Dovezi
referitoare la cronologia Biblică Deci
sa luam prima data cei 198 ani de la moartea lui Iacob la exod. De unde provin
ei? Ei pleaca de la declaratia apostolului Pavel care stim ca a fost un vas ales
de Domnul (Fapte 9:15). Facem bine
sa consideram cuvintele lui Pavel ca fiind cuvintele Domnului Isus. Daca
nu procedam asa vom ajunge cum au ajuns si altii la comfuzii si aberatii, si ne
vom rataci in filosofii lumesti, mai ales daca vom apela la stiinta lumeasca
pentru a intelege planul divin de mantuire. Acest plan are legatura cu timpul,
pentru ca este scris in Noul Testament: „ ...cand a venit implinirea vremii (deci la
timpul exact), Dumnezeu a trimis pe Fiul Sau...” Gal 4:4 Declaratia
lui Pavel din Galateni 3:17 are legatura cu calcularea timpului, cu cei 198 de
la moartea patriarhului la exod, si iata cum: Acolo el scrie ca de la promisiune
la lege au fost 430 de ani.
De
la ce promisiune sau legamant? Este
vorba de promisiunea facuta prima data de Dumnezeu cand Avraam avea 75 de ani,
(Geneza 12:1-4) . de atunci si pana
in ziua exodului Moise comfirma exact ce aspus Pavel ca au fost chiar 430
de ani. Citim: ” ...si dupa 430 de ani tocmai in ziua aceea, toate ostile
Domnului au ieşit din tara Egiptului...” Exod 12:41 Cu
toate ca versetul 40 pare sa ne informeze, ca sederea copiilor lui Israel in
Egipt a fost de 430 de ani acestia nu ies la socoteala daca nu adunam si o parte
de ani din viata lui Avraam, pentru ca apostolul spune ca de la legamantul cu
Avraam trebuie socotiti cei 430 de ani.
Deci
Avraam era de 75 de ani cand Dumnezeu i-a promis ca toate familiile pamantului
vor fi binecuvantate in el.
Vom
face un pic de aritmetica. De
cand i sa facu promisiunea pana la nasterea lui Isac au fost: 25 de ani (Geneza 21:5) + 60 ...de ani varsta lui Isac cand s-a nascut Iacob ( Geneza
25:26) +147 de ani ( viata lui Iacob Geneza 47:28) =232
ani Acestia
scazuti din totalul de 430 cum este aratat in Galateni 3:17 inseamna ca de cand
Avraam era de 75 de ani de unde
incep cei 430 de ani si pana la moartea lui Iacob au fost 232 iar de aici de la moartea lui Iacob pana
la exod au fost nici mai mult nici mai putini decat 198 de ani pentruca:
430- 232 = 198 de ani Apostolul
Pavel nu zice ca pana la exod ci doar atat: De la promisiune la lege vor fi
430 de ani. Dar un lucru
interesant. Legea nu a inceput cu decalogul de pe muntele Sinai, ci cu Pastile
pentru ca citim in exod 12:14 urmatoarele cu privire la la sarbatoarea Pastilor:
„.. s-o praznuiti ca o lege vesnica pentru urmasii vostrii...” Deci
aceasta este prima lege data poporului lui Israel. Asa
se intelege ca de la promisine la lege au fost 430 de ani ( Gal 3:17)
Timpul de la Exod la nasterea Domnului Am
ajuns la iesirea din Egipt si vom calatori impreuna cu Israel. Vom
pleca din cetatea Ramses in luna intai in data de 15 Nisan (Numeri 33:3) si:
„...in ziua a douazecea a lunii a doua a anului al doilea s-a ridicat norul de
pe cortul intalnirii si copii lui Israel au pornit din pustia Sinai dupa
taberele lor, norul s-a oprit in pustia Paran. Aceasta
intaie plecare au facut-o dupa porunca Domnului. Intai
au pornit steagul taberei fiilor lui Iuda....” Numeri
10: 11-14 Aici
iarasi este un lucru interesant si tot odata si o intrebare. Dece
au plecat primii fii lui Iuda? Primul raspuns ar fi simplu ca asa a spus Domnul.
Dar de ce a asezat Domnul pe Iuda in fruntea caravanei? Raspunsul exact este ca
Domnul vroia ca Israel sa intelega ca tatal lor Iacob pe patul de moarte a fost
calauzit de duhul Domnului cand spus ca
din semintia lui Iuda avea sa se nasca peste veacuri Isus Marele
Eliberator al nostru. Israel
n-a cunoscut aceste amanunte asa cum le stim noi adica ca acest Mare eliberator
avea sa fie Isus din Nazaret, pentru ca Dumnezeu a tinut in secret aceasta. In
acel timp nici nu era important pentru Israel sa stie care va fi persoana ci
doar sa stie ca oricare va fi dansa acesta va fi numaidecat din semintia lui
Iudea. Avem
referinte scripturale ca dealungul secolelor Israel n-a uitat acea promisiune,
ci gresala lor a fost ca atunci cand Eliberatorul a venit ei s-au impiedecat in
aceasta Stanca cum zice Isaia
8:14 Chiar
ultima carte a Bibliei vorbeste despre Isus ca despre: „Leul din semintia lui
Iuda...” Apoca 5:5
Asa
dar daca am pornit pe firul promisiunii facta lui Avraam, vom urmari de aici
incolo semintia lui Iuda pentru ca promisiunea facuta de Dumnezeu lui Avraam
trece pe aici, pana la venirea Domnul Isus Mai
tarziu la impartirea tarii de catre Iosua, Ierusalimul urma sa fie atribuit
ca mostenire tribului lui Iuda. Mai mult de cat
atat dupa trecerea administratiei poporului de sub Judecatori sub regi vom
urmari genealogia numai a regilor
care au domnit la Ierusalim nu in Samaria. Regii din Ierusalim cu exeptia
primului care a fost Saul din semintia lui Beniamin, incepand cu David si pana
la Zedekia ultimul detronat de Nebucadnetar, au fost toti descendeti din Iuda.
Regii din Samaria nu au obarsia din semintia lui Iuda, iar durata domniei lor nu este imprtanta in socotirea
timpului pana la Isus, pentru ca: „.. ca Dumnezeu a ales Ierusalimul...” (1 Regi
11:36). Aceasta nu inseamna ca cele 10 semintii (
Samaria) nu au parte de promisiunea facuta lui Avraam. A se observa declaratia
Domnului din Ioan 4:22 unde Isus primeste pe Samaritenii din
cetate numindu-i „Grau” copt totusi
a atentionand-o pe femeia
samariteanca ca mantuirea nu vine de la Samariteni ci de la Iudei, iar acestia
erau urmasii lui Iuda si chiar Isus dupa parintii pamantesti se trage din Iuda.
Citind
genealogia lui Isus relatata in doua evanghelii Matei si Luca vom afla acelas
lucru ca Isus era fiul lui David, iar David era din Iuda. Daca
ne abatem de la linia promisiunii facuta de Dumnezeu lui Avraam daca amestecam
domnia regilor din Iuda cu domnia regilor din Samaria ne vom rataci in calcularea
timpului pana la venirea lui Isus iar de aci incolo ne vom rataci si mai tare in
calcularea timpului pana la a doua prezenta a Mantuitorului nostru drag,
intrebandu-ne cum zice Petru in 2 Petru 3:4 „...unde este promisa Lui
prezenta...”? Dar
sa terminam ce am inceput adica aflarea timpului de la Exod la Nasterea lui
Isus. Dupa cum este aratat in Numeri 10:11 Trecusera un an o luna si cinci zile
pana au ajuns la hotarele Canaanului si Moise a trimis 12 iscoade printre care
erau si Iosua si Caleb sa investigheze teritoriul Canaanului care trebuia
cucerit, fiindca acolo domneau 7 imparati (Fapte 13:19). Cunoastem
istoria aceasta si nu intram in amanunte pentru ca stim ca din cauza protestului
poporului descurajat de cele zece iscoade, poporul a ratacit prin pustia Sinai
40 de ani si a fost introdus in
Canaan de catre Iosua, iar Caleb
cere lui Iosua capetenia lui Israel sa-i dea partea lui de mostenire din
tara zicandu-i acestuia ca pe vremea iscodirii tarii era de 40 de ani si ca acum
este de 85 de ani. (Iosua 14:7-10) Aceasta
afirmatie a lui Caleb ne ajuta sa calculam timpul de la iesirea di Egipt pana la
timpul Judecatorilor. De
aici intelegem ca: Un an o luna si cinci zile (Numeri
10:11) a durat prima calatorie pana la iscodirea Canaanului, 40 de ani a
fost pribegia prin Pustia Sinai iar
dupa declaratia lui Caleb cam
5 ani au durat pana cand tara a fost impartita bucatica cu bucatica celor 12
semintii. Adunand
toti acesti ani cu fractiunile lor de luni si zile avem un total de 46 de ani
care este timpul de la Exod la terminarea
razboaielor cu canaaniti, si impartirea tarii intre cele 12
semintii. Timpul
care a urmat este perioada Judecatorilor care dupa declaratia infailibila alui
Pavel a fost de 450 de ani ( Fapte 13:19)
In
cartea Regilor exista o gresala de 100 de ani in calcularea timpului. Aceasta se
gaseste in 1 Regi 6:1. Gresala aceasta nu vine de la vreun profet ci de la un
cronicar sau scrib evreu. Daca acolo ar fi o declaratie a vreunui profet
nu neam putea atinge de dansa, pentru ca profetii ca si Domnul si apostolii n-au
gresit in marturisirea sau declaratiile lor, fiind condusi de Duhul Lui
Dumnezeu. Dar in scriierele cronicarilor s-au strecurat unele greseli care pot
fi corectate cu declaratiile precise ale Domnului Isus si ale apostolilor, si nu
este nevoie sa apelam la istoria lumii sau la arheologie ca sa le indreptam,
pentru ca ne vom abate de la adevarul dumnezeesc. Dumnezeu a lasat ca aceasta
gresala din 1 Regi 6:1 sa fie corctata de apostolul Pavel in Faptele Apostolilor
capitolul 13:19. Evreii
care nu recunosc ca sacre Scripturile Noului Testament nu cunosc cronologia
exacta a anilor de la Creerea lui Adam pana in zilele noastre, pentru ca exista
3 date cronologice care se refera
la Israelul antic si care nu sunt relate cu exactitate decat in Noul Testament
si care nu le gasim clare in Vechiul Testament. Aceasta
este intelepciunea lui Dumnezeu care a tinut ascunse unele lucruri din motive
bine intemeiate pana avea sa vina Isus si apoatolii sa faca lumina deplina.
Dar
sa vorbim putin de acea gresala din 1 Regi 6:1. Acolo scrie asa: „...In al patru
sute optzecelea an dupa iesirea copiilor lui Israel din tara Egiptului, Solomon
a zidit casa Domnului, in al patrulea an al domniei lui peste Israel...”
Gresala
este ca nu in al 480-lea an ci in al 580-lea an s-au intamplat cele mentionate,
pentru ca daca adunam anii de la
iesirea din Egipt pana in anul al 4-lea a lui Solomon rezultatul este de 580 si
nu 480. Putem
sa verificam adunand si noi acei ani. Ne
ducem in Faptele Apostolilor capitolul 13:18-20 si vom vedea acest tablou
descris de apostolul Pavel in felul urmator: ”...timp de aproape 40 de ani
le-a suferit purtarea in pustie. Si dupa ce a nimicit sapte popoare
in tara Canaanului, (timp de 6 ani vezi declaratia lui Caleb din
Iosua 14:7,10 si cea din Numeri 10:11) le-a
dat de mostenire pamantul lor pentru aproape 450 de ani
( unele traduceri nu spun „aproape” ci „timp de”). Dupa aceste lucruri le-a
dat judecatori pana la prorocul Samuel. Ca
sa ajungem in anul al 4-lea al domniei lui Solomon trebuie sa stim cat au domnit
cei doi regi dinaintea lui adica Saul si David David
stim cat a domnit, pentru ca este aratat in 1 Cronici 29:27 adica 40 de ani, dar
cat a domnit Saul se pare ca nu exista surse de informatii in Vechiul Tesament
si vom apela tot la ajutorul apostolului Pavel care dupa cele spuse mai sus in
capitolul 13:18-20, el continua in versetul urmator 21 si ne destainuie timpul
domniei lui Saul care afost dupa declaratia lui Pavel tot de 40 de ani ca cel alui David.
Din
domnia lui Solomon nu avem nevoie decat de 4 ani, pentru ca cei 480 de ani arati i 1
regi 6:1 numai pana aici merg. Avand
aceste informatii ajutatoare in socotirea timpului putem si noi sa socotim usor.
Sa adunem deci anii in ordinea lor: 40+6+450+40+40+4=580
Avand
acest ajutor al Domnului dat prin apostolul Pavel vom citi corect in 1 Regi
6:1ca: „...In al 580-lea an ( nu 480) dupa iesirea copiilor lui Israel din tara
Egiptului, Solomon a zidit casa Domnului, in al patrulea an a domniei lui peste
Israel. Avand
acest calcul corect in minte ne va ajuta si la calcularea timpului de la Exod
pana la Domnul. Domnia
regilor ( din Ierusalim) care a
urmat dupa timpul de guvernare sub Judecatori a fost de 513 ani asa ca tabelul
domniei regilor din pagina 50 al volumului 2 se ghideaza dupa cele mentionate
mai inainte. Autorul merge pe urmele
promisiunii facuta lui Avraam urmarind genealogia regilor din Iuda,
pentru ca profetia patriarhului Iacob din
Geneza 49:10, specifica clar si fara echivoc ca Isus va descinde din Iuda, iar domnia regilor din Samaria
iese afara din calcul. Nici
distrugerea Ierusalimului si robia
de 70 de ani nu are nimic a face cu
Samaria (cele zece semintii) Nici
sfarsitul robiei nu incepe cu
restaurarea Samariei ci cu restaurarea templului din Ierusalim in anul 1
a lui Cirus 2 Cronici 36:22-23; Ezra cap 1:1-4 si mai tarziu sub Artaxexe
reconstructia zidurilor Ierusalimului ( a se observa cartea lui Neemia incepand
cu capitolul 2) Anul
1 a lui Cirus al doilea cand s-a dat porunca de catre imparat sa se
reconstruiasca templul, istoricii sunt de acord ca a fost anul 536 I. Ch. Deci
de la decretul lui Cirus la nasterea Domnului s-au scurs 536 de ani.
Si
acum vom face drumul inapoi de la nasterea Domnului pana la iesirea din Egipt.
Vom
aduna 536+70 + 513+450+46=1615
Acestia
sunt anii de la Exod la nasterea Domnului. Biblia ne aduce pe fluviul timpului
de la Adam pana la sfarsitul robiei
Ierusalimului anul 536 inainte de
Cristos. De acolo incoace istoria laica nu are cuntraziceri intre date, si ne
putem bizui pe dansa. Daca
ne lovim de unele discordante intre
intre Vechiul si Noul Testament (ca cea din 1 Regi 6:1si in alte locuri) in ceea
ce priveste datele cronologice aceasta se datoreaza faptului ca Dumnezeu a
ascuns de Evrei unele secrete ale planului Sau care era prematur sa le cunoasca
ei pana Leul din semintia lui Iuda a rupt pecetile Apoc 5:1-5. Aceste date ca si
alte adevaruri faceau parte din planul ascuns Efeseni 1:9 -10 in care nici omul
prea iubit Daniel si profetii ceilalti nu au avut acces . Daniel 12: 4,8; 1
Petru 10-12. Dar de cand a venit Domnul Isus lumina a cresut enorm iar tot
apostolul Pavel zice in Coloseni 1:26 ” ...vreau sa zic taina ascunsa din
vesnicii si in toate veacurile, dar acum descoperita sfintilor Lui...”.
Deci
si in ceea ce priveste datele cronologice numai in Noul Testament vom gasi
solutii definitive. In
Vechiul testament nu este specificat clar timpul de la promisiunea facuta lui Avraam la
lege, nici domnia lui Saul si timpul Judecatorilor. Aceste enigme le desleaga
vasul ales al Domnului Apostolul Pavel. Noi
numai in Biblie avem toata incredrea si am observat ca si autorul volumului 2
avea mare grija ca sa nu suciasca cuvantul Domnului.