Controlul limbii o
necesitate “Vă spun că în ziua
judecăţii oamenii vor da socoteală de orice cuvânt nefolositor înerodnic sau
vătămătorş pe care-l vor fi rostit.” Matei 12:36. Domnul nostru se
adresa unora dintre cărturarii şi fariseii care încercau “să-L prindă prin
cuvintele Lui” — să profite de chestiunile tehnice ale limbii. În străduinţa lor
de a I se opune, acei cărturari şi farisei făceau tot ce puteau pentru a-L pune
în încurcătură sau a-L învinge în raţionamentele Lui, chiar mergând până la a
folosi argumente pe care ei de fapt nu le credeau. Aceasta este o procedură
foarte periculoasă. Indiferent cât de dreaptă credem că este cauza noastră luată
în ansamblul ei, nu trebuie să recurgem la o folosire greşită a limbii pentru a
susţine ceea ce credem noi că este Adevărul. Poate că acei farisei
au spus printre ei: “Trebuie să folosim argumente puternice pentru a rezista în
faţa acelui Nazarinean. El foloseşte un limbaj puternic. Trebuie să ne susţinem
partea noastră din controversă şi să nu ne arătăm înfricoşaţi”. Dar această
poziţie nu le-a justificat conduita. Deoarece Dreptatea este temelia Tronului
lui Dumnezeu, orice încercare de a profita de altul în vreun fel va aduce în mod
sigur pedeapsă. Din comentariile
Domnului nostru în diferite împrejurări asupra subiectului limbii, ne dăm seama
că în zilele Sale trebuie să fi predominat o stare foarte greşită printre cei cu
care El a venit în contact. Cărturarii şi fariseii I-au atribuit
o putere rea şi au
declarat că era unealta lui Satan — că Satan vorbea prin El etc. La început
Domnul nostru le-a spus într-un mod general că se înşelau pe ei înşişi. Mai
târziu i-a mustrat aspru şi le-a arătat falsitatea argumentelor lor. În legătură
cu textul nostru a declarat că ei vor fi condamnaţi prin cuvintele lor — vor fi
trataţi, corectaţi în dreptate şi aduşi la adevărata reformare, ori altfel vor
muri în Moartea a Doua. Puterea limbii
Fiinţele umane sunt
singurele creaturi pământeşti care pot vorbi — oral sau în scris sau în alt mod.
Poporul lui Dumnezeu îşi dă seama din ce în ce mai mult de înţelepciunea
afirmaţiei apostolului Iacov, că deşi limba este un mădular mic, totuşi este cel
mai periculos dintre toate pentru că are cea mai largă influenţă. Dacă cineva nu
greşeşte în vorbire este un om perfect (Iacov 3:2). Noi nu putem evalua
posibilele rezultate ale cuvintelor noastre. Această influenţă poate ajunge
chiar până la marginile Pământului. De aceea trebuie să analizăm cu grijă ce
putem spune, pentru a constata dacă cuvintele noastre vor glorifica pe Dumnezeu
sau Îl vor dezonora — dacă ele vor stârni gânduri şi impulsuri bune în minţile
altora, sau dacă vor stârni ceea ce este rău. În Înţelepciunea Sa,
Dumnezeu a văzut potrivit să ne creeze astfel încât conduita noastră de astăzi
are mult de-a face cu caracterul nostru de mâine. Astfel că noi fie construim,
fie distrugem caracterul în mod continuu. Ar fi bine ca toţi să ştie acest
lucru. Nu numai oamenii din lume, ci şi creştinii ar trebui să înţeleagă acest
principiu; pentru că creştinii sunt acum în încercare pentru glorie, onoare şi
nemurire. Prin urmare, neglijând să-şi cântărească atent cuvintele, ei ar putea
pierde marele premiu pentru care se străduiesc. Ziua de judecată
Domnul nostru a
accentuat faptul că de fiecare cuvânt nefolositor — de orice exprimare
nefolositoare — trebuie să se dea socoteală într-o zi a socotelii. După cum
înţelegem noi, Scripturile învaţă că pentru Biserică această zi a socotelii este
acest Veac Evanghelic. În fiecare zi trebuie să mergem la Tatăl nostru ceresc şi
să spunem: “Ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm celor care
ne-au greşit”. Nu numai că zilnic trebuie să dăm socoteală, dar şi la sfârşitul
cursului nostru va avea loc un bilanţ general. Prin aceasta nu înţelegem că la
sfârşitul alergării noastre vom fi chemaţi şi interogaţi pentru fiecare cuvânt
al experienţei noastre, ci fiecare dintre noi care vine în contact cu Adevărul,
fie zideşte caracterul, fie îl dărâmă, şi la sfârşitul probării sale caracterul
său îi va hotărî răsplata. După cum un elev învaţă zilnic lecţiile şi se
pregăteşte pentru examenele finale de la sfârşitul anului, când are loc o
verificare generală a cunoştinţelor lui, tot aşa este şi cu elevii din Şcoala
lui Cristos. Învăţătorul nostru se ocupă de noi în fiecare zi; dar la sfârşitul
cursului nostru va avea loc un bilanţ. Fără îndoială că în
fiecare dintre noi se află unele lucruri dezaprobate de Domnul; căci toţi avem
comoara Minţii Noi în vase de lut şi de aceea nu putem face cum am vrea. Dar
ne-am angajat să servim Domnului şi să fim loiali în a face voia Sa. De aceea El
Se ocupă de noi acum. Făcând aşa, El ne avertizează că limba este un mădular
foarte important al trupului nostru şi că trebuie să fim atenţi cum o folosim;
căci aceasta va avea legătură cu decizia finală de la sfârşitul acestui Veac
Evanghelic, când vor fi prezentate rezultatele. Atunci se va hotărî dacă suntem
vrednici de cea mai mare onoare — comoştenire cu Mântuitorul nostru — sau dacă
vom fi servitorii acelei clase, sau dacă vom fi nevrednici de viaţă pe oricare
plan de existenţă. Cum socoteşte Domnul
nostru calomnia Dar pentru noi există
de asemenea o socoteală acum. Domnul nostru spune că limba este un mădular atât
de important încât reprezintă inimile noastre mai exact decât orice altceva.
Mâna ar putea face o faptă bună, totuşi inima ar putea fi foarte diferită de
mână. De fapt, mâna ar putea să nu exprime deloc sentimentul adevărat al inimii.
Dar limba în mod sigur va exprima ceea ce este de fapt în inimă. De aceea, prin
cuvintele noastre fie zidim zilnic, fie dărâmăm caracterul.
Există un spirit care
aruncă afară cuvinte aspre. Din punctul de vedere al Domnului, aceasta este
OMOR. Astfel la sfârşitul Veacului Iudeu cărturarii şi fariseii L-au criticat şi
L-au defăimat pe Domnul nostru. Deşi din cunoştinţa Legii ştiau că sunt
răspunzători de acţiunile lor, totuşi ei n-au apreciat faptul că vor fi judecaţi
după cuvintele lor. Aşa va fi în Ziua
Judecăţii lumii — Mileniul. Omenirea va fi răspunzătoare pentru lucrarea limbii
ei. Dar ea va avea o ocazie mai favorabilă atunci decât dacă ar fi judecată
acum; atunci vor fi în acţiune forţe care îi vor face o judecată mai promptă; şi
de aceea îşi va învăţa lecţiile repede. Oamenii vor fi răspunzători de cuvintele
lor. Cei care “n-au ştiut-o îvoia stăpânului — n. e.ş … vor fi bătuţi cu puţine”
lovituri; dar cei care “au ştiut îvoia stăpânului — n. e.ş şi nu s-au pregătit
deloc” după cunoştinţa lor “vor fi bătuţi cu multe lovituri”.
Frâie speciale pentru
limbă Sub presiunea unei
ispite neaşteptate, poporul Domnului, care este acum sub judecată, ar putea
spune din impuls ceea ce nu place Învăţătorului. Dar noi trebuie să învăţăm să
nu vorbim fără chibzuială; trebuie să învăţăm să ne cântărim cuvintele. Deoarece
suntem servitori ai lui Dumnezeu, întotdeauna trebuie să fim atenţi la căile
noastre, pentru a putea face cel mai bun serviciu posibil. Trebuie nu numai să
avem o bunăvoinţă de a face ce este drept; trebuie să încercăm să ne înfrânăm
limba. Orice angajamente sau hotărâri sau reţineri pe care am căuta să le punem
asupra limbii noastre ar putea fi considerate ca frâie, prin care suntem
determinaţi să ne aducem într-o supunere deplină faţă de voinţa lui Dumnezeu.
Atâta vreme cât Satan
şi oştirea lui de demoni sunt în libertate, poporul Domnului va face bine să fie
atent la căile lui, ca să nu păcătuiască cu limba. Satan şi îngerii lui încearcă
să corupă pe acei care s-au predat Domnului şi să-i prindă în cuvintele lor.
Astfel că atâta timp cât suntem în prezenţa lor trebuie să fim în mod special în
gardă, ca să nu ne prindă în capcană. După cum spune psalmistul: “îmi voi pune
frâu gurii cât va sta cel rău înaintea mea”. O lecţie importantă
pentru toţi Deşi Domnul nostru a
declarat că oamenii vor trebui să dea socoteală pentru fiecare cuvânt vătămător,
totuşi El S-a referit la gândurile din spatele cuvintelor. Atitudinea inimii a
fost cea care L-a întristat. El ştia că atitudinea inimii arătată de cărturari
şi de farisei le va dăuna. Printre poporul
Domnului nu este nimic mai important decât să înveţe să fie foarte drepţi. Deşi
este corect să fii iubitor, bun, generos, totuşi dreptatea este însăşi temelia
caracterului. Orice iubire şi bunătate nebazate pe dreptate nu sunt nici
satisfăcătoare, nici plăcute Domnului. În procedurile cu alţii, un copil al lui
Dumnezeu nu va gândi, ce mă vor lăsa semenii mei să iau de la ei, ci, care sunt
drepturile altora şi ce ar dori Tatăl meu ceresc să fac? Este foarte natural
pentru cineva să-şi recunoască drepturile sale în orice chestiune, dar natura
decăzută nu observă atât de repede drepturile altora. De aceea, una din cele mai
importante lecţii de învăţat pentru poporul Domnului este să le facă altora aşa
cum ar vrea să le facă alţii lor — simpla dreptate. Ne temem că mulţi din
poporul drag al Domnului nu şi-au dat seama pe deplin că ascultarea de regulile
care guvernează Noua Natură înseamnă în mod absolut “Regula de Aur” din partea
lor faţă de toţi ceilalţi. Ei nu trebuie să facă altora ceea ce n-ar vrea să le
facă alţii lor. Datoria Noii Creaturi este să aducă trupul în aşa supunere încât
dreptatea să conducă în fiecare faptă şi cuvânt, şi pe cât este posibil în
fiecare gând. Trebuie să fii drept în gânduri înainte de a fi drept în purtare.
Cel care judecă nedrept va acţiona nedrept în ciuda străduinţelor spre
contrariu. Comoara înmagazinată
în inima noastră Reflectând că
Biserica stă înaintea Curţii de Judecată, sub examinarea personală a Domnului
nostru, şi că în evaluarea Sa cuvintele noastre sunt un criteriu de judecată,
niciodată nu putem cântări destul de atent principiile în baza cărora va lua El
decizia. Cuvintele Domnului nostru, consemnate în Matei 12:34-36, arată că atât
inima cât şi gura sunt sub examinare specială. Ce necesară este deci o stare
corectă a inimii, pentru ca aceste cuvinte ale gurii noastre să poată fi plăcute
Domnului şi Răscumpărătorului nostru! În declaraţia
Domnului nostru, inima este reprezentanta caracterului şi gura este indicatorul
acelui caracter. Cuvântul inimă este folosit uneori în Scriptură cu sensul exact
al cuvântului minte. Din prisosul minţii vorbeşte gura. Un om bun scoate lucruri
bune din vistieria minţii sale. Dar toată omenirea este păcătoasă din natură; de
aceea, prin natură toţi sunt răi într-o anumită măsură. Dumnezeu nu aprobă pe
nimeni care este sub sentinţa morţii. Cu toate acestea, în rasa condamnată a lui
Adam există unii care sunt relativ buni — aceia care, în ciuda imperfecţiunilor
în care s-au născut, a neajunsurilor naturii lor decăzute, doresc să fie în
armonie cu Cel care este atotbun. Nu găsim nimic în
Scriptură care să susţină doctrina depravării totale — să implice că nu există
nimic bun în omenire. Chiar dacă nici unul nu este perfect, cu toate acestea,
există unii care au cel puţin o voinţă bună, intenţii bune. Astfel de caractere
superioare ale veacurilor trecute sunt reprezentate prin Vrednicii din Vechime —
Abel, Enoh, Noe, Avraam, Isaac, Iacov, Moise, profeţii lui Israel etc., care au
demonstrat pe deplin ascultarea lor faţă de Dumnezeu şi loialitatea faţă de
principiile dreptăţii. Clasa aprobată de
Dumnezeu În timpul acestui
Veac Evanghelic de asemenea există unii care sunt buni. Printre ţările păgâne,
precum şi printre cele creştine, există unii care sunt bine-intenţionaţi, care
nu sunt răutăcioşi, care nu se străduiesc să facă rău, ci se străduiesc să facă
bine. Totuşi, pentru ca cineva să aibă aprobarea divină în acest veac, trebuie
să fie dintre aceia care vin la Tatăl prin Isus, deoarece nimeni altcineva nu
este acceptat de Dumnezeu. Tatăl nu va primi pe nimeni a cărui inimă nu este
sinceră, care nu are intenţii bune, care nu arată loialitate faţă de El şi de
principiile dreptăţii. De aceea, toţi aceia
despre care avem motiv să credem că sunt acceptaţi de Dumnezeu, concepuţi de
Spiritul sfânt, nu mai trebuie socotiţi “copii ai mâniei, ca şi ceilalţi”, ci
din Casa Credinţei. În ciuda slăbiciunilor cărnii, ei sunt buni la inimă; altfel
Dumnezeu nu i-ar accepta. La aceştia există un conflict constant între Voinţa
Nouă şi dorinţele cărnii. Când ajungem să analizăm pe cei care sunt buni la
inimă, aflăm că toţi au corpuri imperfecte — unii mai mult decât alţii. Să
renunţăm la lupta pentru premiu din cauză că nu putem face perfect? Nu! Domnul
ne asigură că El Se uită la inimă, nu la carne; că El a făcut un aranjament
foarte îndurător prin Domnul nostru Isus, prin care imperfecţiunile sunt
curăţite. “Sângele lui Isus Hristos, Fiul Său, ne curăţeşte de orice păcat.” De
aceea, toţi copiii Lui pot veni curajos la Tronul Harului Ceresc, ca să obţină
milă şi ajutor în orice timp de nevoie. Aşchii sau mere —
care dintre ele Lucrurile bune scoase
din comoara inimii unui om bun vor fi acele lucruri pe care el le-a înmagazinat
din când în când. După cum spune psalmistul despre omul evlavios: “Îşi găseşte
plăcerea în Legea DOMNULUI şi zi şi noapte cugetă la Legea Lui”. Şi despre sine
declară: “O iau înaintea îanticipezş străjilor de noapte şi deschid ochii, ca să
cuget la cuvântul Tău”, la Lege, la precepte — la spiritul, la scopul acelei
Legi, nu numai la forma exterioară. Aşa trebuie să medităm asupra spiritului
Legii lui Dumnezeu. Sentimentul inimii noastre trebuie să fie dorinţa de a primi
Mintea Divină cât se poate de amănunţit asupra fiecărui subiect. Toţi care sunt
dornici să fie în armonie cu Dumnezeu şi să obţină asemănarea caracterului Său
se vor gândi la lucrurile care sunt bune, curate, sfinte. Psalmul 1:2; 119:148;
Filipeni 4:8. Când cineva se
gândeşte la lucrurile care sunt bune, în minte i se înmagazinează ceea ce este
bun. Oriunde se află o gură dispusă să vorbească lucruri rele, există o
dispoziţie rea — o minte în care s-a înmagazinat răul. Ceea ce şi-a înmagazinat
cineva în minte va fi lucrul cel mai important şi despre acesta va vorbi în mod
sigur. O comoară rea se va arăta, în ciuda tuturor străduinţelor de a o ascunde;
şi în mod asemănător se va arăta şi o comoară bună, pentru că mintea poate
reţine numai o anumită cantitate. Luca 6:45. Un tată şi-a văzut
fiul citind un roman. El ştia că fiul său avea obiceiul de a citi pe această
linie. Chemându-l pe băiat, a spus: “Ioan, vreau să goleşti merele din coşul
acela, iar apoi să duci coşul în magazie şi să-l umpli cu aşchii”. Fiul a făcut
cum a fost îndrumat. Când s-a întors, tatăl i-a spus: “Acum pune în el merele”.
Fiul a răspuns că nu poate face aceasta, pentru că nu era loc destul în coş şi
pentru aşchii şi pentru mere. Apoi tatăl a spus: “Tocmai aceasta eşti tu pe cale
să faci cu mintea ta. Îţi umpli mintea cu aşchii; şi când vei încerca să pui
mere în ea nu va mai fi loc”. Aşa este cu noi toţi. Dacă ne umplem mintea cu
glume, cu vorbe nechibzuite etc., nu vom fi în stare s-o umplem cu lucrurile
Spiritului sfânt. Efeseni 5:1-7. Mulţi din poporul
Domnului află că, deşi inima lor este bună, există în carnea lor o tendinţă spre
anumite lucruri care nu sunt bune. Astfel există o luptă continuă între carne şi
spirit, acea comoară înmagazinată va fi aşchii sau mere, ca să zicem aşa.
Fiecare nouă creatură trebuie să decidă cu care din ele îşi va umplea mintea —
ce fel de societate va alege, unde va merge, ce va citi, sub ce fel de influenţe
va intra, la ce fel de influenţe se va împotrivi etc. Dacă în trecut a adunat
într-o oarecare măsură lucruri rele, acum trebuie să se scape de ele. Dacă şi-a
umplut mintea cu glume şi frivolităţi, lucruri nepotrivite pentru copilul lui
Dumnezeu, trebuie să caute să le îndepărteze. Cum se construieşte
caracterul În fine, există o
relaţie între strângerea unei comori bune în mintea noastră şi cea despre care a
vorbit Domnul nostru când a zis: “strângeţi-vă comori în cer”. Când strângem
comori în mintea şi în inima noastră, zidim caracterul. Oricine merge în casa
unui om şi vede ce comori şi-a adunat, poate înţelege uşor direcţia în care este
înclinată mintea acelui om. Preferinţele lui îi demonstrează caracterul. Aşa
este cu noi toţi; lucrurile pe care le cultivăm sunt un indicator al
caracterului nostru. Când ajungem să dăm
socoteala ca Noi Creaturi, caracterul va decide dacă vom fi socotiţi vrednici de
a face parte din Turma Mică aleasă a Domnului. Numai cei care au strâns comoara
unui caracter în asemănare cu cel al Domnului Isus Cristos, Modelul nostru, vor
fi potriviţi pentru o moştenire în Împărăţia Cerului. Deci, destinul nostru
etern se va decide după modul în care ne folosim acum mintea şi după gândurile
pe care le strângem acum. Oricine cultivă gânduri bune va primi o binecuvântare,
nu numai în viaţa prezentă, ci în tot viitorul. Prima noastră
preocupare deci, trebuie să fie pentru inimă — ca afecţiunile şi
dispoziţiile ei să fie complet sub controlul Harului Divin; ca acolo să fie
întronat fiecare principiu al adevărului şi dreptăţii; ca dreptatea, mila,
bunăvoinţa, blândeţea, stăpânirea de sine, credinţa, amabilitatea frăţească,
iubirea, suprema reverenţă faţă de Dumnezeu şi faţă de Cristos, şi o iubire
fierbinte pentru toate frumuseţile sfinţeniei, să fie ferm stabilite drept
principii guvernatoare ale vieţii. Dacă aceste principii sunt stabilite în
inimă, nu vom avea nici o dificultate în controlarea limbii; căci din comoara
bună a inimii noastre gura va vorbi cuvinte de adevăr, cumpătare, înţelepciune
şi har. R — 5517 / august
1914 “Cine vorbeşte în
chip uşuratic răneşte ca străpungerea unei săbii, dar limba înţelepţilor aduce
vindecare.” Prov. 12:18 “Limba înţelepţilor
dă preţ cunoştinţei, dar gura nesocotiţilor împroaşcă nebunie. Limba dulce este
un pom de viaţă, dar când este necinstită, ea zdrobeşte duhul.” Prov. 15:2, 4
“DOAMNE cine va locui
în cortul Tău? Cine va locui pe muntele sfinţeniei Tale? Cel care umblă în
neprihănire, cel care face ceea ce este drept şi spune adevărul din inimă. Acela
nu defăimează cu limba lui, nu face rău semenului său şi nu aruncă insultă
asupra aproapelui său.” Psalmul 15:1-3