PĂZIŢI PRIN PUTEREA LUI
DUMNEZEU “ … la o moştenire nestricăcioasă şi
nepătată şi care nu se poate veşteji, păstrată în ceruri pentru voi. Voi sunteţi
păziţi de puterea lui Dumnezeu,
prin credinţă, pentru mântuirea gata să fie descoperită în timpul de la urmă."
— 1 Petru 1:4,
5 Cât de minunate sunt şi
cum ne dau asigurare
declaraţiile repetate ale Învăţătorului despre credincioşia Sa pentru cei care
sunt ai Lui. Şi ce interes adânc se descopere, pentru fiecare în parte, în
cuvintele Sale: “Şi voia Celui care M-a trimis este să nu pierd nimic din tot ce
Mi-a dat El, ci să-l înviez în ziua de la urmă." (Ioan 6:39). Prin aceste
cuvinte nu recunoaştem numai marea Sa iubire faţă de noi într-un mod personal,
ci mai vedem şi sentimentul Său plin de responsabilitate faţă de Dumnezeu cu
privire la păstrarea tuturor acelora care sunt încredinţaţi îngrijirii Sale. Ca
Păstorul nostru, El şi-a luat răspunderea pentru noi considerând fiecare oaie
preţioasă Tatălui, şi prin toate schimbările în rău, care intervin în viaţa
fiecăruia, El nu poate fi niciodată necredincios faţă de responsabilitatea Sa.
Ce asigurare este aceasta pentru noi, care suntem păstraţi sub această grijă
protectoare! Ne gândim la iubirea care este în inima lui Isus pentru Tatăl Său
şi ne amintim cât de mare este acea iubire care-L conduce în plăcerea Sa să o
demonstreze. Aceasta este acea iubire care ne păzeşte permanent pentru că este
voinţa lui Dumnezeu ca El să facă aşa. Ne gândim, din nou, la iubirea Sa
personală faţă de noi şi despre care nu ne va lăsa să ne îndoim, pentru că a
mărturisit: “… cine Mă iubeşte, va fi iubit de Tatăl Meu. Eu îl voi iubi şi Mă
voi arăta lui". “Cum M-a iubit pe Mine Tatăl, aşa v-am iubit şi Eu pe voi." —
Ioan 14:21; 15:9. Nu
sunt aceste două declaraţii cele mai puternice influenţe care operează în inima
Domnului nostru în favoarea noastră? Nu ne dau acestea mângâiere puternică în
fiecare zi înnorată şi întunecată, cât şi asigurarea când “viaţa se scurge
într-un cântec fără sfârşit", că El niciodată nu ne va neglija şi nici nu ne va
părăsi? Pe de o parte este plăcerea Sa, în ascultarea supremă faţă de voinţa
Tatălui şi pe de altă parte iubirea Sa “care depăşeşte orice iubire" pentru
aceia, pe care Tatăl I-a dat Lui. Într-adevăr ce ne-ar putea spune El mai mult
decât ceea ce ne-a spus, nouă celor care suntem păziţi de puterea lui
Dumnezeu. Dar
pentru a ne bucura de această putere păzitoare, despre care scrie Petru în
textul nostru, trebuie să respectăm şi să apreciem ceva înainte. Această pază
este privilegiul numai pentru aceia, care sunt puşi de-o parte “prin sfinţirea
Duhului, spre ascultarea şi stropirea cu sângele lui Isus Hristos". Restricţiile
sunt fără doar şi poate fixate în preştiinţa lui Dumnezeu, şi singura uşă de
intrare este poarta strâmtă a sfinţirii, a punerii de o parte, a separării.
Atunci când s-a intrat pe acea poartă şi “nădejdea vie" operează prin “puterea
lui Dumnezeu, prin credinţă" ca să înainteze scopul predestinat al iubirii divine,
are loc o însuşire din ce în ce mai mare a credinţei binecuvântate a “moştenirii
nestricăcioase şi nepătate şi care nu se poate veşteji". Pe măsură ce iubirea
lui Isus care acţionează spre a fi păstraţi pentru Tatăl şi pentru Sine Însuşi
se uneşte în afecţiunile noastre cu iubirea adâncă ce sporeşte tot mai mult faţă
de Ei, cât de dornice şi active vor deveni puterile noastre de a ne-o însuşi.
Apoi ce rezultat binecuvântat! — O dorinţă fierbinte după separare cât şi o
siguranţă crescândă de a fi păziţi în locuinţa tainică a Celui-Prea-Înalt.
Dumnezeu te
poate încerca în cuptorul de
foc După ce ne-a amintit tot ce Dumnezeu a făcut posibil pentru noi,
chemându-ne la această moştenire, Petru se grăbeşte să ne facă atenţi asupra
încercărilor de credinţă care ne ameninţă. Noi trebuie să aşteptăm felurite
ispite — da, vor fi timpuri de tristeţe din cauza greutăţii încercărilor pe care
trebuie să le suportăm. Petru este, de asemenea, demn de încredere,
atenţionându-ne că acestea vor fi neobişnuit de severe din când în când, pentru
că, dacă noi nu suntem informaţi despre scopul lui Dumnezeu în legătură cu
aceste experienţe, va fi un pericol de a le considera ciudate şi în dezacord cu
promisiunea supravegherii prin iubirea şi grija Sa. Dar noi, cei de astăzi, nu
putem trece cu vederea dovezile nenumărate ale credincioşiei lui Dumnezeu, numai
dacă din cauza necredinţei şi împietririi inimii închidem ochii faţă de
experienţele trecute şi intenţionat nu ne gândim la bunătatea şi îndurarea care
ne-au însoţit în tot timpul vieţii noastre. Nu suntem noi favorizaţi în mod
deosebit prin aceea că am ajuns atât de departe pe fluviul timpului, încât putem
reprivi acţiunile lui Dumnezeu din toate veacurile? Comparaţi avantajele noastre
cu ale lui Avraam, când a fost chemat la o viaţă deosebită numai în baza
credinţei. Ce cunoştinţe de fapte eroice ale credinţei au putut să-l întărească
pe el? Cât de puţine exemple au fost înainte de Daniel şi de prietenii săi
credincioşi, când li s-a pretins să creadă că moartea în cuptorul de foc şi în
groapa leilor au fost tocmai potrivite pentru cel care se încrede în iubirea şi
grija lui Dumnezeu. Cu un aşa mare nor de martori ce ne înconjoară, am putea noi
face altceva decât să ne rugăm fierbinte ca să nu slăbim în a ne dovedi tari în
credinţă? Cât de neobişnuit este că noi, credincioşii din timpul prezent, să fim
mai slabi în Domnul şi în puterea tăriei Lui, decât cei care au triumfat atât de
glorios într-o vârstă când descoperirile lui Dumnezeu au fost cu mult mai puţine
şi a căror răsplată va fi neasemănat mai mică decât a celui mai mic din
Împărăţia cerească. Uitându-ne înapoi la unele dintre caracterele nobile ale trecutului, a
căror descriere ne dă dovada indiscutabilă că Dumnezeu pe ai Săi îi va păzi în
toate împrejurările, câştigăm multă “înţelepciune în dreptate" şi o mare
întărire a credinţei noastre. Observând, în aceste exemple ale credincioşiei
supuse, legăturile care există între încercările de astăzi şi ocaziile
favorabile din trecut, vom fi ajutaţi să înţelegem bine lucruri care altfel ar
fi aşa de inexplicabile; pentru că, deşi rareori am recunoscut, la timp,
purtarea noastră faţă de încercările orânduite de Dumnezeu în prezent, ea va fi
hotărâtoare pentru purtarea noastră în încercările zilei de mâine, deşi
încercările zilei de mâine pot să aibă loc numai după mai multe luni, sau mai
mulţi ani. La anumite timpuri, roata sorţii poate să se învârtă foarte încet,
dar se va învârti atâta vreme cât caracterul înregistrează cu precizie gândurile
inimii şi faptele vieţii. Acesta desigur va fi întotdeauna aşa, pentru că legea
cauzei şi efectului este stabilită de Dumnezeu. Pregătiri pentru încercări
viitoare În
zilele de la început, poate am cântat: “Îndrăzneşte a fi un Daniel, îndrăzneşte
a rezista singur". Dar ne-am amintit noi oare întotdeauna, cum s-a întâmplat că
Daniel singur a putut să reziste? Nu numai Daniel ci şi cei trei tovarăşi
devotaţi ai săi au fost credincioşi în încercări la fel de critice, şi de aceea
ei au devenit pentru noi, de asemenea, pilde remarcabile de urmat. Secretul
fundamental al vitejiei şi al credincioşiei acestor oameni, fără îndoială a fost
în legătură cu conduita lor încrezătoare datorită unei încercări mai dinainte.
Ne amintim că după ce a început robia lui Israel, Nebucadneţar a pus pe aceşti
patru tineri prizonieri la un învăţământ special, ca să fie pregătiţi pentru
locuri de răspundere în împărăţie. Imediat aceşti israeliţi adevăraţi au arătat
ei înşişi că au avut o admirabilă putere de carater. “Împăratul le-a rânduit
pentru fiecare zi o parte din alimentele alese de la masa lui şi din vinul pe
care îl bea el, ca să-i hrănească timp de trei ani, după care urmau să stea
înaintea împăratului. … Daniel s-a hotărât în inima lui să nu se întineze cu
alimentele alese ale împăratului şi cu vinul pe care-l bea împăratul şi a rugat
pe căpetenia famenilor să nu-l silească să se întineze." (Daniel 1:5, 8). Deşi
în textul citat este menţionat numai Daniel singur, totuşi descrierea arată
clar, că şi tovarăşii săi s-au unit cu el în această hotărâre, ca să nu se
“întineze". În mod vizibil aceşti oameni, deşi erau prizonieri, nu au permis o
ştirbire a devotamentului lor faţă de legea lui Dumnezeu, şi deci ei nu s-au
gândit că schimbarea împrejurărilor ar fi o justificare suficientă pentru a se
supune la tot ce regele ar aştepta de la ei. Ei, mai degrabă, au hotărât că
tocmai aceste condiţii au fost cele care să facă necesară separarea lor pentru a
nu se “întina". Amintindu-ne obiceiul din timpul acela, şi cum era omorât acela care nu
era pe placul regelui când voinţa sa nu era îndeplinită, putem observa că acesta
nu a fost un lucru mic, ca ei să se hotărască la o astfel de purtare. Însă
dorinţa lor cea mai mare a fost ca să rămână liberi de orice întinare, iar
aprobarea lui Dumnezeu au pus-o mai presus de viaţa lor. Şi ce rezultate
plăcute: “Dumnezeu a dat acestor patru tineri cunoştinţă şi pricepere în tot
felul de scrieri şi în înţelepciune; şi Daniel avea pricepere în toate viziunile
şi în toate visele" (versetul 17). Acesta este întotdeauna procedeul lui
Dumnezeu cu aceia care Îl onorează pe El. ““… nu vă atingeţi de ce este necurat
şi vă voi primi. Eu vă voi fi Tată şi voi Îmi veţi fi fii şi fiice”, zice Domnul Cel Atotputernic." “Cine este
omul care se teme de Domnul?
Aceluia Domnul îi arată calea pe
care trebuie s-o aleagă." (2 Corinteni 6:17, 18; Psalmul 25:12). În timpul de
strâmtorare, al încercărilor din urmă, El va ascunde pe unii ca aceştia în
cortul Său: “Căci El mă va ocroti în coliba Sa în ziua necazului, mă va ascunde
sub acoperişul cortului Său şi mă va înălţa pe stâncă." (Psalmul 27:5). Ei vor
fi păziţi prin puterea lui Dumnezeu, pentru mântuirea gata să fie descoperită în
timpul din urmă. După cum s-a întâmplat cu Daniel, tot aşa se întâmplă cu
sfinţii din zilele de pe urmă. Caracterul dezvoltat în timpul şcolarizării, are
ceva de a face cu hotărârea cursului acţiunilor, când mai târziu suntem puşi
faţă în faţă cu problemele întortochiate ale vieţii şi morţii.
El este în
stare să vă păzească de
cădere În
textul de la început, Petru ne aminteşte că noi vom fi păziţi prin puterea lui
Dumnezeu, şi aceasta este un lucru important. O, cum mulţi, în timpurile de
linişte, s-au lăudat îmbrăcând armătura,
numai ca după aceea să arate un exemplu dureros de nestatornicie, de
încredere în sine şi slăbire în a-şi aminti că numai aceia care sunt “tari în
Domnul" pot nădăjdui să scape de vicleniile Adversarului. Oricât ar fi de
însemnate puterile minţii noastre naturale, oricât de mare ar fi capacitatea
noastră ca exponent al adevărului
prin viu grai şi prin scris — totuşi noi suntem cu totul nepotriviţi pentru
serviciul lui Dumnezeu, dacă nu vine asupra noastră puterea Spiritului sfânt,
pentru a ne sfinţi vieţile şi a ne întări împotriva capcanelor puse pentru
picioarele noastre! Măsura puterii noastre spirituale — puterea lui Dumnezeu în
vieţile noastre — va fi exact în măsură proporţională cu curăţirea noastră de
toate murdăriile trupului şi spiritului, şi aceasta trebuie să cuprindă o
evaluare adevărată a lucrurilor noastre în întregime inutile, înafara unei
adevărate rămâneri în Cristos. Într-adevăr, noi nu putem primi nici o putere
pentru a suporta încercarea, şi nici nu putem face vreo lucrare spirituală, până
când puterea divină nu poate să lucreze în o viaţă consacrată şi condusă de
Spiritul sfânt. Scriptura ne aminteşte că “destoinicia noastră este de la
Dumnezeu"; de aceea toată încrederea în înţelepciunea proprie, în talente, în
propria capacitate intelectuală sau în propriile puteri de argumentare sau
convingere sau atracţie, înseamnă a ignora adevărul fundamental, şi unele căderi
ruşinoase pot fi necesare să ne trezească la recunoaşterea acestui fapt.
Pavel scriindu-i lui Timotei îi aminteşte că “într-o casă mare nu sunt
numai vase de aur şi de argint, ci şi de lemn şi de pământ. Unele sunt pentru
cinste, iar altele pentru dispreţ. Deci, dacă cineva se curăţeşte de acestea, va
fi un vas spre cinste, sfinţit, folositor Stăpânului său, pregătit pentru orice
lucrare bună." (2 Timotei 2:20, 21). Aceasta este numai o repetare a ceea ce s-a
spus mai sus; aceasta vrea să ne înveţe că dorinţa puternică neomorâtă,
mânjitura trupească sau spirituală tolerată în viaţă va fi o bună piedică pentru
înţelegerea spirituală şi o piedică în serviciul care aduce rod spre viaţă
veşnică. În vechiul Israel a existat o lege, conform căreia ei trebuiau să-şi
aducă “darurile de mâncare într-un vas curat la casa Domnului". Dacă vasul nu era curat,
atunci trebuia să fie aruncat, ca “un vas fără preţ", şi jertfa nu era primită
de Domnul. Aceeaşi lege rămâne neabrogată în Cartea Legii lui Cristos. Cu mult
înainte ca această lege să fie emisă de apostol, principiile ei au fost
respectate în vieţile celor patru tineri prizonieri în Babilon care s-au hotărât
să se menţină nepătaţi, şi relatarea despre ei a fost scrisă pentru îndemnarea
noastră, la care au ajuns sfârşiturile veacurilor. Nu vom da noi atenţie
acesteia? Înţelepţii vor
înţelege şi vor lumina ca
luminile Putem găsi puternică dovadă în viaţa lui Daniel şi a tovarăşilor săi, în
sprijinul gândului amintit mai sus, şi anume, că ocaziile date de Dumnezeu de
care ne-am bucurat în zilele noastre pentru dezvoltarea caracterului trebuie să
fie primite ca experienţe pregătitoare pentru încercările viitoare. După cum am
văzut, ei au fost în împrejurări în care ar fi fost foarte uşor să facă
compromis sau să se coboare la nivelul de viaţă al împrejurărilor în care
trăiau, dar ei n-au făcut acest lucru. Fără îndoială ei au fost consideraţi de
către tovarăşii lor cei mai apropiaţi ca extremişti şi nebuni; şi fiindcă omul,
în asemenea cazuri puţin se schimbă, ei probabil au suferit dezaprobarea unora
dintre fraţii lor, a căror mod de acţiune ar fi unul mai puţin deosebit de al
altora, unul al compromisului. Dar respingerea bucatelor regelui şi păstrarea
curăţeniei lui, l-au pregătit pe Daniel pentru ziua când “visul regelui" a dus
la un moment critic în viaţa sa şi a tovarăşilor săi. Da, şi acesta a fost un
moment critic, din care era numai o cale de scăpare, să fie în comuniune
neîntârziată cu Dumnezeu. Această comuniune a dus la un rezultat în care el a
experienţat o asigurare binecuvântată a iubirii şi supravegherii divine şi prin
înţelegerea clară a visului, el însuşi a devenit eliberatorul
celorlalţi. “Secretul Domnului este
pentru cei ce se tem de El" (Psalmul 25:14; trad. New American Standard Bible —
n. t.). Cât de minunat este aceasta exemplificat în cazul pe care tocmai îl
tratăm. Regele a fost tulburat din cauza unui vis ciudat care, deşi l-a uitat
i-a tulburat foarte tare pacea sufletească. După cum era obişnuit în astfel de
împrejurări, regele a chemat pe toţi înţelepţii şi le-a trasat sarcina să-i
amintească visul şi să-l interpreteze. Se înţelege, ei n-au putut face acest
lucru, şi de aceea regele i-a înlăturat condamnându-i la moarte. În clipa aceea
s-a descoperit unul despre care nimănui nu i-a venit în minte, că el ar putea fi
capabil să ajute. Daniel a fost adus înaintea regelui, şi el imediat a onorat pe
Dumnezeul său prin aceea că a făcut cunoscut că toată înţelepciunea pe care o
poate avea este datorită legăturii sale cu Dumnezeul lui Israel. Obţinând un
timp de răgaz, el s-a întors la tovarăşii săi şi i-a rugat “să ceară îndurarea
Dumnezeului cerurilor pentru această taină, pentru ca Daniel şi însoţitorii lui
să nu piară odată cu ceilalţi înţelepţi ai Babilonului". Daniel, “omul
preaiubit", învăţase către cine trebuie să se îndrepte pentru soluţionarea
acestor probleme. El s-a îndreptat către singura sursă de iluminare şi ajutor.
El a învăţat să nu se încreadă în om “a cărui suflare este în nările sale" (Isa.
2:22), ci a mers în singurul loc unde poate fi sigur înţeleasă voinţa lui
Dumnezeu — în singurătatea rugăciunii. Este un Dumnezeu în cer care cunoaşte toate problemele noastre şi care
Îşi îndeplineşte planurile Sale printre toate încurcăturile care stau în calea
noastră. Desigur, El ne-ar fi putut scuti de multe responsabilităţi în ceea ce
priveşte înaintarea cauzei Sale în lume şi, poate, ar fi putut să întocmească
planul Său în aşa fel ca să fie doar o problemă de distrugere, când fructele
rele ale erorii ar rări rândurile poporului Său deosebit. Dar planul lui
Dumnezeu cuprinde recunoaşterea de către noi a unor responsabilităţi foarte
importante. Într-o anumită măsură noi toţi suntem păzitorii fraţilor noştri, şi
în Daniel cât şi în Pavel avem exemple excepţionale, în ce priveşte împovărarea
inimilor noastre pentru cei ce călătoresc pe aceeaşi cale îngustă cu
noi. Să
nu trecem, deci, cu vederea cum adeseori se întâmplă, o trăsătură foarte
importantă a îngrijirii lui Dumnezeu pentru poporul Său. Când Biserica se
confruntă cu probleme, cât de uşor se întâmplă că uităm lecţia care ne poate
învăţa această parte a istoriei lui Daniel. Atunci când este nevoie de o clară
înţelegere, putem fi siguri că Dumnezeu nu s-a lăsat fără o mărturie pe pământ.
Undeva se va găsi un Daniel, un Hanania, un Mişael şi un Azaria, a căror nume
vor fi cunoscute prin virtuţile vieţii lor. Acelora, care au destulă credinţă,
destul devotament, destulă tăgăduire de sine, destulă sfinţenie pentru a se
separa de toate interesele compromiţătoare, Dumnezeu le va arăta îndeplinirea
făgăduinţelor legământului Său. Aceştia vor avea lumina vieţii lor prin toate
încurcăturile. Desigur, Dumnezeu va face dreaptă calea tuturor acelora care
umblă cu El în sfinţenia prezenţei Sale; da El îi va conduce cu ochiul Său. Ce
influenţă salvatoare pot fi asemenea caractere în
Biserică! Mare putere are rugăciunea fierbinte a
celui drept Când vom cunoaşte totul şi întreaga istorie a Bisericii va fi cunoscută,
fără îndoială vom recunoaşte că de mai multe ori, când vrăşmaşul a pregătit
curse subtile sau pur şi simplu s-a năpustit cu un puhoi de atacuri, salvarea nu
a venit de la vreo putere hipnotică, prin care cel rău ar fi fost învins şi
dezamăgit, ci prin strigătele tari şi lacrimile unui eroic Daniel la care nu
ne-am gândit, care au fost auzite dintr-o cameră închisă, de rugăciune. Da,
atunci poate vom recunoaşte, că multe din progresele noastre în serviciul
rodnic, au fost pur şi simplu răspunsul lui Dumnezeu la vreo rugăciune
stăruitoare pentru Sion. De asemenea, atunci — fără îndoială — vom vedea
că multe din planurile noastre frumoase, prin care noi am gândit că am realizat
mult, n-au fost distruse cu totul de către un duşman răutăcios al Bisericii,
numai pentru că unele suflete apăsate şi-au dat seama de nevoia specială a
rugăciunii. Deoarece nu se poate contesta, că atunci când duşmanul este cel mai
activ, aceia care au umblat cel mai aproape de Dumnezeu, vor simţi cei dintâi
prezenţa sa. Când Domnul va fi judecat pe poporul Său şi “Ziua" în care
“lucrarea fiecăruia va fi dată pe faţă", va fi venită — şi aceasta este chiar
acum — cine va fi cel mai capabil să înţeleagă situaţia complicată? O, vor fi
aceia care au preţuit şi au respectat mai mult decât orice rugăciunea, sfinţirea
şi credincioşia faţă de adevăr. Când despre un lucru sau o mişcare Spiritul
sfânt trebuie să scrie cuvântul: “I-Cabod", ceea ce înseamnă “nu mai e slavă",
atunci numai oameni ca Daniel, oameni de rugăciune, separaţi de lume şi nepătaţi
vor fi pregătiţi să interpreteze exact “cauza şi efectul". Şi tocmai în astfel
de situaţii trebuie să acţioneze aceste caractere pentru Dumnezeu şi pentru
poporul Său, după cum este dorinţa lui Dumnezeu. Oamenii care au înţelegere
spirituală, desigur trebuie să fie oameni de rugăciune, şi oamenii de rugăciune
trebuie în mod sigur să fie umiliţi, conştienţi de propria lor nevrednicie şi
slăbiciune. Fireşte, nu totdeauna vor fi consideraţi astfel de către alţii, dar
Dumnezeu trebuie să-i ştie pe unii ca aceştia, şi El, sigur va şti cum neîncetat
ei îşi mărturisesc imperfecţiunile la picioarele Sale. Un astfel de caracter a
fost Daniel. Viaţa sa, viaţa separată, a făcut posibilă o interpretare a
visului, şi descoperirea l-a condus la rugăciune şi în rugăciune el a fost
umilit; şi el s-a rugat nu numai pentru el, ci şi pentru fraţii săi. Cât de
frumos se arată acest lucru în rugăciunea sa pentru alţii pe care o găsim în
capitolul 9. La sfârşitul acestei rugăciuni citim cuvintele: “Pe când încă
vorbeam şi mă rugam, îmi mărturiseam păcatul meu şi păcatul poporului meu Israel
şi îmi aduceam cererile înaintea Domnului, Dumnezeului meu, pentru
muntele cel sfânt al Dumnezeului meu". Acesta a fost, desigur, un mare patriot
întocmai cum a fost necesar în timpul acela. Dar, câţi dintre fraţii contemporani lui Daniel au avut spiritul de
căinţă al lui? Oare mulţi dintre ei au fost de partea sa şi s-au unit în
rugăciune cu el pentru Israel? Cu siguranţa a fost aşa. “Dar, cât de puţin vor
fi înţelese şi preţuite judecăţile şi faptele credinţei, când treburile merg în
jos în poporul lui Dumnezeu! Aceasta se poate constata în fiecare pagină a
istoriei lui Israel şi noi, de asemenea, putem spune, că şi în fiecare pagină a
istoriei Bisericii. Calea copilărească a credinţei este ascunsă de ochii
omeneşti; şi dacă servii lui Dumnezeu cad într-o stare carnală joasă, nu pot să
înţeleagă ce stă la baza puterii aceluia care într-adevăr umblă prin credinţă.
În anumite privinţe el va fi rău înţeles şi faptele sale vor fi atribuite unor
motive rele; el va fi învinuit că voieşte să se facă important, că el acţionează
de capul lui. Cel care vrea să oprească un pericol, trebuie să se aştepte la
toate aceste lucruri, când situaţia este slabă. Din cauză că majorităţii îi
lipseşte credinţa, un astfel de om este lăsat singur, şi când este provocat să
lucreze pentru Dumnezeu el este, în mod sigur, rău înţeles." Totuşi când vin
momentele critice, cea mai clară viziune, cea mai adâncă percepţie, cea mai
liniştită judecată, cea mai spirituală diagnoză se va găsi la aceia care şi-au
plecat genunchii în rugăciune cel mai mult şi şi-au mărturisit păcatele cel mai
sincer şi a căror cea mai mare şi mai sinceră dorinţă a fost o viaţă curată şi
separată. Dumnezeul nostru, căruia îi
slujim Continuând studiul nostru despre aceste caractere exemplare de demult,
suntem impresionaţi de învăţăturile care urmează una după alta. După cum refuzul
de a se murdări mâncând din “alimentele alese ale împăratului", l-au pregătit pe
Daniel şi pe tovarăşii săi să facă faţă încercării venite prin “visul
împăratului", tot aşa, pe rând, aceste două întâmplări i-au întărit pentru
încercarea în legătură cu “statuia de aur". Acel test următor va avea de-a face
cu felul lor de adorare şi cu serviciul pentru Dumnezeu. Aceasta va oferi o
ocazie de a se dezvălui idealurile, cauzele şi principiile de care au fost
influenţaţi. Aceasta, de asemenea, va fi mărturia lor pentru Dumnezeu pe o scară
cu mult mai largă decât s-ar fi dat pe oricare altă cale — da, ei vor fi un fel
de martori, a căror mărturie este în toate timpurile cea mai eficientă — vieţi,
care mărturisesc “în dovedirea Duhului şi a puterii". Aici, iar le-a fost
oferită o mare ocazie de a face un compromis. Pentru ei ar fi fost un lucru mic
să fi găsit o cale de scăpare în ce priveşte adevărata închinare la chipul pus
înaintea lor. S-ar fi putut găsi argumente să treacă sub tăcere acest
lucru, să iasă din încurcătură în mod înţelept, pentru a nu protesta public. Dar
noi vedem încă o dată importanţa unei hotărâri încrezătoare în a stabili
problemele despre drept şi nedrept avându-L, primul în minte, pe Dumnezeu. Tot
astfel a făcut şi David, după cum el însuşi mărturiseşte: “Am necurmat pe Domnul înaintea mea; pentru că El este
la dreapta mea, nu mă voi clătina". Un scriitor bine cunoscut comentând acţiunea
hotărâtă a acestor tineri credincioşi şi multele învăţături ce ni le dă această
istorisire, spune urmă-toarele:
“În
faţa tuturor acestora străluceşte, în litere de aur, că există un Dumnezeu
atotputernic, viu şi independent, care nu poate fi împiedicat de legile naturii
şi nu este împiedicat de forţele naturii, al cărui Cuvânt este scris în Cartea
Sa, a cărui ochi sunt asupra servilor Săi demni de încredere, şi care niciodată
nu-i va părăsi pe cei ce şi-au pus încrederea în
El! Din profunzimea acestei
istorisiri vine ordinul, că dacă regii sau demnitarii sau conducătorii bisericii
sau statului sunt împotriva legilor lui Iehova sau cer supunere contrar
Cuvântului Său, sau încearcă să încalce conştiinţa sufletului omenesc, nici un
om adevărat al lui Dumnezeu nu va îndrăzni să se supună lor, nici nu vor fi
învinşi datorită credincioşiei lor, orice pedeapsă şi-ar atrage. … Şi tot acest
aranjament ne aduce în minte adevărul că singurul lucru, care într-adevăr ajută,
sunt principiile neînduplecabile. Aceasta nu pentru rezultate imediate. În cele
din urmă Dumnezeu va aranja toate bine pentru cei ce rămân statornici în adevăr
şi în datoriile lor. La sfârşitul căii lor vor fi adevăraţi eroi şi nu vor
pierde răsplata". Scriitorul acesta a accentuat unele puncte mai importante. Cât de
adevărat este aceasta, că “nici un om adevărat a lui Dumnezeu" nu-şi poate
încredinţa conştiinţa sa la un altul. Dacă aceasta se întâmplă, atunci trebuie
să urmeze, în mod inevitabil, o deviere de la principiile unei adorări curate
lui Dumnezeu, deoarece nu poate fi nici un înlocuitor pentru obligaţia personală
faţă de Dumnezeu. Şi o astfel de deviere este o trădare a Spiritului sfânt,
trădare a Bibliei, trădare a acelora pe care-i facem să se poticnească, şi
împotriva intereselor noastre eterne. Cu cât mai bună este pilda lui Şadrac,
Meşac şi Abed-Nego. Cu cât este mai bine a fi întăriţi împotriva “fricii de
oameni" şi a instabilităţii având principiile dreptăţii aşa de stabilite în
caracter, încât supunerea ar fi spontană. “Îndrăzneşte a fi un Daniel,
îndrăzneşte să stai singur!" Un
alt punct accentuat de către scriitorul tocmai citat, este declaraţia că
“singurul lucru ce ajută, sunt principiile neînduplecabile". Dacă uităm
aceasta, foarte probabil vom fi
deviaţi şi ne vom îndrepta atenţia în altă direcţie prin influenţele din jurul
nostru de a face compromisuri. Întocmai după cum busola unui vapor poate fi
deranjată de fierul care intră în structura vaporului, tot aşa se întâmplă şi
creştinului, serviciul şi închinarea lui pot fi uşor direcţionate greşit şi pot
deveni o tristă încălcare a probei amănănunţite a Domnului în privinţa iubirii
şi ascultării. “Dacă Mă iubiţi păziţi poruncile Mele". “Oile Mele ascultă glasul Meu",
“… ele nu merg după un străin". Pentru ca cucernicia şi serviciul nostru divin
să rămână în direcţia corectă, trebuie să ne uităm la Domnul nostru şi numai de
El să ne temem. Da, întotdeauna să ne amintim că “ascultarea face mai mult decât
jertfele şi luarea aminte mai mult decât grăsimea
berbecilor". Spiritul adevărat al
evlaviei Se
va observa că în cele spuse mai sus, nu am încercat să arătăm vreo aplicare a
unor trăsături tipice posibile, care se pot găsi în statuia la care eroii noştri
au refuzat să se închine. Mai degrabă scopul nostru, acum, este a examina câteva
fapte ale experienţei creştine şi a trage învăţături care ne ajută în nevoile
prezente. Referindu-ne la textul nostru, cu care am început, în care Petru ne
aminteşte pe unii care sunt păziţi prin puterea lui Dumnezeu găsim, sperăm noi,
în studiul nostru unele sugestii pe care le considerăm că ajută înţelegerea
nostră în legătură cu ceea ce Dumnezeu, pe bună dreptate, poate aşteapta de la
noi. Astăzi, nici o trăsătură a adevărului nu pare să fie mai necesar să fie
accentuată, ca aceste instrucţiuni “scrise mai înainte", care ne pot învăţa
acum. Promptitudinea supunerii faţă de Dumnezeu a fost cea mai remarcabilă
trăsătură de caracter a acestor prizonieri evrei, şi fiindcă supunerea spontană
este singura dovadă adevărată a devotamentului iubitor, nu este potrivit să ne
examinăm prin principiile inspirate date nouă? Desigur că da! Şi aceasta
deoarece nu se poate nega că Scripturile, atât prin porunci cât şi prin istoria
caracterelor excelente, ne învaţă în mod constant că nimic nu poate fi mai
periculos decât a şovăi în ce priveşte datoria şi credincioşia, atunci când
lumina divină străluceşte pe cărarea noastră. A da dovadă de neglijenţă pentru a
acţiona, îndată ce lumina a venit, înseamnă a risca să merităm unele rezultate
serioase şi poate chiar neaşteptate. După cum a spus cineva: “Niciodată să nu
mergi înaintea credinţei tale şi niciodată să nu rămâi înapoia conştiinţiei
tale", pentru că a face aşa, înseamnă a te juca cu unele posibilităţi veşnice.
Nici unul, care a dat atenţie corectă întregii Scripturi, nu poate să fi
trecut cu vederea repetarea continuă a unui fapt bătător la ochi, că în felul de
procedură a lui Dumnezeu cu poporul Său din Veacul Iudaic şi din Veacul
Evanghelic, în primul rând se vede recunoaşterea masei întregi, sau în general a
“mulţimii amestecate", şi după aceea o relaţie specială cu
indivizii. Dacă privim diferite ilustraţii ale istoriei evreilor,vom putea observa
trei trepte de încercare: În decurs de sute de ani, Dumnezeu a tratat cu
întreaga naţiune. Cu apariţia lui Isus care avea “lopata în mână" s-a continuat
mai departe cu toţi, dar într-un anumit sens s-a restrâns la “oile pierdute ale
casei lui Israel". Şi chiar Isus a arătat această restrângere, pentru că de
repetate ori a accentuat că El “nu a venit să cheme la pocăinţă pe cei drepţi
îpe cei ce se cred că sunt drepţi datorită lor, pe evreii nepocăiţi din timpul
acelaş, ci pe cei păcătoşi". Dar după aceea a încetat orice fel de recunoaştere naţională, şi timp
de trei ani şi jumătate chemarea s-a restrâns într-un fel, numai la indivizi. La
fel a fost în acest Veac Evanghelic. Atunci a intrat în vigoare: “Duceţi-vă în
toată lumea şi predicaţi Evanghelia la orice făptură". Atunci a început:
“Lăsaţi-le să crească împreună îgrâul şi neghinaş până la seceriş". Şi apoi, la
sfârşitul Veacului, “Împărăţia cerului se va asemăna cu zece fecioare care şi-au
luat candelele şi au ieşit în întâmpinarea mirelui. Cinci din ele erau înţelepte
şi cinci nechibzuite". Aici vedem, mai întâi, extinderea generală a favorii
asupra câmpului întreg; apoi se introduce ceva, ce desparte pe fecioare de toţi
ceilalţi; şi în sfârşit examinarea se limitează numai asupra fecioarelor. Noi nu
putem face ceva mai bun pentru acest subiect decât să cităm din Vol. III a
Studiilor în Scripturi, pagina 190: “Pilda Celor Zece Fecioare, în timp ce arată pe toată clasa fecioarelor
sau clasa consacrată fiind separată de Babilon, marchează în mod clar şi o
încercare şi o separare care are loc în această clasă — o separare a
fecioarelor înţelepte, pline de credinţă, de iubire fierbinte şi de
spiritul ascultării prompte, de fecioarele nechibzuite, care îngăduie ca
prima lor iubire şi fierbinţeala spiritului să se răcească, şi în consecinţă
credinţa şi promptitudinea ascultării să scadă". Pentru sfinţi în mod individual sunt zile de examinare decisivă. În timp
ce Domnul este astfel ocupat cu judecata care trebuie să înceapă de la casa lui
Dumnezeu, noi facem bine dacă ne examinăm pentru a ne asigura dacă avem credinţa
şi iubirea, care nu cunosc alt interes decât cel al principiului şi să fim
siguri că ascultarea promptă a caracterizat serviciul şi inchinăciunea până
acum. Fără îndoială că perioade de criză vin la fiecare dintre noi în zilele
vieţii noastre şi unele din aceste perioade deosebite vor fi, după toate
probabilităţile, momente de cotitură pentru noi. Într-o anumită zi timpul
încercării va fi înaintat destul de departe, ca să hotărască poziţia noastră.
Făcând un lucru greşit, într-o anumită zi neizbutind să ne despărţim de murdărie
sau neizbutind să ne supunem prompt, vom fi puşi la o parte, din numărul celor
aleşi ai Săi, dacă nu ne supraveghem inima cu toată seriozitatea. Cum ne vom
asigura noi, în cazul acesta, aprobarea divină, când lucrurile au mers atât de
departe? La această întrebare Scriptura răspunde următoarele: “Cine va putea să
se suie la muntele Domnului? Cine
va sta în locul Lui cel sfânt? Cel care are mâinile nevinovate şi inima curată,
cel care nu-şi dedă sufletul la deşertăciune şi nu jură ca să înşele." (Psalmul
24: 3, 4). El va fi păzit “de puterea lui Dumnezeu, prin credinţă, pentru
mântuirea gata să fie descoperită în timpul de la urmă" — foarte curând, credem
noi.
Pregătiţi
pentru focul din cuptorul
regelui Mergem un pas mai departe cu aceşti eroi ai lui Israel. Ei vor fi
aruncaţi în cuptorul de foc încălzit de şapte ori mai mult ca de obicei şi să
experienţeze o dovadă clară a aprobării lui Dumnezeu. În privinţa a ce poate să
scoată în evidenţă aceasta, ca un tip a ceea ce Biserica trebuie să aştepte,
încă înainte ca deplina ei schimbare să fi venit, nu analizăm în acest
articol. Acum analizăm numai diferitele încercări pe care adevăraţii
sfinţi le pot avea în contact cu influenţele cărora trebuie să le reziste; şi
când vorbim despre “cuptorul aprins" şi rezultatele în ce-l priveşte pe Şadrac,
Meşac şi Abed-Nego, ne vom aminti de rezultatele binecuvântate care după voia
lui Dumnezeu le vom împărtăşi prin încercările înfocate din prezent cât şi din
viitor. Pentru noi este cu mult mai uşor să ne gândim la cuptorul de foc al
încercărilor decât să ne bucurăm de ceea ce cuptorul experienţelor poate face
posibil. Marele Topitor permite încercări înfocate cu două scopuri: El vrea să
distrugă zgura şi să cureţe şi să lustruiască metalul. Deci, oricare ar fi
caracterul încercărilor noastre deosebite din această zi, Dumnezeu are numai un
singur scop special şi acesta este, după cum zice Scriptura, ca la urmă să se
arate “cei încercaţi în Hristos". Şi oare la ce strâmtorare nu am dori să ne
supunem pentru a avea o mărturie a victoriei, tocmai ca cea a acestor oameni!
Cât de încurajatoare este această întâmplare! “Şadrac, Meşac şi Abed-Nego au
ieşit din mijlocul focului. Şi
mai-marii peste ţinuturi, îngrijitorii, guvernatorii şi sfătuitorii împăratului
s-au strâns şi au văzut că focul nu avusese nici o putere asupra trupului
acestor oameni, că nici perii capului lor nu se pârliseră, hainele le rămăseseră
neschimbate şi nici măcar miros de foc nu se prinsese de ei." Glorios triumf! În
toate aceste lucruri ei au fost “mai mult decât biruitori". Înainte de a ajunge
în cuptor, ei au umblat separat, cu Dumnezeu şi Dumnezeu a fost cu ei în aceste
flăcări, “ca să sprijine pe aceia a căror inimă este întreagă înaintea Lui." — 2
Cronici 16:9. Astfel, orice formă ar putea lua încercările noastre personale — şi
Dumnezeu ştie cum inimile sunt încărcate cu întristări; nimeni nu înţelege
deplin înafară de El — să ne luăm mângâierea din această relatare. Cu noi
se va întâmpla cum s-a întâmplat cu prizonierii evrei în cuptorul experienţelor
lor. “Dumnezeu a fost acolo; El a fost acolo cu puterea Sa, pentru a-Şi arăta
dispreţul faţă de toată împotrivirea omenească; El a fost acolo cu servii Săi
încercaţi şi credincioşi, cu simpatia Sa adâncă şi grijulie, a fost acolo cu îndurarea Sa fără margini
pentru a elibera pe prizonieri şi pentru a le aduce inima în acea comuniune
adâncă cu El Însuşi, după care ei au însetat atât de
mult. Şi,
iubite cititor, nu este valoros ca trecând prin cuptorul de foc să te bucuri
puţin mai mult de prezenţa lui Cristos şi de simpatia inimii Sale iubitoare? Nu
sunt cătuşele, cu Cristos, mai bune decât giuvaerele fără El? Nu este un cuptor,
acolo unde este El, mai bun decât un palat în care El nu este? Firea zice: nu!
Credinţa zice: da! … Aici a fost o mărturie nobilă — o mărturie cum niciodată nu
s-ar fi putut da, decât prin o acţiune a puterii Domnului care a păzit pe
servitorii Săi de cuptorul de foc. Nebucadneţar a avut o dovadă uimitoare, că
cuptorul său de foc nu a fost mai înspăimântător decât chipul său, căruia
trebuia să i se închine “slujitorii Dumnezeului Celui Prea Înalt”. Cu un cuvânt,
duşmanul a fost învins; Dumnezeu a fost mărit şi servitorii Săi dragi au ieşit
din cuptorul de foc nevătămaţi. Preţioase roade ale credinţei grupului de
consacraţi". O, cât de minunat lucru este astăzi a fi păziţi nevătămaţi, a nu li
se putea face rău! Şi
am putea şi noi, la fel, spera la o învingere atât de deplină, că Dumnezeu
astfel ni se va arăta, ca unor aprobaţi ai Săi? Desigur că da: “Iar a Aceluia
care poate să vă păzească de orice cădere şi să vă aşeze fără vină şi plini de
bucurie înaintea slavei Sale, singurului Dumnezeu, Mântuitorul nostru … să fie
slavă, măreţie, putere şi stăpânire … în veci". “Şi sunt încredinţat că El are
putere să păzească ce I-am încredinţat, până în ziua aceea." (Iuda 24, 25; 2
Timotei 1:12). Dacă noi căutăm comuniunea interioară, strânsă cu Dumnezeu şi
evităm întinăciunile pe care El le urăşte, şi păstrăm jertfa noastră legănată, a
unui serviciu acceptabil făcut, atunci vom fi păziţi de cădere şi nu peste mult
vom fi despărţiţi, pentru totdeauna, de toate neputinţele experimentate în
această lume. Între timp, “Preaiubiţilor, nu vă miraţi de prigonirea ca de foc
din mijlocul vostru, care a venit peste voi ca să vă încerce, ca şi cum vi s-ar
întâmpla ceva neobişnuit; dimpotrivă, bucuraţi-vă, întrucât aveţi parte de
suferinţele lui Hristos, ca să vă bucuraţi nespus de mult şi la descoperirea
slavei Lui." — 1 Petru 4:12, 13. Vestitorul Împărăţiei lui
Cristos din 01. 02. 1933, din articolul Apostolul
Pavel şi Evanghelia sa.