22.
O idee foarte vagă şi nedefinită predomină în legătură cu Ziua
de Judecată. Opinia nutrită în general este că Cristos va veni pe pământ, pe un
mare tron alb, şi va chema pe sfinţi şi păcătoşi pe rând înaintea Lui pentru a
fi judecaţi, în mijlocul unor mari zguduiri ale naturii -- cutremure de pământ,
morminte deschizându-se, stânci despicându-se, munţi prăbuşindu-se; că păcătoşii
tremurând vor fi aduşi din străfundurile de suferinţă veşnică să-şi audă
repetate păcatele, doar pentru a se întoarce iarăşi la o osândă veşnică şi
nemiloasă; şi că sfinţii vor fi aduşi din cer ca să fie martorii suferinţei şi
disperării celor condamnaţi, ca să audă iarăşi hotărârea în propriile lor cazuri
şi să se întoarcă. Conform teoriei predominante, toţi îşi primesc sentinţa şi
răsplata la moarte, şi judecata aceasta, care, pentru a se deosebi, este numită
în mod obişnuit judecată generală, este numai o repetare a acelei prime
judecăţi, dar ((A138)) fără vreun scop imaginabil, deoarece se pretinde
că o hotărâre finală şi inalterabilă se dă la moarte.
Întregul timp care se presupune
a fi destinat pentru această lucrare imensă de judecare a miliardelor este o zi
de douăzeci şi patru de ore. Un discurs ţinut recent la o congregaţie din
Brooklyn a exprimat opinia generală asupra acestui subiect. S-a ţinut să se facă
o relatare detaliată asupra lucrării Zilei de Judecată, reprezentând-o ca
terminată în limitele unei singure zile literale.
Aceasta este o concepţie foarte
imatură şi cu totul lipsită de armonie cu Cuvântul inspirat. Este dedusă dintr-o
interpretare prea literală a pildei Domnului nostru cu oile şi caprele (Matei
25:31-46). Ea ilustrează absurditatea încercării de a forţa o interpretare
literală asupra unui limbaj figurativ. O pildă nu este niciodată o declaraţie
exactă, ci numai o ilustraţie a unui adevăr prin ceva ce în multe privinţe se
aseamănă cu el. Dacă această pildă ar fi o declaraţie literală a modului în care
va fi condusă judecata, ea s-ar aplica la oi şi capre literale, întocmai cum
scrie, şi nicidecum la omenire. Să vedem acum o opinie atât mai scripturală cât
şi mai raţională despre lucrarea şi despre rezultatul marii Zile de Judecată pe
care a hotărât-o Dumnezeu, opinie cu ale cărei concluzii raţionale şi
scripturale trebuie să fie şi sunt de acord toate pildele şi ilustraţiile.
Termenul judecată înseamnă mai mult decât numai darea unui
verdict. El include ideea unui proces, ca şi a unei hotărâri bazate pe acel
proces. Şi acest lucru este adevărat nu numai despre cuvântul englezesc (ca şi
despre cel românesc -- n.e.) judecată, ci şi despre cuvântul grecesc din care
este tradus.
Termenul zi, atât în Scripturi cât şi în utilizarea
obişnuită, deşi cel mai adesea este folosit pentru a reprezenta o perioadă de
douăsprezece sau douăzeci şi patru de ore, de fapt înseamnă orice perioadă de
timp definită sau specială. Astfel, ((A139)) de exemplu, vorbim despre
ziua lui Noe, ziua lui Luther, ziua lui Washington; şi astfel, unde citim în
Biblie despre „ziua când Iehova Dumnezeu a făcut pământ şi ceruri”, întregul
timp de creare este numit zi (Geneza 2:4) -- o perioadă lungă, definită. Apoi
citim despre „ziua ispitirii în pustie” -- patruzeci de ani (Evrei 3:8, 9);
„ziua mântuirii” (2 Corinteni 6:2); de asemenea „ziua răzbunării”, „ziua mâniei”
şi „ziua de strâmtorare” -- termeni aplicaţi la o perioadă de patruzeci de ani
la încheierea Veacului Iudeu şi la o perioadă similară de strâmtorare la
sfârşitul Veacului Evanghelic. Apoi iarăşi citim despre „ziua lui Hristos”,
„ziua de judecată” şi „ziua Lui” -- termeni aplicabili Veacului Milenar, în care
Mesia va domni peste lume, o va conduce şi o va judeca după dreptate, atât
încercând, cât şi dând sentinţă. Şi despre perioada aceea este scris: El va
judeca lumea după dreptate, şi în ziua Lui va arăta cine este fericitul şi
singurul stăpânitor, Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor (Faptele 17:31; 1
Timotei 6:15). De ce unii ar presupune că această zi de judecată este doar de
douăsprezece sau douăzeci şi patru de ore, deşi recunosc sensul mai larg al
cuvântului zi în alte cazuri similare, este în afara
înţelegerii noastre, exceptând presupunerea că au fost influenţaţi de tradiţie,
fără o dovadă sau o investigaţie adecvată.
Cei care vor consulta cu grijă o concordanţă completă a Bibliei
în legătură cu Ziua de Judecată şi vor remarca felul şi volumul de lucrare care
trebuie să se realizeze în perioada aceea, vor vedea curând absurditatea opiniei
generale şi necesitatea de a se da termenului zi semnificaţia lui mai largă.
În timp ce Scripturile vorbesc despre o zi mare de judecată sau
de încercare încă viitoare şi arată că masele omenirii vor avea încercarea
completă şi sentinţa finală în ziua aceea, ele de asemenea învaţă că au mai fost
şi alte zile de judecată, în timpul cărora au fost în încercare anumite
clase alese.
Prima mare judecată [încercare
şi sentinţă] a fost la început în Eden, când întreaga omenire, reprezentată prin
capul ei, Adam, a stat în încercare în faţa lui Dumnezeu. Rezultatul acelei
încercări a fost verdictul: Vinovat, neascultător, nevrednic de viaţă; şi
pedeapsa aplicată a fost moartea -- „vei muri negreşit” (Geneza 2:17). Şi
astfel, „în Adam toţi mor”. Încercarea aceea din Eden a fost prima zi de
judecată a lumii; şi decizia Judecătorului (Iehova) a fost de atunci întotdeauna
aplicată.
„Mânia lui Dumnezeu se descoperă din cer împotriva
oricărei . . . nedreptăţi.” Ea se poate vedea în fiecare procesiune funerară.
Fiecare mormânt este o mărturie a ei. Este simţită în fiecare durere şi
suferinţă pe care o trăim -- toate fiind rezultatul primei încercări şi sentinţe
-- sentinţa dreaptă a lui Dumnezeu, că suntem nevrednici de viaţă şi de
binecuvântările asigurate omului la origine când era ascultător şi în asemănarea
lui Dumnezeu. Dar omenirea va fi recuperată din sentinţa primei încercări prin
acea jertfă pentru toţi, pe care o va acorda marele Răscumpărător. Toţi vor fi
salvaţi din morminte şi de sentinţa morţii -- nimicirea -- care, în vederea
acestei răscumpărări, nu mai este considerată moarte în sensul deplin al
cuvântului, moarte veşnică, ci mai curând un somn temporar, deoarece în
dimineaţa Milenară toţi vor fi treziţi de către Dătătorul de viaţă care i-a
răscumpărat pe toţi. Până acum numai Biserica celor care cred în Cristos sunt
într-un sens eliberaţi sau „scăpaţi” de această sentinţă şi pedeapsă originară,
iar scăparea lor nu este încă reală, ci numai socotită astfel prin
credinţă. „Suntem mântuiţi prin speranţă” numai. Eliberarea noastră reală
de această pedeapsă cu moartea (venită prin Adam şi de la care scăpăm prin
intrarea în Cristos) nu va fi trăită pe deplin până în dimineaţa învierii, când
vom fi satisfăcuţi să ne trezim în asemănarea Răscumpărătorului. Dar faptul că
noi care am ajuns la o cunoştinţă a planului îndurător al lui Dumnezeu în
Cristos „am scăpat de stricăciunea care este ((A141)) [încă] în lume”, departe de a dovedi că alţii nu
vor avea nici o speranţă de scăpare viitoare, mai curând dovedeşte contrariul,
pentru că noi suntem primele roade pentru Dumnezeu dintre creaturile Sale.
Scăparea noastră de la moartea în Adam la viaţa în Cristos este doar o
anticipare a eliberării oricărui va vrea să fie eliberat din robia stricăciunii
[moartea] la libertatea vieţii, cuvenită tuturor celor pe care Dumnezeu îi va
recunoaşte ca fii. Toţi care vreau pot fi eliberaţi din moarte la viaţă,
indiferent de deosebirile de natură pe care Dumnezeu le-a prevăzut pentru fiii
Săi pe diferitele planuri de fiinţă. Veacul Evanghelic este ziua de încercare
pentru viaţă sau moarte a celor chemaţi la natură divină.
Dar Dumnezeu a hotărât o zi în care va judeca lumea. Cum se
poate aceasta? S-a răzgândit Dumnezeu? A ajuns El la concluzia că hotărârea Lui
în încercarea primului om şi sentinţa generală au fost nedrepte, prea aspre, că
acum hotărăşte să judece lumea individual? Nu; dacă aşa ar fi cazul, n-am avea
nici o garanţie că în încercarea viitoare va fi o hotărâre mai dreaptă decât în
cea trecută. Nu fiindcă Dumnezeu consideră nedreaptă hotărârea Lui la prima
judecată, ci fiindcă El S-a îngrijit de o răscumpărare din pedeapsa
primei judecăţi, pentru ca să poată acorda o altă judecată (încercare) în
condiţii mult mai favorabile pentru întreaga omenire -- toţi având atunci
experienţa cu păcatul şi cu urmările lui. Dumnezeu n-a schimbat nici o iotă din
scopul Său originar, pe care l-a alcătuit înainte de a începe lumea. În mod clar
ne informează că El nu Se schimbă şi că în nici un caz nu va achita pe cei
vinovaţi. El va pretinde întreaga pedeapsă pe care în mod drept a pronunţat-o.
Şi acea pedeapsă întreagă a fost plătită de Răscumpărătorul sau înlocuitorul pe
care Dumnezeu Însuşi L-a dat -- Isus Cristos, care, „prin harul [favoarea] lui
Dumnezeu, a gustat moartea pentru toţi”. Dând o răscumpărare pentru rasa lui
Adam, cu propria Sa viaţă, Domnul nostru poate în mod drept să facă tuturor o
nouă ofertă de viaţă. Această ofertă pentru ((A142)) Biserică este sub Legământul de jertfă
(Psalmul 50:5; Romani 12:1); pentru lume va fi sub Noul Legământ. Romani 14:9;
Evrei 10:16; Ieremia 31:31.
Mai departe suntem informaţi că
atunci când Dumnezeu va da lumii această încercare individuală, va fi sub
Cristos ca Judecător, pe care Iehova Îl va onora astfel datorită ascultării Sale
chiar până la moarte pentru răscumpărarea noastră. Dumnezeu L-a înălţat mult,
chiar la natură divină, ca să poată fi Prinţ şi Mântuitor (Faptele 5:31), ca
să-i poată răscumpăra din moarte şi să le acorde judecată tuturor celor pe care
i-a cumpărat cu propriul Său sânge preţios. Dumnezeu a încredinţat toată
judecata Fiului şi I-a dat toată puterea în cer şi pe pământ. Ioan 5:22.
Deci, Cristos cel mult înălţat,
glorificat, care aşa a iubit lumea încât Şi-a dat viaţa ca preţ de răscumpărare
pentru ea, este cel care va fi Judecătorul lumii în încercarea ei viitoare
promisă. Şi însuşi Iehova L-a numit în această funcţie, chiar pentru acest scop.
Deoarece acestea sunt declaraţiile clare ale Scripturilor, nu există nimic de
temut, ci, dimpotrivă, există mare pricină de bucurie pentru toţi în aşteptarea
Zilei de Judecată. Caracterul Judecătorului este o garanţie suficientă că
judecata va fi dreaptă, îndurătoare, şi va avea consideraţia corespunzătoare
pentru slăbiciunile tuturor, până când cei dornici şi ascultători vor fi aduşi
înapoi la perfecţiunea originară pierdută în Eden.
În vechime un judecător era unul care făcea dreptate şi uşura
pe cei asupriţi. De exemplu, remarcaţi cum, atunci când erau asupriţi de
vrăjmaşii lor datorită încălcărilor împotriva Domnului, Israel a fost tot mereu
eliberat şi binecuvântat prin ridicare de judecători. Astfel citim: „Fiii lui
Israel au strigat către DOMNUL, şi DOMNUL a ridicat un salvator . . .
Otniel. Şi Duhul DOMNULUI a fost peste el. El a judecat pe Israel şi a
pornit la război . . . şi mâna Lui a fost puternică . . . . Ţara a avut odihnă
patruzeci de ani” (Judecătorii 3:9-11). Astfel, deşi lumea a fost de mult sub
((A143)) puterea şi asuprirea adversarului Satan, totuşi Acela care
plăteşte păcatele tuturor cu propriul Său sânge preţios, curând Îşi va lua marea
putere şi va domni. El va elibera şi va judeca pe aceia pe care aşa i-a iubit, încât i-a
răscumpărat.
Cu această concluzie sunt în acord toate declaraţiile profetice. Este scris: „El va
judeca lumea cu dreptate şi popoarele cu nepărtinire”. Psalmul 98:9.
Această judecată viitoare va fi exact pe aceleaşi principii ca
şi prima. Aceeaşi lege de ascultare va fi prezentată, cu aceeaşi răsplată de
viaţă şi cu aceeaşi pedeapsă de moarte. Şi cum prima încercare a avut un
început, a progresat şi a culminat cu o sentinţă, tot aşa va avea şi a doua; iar
sentinţa va fi viaţă pentru cei drepţi şi moarte pentru cei nedrepţi. A doua
încercare va fi mai favorabilă decât prima, datorită experienţei câştigate sub
urmările primei încercări. Spre deosebire de prima, în a doua încercare fiecare
om va sta la probă numai pentru sine, nu pentru altul. Nimeni nu va muri atunci
din cauza păcatului lui Adam sau din cauza imperfecţiunilor moştenite. Nu se va
mai spune: „Părinţii au mâncat aguridă şi copiilor li s-au strepezit dinţii; ci
oricărui om care va mânca aguridă i se vor străpezi dinţii”. „Sufletul
care păcătuieşte acela va muri” (Ieremia 31:29, 30; Ezechiel 18:4). Şi atunci va
fi adevărat despre lume cum este adevărat despre Biserică acum, că un om nu va
fi judecat după ce nu are, ci după ce are (2 Corinteni 8:12). Sub domnia lui
Cristos, omenirea va fi treptat educată, instruită şi disciplinată până va
ajunge la perfecţiune. Şi când vor fi ajuns la perfecţiune, oamenilor li se va
cere armonie perfectă cu Dumnezeu, şi oricine nu va da ascultare perfectă va fi
înlăturat, fiind judecat nevrednic de viaţă. Păcatul care prin Adam a adus
moarte rasei a fost pur şi simplu un act de neascultare; dar prin acel act el a
căzut de la perfecţiune. Dumnezeu a avut dreptul să ceară de la el ascultare
perfectă, deoarece a fost creat perfect; şi El va cere tot aşa de la toţi
oamenii când ((A144)) marea lucrare de restabilire a lor va fi
completă. Nici unuia, cărui în oricât de mic grad îi va lipsi perfecţiunea, nu i
se va permite atunci să aibă viaţă veşnică. A nu ajunge atunci la perfecţiune,
va însemna a păcătui cu voia împotriva luminii depline şi a capacităţii
perfecte.
Şi cine va păcătui cu voia,
împotriva luminii şi capacităţii depline, va pieri în moartea a doua. Şi dacă
cineva, în timpul acelui veac de încercare, sub acea deplină revărsare de
lumină, va dispreţui favorurile oferite şi nu va face nici un progres spre
perfecţiune timp de o sută de ani, va fi socotit nevrednic de viaţă şi va fi
„nimicit”, deşi la o sută de ani acesta va fi într-o perioadă de relativă
copilărie. Astfel este scris despre ziua aceea: „Cine va muri la vârsta de o
sută de ani va fi încă tânăr şi cel ce va muri în vârstă de o sută de ani va fi
blestemat ca păcătos” (Isaia 65:20). Astfel toţi vor trebui să aibă cel puţin o
sută de ani de încercare; şi dacă nu vor fi atât de îndărătnici încât să refuze
a face progrese, încercarea lor va continua de-a lungul întregii zile a lui
Cristos, ajungând la culme numai la încheierea ei.
Încheierea judecăţii viitoare a
lumii este arătată clar în pilda cu oile şi caprele (Matei 25:31-46), în
Apocalipsa 20:15; 21:8 şi în 1 Corinteni 15:25. Aceste scripturi şi altele arată
că la sfârşitul ei cele două clase vor fi fost complet separate -- ascultătorii
şi neascultătorii; cei în armonie cu litera şi spiritul legii lui Dumnezeu şi
cei care nu vor fi în armonie cu ele. Cei dintâi vor intra în viaţă veşnică, iar
ceilalţi vor fi retrimişi în moarte, stingere („a doua moarte”), aceeaşi
sentinţă ca şi la prima judecată, din care fuseseră socotiţi eliberaţi prin
Cristos, care a câştigat dreptul de a-i elibera prin plătirea răscumpărării lor
-- prin moartea Sa. Aceasta va fi a doua moarte a lor. Nu se va mai da nici o
răscumpărare pentru ei şi nu va mai exista nici o eliberare sau înviere pentru
ei, păcatul lor fiind voit, păcat individual împotriva luminii şi posibilităţii
depline, sub cea mai favorabilă încercare individuală.
((A145))
Nu vrem să se înţeleagă că ignorăm responsabilitatea prezentă a
lumii, pe care fiecare om o are conform măsurii de lumină de care se bucură, fie
că este multă, fie că este puţină, fie că este lumina naturii, fie că este a
revelaţiei. „Ochii DOMNULUI sunt în orice loc, văzând răul şi binele” şi
„Dumnezeu va aduce orice faptă la judecată, împreună cu orice lucru ascuns, fie
bun, fie rău” (Proverbele 15:3; Eclesiastul 12:14). Faptele bune şi faptele rele
din prezent vor primi o răsplată dreaptă, fie acum, fie mai târziu. „Păcatele unor oameni
sunt arătate dinainte, mergând înainte la judecată, iar ale altora vin pe urmă”
(1 Timotei 5:24). Nimeni în afară de favorizaţii Domnului, „turma mică”, n-are
până acum lumină suficientă ca să-şi atragă pedeapsa finală, moartea a doua.
Aici doar aducem în discuţie subiectul responsabilităţii prezente a lumii,
lăsând amănuntele pentru consideraţii ulterioare.
Între prima şi a doua zi de
judecată a lumii intervine o perioadă de aproximativ şase mii de ani, şi în
timpul acestei perioade lungi Dumnezeu a selecţionat dintre oameni două clase
speciale, în mod special încercându-i, disciplinându-i şi pregătindu-i pentru a
fi instrumentele Sale onorate în perioada sau în ziua de judecată a lumii.
Aceste două clase sunt numite de către Pavel (Evrei 3:5, 6)
casa fiilor şi respectiv casa servilor, cea dintâi fiind compusă din
învingătorii încercaţi şi găsiţi credincioşi în timpul dispensaţiei creştine,
iar cea de-a doua fiind compusă din credincioşii învingători de dinaintea
dispensaţiei creştine. Aceste alegeri speciale în nici un sens nu se suprapun
peste judecata sau încercarea promisă lumii în veacul care urmează acestei
Dispensaţii Evanghelice. Cei care trec cu succes încercarea pentru oricare din
aceste clase speciale nu vor veni la judecată cu lumea, ci vor intra în răsplata
lor când lumea va veni la judecată. Ei vor fi agenţii lui Dumnezeu în
binecuvântarea lumii -- dând oamenilor instrucţia şi pregătirea necesară
((A146)) pentru încercarea şi judecata lor
finală. „Nu ştiţi că sfinţii vor judeca lumea?” 1 Corinteni 6:2.
Aceste clase special
selecţionate au fost odată, ca şi restul omenirii, sub condamnarea adamică, dar
prin credinţă au devenit părtaşi la beneficiile morţii lui Cristos. Întâi fiind
îndreptăţiţi prin credinţă în făgăduinţele lui Dumnezeu şi apoi îndeplinind
condiţiile care urmează respectivei lor chemări, ei sunt socotiţi vrednici de
înălţare la starea de onoare şi autoritate.
Încercarea sau judecata ambelor
acestor clase a fost mult mai severă decât va fi încercarea lumii în ziua ei de
judecată, deoarece a trebuit ca aceştia să se împotrivească lui Satan, prinţul
acestei lumi, cu toate uneltirile şi capcanele lui, pe când în ziua de judecată
a lumii Cristos va domni şi Satan va fi legat ca să nu înşele neamurile
(Apocalipsa 20:3). Aceştia au suferit persecuţie pentru dreptate, pe când atunci
oamenii vor fi răsplătiţi pentru dreptate şi pedepsiţi numai pentru nedreptate.
Aceştia au avut pe cale mari pietre de încercare şi capcane, care vor fi
îndepărtate când lumea va fi pusă în încercare. Dar, dacă încercarea acestor
două clase speciale a fost mult mai aspră decât va fi încercarea lumii, şi
răsplăţile sunt corespunzător mai mari.
Sub denaturările marelui înşelător, Satan, atât lumea cât şi
Biserica nominală au fost jefuite de asigurările binecuvântate ale timpului
viitor de judecată dreaptă. Ei ştiu că Biblia vorbeşte despre o zi de judecată
viitoare, dar o privesc numai cu frică şi spaimă; şi datorită acestei frici nu
există pentru ei veşti mai nedorite decât aceea că ziua Domnului este aproape.
Ei o plasează departe şi nu doresc să audă de ea, nici măcar să fie menţionată.
Ei n-au nici o idee despre binecuvântările păstrate pentru lume sub acea domnie
glorioasă a Celui pe care Dumnezeu L-a numit să judece lumea cu dreptate.
Printre cele mai mari dintre influenţele orbitoare pe care Satan le-a născocit
pentru a ((A147)) ţine pe oameni în ignoranţă în privinţa
adevărului referitor la ziua de judecată au fost erorile care s-au strecurat în
crezurile şi cărţile de cântări ale diferitelor secte religioase. Mulţi au ajuns
să preţuiască aceste erori ca fiind de mai mare importanţă decât Cuvântul lui
Dumnezeu.
Cât de diferit au privit
profeţii şi apostolii acea zi de judecată promisă! Remarcaţi cuvintele profetice
triumfătoare ale lui David (1 Cronici 16:31-34). El spune:
„Să se bucure cerurile Spre acea zi arată şi
apostolul, asigurându-ne că va fi o zi glorioasă şi de dorit, şi că toată
creaţia suspină după ea şi suferă împreună durerile naşterii -- aşteptând pe
marele Judecător să elibereze şi să binecuvânteze lumea, precum şi să înalţe şi
să glorifice Biserica. Romani 8:21, 22.
În Ioan 5:28, 29, o preţioasă făgăduinţă a unei viitoare
judecăţi-încercări de viaţă
veşnică pentru lume, printr-o traducere greşită este transformată într-un
blestem îngrozitor. Conform textului grecesc, cei care au făcut răul -- care
n-au avut aprobarea divină -- vor veni la înviere [ridicându-se la perfecţiune]
prin judecăţi, „lovituri”, disciplinări.
((A148))
După aceea
Şi să se înveselească pământul!
Să se spună printre neamuri că
DOMNUL împărăţeşte!
Să urle marea cu
tot ce este în ea!
Câmpia să se înveselească împreună cu tot ce este pe ea!
Atunci copacii din pădure vor cânta de bucurie
înaintea DOMNULUI!
CĂCI EL VINE
SĂ JUDECE PĂMÂNTUL.
Lăudaţi pe DOMNUL, căci este bun,
Căci îndurarea Lui ţine în veac”.
„Căile Domnului sunt deopotrivă: calm şi
furtună,
Sezon de pericol şi sezon de odihnă,
Săgeata ce strică,
balsamul ce vindecă
Sunt împăţite cum e mai bine.
În judecăţi adesea
ne-nţelese,
Pe căi misterioase şi ascunse,
Din rău El bine nesfârşit
aduce
Şi-n fine fericirea sigură o face.
În timp ce Dreptatea îşi
urmează calea cu tărie,
Iubirea la creştere speranţa şi credinţa invită;
Apoi în voie va da lumii pedepsite
A Lui zi de pace făgăduită.
Când forţa vântului temut
Asprele-I scopuri împlineşte,
Şi
contra uraganului dezlănţuit
A omului putere nu foloseşte,
În El să
se-ncreadă inima iubitoare
În toată neagra şi întortochiata cale;
Căci
cine binecuvântata-I voinţă
Care conduce prin noapte spre vesela zi
Putea-va opri?
Sub a Lui grijă iubitoare fii dar liniştit,
Căci El
va face furtuna să-nceteze,
Şi din această spaimă va aduce
Ziua aceea de
pace făgăduită.
Sus dar priveşte, o, tu, pământ!
Căci nici o furtună
nu poate ţine mai mult decât
I-a fost de Dumnezeu menit.
Când ea
lucrarea hotărâtă şi-a sfârşit,
În bucurie uita-vei necazu-ţi trecut.
Unde adânc se înfige-al tristeţii brăzdar,
Gingaşele flori de viaţă
răsar.
Căci Domnul iarăşi viaţă îţi va acorda
Şi toată pustia va râde şi
cânta.
În El speră dar, căci al Lui Plan
Eliberare, triumf îţi va
aduce-n final.
Teamă să n-ai, căci sigur vei trăi
A Lui zi de pace făgăduită.”