MATURITATEA CREŞTINULUI
SAU CREŞTEREA CREŞTINULUI ÎN CRISTOS “Căci noi, care am crezut, intrăm în
“odihnă”” — Evrei
4:3
Maturitatea vieţii
creştinului, a înţelegerii şi a aprecierii voinţei lui Dumnezeu este desigur
scopul pe care trebuie să-l urmărească fiecare urmaş al lui Cristos, deoarece
numai o astfel de dezvoltare poate aduce toate acele rezultate binecuvântate,
care sunt promise în Cuvântul divin. Alături de roadele Duhului, arătate de
apostol în Galateni 5:22, 23, pacea inimii, liniştea fiinţei sunt printre cele
mai importante daruri, care sunt în legătură cu experienţa matură a
creştinului. Este adevărat că în primul stadiu al vieţii creştineşti există o măsură
de linişte şi pace în proporţie cu gradul de credinţă şi înţelegere spirituală.
Dar, după cum fructul verde şi tare, ce se poate vedea imediat după căderea
florilor, nu este mulţumitor şi nici bun de folosit, tot aşa nu este
mulţumitoare în faţa lui Dumnezeu starea care se ajunge în prima fază a vieţii
creştineşti. Apostolul spune: “Când eram copil, vorbeam ca un copil … gândeam ca
un copil; când am devenit matur, am terminat cu ce era copilăresc.” (1
Cortinteni 13:11). El foloseşte aici ilustraţia progresului şi dezvoltării
omului natural: este o perioadă a copilăriei, a tinereţii şi a omului matur. Tot
aşa este creşterea şi dezvoltarea omului spiritual în Cristos. Credinţa, care la
început a fost destul de puternică pentru a consacra întreaga viaţă cu tot ce îi
aparţine, pe altarul de jertfă, trebuie să crească până când este cufundată în
deplină şi continuă încredere în Dumnezeu. Liniştea incompletă şi pacea slabă,
care au fost experimentate la începutul exercitării credinţei, trebuie să
crească şi să devină “pacea dulce, darul iubirii lui Dumnezeu”, sau să devină
pacea lui Dumnezeu care întrece orice înţelegere omenească, care aduce o linişte
statornică, o încredere a inimii în Dumnezeu, pe care nici o suferinţă, nici o
furtună şi nici o vijelie a vieţii nu le poate clinti sau lua de la
noi. Trăind în prezenţa lui
Dumnezeu Apostolul, adresându-se Bisericii, zice: “… viaţa voastră este ascunsă cu Hristos în
Dumnezeu” (Coloseni 3:3), sau după o altă traducere: “Viaţa voastră este ascunsă
cu Cel uns de către Dumnezeu” (traducerea Diaglott; n. t.). Aceasta este o viaţă care se trăieşte în
prezenţa lui Dumnezeu, în sensul că sufletul se hrăneşte şi se ocupă cu
contemplarea acelor lucruri care ne sunt sugerate prin “Locul Sfânt" din
Tabernacol. Aceia care trăiesc acolo se bucură de lumina sfeşnicului de aur; ei
se hrănesc din pâinea punerii înainte şi aduc tămâie pe altarul de
aur. Aceasta este o viaţă de încredere continuă şi de ascultare
corespunzătoare, care înseamnă cunoştinţă şi părtăşie personală cu Dumnezeu. O
astfel de viaţă de intimitate sfântă, este cunoscută numai celor dinăuntrul
Sanctuarului, numai celor ce sunt în Cel uns; de aceea pe drept se poate numi
viaţa ,,ascunsă cu Hristos”. La
această viaţă suntem noi chemaţi iubiţilor; aceasta este viaţa care duce la
maturitatea experienţei şi umblării cu Dumnezeu. Şi, deoarece acest privilegiu
mare şi sfânt ne aparţine, putem pe drept întreba: care sunt trăsăturile lui
principale, cum se deosebeşte acesta de cel al creştinului obişnuit şi cum putem noi
ajunge plinătatea acestuia? “Veniţi la Mine!” Fără îndoială, unul dintre principiile de bază ale acestei vieţi, a
comuniunii sfinte, este o deplină predare Domnului, o predare a voinţei noastre
Lui, deoarece atâta timp cât există o reţinere egoistă a voinţei, nu poate
exista acea unire a Spiritului, acea deplină legătură cu Domnul care este atât
de vitală succesului creştinului. A fi deplin în “Unsul”, înseamnă
renunţarea la persoana noastră şi botezul nostru în Cristos, cum spune
apostolul: “… prin botezul pentru moarte am fost îngropaţi împreună cu El,
pentru ca, după cum Hristos a înviat dintre cei morţi prin slava Tatălui, tot
aşa şi noi să umblăm în înnoire de viaţă.” (Rom. 6:4) Noi înţelegem, acum, că
interesele noastre sunt una cu ale Domnului, că noi nu avem nimic separat de El.
Astfel suntem îndemnaţi să aruncăm toate sarcinile noastre — toate lucrurile
care ne necăjesc, spirituale şi temporare, asupra Domnului şi să-I permitem ca
toate afacerile noastre să fie conduse de El. Poate că una dintre cele mai mari
poveri ale noastre, dacă nu cea mai mare, este persoana noastră — slăbiciunile
noastre, nedumeririle şi neliniştile noastre, afacerile noastre lăuntrice de tot
felul — sănătatea, reputaţia, serviciul nostru şi averea noastră — tot ce ne
priveşte. Noi putem aprecia acum îndemnul apostolului: “Nu vă îngrijoraţi de
nimic, ci, în orice lucru, aduceţi cererile voastre la cunoştinţa lui Dumnezeu,
prin rugăciuni şi cereri cu mulţumiri. Şi pacea lui Dumnezeu, care întrece orice
pricepere, vă va păzi inimile şi gândurile în Hristos Isus.” (Filipeni 4:6, 7)
Încredinţându-le toate ale noastre Lui, ajungem la pacea desăvârşită, la o
odihnă interioară a sufletului. Sufletul care a aflat acest secret al credinţei
simple, al încrederii în Domnul, a aflat “cheia casei de comori a lui Dumnezeu”.
Cu siguranţă aceasta este ceea ce aduce pacea lui
Dumnezeu. Dar
pentru ce găsim noi aceasta atât de greu, să ne încredem în Cel care a binevoit
să ne acorde atât de mult? Pe măsură ce ne amintim cât de îndurător ne-a tratat
Domnul pe noi, cum “pe când eram noi încă păcătoşi, Hristos a murit pentru noi”
(Romani 5:8), ne amintim de invitaţia Sa îndurătoare: “Veniţi la Mine toţi cei
trudiţi şi împovăraţi, şi Eu vă voi da odihnă” (Matei 11:28), ne amintim de
asigurarea iubirii Sale — că până şi perii capului ne sunt număraţi, că El “se
îngrijeşte din plin de toate nevoile noastre, potrivit bogăţiilor Sale”
(Filipeni 4:19), că El niciodată nu ne va părăsi, că El “este acelaşi ieri şi
azi şi în veci” (Evrei 13:8) şi că noi avem iubirea Sa eternă. Ce putem noi dori
mai mult decât atât? Încrezându-ne în El, rezultatul este măreţ. “Gustaţi şi
vedeţi ce bun este Domnul! Ferice
de omul care se încrede în El!” (Psalmul 34:8). “Tu vei ţine în pace deplină pe
cel care se sprijină pe Tine, căci se încrede în Tine.” (Isaia 26:3). Există un
lucru care păstrează inima omului, în această viaţă, în pace desăvârşită, şi
încrederea copilărească în Dumnezeu este cheia acestui
lucru. “Veniţi la sfântul Lui
locaş” Întocmai cum la jertfele tipice din Tabernacol, moartea animalului avea
loc la uşa Tabernacolului, înainte ca Marele Preot să fi intrat în sfânta, tot
aşa se întâmplă şi în antitip, “eul” nostru trebuie să moară, noi “alipindu-ne
de El îde Domnulş” prin deplină consacrare, dacă
vrem să ne bucurăm de viaţa din “locaşul" lui Dumnezeu. Această consacrare nu
este pentru a cumpăra binecuvântările din sfânta şi nici pentru a le merita pe
acestea, ci pentru a îndepărta toate piedicile, ca Dumnezeu să ne poată da
darurile Sale. Domnul nostru a spus într-un anumit loc, că El acolo n-a putut
lucra din cauza necredinţei lor. Aceasta s-a întâmplat, nu pentru că El n-a
voit, ci pentru că n-a putut. (Marcu 6:5; 9:23) “În regula divină, lucrul lui
Dumnezeu depinde de conlucrarea noastră. Noi, adeseori gândim despre Domnul
nostru că El nu vrea, pe când adevărul este că El nu poate. Întocmai după cum
olarul, oricât ar fi de iscusit, nu poate face un vas frumos din bulgărul de lut
care niciodată nu a fost în mâinile sale, tot aşa şi Dumnezeu nu poate face din
mine un vas spre onoarea Sa, dacă nu mă pun pe mine în mâinile Sale. Partea mea
constă într-o conlucrare intimă cu Dumnezeu în afacerea mântuirii mele; şi, după
cum este de sigur că Dumnezeu îşi face partea Sa, tot aşa, este pentru mine să
descopăr care este partea mea de lucru şi s-o
îndeplinesc. Dacă dintr-un bulgăr de lut trebuie să se facă un vas frumos, atunci el
trebuie să fie lăsat cu totul în mâinile olarului şi să rămână supus în mâinile
Sale. Tot la fel este şi cu sufletul care trebuie să devină un vas spre onoarea
lui Dumnezeu, sfinţit şi potrivit pentru întrebuinţarea Stăpânului şi pregătit
pentru orice lucru bun, el trebuie să se lase cu totul în mâinile
Sale”. Prin cuvintele, “lăsarea cu totul în mâinile Sale”, se înţelege o deplină
predare a întregii fiinţe lui Dumnezeu; el trebuie să fie pus sub controlul Său
absolut, pentru ca El să poată face tocmai ceea ce Lui Îi place. Unora poate să
li se pară greu acest lucru — acelora care nu-L cunosc pe Dumnezeu, dar celor
ce-L cunosc, acesta este “cel mai fericit lucru al vieţii
lor". Consacrarea noastră Să
ne oprim puţin aici pentru a ne gândi un moment asupra noastră, amintindu-ne că
deşi este posibil să înşelăm pe semenii noştri, ba chiar să ne înşelăm pe noi
înşine, totuşi pe Dumnezeu nu-L putem înşela. El cunoaşte inima cu toate
gândurile şi intenţiile ei. De aceea, punându-ne câteva întrebări, să răspundem
înaintea Aceluia care vede toate şi cercetează
inimile. Poate că de mai mulţi ani sau poate de câteva luni, noi am făcut un
legământ cu Domnul. Noi am votat în mod solemn înaintea Lui să fim morţi faţă de
lume, să renunţăm la păcat, la persoana noastră, la orice este lumesc; şi noi
I-am spus din sinceritatea inimii noastre că voim să-I servim Lui şi să fim
deplin consacraţi serviciului Său. În trecerea anilor sau a lunilor noi am fost
conduşi prin diferite experienţe — unele au fost întunecate şi furtunoase; noi
am trecut prin diferite ispite, probe şi încercări. Ce efect au avut aceste
întâmplări asupra noastră? A devenit iubirea noastră mai mare? Este zelul şi
puterea noastră de lucru mai însufleţită? A devenit Domnul mai scump pentru noi,
şi comuniunea noastră cu El mai dulce? Ne-am umplut noi mai mult cu Spiritul
Său, prin comuniunea noastră cu El? A devenit caracterul nostru mai blând? Sunt
promisiunile Sale mai personale şi mai reale, astfel încât Cuvântul Său a
devenit un “cuvânt viu” pentru noi?
Îndeplineşte Domnul fiecare dorinţă a noastră, ca noi într-adevăr să putem
cânta:
“Toate ce eu doresc eşti Tu o Cristoase; Tot
ce eu doresc aflu în Tine”. Dacă este aşa, atunci ne putem bucura şi-I putem mulţumi lui Dumnezeu
pentru îndurarea Sa îmbelşugată, deoarece dacă inima noastră se află într-o
astfel de atitudine, noi vom înţelege că toată onoarea şi recunoştinţa Îi
aparţin Lui, că nimic din ce am putea face şi nici dreptatea noastră nu merită
sau nu a îndeplinit această transformare, ci că sângele lui Isus vărsat pe
Golgota, a fost şi continuă să fie singura noastră
speranţă. Pe
de altă parte, ne-a făcut timpul şi experienţa prin care am trecut să devenim
mai neglijenţi şi mai indiferenţi? Şi-a pierdut planul măreţ al răscumpărării,
al milei şi al îndurării, primul său farmec şi dulceaţa sa asupra noastră, încât
acum nu ne mai însufleţeşte, nu ne mai bucură, nu ne mai mângâie; aşa că acum nu
mai simţim în inimile noastre acelaşi efect care-l simţeam cândva? Am pierdut
noi “dragostea dintâi” (Apocalipsa 2:4), aşa că în timp ce adevărul ne este încă
scump, Domnul Însuşi nu este aşa de aproape de noi? Se pare că suntem urmaşi ai
Lui “de departe” şi nu este în rugăciunile şi în predarea noastră aceeaşi
comuniune apropiată? Spunem noi: “Unde este fericirea care am cunoscut-o La
începutul căii mele, când am aflat pe Domnul”? “Pe voi înşivă
cercetaţi-vă” Dacă aceasta este starea noastră, atunci să căutăm cu sârguinţă cauza. Nu
cumva lumea s-a furişat cu ademenirile ei şi ne-a condus ca să compromitem
într-un anumit grad legământul nostru? Am ascultat noi vocea omului natural şi
am permis “eului” să-şi revendice drepturile sale? Ne-a influenţat Satan în aşa
fel, încât am permis în vieţile noastre o lezare a conştiinţei noastre? “Trăim
noi după principiile nestatornice, încât susţinem ca adevărat drumul vieţii
noastre cu care noi înşine, în realitate, nu suntem mulţumiţi? Nu cumva am ajuns
la o adormire a conştiinţei noastre faţă de lucrurile practice ale vieţii şi nu
înlăturăm lucrurile păcătoase?" În mod vădit tocmai aici pot să fie înşelate
inimile noastre. “Dacă eu iubesc păcatul în inima mea, Domnul nu mă va asculta”.
Un lucru mic, ascuns, o mică lezare a conştiinţei, poate fi cea care strică
viaţa noastră spirituală şi este cauza amorţirii noastre. Să ne întoarcem, din
toată inima, din nou la Domnul şi să ne căim de căile noastre din trecut şi să
reînnoim iubirea noastră cea dintâi, zelul şi legământul nostru de jertfă de a
fi morţi cu El şi a trăi în înnoirea vieţii. “Să ne apropiem cu o inimă curată,
cu o deplină siguranţă a credinţei, cu inimile stropite şi curăţite de o
conştiinţă rea, şi cu trupul spălat cu o apă curată.” (Evrei 10:22). Să facem o
nouă şi deplină consacrare a vieţii noastre voinţei şi slujbei lui Dumnezeu.
Dacă ne vom ridica din această stare rece, de care am fost apucaţi, trebuie să
facem ca Domnul să ne fie cel mai
scump obiect al inimii noastre; noi trebuie să ne încredem în El, să-L aşteptăm,
să ne uităm la El, să trăim pentru El şi numai pentru El; noi trebuie să ne
eliberăm de zgura naturii vechi şi pământeşti ca să-L putem “cunoaşte pe El şi
puterea învierii Lui şi părtăşia suferinţelor Lui, fiind făcuţi asemenea cu
moartea Lui.” (Filip. 3:10). Iubirea lui Dumnezeu Dacă privim în jurul nostru asupra minunilor creaţiei — pământul cu
splendoarea şi frumuseţea sa, cerurile cu miliardele de planete şi legile
guvernând asupra tuturor aranjamentelor armonioase; şi în mod special dacă ne
gândim asupra creării omului, înzestrat cu inteligenţă pentru a judeca şi alege
între drept şi nedrept — ştim că Creatorul tuturor acestora trebuie să fie
infinit în înţelepciune şi putere. Dar, foarte adesea noi rămânem aici fără
cuvânt. Noi nu recunoaş-tem că iubirea Sa este tot atât de mare ca şi
înţelepciunea şi puterea Sa. Şi este privilegiul fiecărui copil al lui Dumnezeu
să cunoască ceva din această iubire în mod experimental, deoarece iubirea
puternică a Tatălui nostru este cea care ne-a dăruit aceste experienţe. “Dacă
numai un moment am putea arunca o privire în marea adâncime a iubirii Sale,
inimile noastre ar sări în sus de bucurie pentru a se supune voinţei Sale şi ar
primi-o ca pe cea mai scumpă comoară a noastră, şi ne-am preda Lui cu
entuziasmul recunoştinţei şi bucuriei, că un astfel de privilegiu minunat poate
fi al nostru … Voinţa adorabilă a Dumnezeului nostru este mai bună şi mai dulce
decât sănătatea sau prietenii sau banii sau gloria sau comoditatea sau
prosperitatea”. Dacă noi recunoaştem ceva din această iubire a lui Dumnezeu,
atunci predarea noastră Lui va fi plină de bucurie, ea va fi considerată un
privilegiu, şi atunci vom fi pregătiţi să primim deplin binecuvântarea, pacea şi
bucuria pe care Domnul le păstrează pentru noi. “Să apucăm nădejdea" După o deplină predare este necesar un exerciţiu continuu al credinţei.
Deşi un prieten ar putea să ne dea un lucru în mod deplin, totuşi acesta nu este
al nostru până nu credem şi nu ni-l însuşim ca fiind al nostru. Numai atunci
primim noi binefacerea acestui lucru. Cei mai mulţi dintre noi înţeleg acest
principiu, când el este aplicat la iertarea păcatelor noastre. Învăţătura despre
împăcare şi iertarea păcatelor a putut să ne fie predicată de-a lungul vieţii
noastre, dar aceasta n-a fost a noastră până când nu am crezut în ea şi ne-am
însuşit iertarea. Tocmai aşa este şi cu viaţa creştinească. După cum am primit
pe Isus Cristos Domnul nostru, aşa să umblăm în El. Noi L-am primit prin
credinţă; deci să continuăm în ea mai departe. Domnul are de acordat multe binecuvântări, dar noi nu le putem primi din
lipsă de credinţă, deoarece procedura în ce priveşte dăruirea binecuvântărilor
Sale se face şi acum conform cuvintelor: “… facă-ţi-se după credinţa ta”.
Întocmai după cum Israel în vechime n-a putut intra în ţara promisă din cauza
necredinţei, tot aşa şi astăzi, mulţi creştini nu pot intra în odihna Sa din
cauză că le lipseşte credinţa. Aceasta este arătat clar de apostol în epistola
sa către Evrei, capitolul 3 şi 4. Acolo el spune: (3:12, 14): “Luaţi seama,
fraţilor, ca nici unul dintre voi să n-aibă o inimă rea a necredinţei
îndepărtându-se de Dumnezeul Cel viu … Căci devenim părtaşi ai lui Hristos dacă
păstrăm până la sfârşit siguranţa neclintită de la început”. “Deci să nu
părăsiţi încrederea voastră, care are o mare răsplătire.” (Evrei
10:35). Continuând, apostolul compară experienţa creştină cu cea a lui Israel şi
zice, că ei au întristat pe Domnul prin necredinţa lor, şi ne îndeamnă ca noi să
nu fim asemenea lor: “Vedem deci că n-au putut să intre din cauza necredinţei …
fiind făcută o făgăduinţă pentru intrarea în odihna Lui, nici unul dintre voi să
nu pară că a rămas în urmă. Căci şi nouă ni s-a adus o veste bună ca şi lor; dar
lor cuvântul care le-a fost spus nu le-a ajutat la nimic, pentru că n-a găsit
credinţă la cei care l-au auzit”. Ce solemnă şi serioasă atenţionare! În aceste
cuvinte ale apostolului avem secretul intrării în odihnă, secretul bucuriei şi
păcii, pe care lumea nu o cunoaşte, a acelei păci, “care întrece orice
pricepere” — pacea desăvârşită. Numai în măsura în care credinţa pune stăpânire
pe promisiunile lui Dumnezeu, aceste promisiuni au efect asupra noastră, numai
în măsura în care avem încredere în Domnul şi în Cuvântul Său, în aceeaşi măsură
suntem în stare să intrăm în odihna Sa. “Căci noi, care am crezut, intrăm în
“odihnă”.” Lepădând lucrurile
noastre Conform dorinţei apostolului, noi trebuie să ştim că eforturile nostre,
lupta noastră, nu pot să ne câştige această odihnă, deoarece el zice (versetul
10): “Fiindcă cine a intrat în odihna Lui, s-a odihnit şi el de lucrările lui,
după cum S-a odihnit Dumnezeu de ale Sale”. O, da, cât este de necesar, dacă
dorim să intrăm pe deplin în odihna credinţei, să înţelegem că toate lucrurile
noastre sunt ca nişte zdrenţe murdare, că noi nu suntem în stare să facem ceva
de valoare. Cele mai bune străduinţe ale noastre către dreptate, eforturile
noastre, luptele noastre nu pot să merite ceea ce căutăm. Noi trebuie să ne
plecăm la baza crucii şi să înţelegem, că numai aici vom fi primiţi de Dumnezeu,
numai prin meritul sângelui preţios vom putea fi socotiţi în cele din urmă
vrednici. Speranţa noastră se
bazează numai pe Cristos şi pe opera Sa îndeplinită. “Să ne grăbim deci să
intrăm în odihna aceasta, pentru ca nimeni să nu cadă, urmând acelaşi exemplu de
neascultare de cuvânt”. Într-adevăr, trebuie să existe străduinţe şi lupte, numai să băgăm de
seamă ca acestea să fie îndreptate în direcţia potrivită. Acest exerciţiu al
credinţei şi calea pe care intrăm în această odihnă, este o muncă grea. Aceasta
cere la tot pasul călătoriei noastre exercitarea credinţei. Întâi ne-am încrezut
în El pentru iertare şi am primit-o, apoi ne-am încrezut în El cu privire la
îndreptăţire, şi ni s-a dăruit şi aceasta. El ne-a scos afară din groapă şi ne-a
aşezat cu Sine în locuri cereşti. Toate acestea au devenit ale noastre în mod
socotit la începutul cursului nostru creştinesc, dar în mod practic şi
experimental nimic nu este al nostru până nu ni-l însuşim prin credinţă —
“Facă-ţi-se după credinţa ta”. “Să ne grăbim
deci să intrăm în odihna
aceasta” Dulci sunt binecuvântările Sale, bogate sunt promisiunile Sale, dacă avem
credinţă să intrăm în ele, şi trebuie să fie o credinţă permanentă, o credinţă
în opera Sa săvârşită pentru noi. Noi am fost cu totul neputincioşi a ne elibera
de păcatele noastre şi suntem cu totul fără putere să îndeplinim, pentru noi,
îndreptăţirea. Cristos şi numai Cristos, poate face aceste două lucruri pentru
noi. Partea noastră este să ne încredem — să ne ţinem strâns legaţi de El ca la
începutul credinţei noastre. “Să
ne grăbim deci să intrăm în odihna aceasta”, întâi printr-o deplină predare şi
apoi printr-o credinţă necondiţionată. Indiferent care ar putea fi experienţele
noastre, indiferent de greutăţile, de încurcăturile în care am putea ajunge,
dacă noi rămânem statornici în aceşti doi paşi, Domnul ne va conduce pe păşuni
verzi şi lângă ape liniştite, iar noi vom găsi odihnă pentru inimile
noastre. “Să
dea Dumnezeu ca inimile noastre să cunoască tot mai mult acea credinţă
binecuvântată a tăgăduirii de sine, credinţă care toate lucrurile le aranjează
cu Dumnezeu şi care în nici un lucru nu se încrede în carne; credinţă care Îl ia
pe Dumnezeu prin toate greutăţile şi care ne umple de adâncă recunoştinţă şi
care pe noi ne ţine la locul nostru şi toată cinstea şi onoarea o dă lui
Dumnezeu”.
Vestitorul Împărăţiei lui
Cristos din 01.01.1927