Biserica lui Christos Cei mai mulţi oameni când se gândesc la biserică au în vedere clădirea,
sau instituţia. De exemplu în expresiile: s-au construit multe biserici,
biserica ortodoxă, catolică, reformată, penticostală etc. Mai citim despre aceasta în Coloseni 1:18: „El este Capul trupului, al
Bisericii. El este începutul, cel întâi-născut dintre cei morţi, pentru ca în
toate lucrurile să aibă întâietatea.” „Trupul Lui”, unica biserică, nu este
divizată, este numai una. Numele lor sunt scrise în ceruri”, adică răsplata celor care vor face
parte din biserică va fi natura spirituală. Dar cum ajungem acolo, cum ajungem
să facem parte din acea biserică a căror nume este scris în ceruri? Chemat,Ales,Credincios ACESTA este răspunsul la întrebarea noastră. DECI BISERICA LUI CRISTOS
este compusă din acei creştini sinceri care sunt chemaţi, sunt aleşi şi rămân
credincioşi până la moarte. Trei lucruri esenţiale. Această biserică nu este
compusă din organizaţii omeneşti, adunări, congregaţii religioase, ci din
persoane individuale, care împlinesc condiţiile cerute de
Domnul. Dar, va spune cineva, cum rămâne cu adunările, că doară nu putem sta
separaţi. Trebuie să ne adunăm cu alţii de aceeaşi credinţă, fiindcă şi Ap.
Pavel ne îndeamnă foarte serios să ne adunăm laolaltă pentru părtăsie
spirituală, pentru zidire reciprocă în credinţă, spunând: „Să nu părăsim
adunarea noastră” (Evrei 10:25). Deci, nu sunt toate acestea biserici? Sunt
biserici într-adevar, din punctul de vedere uman, dar noi vorbim aici despre
acel unic trup, acea unică biserică, pe care omul n-o poate vedea, care este
cunoscută numai de Domnul. Să
vedem acum cele trei lucruri importante pentru a face parte din acea
biserică: Chemat Vom menţiona câteva scripturi care ne lămuresc ce înseamnă a fi
chemat. Matei 22:14: „Căci mulţi sunt chemaţi, dar puţini sunt aleşi.” Aici vedem
cele două etape menţionate anterior: chemaţi apoi aleşi. Dar ce înseamnă a fi
chemat, de unde sunt chemaţi aceştia? 1
Petru 2:9: „Voi însă sunteţi o seminţie aleasă, o preoţie împărătească, un neam
sfânt, un popor pe care Dumnezeu Şi l-a câştigat ca să fie al Lui, ca să vestiţi
puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din întuneric la lumina Sa minunată.”
Deci aceştia sunt chemaţi din întuneric, din păcat, din lume. Domnul nostru ne
spune acelaşi lucru: „Dacă aţi fi din lume, lumea ar iubi ce este al ei; dar,
pentru că nu sunteţi din lume, şi pentru că Eu v-am ales din mijlocul lumii, de
aceea vă urăşte lumea”. Ioan 15:19. Aceştia sunt cei care: Recunosc că sunt păcătoşi Ni
se spune că sunt mulţi chemaţi. Ce înseamnă că sunt mulţi
chemaţi? Uitându-ne în jurul nostru vedem că sunt mulţi oameni care merg la
biserică, cred în Isus şi încearcă în măsura puterii lor să se ferească de
păcat. Sunt oare chemaţi toţi aceştia? Credem că nu. Cuvântul mulţi nu înseamnă
că sunt mulţi în comparaţie cu cei necredincioşi, ci în comparaţie cu cei aleşi,
care au acceptat chemarea. Unii rămân la acest pas al credinţei în Domnul Isus
şi al pocăinţei, nu merg mai departe spre dedicare completă.
Oamenii din lume în general sunt chemaţi la pocăinţă, să se cureţe de
păcate mai întâi. Chiar şi Apostolul Pavel ne spune că pocăinţa şi credinţa în
Dumnezeu sunt subiecte începătoare. Evrei 6:1. Dintre aceştia credincioşi în Dumnezeu şi în jertfa răscumpărătoare a
Domnului Isus, care se spală de păcate cât pot ei mai bine, Dumnezeu cheamă deci
şi alege pe cei care primesc chemarea, dedicându-se complet lui Dumnezeu şi
serviciului Său. Credinţa în Dumnezeu trebuie să fie urmată de fapte, de schimbări în
viaţa noastră. Ap. Iacov ne spune: „Tot aşa şi credinţa: dacă n-are fapte, este
moartă în ea însăşi.” Iacov 2:17. Ce
fapte aşteaptă Domnul de la noi? Exact această întrebare a fost adresată
Domnului Isus. Citim în Ioan 6:28: „Ei I-au zis: „Ce să facem ca să săvârşim
lucrările lui Dumnezeu?” Acum să vedem ce a răspuns Învăţătorul
nostru: Ioan 6:29 „Isus le-a răspuns: „Lucrarea pe care o cere Dumnezeu
este aceasta: să credeţi în Acela pe care L-a trimis El.”
Aţi observat? Lucrarea şi faptele principale sunt „să credem în Isus
Cristos”. Cineva ar putea spune: „Eu cred în Isus de mult timp”. Da, e bine, e
corect, dar Domnul nostru se referă la o credinţă adâncă, o credinţă care
dezvoltă încredere, ascultare de poruncile Lui. Într-o împrejurare Isus le-a
spus celor care crezuseră în El: „Dacă rămâneţi în cuvântul Meu, Sunteţi
într-adevăr ucenicii Mei”. Ioan 8:31. Apoi această credinţă va creşte şi va cuprinde încă mai mult. Ap Pavel ne
spune: „Căci cu privire la Hristos, vouă vi s-a dat harul nu numai să credeţi în
El, ci să şi pătimiţi pentru El” Filipeni 1:29. Asta va însemna lepădare de
sine, sacrificiu. Dar ce observăm când ne uităm la majoritatea creştinilor? Vedem că mulţi
nu fac acest pas următor de a urma cu adevărat pe Domnul. Ei se opresc la primul
pas, al pocăinţei şi al unei credinţe simple în Dumnezeu şi în Domnul Isus, fără
faptele credinţei. Domnul spune că „puţini sunt aleşi”. Matei
22:14. Ce
înseamnă a fi ales? Aceştia sunt cei care, după cum am citit, „calcă pe urmele Domnului
Isus”. 1 Petru 2:21. Ce
înseamnă a călca pe urmele Lui? Avem un răspuns la întrebare: „Atunci Isus a zis ucenicilor Săi: „Dacă
voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea, şi să
Mă urmeze.” Matei 16:24. Ce
înseamnă a ne lepăda de noi înşine? Înseamnă a lepăda voinţa noastră veche şi a
urma voinţa divină, exact cum a făcut Domnul nostru. „Atunci am zis: „Iată-Mă
(în sulul cărţii este scris despre Mine), vin să fac voia Ta, Dumnezeule!” Evrei
10:7. Aceasta Domnul Isus a făcut-o de bună voie. El mărturiseşte acesta când
spune: „...Pentru că nu caut să fac voia Mea, ci voia Tatălui, care M-a
trimis.” Ioan 5:30. Aceasta înseamnă un proces de transformare a minţii noastre. Ap Pavel
exprimă acest proces foarte clar: „Să nu vă potriviţi chipului veacului
acestuia, ci să vă prefaceţi, prin înoirea minţii voastre, ca să puteţi deosebi
bine voia lui Dumnezeu: cea bună, plăcută şi desăvârşită.” Romani 12:2.
Deci, ne vom transforma treptat gândirea de la una naturală, la una spre
spirituală (Coloseni 3:2). Astfel vom fi aleşi să fim ambasadorii lui Cristos în această lume (2
Cor. 5:20). Aceasta înseamnă că va trebui să reprezentăm o altă ţară, o altă
împărăţie, vom fi reprezentanţii lui Dumnezeu în această lume. Vom deveni o
seminţie aleasă, cum spune Ap. Petru: „Voi însă sunteţi o seminţie aleasă, o
preoţie împărătească, un neam Sfânt, un popor pe care Dumnezeu Şi l-a câştigat
ca să fie al Lui, ca să vestiţi puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din
întuneric la lumina Sa minunată.” 1 Petru 2:9.
Ap. Petru spune că vom deveni o preoţie împărătească. El face o coparaţie
cu preoţii care erau aleşi din seminţia lui Levi ca să slujească în templu. Dar
desigur ne vom întreba, ce trebuiau să facă acei preoţi pentru a fi în serviciul
lui Dumnezeu? Citim în Leviticul 8:33: „Timp de şapte zile, să nu ieşiţi deloc din uşa
cortului întâlnirii, până se vor împlini zilele pentru închinarea voastră în
slujba Domnului; căci şapte zile se vor întrebuinţa pentru închinarea voastră în
slujba Domnului.” Ce înseamnă a fi închinat în serviciul Domnului? În
ebraică spune „Trebuiau să fie consacraţi în serviciul
Domnului”. Această „închinare” sau „consacrare” în serviciul Domnului este tocmai ce
ne spune Domnul nostru în a doua parte a scripturii din Matei 16:24: „Să-şi ia
crucea, şi să Mă urmeze.” Această cruce nu se referă la o cruce literală. Ap. Pavel ne spune ce
înseamnă aceasta: „Vă îndemn, deci, fraţilor, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să
aduceţi trupurile voastre ca o jertfă vie, Sfântă, plăcută lui Dumnezeu: aceasta
va fi din partea voastră o slujbă duhovnicească.” Romani 12:1.
Desigur că Ap. Pavel nu îndemna pe creştini să fie sacrificaţi
literal. Această „jertfă vie” se
referă la „trupurile noastre”, se referă la drepturile umane şi plăcerile
trupului care sunt în lume, privilegiile pe care le avem pe drept în această
lume. Toate acestea trebuie să fie jertfite pentru Dumnezeu. Aceasta va implica
timp, efort, bani, talentele noastre, influenţa şi tot ce avem, fiindcă „Cui i
s-a dat mult, i se va cere mult; şi cui i s-a încredinţat mult, i se va cere mai
mult.” Luca 12:48. Într-o împrejurare un tânăr bogat s-a apropiat de Isus şi l-a întrebat:
„Bunule Învăţător, ce trebuie să fac ca să moştenesc viaţa veşnică?” (Luca
18:18). Domnul nostru i-a spus că mai întâi trebuie să păzească poruncile,
aşa cum am amintit anterior, că primul pas este credinţa şi ascultarea. Tănărul
bogat a spus că a făcut aceasta din tinereaţa lui. Apoi Domnul Isus i-a spus:
„Îţi mai lipseşte un lucru: vinde tot ce ai, împarte la săraci, şi vei avea o
comoară în ceruri. Apoi, vino şi urmează-Mă.” Luca 18:22.
Desigur că Domnul Isus n-a avut în vedere ca el să vândă literalmente tot
ce are. El a vrut să spună că tot ce are să fie folosit penrtu alţii, nu numai
în folosul lui, ca viaţa lui să fie spre a servi pe alţii cu tot ceea ce
are. Lucrul acesta ni-l spune Domnul şi nouă. El îi alege pe acei care au o
dorinţă sinceră de a-şi trăi viaţa în servicul Domnului şi a cauzei
Lui. Ap. Pavel ne spune aceasta prin cuvintele: „Şi El a murit pentru toţi,
pentru ca cei ce trăiesc, să nu mai trăiască pentru ei înşişi, ci pentru Cel ce
a murit şi a înviat pentru ei.” 2 Corinteni 5:15.
La
fel cum El a murit pentru noi toţi, murim şi noi faţă de păcat şi de lucrurile
pământeşti trecătoare, „Căci voi aţi murit, şi viaţa voastră este ascunsă
cu Hristos în Dumnezeu” (Coloseni 3:3). Şi numai atunci vom putea spune împreună
cu Apostolul că „viaţa voastră este ascunsă cu Hristos în
Dumnezeu”. Acesta este botezul adevărat, despre care spune Ap. Pavel în Romani 6:3: „Nu ştiţi că toţi cîţi am
fost botezaţi în Isus Hristos, am fost botezaţi în moartea Lui?” DA! Deci am văzut că aleşii sunt cei care au făcut pasul următor după
credinţă – pasul de sacrificiu în urmele Domnului. Aceştia sunt aleşi de
Dumnezeu pentru a fi poporul lui, „o seminţie aleasă, o preoţie împărătească, un
neam Sfânt, un popor pe care Dumnezeu Şi l-a câştigat ca să fie al Lui, ca să
vestiţi puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din întuneric la lumina Sa
minunată”. Dar Ap. Ioan ne spune că şi după ce suntem aleşi mai avem o probă de
trecut „de a fi găsiţi credincioşi” Apoc. 17:14. După ce ne predăm în serviciul Domnului, un lucru important se întâmplă
în viaţa noastră. Ap. Iacov (1:18) spune: „El, de bună voia Lui, ne-a născut
prin Cuvântul adevărului, ca să fim un fel de pîrgă a făpturilor Lui.” Adică
începe o viaţă nouă. De la acest punct începe o viaţă nouă: „Dacă este cineva în
Hristos, este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus: iată că toate lucrurile s-au
făcut noi” (2 Corinteni 5:17). DA, este o nouă creatură, care are nevoie
de lucruri spirituale pentru a se dezvolta. Ap. Pavel spune Galateni 2:20: „Am
fost răstignit împreună cu Hristos, şi trăiesc... dar nu mai trăiesc eu, ci
Hristos trăieşte în mine. Şi viaţa pe care o trăiesc acum în trup, o trăiesc în
credinţa în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit şi S-a dat pe Sine însuşi pentru
mine”. Deci este important ca după ce am fost chemaţi şi apoi aleşi de Dumnezeu,
să progresăm, să stăm în picioare. Ap. Pavel, care a fost chemat într-un mod
special de Dumnezeu şi a îndeplinit aşa o mare misiune, se îngrijora ca nu cumva
să fie lepădat, adică să fie găsit necredincios până la urmă. Citim 1 Corinteni
9:27: „Ci mă port aspru cu trupul meu, şi-l ţin în stăpânire, ca nu cumva, după
ce am propovăduit altora, eu însumi să fiu
lepădat.” Apoi în Efeseni 6:13 ne îndeamnă să luăm TOATĂ armătura lui Dumnezeu. De
ce toată? El continuă: „Ca să vă puteţi împotrivi în ziua cea rea, şi să
rămâneţi în picioare, după ce veţi fi biruit totul”. După cum am văzut, răsplata Bisericii va fi nemurirea, o înviere la
natura spirituală, asemenea Domnului Isus Cristos. Ei vor fi înviaţi în trup
spiritual „neputrezitor” – 1 Cor 15:53, 1 Ioan 3:2. Vor fi împăraţi şi preoţi
împreună cu Domnul Isus (Apoc 20:6), şi vor şedea „pe scaune de Domnie” cu
Domnul Isus (Luca 22:30). Pe
ei îi îndeamnă Despre Ap. Ioan, „Fii credincios până la moarte, şi-ţi voi da
cununa vieţii” (Ap 2:10). Ca atare este important ca înainte de a primi această
cunună, „să fim credincioşi până la moarte”, să fim credincioşi legământului pe
care l-am făcut cu Dumnezeu. Iar în Filipeni 2:12: „Astfel, deci, prea
iubiţilor, după cum totdeauna aţi fost ascultători, duceţi până la capăt
mântuirea voastră, cu frică şi cutremur”. Dacă vom fi credincioşi până la moarte, dacă ne vom duce până la capăt,
vom putea spune şi noi asemenea Domnului Isus: Ioan 17:4, 5: „Eu Te-am proslăvit pe pământ, am sfârşit lucrarea pe care
Mi-ai dat-o s-o fac. Şi acum, Tată, proslăveşte-Mă la Tine însuţi cu slava
pe care o aveam la Tine, înainte de a fi lumea.” Domnul Isus a ştiut că a făcut voia Tatălui din ceruri. La fel Ap. Pavel
care L-a urmat pe Domnul, spune la sfârşitul vieţii lui:
2
Timotei 4:7,8: „M-am luptat lupta cea bună, mi-am isprăvit alergarea, am păzit
credinţa. Deacum mă aşteaptă cununa neprihănirii pe care mi-o va da, în „ziua
aceea” Domnul, Judecătorul cel drept. Şi nu numai mie, ci şi tuturor celor ce
vor fi iubit venirea Lui.” Mulţumim lui Dumnezeu că prin promisiunile Sale ne-a dat „o speranţă vie”
şi putem înţelege cu adevărat care este adevărata Biserică despre care ne
vorbeşte Biblia. Deci, în lumina Scripturilor, să ne uităm fiecare la noi înşine şi să
vedem unde ne aflăm, care este starea noastră, ce mai avem de făcut pentru a ne
curăţi şi a trăi mai aproape de Tatăl Luminilor. Numele Domnului Să fie slăvit în toate,
AMIN!
Se ridică aici
nişte întrebări: Ce este de fapt biserica? De ce sunt aşa multe
diviziuni? Care este biserica lui Cristos? Cum se alege ea? Care este scopul
alegerii ei?
Acest cuvânt apare prima dată în
Noul Testament în Matei 16:18, unde Domnul nostru se adresează lui Petru: „Şi Eu
îţi spun: tu eşti Petru (în greacă, Petros), şi pe această piatră (în greacă,
Apostolul Pavel scrie în epistolele sale adresându-se „către Biserica
Laodiceenilor” (Coloseni 4:16), sau „către Biserica Tesalonicenilor” (1
Tesaloniceni 1:1). Desigur că el nu se adresa unei clădiri, nici unei
instituţii, ci se adresa grupului de creştini din acea localitate. Deci acel
grup de creştini erau numiţi biserică, şi nu purtau nume de sectă, cult,
etc.
Cuvântul vine din grecescul ecclesia, care înseamnă scos
afară, separat, ales, prin mesajul Evengheliei lui Cristos. De unde este scos afară? Desigur din
lume, dintre mulţimea oamenilor. Despre aceasta vom vorbi mai târziu.
În 1 Corinteni 12:12 se spune: “Căci, după
cum trupul este unul şi are multe mădulare, şi după cum toate mădularele
trupului, cu toate că sunt mai multe, sunt un singur trup, tot aşa este şi
Hristos”. Deci există un singur trup, o singură Biserică adevărată.
Ce trebuie să înţelegem din expresia Domnului Isus, „pe această
piatră (în greacă, petra) voi zidi Biserica Mea” (Matei 16:18)?
Răspunsul Domnului a venit după o discuţie cu ucenicii, când i-a întrebat: „Cine
zic oamenii că sunt Eu, Fiul omului?” Ei au răspuns: „Unii zic că eşti
Ioan Botezătorul; alţii: Ilie; alţii: Ieremia sau unul din prooroci.” „Dar
voi” le-a zis El „cine ziceţi că sunt?” Simon Petru, drept răspuns, I-a zis: „Tu
eşti Hristosul, Fiul Dumnezeului celui viu!” Isus a luat din nou cuvântul, şi
i-a zis: „Ferice de tine, Simone, fiul lui Iona; fiindcă nu carnea şi sângele
ţi-a descoperit lucrul acesta, ci Tatăl Meu care este în ceruri”.
Mulţimile
erau confuze în privinţa Domnlui nostru, ei nu ştiau cine este şi Îl asociau cu
diferiţi proroci. Atunci Petru a spus: „Tu eşti Hristosul”. Apoi ca răspuns la
această afirmaţie a lui Petru Domnul a spus: „Pe această piatră voi zidi
Biserica mea”. Deci Domnul spune că pe acest mare adevăr, că El este Fiul lui
Dumnezeu, Îşi va zidi Biserica, „trupul”, cum zice Ap. Pavel în 1 Cor. 12:12.
Prin urmare, Isus Cristos este acea piatră, El este temelia Bisericii. Ap. Pavel
(1 Corinteni 3:11) mărturiseşte acest lucru astfel: „Căci nimeni nu poate pune o
altă temelie decât cea care a fost pusă, şi care este Isus Hristos”.
Spuneam
că în Matei 16:18 sunt folosite două cuvinte greceşti diferite: Petros şi petra.
Petros se referă la Petru, iar petra se referă la piatra de temelie a Bisericii,
care după cum am văzut este Isus Cristos.
În Matei 16:18, observăm că Isus
spune „biserica Mea”, nu spune bisericile mele. Ca atare este numai o biserică
adevărată, nu mai multe.
De ce sunt aşa multe diviziuni astăzi? Să citim o
scriptură care arată un fenomen din biserica timpurie. 1 Corinteni 3:3, 4:
„Pentru că tot lumeşti sunteţi. În adevăr, când între voi sunt zavistii, certuri
şi dezbinări, nu sunteţi voi lumeşti şi nu trăiţi voi în felul celorlalţi
oameni? Când unul zice: „Eu sunt al lui Pavel!” Şi altul: „Eu sunt al lui
Apolo”: nu sunteţi voi oameni de lume?”
Ce vedem aici? Vedem că deja în
timpul apostolilor unii au început să facă diviziuni, spunând ca aparţin de
diferiţi creştini, sau sunt ai lui Apolo sau ai lui Pavel. Ap. Pavel condamnă
acest lucru spunând că este lumesc.
Oare nu se întâmplă aşa şi astăzi? Când
doi creştini se întâlnesc şi vorbesc despre religie, una din primele întrebări
este: la ce biserică mergi, sau de ce biserică aparţii? A fost aceasta o
întrebare în biserica timpurile? Desigur că nu! Potrivit Bibliei, să vedem care
este acea Biserică adevărată. Citim:
Evrei 12:23: „De Biserica celor întâi
născuţi, care sunt scrişi în ceruri, de Dumnezeu, Judecătorul tuturor, de
duhurile celor neprihăniţi, făcuţi desăvârşiţi.”
Observăm? „Biserica celor întâi născuţi.”
Ap. Ioan
spune: Apocalipsa 17:14: „Ei se vor război cu Mielul; dar Mielul îi va birui,
pentru că El este Domnul domnilor şi Împăratul împăraţilor. Şi cei chemaţi,
aleşi şi credincioşi, care sunt cu El, de asemenea, îi vor birui.” Ştim că
Mielul Îl reprezintă pe Domnul Isus: „... Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică
păcatul lumii!” (Ioan 1:29. Împreună cu Domnul Isus în ceruri trebuie să
fie şi trupul Lui, biserica. Dar am observat că sunt trei lucruri importante
pentru a face parte din acea biserică?
Îl acceptă pe Isus ca salvatorul lor
Dau
dovadă de credinţă în Domnul Isus
„El ne cheamă să călcăm pe urmele Lui.” DA! Aceasta include
mult mai mult decât numai o credinţă în El. Apostolul spune: „Şi la aceasta aţi
fost chemaţi; fiindcă şi Hristos a suferit pentru voi, şi v-a lăsat o pildă, ca
să călcaţi pe urmele Lui.” 1 Petru 2:21.
Ce frumos standard este pus înaintea
noastră!
Ambiţiile noastre pământeşti vor fi schimbate spre
cele eterne, ne vom aduna comori în cer (Matei 6:20).
Vom realiza că nu
suntem ai noştri, ci am fost cumpăraţi cu sângele scump al Domnului Isus, şi
aceasta va inspira în noi o dorinţă a de proslăvi pe Dumnezeu. „Căci aţi fost
cumpăraţi cu un preţ. Proslăviţi, deci, pe Dumnezeu în trupul şi în duhul
vostru, care sunt ale lui Dumnezeu.” 1 Corinteni 6:20.
Această
viaţă de sacrificiu începe cu un legământ între noi şi Dumnezeu, un legământ că
Îl vom urma până la moarte orice nu s-ar întâmpla în viaţa noastră. „Prietenia
Domnului este pentru cei ce se tem de El, şi legământul făcut cu El le dă
învăţătură.” Psalmi 25:14.