Fenomenul
Babilon 1. Părerea generală între fraţi este,
că "Babilonul" - "creştinătatea nominală", sau "neghina" este gruparea asa
zişilor creştini, care nu cunosc adevărul. În Babilon mai pot exista creştini
adevăraţi, dar ei trebuie să iasă îndată ce află adevărul înaintea nimicirii
Babilonului. Ei trebuie să se dezvolte ca Noi Creaţiuni între creştinii
adevăraţi. 2. Aceasta este adevarul
confirmat si de volumele pastorului Russell, dar exista frati, care au observat
ca fenomenul babilonic poate sa apara si intre noi.Daca cercetam amanuntit
Volumele, istoria Studentilor Bibliei si starea lor actuala, atunci rugandu-ne
Domnului, dorind sa-L urmam, vom putea observa si
noi. 3. Daca ne dam seama, ca
pentru ridicarea Babilonului conditiile s-au format inca de la inceput, ca terenul era "gata" pentru primirea
"semintelor neghinei", atunci vom intelege natura pericolului, cu atat mai
mult ca spiritul acestui sistem care tocmai se prabuseste constitue o ispita
speciala pentru crestinii de acum. 4. Deci germenii
sistemului Babilonic se pot regasi deja in timpul apostolilor. Apostolul Pavel
atrage atentia Bisericii ca va apare "omul pacatului". El deja recunoaste
fenomenul avertizand ca: "taina faradalegii a si inceput sa lucreze". 2 Tes. 2 :
3,7. 5. *Cum putea sa lucreze
aceasta putere a raului? - Apostolul aminteste ca au aparut oameni neschimbati
in inima si minte, cu care a avut mult de luptat. Ei aparent si-au imbracat
credinta crestina, deaceea erau foarte greu de deosebit, fiindca in inima numai
Domnul poate citi. De aceea scrie apostolul, ca era "in primejdii intre frati
mincinosi". 2 Cor. 11 : 26. 6. Satan a vrut ca prin
acesti oameni sa zadarniceasca alegerea Bisericii, de aceea ca si in cazul
trupelor inamice intr-un mod insultator i-a imbracat in "uniforma" - in credinta
- oastei lui Hristos si i-a infiltrat in comunitatea crestinilor. Apostolul
Pavel tocmai la ei se refera spunind ca ei s-au "strecurat si furisat printre
noi, sa pandeasca libertatea". Gal. 2 : 4. Nu trebuie sa ne gindim , ca acesti
"frati mincinosi" practica un spionaj intentionat; dupa parerea mea ei sunt
niste unelte inconstiente in mina Adversarului. 7. Domnul stia dinainte de aceasta
înşelare, dar a permis-o pentru ca
adevaratii credinciosi sa fie astfel pusi la cea mai mare incercare. Aceasta
idee este confirmata de Pavel: "trebuie sa fie si partide (ungureste "rupturi")
intre voi ca sa se arate cei aprobati printre voi".1 Cor. 11 :
19. 8. La formarea sistemului
crestinatatii nominale cel mai mult a contribuit gindirea dirijata de catre
Satan. Deasemenea aceasta gindire era cea care a stricat si marea miscare
reformatoare atunci, cind "multi" s-au unit cu ei "din fatarnicie". Daniel 11 :
34. Asa s-au format sectele protestante, care erau menite chiar pentru a
impiedica continuarea protestarii. 10. Dar Adversarul este
activ si in timpul secerisului, fiindca trebuie sa faca cernerea ultimilor
membri si trebuie sa ii ispiteasca tot asa ca si pe primii. Daca in timpul
apostolilor "fratii mincinosi" constituiau un pericol, atunci si astazi
constituie un pericol..,DAR MULTI NU VAD ASTA..! 12. O confesiune nu
trebuie neaparat sa se asocieze cu statutul, si nu trebuie sa fie complice in
formarea starii generale in lume, ca sa fie considerata babilonica. "Martorii",
fara a fi constienti, corespund termenului "babilon", fiindca crezul lor este o
confuzie, spiritul lor este caracterizat de nerabdare religioasa, vestind
pierzarea tuturor oamenilor pentru vesnicie, care nu fac parte din organizatia
lor, chiar daca ei nu vestesc iadul, dar vorbesc despre Armaghedon ca despre o
sperietoare; ei de asemeneasi-au propus convertirea lumii fara Hristos - cu o
metoda diferita de a Lui Hristos ... etc. 13. Daca clasa "fratilor
mincinosi" din timpul apostolilor si-a putut insusi credinta crestina curata,
atunci si la sfarsitul varstei evanghelice poate sa se impartaseasca din
Adevarul prezent. Observam, caci chiar posedand acest Adevar intr-o oarecare
masura, totusi au putut deveni o secta ingrozitoare. Fratii care au trait in
timpul despartirii de "martori", i-au putut identifica ca fiind a doua implinire
a "uraciunii pustiitoare", fiindca au pustiit adevaruri curate, frumoase si
pretioase. 14. Ne putem da seama ca
despartirea dintre frati care adineauri gandeau unii despre altii ca sunt
crestini si frati adevarati era o incercare grea, dar totodata permiterea
"cernerii" a fost un mare dar din partea Domnului. 15. Domnul a intrebuintat
cerneri si in timpul primei sale prezente. Daca citim cu atentie Capitolul 6 din
Evanghelia lui Ioan, vom observa, ca multimea care era atrasa de painea
paminteasca, a aratat interes doar pana cind Domnul a inceput sa vorbeasca
despre lucruri spirituale. El a vorbit in mod intentionat "cuvinte prea tari" ca
sa se scape de acele persoane, care n-au avut scopuri sincere de a obtine painea
spirituala. 16. "Martorii" au iesit
din marele Babilon sub supravegherea pastorului Russell, dar nici el nu i-a
putut depista fiindca n-a putut sa citeasca in inimi. Dupa despartirea de ei,
pentru un timp, fratii au fost eliberati de clasa "fratilor mincinosi", dar de
atunci au trecut 70 de ani si chiar
daca nu intr-un numar asa de mare dar cativa s-au mai alaturat patrunsi, in
masura sinceritatii lor de Spiritul Adevarului carui i s-au
alaturat. 17. Fratele nostru
Russell n-a putut interpreta in acest mod, fiindca in timpul lui acest lucru nu
a fost atat de clar. El ca orice crestin evlavios, a asteptat ca "usa" chemarii
ceresti sa se inchida in vremea lui. Domnul a acoperit intr-un mod milos
dinaintea ochilor intelegerii lor faptul ca va veni o noua pustiire si secerisul
se va prelungi. 18. Acum se iveste
intrebarea: Oare, o comunitate numai atunci poate fi considerata babilonica,
daca credinta marturisita de ea este deja o confuzie, sau si atunci cand inca
n-a ajuns chiar la aceasta stare, dar cu timpul, treptat-treptat in decursul
schimbarii generatiilor ar ajunge acolo? 19. Eu cred ca putem
vorbi deja in starea incipienta despre fenomen babilonic, fiindca ridicarea
acestui mare sistem, Babilon, asa cum am vazut a avut la randul ei "inceputuri
slabe", care nu trebuie dispretuite, fiindca "taina faradelegii a si inceput -
inca de atunci - sa lucreze". Zaharia 4 : 10; 2 Tes. 2 : 7. 20.*Acum ca sa putem
intelege si mai usor situatia noastra trebuie sa examinam o intrebare mai
sensibila, care se pare a fi mai incomoda pentru
frati: 21.*Cum poate deveni
comunitatea noastra treptat-treptat o comunitate babilonica? Stiu, ca este mai
linistitor sa ne gandim ca prin cunoasterea Adevarului am evitat pericolul, dar
gandindu-ne in acest mod ne expunem si mai tare
pericolului. 22.*A deveni babilonic se
incepe cu infiltrarea "fratilor mincinosi". Acceptam sau nu, ei se vor infiltra
incet si vor constitui un pericol, ca si in timpul
apostolilor. 23. Deci acesti "frati
mincinosi" nu sunt niste indivizi care s-au furisat cu intentii rele, ci pur si
simplu ei au dorit sa se ataseze de ceva, dar tot asa ar fi putut sa se ataseze
unei oarecare confesiuni (baptiste, adventiste, etc.). Oricum, dupa conceptia
lor, ei apartin unei confesiuni. Chiar daca cu gura lor marturisesc, ca: "noi nu
suntem o confesiune, fiindca nu avem un nume, nu exista conducere centrala, nu
avem predicatori platiti, ... etc.", totusi gandirea lor este cu totul
confesionala.
24. O astfel de persoana
poate sa aprobe litera Adevarului, dar nu-si poate insusi si Spiritul Lui. Nu
este atras de Spiritul Tatalui. Ioan 6 : 44. Eventual ii place ceva din Adevar,
dar il apreciaza numai foarte superficial: se bucura de faptul ca nu exista iad,
trinitate, ... si chiar daca se boteaza in apa, totusi Spiritul de concepere al
chemarii inalte il va ocoli, fiindca nu s-a scufundat in moartea Domnului. Daca
nu este chemat de Domnul si nu se consacreaza intr-un mod acceptabil, atunci
Spiritul Sfant nu lucreaza in persoana respectiva, deci nu va cunoaste
adevaratele bucurii spirituale, bucuriile negarii de sine, bucuriile invingerii
influentelor carnii, a lumii si a Adversarului - influente nu neaparat
pacatoase. *Nu are cunostinta despre bucuriile din locuinta tainica a
Celui-Prea-Inalt din Sfanta. Daca nu cunoaste aceste bucurii, bineinteles cauta
alte bucurii. 25. Pastorul Russell
scrie in Volumul V pag. 198/pr.373 (pag.193-editia noua): "Majoritatea
crestinilor (nominali) cunosc foarte putin despre luptele si victoriile
spirituale, deoarece ei nu s-au consacrat si n-au primit niciodata Spiritul
Sfant al adevarului". 26. Aici urmeaza partea
cea mai fragila. Acesti credinciosi neconsacrati pot cauta bucurii care
corespund nivelului la care se afla. Ei sunt "credinciosi" care cauta
indreptatirea si nu sunt preoti jertfitori. Deci vor cauta si gasi placere in
ocolirea pacatelor si in scopuri legitime, omenesti; fiindca daca nu au o natura
noua, conceputa, nici nu pot cauta bucuriile succeselor in autojertfire. In
orice caz, se vor atasa de lucruri palpabile si nu de lucrurile Spiritului, care
sunt invizibile si care numai prin credinta se pot "simti", in urma jertfirii de
sine. Acesti "credinciosi" totdeauna vor pune intrebarea in felul urmator: "Oare
ar fi pacat sa fac acest lucru?" Daca ei vad ca un lucru ar fi pacatos, renunta
sa-l faca, fiindca straduinta lor spre indreptatire este
sincera. 27. Acesti "frati" nu de
aceea sunt "mincinosi" fiindca nu vor sa traiasca o viata indreptatita, ci
fiindca fac botezul in apa de parca ar fi dispusi sa jertfeasca, dar nu pot
jertfi, fiindca, de fapt, nici nu inteleg ce inseamna acest lucru. Ei cunosc si
pomenesc indemnul apostolului Pavel: "va indemn, dar fratilor, pentru indurarile
lui Dumnezeu, sa aduceti trupurile voastre ca o jertfa vie, sfanta, placuta lui
Dumnezeu, ca o slujire inteleapta" Rom. 12 : 1. - dar ei nu
inteleg. 28.*Intradevar, mare este
indurarea lui Dumnezeu manifestata prin faptul ca accepta jertfirea de sine din
partea unor fiinte cazute si daca cineva intelege acest lucru, n-ar fi nicidecum
intelept din partea sa, sa scape din vedere aceasta mare posibilitate, deoarece
observam ca nici chiar ingeri sfinti nu sunt chemati la autojertfire, n-au
primit posibilitatea practicarii celei mai nobile si supreme calitati - a
dispozitiei sacrificarii de sine. Iar daca (omeneste zis) ar exista ceva de
invidiat la oameni din partea lor, este aceasta posibilitate. Tocmai de aceea a
fost astfel aranjata indreptatirea prin credinta in aceasta varsta, ca omul
cazut sa poata aduce o jertfa acceptabila. Cel care nu se foloseste de aceasta
posibilitate a luat "harul lui Dumnezeu in zadar" 2 Cor. 6 : 1. Cel care nu
interpreteaza acest har ca fiind o posibilitate, dovedeste ca nu intelege
chemarea, nici daca se scufunda in apa. Deaceea, asa cum am mai amintit, o
asemenea persoana va cantari totul din punctul de vedere al dreptatii - "este
pacat sau nu?"- pana cand preotul adevarat consacrat isi formuleaza intrebarea
in felul urmator: "Ce i-ar mai placea Domnului meu sa-i
jertfesc?" 29. Preotul nu-si cauta
drepturile, ci din contra, cauta posibilitatile de a renunta la drepturi. Acest
spirit transmis prin Mana de 13 aprilie, exprimand ca posibilitatea de a jertfi
este o "binecuvintata favoare". Acest lucru este simbolizat prin botezul
adevarat in apa si prin insemnatatea mai adanca a Cinei Domnului. Cel care nu
intelege acest lucru, cel care nu apartine Corpului Lui Hristos, corporatiunii
de preoti, n-ar avea voie sa se impartaseasca din Cina, fiindca "nu deosebeste
Corpul" 1 Cor. 11 : 29, deci nu face parte din corpul prezent - din adevarata
Eclesie, din credinciosii consacrati. 30. Pentru clarificare,
trebuie sa amintim ca in prezent - dincoace de val - Corpul lui Hristos nu
contine numai pe Turma Mica, ci si pe cei care nu s-au dezvoltat pe deplin, cei
care s-au angajat bucurosi si in mod voluntar sa umble pe cararea ingusta a
jertfirii de sine, dar dupa un timp au incetinit alergarea, nedovedind o ravna
acceptabila; jertfa lor nu va fi acceptata, ei fiind ilustrati prin "tapul de
trimis - a lui Azazel"- nu mai pot ramane in Corpul lui Hristos dincolo de al
doilea val, ci vor forma o clasa de mila - Marea Multime. In Corpul prezent,
dincoace de val, mai este inclusa si o a treia clasa care, speram, sa fie foarte
mica - clasa celor care ajung in moartea a doua. Toti acestia sunt frati, si nu
"frati mincinosi". Faptul ca cei care ajung in moartea a doua, nu fac parte
dintre "fratii mincinosi", ar putea sa sune ciudat pentru unii. Daca cineva este
surprins de aceasta afirmatie, ar trebui sa reciteasca definitia "fratilor
mincinosi". 31.*Repet: acesti "frati"
nu intentionat sunt "mincinosi", ci din ignoranta. Ei nu inteleg chemarea si
totusi se comporta ca si cum ar fi crestini consacrati. S-au botezat in apa,
desi nu trebuia - doar pentru ca asa fac si altii; din gresala se impartasesc
anual din Cina Domnului, de asemenea pentru ca asa vad si de la altii. Ei vad in
aceste lucruri niste reguli fara de care nu pot fi membri cu drepturi depline ai
"confesiunii". Ei se conformeaza dupa altii, desi nu recunosc acest
lucru. 32. Ar inceta imediat a
fi "frati mincinosi" daca ar intelege ca nu pot sa se impartaseasca din Cina
Domnului, si daca ar declara ca nu au facut cu Dumnezeu nici un legamant de
jertfa atunci cand s-au botezat in apa. Dar aceasta este imposibil. Ei nu pot
recunoaste starea lor, pentru ca nu cunosc realitatea. Degeaba inteleg Adevarul
(in parte) si degeaba vorbesc despre el; aceasta nu inseamna ca poseda si
Spiritul Sau; daca ar veni un alt Rutherford sa "propavaduiasca un alt Isus, cat
l-ar ingadui de bine" 2 Cor. 11 : 4; l-ar accepta si l-ar vota, pentru ca au
drept de vot. Cu aceasta stare "caldicica" Apoc. 3 : 16 se inseala in primul
rand pe ei insisi si in al doilea rand pe altii. E drept ca nu intentionat dar
suficient pentru a fi numiti "frati mincinosi" sau chiar
"neghina". 33. Mai cinstiti sunt
acei putini credinciosi care ani de-a randul (si eventual toata viata) asteapta
in "Curte" pentru ca "si-au facut socoteala cheltuielilor" Luca 14 : 28, sau
asemenea tanarului bogat care a fost invitat de Domnul, n-au avut curajul sa-L
urmeze; sau pentru ca sunt reci si se multumesc cu faptul ca odata Domnul va fi
indurator si fata de ei. Ei macar nu se prefac ca il urmeaza, si nu pretind
pentru ei promisiunile facute Bisericii, nici macar pe cele in vigoare dincoace
de val, ca "frati mincinosi". ***(Aceste drepturi sunt: dreptul total la
rugaciune, dreptul de a se impartasi din Cina, dreptul la vot, in cazul fratilor
dreptul de a invata, si chiar dreptul de a fi ales ca batran de adunare.)***
34.***De aici nu mai e
greu de recunoscut unde vom ajunge daca acesti "frati mincinosi" se inmultesc si
eventual ajung majoritari in adunare, sau daca cativa dintre ei vor fi alesi
batrani de adunare intr-un mod neatent. *De la acest punct deja putem recunoaste
usor cum continua acest proces de a deveni "babilonic". Fiind "botezati" (dar
neconsacrati) si avand drept de vot, ei pot dirija viata adunarii. Dar incotro
pot ei s-o dirijeze? Nu trebuie sa ne gandim ca ei vor porni in directia
imoralitatii. In aceea directie o va orienta o alta clasa, careia tocmai acesti
consacrati falsi ii pregatesc terenul. *Aceea este o faza mai avansata a
Babilonului de care nu ne putem ocupa acum. 35.***Fratii mincinosi
ajunsi in majoritate vor cauta sa indeplineasca lucruri "legitime", pentru
satisfacerea placerilor naturale, legitime pentru un om indreptatit, dar acestea
sunt suficiente pentru ca un crestin adevarat, cu gandire spirituala sa nu se
simta bine intr-o asemenea adunare, deoarece scopul lui este chiar acela de a nu
trai cu aceste drepturi, mai degraba ar zice, ca Domnul Isus: "Inapoia mea,
Satan! Tu esti o piatra de poticnire pentru mine, caci gandurile tale nu sunt la
lucrurile lui Dumnezeu, ci la cele ale oamenilor" Matei 16 :
23. 36.***In schimb fratii
falsi consacrati neposedand o natura spirituala conceputa, nu se pot ocupa de
dezvoltarea acesteia, si doar atunci se simt bine intr-o adunare daca
caracterele exterioare ale comunitatii se intaresc. De pilda: daca adunarea
creste in numar (nefiind atat de importanta calitatea, decat cantitatea,
deoarece despre calitate ei au o idee foarte sumara sau chiar rea). Lor li se
pare ca in adunare trebuie sa domneasca ordine, ceea ce inseamna de obicei
respectarea exacta a orelor, evitarea controverselor si un fel de ceremonialism.
De organizarea acestora ei se ocupa mult, li s-ar parea cel mai potrivit daca
confesiunea lor s-ar institutionaliza, s-ar crea diferite servicii in cadrul lor
pentru ca nu ajunge episcopul si diaconul; de aici doar un pas ne mai desparte
de dirijarea centrala /centralizarea conducerii/ si de predicatori
platiti. 37. Apoi nici locul nu
poate fi oriunde; daca nu au inca biserica ca orice "confesiune serioasa",
atunci macar sa aiba o "casa de rugaciune". Chiar si in acest "domeniu" se poate
urmari succesiunea stadiilr de transformare in Babilon: prima data se aduna in
case particulare si daca nu este destul de mare atunci cauta un loc mai
corespunzator. Odata cu inmultirea membrilor, simt nevoia sa inchirieze o sala
mai mare, apoi se gandesc la cumpararea sau construirea unei case pentru
adunari. In acest punct, aproape neobservabil, se intampla o trecere sigura la
babilonism: casa construita nu se va mai numi: "casa de adunare", ci va fi o
"Casa de Rugaciune". 38.***Exista o tendinta
in gandirea umana de a se manifesta contrar cu sfatul Domnului Isus: in loc ca
rugaciunea sa fie "in Spirit si in Adevar", oriunde si oricand - Ioan 4 : 21-24;
in loc de rugaciune "neincetata", in loc ca viata sa fie o viata de rugaciune si
inchinare permanenta - 1 Tes. 5 : 17; se cauta sa fie incadrat in spatiu si in
timp - in casa de rugaciune si in ora de rugaciune - si asa se progreseaza cu
niste pasi siguri spre un crestinism de duminica, transformand locul destinat
pentru studiul comun al Cuvintului lui Dumnezeu, intr-un loc de inchinare
formalista. 39. Deobicei o casa de
rugaciune si din punct de vedere arhitectural se difera de o cladire obisnuita.
Daca nu este prevazuta cel putin cu un turnulet, atunci i se asigura o fatada de
pe care oricine s-o poata recunoaste ca fiind o cladire destinata serviciului
divin. Probabil dupa generatii se formeaza si exigenta dupa turnuri si clopote,
si atunci putem vorbi deja de biserica, urmata apoi de catedrala; si deoarece
constructia impune niste limite tehnice, dupa catedrala in acest domeniu nu se
mai poate accentua batjocorirea calcarii in numele Mantuitorului
crucificat. 40. Acesta este un
proces, si chiar daca este lent, nu cumva sa credem ca doar dupa aparitia
catedralelor putem vorbi de Babilon! 41. Omul natural (sau
firesc - 1 Cor. 2 : 14) simte si necesitatea organizarii corurilor, dupa aceasta
logica, cantarile pot fi acceptate doar dupa multe-multe exersari, si in
calitate foarte buna. Pentru asta este nevoie de cantareti de calitate.Gandirea
babilonica poate accepta si cantareti care nu sunt crestini deoarece nu
considera asa de importanta cantarea din inima decat de calitate (despre aceasta
putem citi in volumul IV si intr-o revista "The Herald" anul
1933). 42. Am putea continua
insirarea acestor lucruri, dar pare ca si atat este suficient pentru a putea
aprecia cate lucruri inutile poate sa ne ofere Dusmanul pentru infiintarea unei
biserici false. Despre majoritatea lucrurilor amintite mai sus s-ar putea spune
ca nu sunt pacatoase, dar Dusmanului ii este suficient ca nu ne ocupam de
lucrurile pe care le cere Domnul de la noi, ca nu ne concentram atentia la
cunoasterea Adevarului, la supunere si ascultare, la jertfire si la dezvoltarea
Noii Creatiuni. 43. Pastorul Russell a
scris in Volumul III (pag.141/par.332 si editia noua pag. 145): "Fiecare ora
libera a unui sectar zelos e furata de unele din numeroasele reuniuni sau de un
anumit program, astfel ca nu-i mai ramane timp pentru a se gandi liber si a
studia Biblia. Scopul principal al acestor reuniuni si petreceri este de a
intari si dezvolta secta; urmarea este dependenta, ..., atat de pagubitoare
dezvoltarii adevarate a copiilor consacrati ai lui Dumnezeu, a graului". In
Volumul V (pag. 198/par.373 si editia noua pag. 193) a scris ca: "Unii s-au
consacrat sectei pe care o iubesc, pe care o slujesc si pentru care se jertfesc.
(...) Mai sunt unii care se
consacreaza "a lucra" pentru Isus si sunt multumiti numai cand se afla in
vartejul unei mari activitati. Putin le pasa de ce natura este activitatea lor;
le ajunge sa stie ca nu slujesc fatis pe Satan si ca in aceasta lucrare ei ocupa
un loc de frunte. Ei nu cauta la rezultat, ci la munca, sperand ca la sfarsit
vor afla ca n-au fost prea daunatori. A-si lua timp sa studieze Cuvantul lui
Dumnezeu, ca sa afle ce fel de munca doreste El, le-ar parea o incalcare a
legamantului lor de consacrare, fiindca ei s-au consacrat pentru lucrarea Sa si
sunt multumiti numai cand se afla in agitatia activitatii lor". Ei "sunt lipsiti
de atentie pentru adevarata Biserica si legaturile ei de iubire, dar sunt plini
de atentie pentru organizatiile omenesti si legaturile lor de crezuri". (par.384
si editia noua pag.199) 44. Cine nu ar recunoaste
ca si noi suntem expusi la toate aceste pericole? Lucrurile amintite mai sus -
primii pasi spre babilonism - se pot infaptui si cu pastrarea literei (!)
Adevarului. Nu peste mult timp este urmat de schimbarea literei si de decadere
morala. Din pacate si cel din urma aspect se poate recunoaste uneori printre
Studentii in Biblie. Daca din mijlocul Studentilor Bibliei a putut sa se ridice
o secta dupa plecarea pastorului Russell, atunci ce mai putem adauga la acest
semnal de alarma? 45. Cat de aproape ne
aflam de Babilon? La aceasta intrebare doar individual si local se poate
raspunde. Multumita Domnului nu exista inca un for superior care sa ne
reprezinte si sa-si asume responsabilitati pe plan mondial. O asemenea primejdie
ar putea surveni eventual doar din partea Congresului
International. 46. Ma tem ca aceste
Congrese in ciuda avantajelor lor recunoscute (intalnirea dintre frati, studiile
abordate timp de o saptamana) fac parte deja din lucrurile cu care obtinem
dezaprobarea Domnului. Mai ales daca ma gandesc la acel colectiv amestecat care
s-a adunat acolo cu niste interese foarte variate. Dintre invataturi au fost
unele de obiectat mai ales din materialul congresului din
1996. 47.***Adunarile tinerilor
care de la o vreme incoace se organizeaza si la noi dupa modelul polonez si
american de asemenea ma ingrijoreaza. Ar trebui sa ne puna pe ganduri faptul, ca
acest fel de intrunire nu figureaza intre sfaturile pastorului Russell, in
schimb este un obicei practicat de aproape toate confesiunile crestinatatii
nominale. Ar fi bine sa analizam la radacini: Ce fel de spirit sta la baza
acestui obicei? - si sa cercetam: Ce fel de "fructe"
produce? 48.*Primul aspect batator
la ochi este ca aceasta selectare nu se face pe criterii spirituale, ci pe
criterii trupesti - pe criteriile varstei omenesti. Daca ar fi vorba despre o
selectare din punctul de vedere al cresterii in Hristos - al cresterii Noii
Creatiuni - o separare a studiilor ar fi logica, fiindca exista "lapte" si
"hrana tare". Iar daca adunarea tinerilor nu s-a infiintat din acest punct de
vedere, atunci motivul organizarii ei trebuie cautat intr-o alta gandire, nu in
cea spirituala, ci in gandirea pamanteasca. 49 Se cunoaste ca exista
un nou curent al emanciparii in lume, nascut din neintelegeri dintre generatii
si din dorinta tinerilor de a deveni liberi si independenti. Criza valorilor
vietii, schimbarea rapida a modelelor, si a modului de viata in prezent,
combinat cu inertia celor din varsta inaintata - neputinta lor de a se adapta la
aceste modele si moduri de viata, fac ca aceste curente sa fie explicabile si
chiar acceptabile. 50. Dar asemenea curente
nu sunt acceptabile in cadrul Casei Credintei, unde modelul de viata - Isus
Hristos - a ramas neschimbat; El fiind "acelasi ieri si azi si in veci" si la
fel cei care au pasit in urmele Lui; deaceea spune mai inainte: "aduceti-va
aminte de conducatorii vostri care v-au vestit Cuvantul lui Dumnezeu si privind
deaproape sfarsitul vietuirii lor, urmati-le credinta". Evrei 13 :
8,7. 51.*Pe langa acel scop
pamantesc de a forma cunostinte si prietenii, din care ar putea ajunge chiar la
casatorii, scopul declarat al acestor reuniuni este asigurarea unei atmosfere
mai "libere", intr-un mediu care este dedicat tinerilor, in care ei punand
intrebari si raspunsuri intr-un mod mai degajat, ar putea mai usor sa adune
cunostinte din adevar. Aceasta atmosfera "libera", nu este pentru o libertate
adevarata si reala, ci pentru ca tinerii sa se simta mai bine la nivelul pe care
se afla. Deci astfel nu se asigura o libertate spirituala, ci una dupa conceptia
pamanteasca, de a se manifesta eliberat de franele impuse de catre o adunare in
care fratii in varsta sunt majoritate. 52.*Dar tocmai aceasta
"libertate", gresit inteleasa, este un dusman al reverentei, care este necesar
pentru a se apropia de Dumnezeu si de Adevarul Lui. Cu asemenea "libertate" -
tip emancipata - pot sa acumuleze anumite cunostinte despre litera Adevarului,
insa nu pot obtine spiritul lui. Si asa cum am tratat mai sus acest subiect,
asemenea cunostinte produc o clasa de "frati mincinosi" inselata si
autoinselata. Conform mesajului Manei din 3 August, ei se vor simti bine,
cunoscand litera Adevarului si se vor boteza in apa (sa nu ramana neimplinit
acest simbol) si vor fi linistiti ca n-au nevoie de nici o pocainta "pentru ca
pe dinafara sunt respectabili si poate ca iau parte adesea la servicii publice
de inchinare". 53.*Intelegem dorinta si
speranta parintilor crestini, ca ar vrea sa-i vada pe copiii lor, cel putin, in
cadrul Casei Credintei, daca nu chiar printre cei consacrati, fiindca suntem
inclinati sa aducem pe "ai nostri", fara de a lua in considerare dispozitia
inimii lor, asa cum ne invata Mana din 16 Aprilie, "daca Domnul ne-ar fi trimis
sa-i cautam Mireasa, noi am fi putut aduce pe unii pe care El nu i-ar fi
primit". Nimeni nu va reusi sa aduca in Casa Credintei noi membri prin asemenea
reuniuni - tip: "scoala duminicala", care are ca scop initierea copiilor in
viata de credincios. O initiere ar fi sufucienta din partea parintilor crestini,
iar daca s-ar ivi intrebari din partea lor, pe langa parinti ar trebui sa fie de
ajutor si adunarea cu niste programe organizate special pentru incepatori (de
orice varsta) sau discutii particulare in cercuri mai restranse, carora sa li se
asigure o atmosfera cat mai serioasa. 54.***Daca totusi vor
apare printre tineri unii cu o dorinta sincera de a-L cauta pe Domnul si de a-L
urma, aceasta nu va fi rezultatul "seminariilor tinerilor", ci a chemarii
speciale si personale facute chiar de catre Domnul nostru. Ma tem ca
"seminariile" vor constitui o piedica si nu un ajutor in dezvoltarea
acestora. 55. Una dintre "fructele
seminariilor" este diluarea conceptiei despre sfintenie. Nu despre o sfintenie
pe din afara - tip fariseic, ci a temerii de Dumnezeu, care este inceputul
intelepciunii. Prov. 9 : 10. Libertatea este necesara, dar nu este inceputul
intelepciunii. Este de temut ca asemenea fructe nedorite se vor inmulti si
aceste decaderi nu lasa neatinsa receptivitatea la adevar si nici simtul
moral. 56. Sa nu se inteleaga
gresit , nu este vorba despre desconsiderarea tinerilor in general, ci numai
despre dezaprobarea separarii adunarii pe criterii omenesti. Este adevarat si
faptul ca cei nascuti din parinti crestini sunt favorizati si sunt chiar
considerati curati pana la varsta de maturitate a gandirii individuale. Dar ar
fi chiar pentru beneficiul lor, ca prima data sa se intalneasca cu importanta
temerii de Dumnezeu si cu severitatea caii inguste, in loc sa fie atrasi cu
momeala ingaduintelor si a libertatii fals
concepute. 57.***Ar fi de dorit sa
urmarim metoda lui Dumnezeu in opera de mantuire a omenirii. Intai este data
Legea Sfanta si neinduplecata - reprezentantul Dreptatii Divine - ca omul sa se
"zdrobeasca", sa piarda orice speranta de autoindreptatire si astfel Legea
devine un indrumator la Hristos Gal. 3 : 24; si numai dupa aceasta cunostinta
soseste vestea milei a Evangheliei Pacii."Este spre binele meu ca m-ai
indurerat, ca sa invat oranduirile Tale". Psm. 119 : 71. Ganduri similare sunt
exprimate de apostolul Pavel: "Cat timp mostenitorul este un copil, nu se
deosebeste cu nimic de un rob, ..., ci este sub tutori si ingrijitori
(indrumatori), pana la vremea randuita de tatal sau" - adica sub Lege "pentru ca
pacatul sa devina, prin Lege, peste masura de pacatos" Gal. 4 : 1,2; Rom. 7 :
13. 58.*Prin acest model nu
vreau sa sugerez ca ar trebui sa treaca fiecare copil al lui Dumnezeu prin
legamantul Legii ca sa ajunga in legamantul de Jertfa, ci dimpotriva fiecare ar
trebui sa se apropie de Isus Hristos ca de un Eliberator, care ne curateste de
pacatele noastre si de blestemele si mizeria cauzate de pacat, iar apoi, tot
prin El, sa caute un mod de viata dupa placul lui
Dumnezeu. 59.***Numeroasele semne
negative, dintre care unele au fost amintite aici, n-ar trebui sa ne
descurajeze, n-ar trebui sa vada frate mincinos unul in celalalt la orice
greseala mica. Daca pe vremea fratelui Russell nu s-au putut deosebi fratii
adevarati de cei falsi, daca el n-a observat acea mare primejdie ce pandea
asupra perioadei imediate plecarii lui, atunci nici noi nu putem trage o linie
despartitoare intre frati. Noua ne raman frati, atat cei falsi, cit si cei
adevarati, cu atata diferenta ca simtul spiritual va cauta sa gaseasca pe cei
aprobati, dar niciodata nu va reusi sa le desparta cu certitudine. Este
important sa nu ne miram de focul aprins ca incercare intre noi ca si cand ni
s-ar intampla ceva neobisnuit, nici de rupturi, deoarece ele sunt necesare "ca
sa se arate cei aprobati" 1 Pet. 4 : 12; 1 Cor. 11 :
19. 60. Daca acest gand a
fost adevarat in timpul apostolului Pavel, atunci atat mai mult ne putem astepta
la asemenea lucruri in *timpul secerisului care nu este un timp de unire si
inmultire, ci e timpul rupturilor si al plecarii Bisericii. Pe Harta Varstelor
se poate observa faptul ca in timpul Secerisului Varstei Evanghelice se intampla
mai multe rupturi: cei consacrati se despart de cei neconsacrati, Turma Mica se
desparte de Marea Multime, casa credintei adevarate se desparte de casa
crestinatatii nominale si chiar in cadrul crestinilor nominali cei onesti se
despart de "lupii" imbracati in "haine de oi". Aceasta se observa din bucatile
in care s-a descompus piramida "crestinismului". Rupturile nu trebuie sa se faca
neaparat intr-un mod vizibil. 61. In urma straduintelor
fratilor seriosi, in prezent nu avem o organizatie care sa-i cuprinda pe toti
cei care declara ca fac parte din casa credintei. Deci neavand o organizatie
bine determinata, cu o conducere centralizata si cu un crez obligatoriu pentru
toti membrii ei, relatiile intre frati fiind mai degraba relatii personale,
astfel nici eventualele rupturi nu sunt
spectaculoase...! 62. Trebuie sa pastram
gandirea spirituala si individuala, deoarece este singura posibilitate de a nu
fi luati cu valul multimii pe o cale gresita. Trebuie sa pastram deasemenea si
independenta comunitatilor atat pe plan spiritual cit si pe plan material. Este
laudabil faptul ca fratii din America s-au hotarat sa nu sprijine material
construirea caselor de adunari. (Despre aceasta pozitie a lor am auzit in
legatura cu fratii din India.) Daca din anumite motive totusi exista o ajutorare
intre frati, n-ar trebui sa conduca la o
dependenta. 63. Aceste ganduri nu
sunt noi, le putem descoperi si in volumele fratelui Russell, chiar daca sunt
mai ascunse. Trebuie sa fim atenti si sa ne cercetam int-un mod treaz in primul
rind pe noi insisi, apoi comunitatea din care facem parte si pentru care suntem
responsabili si noi, ca sa nu apara si sa nu se dezvolte fenomenele babilonice
intre noi; sa fim treji pentru ca aceste lucruri ar vrea sa-i induca in eroare,
daca este posibil si pe cei alesi. 64. Multumim Domnului
pentru ca ne-a ajutat sa intelegem aceste fenomene, Il rog sa ne pazeasca de
cararile gresite, de ingamfare si de somnul spiritual si pe mai departe, ca sa
putem sta in fata marelui Mire.