Capitolul
15 Înaintea lui Pilat
R — 5570 / noiembrie
1914 Isus judecat de Pilat
Matei 27:11-26
“Pilat le-a zis: “Dar
ce să fac cu Isus, care Se numeşte Hristos?”” Versetul 22.
Pilat era
guvernatorul roman al Iudeii, reprezentantul guvernului Cezarului. Noi nu suntem
înclinaţi să-l învinuim grav pentru moartea lui Isus. El a acţionat cum s-a
aşteptat de la el să acţioneze. Era în Iudeea, nu pentru a rezolva teoriile sau
disputele religioase ale evreilor, ci pentru a păstra liniştea, ordinea,
supunerea la guvernul Romei printre poporul iudeu. Politica lui era să conducă
cu dreptate, pe cât era compatibil cu pacea şi cu liniştea ţării; dar dreptatea
trebuia sacrificată oricând pentru interesele Imperiului Roman. Tradiţia spune
că Pilat auzise înainte despre Isus şi chiar Îl întâlnise, prin fixarea unei
întrevederi particulare, întrebând despre învăţăturile Sale.
Ultima noastră lecţie
L-a prezentat pe Isus înaintea Sinedriului evreiesc, dimineaţa cât s-a putut de
devreme, înainte ca oamenii în general să se pună în mişcare, înainte prin
urmare de a putea fi vreo cooperare din partea prietenilor lui Isus, prin popor,
în privinţa arestării Sale etc. Cât s-a putut de repede marele preot şi
reprezentanţii Sinedriului L-au dus în grabă la Pretoriu, cerându-i lui Pilat
să-L condamne. Pilat i-a întrebat ce acuzaţie aveau împotriva lui Isus. Ei au
răspuns evaziv că desigur El era un om rău, vrednic de pedeapsă; altfel ei nu se
aflau acolo acuzându-L. Pilat
le-a amintit că după obiceiul roman ei aveau mare libertate în
rezolvarea tuturor disputelor religioase, că el nu era informat în iudaism şi de
aceea ei trebuiau să se ocupe de caz. Preoţii au răspuns că ei ştiau aceasta,
dar n-aveau nici o putere să aplice pedeapsa cu moartea. Astfel şi-au descoperit
adâncimea răutăţii — că ei complotau deliberat să-l facă pe Pilat să aplice
pedeapsa cu moartea asupra unei persoane nevinovate. Apoi au început să-L acuze
pe Isus, pretinzând că strica poporul, îndepărtându-l de la loialitate şi
supunere faţă de guvernul roman — că le spunea oamenilor să nu plătească taxe
Cezarului şi că Se pretindea a fi Mesia, Împăratul evreilor.
Acestea erau acuzaţii
grave pentru guvernatorul roman, pe care el era obligat să le analizeze; şi
observăm că acestea erau acuzaţii complet diferite de cele aduse împotriva lui
Isus la procesul Sinedriului. Deşi acuzaţiile erau false, Isus nu S-a apărat.
Ştia că venise timpul să moară. El n-a încercat să înlăture ceea ce ştia că este
o parte din Programul Divin pentru El. Isus înaintea lui
Pilat Pilat s-a uitat la
Isus, fără îndoială gândindu-se că nu era deloc posibil ca unul cu o înfăţişare
atât de blândă să stârnească o răscoală care ar fi dăunătoare intereselor
Imperiului Roman. Altă relatare ne spune că Pilat şi-a dat seama că preoţii cei
mai de seamă şi cărturarii au fost împinşi de invidie să facă acuzaţiile acelea.
Pilat a înţeles că ceva din învăţăturile lui Isus atrăgea poporul mai mult decât
învăţăturile acestor conducători religioşi, şi că lui i se ceruse să facă o
faptă josnică şi nedreaptă în locul unor persoane care evitau propria lor
responsabilitate. Totuşi, Pilat nu
trebuia să pară a fi compătimitor cu Nazarineanul. Nu trebuia să pară că
tratează cu uşurinţă acuzaţiile aduse împotriva unui alt împărat decât Cezarul.
De aceea I-a cerut lui Isus: “N-auzi câte lucruri aduc ei mărturie împotriva Ta?
De ce nu răspunzi, dovedindu-|i vinovăţia sau nevinovăţia?” Isus n-a zis nimic.
Pilat a ieşit afară
la cărturari şi la farisei, care se abţinuseră să intre în Pretoriu fiindcă ziua
aceea era începutul Paştilor. După ce a discutat cu preoţii cei mai de seamă şi
a auzit ce au de zis, Pilat, evident, a pus întrebarea: “Eşti Tu Împăratul
iudeilor? Recunoşti aceasta?” Isus i-a răspuns zicând: “Pui întrebarea din
pricina a ceva ce vezi şi cunoşti din învăţăturile Mele, sau întrebarea ta este
bazată numai pe ceea ce susţin inamicii Mei?” Pilat I-a răspuns că bărbaţi de
seamă din poporul Lui Îl predaseră, iar acum i-ar plăcea să ştie ce făcuse de
cauzase acea împotrivire. Isus i-a răspuns că
Împărăţia Sa nu era din lumea aceasta — din acest Veac sau
această ordine de lucruri. El nu era prin urmare în conflict cu împărăţia
Cezarului. Aceasta explica pentru Pilat faptul că nici Isus nici prietenii Săi
nu făcuseră nici o manifestare de răscoală împotriva guvernului civil, aşa cum
s-ar fi întâmplat dacă guvernul Său ar fi fost pământesc. Împărăţia Lui, a spus
El, era a viitorului. Pilat a răspuns: “Atunci pretinzi că eşti Împărat şi că
odată, undeva, vei exercita stăpânire?” Isus a răspuns că El era Împărat şi că
pentru aceasta Se născuse şi pentru aceasta venise în lume. El trebuia să
mărturisească despre Adevăr; şi toţi care erau din Adevăr, şi numai aceia, vor
putea să aprecieze mărturia Sa. “O”, a zis Pilat,
“aceasta este întrebarea pentru toţi: Ce este Adevărul? Nimeni nu pare să ştie”.
Apoi a mers la evrei şi a zis: “Eu nu găsesc nici o vină în El. Nu este deloc un
răufăcător împotriva Cezarului sau a legilor lui. N-a făcut vreun lucru care să
mă facă să mă amestec pe drept în libertatea sau drepturile Lui”.
Preoţii cei mai de
seamă şi învăţaţii Legii au fost alarmaţi. Era posibil ca, tocmai în momentul
când speraseră să-L răstignească pe Isus, Acesta să le scape! Apoi au acuzat cu
vehemenţă că Isus întărâta poporul propovăduind peste tot, şi că propovădirea
Lui începuse departe în Galileea. Când Pilat a auzit cuvântul Galileea, a
întrebat: “Este galileean?” Spunându-i-se că era, Pilat a zis: “Atunci pot
transfera cu uşurinţă această chestiune care creează tulburări la Irod,
Împăratul Galileii”, acesta din urmă avându-şi pe vremea aceea palatul de
asemenea în Ierusalim. Isus a fost trimis la
Irod, care era curios în privinţa Lui. Auzise multe lucruri despre Isus şi i-ar
fi plăcut să-L vadă făcând o minune. Irod I-a pus întrebări Domnului nostru, dar
El n-a răspuns. Preoţii cei mai de seamă şi cărturarii L-au acuzat cu violenţă
pe Isus în faţa împăratului. Irod şi soldaţii lui şi-au bătut joc de El şi L-au
trimis înapoi la Pilat îmbrăcat cu o robă splendidă, un Împărat batjocorit.
Această faptă de consideraţie din partea lui Pilat şi întoarcerea amabilităţii
de către Irod, au rezolvat o inamiciţie care existase un timp între cei doi.
Nici Pilat, nici Irod
n-au condamnat Adresându-li-se
iarăşi acuzatorilor lui Isus, Pilat a spus: “Mi-aţi adus înainte pe Omul Acesta
ca pe unul care abate poporul. Şi iată, după ce L-am cercetat amănunţit înaintea
voastră, nu L-am găsit vinovat de nici unul din lucrurile de care-L acuzaţi. Şi
nici Irod nu L-a găsit vinovat, căci L-am trimis la el (iar el mi L-a trimis
înapoi); şi iată, El n-a făcut nimic vrednic de moarte. Eu, deci, după ce-L voi
pedepsi, Îi voi da drumul”. Evident, pedepsirea sau biciuirea lui Isus a fost
făcută pentru a-I salva viaţa — cu gândul că evreii aveau să fie împăcaţi dacă
Isus va suferi în acea măsură. În timpul acela al
anului, cu câteva ocazii, Pilat eliberase întemniţaţi în cinstea Paştilor. Acum
mulţimea l-a aplaudat pe Pilat şi l-a întrebat dacă va elibera sau nu vreun
întemniţat. Gândind că aceasta era o ocazie favorabilă să scape de Isus şi să-L
scoată din mâinile preoţilor celor mai de seamă şi a conducătorilor poporului,
Pilat a zis poporului: “Să vi-L eliberez pe Acesta care este în închisoare
pretinzând că este Împăratul iudeilor?” Mulţimea a privit spre conducătorii lor
religioşi şi a fost îndemnată să-i ceară guvernatorului să-l elibereze pe
Baraba, tâlharul de drumul mare. Pilat a zis mulţimii: “Dar ce să fac cu Isus,
care Se numeşte Mesia?” Iar mulţimea, influenţată de clerul lor, a strigat: “Să
fie răstignit!” Pilat a întrebat: “Dar Acesta ce rău a făcut? Eu n-am găsit nici
o vină de moarte în El. Aşa că, după ce-L voi pedepsi, Îi voi da drumul”. Isus a
fost prin urmare predat mulţimii, prea doritoare numai să-şi bată joc de El,
precum şi să-L biciuiască. Pilat le-a spus evreilor care aşteptau: “Îl voi aduce
curând biciuit, şi veţi şti că eu nu găsesc nici o vină în El”.
Străduinţele lui
Pilat de a-L elibera pe Isus Isus, prin urmare, a
ieşit afară purtând coroana de spini şi haina de purpură. Pilat le-a spus: “Ecce
homo!” — Iată Omul! Priviţi pe Acela pe care voi încercaţi să mă faceţi să-L dau
la moarte. Vedeţi că El este unul din cele mai nobile specimene ale neamului
vostru sau ale omenirii. Priviţi-L în tristeţea şi în umilinţa Sa. Priviţi
frumoasa demnitate a caracterului Său. Orice aţi avea împotriva Lui, vă veţi
simţi împăcaţi acum că-I vedeţi umilinţa. Dar ei au strigat: “Răstigneşte-L!
Răstigneşte-L!” Pilat a răspuns: Puteţi să-L răstigniţi dacă vreţi, dar eu nu
găsesc nici o greşeală în El — nu găsesc nici o vină în El. Atunci evreii au
ajuns la punctul real al chestiunii, la motivul real al împotrivirii lor, şi
anume că Isus Se declarase a fi Fiul lui Dumnezeu şi că ei considerau aceasta o
hulă. Când Pilat a auzit aceasta, i-a fost şi mai mare frică şi L-a întrebat pe
Isus: De unde eşti? Dar n-a primit nici un răspuns. Atunci Pilat I-a zis: Mie
nu-mi vorbeşti? Nu ştii că am putere să Te eliberez şi am putere să Te
răstignesc? Isus a răspuns: “N-ai avea nici o putere împotriva Mea dacă nu ţi-ar
fi fost dată de sus. De aceea, cine Mă dă în mâinile tale are un mai mare
păcat”. Atunci Pilat s-a gândit din nou să-L elibereze pe Isus, dar aceasta
putea stârni tumult în cetate, pe care funcţia sa îl obliga s-o păstreze în pace
şi linişte. Dar evreii au strigat: Dacă eliberezi pe Omul Acesta nu eşti prieten
al Cezarului. Oricine se face pe sine împărat se opune Cezarului. Aceasta îl
punea pe Pilat într-o poziţie neplăcută. Eliberarea lui Isus părea să-l facă pe
el un susţinător al împotrivitorului Cezarului — cu atât mai straniu cu cât Isus
era acuzat de propriii Săi concetăţeni şi de fapt n-avea pe nimeni să-L apere în
afară de Pilat însuşi. Pentru a-i creşte
nedumerirea, în timpul acesta Pilat primise un mesaj de la soţia sa,
îndemnându-l să n-aibă nimic de-a face cu împotrivirea faţă de Isus şi
informându-l că avusese un vis deosebit în privinţa acestei chestiuni. Pilat a
recurs iarăşi la popor, mai degrabă decât la conducătorii lor. Prezentând în
faţa lor persoana nobilă a lui Isus, a exclamat: “Iată Împăratul vostru!” Dar
aceasta n-a făcut decât să aţâţe mulţimea, care a strigat cu atât mai vehement:
“Ia-L, ia-L, răstigneşte-L! N-avem împărat decât pe Cezarul”.
În disperare Pilat a
cerut să i se toarne apă să-şi spele mâinile în faţa poporului zicând: “Eu sunt
nevinovat de sângele Acestui Om drept. Treaba voastră!” Poporul a strigat:
“Sângele Lui să fie asupra noastră şi asupra copiilor noştri!”
Şi n-a fost oare aşa?
Timp de mai bine de o mie opt sute de ani evreii au suferit — străini de
Dumnezeu, fără profet, fără preot, fără jertfă pentru păcat, fără Zilele
Ispăşirii! (Osea 3:4, 5). O, dar acum se apropie timpul când, nelegiuirea lor
fiind iertată, Domnul va turna peste Israel spiritul rugăciunii şi cererii;
ochii înţelegerii lor vor fi deschişi şi ei vor privi spre Cel pe care L-au
străpuns şi-L vor lăuda cu atât mai mult! Zah. 12:10. Satisfăcând cererile
poporului în toate lucrurile care nu erau contrare intereselor Imperiului Roman,
cum era această datorie obligatorie, Pilat s-a supus cererii şi L-a dat pe Isus
la moarte, iar pe Baraba tâlharul l-a eliberat. Acelaşi spirit
predomină Să nu gândim că
natura umană s-a schimbat în cei o mie opt sute de ani trecuţi. Mai degrabă să
credem că, împrejurările fiind aceleaşi şi astăzi, Isus sau ucenicii Lui ar
putea fi executaţi în orice ţară, dacă magistraţii civili ar dori moartea lor şi
ar considera că este folositoare în interesul păcii, şi în special dacă
conducătorii şi învăţătorii religioşi ar cere astfel de sacrificare a celor
nevinovaţi, considerând că este necesar pentru influenţa lor asupra credulităţii
poporului. Să nu fim surprinşi
dacă astfel de experienţe ar veni peste unii din oamenii evlavioşi ai lui
Dumnezeu în viitorul apropiat. Paginile istoriei arată că aşa-zisele interese
ale religiei, exprimate prin conducătorii religioşi, au avut putere la
conducătorii civili pentru subminarea justiţiei şi moartea celor nevinovaţi de-a
lungul veacului. Cursul poporului lui Dumnezeu întotdeauna să fie acela marcat
de către Învăţătorul nostru — deplină supunere la voinţa lui Dumnezeu — deplină
înţelegere a supravegherii de către Dumnezeu a tuturor intereselor Cauzei Sale —
şi deplină încredere că rezultatele vor produce o mult mai mare şi veşnică
greutate de slavă. “Chiar dacă lumea
râde de ceea ce-am ales, A mea parte va fi
totuşi Isus; Cu nimeni altul
alături nu sunt mulţumit Decât cu El, cel mai
frumos dintre cei frumoşi. Suferinţele Tale le
primesc, Ruşinea şi crucea
ruşinoasă; Fug de-ale lumii
plăceri Şi comorile ei
gunoaie le socotesc.” R — 2312 / mai 1896
(extras) Isus înaintea lui
Pilat — “Uitaţi-vă bine la
Cel care a suferit” Relatarea ruşinii
iubitului nostru Răscumpărător, îndurată pentru noi cu atâta răbdare, este cât
se poate de mişcătoare, şi poate că relatarea ei şi citirea ei a adus mai multe
inimi la pocăinţă decât orice altceva. Ea nu-şi pierde puterea nici asupra celor
care L-au acceptat pe Domnul nostru şi răscumpărarea efectuată de sângele Lui:
ea ne înmoaie inima de câte ori ne gândim la Cel care a îndurat o împotrivire
aşa de mare din partea păcătoşilor, când ne amintim că El n-a meritat-o şi că ea
a făcut parte din sacrificiul Lui pentru noi. Apostolul ne indică una din cele
mai convingătoare lecţii despre acest subiect, îndemnând ca toţi urmaşii
Domnului să se gândească la smerenia, răbdarea şi suferinţele lui Cristos,
îndurate pe nedrept, ca nu cumva să cădem de oboseală în sufletele noastre, când
îndurăm necazuri relativ uşoare, în timp ce mergem pe urmele Lui (Evr. 12:3).
Apostolul se referă iarăşi la aceasta, în legătură cu celelalte suferinţe ale
lui Cristos, zicând că Cel care a fost bogat, pentru noi S-a făcut sărac, pentru
ca noi să ne putem îmbogăţi prin sărăcia Lui; că El a suferit, Cel drept pentru
cei nedrepţi, ca să ne aducă la Dumnezeu; şi că aşa cum El Şi-a dat viaţa pentru
noi, o jerfă de bună voie, “şi noi trebuie să ne dăm viaţa pentru fraţi”.
***
“Uitaţi-vă bine la
Cel care a suferit din partea păcătoşilor o împotrivire aşa de mare faţă de
Sine, ca nu cumva să vă pierdeţi inima şi să cădeţi de oboseală în sufletele
voastre.” Evrei 12:3