STUDIUL VII Ce nu înseamnă acest titlu — Ce înseamnă — Onorurile lui sunt
incontestabile, nu pot fi pretinse de nimeni altcineva — Fiul Omului aşa cum
este văzut de lume — Cum L-a văzut Pilat, cum La văzut Rousseau, cum L-a văzut
Napoleon — Semnificaţia declaraţiei „n-avea nici frumuseţe, nici strălucire ca
să ne atragă privirile” şi „Atât de desfigurată îi era faţa” — „Deosebindu-se
din zece mii” — „Fiinţa lui este plină de farmec” PRINTRE numeroasele titluri aplicate Domnului nostru şi unul
din cele mai des folosite de El este acela de „Fiul Omului”. Unii au fost
înclinaţi să considere aceasta ca o concesie din partea Domnului nostru că El a
fost un fiu al lui Iosif; dar acest lucru este cu totul greşit: El n-a
recunoscut niciodată pe Iosif ca tatăl Său. Dimpotrivă, vom observa că acest
titlu pe care Şi-l aplică este folosit nu numai în privinţa vieţii Sale
pământeşti, ci şi în privinţa condiţiei şi gloriei Sale din prezent. Şi unii au
mers de la faptul acesta la cealaltă extremă, pretinzând că acest titlu arată că
Domnul nostru este acum un om în cer, că El încă Îşi păstrează natura
umană. Aceasta, după cum ne vom strădui să arătăm, este o idee cu totul fără
temei, o înţelegere greşită a titlului „Fiul Omului”. Dar între timp să observăm
că o astfel de gândire este cu totul contrară întregului sens al învăţăturii
scripturale. Declaraţia scripturală este foarte clară, că înjosirea Domnului
nostru la natura umană n-a fost pentru totdeauna, ci numai ca să efectueze
răscumpărarea omului, plătind pedeapsa omului, şi să-Şi dovedească prin aceasta
propria fidelitate faţă de Tatăl, datorită acesteia fiind imediat mult înălţat,
nu numai la gloria pe care o avusese cu Tatăl înainte de a fi lumea, ci la o
glorie mult mai înaltă, mai presus de îngeri, stăpâniri şi puteri — la natura
divină şi la dreapta, la locul de favoare al Măririi din înălţime.
((150)) Să notăm cu atenţie câteva locuri unde Domnul nostru foloseşte
acest titlu:
„Fiul Omului va trimite pe îngerii Săi”, în secerişul acestui
Veac al Evangheliei. Mat. 13:41.
„Aşa va fi şi la prezenţa Fiului Omului”, în seceriş, sfârşitul
acestui veac. Mat. 24:27, 37.
„Când va veni Fiul Omului în slava Sa, cu toţi sfinţii îngeri.”
Mat. 25:31.
„Se va ruşina şi Fiul Omului, când va veni în slava Tatălui
Său.” Marcu 8:38.
„Dar dacă aţi vedea pe Fiul Omului suindu-Se unde era mai
înainte?” Ioan 6:62.
„Afară de Cel care S-a coborât din cer, Fiul Omului.” Ioan
3:13.*
*„Care este în cer” nu se află în cele mai vechi manuscrise.
Aceste scripturi Îl identifică pe „Fiul Omului” cu Domnul
slavei şi cu Omul Isus Cristos, care S-a dat pe Sine, şi cu Logosul
preuman, care a venit jos din cer şi a devenit trup. Şi evident că evreii nu
gândeau că titlul „Fiul Omului” însemna fiul lui Iosif, sau, în sensul obişnuit,
fiul unui om care să primească viaţa de la un tată uman: acest lucru este arătat
prin faptul că ei au întrebat, zicând: „Noi am auzit din lege că Hristosul
rămâne veşnic; cum dar zici Tu că Fiul Omului trebuie să fie înălţat? Cine este
acest Fiu al Omului?” (Ioan 12:34). Evident că evreii identificau în expresia
„Fiul Omului” pe Mesia cel aşteptat, fără îndoială bazându-şi speranţele în mare
măsură pe declaraţia lui Daniel (7:13): „M-am uitat în timpul viziunilor nopţii
şi iată, cu norii cerului a venit Unul ca un Fiu al Omului; a înaintat spre Cel
Bătrân de Zile şi a fost adus înaintea Lui. I S-a dat stăpânire, slavă şi
împărăţie, pentru ca toate popoarele, neamurile şi oamenii de toate limbile să-I
slujească. Stăpânirea Lui este o stăpânire veşnică şi nu va trece nicidecum, şi
Împărăţia Lui nu va fi distrusă”. Domnul nostru S-a identificat pe Sine
((151)) cu această descriere în Revelaţia Sa (Apoc. 14:14), unde Se
reprezintă ca Unul „care semăna cu Fiul Omului; pe cap avea o cunună de aur, iar
în mână, o seceră ascuţită” — Secerătorul din secerişul Veacului Evanghelic.
Cu toate acestea, chiar dacă suntem asiguraţi că acest titlu nu
se referă în nici un sens la fiul lui Iosif, şi chiar dacă este hotărâtoare
dovada că natura umană, luată pentru acel scop, a fost sacrificată pentru
totdeauna, şi că acum El este o fiinţă spirituală dătătoare de viaţă, de cel
mai înalt ordin (Evr. 2:9, 16; 1 Pet. 3:18; Ioan 6:51; Fil 2:9), se ridică
totuşi întrebarea: de ce a ales Domnul nostru un astfel de nume, un astfel de
titlu? Nu avem oare motive să presupunem că trebuie să fi fost un motiv special
ca să-l aleagă, altfel n-ar fi folosit acest anume titlu, deoarece fiecare titlu
al Domnului nostru are o semnificaţie specială, când este înţeles?
Există un motiv foarte important pentru folosirea acestui
titlu. Este un titlu de mare cinste, datorită unei necontenite aduceri aminte a
marii Sale Biruinţe — a ascultării Sale credincioase, smerite, de aranjamentele
Tatălui ceresc, chiar până la moarte, şi încă moarte de cruce, prin care El Şi-a
asigurat dreptul la toată cinstea şi slava, demnitatea şi puterea, prezente şi
viitoare, şi la natura divină. Prin acest titlu, „Fiul Omului”, atât îngerilor
cât şi oamenilor li se arată în mod direct marea manifestare a smereniei din
partea Singurului Conceput al Tatălui şi principiul fundamental al guvernării
divine: cel care se înalţă va fi înjosit, iar cel care se smereşte va fi
înălţat. Astfel că de fiecare dată când este folosit acest nume, el are de dat
multe instrucţiuni valoroase tuturor celor care vor fi învăţaţi de Dumnezeu şi
care sunt doritori să-L cinstească şi să facă ceea ce este bineplăcut în ochii
Lui.
În acelaşi sens în care Domnul nostru a devenit „Sămânţa lui
David” şi „sămânţa lui Avraam, Isaac şi Iacov”, El a fost şi sămânţa lui Adam,
prin mama Eva — totuşi, după cum am văzut, „fără pată, despărţit de
păcătoşi”. „Sămânţa femeii” este arătată a fi potrivnica seminţei şarpelui,
totuşi n-avem ((152)) nici o aluzie că Eva ar fi avut vreo sămânţă aparte
de soţul ei, Adam. Şi în sensul în care este potrivit să ne gândim şi să vorbim
despre Domnul nostru că este sămânţa lui David, în acelaşi sens este potrivit să
ne gândim şi că El este sămânţa lui Adam, prin Eva. Şi aceasta, credem noi, este
ideea care stă la baza acestui titlu — „Fiul Omului”.
Adam, în calitate de cap al rasei şi dătătorul ei de viaţă
stabilit, n-a putut da urmaşilor săi viaţă durabilă din cauza neascultării sale;
totuşi, făgăduinţa divină aştepta mai departe timpul când Mesia, identificat cu
rasa lui Adam, să răscumpere pe Adam şi pe toţi urmaşii săi. Adam a fost omul
prin excelenţă, prin aceea că el a fost capul rasei oamenilor şi în el
stătea dreptul la pământ şi la stăpânirea lui. Să remarcăm referirea profetică
la Adam: „Ce este omul, ca să Te gândeşti la el şi fiul omului, ca să-l bagi în
seamă? L-ai făcut cu puţin mai prejos decât îngerii şi l-ai încununat cu slavă
şi cu cinste. I-ai dat stăpânire peste lucrările mâinilor Tale; toate le-ai pus
sub picioarele lui: oile şi boii laolaltă, fiarele câmpului, păsările cerului şi
peştii mării, tot ce străbate cărările mărilor”. Ps. 8:4-8.
Acest drept pământesc, această domnie, stăpânire, a căzut în
dezordine, a fost pierdută prin cădere, dar a fost parte integrantă din ceea ce
a fost răscumpărat prin marea jertfă pentru păcat. După cum este scris profetic
despre Domnul nostru : „Iar la tine, turn al turmei ... la tine va veni şi la
tine va ajunge prima stăpânire” (Mica 4:8). Astfel vedem că speranţa
lumii, sub aranjamentul divin, se baza pe venirea unui mare fiu şi moştenitor al
lui Adam, a unui mare fiu al lui Avraam, a unui mare fiu al lui David, a unui
mare fiu al Mariei. Aceasta nu însemna că viaţa acestui fiu va veni prin
Adam sau prin Avraam sau prin David sau prin Maria. După cum am văzut deja,
potrivit aranjamentului divin, un ginere este socotit ca membru al familiei,
care poate răscumpăra sau prelua o proprietate pierdută. În cazul Domnului
nostru, am văzut în mod clar că viaţa Sa n-a venit din părinţi
pământeşti, ci numai organismul Său fizic — că viaţa a ((153))
provenit şi a ieşit de la Dumnezeu Tatăl, şi că la început El a fost cunoscut ca
Logosul.
Şi cu cât investigăm mai mult acest subiect, cu atât mai
evidente ne apar toate cele spuse anterior, fiindcă cel care studiază greaca se
poate uşor informa în legătură cu faptul că în toate cazurile în care Domnul
nostru foloseşte acest termen, „Fiul Omului”, îl foloseşte în
forma accentuată, ceea ce în traducerea engleză nu se distinge, şi care, pentru
a fi apreciat în limba engleză ar trebui să fie exprimat cu accentul pe cele
două articole hotărâte — „Fiul Omului”. Şi dreptul Domnului nostru
la acest titlu este incontestabil. După cum singurul care a fost perfect a fost
Adam şi toţi ceilalţi din rasa lui au fost degeneraţi, cu excepţia acestui
singur Fiu care S-a ataşat rasei lui Adam pentru a fi Răscumpărătorul
tuturor posesiunilor lui Adam, tot aşa, când El era în actul răscumpărării rasei
şi de când a răscumpărat-o din blestemul sau din sentinţa morţii, dreptul de a
fi Fiul Omului I-a revenit în posesie legal şi indiscutabil.
Iar acest titlu I S-a cuvenit nu numai în perioada când dădea
marele „preţ de răscumpărare pentru toţi”, ci I Se cuvine şi în timpul acestui
Veac Evanghelic, în timp ce se desfăşoară alegerea colaboratorilor Săi în marele
program de restabilire. Şi acest titlu I Se va cuveni Domnului nostru mult mai
mult în timpul mandatului Său din Împărăţia Sa Milenară, când El, ca Fiul
(acum mult înălţat şi schimbat) omului (Adam), va duce la îndeplinire
lucrarea restabilirii, „răscumpărarea [eliberarea] stăpânirii dobândite.
Efes. 1:14; Rut 4:1-10.
„Omul Isus Hristos”, aşa cum este văzut de necredincioşi
Nu numai urmaşii devotaţi ai Domnului Isus Cristos I-au
recunoscut înţelepciunea şi harul şi au observat că era plin „de toată
plinătatea lui Dumnezeu”, ci chiar potrivnicii Lui au recunoscut că era mult
superior celor obişnuiţi din rasa noastră, după cum citim: „Şi toţi mărturiseau
pentru El, se mirau de cuvintele de har care ieşeau din gura Lui” (Luca 4:22).
((154)) Alţii ziceau: „Niciodată n-a vorbit vreun om ca Omul Acesta”
(Ioan 7:46). Iar Pilat, care nu era dispus să nimicească viaţa celui mai nobil
evreu pe care-l văzuse, s-a străduit, ca o ultimă încercare, să calmeze
rea-voinţa mulţimii, dându-şi seama că era instigată de cărturari şi de farisei,
care erau invidioşi şi geloşi pentru popularitatea Domnului nostru. În cele din
urmă Pilat a cerut ca Isus să fie adus în faţa acuzatorilor, evident cu gândul
că o privire la trăsăturile Sale nobile va izgoni ura şi răutatea lor. Astfel
că, prezentându-L, Pilat a exclamat: „Iată Omul!”, cu accentul pe
articol, ceea ce nu este evident în traducerea engleză, decât dacă articolul
este citit accentuat — „Iată Omul!” Ca şi cum ar fi spus: Omul pe
care voi îmi cereţi să-l răstignesc nu este numai evreul mai presus de
oricare alţi evrei, ci Omul mai presus de oricare alţi oameni. Şi Ioan a
declarat în legătură cu umanitatea Domnului nostru: „Logosul a devenit
trup ... (şi noi am privit slava Lui, slavă ca a unicului Fiu din partea
Tatălui), plin de har şi de adevăr”. Ioan 1:14; 19:5.
În legătură cu aceasta să ne amintim acea apologie mereu citată
şi binecunoscută a „Fiului Omului” şi a învăţăturilor Sale, scrisă de
celebrul francez Rousseau, după cum urmează:
„Cât de neînsemnate sunt cărţile filosofilor, cu toată pompa
lor, când le comparăm cu Evangheliile! Se poate oare ca scrieri atât de sublime
şi în acelaşi timp atât de simple să fie opera oamenilor? Este posibil oare ca
Acela a cărui viaţă ele o povestesc, să nu fie decât un simplu om? Este oare în
caracterul Său ceva din omul sectar entuziast sau ambiţios? Ce blândeţe, ce
puritate se află în căile Sale, ce har mişcător este în învăţăturile Sale! Ce
înălţime în maximele Sale! Ce înţelepciune profundă în cuvintele Sale! Ce
prezenţă de spirit, ce delicateţe şi pricepere în răspunsurile Sale! Ce
stăpânire asupra patimilor Sale! Unde este omul, unde este înţeleptul care să
ştie cum să acţioneze, cum să sufere şi cum să moară, fără slăbiciune şi fără
ostentaţie? Prieteni, oamenii nu inventează astfel de lucruri; iar faptele în
legătură cu Socrate, de care nimeni nu se îndoieşte, nu sunt atât de bine
((155)) dovedite ca şi cele în legătură cu Isus. Evreii aceia nu puteau
atinge tonul acesta sau gândul acesta despre moralitate. Iar Evanghelia are
caracteristici de adevăr atât de măreţe, atât de izbitoare, atât de perfect
inimitabile, încât inventatorii lor ar fi încă mai minunaţi decât cel pe care îl
zugrăvesc”.
Apologia care urmează la adresa Fiului Omului
este pusă pe seama renumitului Napoleon Bonaparte:
„De la început până la sfârşit Isus este acelaşi; întotdeauna
acelaşi — maiestuos şi simplu, infinit de sever şi infinit de blând. De-a lungul
unei vieţi petrecute sub ochiul public, El nu dă niciodată ocazia de a I Se găsi
vină. Prudenţa conduitei Lui ne obligă la admiraţie prin îmbinarea forţei cu
blândeţea. La fel în vorbire şi acţiune, El este iluminat, consecvent şi calm.
Se spune că sublimul este un atribut al divinităţii; ce nume, atunci, Îi vom da
noi Aceluia al cărui caracter reunea toate elementele sublimului?
Eu cunosc oamenii, şi vă spun că Isus n-a fost un om. Totul mă
uimeşte la El. Între El şi orice altă fiinţă din lume comparaţia este
imposibilă. El este într-adevăr o fiinţă prin Sine Însuşi. Ideile şi
sentimentele Sale, adevărul pe care-l vesteşte, felul Său de a vorbi, toate sunt
mai presus de ordinea umană şi naturală a lucrurilor. Naşterea Sa şi povestea
vieţii Sale, profunzimea doctrinei Sale, care răstoarnă toate dificultăţile şi
este cea mai deplină soluţie a lor, Evanghelia Sa, unicitatea acestei fiinţe
misterioase şi înfăţişarea Sa, stăpânirea Sa, înaintarea Sa prin toate secolele
şi împărăţiile, toate acestea sunt pentru mine un lucru uimitor, o taină de
nepătruns. În toate acestea nu văd nimic de la om. Oricât de mult m-aş apropia,
oricât de amănunţit aş examina, toate rămân în afara oricărei comparaţii — mari,
de o măreţie care mă zdrobeşte. În zadar mă gândesc — toate rămân inexplicabile!
Vă provoc să-mi arătaţi o altă viaţă ca aceea a lui Cristos”.
Într-adevăr, adevărul este mai ciudat decât ficţiunea, iar omul
perfect Isus Cristos, uns cu spiritul Celui Preaînalt, a fost atât de diferit de
rasa imperfectă pe care a luat-o în stăpânire pentru a o răscumpăra, încât lumea
este desigur ((156)) scuzabilă că se întreabă dacă El n-a fost cumva mai
mult decât un om. Desigur că a fost mai mult, mult mai mult decât un
simplu om — mult mai mult decât un om păcătos: El a fost despărţit de
păcătoşi, şi, ca om perfect, a fost însuşi chipul şi asemănarea nevăzutului
Dumnezeu.
„Înfăţişarea Lui n-avea nimic care să ne facă să-L dorim”
„El a crescut înaintea Lui ca o mlădiţă fragedă, şi ca o
rădăcină care iese dintr-un pământ uscat: n-avea nici aspect, nici onoare, şi
când ne uităm la El nu vedem înfăţişarea pe care s-o dorim. El este dispreţuit
şi părăsit de oameni; om al durerii şi obişnuit cu suferinţa: şi noi neam ascuns
faţa de El, cum ar veni.” Isa. 53:2, 3 — Compară traducerile lui Young şi
Leeser.
Unii au sugerat că aceste scripturi arată că înfăţişarea
persoanei Domnului nostru a fost mai prejos decât a altor oameni, şi ca atare au
privit aceasta ca o dovadă că El n-a fost despărţit de păcătoşi, ci părtaş la
păcat şi la pedeapsa lui, degenerarea. Noi însă nu suntem de acord cu aceasta,
fiind contrar cu tot sensul mărturiei scripturale, şi suntem înclinaţi,
dimpotrivă, să aducem această declaraţie în armonie cu mărturia generală a
Scripturii asupra acestui subiect, dacă se poate face fără a încălca principiile
corecte ale interpretării, şi noi credem că aceasta se poate face şi se poate
arăta.
Există diferite tipuri de cinste, frumuseţe şi atracţie —
remarcabil de diferite sunt idealurile diferitelor popoare şi ale aceluiaşi
popor în diferite împrejurări. Idealul de frumuseţe satisfăcător pentru barbari
este respingător pentru cei mai civilizaţi. Războinicul indian, vopsit cu roşu
şi galben şi împodobit cu scoici şi pene colorate şi cu o cingătoare de scalpuri
însângerate, ar fi idealul de dorit în mintea unor sălbatici. Boxerul din ring,
dezbrăcat pentru luptă, pentru unii este idealul de formă bărbătească în ceea ce
este cunoscut ca „arta masculină”. Pentru alţii, matadorul sau toreadorul bogat
înveşmântat este marele ideal al dezvoltării masculine care atrage admiraţia şi
aplauzele mulţimii. Şi astfel ((157)) idealurile diferă potrivit
timpurilor, împrejurărilor şi condiţiilor. Deoarece această scriptură se referă
la Domnul nostru Isus la prima venire a Sa, ar trebui să se înţeleagă că El nu
S-a ridicat la înălţimea idealului evreiesc. Acest lucru este foarte evident,
deoarece chiar Acela despre care Pilat a exclamat, „Iată Omul!”, a fost Cel
despre care evreii au strigat cu multă ardoare: „Răstigneşte-L! Răstigneşte-L!”
„Navem împărat decât pe Cezarul!”
Trebuie să ne amintim că pe vremea primei veniri poporul evreu
se afla în supunere, sub jugul roman, şi că fusese „călcat în picioare de
neamuri” timp de peste şase sute de ani. Trebuie de asemenea să ne amintim de
speranţele lui Israel, concepute de făgăduinţele divine făcute lui Avraam, Isaac
şi Iacov şi repetate prin toţi profeţii, în sensul că la timpul cuvenit al lui
Dumnezeu, El le va trimite pe Unsul Său, un legiuitor mai mare ca Moise, un
general mai mare ca Iosua, un împărat mai mare ca David sau Solomon. Trebuie să
ne mai amintim că tocmai în vremea aceea Israel căuta pe Mesia potrivit
idealurilor lor, după cum este consemnat, tot poporul era în aşteptarea lui
Mesia. Dar când s-a anunţat că Isus era Mesia, prezentarea Lui era atât de
diferită de tot ce aşteptaseră ei, încât inimile lor mândre s-au ruşinat de El,
şi, cum s-ar zice, şi-au ascuns faţa de la El — I-au întors spatele — în special
conducătorii şi cei proeminenţi din acel popor, a căror îndrumare era urmată de
poporul de rând. Luca 3:15.
Ei aşteptau un mare general, împărat şi legiuitor în acelaşi
timp, plin de demnitate, plin de aroganţă, plin de ambiţie, plin de mândrie,
plin de încăpăţânare — trufaş şi dominator în cuvânt şi faptă. Acesta era
idealul lor despre însuşirile necesare împăratului care să cucerească
lumea şi să facă pe Israel un popor de frunte. Ei au văzut mândria, insolenţa,
aroganţa lui Irod, numit de către împăratul roman să fie regele lor; ei au văzut
ceva la generalii şi guvernatorii, la sutaşii etc. romani; ei şi-au imaginat că
împăratul roman trebuia să aibă încă mai pronunţat aceste diferite
((158)) caracteristici, care să-l ducă la poziţia de superioritate în
imperiu; şi luându-şi ideile din acestea, aşteptau ca Mesia să aibă multe din
aceste caracteristici încă mai vizibil, reprezentând demnitatea, onoarea şi
gloria încă mai mare a Curţii Cereşti şi a autorităţii ei transferate pe pământ.
Nu este de mirare deci, având asemenea aşteptări, că ei nu erau
pregătiţi să accepte pe blândul şi umilul Nazarinean, care primea în tovărăşia
Sa pe vameşi şi păcătoşi şi a cărui unică armă de cucerire a lumii era „sabia
gurii Sale”. Nu este de mirare că atunci când a fost anunţat a fi speranţa lui
Israel, Împăratul evreilor, Mesia, ei I-au întors spatele. Nu este de mirare, cu
aşteptările lor false de mult nutrite, că au fost foarte dezamăgiţi. Nu este de
mirare că le-a fost ruşine să-L recunoască pe „Isus, Împăratul iudeilor”, şi au
zis: El nu este felul de frumuseţe, onoare şi demnitate pe care le-am dorit noi:
El nu este idealul nostru de ostaş, om de stat şi împărat care să se potrivească
nevoilor noastre naţionale sau să poată împlini mult nutritele noastre speranţe.
O, da! La fel cum o clasă similară de astăzi care, aşteptând a doua venire a lui
Mesia, au fost necondiţionat convinşi că aşteptările lor, zidite pe „tradiţia
bătrânilor”, erau corecte şi ca atare au neglijat să cerceteze onest şi serios
Scripturile, care le-ar fi dat „înţelepciune spre mântuire”.
Pare evident că la o astfel de lipsă a dorinţei de a-I
privi înfăţişarea şi la o astfel de lipsă a „onoarei” (frumuseţii) pe care ei o
căutau se referă profetul. Ar fi nepotrivit a traduce şi interpreta
profeţia în dezarmonie cu faptele istorice admise a fi împlinirea
ei, şi de asemenea în dezarmonie cu repetatele mărturii despre puritatea Lui, ca
Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii — sfânt, nevinovat, fără pată şi
despărţit de păcătoşi.
„Atât de desfigurată Îi era faţa”
— Isa. 52:14, 15 —
Aici iarăşi o traducere greşită a dat naştere la idei eronate
în privinţa înfăţişării Domnului nostru; şi totuşi, până şi cei ((159))
mai neglijenţi cititori care au văzut feţe de fiinţe umane serios desfigurate de
depravare, de boală sau prin accident, au găsit imposibil să înţeleagă că faţa
sau înfăţişarea Domnului nostru era „atât de desfigurată şi atât de mult se
deosebea înfăţişarea Lui de cea a fiilor oamenilor”. Evident că ceva este
greşit în astfel de declaraţie, căci nu pe un astfel de om l-ar fi prezentat
Pilat în faţa poporului, zicând: „Iată Omul!” Nu pe un astfel de om l-ar
fi salutat poporul de rând ca Fiul lui David şi s-ar fi gândit să-l ia cu forţa
să-l facă împărat. În afară de aceasta, nu avem oare asigurarea că nici un os nu
I-a fost zdrobit? Dar cât de schimbată în bine este această declaraţie profetică
— cu cât este mai în armonie cu faptele istoriei scripturale şi a deducţiilor
logice despre sfinţenia şi puritatea Lui, când declaraţia este redată astfel:
„După cum mulţi au rămas uimiţi de tine îatât de desfigurată de
oameni Îi era faţa şi atât de mult se deosebea înfăţişarea Lui de cea a fiilor
oamenilorş, tot aşa, El va uimi multe popoare”. După cum oamenii din zilele Lui
au fost surprinşi că El S-a supus abuzurilor celor care L-au încununat cu spini,
L-au lovit, L-au scuipat, L-au răstignit şi L-au străpuns, tot aşa, toate
neamurile, acum şi în viitor, auzind cum a suferit „din partea păcătoşilor o
împotrivire aşa de mare faţă de Sine” (Evr. 12:3), se minunează şi se vor minuna
de o asemenea răbdare şi umilinţă.
„Înaintea Lui împăraţii îşi vor închide gura, căci vor vedea
[exemplificat în El] ce nu li se mai istorisise [despre alţii] şi vor înţelege
ce nu mai auziseră.” Cei mari de pe pământ nau auzit niciodată de vreun rege
care să se supună de bună voie unor asemenea înjosiri din partea supuşilor săi,
şi pentru a le putea face bine. Într-adevăr, „dragostea Lui este mai presus de a
unui frate”. Nu-i de mirare dacă toţi vor fi uimiţi „la timpul cuvenit”.
Fără îndoială că şi faţa iubitului nostru Răscumpărător purta
semnele întristării, căci, după cum am văzut, inima Sa adânc simţitoare „a
avut milă” de slăbiciunile noastre; şi fără ((160)) îndoială acele
semne s-au înmulţit, până la încheierea slujirii Sale la Calvar. Să nu uităm că
cu cât un organism este mai fin, cu atât mai fine sunt şi simţurile lui, cu atât
mai tare poate simţi durerea. Putem uşor vedea că scenele de necaz, boală,
durere şi decădere, cu care ne obişnuim mai mult sau mai puţin, prin propria
noastră parte la depravare şi prin legătura continuă cu necazul uman, ar fi
chestiuni mult mai serioase pentru Cel perfect — Cel sfânt, nevinovat, nepătat
şi despărţit de păcătoşi.
Găsim acest lucru ilustrat într-o anumită măsură în propriile
noastre experienţe. Cei cu simţuri relativ fine, care au fost obişnuiţi cu
luxul, cu rafinamentul, cu frumuseţea şi cu un mediu favorabil, dacă vizitează
cartierele sărace ale marilor oraşe şi observă degradarea, condiţiile
nefavorabile, mirosurile urâte, sunetele stridente, priveliştea nefericită a
mizeriei, sigur li se face rău; involuntar li se strâmbă faţa şi le vine gândul:
ce viaţă îngrozitoare ar fi în astfel de condiţii; ce binefacere ar fi moartea.
Şi totuşi, poate că în timp ce astfel ar vorbi cu sine, ochiul ar prinde scena
unor copii jucându-se veseli şi poate a unei spălătorese în timp ce lucra, ar
prinde o frântură dintr-un cântec, sau ar vedea un om citind mulţumit ziarul,
sau ar auzi un băiat încercând să cânte la un instrument vechi. Aceste lucruri
arată că acei care s-au obişnuit cu astfel de privelişti, sunete, mirosuri şi
condiţii generale, sunt cu mult mai puţin influenţaţi de ele decât cei care încă
din copilărie au fost obişnuiţi cu rafinamentul.
Şi această lecţie ilustrează într-o măsură foarte mică
deosebirea între felul Domnului nostru de a vedea starea păcătoasă şi jalnică a
pământului şi felul nostru de-a o vedea. Ca fiinţă perfectă, care părăsise
curţile slavei cereşti şi Se umilise pentru a deveni părtaş la suferinţa omului,
compătimitorul şi Răscumpărătorul lui, El desigur a simţit mai mult decât noi
nefericirile „creaţiei care suspină”. Nu este de mirare deci, dacă greutatea
întristărilor noastre a aruncat o umbră asupra frumuseţilor slăvite ale chipului
Său perfect! Nu este de mirare dacă atingerea cu necazurile ((161))
pământene şi împărtăşirea Sa voluntară din slăbiciunile şi bolile umane (la
sfârşitul vieţii Sale, a vitalităţii Sale, după cum am văzut) au marcat adânc
chipul şi înfăţişarea Fiului Omului! Şi totuşi, nu ne putem
îndoi nici o clipă că comuniunea Sa cu Tatăl, părtăşia Spiritului sfânt şi
aprobarea conştiinţei Sale, faptul că a făcut întotdeauna ceea ce era plăcut în
ochii Tatălui, trebuie să-I fi dat chipului Răscumpărătorului nostru o expresie
liniştită, care ar fi o combinaţie de bucurie şi întristare, de tulburare şi de
pace. Iar cunoştinţa Sa despre Planul Tatălui ceresc trebuie să-L fi făcut în
stare să Se bucure în lucrurile pe care Le-a suferit, dându-Şi seama cum nu
peste mult timp vor produce nu numai o binecuvântare pentru Sine, ci şi o
„mântuire până la marginile pământului”. Dacă, prin urmare, întristările
oamenilor I-au umbrit chipul, putem fi siguri că credinţa şi speranţa Sa au fost
şi ele marcate în expresia sa facială, şi că pacea lui Dumnezeu care întrece
orice pricepere I-a păzit inima şi I-a permis să fie întotdeauna bucuros, în
mijlocul celor mai mari împotriviri din partea păcătoşilor.
„Deosebindu-se din zece mii”
Pentru inima păcătoasă, invidioasă, duşmănoasă a firii
decăzute, orice este înrudit cu frumuseţea, bunătatea, adevărul şi iubirea, este
neplăcut, în ea nu este nici o frumuseţe, nimic de dorit — este o dojană. Domnul
nostru a exprimat acest lucru cu multă forţă, când a zis: „Oamenii au iubit mai
mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. Căci oricine
face răul, urăşte lumina şi nu vine la lumină, ca să nu i se vadă faptele” (Ioan
3:19, 20). Mai vedem o ilustraţie a acestui fapt, că o inimă rea poate uneori să
urască şi să dispreţuiască o înfăţişare minunată, o înfăţişare luminată de
iubire, nu numai prin faptul că iubitul nostru Răscumpărător a fost astfel
dispreţuit de către cei care au strigat „Răstigneşte-L!”, ci şi în cazul altora.
Să observăm diferitele mărturii ale martirajului pentru Adevăr şi să remarcăm
cât de mică a fost influenţa ((162)) înduioşătoare a înfăţişării celor
care puteau să privească în sus de la suferinţele lor personale şi să se roage
pentru binecuvântarea celor care-i persecutau. Mărturia despre primul martir
creştin — Ştefan — este în sensul că faţa lui era strălucitoare şi frumoasă, aşa
încât se putea chiar compara cu faţa unui înger. „Toţi cei care stăteau în
sinedriu s-au uitat ţintă la Ştefan şi faţa lui li s-a arătat ca o faţă de
înger” (Fapt. 6:15). Şi totuşi, din cauza împietririi inimii lor, departe de a
le plăcea faţa lui angelică, care trebuie să fi fost mult mai puţin angelică
decât aceea a Învăţătorului, şi în loc să dea atenţie cuvintelor Sale minunate,
care au fost mult mai puţin minunate decât cele ale Marelui Învăţător, „s-au
năpustit toţi într-un gând asupra lui ... şi aruncau cu pietre în Ştefan” —
întocmai cum au strigat către Pilat să-L răstignească pe Domnul slavei.
„Toată fiinţa lui este plină de farmec.”
* * *
Cerurile, Doamne, slava Ta vestesc Pe Tine, care legile naturii minunate le-ai făcut Slava Ta acuma prin credinţă o vedem, Când toate lucrurile-or fi complete în Cristos —
MIJLOCITORUL ÎMPĂCĂRII „FIUL OMULUI”
Prin sfere largi de
spaţii nesfârşite,
În gânduri care larg călătoresc,
Puterea şi
înţelepciunea-Ţi pot acolo fi găsite.
Şi
glorioasa-i graţie o menţii,
Te salutăm ca Marele-nceput,
Ne delectăm
văzând a-Tale căi.
Citim a Ta
înţelepciune, dragoste şi har;
În laudă şi adorare ne-nchinăm
Şi faţa Ta
slăvită vrem să o privim.
Atât cele
de pe pământ cât şi cele din cer —
Cerurile sus şi tot pământul jos va fi
umplut
De laude cum niciodată nimeni n-a văzut.