MINTEA SPIRITUALĂ ŞI
OMUL NATURAL “Căci toţi cei care sunt călăuziţi de
Duhul lui Dumnezeu sunt fii ai lui Dumnezeu." — Romani
8:14 Izvorul vieţii este
desigur Iehova, şi Scripturile asociază, în mod incontestabil, slujba şi opera
Spiritului lui Dumnezeu cu activitatea şi progresul pentru stabilirea relaţiilor
sfinte permanente cu El Însuşi, pe a cărui singură bază se poate obţine viaţa
veşnică. De aceea un copil a lui Dumnezeu şi moştenitor al îndurării Sale, ar
trebui ca în continuu să aibă interes crescând în cercetarea acestei puteri, ar
trebui să se străduiască să fie umplut cu acea influenţă sau Spirit de sus, ca
singura cale prin care îşi poate menţine legătura cu Dumnezeu şi pe care îşi
poate baza speranţa pentru viitor. Dacă Spiritul Său, care a sculat pe Isus
dintre morţi, locuieşte în voi, atunci veţi avea parte de însufleţirea
corpurilor voastre în evlavie sfântă: în acest fel pune marele apostol acest
lucru înaintea Bisericii. Când acelaşi apostol ne asigură că numai aceia sunt
fiii lui Dumnezeu care sunt conduşi de Spiritul Său, atunci fără îndoială că
trebuie să recunoaştem că
el, apostolul, pune cea mai mare însemnătate pe puterea şi lucrarea Spiritului
sfânt. Mintea spirituală este moştenirea după care trebuie să se străduiască
toţi aceia care vreau să fie plăcuţi lui Dumnezeu şi să fie primiţi de El.
Mintea spirituală înseamnă condiţia sau calitatea de a fi spiritual; şi a fi
spiritual înseamnă a fi dezvoltat sau format în conformitate cu Spiritul
Domnului. În Scriptură, omul natural, nereînnoit, neîndreptăţit, este arătat ca
trupesc sau carnal, adică trăind după dorinţele omului decăzut şi după
aprecierea minţii carnale, care la unii se vede mai mult iar la alţii mai puţin
în comportamentul vieţii lor. În contrast cu acesta, omul reînnoit, regenerat şi
îndreptăţit, este arătat ca spiritual, adică trăind în armonie cu mintea şi
aprecierile Spiritului lui Dumnezeu. Acei care, în umblarea şi experienţele lor, sunt conduşi de Spirit şi
urmează acestuia, sunt arătaţi în mod potrivit ca spirituali sau ca având o
minte spirituală, deoarece Spiritul lui Dumnezeu le îndreaptă gândurile,
intenţiile şi străduinţele spre cele cereşti, adică spre lucrurile care nu se
văd, care aparţin de moştenirea lor eternă cu Cristos, de natura şi răsplata
cerească. — 1 Petru 1:4; 2 Petru 1:4). Cei care umblă conform înclinării şi
con-ducerii minţii naturale sau carnale, sunt arătaţi în mod potrivit ca
persoane naturale sau cu mintea lumească, pentru că mintea naturală sau carnală
se străduieşte după lucrurile materiale ale acestei lumi. În condiţiile decăzute
de acum, această minte este mai mult sau mai puţin depravată, amestecată cu
egoism şi plină de dorinţe şi ambiţii excesive. Aceasta este mintea sau spiritul
care nu conduce la viaţă, ci dimpotrivă, la moarte. — Romani 8:5, 6,
13. Nu judecaţi după cele ce se
văd Pentru poporul lui Dumnezeu nu există lucru mai important decât acela de
a avea clar definite concepţiile şi gândurile scripturale, ca adevăratul lui
statut spiritual faţă de Domnul. Scriptura ne arată clar, că între influenţele
şi puterile care conduc la o viaţă spirituală, şi cele care conduc la o viaţă
naturală sau car-nală, există o mare deosebire. Apostolul Pavel, în epistola sa
către Romani (capitolul 8), răspunde la o presupusă întrebare, cum putem face
deosebirea între cei ce sunt cu mintea nouă şi umblă conform Spiritului şi
ceilalţi. În unele privinţe aceasta poate părea o întrebare grea. Există unii
care nu sunt în Cristos, a căror trupuri sunt mai puţin degradate decât a celor
ce sunt în Cristos; dacă ei s-ar măsura după faptele corpului, s-ar putea
întâmpla că acela care este în Cristos să fie într-o situaţie mai slabă decât
cel care nu este în Cristos. De aceea Domnul îndeamnă pe poporul Său să nu
judece numai după aparenţele exterioare, asigurându-i că unii sunt făţarnici şi
că Dumnezeu se uită în inimă, la intenţii. Astfel apostolul ne produce o bucurie
spunându-ne: “De aceea, de acum încolo nu mai cunoaştem pe nimeni după starea
firească". Prin aceasta el nu ne spune să nu mai dăm nici o atenţie
slăbiciunilor trupeşti, fie în noi înşine fie în alţi membri ai Corpului. Noi
trebuie să ne împotrivim la toate slăbiciunile cărnii, şi adeseori va fi nevoie
în interesul vieţii spirituale să ne tratăm corpurile într-un mod mai aspru; dar
cu toate acestea noi trebuie să facem o deosebire clară între viaţa nouă,
internă şi corpul slab şi muritor; şi trebuie să iubim şi să simpatizăm cu
fratele nostru, în timp ce, atât în interesul lui cât şi al nostru şi al
Bisericii, va fi necesar să ne exprimăm dezaprobarea faţă de conduita sa
rea. Cum putem
cunoaşte pe cel cu mintea
spirituală Explicaţia apostolului, despre cum putem deosebi aceste două clase, arată
că voinţa neregenerată se va gândi la lucrurile cărnii, pe când voinţa
regenerată se va gândi la lucrurile spiritului. Este o mare prăpastie între
aceste două clase, şi în mintea nimănui nu trebuie să fie nici o îndoială, dacă
el este un membru al Bisericii, al Corpului lui Cristos sau nu. Dacă este în
Cristos, atunci el are ambiţii noi, speranţe noi, ţinte noi; şi dacă pentru
scurt timp greşeşte, şi nu trăieşte conform acestei dorinţe şi ţinte noi, atunci
inima sa fiind într-o situaţie dreaptă, el se va înapoia spre standardele
divine. Afecţiunile sale sunt pentru lucrurile care sunt drepte, curate şi bune,
deşi legea păcatului şi a morţii, ca urmare a slăbiciunilor corpului său
muritor, îl asaltează. El nu va fi mulţumit numai cu această condiţie a
preferinţei minţii pentru ceea ce este drept şi cu inima doritoare după
dreptate, necăjindu-se dacă este învins de ispită, ci după cum arată apostolul
în alt loc, el va trata acest lucru atât de adânc şi serios, încât nu numai că
va face tot ce-i stă în putere pentru a repara nedreptatea făcută, ci el se va
îndrepta spre tronul ceresc ca să fie tot mai capabil a-şi învinge puterea
cărnii în mod corespunzător şi să devină tot mai puternic în spirit. Apostolul
îndeamnă pe unii ca aceştia: “croiţi cărări drepte pentru picioarele voastre,
pentru ca cel care şchiopătează să nu se abată din cale, ci mai degrabă să fie
vindecat", să evite ispita şi slăbiciunea, să evite căile ispitei imediat ce le
observă, şi astfel să dovedească faptul că inima lui se străduieşte după
dreptate. El îndeamnă, mai departe, ca întotdeauna afecţiunile lor să fie
îndreptate spre lucrurile de sus, aşa încât lucrurile pământeşti să aibă tot mai
puţină influenţă şi putere de a-i împiedica în calea lor. El îi îndeamnă ca
inima, mintea şi buzele să fie ocupate cu serviciul şi adevărul Domnului, aşa
încât cel rău să afle tot mai puţină ocazie de a-i ispiti şi
înşela. Cei carnali sunt plini de voinţă
proprie Apostolul arată, mai departe, să facem deosebire între mintea carnală şi
mintea care este în armonie cu Dumnezeu, pentru că una este în duşmănie cu
Dumnezeu, iar cealaltă în armonie cu Dumnezeu. Mintea care este în armonie cu
Dumnezeu găseşte plăcere în legea Sa, în dreptate, în curăţenie, în bunătate,
pace, credinţă şi priveşte cu bucurie înainte, îndeplinirea glorioasă a tuturor
speranţelor minunate, însufleţite de acele promisiuni. Mintea carnală (oricât ar
fi de educată şi de bun gust şi sub controlul corpului muritor) nu este în
armonie cu Dumnezeu; ea are ambiţiile sale proprii, planurile sale proprii şi
îşi găseşte plăcerea în acestea, sau se întristează când acestea sunt
zădărnicite; ea îşi clădeşte speranţele şi ţintele în special pe ceea ce se
poate obţine în această viaţă
prezentă; ea nu este în armonie cu Dumnezeu şi nu este în acea stare de inimă ca
să poată primi cu mulţumire tot ce Dumnezeu i-ar trimite, ci mai degrabă ea este
plină de voinţa sa proprie şi nesupusă conducerii divine; ea nici nu poate fi
supusă fiindcă este carnală, şi pentru că în timpul prezent întreaga omenire se
află într-o stare păcătoasă şi înstrăinată de Dumnezeu. Aceste două condiţii ale
minţii sunt în contrast una cu alta, şi apostolul ne asigură că una înseamnă
moarte, adică persoana care are mintea carnală se află încă în starea morţii, că
ea nu a primit pe Cristos, dătătorul de viaţă. “Cine are pe Fiul, are viaţa" şi
de aceea poate simţi bucuria şi pacea minţii noi în Cristos; dar cine nu are pe
Fiul, cine nu s-a predat voinţei Sale, este încă în moarte, încă sub condamnare,
încă străin de Dumnezeu. Pentru a înţelege aceste multe mărturii ale Scripturii, trebuie să fie
reţinut clar în minte că ele nu sunt adresate lumii şi nici nu tratează lucruri
despre ea, ci ele privesc numai pe sfinţi şi vorbesc despre ei. Ele descriu
starea acelora care au trecut din moarte la viaţă, care au ajuns la gândirea
spirituală şi care sunt în contrast cu lumea, care este încă în păcat şi n-a
ajuns în favoarea divină, în contrast cu cei care sunt încă în carne, trăind
după voinţele lor proprii, care încă n-au auzit sau dacă au auzit nu au acceptat
favoarea lui Dumnezeu prin Cristos, şi nu pot să placă lui Dumnezeu, nu pot să
fie iertaţi şi nici să fie consideraţi în favoarea
divină. Unele manifestări care nu dovedesc o
viaţă nouă Îndreptându-şi atenţia către Biserică, apostolul scrie: “Voi însă nu
sunteţi în firea păcătoasă, ci în Duhul, dacă Duhul lui Dumnezeu locuieşte în
adevăr în voi". Apostolul ne arată aici ceea ce face pe cineva să aibă minte
spirituală. Noi posedăm noua minte fiindcă suntem concepuţi din nou, concepuţi
de Spiritul lui Dumnezeu. Noi nu am fost concepuţi din nou până când nu am făcut
un proces de curăţire şi îndreptăţire prin credinţă în sângele lui Cristos, până
când nu am auzit invitaţia de a aduce corpurile noastre ca o jertfă vie, şi până
când primind această invitaţie nu am consacrat tot ce suntem şi ce avem pe
altarul Domnului. Atunci am primit Spiritul lui Dumnezeu; atunci am fost
recunoscuţi ca părtaşi ai Creaţiei Noi în Cristos — nefiind priviţi mai mult ca
fiinţe trupeşti, ci ca fiinţe spirituale. Cât
de evident este deci, că dovada pentru posedarea vieţii noi, spirituale printre
poporul Domnului, nu stă în aceea că ei sunt în stare să înţeleagă la fel
diferitele particularităţi ale credinţei şi nici în aceea că toţi văd la fel
tipurile, parabolele şi simbolurile Scripturii, sau că toţi au aceeaşi
cunoştinţă despre toate profeţiile şi cronologia Bibliei. Dovada vieţii noi nu
poate fi exprimată prin cuvinte, prin aceea că cineva aparţine unui sistem sau
unei organizaţii aici pe pământ, sau prin aceea că ia parte la un serviciu în
oarecare formă specială. Noi trebuie să cercetăm mai departe şi mai profund
semnele şi dovezile care arată că cineva este într-adevăr în legătură cu Cristos
şi a primit viaţa spirituală de sus. Desigur că toţi cei care au mintea lui
Cristos, Spiritul Învăţătorului, vor fi interesaţi de studiul oricărei părţi a
Sfintei Scripturi, fie parabole, simboluri, profeţii, cronologie etc. Dar
nici unul din aceştia nu va
permite să mai fie în sclavia oamenilor şi sistemelor, dacă
el a recunoscut conducerea şi voinţa Domnului în această chestiune. Şi în
ce priveşte participarea în serviciul adevărului, toţi care sunt învăţaţi de
Spiritul Domnului vor recunoaşte responsabilitatea lor personală faţă de Domnul,
de a vesti adevărul, de a da mărturie de valoarea şi frumuseţea sa, de a lăsa
lumina lor să strălucească atât cât este cu putinţă şi li se prezintă ocazii,
separat de mişcările sau sistemele omeneşti. Dar
adevărata probă a uceniciei şi a dovezii indiscutabile, că cineva are o viaţă
spirituală, stă numai în aceea că cineva într-adevăr are Spiritul Domnului.
Aceia care au mintea sau Spiritul lui Cristos vor dovedi prin aceasta că au fost
concepuţi de El; cine nu are Spiritul lui Cristos, acela nu este al Lui. În
acest fel să ne judecăm pe noi înşine şi în acest fel să judecăm pe fraţii
noştri — conform spiritului, după intenţii, după voinţă, nu după reuşită şi nu
după carne. Cât de generoşi trebuie să ne facă aceasta în judecarea fraţilor.
Dacă ei mărturisesc şi arată că-L iubesc pe Domnul, încrezându-se în
sângele Său preţios, iubind lucrurile sfinte, dacă ei iubesc pe fraţi, iubesc
Cuvântul îndurării şi al adevărului şi se silesc să dezvolte roadele Spiritului,
atunci desigur ei sunt fraţi, desigur sunt “în Hristos". Dacă nu au acest
Spirit, dacă iubesc lumea, preferă societatea lumească şi se predau cu totul
ambiţiei şi mândriei vieţii, şi îşi află mulţumirea în acestea, atunci avem un
bun motiv să ne îndoim că ei sunt în legătură cu Domnul, indiferent ce ar putea
recunoaşte. Această trăsătură particulară să fie în special folosită de fiecare
dintre noi ca o probă personală de ucenicie Domnului; şi fiecare din noi, care,
măsurându-se cu această măsură, află că spiritul lumesc creşte în el, trebuie să
simtă că el îşi pierde temelia şi din nou trebuie să se străduiască să-şi
îndrepte dorinţele spre lucrurile de sus şi să crească în
har. Marea luptă în viaţa
creştinului Experienţa creştină confirmă mărturia Scripturilor, că marea luptă a unui
copil al lui Dumnezeu, copil în credinţă, este în ceea ce priveşte supremaţia şi
controlul vieţii spirituale asupra vieţii naturale, trupeşti, aşa cum spune
sfântul Pavel: “mă port aspru cu trupul meu şi-l ţin în stăpânire". În această
privinţă se dă lupta unui creştin în tot cursul experienţelor sale, pe calea
îngustă. Pe de o parte, de partea vieţii noi, spirituale, stau diferitele puteri
şi influenţe ale Domnului, Spiritul Său, îndurarea Sa, adevărul Său — cunoştinţa voinţei Sale, a planului Său
şi a făgăduinţelor Sale nespus de mari şi scumpe. Pe de altă parte, de partea
vieţii trupeşti, sunt diferitele influenţe şi puteri ale lumii, ale trupului
decăzut şi ale adversarului, şi toate acestea sunt în duşmănie cu Dumnezeu şi cu
toţi cei care au o atitudine de partea Domnului. Printre acei care mărturisesc că au renunţat la vechea viaţă trupească şi
au primit o nouă viaţă spirituală în Cristos, se pot găsi diferite grade ale
dezvoltării minţii spirituale. Într-adevăr, de-a lungul Veacului Evanghelic,
puţini şi-au păstrat o adâncă viaţă spirituală şi au ţinut considerabil vechea
natură în stăpânire, prin experienţele lor creştine. Mulţi au manifestat mai
multă sau mai puţină slăbiciune spirituală; au manifestat un spirit de nepăsare
şi de compromis cu carnea, cu mintea naturală, aşa că viaţa lor a arătat un fel
de amestecătură a minţii spirituale şi lumeşti — la un anumit timp o măsură de
devotament faţă de Domnul, iar la alte timpuri o îngăduinţă înclinaţiilor
naturale, dorinţelor şi ambiţiilor. Nu vorbim aici despre marea masă a
creştinătăţii, care pe bună dreptate este mai mult neghină şi nu creştini în
nici un sens, şi care niciodată n-a stat în legătură adevărată cu Domnul. Aici
este vorba de aceia care într-adevăr au crezut în Domnul, exercitând mai mult
sau mai puţin spiritul supunerii, şi prin urmare au fost părtaşi ai vieţii noi
în Cristos. După cum s-a arătat mai sus, între aceştia se poate observa o mare
diferenţă. Două clase reprezentate prin Avraam şi
Lot Unele ilustraţii impresionante ne atrag atenţia asupra persoanelor din
Vechiul Testament, care prezintă în mod general caracteristicile remarcabile a
două clase de creştini care arată mărturia minţii
spirituale. Printre aceste persoane, din a căror vieţi putem trage învăţături, sunt
Avraam şi Lot. Avraam, credinciosul, în general devotat şi supus lui Iehova,
poate pe bună dreptate reprezenta pe creştinii consacraţi pe deplin, credincioşi
şi ascultători. Este adevărat că Avraam a făcut greşeli, şi s-ar putea spune că
de mai multe ori a păşit afară din calea cea dreaptă, dar în general
umblarea sa a fost una a supunerii şi credin-cioşiei faţă de Dumnezeu. Astfel,
cei mai mulţi creştini credincioşi au făcut greşeli, au alunecat şi s-au
poticnit, şi totuşi umblarea lor în general a arătat ascultare şi deplină
consacrare lui Dumnezeu. Dar Lot este descris în Sfânta Scriptură, fără doar şi
poate, ca mai puţin credincios, mai puţin supus, mai puţin smerit şi respectuos
faţă de voinţa şi vocea lui Iehova. El ar reprezenta bine pe un număr
considerabil de creştini care incontestabil sunt mai puţin credincioşi, mai
puţin supuşi, şi cărora le lipseşte în mod considerabil consacrarea. Lot pare a
fi un tip al creştinilor care fac compromisuri, care îngăduie ca mintea
lumească, viaţa lumească, să ocupe o bună parte în mintea şi viaţa lor. Cu
privire la caracterul lui Lot, un scriitor a făcut o observaţie
adevărată: “Lot a “ieşit …din Ur din Caldeea”, dar el a căzut în câmpiile Sodomei.
Chemarea lui Dumnezeu n-a ajuns la inima sa, nici moştenirea lui Dumnezeu nu a
umplut mintea sa. Important gând! Să luăm în considerare acest lucru.
Lăudat să fie Dumnezeu, că pentru fiecare din servii Săi există o cale pe care
luceşte lumina aprobării Sale, şi cea mai mare bucurie a noastră să fie a umbla
pe această cale. Aprobarea Sa este destulă pentru inima care-L cunoaşte.
Desigur, nu întotdeauna va fi posibil să avem aprobarea şi colaborarea fraţilor
noştri; adeseori noi putem fi rău înţeleşi, dar noi nu putem ajuta la aceste
lucruri; “ziua” va descoperi lucrul fiecăruia, şi inima credincioasă poate să
aştepte această zi cu încredere, ştiind că atunci fiecare om va avea “lauda lui
Dumnezeu”. Cearta între păstori Dar
ar fi bine să examinăm, în mod special, care a fost cauza ce l-a făcut pe Lot să
părăsească calea mărturiei publice. În viaţa fiecărui om există un timp de
criză, în care se va face cunoscut pe ce bază stă el, din ce motive lucrează şi
ce scopuri îl animă. Aşa a fost şi cu Lot. El nu a murit în Haran, dar a căzut
în Sodoma. În aparenţă, cauza căderii sale a fost cearta între păstorii săi şi
ai lui Avraam; dar este un fapt că, dacă cineva nu umblă în simplitate şi cu
inima curată va afla uşor o piatră de poticnire, ca să se împiedice. Dacă el nu
o află astăzi, o va afla mâine. Dacă el nu o află aici, o va afla în alt loc.
Într-un sens, cauza aparentă a rătăcirii sale poate fi o problemă mică;
adevărata cauză nu zace la suprafaţă, ci după observaţia generală ea poate să
zacă în camera ascunsă a afecţiunilor şi dorinţelor inimii, unde într-o formă
sau alta se păstrează plăcerea lumească. Cearta dintre păstori putea fi aplanată
uşor, fără vreo pagubă spirituală pentru Avraam sau Lot. Lui Avraam această
ceartă i-a dat o ocazie să-şi manifeste puterea credinţei şi nivelul moralităţii
sale înalte, la care credinţa îl ridică pe posesorul ei. Dar pentru Lot a fost
ocazia să-şi manifeste starea lumească a inimii. Nu cearta a produs atitudinea
lumească în Lot sau credinţa în Avraam; ea numai a descoperit, în cazul
fiecăruia, ceea ce era în realitate. Lot îşi alege singur, Dumnezeu alege
pentru Avraam Aşa
este întotdeauna; controverse şi despărţiri apar în Biserica lui Dumnezeu, şi
mulţi se împiedică în acestea, şi într-un fel sau altul vor fi împinşi înapoi în
lume. Acolo ei pun vina pe controverse şi despărţiri şi păreri contrare, pe când
adevărul este că aceste lucruri au
fost numai mijlocul de a dezvolta adevărata condiţie a sufletului şi a descoperi
înclinaţia inimii. Viaţa lumească a fost în inimă, şi pe o cale sau alta a ajuns
în ea; şi nu dă dovadă de superioritate morală în mustrarea oamenilor şi
criticarea lucrurilor, când rădăcina problemei zace în interior. Nu că
părerile contrare şi despărţirile nu ar fi profund regretabile; desigur
ele sunt. A vedea fraţi discutând contradictoriu în faţa canaaniţilor şi
fereziţilor, desigur este un lucru regretabil şi umilitor. Vorbirea noastră ar
trebui să fie totdeauna astfel: “Te rog, să nu fie ceartă între mine şi tine …
căci suntem fraţi”. Dar întrebarea care se pune mai departe: pentru ce nu şi-a
ales Avraam Sodoma? Pentru ce nu l-a împins pe el cearta înapoi în lume? De ce
n-a fost pentru el aceasta o ocazie de poticnire? Pentru că el a judecat din
punctul de vedere al lui Dumnezeu. Fără îndoială, el a avut o inimă care tot aşa
de puternic putea fi atrasă de “Câmpia Iordanului … bine udată”, ca şi aceea a
lui Lot; dar el n-a îngăduit inimii sale să facă alegerea. El întâi a lăsat ca
Lot să-şi aleagă locul şi apoi a lăsat lui Dumnezeu să aleagă pentru el. Aceasta
a fost înţelepciune cerească. Aceasta este ceea ce face credinţa întotdeauna: ea
îngăduie lui Dumnezeu să hotărască moş-tenirea sa, şi tot aşa ea îngăduie ca El
să facă aceasta bine. Credinţa întotdeauna este mulţumită cu partea ce i-o dă
Dumnezeu. Ea poate zice: “O moştenire plăcută mi-a căzut la sorţi; da, frumoasă
moşie mi-a fost dată”. N-are importanţă unde cade “sorţul”, deoarece după
judecata credinţei el cade întotdeauna în locuri plăcute, fiindcă Dumnezeu acolo
îl aruncă. Omul credinţei, poate uşor permite omului ce umblă prin vedere să-şi ia
ceea ce şi-a ales. El poate spune: “dacă tu te duci la stânga, eu mă voi duce la
dreapta; dacă tu te duci la dreapta, eu mă voi duce la stânga”. Ce frumos se
arată aici nivelul moral şi altruismul, şi în plus ce siguranţă este în această
purtare! Este sigur că oriunde ar fi înclinată dorinţa naturală, nu există nici
cel mai mic pericol ca ea să poată pune mâna pe comoara credinţei. Dorinţa
naturală îşi va căuta partea cu totul în altă direcţie. Dar credinţa îşi adună
comorile sale într-un loc unde dorinţei naturale nici prin gând nu-i trece să le
caute, şi chiar atunci când ar vrea să se apropie de acest loc, ea tot nu poate;
şi dacă ar putea, ea tot nu voieşte. De aceea credinţa este absolut sigură şi
absolut lipsită de interese proprii, când îngăduie dorinţei naturale să-şi ia
ceea ce şi-a ales." Despărţirea se dovedeşte binecuvântare
pentru Avraam Avraam şi Lot se pare că reprezintă bine pe cei spirituali, şi amestecul
dintre cei cu minte spirituală şi respectiv cei cu minte naturală, care la
început dau impresia că sunt atât de strâns uniţi, încât pentru un timp abea se
poate observa vreo deosebire între ei, atât de strâns umblă şi acţionează
împreună şi atât de mult par a fi de aceeaşi minte. Lot, reprezentantul
amestecului minţii spirituale şi naturale, merge un timp cu Avraam,
reprezentantul celor cu mintea spirituală pe calea cea bună, dar în cursul lor
mai departe se poate observa că ei în realitate nu sunt una, deoarece unde
există oarecare măsură de minte naturală sau lumească este sigur că se vor face
cunoscute acele dorinţe şi pofte nesăbuite la care credinţa a renunţat. Un
observator, care evident a cercetat adânc aceasta, ne-a lăsat următoarele
observaţii interesante: “Dumnezeu de la început a ştiut că ei sunt deosebiţi, deoarece Avraam “a
umblat cu Dumnezeu”, dar Lot (se spune deseori) “călătorea împreună cu Avraam”.
Totuşi, mult timp după ce credinţa înţelege că omul vechi trebuie să fie mort,
ea încă se străduieşte, dacă este cu putinţă, să aducă mintea naturală în
armonie cu ea însăşi; luptându-se ca omul dinafară să fie ca şi cel dinăuntru,
cel natural ca şi cel spiritual, deoarece ea se simte înrudită cu acest om
dinafară, spunându-i ca Avraam lui Lot: “suntem fraţi”. Deci credinţa încearcă
mai întâi prin îndurare să-l tragă către supraveghetorul ceresc; renunţând la
aceasta poate fi adevărata cale spre mai mare perfecţiune pentru omul dinăuntru;
în timp ce omului dinafară i se permite să meargă pe drumul său, spiritul
credinţei poate fi mai liber şi are mai puţină
tulburare. Astfel procedeul lui Avraam a scos în evidenţă ceea ce a fost în Lot; în
orice caz, bogăţiile lui Lot au ajutat ca despărţirea să se întâmple; nu că
aceasta a fost cauza adevărată dar a fost motivul pentru ceartă. Avraam şi Lot
erau bogaţi, deşi în feluri diferite: “Lot … avea … oi, boi şi corturi”. Avraam
le avea pe acestea, dar el avea şi mult “argint şi aur”. Omul dinafară poate să
aibă multă bogăţie şi de multe ori are; dar aurul şi argintul, care sunt puncte
mai importante ale adevărului, nu sunt acelea pe care el le obţine, sau chiar le
doreşte. “Oile (turmele în
traducerea K. J. — n. t.)” conduc la ceartă. Ce sunt acestea, decât acele
aplecări trupeşti pe care le aveau Avraam şi Lot, care erau la unul sub
stăpânirea spiritului credinţei, la celălalt sub stăpânirea omului dinafară; iar
gândurile care conduc aceste aplecări şi le opresc să nu se îndepărteze, sunt
“păstorii” care se luptă în acelaşi timp pentru stăpânire. Şi credinţa care nu
posedă, dar aşteaptă putere, cedează pentru un timp, primind descoperiri mai
mari ale intenţiei iubitoare a lui Dumnezeu, ceea ce Lot nu a primit. “Domnul a zis lui Avraam, după ce Lot S-a
despărţit de el: “Ridică-ţi ochii şi, din locul în care eşti, priveşte spre
miazănoapte şi spre miazăzi, spre răsărit şi spre apus; căci toată ţara pe care
o vezi, ţi-o voi da ţie şi seminţei tale pentru totdeauna. … Scoală-te, străbate
ţara în lung şi în lat; căci ţie ţi-o voi da”“". Astfel, când am ajuns această
fază şi Lot se duce — când spiritul credinţei este făcut să simtă despărţirea
sa, chiar şi de mintea sinceră a omului dinafară — atunci vom afla că acolo este
lungimea şi lăţimea către nord şi sud, către vest şi est, în direcţia frigului
şi a căldurii, către lumină şi întuneric, a spaţiului atât de mare despre care
noi până acuma nici n-am auzit. Descrierea minţii spirituale şi
lumeşti Ce
este Lot, am văzut deja. Lăuntric el reprezintă mintea corectă dinafară, care
merge câţiva paşi împreună cu credinţa în direcţia lucrurilor
cereşti. Pe
dinafară, el reprezintă pe aceia în care această minte dinafară este
conducătorul vieţii, a căror suflete trăiesc în lucrurile religioase pe
dinafară. Din această clasă, întotdeauna există unii care încep cu oamenii de
credinţă. Caracterele — Avraam “umblă cu Dumnezeu”, caracterele — Lot
“călătoresc împreună cu Avram”. Aceştia din urmă sunt oameni care fac paşi
adevăraţi pentru că alţii merg înaintea lor, sunt oameni care, mai degrabă,
jertfesc pentru că alţii jertfesc, decât că Dumnezeu îi cheamă să facă asemenea
pas sau un asemenea sacrificiu. Aceştia, mai devreme sau mai târziu, vor arăta
că ei sunt oameni cu gândire dreaptă, dar care sunt cu totul incapabili să umble
unde umblă oamenii de credinţă, părăsindu-i când se află pe calea celor mai bune
lucruri şi fiind destinaţi să conceapă o sămânţă, cum era Moab şi Amon, ca să
fie un spin în coastele oamenilor de
credinţă. Creştini, care-şi
aleg terenul mai de jos Aceasta nu se întâmplă în Egipt, ci imediat ce oamenii de credinţă caută
hotărâţi să urce pe locul mai înalt pe care Domnul l-a promis.
Lot a avut neînţelegeri cu Avraam
în Egipt. În timp ce creştinii sunt
în lume, obiceiurile ei, barierele pe care ea le aşează între om şi om, sunt
destule cu care ei trebuie să lupte pentru a îndepărta cearta dintre fraţi. Pe
lângă acestea, omul natural în timp ce este în lume, află destule ocazii de a
umbla după înclinaţiile sale. Dar când Egiptul este părăsit, atunci fraţii vor
prospera împreună, cum niciodată n-au făcut înainte. Acum vine testul să-şi
dovedească bunăvoinţa, căci puţine lucruri ne pot proba cum ne probează
conflictele cu fraţii noştri. Atunci, lipsa lucrurilor de dinafară îl provoacă
pe omul dinafară. Creştinii cu mintea lumească ştiu aceasta, şi în mod înţelept
îşi aleg terenul mai de jos, unde preferinţele lor naturale îşi află mai bine
ceea ce le corespunde; unde lucrurile exterioare îi împiedică să-şi revină;
unde ei nu se recunosc cum de fapt sunt; unde slăbiciunea lor poate fi
confundată cu tăria şi unde situaţia materială ocupă locul rugăciunii de
mulţumire. Căci, de fapt, noi ştim puţin despre spiritul care locuieşte în noi,
până nu suntem dezbrăcaţi de lucrurile dinafară; atât de mult ne împiedică
aceste lucruri dinafară să cunoaştem ceea ce într-adevăr este în noi. De aceea,
unii niciodată nu ştiu ce fiinţe neliniştite şi egoiste sunt ei, până când
lucrurile care i-au oprit a se recunoaşte pe sine sunt cu totul înlăturate şi
luate de la ei. Alţii, care prin încercări aruncă o privire asupra lor înşişi,
în loc să caute detaliile răului ascuns în ei, pe care pot să-l învingă, caută
mai degrabă să-l acopere, atât faţă de ei, cât şi faţă de alţii, şi pentru a
putea face aceasta, ei căută din ce în ce mai mult lucrurile exterioare. Dar
credinţa este mulţumită să se înveţe pe sine însăşi, dacă prin aceasta poate
cunoaşte mai bine pe Dumnezeu. Ea voieşte mai bine să fie slabă cu Dumnezeu,
decât tare fără El." Amândouă punctele de
vedere Amândoauă punctele de vedere arătate aici, credinţa şi neîncrederea sau a
fi spiritual şi lumesc, ne dau lecţiile lor impresionante. Principala grijă a
lui Avraam a fost să respecte voinţa şi făgăduinţele lui Dumnezeu, şi de aceea
toate interesele egoiste şi lumeşti au fost ţinute în subordonare. La fel este
şi cu creştinul credincios, cu mintea spirituală. În timp ce el are încă în
carnea sa “impulsurile", posibilităţile naturii sale vechi, totuşi datorită
credinţei sale vii, el este în întregime devotat lui Dumnezeu şi toate lucrurile
au fost supuse minţii noi în Cristos; iar motivele şi deciziile vieţii ce
trebuie luate faţă de acestea, el întotdeauna le priveşte din punctul de vedere
al credinţei şi al intereselor eterne. Lui
Lot, dimpotrivă, i-a lipsit credinţa şi astfel a arătat continuu dispreţ faţă de
voinţa şi făgăduinţele lui Dumnezeu, şi de aceea interesele egoiste lumeşti au
pus stăpânire pe viaţa sa. Şi aşa este cu creştinul care are mintea lumească;
viaţa lui este împărţită între lucrurile lui Dumnezeu şi lucrurile egoismului
acestei vieţi. Lipsindu-i credinţa, el nu este deplin devotat lui Dumnezeu, şi
prin urmare motivele sale şi deciziile în viaţă sunt într-o mare măsură din
punctul de vedere al intereselor vieţii prezente — cum ar putea înainta în
această viaţă întocmai ca şi ceilalţi oameni din lume. În cazul lui Lot observăm
cum mintea şi dorinţele sale s-au îndreptat întâi în direcţia Sodomei; apoi şi-a
aşezat corturile spre Sodoma. Asta înseamnă că el a înaintat puţin în direcţia
acestui oraş, până când în cele din urmă s-a hotărât să rămână cu totul
acolo. Cităm, din nou, pe autorul citat mai sus: “Astfel, pentru un timp, calea credinţei este mai izolată. Adevăratul
credincios este mai mult decât oricând îndreptat spre Dumnezeu. Clasa Lot
“alege” după vederea ochilor săi, şi astfel treptat iese din comuniunea celor
evlavioşi pentru a intra în comuniune cu cei neevlavioşi. Şi astfel de suflete,
mai devreme sau mai târziu, trebuie să se despartă. Dacă nu domneşte acelaşi
spirit, atunci nici o legătură sau aranjament nu va putea păstra pe oameni multă
vreme împreună. Fiecare se mişcă spre locul său propriu, urmând o lege pe care
nimeni nu o poate tăgădui — ţărâna în pământ, iar duhul la Dumnezeu, care este
un spirit. Să nu uităm paşii lui Lot. Mai întâi a “văzut”, apoi a “ales”, apoi
“a mers spre răsărit”, cum au făcut şi alţii înaintea lui, apoi “şi-a întins
corturile până la Sodoma”, şi apoi “a locuit” acolo. Într-un cuvânt, el a umblat
prin vedere, după aceea conform egoismului, apoi departe de lumină, apoi aproape
de lumea necurată, şi în sfârşit şi-a aşezat corturile acolo. Aceasta este calea
clasei lui Lot în fiecare vârstă. Şi unii ca aceştia, deşi “îndreptăţiţi” şi
“mântuiţi”, vor fi “mântuiţi”, dar numai “ca prin
foc”". Deşi putem pierde pe fraţi, nu-L
pierdem pe Dumnezeu După ce despărţirea s-a întâmplat se arată Domnul, nu acelui îndreptăţit
care merge spre Sodoma, ci aceluia care rămâne încă pe calea credinţei. Domnul
se apropie de aceste suflete, pe care fraţii le-au părăsit, pentru a le spune că
dacă vor rămâne pe temeiul făgăduinţei nu-l vor pierde pe El. “Domnul a zis lui Avram, după ce Lot s-a
despărţit de el: “Ridică-ţi ochii”“, ca şi cum ar fi dorit să zică, Lot şi-a
ridicat ochii după plăcerea sa proprie; el a văzut ceea ce putea să vadă din
punctul său de vedere. Dar tu ridică-ţi ochii şi te uită din punctul Meu de
vedere. “Din locul în care eşti, priveşte spre miazănoapte şi spre miazăzi, spre
răsărit şi spre apus”. Nu te teme să priveşti acolo de unde vine răceala şi nici
acolo unde este locul căldurii, nici către lumină şi nici către întuneric. Cât
de puţin ştii tu despre toate acestea, dar “toată ţara pe care o vezi, ţi-o voi
da ţie”. Să observăm progresul în descoperirea făgăduinţelor. Întâi a fost
făgăduinţa cu privire la ţară, “ţara pe care ţi-o voi arăta”; apoi după ce a
ajuns în această ţară, făgăduinţa zice: “toată ţara pe care o vezi, ţi-o voi da
ţie şi seminţei tale pentru totdeauna”. Apoi urmează îndemnul: “Scoală-te,
străbate ţara” — învaţă prin experienţe ce înseamnă aceasta — “în lung şi în
lat; căci ţie ţi-o voi da”. Acesta este un alt stadiu al credinţei; şi încercând separarea, aşa cum
este descrisă aici, atât înăuntru cât şi înafara lumii, ea este o experienţă pe
care noi trebuie s-o avem dacă vrem să cunoaştem lucrurile mai bune. Desigur,
cel ce-n felul acesta pierde fraţii sau copiii sau ţara, el le primeşte acestea
însutit". Vestitorul Împărăţiei lui
Cristos din 01. 09. 1927