"Gheena"
= Valea Hinnom Acest
cuvânt apare în următoarele texte -- în total de douăsprezece ori: Matei 5:22,
29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Marcu 9:43-47; Luca 12:5; Iacov 3:6. Aceasta
este forma grecească a cuvintelor ebraice care sunt traduse prin “Valea Hinnom".
Această vale este aşezată chiar în afara cetăţii Ierusalimului şi a servit de
canal pentru scurgere şi pentru arderea gunoaielor din acea cetate. Acolo erau
aruncate cadavrele, gunoaiele etc. şi focul era menţinut arzând continuu pentru
a mistui cu totul orice era depozitat acolo, adăugându-se pucioasă ca să
ajute arderea şi să asigure o distrugere completă. Dar nu era permis să fie
aruncat în gheena nimic ce era viu. Evreilor nu le era permis să
tortureze nici o creatură. Când
ne gândim că prin poporul Israel Dumnezeu ne-a dat învăţături ilustrând
procedurile şi planurile Sale, prezente şi viitoare, trebuie să ne aşteptăm ca
această Vale Hinnom sau gheena să-şi joace şi ea rolul ei în ilustrarea
lucrurilor viitoare. Ştim că preoţimea şi templul lui Israel au ilustrat
Preoţimea Împărătească, Biserica creştină, deoarece ea va fi adevăratul templu
al lui Dumnezeu; şi ştim că cetatea lor principală a fost o ilustraţie a
Ierusalimului Nou, sediul puterii Împărăţiei şi centrul autorităţii -- cetatea
(guvernul) marelui Împărat, Emanuel. Ne amintim, de asemenea, că guvernul lui
Cristos este reprezentat în cartea Apocalipsei (cap. 21:10-27) printr-o cetate
-- Ierusalimul cel Nou. Acolo, după descrierea clasei căreia i s-a permis să
intre în privilegiile şi binecuvântările acelei Împărăţii -- cei onorabili şi
glorioşi, şi toţi cei care au dreptul la pomii vieţii -- aflăm că este, de
asemenea, declarat că nu va intra în ea nimic întinat, sau care trăieşte
în urâciune sau minciună, ci numai cei pe care Mielul îi va scrie ca vrednici de
viaţă. Această cetate, care astfel va reprezenta lumea întreagă mântuită la
sfârşitul Mileniului, a fost simbolizată prin cetatea pământească Ierusalim; iar
cei întinaţi, cei care trăiesc în urâciune etc., clasa celor nevrednici de viaţă
veşnică, cei care nu vor intra în ea, au fost reprezentaţi prin cadavrele
respinse şi murdare, lipsite de viaţă, aruncate în gheena afară din
cetate -- a căror distrugere completă -- moartea a doua -- a fost astfel
simbolizată. În consecinţă, găsim declarat că acei care n-au fost găsiţi
vrednici de viaţă sunt aruncaţi în “lacul cel de foc" (Apocalipsa 20:15) --
focul aici, ca şi peste tot, fiind folosit ca simbol al nimicirii, iar
simbolul lacului “cel de foc" fiind scos din aceeaşi gheena sau Valea
Hinnom. De
aceea, fiindcă gheena a servit unui scop util pentru cetatea Ierusalim,
ca un loc pentru arderea gunoiului, această vale, ca şi cetatea însăşi, a fost
un tip şi a ilustrat procedeele viitoare ale lui Dumnezeu, respingând şi dând la
nimicire toate elementele necurate, împiedicându-le astfel să întineze cetatea
sfântă, Noul Ierusalim, după ce încercarea din veacul Milenar va fi dovedit pe
deplin şi va fi separat cu o corectitudine negreşită “oile" de “capre".
Aşadar,
gheena a fost un tip sau o ilustraţie a morţii a doua -- distrugerea
finală şi completă, din care nu poate fi nici o revenire; pentru că după aceea,
“nu mai rămâne sacrificiu pentru păcate, ci … o râvnă arzătoare care va mistui
pe cei împotrivitori" (Evrei 10:26, 27). Să
ne amintim că Israel, pentru a fi folosit ca tip al viitoarelor procedee ale lui
Dumnezeu cu neamul omenesc, a fost tratat tipic, ca şi cum răscumpărarea ar fi
fost deja dată înainte de ieşirea lor din Egipt, deşi numai un miel tipic fusese
înjunghiat. Când a fost construit Ierusalimul şi templul -- care a reprezentat
templul adevărat, Biserica şi Împărăţia adevărată aşa cum va fi ea stabilită
prin Cristos în Mileniu -- acel popor a simbolizat lumea în Veacul Milenar.
Preoţii lor au reprezentat Preoţimea Împărătească glorificată şi Legea lor cu
cerinţele ei de ascultare perfectă a reprezentat Legea şi condiţiile sub Noul
Legământ, care vor fi puse în aplicare pentru binecuvântarea tuturor celor
ascultători şi pentru condamnarea tuturor celor care, acordându-li-se cea mai
deplină ocazie, nu se vor supune din inimă conducerii drepte şi legilor marelui
Împărat. Văzând,
deci, că organizarea politică a lui Israel, condiţiile etc. le-au prefigurat pe
cele din lume în veacul viitor, ce potrivit este să găsim în Valea sau abisul
gheena o ilustraţie a morţii a doua, distrugerea completă în veacul care
vine a tot ce este nevrednic să fie păstrat; şi cât de potrivit este, de
asemenea, simbolul “lacul de foc care arde cu pucioasă" (Apoc. 19:20), inspirat
din aceeaşi gheena sau Valea Hinnom, care arde continuu cu pucioasă.
Expresia “care arde cu pucioasă" măreşte puterea simbolului “foc", pentru a
exprima distrugerea completă şi irevocabilă a morţii a doua, deoarece pucioasa
arzândă este cel mai ucigător agent cunoscut. Ce raţional este, de asemenea, să
aşteptăm ca Israelul să aibă tribunale şi judecători care se aseamănă sau
prefigurează judecăţile din veacul viitor şi ca sentinţa acelor tribunale
(figurative) ale acelui popor (figurativ) sub acele legi (figurative) la acel
abis (figurativ), din afara acelei cetăţi (figurative), să corespundă
considerabil sentinţelor (reale) ale tribunalului (real) şi ale judecătorilor
din veacul viitor. Dacă aceste puncte vor fi reţinute, ele ne vor ajuta mult să
înţelegem cuvintele Domnului nostru referitoare la gheena; pentru că,
deşi a fost menţionată şi s-a făcut referire la valea literală, totuşi aceste
cuvinte conţin învăţături legate de veacul viitor şi de gheena antitipică
-- moartea a doua.