Capitolul
13 Lepădarea lui Petru
R — 4711 / noiembrie
1910 Încrederea în sine
este slăbiciune Matei 26:31-35, 69-75
“Cel căruia i se pare
că stă în picioare să ia seama să nu cadă.” 1 Cor. 10:12. Sf. Petru se dovedise
a fi unul din cei mai folositori dintre cei doisprezece apostoli ai lui Cristos,
iar secretul acestui fapt stă în descoperirea scripturală a naturii sale umane,
a puterii şi a slăbiciunilor ei. El a fost primul dintre cei doisprezece
apostoli care au recunoscut pe Învăţătorul ca Mesia, Trimisul lui Dumnezeu; el a
fost primul dintre cei doisprezece care s-a lepădat de El. El a fost singurul
din cei doisprezece care a scos sabia în apărarea Învăţătorului şi singurul care
mai târziu a jurat că nu-L cunoştea. Prin aranjament divin, lui i s-au dat
cheile cu care să deschidă uşa spre Chemarea de Sus — spre Împărăţie. La
Cincizecime el a folosit una dintre cheile puterii şi a vestit cu îndrăzneală
evreilor deschiderea căii spre slavă, cinste şi nemurire. Puţin mai târziu, la
timpul hotărât, el a deschis uşa aceleiaşi Chemări de Sus pentru neamuri când,
prin propovăduirea sa, Corneliu, primul dintre neamuri acceptabil pentru
Dumnezeu, a fost primit şi conceput de Spiritul sfânt, acest fapt dând dovada că
zidul de despărţire, care mai înainte separa pe evrei de neamuri, fusese
dărâmat. Totuşi, după toată această cunoştinţă şi ocazie specială, acest mare om
s-a prefăcut până acolo încât a ignorat că harul lui Dumnezeu faţă de neamuri
este suficient, făcând discriminare între evrei şi neamuri şi în egalitatea lor
în faţa Domnului. Dar în toate aceste
experienţe Sf. Petru a arătat faptul că inima sa, în adâncul ei, a fost loială
lui Dumnezeu, adevărului, dreptăţii, şi că slăbiciunile, greşelile, neajunsurile
caracterului său au fost ale cărnii sale şi nu ale intenţiei reale a inimii
sale. Pentru lepădarea de Învăţătorul său el a plâns cu amar. Şi pentru că n-a
recunoscut pe neamuri, a făcut foarte umilit deplină reparare. Aceeaşi
manifestare a naturii umane care-l face atractiv pe Sf. Petru este cea care l-a
făcut atractiv şi pe David, profetul şi împăratul lui Israel. El n-a fost atât
de evlavios încât să nu poată face nici o greşeală. El n-a fost atât de mult
deasupra restului omenirii încât oamenii să nu vadă în el un semen de-al lor.
Dar, cu toate acestea, el n-a fost atât de decăzut încât să-l facă respingător.
Slăbiciunile lui au fost pe deplin echilibrate de dovada abundentă a loialităţii
inimii sale faţă de Dumnezeu şi faţă de dreptate. Chiar experienţele sale de
poticnire şi revenire au impregnat în aşa măsură psalmii săi, încât aceştia
ating o coardă sensibilă aproape în fiecare inimă loială lui Dumnezeu şi care
are o măsură de experienţă cu păcatul şi cu slăbiciunea — ale sale proprii şi
ale altora. Cum l-au văzut alţii
pe sfântul Petru Petru rămâne chiar şi
astăzi cel mai fascinant din mica ceată de oameni care L-au înconjurat pe Domnul
nostru în zilele peregrinajului Său pământesc. G. C. Morgan a spus despre Petru:
“Acum sunt convins că în persoana lui Petru avem cea mai mare fiinţă umană
revelată în Noul Testament. Nu spun cel mai mare om prin realizările sale sau
prin vreo anume calitate a fiinţei sale, ci cea mai minunată revelare a naturii
umane. Acest om inteligent a făcut gafe în mod repetat. Acest om sentimental a
fost vinovat de asemenea impulsivitate încât a făcut rău tocmai cauzei pe care
voia s-o ajute”. Southouse a spus
despre Sf. Petru: “Petru a fost un om mijlociu, şi de aceea el este mai aproape
de noi decât unii dintre colegii săi. Dar oamenii mijlocii au momentele lor
splendide, cum este acela când Sf. Petru a încercat să umble pe apă, deoarece în
această acţiune el a încercat să facă un lucru pentru care părea să nu aibă nici
o abilitate. El a pornit să facă ceva în care nu avea nici o experienţă. O
privire rapidă printre bărbaţii şi femeile pe care îi cunoaştem va fi destulă să
dovedească faptul că niciodată nu este bine să prezici realizările de care
aceştia sunt capabili, căci lucruri extraordinare au fost făcute de ultimul om
din lume”. Dr. Davis a spus
despre Sf. Petru: “Petru a fost intelectual. El I-a pus lui Isus mai multe
întrebări decât oricare dintre apostoli. Capacitatea de a întreba este o
revelare a intelectualului. Poate fi şi o revelare a ignoranţei; dar cel care nu
întreabă niciodată este desigur deficitar în intelectul său. … Petru a fost un
om de inimă, sentimental şi impetuos. Virtuţile şi greşelile lui îşi au rădăcina
comună în dispoziţia sa entuziastă. Este spre lauda lui că, împreună cu buruiana
grabei repezite, în viaţa lui a crescut mai puternică planta frumoasă a iubirii
arzătoare şi a receptării grabnice a Adevărului”. “Luaţi seama la voi
înşivă” Una din marile lecţii
pe care Învăţătorul le-a dat urmaşilor Săi, şi pe care toţi din Şcoala lui
Cristos trebuie s-o înveţe, este că, împreună cu iubirea arzătoare şi cu zelul
pentru Dumnezeu şi pentru dreptate, trebuie să avem şi moderaţie — exercitând
spiritul minţii sănătoase. Urmaşii lui Cristos sunt îndemnaţi să fie “prudenţi
ca şerpii şi fără răutate ca porumbeii”. Înţelepciunea lor nu trebuie să fie de
felul celei egoiste, care va căuta la propriile sale interese, ci de felul celei
generoase, care caută la interesele tuturor, şi în special la interesele cauzei
Domnului şi la oricare parte a acesteia pe care El ne-ar putea-o încredinţa.
În cursul
instrucţiunilor Sale, Isus le-a spus ucenicilor, înainte de ceasul greu al
vânzării Sale: “În noaptea aceasta, toţi veţi găsi în Mine o pricină de
poticnire, căci este scris (în profeţi): “Voi bate Păstorul şi oile turmei vor
fi risipite”. Dar, după ce voi învia, voi merge înaintea voastră în Galileea”.
Mat. 26:31, 32. Atunci a zis
impulsivul Petru: “Chiar dacă toţi ar găsi în Tine o pricină de poticnire, eu
niciodată nu voi găsi în Tine o pricină de poticnire” (versetul 33). Vai, ce
puţin a înţeles acest om curajos natura încercărilor şi dificultăţilor care erau
imediat înaintea lui, sau ce puţin şi-a dat seama de punctele slabe ale naturii
sale impulsive! Totuşi, dacă suntem întristaţi de lepădarea sa de Domnul,
trebuie să ne bucurăm când observăm credinţa, iubirea şi zelul său, aşa cum se
manifestă în recunoaşterea lui Isus ca Mesia şi în declaraţia sa de mai târziu
că nimic nu-i va clătina loialitatea. Însă Adversarul caută
cu cea mai mare insistenţă să-i prindă în cursă pe acei care sunt în mod special
loiali şi înflăcăraţi. Astfel Isus, chiar cu această ocazie, i-a explicat lui
Petru: “Satan a cerut să vă cearnă ca pe grâu” (Luca 22:31); ca să vă despartă
de loialitatea voastră faţă de Cristos şi să vă descurajeze de a fi ucenici,
copleşindu-vă cu frică şi cu propriile voastre slăbiciuni. Învăţătorul a
adăugat: “Dar Eu M-am rugat pentru tine ca să nu ţi se micşoreze credinţa”.
Putem bine înţelege că acelaşi Învăţător iubitor ajută încă pe toţi urmaşii Săi
adevăraţi, cu inima caldă, ori care ar fi slăbiciunile lor prin ereditate. Putem
bine înţelege şi că El îi poate transforma pe aceştia în caractere puternice,
dacă ei rămân în iubirea Lui, continuând în zelul lor. El poate face ca toate
lucrurile să lucreze împreună pentru binele lor — chiar şi slăbiciunile
ereditare pot produce pentru cei credincioşi “mai presus de orice măsură o
greutate veşnică de slavă” pe care Domnul a promis-o. “Înainte de a cânta
cocoşul” Învăţătorul a
discernut pericolul urmaşului Său iubitor dar impetuos, şi a rostit un cuvânt de
prevenire, că înainte de a cânta cocoşul el se va lepăda de Învăţătorul său. Ce
puţin probabil părea acest lucru pentru Sf. Petru! Ce curajos a declarat: “Chiar
dacă ar trebui să mor cu Tine, nicidecum nu mă voi lepăda de Tine”. Şi aşa au
spus toţi cei unsprezece. Inimile lor erau bune. Şi Domnul Se uită la inimă.
Studiul nostru trece acum la versetul 69. Învăţătorul fusese arestat. Ucenicii
împrăştiaţi fugiseră. Sf. Ioan, datorită cunoştinţei cu familia marelui preot, a
pătruns în palat mai departe decât Sf. Petru, care a rămas în curte. O
slujitoare din palat l-a recunoscut pe Sf. Petru ca fiind unul dintre ucenicii
lui Isus şi astfel a declarat public. Temător că putea avea soarta
Învăţătorului, Sf. Petru şi-a negat identitatea, declarând că nu ştia nimic
despre situaţie. Puţin mai târziu alta a declarat acelaşi lucru. Sf. Petru şi-a
accentuat negarea cu un jurământ, declarând că nu-L cunoştea pe Isus. Mai târziu
vorba s-a răspândit în toată curtea şi mulţi au preluat-o, declarând ce zicea
slujitoarea şi că Sf. Petru avea oricum dialectul galileean. Pentru a-şi
accentua negarea Sf. Petru a început să blesteme şi să jure că nu cunoştea pe
omul acela. Imediat după aceea a început să cânte cocoşul. Atunci Sf. Petru şi-a
amintit cuvintele Învăţătorului, “înainte de a cânta cocoşul, tu te vei lepăda
de Mine de trei ori”. Vai! El fusese prea
sigur de stabilitatea sa, prea încrezător în loialitatea sa. A fost prins în
cursă de Adversar tocmai în legătură cu lauda sa. Altă relatare spune că Isus
S-a întors şi a privit spre Petru. Privirea aceea a fost suficientă. A fost
foarte semnificativă pentru inima loială a Sf. Petru. N-a fost o privire
dispreţuitoare, nici mânioasă, putem fi siguri. A fost o privire de compătimire
iubitoare. I-a topit inima Sf. Petru. El a ieşit afară şi a plâns amarnic.
Urmaşii Învăţătorului de astăzi, asediaţi de slăbiciuni, neputinţe şi ispite din
partea Adversarului, au lecţia experienţei Sf. Petru ca o prevenire să fie
încrezători în Domnul şi să caute la El ajutor, mai degrabă decât să fie
încrezători în sine. Iar cei care nu reuşesc astăzi, au experienţa Sf. Petru ca
o lecţie a compătimirii şi milei Domnului. Şi ei să plângă amarnic pentru
încălcări, să se căiască şi să profite de experienţele lor.
R — 5563 / octombrie
1914 (extras) Lecţia
pentru toţi creştinii Textul nostru de bază
le spune tuturor creştinilor lecţia din experienţele Sf. Petru: “Cel căruia i se
pare că stă în picioare să ia seama să nu cadă.” Când suntem slabi în aprecierea
noastră, ne ţinem strâns de Braţul Domnului, plini de credinţă, atunci suntem cu
adevărat tari în puterea pe care Dumnezeu o dă prin Fiul Său Etern. O altă
lecţie este că oricât de diferite sunt experienţele poporului Domnului, toţi cei
care urmează să câştige marea înaintare a Primei Învieri trebuie să se aştepte
să îndure cerneri, încercări severe — ale iubirii lor pentru Domnul, pentru
Adevăr, pentru fraţi, şi ale loialităţii lor faţă de acestea.
Să nu uităm niciodată
că cernerile sunt permise, nu fiindcă Domnul n-are nici un interes faţă de noi,
ci fiindcă numai cei care pot rezista la cerneri, încercări şi probe sunt
potriviţi pentru locuri în Împărăţie. ***
C. M. 13 Sunt eu dar
al crucii ostaş, Următor Mielului? Fricos să merg în al Lui pas, Purtând
dispreţul Lui? Să ajung eu în
paradis, Mergând, călcând pe flori? Când alţii-n foc luptau, cuprinşi De sânge
şi fiori? N-am eu vrăjmaşi de
alungat Sau valuri mari de-nfrânt? ‘N vifor şi furtuni de luptat, Cu lumea şi al
ei gând? Nu, luptă-te de vrei
să-nvingi; Doamne dă-mi putere:
Să lupt, să rabd tot
liniştit, Cu credinţă tare.