Ferice de Cei ce Fac
Pace de Carl Hagensick Pacea
este unul dintre bunurile cele mai de dorit. Pacea este un bun evasiv, de aceea pacea
este un bun rar de gasit. Importanta pacii este accentuata din nou si din nou in paginile
Bibliei. Ultima
mostenire lasata de Isus apostolilor se gaseste in Ioan 14:27 “Va las pacea, va
dau pacea Mea…” Ni se spune in
Psalmi 34:14 “Departeaza-te de rau, si fa binele; cauta pacea, si alearga dupa
ea!” Cuvintele
de inceput ale celor mai multe epistole sunt: “Har si pace voua”. Pacea
este deasemenea un salut in multe culturi astazi. Polonezii au “Pokuj”; romanii
“Pace”; evreii “Shalom”; arabii spun “Salaam”. Pastorul
Russell a facut aranjamente pentru distribuirea unor insigne de metal cu
cuvantul “PAX”, care inseamna pace in Latina, tuturor celor ce au participat la
vizionarea Fotodramei si s-au hotarit sa devina copii ai pacii. Importanta pacii nu poate fi subliniata indeajuns. Dar ce este pacea? In
Vechiul Testament, cuvantul evreiesc pentru pace este Shalom. Desi de cele mai multe ori este tradus
pace, sunt si exceptii. Unul dintre
cele mai interesante folosiri ale acestui cuvant este in Deut. 27:6 “Din pietre
intregi sa zidesti altarul Domnului, Dumnezeul tau. Sa aduci pe altarul acesta arderi de tot
Domnului, Dumnezeul tau”. In acest
text, cuvantul Shalom este tradus ‘intregi’. De aceea pacea se poate identifica cu
conceptul de intregime. Un sot si
sotie au un argument care creaza o prapastie intre ei. Deoarece divortul nu este o solutie,
decat in cele mai extreme circumstante, acestia au doua optiuni – fie sa
traiasca in vrajmasie, fie sa discute problema si sa ajunga la o
intelegere. Cea de-a doua este
alegerea cea mai inteleapta, si cu cat mai repede, cu atat mai bine. Ni se da un sfat bun in Efes. 4:26 “sa
n-apuna soarele peste mania voastra”. Copiii
dintr-o familie, mai ales cand sunt mai mici, au deseori rivalitati care creaza
o separare intre ei. De obicei, pe
masura ce cresc mai mari isi stabilizeaza diferentele si devin cei mai buni
prieteni. Sunt sigura ca ati
observat la fel din experienta voastra; aceasta a fost foarte adevarat cu cele
doua fiice ale mele. Disputele
de familie distrug pacea si armonia cauzand separari prin neintelegeri. Membrii familiei vor continua sa fie
nefericiti pana cand isi discuta diferentele ca sa ajunga la pace. Astazi in
toata lumea sunt natiuni in razboi datorita neputintei de a ajunge la pace
pentru ca le lipseste dorinta de a asculta si a considera dorintele oponentilor
lor. Istoria a aratat ca razboiul
nu aduce pace, ci dimpotriva mareste dusmania. De aceea
pacea este cel mai de dorit bun.
Dar pacea nu este pace cu orice pret. Pacea e bazata pe principii. Este adevarat ca adeseori pacea necesita
compromisuri; dar niciodata
compromisuri de principii, ci mai degraba implica compromisuri de
preferinte. Oricum, aici avem o
problema. Principiile unuia sunt
preferintele altuia. Scopul pacii
este unitatea, nu neaparat uniformitatea.
Fratele Russell pune problema astfel: “In cele esentiale, unitate, in
cele ne-esentiale, iubire.” Scopul
facatorului de pace este sa ajunga la o intelegere cu privire la ce este un
principiu si ce este o preferinta, ce este esential si ce nu este esential.
Trei
reguli pe care le gasesc de ajutor in a determina ce este esential si ce nu este
esential sunt (1) daca este un concept aratat in mod direct in Scriptura, sau
este un concept bazat pe interpretarea mea a anumitor Scripturi; (2) daca imi
afecteaza modul in care imi traiesc viata mea crestina si (3) daca imi afecteaza
viziunea mea generala asupra Planului lui Dumnezeu. Daca nu indeplineste aceste trei
calificari, consider ca este un detaliu ne-esential. Este o diferenta intre pace si calm. A avut loc o data o intrecere intre
artisti. Li s-a cerut sa picteze pacea. Cel ce a obtinul locul doi a
pictat o scena de liniste pastorala, cu un drum de tara serpuitor intre lanuri
de grau ondulate de vant si un hambar proaspat vopsit in rosu si o casa mai la
distanta. Era o scena de calm
suprem, dar a obtinut numai locul doi.
Premiul
intai a fost acordat unui artist care a pictat o cascada turbulenta, cu apa
curgand rapid peste mormane de roci.
In varful cascadei, a pictat un copac mort cu o ramura spinoasa extinsa
deasupra cascadei. Pe ramura statea
o pasare cantand nepasatoare. Ea
avea pace interioara. Ramura putea
sa se rupa, dar ea avea aripi.
Pacea poate sa existe in mijlocul turbulentei. Acum
cateva zile, cand eram la spital, ma gandeam la prietenie. Am multi prieteni, dar numai sapte,
foarte, foarte apropiati. Toti
acestia au un lucru in comun.
Deseori ei nu sunt de accord cu mine, dar avem respect si incredere
reciproca. Un prieten bun nu este
unul care ne aproba intotdeauna. Pana acum
ne-am uitat la importanta pacii si la exemple de discordie si la nevoia de a
face pace. Acestea
sunt numai ilustratii ale nevoii de a face pace si aceasta este tema noastra
astazi. Veti recunoaste titlul
nostru “Ferice de Cei ce Fac Pace” ca fiind una dintre fericirile din Matei 5 –
Cuvantarea de pe Munte. Este ultima
fericire de caracter. Se gaseste in
Mat. 5:9. Fericirile nu sunt numai sugestii; sunt porunci. Imi place sa ma gandesc la ele ca fiind
cele zele porunci ale Noului Testament.
In contrast cu comenzile din Vechiul Testament, acestea nu sint formulate
la negativ (sa nu…) ci la pozitiv, ca fiind lucruri pe care trebuie sa le facem
pentru a ne dovedi credinciosi. Fericirile nu sunt o lista de principii luate la intamplare. Ele sunt aranjate intr-o anumita ordine
pentru un anumit scop. Gandeste-te
la ele ca la niste trepte, fiecare se construieste pe cea dinaintea ei. Putem sa numim fericirile “Trepte spre
Glorie”. Prima
fericire este Ferice de cei saraci in spirit. Tot progresul pe calea Crestina incepe
cu realizarea propriei nostre nimicnicii.
Prima intrebare care ni se pune la botezul nostru este: recunosti ca esti
un membru al rasei cazute, pacatoase.
Venim la Dumnezeu pentru ca recunoastem ca avem nevoie de El. Marele
tenor, Luciano Pavarotti, intr-un interviu cu Charlie Rose in 1994, a marturisit
ca intotdeauna merge pe scena cu un sentiment de neputinta de a performa rolul
ce i s-a incredintat. A spus ca
intotdeauna este pur si simplu speriat.
Si mie, oricand dau un discurs, imi tremura genunchii pana cand incep
discursul, si apoi simt cum puterea lui Dumnezeu ma sprijineste. Dupa cum
fericirile sunt progresive, tot asa sunt si promisiunile legate de ele. Promisiunea pentru cei saraci in duh
este ca a lor este Imparatia cerurilor.
Saracia in spirit este prima cerinta pentru cei ce doresc sa intre in
chemarea cereasca. A doua
fericire se cladeste pe prima.
Ferice de cei ce plang.
Acesta nu este un plans pentru altii, ci mai degraba un plans de pocaire
pentru greselile noastre. A doua jumatate a primei intrebari care ni se pune la
botez este: “Te caiesti de pacatele tale si ti-ai cerut iertare pentru
ele”. Promisiunea data acestora
este ca ei vor fi mangaiati; mangaiati prin eliberarea de sub pacatele lor prin
lepadarea lor asupra lui Christos.
A doua intrebare pusa la botez este “L-ai acceptat pe Christos ca
Salvatorul tau personal”. Construind in continuare, a treia fericire este Ferice de cei blanzi, cei
ce se lasa invatati. A treia
cerinta pentru un Crestin este ca, recunoscandu-si propria sa nimicnicie, sa fie
doritor a invata moduri mai bune de a-si trai viata. Promisiunea pentru acest grup este ca ei
vor mosteni pamantul. Cei ce se
lasa invatati, intra in scoala lui Christos pentru a invata cum sa devina un
mediator, un facator de pace. Dar pentru a invata trebuie sa se lase
invatati. Daca fac asta cu succes
vor deveni domnitori cu Christos in binecuvantarea intregii omeniri, si astfel
ei mostenesc pamantul. A patra
fericire este Ferice de cei ce flamanzesc si inseteaza pentru dreptate. Observati ca nu spune ferice de cei ce
flamanzesc si inseteaza dupa adevar.
Cu toate ca adevarul este important, scopul nu este adevarul, ci
dreptatea pe care adevarul o invata. Deseori
auzim despre diferenta dintre cunostinta, intelegere si intelepciune. Cunostinta raspunde la intrebarea:
Ce? Intelegerea raspunde la
intrebarea: De ce? Intelepciunea
raspunde la intrebarea: Si ce?
Inteleptul a spus, mai mult ca orice dobandeste intelepciune. Pentru Crestin, intelepciunea este
aplicarea cunostintei, adevarului, in producerea dreptatii. Celor ce cauta dreptate li se promite ca
vor fi satisfacuti. A cincea
fericire este Ferice de cei milostivi.
Este foarte uman ca atunci cand, cu mare dificultate obtinem progres in
viata sa ne uitam inapoi cu dispret spre altii care nu au facut la fel. Este essential pentru crestin sa
priveasca pe cei mai putin dezvoltati cu multa mila. Zicala veche e foarte adevarata;
uitandu-ne la altii care au facut greseli, sa zicem: “numai prin harul lui
Dumnezeu am ajuns si eu unde am ajuns.” Deseori
cei ce fac mai putin progres sunt orbi la greselile lor. Dupa cum nu-l invinovatim pe un om orb
pentru ca nu vede, ci mai degraba avem mila de el, tot asa ar trebui sa nu-i
invinovatim pe cei ce sunt orbi la greselile lor, ci mai degraba, in mila, sa
cautam sa-i ajutam. Promisiunea
pentru cei ce fac asa, este ca ei vor avea parte de mila. Aceasta este ca si in rugaciunea
Domnului cand zicem, “Iarta-ne noua greselile noastre, precum si noi iertam
greselile altora.”. Urmatoarea fericire este Ferice de cei cu inima curata. Acum ne apropiem de varful scarii
noastre. Curatenia inimii noastre
are de-a face cu motivele noastre.
Ne straduim sa fim drepti ca sa fim mai buni decat altii, sau sa ne
laudam cu aceasta? Sau ne straduim
pentru ca asa trebuie sa facem?
Trebuie sa ne mentinem motivele curate pentru ca numai asa putem sa ne
insusim aceasta promisiune ca-L vom vedea pe Dumnezeu. Nu-l vom vedea niciodata pe Dumnezeu
fara puritate in inima. Iacov 3:17
spune “intelepciunea ce vine de sus este mai intai pura, apoi
pacinica”. Acum am
ajuns la ceea ce este, in mod argumentabil, cea din urma fericire. Ferice de cei impaciuitori. Aceasta este piatra din varful piramidei
caracterului nostru. A face pace
este considerat de Domnul nostru ca o realizare incoronatoare. De ce? Pentru ca este exact obiectul inscrierii
noastre in scoala lui Christos.
Dorim sa fim mediatori. Un
mediator este un facator de pace a carui rol este sa aduca armonie intre
Dumnezeu si om sau cum a spus fratele Russell “impacarea dintre Dumnezeu si
om”. A impaca inseamna a intregi,
shalom, pace. Un
student care doreste sa devina un profesor trebuie sa treaca printr-un curs de
pedagogie. Un doctor trebuie sa-si
faca rezidenta. Cel ce vrea sa fie
un mediator trebuie sa treaca printr-un curs de practica a medierii, a facerii
de pace. Pentru
acestia promisiunea este cea mai inalta, ca vor fi numiti fii a lui
Dumnezeu. Nu numai ca-l vad pe
Dumnezeu, ci sunt insusi fiii Lui. In
adevar, mai sunt doua promisiuni.
Dar acestea sunt diferite de cele precedente. Primele sapte sunt lucruri pe care
trebuie sa le facem, ultimele doua au de-a face cu lucruri ce ni se fac
noua. Acestea sunt experiente de
foc care le cristalizeaza pe celelalte sapte elemente de character. Prima se gaseste in Mat 5:10. “Ferice de cei prigoniti din pricina
neprihanirii caci a lor este Imparatia Cerurilor”. Motivul este ca intunericul uraste
lumina si cei nedrepti se simt acuzati de faptele celor drepti. Ultima
fericire este similara “Ferice va fi de voi cand, din pricina Mea, oamenii va
vor ocari, va vor prigoni, si vor spune tot felul de lucruri rele si neadevarate
impotriva voastra!” Aceasta persecutie nu este pentru dreptate ci “din pricina
mea”. Acestea sunt persecutiile
crestinului sacrificator care sunt parte din jertfa pentru pacat. Iosif a
fost un facator de pace, cand fiind convins de sinceritatea fratilor lui, nu a
intretinut razbunare pentru ca l-au vandut in sclavie, ci i-a acceptat si i-a
imbratisat ca fiind fratii lui. El
a vindecat dezbinarea dintre ei.
Familia lor a fost intregita din nou. Shalom. Imparatul
David a fost un facator de pace cand, dupa moartea Imparatului Saul, a existat
rivalitate intre casa lui Saul si sustinatorii lui David. David nu a vrut sa aiba nimic de-a face
cu asta, ci mai degraba l-a cautat pe Mefiboset, nepotul lui Saul, care a fost
ascuns si protejat de cumnatul lui David, Machir, si l-a onorat in mod special
dandu-i un loc la masa regala.
Astfel a inceput un proces de vindecare intre tribul lui Beniamin si
tribul lui Iuda, amandoua declarandu-l pe David ca imparatul lor. El a vindecat neintelegerea dintre cele
doua triburi, si au devenit un intreg din nou. Shalom. Apostolul
Pavel a fost un facator de pace. La
consiliul din Ierusalim, cand s-a decis ce se cere de la Neamuri pentru a fi
acceptati ca crestini, s-a luat un vot unanim de a adopta trei cerinte: ferire
de curvie, abtinere de la a minca dobitoace sugrumate, si sangele lor. Totusi Pavel in 1 Cor. 10:18-33
argumenteaza ca nu e nimic rau in a manca orice mancare. Pavel isi compromite preferintele lui in
favoarea pacii. El a cautat sa
vindece prapastia ce se largea dintre apostoli. A cautat sa-i faca intregi. Shalom. In
timpuri mai recente, Abraham Lincoln a fost un facator de pace. In 1850 cand alerga pentru pozitia de
guvernator al statului Ni se
spune in Rom. 14:19 “Asadar, sa urmarim lucrurile care duc la pace.” Care lucruri duc la pace? Sunt mai multe. Mai
intai, rabdarea. Avem nevoie de
rabdare ca sa ne asiguram ca exista o problema inainte de a incerca sa o
rezolvam. Deseori asumam ca
problema exista, si incercand sa o rezolvam, cauzam problema pe care am vrut sa
o rezolvam. Al doilea
lucru, o ureche ascultatoare. Prov.
18:13 spune “Cine raspunde fara sa fi ascultat, face o prostie si isi atrage
rusinea.” Pentru a rezolva probleme
si a aduce pace e necesar sa ascultam ambele parti. Intr-o astfel de ascultare, se cere
atentie pentru a interpreta cuvintele in modul folosit de vorbitor si nu cum le
intelegem noi. Dale Carnegie, in
cartea sa, ‘Cum sa faci prieteni si sa influentezi oameni’, sugereaza in mod
intelept sa repetam argumentul celuilalt in cuvintele noastre ca sa vedem daca
ii intelegem corect gandul. Al
treilea lucru are de-a face cu o voce linistita. Argumentele au tendinta de a declansa
emotiile. Emotiile declansate au
tendinta de a ridica volumul vocii, si astfel cauzeaza ca discutiile sa devina
argumente si certuri. Scopul
facerii de pace este de a turna apa Spiritului Sfant peste apele tulburate ale
emotiilor declansate. Al
patrulea atribut este compasiunea, un sentiment mutual pentru ambele parti. Fiecare parte mentine pozitia pe care o
are pentru ca crede ca aceea e pozitia corecta. Pacea nu necesita ajungerea la un acord
comun, ci obtinerea de respect al fiecaruia pentru motivele pe care celelalt le
are de a-si mentine pozitia lui. Sa ne
uitam la calitatile unui bun facator de pace. Probabil cel mai bun exemplu de facator
de pace in Biblie este acela a unui tanar numit Elihu, in cartea lui Iov. Elihu sta linistit pana cand cei trei
“mangaietori nevrednici” mai in etate termina ce au de spus. Apoi el incepe prin a admite ca fiind
mai tanar a trebuit sa asculte mai intai la argumentele lor. Nu numai ca era mai tanar, dar unul
dintre cei trei mai in varsta era unchiul sau. El spune celor trei in Iov 32:6 “Eu sunt
tanar, si voi sunteti batrani: de aceea m-am temut, si m-am ferit sa va arat
gandul meu.” Insa dupa
ce i-a ascultat spune ca argumentele lor nu au raspuns plangerilor lui Iov. Spune ca toti l-au condamnat pe Iov fara
sa asculte la posibila validitate a raspunsurilor lui. Apoi se
intoarce la Iov si ii spune gandurile lui.
Isi prefateaza raspunsul lui cu sapte scuze – toate fiind expresia unui
bun facator de pace. 1)
O inima dreapta – Iov 33:3,4 “Cu curatie de inima voi vorbi,
buzele mele vor spune adevarul curat: Duhul lui Dumnezeu m-a facut, si suflarea
Celui Atotputernic imi da viata.”
Orice tentative de a face pace trebuie sa inceapa cu aceasta
calitate. O inima dreapta este una
care are motive pure – o dorinta reala de a face pace. 2)
Invitatie la a raspunde – Iov 33:5 “Daca poti, raspunde-mi,
apara-ti pricina, fii gata!” Elihu
si-a data seama ca Iov desi nu si-a exprimat toate argumentele si a reactionat
peste masura la virulenta mangaietorilor sai, poate avea cuvinte de aparare mai
rationale. Odata am avut o discutie
cu un Cristadelfian in care el si-a prezentat in mod intelept raspunsul la
argumentele mele zicand: “Daca as crede asta, mi-ar cauza problema
urmatoare.” Nu a spus ca eu gandesc
gresit, ci m-a invitat sa elaborez argumentele mele mai departe, implicand ca ce
am spus nu a fost o dovada suficienta.
De atunci, am incercat sa copiez aceasta tactica. 3)
Nu te amesteca cand nu esti invitat – Iov 33:6 “Inaintea lui
Dumnezeu sunt semenul tau”. Daca
Elihu nu s-ar fi simtit invitat sa ia parte la discutie, nu ar fi vorbit. 1 Tes. 4:11 “Sa cautati sa traiti
linistiti, sa va vedeti de treburi”.
Prov. 26:17 “Un trecator care se amesteca intr-o cearta care nu-l
priveste, este ca unul care apuca un ciine de urechi.” Imaginati-va scheunatul! Era o carte mai demult intitulata
Jocurile Jucate de Oameni. Unul
dintre jocuri se numea “Am o problema, tu rezolv-o.” 4)
Nu te eleva pe tine insuti.
Ultima parte din Iov 33:6 spune “Si eu ca si tine am fost facut din
noroi.” Faptul ca credem ca stim
care e adevarul, nu dovedeste ca este adevarat. Este in mod strict opinia noastra a ceea
ce este adevarul. Si noi suntem
cazuti. Acesta este un atribut
necesar in procesul de ajungere la pace.
Nu ar trebui sa spunem “Ar trebui sa crezi asa sau sa faci asa”, ci mai
degraba “Opinia mea este ca aceasta este gandirea corecta sau cursul potrivit de
actiune.” Este important sa ne
amintim ca fiecare membru al corpului difera si este pregatit pentru locul lui
unic. De exemplu, degetul este
foarte potrivit pentru a arata ceva sau a chema pe cineva, dar nasul nu poate sa
faca asta. Dar nasul are un simt al
mirosului mult mai bun decat degetul.
In mod similar, in templul lui Solomon, fiecare piatra a fost pregatita
in cariera pentru locul ei unic. Un
prag nu a fost format pentru a fi o piatra de capatii si o piatra de capatii nu
a fost formata pentru a face parte din poarta. Dumnezeu recunoaste frumusete in
diversitate dar desi forma si functia pot sa difere, toate sunt facute folosind
aceleasi principii si cand sunt asamblate formeaza un intreg, devin una. Shalom. 5)
Intentioneaza sa edifici.
Iov 33:7 “Astfel frica de mine nu te va tulbura, si greutatea mea nu te
va coplesi.” Elihu nu a cautat sa-l
dezonoreze pe Iov cum au cautat mangaietorii sai, ci l-a asigurat ca intentia
lui a fost sa-l edifice. Putem sa
simtim puternic ca cineva nu are dreptate, dar intentia noastra nu ar trebui sa
fie sa-l injosim mai departe, ci sa-l ridicam prin a-l corecta. Asa cum fratele Newell obisnuia sa
spuna, “Sabia spiritului nu trebuie folosita ca o bita.” Pentru a corecta pe un altul trebuie sa
vorbim adevarul, dar sa vorbim adevarul in iubire, Eph. 4:15. Aceasta necesita mult tact. Fra. Morehouse obisnuia sa foloseasca
ilustratia ca nu intorci o corabie 180 de grade dintr-odata, ci mai degraba,
navigand intorci vasul incet pana cand merge in noua directie. Tot asa si facatorul de pace nu trebuie
sa astepte o intoarcere completa si imediata de la o gandire sau un comportament
gresit, ci trebuie sa acorde timp. 6)
Nu folositi marturii indirecte. Iov 33:8 incepe “Dar tu ai spus in auzul
meu, si am auzit sunetul cuvintelor tale”. Elihu nu a spus “cutare si cutare
mi-a spus ca ai spus…”, ci eu personal ti-am auzit cuvintele. Era un element de jurisprudenta romana
ca cineva sa isi intalneasca acuzatorul fata in fata. Citim in Fapte 25:16 ‘… la Romani nu
este obiceiul sa se dea la moarte niciun om, inainte ca cel parat sa fi fost pus
in fata cu parasii lui”. Dupa ce
Elihu spune ca Iov a vorbit in auzul lui, citeaza unele cuvinte inapoi la
Iov. In aceste citate (Iov 33:9-11)
vedem cat de departe l-au impins pe Iov mangaietorii lui ca sa faca afirmatii
grabite. Mai tarziu, Iov isi cere
iertare pentru aceste afirmatii, cand in Iov 42:6 Iov spune lui Dumnezeu “De
aceea mi-e scarba de mine si ma pocaiesc in tarana si cenusa.” 7)
Acuza fapta si nu faptuitorul. Iov 33:12 Elihu spune “aici n-ai
dreptate”. Observati ca el nu spune
Iov nu esti drept sau Iov esti un om rau.
Aceste cuvinte sunt gresite.
Este necesar ca pacatul sa fie condamnat si ca dreptatea sa fie aparata
prin orice mijloace posibile. Dar o
fapta gresita sau un cuvant gresit sau un concept gresit nu-l face pe om
gresit. Noi condamnam pacatul si nu
pe pacatos. Sa ne amintim ca “pe
cand eram noi inca pacatosi Hristos a murit pentru noi”. Rom
5:8 Un
exemplu bun al procesului de infaptuire a pacii este descris de Domnul nostru
intr-un discurs aflat in Matei capitolul 18. Sa ne uitam la aceasta predica. Este cauzat de o intrebare a
discipolilor “Cine este mai mare in Imparatia Cerurilor?” Isus
alege un copil mic, probabil de vreo 6-8 ani, si-l pune in fata lor. Foloseste un copil ca un model pentru
crestin spunand in vs. 4 “oricine se va smeri ca acest copilas, va fi cel mai
mare in Imparatia cerurilor.” Mai
departe spune ca oricine dauneaza unui copilas, sau cuiva cu o dispozitie de
copilas, va fi pedepsit pentru faptele sale. Continua
apoi in versetele 11-14 cu parabola oii pierdute accentuand importanta de a
cauta si oferi onoruri speciale mai ales celor saraci si nenorociti si
nesocotiti de lume. Aceasta
ne aduce la versetele faimoase, 15-17, care incep cu “cu atat mai mult” (in
engleza), fraza care face legatura cu versetele anterioare. Versetul
15 “Daca fratele tau a pacatuit impotriva ta, du-te si mustra-l intre tine si el
singur. Daca te asculta, ai
castigat pe fratele tau.” Sa se
observe ca primul pas este a-l contacta singur pe fratele care ne-a ofensat si
nu dupa ce am descoperit greselile lui altora. Deasemenea sa se observe ca daca un
frate a pacatuit impotriva “Ta”, nu impotriva altora. Sa nu ne jucam jocul, eu am o problema,
tu rezolv-o. Deasemenea versetul nu
spune, daca fratele tau e de acord cu tine, sau daca isi cere iertare, sau isi
corecteaza faptele sale; ci spune
ca daca te aude. In alte cuvinte, daca doreste sa discute
situatia. Deseori acesta nu e
cazul. Aceasta ne duce la pasul al
doilea. Versul
16, “Dar, daca nu te asculta, mai ia cu tine unul sau doi insi, pentru ca orice
vorba sa fie sprijinita pe marturia a doi sau trei martori.” Obiectul
acestei ascultari este a produce o dezbatere a problemei, si nu in mod necesar o
solutie instantanee. Versul 17
– al treilea pas. “Daca nu vrea sa
asculte de ei, spune-l Bisericii;
si daca nu vrea sa asculte nici de Biserica, sa fie pentru tine ca un
pagan si ca un vames.” Inca o
data, scopul este sa-l faci pe fratele tau sa auda acuzatia pentru greseala lui
si sa o discute. Daca nu vrea sa
asculte nici de Biserica, trebuie sa fie tratat ca un pagan si un vames. Cum erau paganii si vamesii
tratati? Depinde de cine
esti. Daca esti
un Fariseu, ii repezesti, refuzi sa ai de-a face cu ei. Daca esti Isus, ai mila si le prezinti
amabil un mod mai bun. Este demn de
observat ca expresia “exclus de la tovarasie” nu apare in aceste versete, de
fapt, nici nu apare in Biblie.
Conceptul apare, dar nu aici.
In cel mai bun caz, acest text prezinta tovarasie limitata. Conceptul de a termina orice tovarasie
cu cineva este prezent in 1 Cor. 5 dar pentru un pacat atat de odios incat nici
Neamurile nu erau vinovate de el.
Daca comentatorii au dreptate, 2 Corinteni a fost scrisa la mai putin de
un an dupa 1 Corinteni. In acea
epistola, Apostolul Pavel indeamna biserica sa-l admita pe frate inca o data la
tovarasie deplina. Daca iti
sclintesti o mana, de obicei nu o amputezi, ci o bandajezi si ii acorzi grija
speciala, iubitoare, pana cand se vindeca.
Probabil nu o folosesti, dar ai grija de ea. Tot asa, daca un membru al corpului lui
Christos devine ranit din greseala lui, nu trebuie sa fie amputat, dar poate fi
pus pe raft sa nu fie folosit o vreme, dar in acest timp, i se acorda o grija
speciala, iubitoare, pentru a corecta problema. In
versetele 18-20 Isus spune ca decizia bisericii este obligatorie. Orice este legat pe pamant, este legat
in cer. Ce au
inteles apostolii din toate acestea?
Petru intrerupe cu o intrebare ce descopera multe. El intreaba “Doamne, de cate ori sa iert
pe fratele meu cand va pacatui impotriva mea? Pana la sapte ori?” In
alte cuvinte, Petru a inteles ca Isus invata o lectie despre iertare si nu
despre judecata. Petru nici macar
nu a intrebat de cate ori sa pacatuiasca un frate impotriva mea si sa se
caiasca? El lasa afara ultimele
cuvinte. Toti stim
raspunsul lui Isus. “Eu nu-ti zic
pana la sapte ori, ci pana la saptezeci de ori cate sapte.” Apoi, pentru restul capitolului da o
parabola a unui rege a carui servitor ii datora o suma mare de bani, si la
insistenta lui, regele i-a iertat datoria.
Dar servitorul s-a dus la altul care ii datora o suma neinsemnata si nu a
vrut sa-l ierte. Raspunsul regelui
este sever. L-a intemnitat pe
servitor pana va putea plati si ultimul banut. In acest
capitol vedem ca procesul de a merge la fratele tau singur, si apoi cu inca doi
si in final la biserica, este pentru scopul de reconciliere, de a vindeva rani,
de a intregi, Shalom. Pana acum
dragi frati, ne-am uitat la cateva principii generale cu privire la pace si la
facerea de pace. Acum as vrea sa
devin foarte specific. Noi ca
Studenti in Biblie avem multe fisuri care necesita vindecare si facere de
pace. Avem multe dezacorduri in
subiecte precum cronologia, domnia de 1000 de ani din Imparatie, intreptatire de
proba, importanta marturiei, cand au loc plagile si multe altele. Cum cautam pacea intr-o situatie cu
atatea probleme? Permiteti-mi sa
sugerez mai multi pasi: 1)
Uitati-va la atitudinea noastra. Dorim pace cu adevarat, sau suntem mai
interesati in a dovedi ca noi avem dreptate si ca fratele nostru nu are? Aceasta depinde, desigur, de
seriozitatea conflictului, daca subiectul este esential sau ne-esential dar si
aici nu suntem de acord. Fiecare
avem evaluarea noastra a ceea ce este mai important si ce e mai putin
important. Dar, indiferent de
evaluarea noastra ar trebui sa cautam pacea cu cei ce difera de
noi. 2)
Cautati ajutor divin.
Este important ca inainte de a discuta o problema de disputa ambele parti
sa caute sincer ajutorul Domnului in rugaciune. De fapt, deseori e bine a deschide o
discutie despre diferente cu o rugaciune. 3)
Pastrati-va calmul.
Oricat de puternice ar fi sentimentele noastre intr-o anumita problema o
voce ridicata nu contribuie deloc in a conduce discutia la
success. 4)
Ascultati. Deseori
intelegem gresit pozitia unui altuia.
Trebuie sa ascultam cu atentie la ceea ce celalalt crede si de ce crede
asa. Obiectul discutiei noastre nu
trebuie sa fie atat a-l converti pe un frate la felul nostru de a gandi, ci mai
degraba a intelege motivele lui pentru care crede asa. De prea multe ori ne petrecem timpul
cand vorbeste fratele nostru pregatindu-ne cum sa-l combatem in loc sa ascultam
la explicarea pozitiei lui. 5)
Folositi un limbaj comun.
Asigurati-va ca amandoi folositi aceleasi cuvinte cu acelasi
inteles. De exemplu, pentru o
persoana restitutia este limitata la inviere, in timp ce pentru alta, inclusiv
pentru mine, aceasta include partea destructiva cat si cea constructiva a
Imparatiei. Daca intelegem ca un
frate foloseste un limbaj diferit decat noi, putem sa gasim ca diferentele
noastre sunt mai mult semantice decat reale. 6)
Cautati numitorul comun. Incercati sa gasiti o metoda de exprimare
cu care amandoi puteti fi de accord realizand ca substanta este mai importanta
decat cuvintele. 7)
Recunoasteti validitatea argumentelor fratelui vostru. Scopul nostru este a cauta adevarul, nu
a ne apara pozitia. Exista un
adevar absolut, dar nici unul nu il avem.
Este un scop, nu o realitate prezenta. Toti folosim Scripturi cu interpretarile
noastre. Daca suntem foarte
sinceri, unele din interpretarile noastre sunt cam fortate. Daca fratele nostru are o interpretare
mai buna, trebuie sa recunoastem validitatea acesteia chiar daca nu ne convinge
de intregul sau argument. 8)
Folositi Biblia. Este
o tendinta naturala pentru noi ca Studenti in Biblie, datorita respectului
nostru imens pentru Pastorul Russell ca fiind servitorul intelept si credincios
si al saptelea mesager, sa cautam sa ne dovedim punctele noastre prin a-l cita
pe el. El nu ar vrea sa facem
asa. De fapt el spune intr-un
discurs din 1911 catre pelegrini, batrani si deaconi, ca este “mult prea multa
predicare despre Pastorul Russell si mult prea putina a Domnului Isus
Christos.” Biblia este autoritatea
finala si ar trebui sa fie baza tuturor argumentelor noastre. Spunem ca volumele sunt cheia Scriturilor. Si asa si sunt. Cati dintre voi aveti o cheie la casa
voastra? O folositi de cate ori
intrati in casa. Si cati dintre
voi, dupa ce intrati va asezati si ziceti ce frumoasa cheie? Scopul cheii este sa va ajute sa intrati
in casa. Scopul volumelor este sa
va ajute sa intrati in Biblie. Sa
nu va fie frica sa studiati Biblia, si sa nu va fie frica sa studiati
volumele. Amandoua sunt
necesare. Biblia si volumele
impreuna formeaza o sita prin care filtram erorile. Volumele sunt Biblia aranjata pe
subiecte si formeaza liniile verticale ale sitei. Biblia ne da contextul chronologic al
scripturii si trateaza toate textele, inclusive cele care nu sunt tratate in
volume. Formeaza liniile orizontale
ale sitei. Numai o sita cu linii
atat verticale cat si orizontale este eficienta in a filtra gandacii
(erorile). 9)
Acorda timp. Pentru
ca adevarul este important pentru noi, privim diferentele ca fiind
periculoase. Si pot sa fie. Dar sunt reale si sunt sustinute
ferm. N-ar trebui sa asteptam ca
fratele nostru care a ajuns la o concluzie prin studiu sincer sa si-o schimbe
repede cand aude punctul nostru de vedere.
Se poate ca trebuie sa cadem de acord sa nu fim de acord. Trebuie sa luptam pentru credinta, cum
spune Iuda. Dar trebuie sa nu ne
certam pentru credinta. 10) Stabilizarea problemei. Daca dupa ce am discutat problema cu
fratele nostru nu putem cadea de acord, cel putin vom intelege pozitia lui mai
bine si motivele pentru care o sustine si astfel sa fim impacati cu el. Am apreciat de-a lungul anilor ocazia de
a lucra cu batranii de adunare din adunarea noastra. Avem multe opinii diferite, dar ne
respectam adanc unii pe altii si recunoastem ca fiecare isi sustine opinia
datorita a ceea ce el considera motive valide, Scripturale. Este gandul multora ca Psalmii treptelor, Psa. 120-134, au fost compusi
pentru a fi cantati de catre pelegrinii calatorind din Galilea la Ierusalim
pentru sarbatoarea Pastilor.
Penultimul dintre acesti psalmi, Psa 133, aducea pe pelegrini peste
ultimele dealuri inainte de a intra in cetatea sfanta. Si intilnindu-se cu alti pelegrini
venind din est, vest si sud, cantau impreuna “Ce bine si ce placut este pentru
frati sa locuiasca impreuna in unitate.”
Si cum si noi ne facem calatoria spre Ierusalimul spiritual, sa locuim
impreuna in unitate. Dupa cum spune Apostolul Pavel in Rom. 12:18 “Daca este cu putinta,
intrucat atarna de voi, traiti in pace cu toti oamenii.” Fie ca fiecare sa ne
straduim ca la sfarsitul cursului nostru sa avem placerea de a avea ca epitaf pe
mormintele noastre “Am cautat sa fiu un facator de pace.” Numai daca cautam sa fim facatori de
pace acum putem spera sa fim parte din mediator, marele facator de pace al
Imparatiei. Sa ne straduim sa
devenim una unii cu altii, ca din nou sa fim intregi. Shalom.