FAPTUL ŞI FILOSOFIA ÎMPĂCĂRII
———
Studiul I
Stă la baza doctrinei creştine din punctul de vedere al
Bibliei — Trei vederi asupra acestui subiect — „Vederea ortodoxă”, „Vederea
heterodoxă”, vederea Bibliei, care le uneşte şi le armonizează pe ambele —
Teoria evoluţiei antagonistă cu adevărul asupra acestui subiect —
reconcilierea justiţiei divine îndeplinită — reconcilierea Bisericii este în
desfăşurare — reconcilierea lumii este în viitor — Rezultatele mari, finale,
când tronul şi Împărăţia mijlocitoare îşi vor fi sfârşit funcţia
DOCTRINA Împăcării stă la însăşi temelia religiei creştine.
Având astfel cel mai important loc în teologie, o înţelegere clară a acestui
subiect este esenţială şi acest lucru este în general recunoscut printre
creştini. Cu toate acestea, deşi se crede în Împăcare, ea este puţin înţeleasă;
diferitele idei şi teorii cu privire la ea sunt incoerente şi vagi, iar credinţa
zidită pe aceste vederi incoerente şi vagi despre această doctrină-temelie
trebuie cu necesitate să fie în aceeaşi măsură nesigură, slabă şi vagă.
Dimpotrivă, dacă acest subiect important este văzut clar, în toată grandoarea
proporţiilor acordate lui în Cuvântul lui Dumnezeu, ca fiind temelia planului
divin de mântuire, aceasta nu numai va stabili ferm credinţa, o va înrădăcina şi
o va fixa pe principii corecte, ci şi va servi ca un îndrumător pentru a face
deosebire între adevăr şi eroare în legătură cu toate amănuntele credinţei. Dacă
temelia va fi bine stabilită şi clar înţeleasă, şi dacă fiecare punct al
credinţei zidite pe ea va fi ţinut în strictă armonie cu temelia, întreaga
suprastructură a credinţei va fi perfectă. După cum vom arăta mai departe,
fiecare doctrină ((16)) şi fiecare teorie poate fi adusă în contact cu
această piatră de încercare şi prin aceasta i se poate determina repede
proporţia de aur sau de zgură.
Există două vederi generale despre Împăcare:
(1) Cea cunoscută ca vederea ortodoxă, conform căreia omul, ca
un încălcător al legii divine, a intrat sub condamnarea divină — „sub mânie”, şi
că Dumnezeu, deşi a fost împiedicat de Dreptate să-l dezvinovăţească pe păcătos,
a pregătit o răscumpărare dreaptă pentru el şi astfel a pregătit iertarea
păcatelor lui prin sacrificiul lui Cristos. Această întreagă operă de
satisfacere a cerinţelor Dreptăţii şi de aducere a păcătosului la starea de a fi
acceptabil pentru Dumnezeu este numită opera Împăcării.
(2) Cea cunoscută ca vederea neortodoxă despre Împăcare (odată
reprezentată mai ales de Unitarieni şi Universalişti, dar care recent s-a
răspândit rapid şi general în toată creştinătatea) abordează subiectul din
latura opusă; ea nu presupune nici o cerinţă din partea dreptăţii divine a unui
sacrificiu pentru încălcarea legii de către păcătos; ea ignoră mânia lui
Dumnezeu aşa cum este reprezentată printr-o sentinţă specială de moarte; ea
ignoră „blestemul”. Ea susţine că Dumnezeu caută şi aşteaptă apropierea omului,
nepunând nici o piedică în cale, necerând nici o ispăşire pentru păcatul omului,
cerând însă ca omul să se lase numai de păcat şi să caute dreptatea şi astfel să
vină în armonie cu Dumnezeu — să fie în unitate cu Dumnezeu. De aceea,
această vedere este în general numită Împăcare şi se înţelege că înseamnă
armonie cu dreptatea, indiferent de metodele prin care omenirea poate fi adusă
în această stare; ispăşirea pentru păcat fiind considerată din punctul de vedere
al ispăşirii de către păcătos însuşi, sau altfel, ca o iertare necondiţionată
din partea lui Dumnezeu. Din acest punct de vedere, Domnul nostru Isus şi toţi
urmaşii Săi participă la împăcare, în sensul că ei au învăţat şi au
îndemnat omenirea să se întoarcă de la păcat la dreptate, şi nu în sensul
jertfei pentru păcat sau al răscumpărării. ((17)) (3) Vederea pe care noi
o acceptăm ca fiind vederea scripturală, dar care în general a fost trecută cu
vederea de către teologi, cuprinde şi combină ambele vederi anterioare. Doctrina
biblică a Împăcării, aşa cum ne vom strădui să o arătăm, învaţă clar:
(a) Că omul a fost creat perfect, în chipul lui
Dumnezeu, dar a căzut din acea stare prin nesupunere voită şi a intrat sub
sentinţa mâniei, „blestemul”, şi astfel toţi din neamul omenesc au devenit
„copii ai mâniei”. Efes. 2:3.
(b) Că deşi Dumnezeu în mod drept a aplicat sentinţa
legii Sale, moartea, şi aceasta fără milă, împotriva creaturii Sale
neascultătoare, timp de peste patru mii de ani, totuşi spiritul iubirii şi al
compasiunii s-a îmbinat cu această dreptate şi fidelitate faţă de principiile
dreptăţii, care a plănuit un aranjament de substituire final sau un plan de
mântuire prin care Dumnezeu poate fi drept şi Îşi poate executa legile Sale
drepte împotriva păcătoşilor, şi totuşi să fie îndreptăţitorul tuturor celor
care cred în Isus (Rom. 3:26). Prin acest plan toţi condamnaţii pot fi eliberaţi
de sub sentinţă fără nici o încălcare a Dreptăţii, şi cu o asemenea manifestare
a dragostei, înţelepciunii şi puterii divine cum L-ar onora pe Atotputernicul şi
s-ar dovedi o binecuvântare pentru toate creaturile Sale, umane şi îngereşti —
descoperind tuturor, mai deplin decât s-a văzut înainte, înţelepciunea cea de
multe feluri şi harul lui Dumnezeu. Efes. 3:10 — Diaglott.
(c) În scopul ducerii la îndeplinire a acestui program
de Împăcare cu legea divină pentru încălcarea ei de către tatăl Adam, iubitul
nostru Răscumpărător a murit ca „preţ de răscumpărare pentru toţi, mărturie
pentru timpul ei”. 1 Tim. 2:6 [Diaglott — n. e.].
(d) Dar jertfa pentru păcate nu completează lucrarea
Împăcării, decât în privinţa satisfacerii cerinţelor Dreptăţii. În virtutea
răscumpărării date Dreptăţii, se face un transfer complet al contului omului, şi
cazul său, datoriile sale etc., sunt transferate în întregime în contul Domnului
Isus Cristos, care dă Dreptăţii satisfacţia deplină a cerinţelor ei împotriva
lui Adam şi a rasei lui. Astfel Isus, datorită acestei „cumpărări” ((18))
cu sângele Său preţios, este acum în consecinţă proprietar, stăpân, „Domn peste
toţi”. Rom. 14:9.
(e) Un obiectiv al acestui aranjament pentru Adam şi
pentru rasa lui a fost anularea sentinţei morţii, care, atâta vreme cât
rămânea, oprea orice efort al Iubirii de a recupera pe cel condamnat, ale cărui
privilegii de viaţă viitoare, indiferent sub ce împrejurări, erau complet
abrogate — distruse.
(f) Alt obiectiv a fost aşezarea omenirii decăzute în
afara sferei de influenţă a Dreptăţii divine şi sub supravegherea specială a lui
Isus, care, ca reprezentant al planului Tatălui, Îşi propune nu numai să
satisfacă cerinţele Dreptăţii, ci şi să întreprindă instruirea, corectarea şi
restabilirea tuturor din rasa decăzută care vor arăta dorinţă de armonie cu
Dreptatea. Aceştia vor fi predaţi în cele din urmă Dreptăţii legii divine, dar
atunci ei vor fi desăvârşiţi aşa încât să poată suporta cerinţele ei perfecte.
(g) Deşi la început singura influenţă separatoare între
Dumnezeu şi om a fost sentinţa divină, acum, după şase mii de ani de
decădere, degradare şi înstrăinare de Dumnezeu prin fapte rele — şi din cauza
ignoranţei, superstiţiei şi uneltirilor Adversarului — şi din cauză că oamenilor
le-au fost prezentate într-o lumină falsă caracterul şi planul divin, găsim că
mesajul harului şi îndurării n-a fost luat în seamă. Deşi Dumnezeu declară fără
rezerve, deoarece răscumpărarea a fost acceptată, că El este gata să-i primească
iarăşi pe păcătoşi în armonie cu El şi în viaţă veşnică, prin meritul
sacrificiului lui Cristos, totuşi majoritatea omenirii întârzie să creadă
veştile bune şi corespunzător întârzie să accepte condiţiile acestora. Unii au
ajuns atât de înşelaţi de sofismele lui Satan, prin care el a înşelat toate
popoarele (Apoc. 20:3), încât nu cred că există Dumnezeu; alţii cred că El este
un adversar mare şi puternic, fără iubire sau compătimire, gata şi nerăbdător
să-i chinuie toată eternitatea; alţii sunt încurcaţi de Babelul de rapoarte
contradictorii ((19)) care le-au venit în privinţa caracterului divin şi
nu ştiu ce să creadă; şi căutând să se apropie de Dumnezeu sunt împiedicaţi de
frica şi ignoranţa lor. Prin urmare, numărul celor care de fapt s-au folosit
până acum de ocazia apropierii de Dumnezeu prin Cristos este comparativ mic — „o
turmă mică”.
(h) Totuşi, jertfa pentru păcate n-a fost pentru cei
puţini, ci pentru cei „mulţi”, „pentru toţi”. Şi ca parte a programului divin,
Cel care i-a răscumpărat pe toţi cu sângele Său preţios va face cunoscute în
cele din urmă tuturor oamenilor, „fiecărei creaturi”, veştile bune ale
privilegiului lor, sub harul divin, de a se întoarce la împăcare cu Creatorul
lor.
(i) Până acum numai Biserica a beneficiat direct de
Împăcare; dar învăţătura Scripturilor este că această Biserică va constitui o
Împărăţie preoţească, sau „preoţime împărătească”, cu Cristos Marele Preot
Împărătesc, şi că în timpul Veacului Milenar această clasă a Împărăţiei cereşti,
această preoţime împărătească, va realiza deplin şi complet pentru omenire
lucrarea de înlăturare a orbirii pe care Satan, eroarea şi degradarea au adus-o
asupra oamenilor, şi va aduce înapoi la deplină împăcare cu Dumnezeu pe oricine
va dori, din toate familiile pământului.
(j) În armonie cu aceasta este şi declaraţia
apostolului, că noi, credincioşii, Biserica, am primit Împăcarea. În ceea
ceL priveşte pe Dumnezeu, Împăcarea a fost făcută cu optsprezece secole în urmă,
şi aceasta pentru toţi; dar numai credincioşii au primit-o în sensul acceptării
ocaziei pe care harul lui Dumnezeu a pregătit-o astfel — iar restul omenirii
sunt orbiţi — „Căci dumnezeul veacului acestuia a orbit gândurile celor
necredincioşi, ca lumina Evangheliei slavei lui Hristos, care este chipul lui
Dumnezeu, să nu strălucească peste ei”. 2 Cor. 4:4.
(k) În armonie cu acest gând este şi declaraţia
Scripturii, că cea dintâi lucrare a lui Cristos în legătură cu domnia Sa
milenară va fi legarea sau restrângerea lui Satan pentru o mie de ani ca să nu
mai înşele neamurile (Apoc. 20:3), ((20)) precum şi numeroasele
declaraţii ale profeţilor despre faptul că atunci când Împărăţia lui Dumnezeu va
fi stabilită pe pământ, cunoştinţa de Domnul va umple tot pământul aşa cum apele
acopere fundul mărilor, şi nimeni nu va mai trebui să spună aproapelui,
„Cunoaşte pe Domnul” (Evr. 8:11), de asemenea cererea din rugăciunea Domnului,
„Vie Împărăţia Ta, facă-se voia Ta … pe pământ” — pentru că aceasta implică ceea
ce declară apostolul în mod clar, că Dumnezeu doreşte ca toţi oamenii să fie
mântuiţi şi să vină la cunoştinţa adevărului. 1 Tim. 2:4.
(l) Împăcarea, în ambele ei faze — mulţumirea Dreptăţii
şi aducerea la armonie sau la unitate cu Dumnezeu a tuturor creaturilor Sale,
care sub lumină şi cunoştinţă deplină se vor folosi de privilegiile şi
oportunităţile Noului Legământ — va fi terminată la sfârşitul Veacului Milenar,
când toţi cei care vor respinge voit şi conştient favoarea divină oferită prin
Cristos „vor fi nimiciţi din mijlocul poporului” cu „o pierzare veşnică de la
faţa Domnului şi de la slava puterii Lui” — cu o nimicire din care nu va mai fi
speranţă de restabilire printr-o înviere viitoare. Fapt. 3:23; 2 Tes. 1:9.
(m) Atunci marea lucrare a Împăcării va fi completată şi
toate lucrurile din cer şi de pe pământ vor fi găsite în armonie cu Dumnezeu,
lăudându-L pentru toată generozitatea şi harul Său prin Cristos; şi nu va mai fi
nici moarte, nici suspin, nici durere, deoarece lucrurile dintâi vor fi trecut —
ca rezultat al operei de Împăcare, începută prin satisfacerea Dreptăţii prin
jertfa Răscumpărătorului nostru şi terminată cu deplina reconciliere a tuturor
celor găsiţi vrednici de viaţă veşnică.
Oricum ar fi privit cuvântul Împăcare, trebuie să se admită că
folosirea lui, cum este cazul între Dumnezeu şi om, implică o dificultate, o
diferenţă, o opoziţie existentă între Creator şi creatură — altfel ei ar fi în
unitate şi n-ar fi necesară lucrarea împăcării, nici din punctul de vedere al
lui ((21)) Dumnezeu, nici al omului. Şi aici vedem în mod deosebit
conflictul înverşunat care există între Biblie şi doctrina modernă a evoluţiei,
care, în ultimii treizeci de ani mai ales, s-a infiltrat în credinţa creştinilor
din toate denominaţiile şi care se vede mai marcant în şcolile teologice şi în
principalele amvoane ale creştinătăţii.
Teoria Evoluţiei neagă căderea omului, neagă că el a fost
vreodată în chipul şi asemănarea lui Dumnezeu; neagă că el a fost vreodată
într-o stare potrivită pentru a fi încercat înaintea barei de judecată a
Dreptăţii absolute; neagă că el a păcătuit vreodată într-o astfel de încercare
şi că a fost condamnat vreodată la moarte. Ea pretinde că moartea, departe de a
fi o pedeapsă, este doar un alt pas în procesul evoluţiei; ea susţine că omul,
în loc să cadă de la chipul şi asemănarea lui Dumnezeu în păcat şi degradare,
s-a ridicat de la starea de maimuţă tot mai mult, la chipul şi asemănarea lui
Dumnezeu. Alţi paşi logici ai acestei teorii ar fi, evident, să nege că ar putea
fi vreo dreptate din partea lui Dumnezeu în faptul că l-a condamnat pe om pentru
că s-a ridicat de pe un plan inferior pe unul superior, şi în consecinţă să nege
că Dreptatea ar putea accepta o jertfă pentru păcat în folosul omului, când n-a
existat din partea omului nici un păcat ca să ceară o astfel de jertfă. În
conformitate cu această idee, se pretinde că Cristos n-a fost o jertfă pentru
păcat, n-a fost un sacrificiu pentru păcate — decât doar în acelaşi sens, spun
ei, în care orice patriot ar putea fi un sacrificiu pentru ţara sa, adică, El
Şi-a dat viaţa ajutând la ridicarea omenirii spre libertăţi şi privilegii mai
mari.
Dar noi aflăm că Cuvântul lui Dumnezeu contrazice în mod
absolut toată această teorie, aşa încât nu este posibilă nici o armonie între
învăţătura Scripturii şi învăţătura Evoluţiei — pe nedrept numită ştiinţă. În
măsura în care cineva crede teoria Evoluţiei, nu crede teoria Scripturii; şi
totuşi găsim un număr mare de creştini străduindu-se şi încercând în zadar să
armonizeze aceste învăţături contrare. În măsura în care susţin teoria
Evoluţiei, în acea măsură sunt departe de singura ((22)) temelie a
credinţei pe care a prevăzut-o Dumnezeu; în acea măsură sunt pregătiţi şi pentru
alte erori, pe care Adversarul sigur le va aduce în atenţia lor, erori
prezentate din punctul de vedere al înţelepciunii lumeşti cu atâta putere încât
ar înşela, dacă ar fi posibil, chiar şi pe cei aleşi. Dar chiar cei aleşi vor
avea „credinţa care a fost dată sfinţilor odată pentru totdeauna”; chiar cei
aleşi vor ţine la doctrina Împăcării aşa cum este prezentată în Scripturi; chiar
cei aleşi vor fi astfel apăraţi împotriva oricărui punct şi al oricărui aspect
al teoriei Evoluţiei, pentru că, chiar cei aleşi vor fi învăţaţi de Dumnezeu, în
special în privinţa acestei doctrine a Împăcării, care stă la însăşi temelia
religiei revelate şi a credinţei creştine.
Scripturile mărturisesc în mod clar că Dumnezeu a creat pe om
după chipul şi asemănarea Sa — mintal şi moral; că omul, o fiinţă pământească, a
fost chipul sau asemănarea morală şi intelectuală a Creatorului său, care este o
fiinţă spirituală. Ele spun despre legătura lui cu Creatorul la început; spun că
Creatorul l-a aprobat ca operă a Sa şi l-a declarat ca „foarte bun”, foarte
acceptabil, foarte plăcut; ele arată că oferta vieţii sau morţii a fost pusă în
faţa lui Adam cel perfect, şi că atunci când el a devenit un încălcător, acesta
a fost un act conştient şi voit, deoarece se spune că Adam „nu a fost amăgit”.
Ele spun despre începutul executării pedepsei morţii. Ele înregistrează
continuarea sentinţei morţii asupra neamului omenesc de-a lungul secolelor. Ele
arată cum Dumnezeu i-a descoperit lui Avraam cel credincios scopul Său, intenţia
Sa, ca mai târziu, nu imediat, să aducă o binecuvântare pentru omenire, despre
care a declarat că o blestemase cu sentinţa morţii. Gen.1:31; 2:17; 3:23; 1 Tim.
2:14; Gen. 12:3; 18:18; 3:17.
Deoarece blestemul sau pedeapsa păcatului a fost moartea,
binecuvântările promise implicau viaţă din morţi, viaţă mai îmbelşugată; şi
promisiunea făcută lui Avraam a fost că, într-o manieră neexplicată, Mântuitorul
care va îndeplini această lucrare de binecuvântare a lumii va trebui să vină
prin urmaşii ((23)) lui Avraam. Aceleaşi promisiuni le-au fost repetate
mai mult sau mai puţin clar lui Isaac, lui Iacov şi copiilor lui Israel.
Profeţii de asemenea au declarat că viitorul Mesia trebuia să fie un Miel
înjunghiat, o jertfă pentru păcat, unul care trebuia să „Se dea pe Sine Însuşi
la moarte” pentru păcatele noastre, şi nu pentru ale Sale. Ei au descris şi
rezultatul sacrificiului Său pentru păcate, în gloria şi binecuvântarea care
trebuie să urmeze, spunând cum în cele din urmă Împărăţia Sa va birui, şi, ca
Soare al Dreptăţii, El va aduce în lume ziua cea nouă de binecuvântare, viaţă şi
bucurie, care va risipi întunericul, negura şi tristeţea nopţii de plâns care
predomină acum ca rezultat al păcatului originar şi al căderii, precum şi al
tendinţelor rele moştenite. Isaia 53:10-12; 35; 60; 61.
Apostolul Petru, vorbind sub inspiraţia Spiritului sfânt,
departe de a ne spune că omul a fost creat pe planul maimuţei şi că s-a ridicat
la gradul actual de dezvoltare şi în cele din urmă va ajunge la perfecţiune prin
acelaşi proces de evoluţie, arată, dimpotrivă, o învăţătură contrară,
spunându-ne că Cristos a murit pentru păcatele noastre, şi că, drept consecinţă
a răscumpărării îndeplinite prin sacrificiul Său, pentru omenire vor veni în
cele din urmă, la a doua venire a Domnului, marile timpuri de înviorare —
timpurile restabilirii tuturor lucrurilor, despre care, spune el, „Dumnezeu a
vorbit prin gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime” (Fapt. 3:19-21).
Oricine se gândeşte că apostolul Petru a predicat o doctrină a evoluţiei când a
predicat evanghelia restabilirii, acela trebuie să-şi fi închis ochii şi să-şi
fi oprit funcţionarea facultăţilor de gândire, fiindcă, dacă starea originară a
omului a fost cea de maimuţă, sau oricare alta inferioară stării noastre
prezente, apostolul ar fi fost cel mai nechibzuit să prezinte timpurile
restabilirii ca o mare speranţă şi perspectivă, pentru că restabilire
înseamnă restaurarea stării care a existat înainte.
Dimpotrivă, cuvintele apostolului sunt cu totul în dezacord şi
opuse teoriei evoluţiei, şi în cea mai strictă armonie cu doctrina Împăcării,
reconcilierii şi restabilirii — în cea mai ((24)) strictă armonie cu
învăţătura scripturală că omenirea a fost vândută păcatului, oamenii au devenit
robi ai păcatului şi au suferit degradarea păcatului ca rezultat al neascultării
originare a tatălui Adam şi al pedepsei cu moartea. Restabilirea, veştile bune
pe care le-a predicat Petru, implică faptul că a fost pierdut ceva bun,
mare şi valoros, că acesta a fost răscumpărat prin sângele preţios
al lui Cristos şi că va fi restabilit la a doua venire a lui Cristos
ca rezultat al acestei răscumpărări. Iar referinţa apostolului la profeţi,
declarând că aceste timpuri de restabilire au fost menţionate de către toţi cei
care au fost sfinţi, implică în mod clar că speranţa restabilirii este singura
speranţă oferită lumii prin inspiraţie divină.
La fel, toţi apostolii au indicat în urmă spre căderea din
favoare divină şi spre crucea lui Cristos ca fiind punctul de reconciliere în
privinţa Dreptăţii divine, şi înainte spre Veacul Milenar ca fiind timpul de
binecuvântare a întregii lumi, cu ocazii de cunoştinţă şi ajutor pentru
împăcarea lor cu Dumnezeu. Toţi arată că veacul prezent este timpul
pentru adunarea Bisericii alese ca să fie asociată cu Mesia („preoţimea Sa
împărătească” şi „poporul Său”), ca să coopereze cu El ca „mireasa” Sa, „trupul”
Său, în lucrarea de acordare a binecuvântărilor restabilirii asigurate pentru
lume prin sacrificiul terminat la Calvar.
Să remarcăm cuvintele apostolului Pavel cu privire la aceasta:
„Printr-un singur om a intrat păcatul în lume” — şi ca rezultat al
păcatului a intrat moartea şi astfel moartea a trecut asupra tuturor oamenilor,
căci [prin moştenirea păcatului şi a dispoziţiilor păcătoase] toţi au păcătuit.
Apostolul Pavel evident n-a fost evoluţionist, după cum n-a fost nici apostolul
Petru şi nici profeţii. Să remarcăm speranţa pe care el o prezintă ca fiind
însăşi esenţa Evangheliei, spunând: „Dumnezeu Îşi arată dragostea Sa faţă de noi
prin faptul că, pe când eram noi încă păcătoşi, Hristos a murit pentru noi.
Decicu atât mai mult acum, fiind îndreptăţiţi prin sângele Lui, vom
fi ((25)) mântuiţi prin El de mânie” (Rom. 5:8, 9). Aici este o
declaraţie specifică, anume că omenirea a fost sub mânia divină; că puterea
mântuitoare a fost sângele lui Cristos, sacrificiul dat de El în favoarea
noastră, şi că acest sacrificiu a fost o expresie a dragostei şi harului divin.
Apostolul continuă să arate lucrarea Împăcării şi restabilirea care va urma ca
rezultat, spunând: „Astfel, deci, după cum printr-o singură greşeală
[neascultarea lui Adam] a venit condamnarea [sentinţa morţii] peste toţi
oamenii, tot aşa, printr-o singură faptă de dreptate [anularea sentinţei] a
venit către toţi oamenii o îndreptăţire a vieţii. Căci, după cum prin
neascultarea unui singur om [Adam] cei mulţi au fost făcuţi păcătoşi [toţi care
au fost în el], tot aşa, prin ascultarea Unuia singur [Isus] cei mulţi
[toţi cei care în cele din urmă se vor folosi de privilegiile şi oportunităţile
Noului Legământ] vor fi făcuţi drepţi”. Rom. 5:12, 18, 19.
Acelaşi apostol, în multe alte discursuri pline de măiestrie şi
logică, prezintă ideea că Împăcarea, în ceea ce-L priveşte pe Dumnezeu, este un
lucru al trecutului — terminat atunci când „am fost împăcaţi cu Dumnezeu
prin moartea Fiului Său”, pe când eram noi încă păcătoşi (Rom. 5:10). Prin
aceasta, evident el nu se referă la o lucrare îndeplinită în păcătos, împăcarea
păcătosului cu Dumnezeu, pentru că el o declară invers, şi spune că ea a fost
îndeplinită, nu în noi, ci de către Cristos pentru noi, şi în timp ce noi
eram păcătoşi. Să remarcăm de asemenea că în diferitele sale discursuri
erudite şi logice el arată o lucrare de binecuvântare pentru lume, care să fie
îndeplinită prin Biserica glorificată, sub Cristos, Capul ei stabilit divin,
arătând că aceasta va consta în aducerea lumii la o cunoştinţă a harului lui
Dumnezeu în Cristos, şi că astfel toţi cei care vor vrea din omenirea
răscumpărată se vor putea întoarce la împăcare cu Creatorul lor în timpul
Împărăţiei Milenare — la o restabilire a favorii divine pierdute în Eden.
Ca o ilustraţie a acestui punct, remarcăm argumentul din Romani
8:17-24. Aici apostolul în mod clar marchează ca ((26)) separate
mântuirea Bisericii şi mai apoi mântuirea sau eliberarea lumii, a „creaţiei care
suspină”. El atrage atenţia asupra Bisericii, ca viitori moştenitori împreună cu
Cristos, care, dacă sunt credincioşi în suferinţă cu El în timpul prezent, Îi
vor împărtăşi în cele din urmă gloria în Împărăţia Sa. El ne asigură că aceste
suferinţe din prezent nu sunt vrednice să fie comparate cu gloria care va fi
descoperită curând în noi. Şi apoi el continuă şi spune că această glorie care
va fi descoperită în Biserică după ce suferinţele ei se vor sfârşi este baza
tuturor aşteptărilor arzătoare ale creaţiei care suspină — ale cărei dorinţe şi
speranţe îşi aşteaptă în mod necesar realizarea în timpul când vor fi
descoperiţi sau arătaţi fiii lui Dumnezeu.
Acum fiii lui Dumnezeu nu sunt descoperiţi; lumea nu-i
cunoaşte, întocmai cum nu L-a cunoscut nici pe Învăţătorul lor; şi deşi lumea
într-adevăr aşteaptă cu o speranţă vagă vârsta de aur a binecuvântării,
apostolul arată că toate dorinţele lor arzătoare trebuie să aştepte timpul când
Biserica, fiii lui Dumnezeu vor fi glorificaţi şi se vor manifesta ca împăraţi
şi preoţi prin hotărârea lui Dumnezeu, care vor domni peste pământ în timpul
Veacului Milenar, pentru binecuvântarea tuturor familiilor pământului, conform
bogăţiilor harului divin, descoperite de către Dumnezeu în făgăduinţa Sa făcută
lui Avraam, zicând: „Toate neamurile vor fi binecuvântate în tine … şi în
sămânţa ta”. Gal. 3:8, 16, 29.
Apostolul continuă să arate că omenirea în general, creaţia
pământească inteligentă, a fost supusă slăbiciunii („deşertăciunii”) prin
ereditate, prin păcatul tatălui Adam, potrivit providenţei divine, însă ea nu
este lăsată fără speranţă, deoarece tot prin aranjamentul divin a fost prevăzut
un sacrificiu pentru păcate şi s-au făcut pregătiri ca în cele din urmă omenirea
în general să poată fi emancipată, eliberată de robia păcatului şi de pedeapsa
lui, moartea, şi să poată ajunge la libertatea glorioasă (de sub boală, durere,
necaz şi tristeţe) care este libertatea tuturor celor ce sunt fii ai lui
Dumnezeu. De pe acest plan al stării de fii şi de la această „libertate” a căzut
((27)) omenirea prin neascultare, şi pe acelaşi plan al stării de fii
umani vor fi ei privilegiaţi să se întoarcă, drept rezultat al marii jertfe
pentru păcat de la Calvar şi al completării lucrării de Împăcare în ei,
reconciliindu-i cu legea divină prin Răscumpărătorul, ca Marele Profet,
antitipul lui Moise (Fapt. 3:22, 23). Apostolul de asemenea arată că Biserica,
care a primit deja Împăcarea (a acceptat aranjamentul divin) şi a venit în
armonie cu Dumnezeu şi a fost făcută posesoarea celor dintâi roade ale
spiritului, cu toate acestea, datorită împrejurărilor, de asemenea suspină şi
îşi aşteaptă partea din lucrarea terminată a Împăcării, prin primirea ei
completă în favoarea divină, prin eliberarea corpului lui Cristos, a Bisericii,
la prima înviere. Rom. 8:23-25.
Aceste două aspecte ale Împăcării: (1) corectarea a ceea ce era
greşit şi (2) aducerea celor despărţiţi în armonie, sunt arătate în oferirea
divină a Noului Legământ, al cărui mijlocitor este Isus Cristos, Domnul nostru.
Când tatăl Adam era perfect, în armonie completă cu Creatorul său şi supus
tuturor poruncilor Lui, între ei era implicat un legământ, chiar dacă n-a fost
exprimat formal; faptul că tatălui Adam i-a fost dată viaţa în perfecţiunea ei
şi pe lângă aceasta i-a fost dată stăpânirea peste toate animalele, peste peşti
şi peste păsări şi peste tot pământul ca teritoriu al stăpânirii sale, şi mai
mult, faptul că se spusese că dacă prin neascultare îşi va încălca credincioşia
faţă de Marele Împărat, Iehova, el îşi va pierde viaţa şi va invalida toate
acele drepturi şi binecuvântări care-i fuseseră acordate — aceasta a implicat,
zicem noi, un legământ sau un acord din partea lui Dumnezeu cu creatura Sa, că
viaţa lui era veşnică, dacă nu schimba situaţia prin neascultare şi nu aducea
asupra lui o sentinţă de moarte.
Neascultarea lui Adam şi pedeapsa cu moartea l-ar fi lăsat cu
totul neajutorat, dacă Atotputernicul nu S-ar fi îngrijit de recuperarea rasei
prin Noul Legământ, iar Noul Legământ, după cum arată apostolul, are un
mijlocitor — Dumnezeu, pe de o parte, are de-a face cu mijlocitorul şi nu cu
păcătosul; ((28)) păcătosul, pe de altă parte, are de-a face cu
mijlocitorul şi nu cu Dumnezeu. Dar înainte ca Domnul nostru Isus să poată
deveni Mijlocitorul, El trebuie să facă o lucrare pentru omenire, care în
această ilustraţie este reprezentată ca o pecetluire a Noului Legământ cu
sângele Său preţios — „Sângele legământului celui nou” (Mat. 26:28; Marcu 14:24;
Evr. 7:22; 9:15-20). Aceasta înseamnă că Dumnezeu, în dreptate, nu poate nici
primi, nici avea de-a face cu păcătosul, nici direct, nici indirect printr-un
mijlocitor, aşa încât să-i dea păcătosului o eliberare de sentinţa morţii şi
reconcilierea cu El, împreună cu binecuvântarea însoţitoare, darul vieţii
veşnice — decât dacă mai întâi este recunoscută şi mulţumită Justiţia divină.
Prin urmare, Domnul nostru Isus, plătind pedeapsa noastră prin moartea Sa, a
făcut posibilă sigilarea Noului Legământ între Dumnezeu şi om, sub ale cărui
condiţii toţi care vin la Dumnezeu prin El, mijlocitorul, sunt acceptabili.
Reconcilierea cu Dumnezeu, împăcarea cu El, a fost imposibilă
înainte de a fi mai întâi asigurată răscumpărarea cu sângele preţios, pentru ca
acela care caută împăcarea să se poată apropia de Dumnezeu prin mijlocitorul
Noului Legământ: „Eu sunt calea şi adevărul şi viaţa; nimeni nu vine la Tatăl
decât prin Mine” (Ioan 14:6). De aceea, cel mai înalt privilegiu al celor mai
favorizaţi din neamul omenesc, înainte de începerea sacrificiului lui Cristos, a
fost cel de „servitori” şi „prieteni” ai lui Dumnezeu — nici unuia nu i s-a
putut acorda înaltul privilegiu de fiu (cu toate câte implică acesta în privinţa
favorii divine şi a vieţii veşnice) şi nici unul n-a fost astfel recunoscut
(Ioan 1:12; Mat. 11:11). Astfel se va vedea că cei care ignoră jertfa pentru
păcat şi aspectele Împăcării legate de satisfacerea Dreptăţii, ignoră părţi
importante şi indispensabile — aspecte primordiale şi fundamentale. Dar nu
greşesc mai puţin aceia care, în timp ce recunosc sacrificiul lui Cristos ca
sacrificiul Ispăşirii pentru sigilarea Noului Legământ, ignoră o lucrare de
reconciliere în privinţa oamenilor, prin care ((29)) oamenii trebuie să
fie aduşi iarăşi în armonie cu Dumnezeu, prin lucrarea Noului Legământ.
Această operă a Împăcării, în privinţa omenirii, nu poate fi
împlinită instantaneu şi prin credinţă. Ea poate începe într-un moment şi prin
credinţă, iar împăcarea între păcătos şi Atotputernicul poate fi
împlinită socotit prin credinţă, dar sfera Împăcării intenţionate de Dumnezeu
este mai mare şi mai înaltă decât aceasta. Aranjamentul Lui este ca aceia din
rasa umană care doresc să revină la împăcare cu El (şi cu legea Sa dreaptă) vor
fi acceptaţi în mod socotit prin Mijlocitorul lor, dar nu vor fi primiţi pe
deplin şi complet (de către Tatăl) atâta timp cât sunt în realitate imperfecţi.
Ca atare, în timp ce opera Mijlocitorului (Cap şi „corp”) este să vestească
omenirii faptul că Dumnezeu a dat o jertfă pentru păcat prin care El poate să
fie drept şi totuşi poate primi pe păcătos înapoi în armonie cu El, şi că acum
El este dispus să acorde binecuvântarea stării de fiu cu viaţa ei veşnică şi cu
eliberarea de stricăciune, opera Lui este şi să clarifice întregii omeniri că
această ofertă de mântuire este un mare dar şi ar trebui să fie prompt
acceptată, iar condiţiile ei sunt doar un serviciu înţelept; şi mai mult decât
atât, opera Mijlocitorului ca reprezentant al Tatălui este şi aceea de a
restabili în mod real — mintal, moral şi fizic omenirea restituită — pe toţi
aceia care vor primi slujirea Sa şi I se vor supune. Astfel opera Mijlocitorului
va avea în final ca rezultat o împăcare reală între Dumnezeu şi cei pe
care Mijlocitorul îi va restabili la perfecţiune.
Acestei mari opere a Mijlocitorului i-a fost destinat întregul
Veac Milenar; pentru acest scop Împărăţia lui Mesia va fi stabilită pe pământ cu
toată puterea şi autoritatea; pentru acest scop El trebuie să domnească, pentru
a nimici orice influenţă rea care ar împiedica lumea să vină la cunoştinţa
acestui binevoitor adevăr al dragostei şi îndurării divine, a acestei prevederi
sub Noul Legământ, că „oricine vrea” se poate întoarce la Dumnezeu. Dar în timp
ce marele Mijlocitor astfel va primi, va binecuvânta şi va restabili, sub
condiţiile ((30)) Noului Legământ, pe toţi cei care vor dori părtăşie cu
Dumnezeu prin El, va distruge dintre oameni cu o distrugere veşnică pe toţi
aceia care sub ocaziile favorabile ale acelei Împărăţii Milenare vor refuza
oferta divină de reconciliere. Fapt. 3:23; Mat. 25:41, 46; Apoc. 20:9, 14, 15;
Prov. 2:21, 22.
Încheierea Veacului Milenar va veni după ce acesta va fi
îndeplinit toată opera de mijlocire pentru care a fost intenţionat şi fixat.
Atunci funcţia mijlocitoare a lui Cristos va înceta fiindcă nu vor mai fi
răzvrătiţi, nu vor mai fi păcătoşi. Toţi cei dornici de armonie cu Dumnezeu o
vor fi atins în mod perfect; iar toţi păcătoşii cu voia vor fi fost îndepărtaţi
de la viaţă până la timpul acela. Atunci va fi împlinită profeţia Domnului
nostru că toate lucrurile din cer şi de pe pământ vor fi găsite lăudând pe
Dumnezeu; şi atunci va fi împlinită promisiunea divină că nu va mai fi moarte,
nici suspin şi nici plâns, pentru că lucrurile (condiţiile) anterioare vor fi
trecut. Apoc. 21:4; Ps. 67.
Când marele Mijlocitor-Împărat va preda Tatălui întreaga Sa
operă terminată, predându-Şi funcţia şi Împărăţia aşa cum explică apostolul (1
Cor. 15:24-28), ce rezultate durabile putem aştepta să dovedească pentru omenire
marea operă răscumpărătoare a Mijlocitorului?
Aceasta va fi realizat:
(1) Pecetluirea Noului Legământ cu sângele Său preţios, făcând
ca prevederile lui îndurătoare să fie posibile pentru toată omenirea.
(2) Reconcilierea sau aducerea înapoi în armonie cu Dumnezeu a
unei „turme mici”, a „unei preoţimi împărăteşti”, zeloşi pentru fapte bune —
dispuşi să-şi dea viaţa în serviciul lui Dumnezeu; care, fiind astfel asemănări
ale Mântuitorului lor, vor avea prin aranjament divin privilegiul să fie
împreună-moştenitori în Împărăţia Milenară şi părtaşi naturii Sale divine. 1
Pet. 2:9, 10; Tit 2:14; Rom. 8:29.
(3) Reconcilierea, restabilirea deplină a unui pământ plin de
fiinţe umane perfecte, fericite — toată omenirea găsită dornică de favoare
divină în condiţiile divine: pe aceştia ((31)) Mijlocitorul îi va preda
Tatălui, nu numai deplin restabiliţi, dar şi instruiţi în dreptate şi
autocontrol şi plini de spiritul loialităţii faţă de Dumnezeu, spiritul
sfinţeniei, şi stăpâniţi de roadele lui binecuvântate — blândeţe, răbdare,
bunăvoinţă, evlavie — iubire. În această stare ei vor fi într-adevăr fără pată
şi ireproşabili, precum şi în stare să reziste la orice încercare.
(4) Nimicirea tuturor celorlalţi din omenire, ca nevrednici de
altă favoare — a celor care îngreunează pământul, a căror influenţă n-ar putea
fi benefică pentru alţii şi a căror existenţă mai departe n-ar slăvi pe
Creatorul lor.
Astfel, la încheierea Veacului Milenar, lumea va fi venit
iarăşi pe deplin în favoare divină, pe deplin în unitate cu Dumnezeu, aşa cum
omenirea a fost reprezentativ în armonie, în unitate cu Dumnezeu, în persoana
lui Adam, înainte ca păcatul să fi intrat în lume: dar pe lângă aceasta, ei vor
poseda o experienţă cât se poate de valoroasă, experienţa cu răul, deoarece prin
aceasta vor fi învăţat o lecţie despre răutatea păcatului, şi despre
înţelepciunea şi folosul dreptăţii şi a faptului că ea este de dorit. Mai mult,
ei vor avea o creştere a cunoştinţei şi o exercitare mai largă a diferitelor
talente şi capacităţi pe care le-a avut omul iniţial la creare, dar într-o stare
nedezvoltată. Şi această lecţie va fi folositoare, nu numai omului, ci şi
sfinţilor îngeri, care vor fi fost martorii unei ilustraţii a echilibrului
Dreptăţii, Iubirii, Înţelepciunii şi Puterii divine într-o măsură în care altfel
ei n-ar fi putut concepe că este posibil. Iar lecţia pe deplin învăţată de toţi,
putem presupune, va rămânea pentru totdeauna, aplicabilă altor rase încă
necreate, pe alte planete ale întinsului univers.
Şi care va fi centrul acelei istorii spuse de-a lungul
eternităţii? Va fi istoria marii răscumpărări sfârşite la Calvar şi a
ispăşirii bazate pe acea dare a preţului corespunzător, care a demonstrat că
Iubirea şi Dreptatea lui Dumnezeu sunt cu exactitate egale.
Având în vedere marea importanţă a acestui subiect al Împăcării
şi având în vedere faptul că acesta este atât de ((32)) imperfect înţeles
de către poporul Domnului, şi de asemenea având în vedere faptul că erorile
susţinute în legătură cu alte subiecte împiedică o vedere corectă asupra acestui
subiect important, în discutarea lui în acest volum ne propunem să acoperim o
sferă largă şi să întrebăm:
(1) În legătură cu Iehova, Autorul planului de Împăcare.
(2) În legătură cu Mijlocitorul, care a făcut sacrificiul
pentru Împăcare şi prin care sunt aplicate omenirii decăzute toate prevederile
îndurătoare ale acestuia.
(3) În legătură cu Spiritul sfânt, canalul sau mijlocul prin
care îi sunt aduse omenirii binecuvântările reconcilierii cu Dumnezeu.
(4) În legătură cu omenirea, pentru a cărei folos a fost
întocmit acest mare plan de Împăcare.
(5) În legătură cu răscumpărarea, centrul sau punctul axial al
Împăcării.
Luând aceste subiecte în această ordine, despre care noi credem
că este cea cuvenită şi logică, sperăm să găsim declaraţia divină cu privire la
aceste diferite subiecte aşa de clară, aşa de puternică şi aşa de
satisfăcătoare, încât să îndepărteze din minţile noastre mult din negura, taina
şi concepţia greşită care au întunecat până acum acest subiect al Împăcării, de
importanţă recunoscută. Dar pentru a obţine aceste rezultate de dorit nu trebuie
să abordăm aceste subiecte împiedicaţi de crezurile sau părerile omeneşti.
Trebuie să le abordăm neîmpiedicaţi de prejudecată, gata, dispuşi, ba chiar
nerăbdători să fim învăţaţi de Dumnezeu; nerăbdători să ne dezvăţăm de orice am
primit până acum numai prin propriile noastre presupuneri sau prin sugestiile
altora, de orice nu este în armonie cu Cuvântul Domnului; nerăbdători de
asemenea să avem tot sfatul lui Dumnezeu asupra fiecărui aspect al acestui
subiect. Tuturor celor care astfel vin, care astfel caută, care astfel bat,
marele Învăţător le deschide calea şi ei „vor fi învăţaţi de Domnul”. Isa.
54:13.