Vinovat
va fi de focul gheenei “Aţi
auzit că s-a zis celor de demult: “Să nu ucizi” şi cine va ucide vinovat va fi
judecăţii. Iar eu zic vouă, că tot cel ce se mânie asupra fratelui său fără
cauză, vinovat va fi (în viitor -- sub regulamentele adevăratei
Împărăţii) judecăţii şi cine va zice fratelui său Raca (prostule, traducerea
Cornilescu revizuită -- n. e.), vinovat va fi sinedriului, dară cine va zice,
nebunule, vinovat va fi de focul gheennei." Pentru
a înţelege aceste cuvinte referitoare la sinedriu, judecători şi gheena,
toţi ar trebui să ştim câte ceva despre regulamentele evreieşti. “Curtea cu
juri" se compunea din şapte bărbaţi (sau douăzeci şi trei -- numărul este
disputat), care aveau puterea să judece unele categorii de nelegiuiri. Înaltul
Consiliu, sau Sinedriul, era format din şaptezeci şi unu de bărbaţi, recunoscuţi
ca învăţaţi şi capabili. Acesta era cel mai înalt tribunal al evreilor şi
supravegherea lui era peste cazurile cele mai grave. Pedeapsa cea mai aspră era
moartea; însă unii criminali foarte înrăiţi erau supuşi după moarte unei
înjosiri, refuzându-li-se îngroparea şi fiind aruncaţi împreună cu cadavrele
câinilor şi cu gunoaiele din cetate etc. în gheena, ca să fie nimiciţi
acolo. Scopul acestei arderi în gheena era ca să facă nelegiuirile şi pe
nelegiuiţi detestabili în ochii poporului şi însemna că acuzatul era un caz fără
speranţă. Trebuie să ne amintim că Israelul spera într-o înviere din mormânt, şi
că de aceea erau deosebit de atenţi în tratarea corpurilor celor morţi.
Neînţelegând pe deplin puterea lui Dumnezeu, se pare că ei se gândeau că El avea
nevoie de ajutorul lor (Exodul 13:19; Evrei 11:22; Fapte. Ap. 7:15, 16). Prin
urmare, nimicirea corpului în gheena, după moarte, sugera (simbolic)
pierderea speranţei vieţii viitoare printr-o înviere. Astfel pentru aceştia
gheena a reprezentat moartea a doua în acelaşi mod figurativ în care ei
ca popor au reprezentat sau ilustrat o nouă ordine de lucruri viitoare sub Noul
Legământ. Remarcaţi
că Domnul nostru, în cuvintele de mai sus, le-a arătat că interpretarea Legii de
către ei, oricât de severă era, a fost mult inferioară semnificaţiei reale a
acelei Legi, aşa cum va fi ea interpretată sub Împărăţia reală şi sub
Judecătorii reali, care au fost reprezentaţi prin împărăţia şi judecătorii lor.
El le-a arătat că porunca din Legea lor “să nu ucizi" mergea mult mai departe
decât presupuneau ei; că mânia răutăcioasă şi insulta “vor fi"
considerate sub Noul Legământ o încălcare a Legii lui Dumnezeu şi că, acei care
sub condiţiile favorabile ale Veacului Nou nu se vor reforma atât de amănunţit
ca să respecte deplin Legea lui Dumnezeu, vor fi socotiţi vrednici de ceea ce a
simbolizat gheena din apropierea lor -- moartea a doua. Totuşi,
rigurozitatea strictă a acelei Legi va fi aplicată numai în măsura în care vor
fi nesocotite disciplinările, avantajele şi ajutorul din veacul acela, care-i
vor face capabili pe fiecare să se conformeze legilor lui.
Aceeaşi
idee este continuată în