PROFETUL ILIE UN TIP AL
BISERICII “Fii credincios până la moarte şi-ţi
voi da cununa vieţii." — Apocalipsa
2:10 Numai când privim
istoria lui Ilie din punctul de vedere al faptului că el a fost un tip al celor
mai minunate lucruri, care după aceea aveau să se împlinească într-o măsură mai mare,
putem înţelege într-un grad oarecare puterea şi însemnătatea lecţiilor care se
învaţă din experienţele sale. Şi nu este permis să ne facem presupuneri despre
acest subiect. Sunt declaraţii precise în Scripturi care arată în mod sigur, că
Ilie a fost un caracter tipic. Profeţia lui Maleahi, scrisă în ultima carte
a Vechiului Testament, ne conduce
până la sfârşitul dispensaţiei prezente şi identifică o clasă Ilie: “Iată, vă
voi trimite pe prorocul Ilie, înainte de a veni ziua Domnului, ziua aceea mare şi înfricoşătoare".
(Maleahi 4:5) Apoi, în Noul Testament s-a făcut referire la Ilie în legătură cu
prima venire a Domnului. Despre lucrarea lui Ioan Botezătorul se spune că
aceasta a fost lucrarea lui Ilie, adică o lucrare care, mai mult sau mai puţin,
corespunde operei reformatorului Ilie (Luca 1:17). Domnul nostru Însuşi îl
recunoaşte pe Ilie prin lucrarea care se făcea în acel timp (vezi Matei 11:14).
Şi Isus a zis: “Într-adevăr, Ilie va veni întâi şi va restabili toate
lucrurile." (Matei 17:11). Ultimele evenimente din viaţa acestui mare caracter, sunt într-adevăr de
mare importanţă pentru creştin. Despărţirea lui Ilie de Elisei, prin carul de
foc şi ridicarea lui spre cer în mijlocul vârtejului de vânt, sunt trăsături
care pot fi privite în mod potrivit ca având o însemnătate pentru că ele sunt în
mod evident ilustraţii ale lucrurilor şi împrejurărilor care privesc sfârşitul
carierei Bisericii în carne. Trăsături tipice în viaţa lui
Ilie Am
observat cum Ioan Botezătorul a fost o repetare a ilustraţiei, el fiind un nou
tip în legătură cu Ilie, după cum Irod a fost în legătură cu Ahab şi după cum
Irodiada a fost în legătura cu Izabela. Întocmai ca Ilie şi Ioan Botezătorul a
încercat să facă o reformă în Israel, dar la fel nu a reuşit. Noi vom fi
întăriţi dacă vom arunca repede o privire asupra antitipului acestor lucruri,
descrise în cartea Apocalipsei. Acolo se arată, în mod clar, Izabela antitipică
şi în armonie cu comentatorii din timpul Reformei noi înţelegem antitipul ca
fiind biserica apostată, Papalitatea, iar guvernul civil al Imperiului Roman, în
hotărârile sale, corespunzând regelui Ahab, prin urmare reprezentantul Izabelei
antitipice, îndeplinindu-i dorinţele, extinzând sistemul său şi nimicind
profeţii Domnului. După cum s-a prezis, aşa s-a îndeplinit: “Şi în ea a fost
găsit sângele prorocilor şi al sfinţilor" şi “ … femeia aceasta îmbătată de sângele
sfinţilor" (Apocalipsa 18:24; 17:6). Dacă Papalitatea este reprezentată prin femeia Izabela şi dacă puterea
civilă este antitipul lui Ahab, atunci cine este Ilie în antitip? Noi răspundem
că antitipul lui Ilie este poporul credincios al Domnului din tot Veacul
Evanghelic, sfinţii — un corp din multe membre, totuşi toţi o “turmă mică". Deja
am văzut cum Ilie antitipic, care trebuie să vină mai întâi şi să-şi
îndeplinească lucrarea sa înainte de venirea a doua a lui Cristos în gloria
Împărăţiei Sale, este Biserica adevărată a lui Cristos în trup — Capul căreia a
fost Isus, iar apostolii membrele proeminente şi la care aparţin toţi sfinţii
adevăraţi ai Domnului de atunci şi până la sfârşitul Veacului Evanghelic, cât
sunt în trup. Această clasă Ilie, a fost nevăzută mult timp din acea perioadă
lungă de aproape nouăsprezece secole. După cum profetul Ilie a dispărut, tocmai
înainte de secetă şi nu a fost văzut, nici nu a putut fi găsit în timpul
secetei, tot aşa a fost şi cu clasa antitipică Ilie. Ca şi clasă, a dispărut cam
pe la anul 300 d. Cr. şi în decursul unui timp de aproape trei ani şi jumătate
simbolici n-au fost văzuţi, adică până la timpul Reformei, cam prin anul 1550,
întocmai cum Ilie după ce a vestit seceta a dispărut până aproape la sfârşitul
perioadei de trei ani şi jumătate literali. Seceta a început, într-adevăr, cam
pe la 539 d. Cr., iar ploaia bogată şi împrospătătoare a venit după trei ani şi
jumătate simbolici, în anul 1799 d. Cr.. Această perioadă de trei ani şi jumătate, este egală cu 42 de luni sau cu
1260 de zile, şi este menţionată, în mod special, în toate aceste trei forme
diferite, în Apocalipsa (12:6, 14; 13:5). Lumea întreagă este martoră la marea
secetă ce a domnit în toată creştinătatea de la anul 300 d. Cr. până la timpul
Reformei. Această secetă este, în mod special, cunoscută ca perioada numită
“Veacurile întunecate". Cu apariţia, din nou a proeminentei clase Ilie în faţa
lumii, reprezentată prin reformatorii din timpul lui Luther, într-o anumită
măsură s-a spus ferm, din nou, care este închinarea potrivită lui Dumnezeu.
Lucrarea Reformei până în 1799 a fost pregătitoare, întocmai cum a fost opera
lui Ilie pe muntele Carmel cu profeţii lui Baal. Apoi a urmat o mare revărsare a
binecuvântării, prin răspândirea Cuvântului lui Dumnezeu în toată lumea, în
fiecare limbă de sub cer. Aproape toate societăţile de Biblii ce există astăzi
au fost fondate între anii 1803 şi 1815. Atunci a avut loc o mare şi
împrospătătoare revărsare de îndurare şi adevăr în lume. Antitipul lui Ahab,
conducerea civilă, a recunoscut în mod considerabil adevărul general în acest
punct, dar mai mult sau mai puţin era strâns legat cu sistemul Izabela, şi vai,
după cum arată clar Apocalipsa,
Izabela are în zilele noastre sisteme-fiice numite Protestanţi, care, totuşi
copiază într-o mare măsură spiritul mamei. Prin influenţa fiicelor, Ilie
antitipic poate să aştepte în viitor persecuţii, care provocate de mamă vor fi
îndeplinite de fiice, după cum a fost arătat în tip prin cazul lui Ioan
Botezătorul decapitat de către Irod la cererea insistentă a Salomeei, care a
fost instigată de Irodiada — Izabela. Însă aceasta arată spre o perioadă din
viitor. Deoarece aşa cum sfârşitul carierei lui Ilie a fost într-un mod
neobişnuit şi cu manifestări senzaţionale, ne simţim îndreptăţiţi să credem, că
acesta de asemenea, a fost un tip pentru informarea şi îndrumarea Bisericii, în
mod special, pentru că arată sfârşitul experienţelor ei şi despărţirea de
condiţiile pământeşti prin încercările de foc (descrise prin carul şi caii de
foc) şi ridicarea ei la cer (ilustrată prin vârtejul de vânt, prin care Ilie a
fost ridicat la cer). Moderaţie în aflarea
tipurilor În
timp ce putem, foarte logic şi potrivit, înţelege aceste lecţii generale şi
ilustraţii din cariera lui Ilie, suntem înclinaţi să prevenim împotriva faptului
de a face tipuri din fiecare amănunt şi eveniment. Noi credem că în privinţa
aceasta s-a făcut o mare greşeală, şi mulţi au fost conduşi la fantezii şi
presupuneri fără temei şi nesăbuite, care au condus la o mare confuzie, ca de
exemplu: lovirea Iordanului cu mantaua, atât de Ilie cât şi de Elisei; călătoria
lor la Ghilgal, Betel, Ierihon şi de aici la locul unde a avut loc despărţirea;
alte întâmplări ca ungerea lui Hazael regele Siriei şi a lui Iehu regele lui
Israel şi vărsarea de sânge în Israel, care a fost îndeplinită prin aceşti regi
— toate aceste întâmplări unii le privesc ca tipuri şi ilustraţii a
împrejurărilor şi evenimentelor care privesc experienţele Bisericii. Pe de altă
parte noi nu vrem să negăm că unele, sau toate punctele amintite mai sus, pot fi
intenţionate ca ilustraţii sau tipuri; noi spunem numai un cuvânt de prevenire,
că în ce priveşte întâmplările şi amănuntele amintite mai sus, care sunt legate
de viaţa lui Ilie şi Elisei noi nu putem fi prea siguri; şi credem că am face o
greşeală serioasă, când am încerca să tragem concluzii sigure şi să le punem ca
bază pentru anumite activităţi speciale în lucrarea creştinului, datorită
interpretărilor noastre personale. Fraţii din acest serviciu au fost rugaţi, de repetate ori, să încerce să
precizeze ceva clar, aşa cum ar fi semnificaţia lovirii Iordanului şi
semnificaţia diferitelor opriri făcute de către Ilie şi Elisei în călătoria lor
tocmai înainte de ridicarea la cer a lui Ilie. Alţii ne-au trimis manuscrisele
lor oferindu-ne rezultatul multor zile de cercetare a acestui subiect şi ne-au
rugat ca noi să publicăm constatările lor, ca o lumină nou descoperită. Noi
putem spune numai că până acum, nu am putut ajunge la o oarecare concluzie
sigură, că diferitele detalii amintite mai sus au fost hotărâte ca ilustraţii
deosebite a anumitor întâmplări şi evenimente în mijlocul poporului Domnului în
aceşti ani din urmă. “Noi vorbim ce ştim" Nu
am vrea să spunem că aceste lucruri n-ar avea nici o însemnătate pentru noi,
deoarece noi considerăm că ele conţin lecţii generale; dar Domnul încă nu ne-a
dat să înţelegem că Lui I-ar plăcea să le fixăm ca adevărate tipuri. Noi
recunoaştem cu sinceritate că în anii din urmă ai serviciului său, fratele
Russell a vorbit cât se poate de sincer cu privire la aceste întâmplări din
experienţa lui Ilie şi Elisei, dar declaraţiile sale arată că el însuşi nu a
ajuns la o anumită convingere în ce priveşte semnificaţia tipică; aşa de exemplu
la un moment dat, când şi-a spus părerea asupra acestui subiect, a voit să dea
impresia că lovirea simbolică a Iordanului a fost în trecut şi că clasele Ilie
şi Elisei din timpul prezent ar fi rămas o perioadă de timp dincolo de Iordan,
şi “mergeau vorbind" până s-au apropiat de locul unde s-au despărţit. Din nou,
altă dată, şi-a exprimat părerea cu totul contrar, ca şi cum lovirea Iordanului
din partea clasei Ilie ar fi în viitor. Oricum, după cum am arătat înainte,
fratele nu a exprimat ceva care ne-ar putea face să credem că el ar fi stabilit
în mod hotărâtor explicarea unor puncte ca acestea; şi în timp ce noi suntem cu
mintea deschisă şi pregătită pentru a vedea ce fel de informaţie, mai departe,
ar avea Domnul plăcerea să ne dea, putem spune numai că dacă întâmplările mai
mărunte, cum sunt călătoria împreună a lui Ilie şi Elisei, lovirea Iordanului
etc., sunt intenţionate să fie
ilustraţii reale a evenimentelor din timpul prezent, Domnul încă nu ne-a dat să
înţelegem suficient de clar semnificaţia, pentru a face o prezentare precisă.
Noi suntem mulţumiţi să-L aşteptăm pe El cu răbdare, crezând că această
atitudine şi acest curs, din partea noastră, sunt mai acceptabile decât dacă am
deveni nerăbdători şi am decide, că noi trebuie să facem anumite tipuri sigure
din fiecare punct şi detaliu din cariera lui Ilie, şi apoi să încercăm a judeca
pe fraţii noştri sau să lansăm o mare lucrare bazată pe teoriile
noastre. În
legătură cu întâmplările ce sfârşesc cariera lui Ilie, prezentăm expunerea
scrisă şi publicată de fratele Russell în revista sa din August 1904 (R 3415).
Din toate tratatele sale, pe care le avem despre acest subiect special, nu
cunoaştem nici una care să aducă mai multă lumină şi să fie mai clară şi mai
convingătoare ca aceasta. Recomandăm să fie cercetată cu
îngrijire.* O expunere rezonabilă cu privire
la Ilie şi Elisei “Cuvintele: “Când Domnul a
voit să ridice pe Ilie la cer” dau de înţeles, că Ilie a avut o viaţă protejată
special; că el n-a fost supus puterii duşmanilor săi — el a fost în întregime
sub controlul divin. Aceasta este adevărat, de asemenea, şi cu privire la
antitipica clasă Ilie din Veacul Evanghelic. Aceasta a fost adevărat, ne
amintim, cu privire la marele Cap al acestei clase, Isus în carne. Cărturarii şi
fariseii au făcut, înainte, o mulţime de atentate la viaţa Sa, dar ei nu I-au
putut face rău înainte pentru că “nu-I sosise ceasul”. Aşa se întâmplă cu
fiecare membru al corpului Său în carne; fiecărui membru din clasa Ilie nu poate
să-i cadă nici măcar un fir de păr de pe cap fără cunoştinţa şi permisiunea
divină. Aceştia să nu presupună că vreo afacere a lor ar fi întâmplătoare, deoarece fiind deplin
consacraţi Domnului şi primiţi de El, toate afacerile lor, mari sau mici, sunt
sub supravegherea divină — sănătatea sau boala, drepturile sau privilegiile,
bucuriile sau suferinţele. Noi
nu dorim să dăm de înţeles că este vorba de fatalism (adică, tot ce se întâmplă
este dinainte determinat de forţe supranaturale; n. t.), ci mai degrabă despre
supraveghere divină. Dacă încercările, disciplinările şi mustrările, făcute prin
sărăcie, suferinţă sau boală sunt necesare pentru corectarea acestora, ei le vor
primi cu siguranţă; şi unele sau toate acestea pot să-i ajungă, chiar dacă nu ca
pedepse, ci ca lecţii ale experienţei care sunt necesare pentru dezvoltarea lor,
ca să ajungă în Împărăţie, sau pentru folosul lor în serviciul Domnului în
timpul prezent — aşa a fost cazul cu Domnul nostru. Cei ce aparţin clasei Ilie,
consacraţii pe deplin Domnului, vor fi fericiţi să aibă supravegherea divină în
afacerile lor. Aceasta, oricum nu înseamnă că ei nu pot sau nu trebuie să facă
nimic ce li s-ar părea înţelept şi raţional pentru susţinerea sănătăţii sau
pentru însănătoşirea lor, sau pentru mulţumirea foamei sau setei, sau pentru
îmbunătăţirea intereselor lor temporale. Dar, în timp ce folosesc ceea ce li
s-ar părea a fi rezonabil, vor considera că acestea, de asemenea, sunt în
mâinile Domnului şi dacă sunt încununate de succes, ei vor considera că ele sunt
pregătirile Sale şi să fie primite cu mulţumire. De altă parte, dacă nu le va
reuşi, ei vor fi dispuşi să primească rezultatele fără murmur — cu deplină
asigurare a credinţei, că Dumnezeu este în stare a face ca toate lucrurile să
lucreze spre binele lor. La şcoala profeţilor Ilie şi Elisei au fost la Ghilgal, în una din cetăţile în care se afla o
şcoală a profeţilor, unde tinerii temători de Dumnezeu învăţau legea divină sub
supravegherea acelora care au fost recunoscuţi ca profeţi, cu scopul de a deveni
învăţători sau explicatori ai legii lui Dumnezeu în diferitele cetăţi în care
trăiau. Ilie şi Elisei au fost în acel loc pentru un timp şi Ilie s-a hotărât să
plece într-o călătorie, propunându-i lui Elisei să nu meargă cu el. Totuşi,
Elisei nu a vrut să-l părăsească pe profetul mai bătrân, pe care îl numea
învăţătorul său şi pentru care îndeplinea slujba de servitor. Aşa că ei au mers
împreună la Betel, unde se afla o altă şcoală a profeţilor. Nu ni se spune cât
timp au stat la Betel, şi nici ce au lucrat sau au vorbit profeţii în şcoala aceea,
dar noi ştim că aceşti elevi, cunoscuţi ca fiii profeţilor, au venit la Elisei
şi în secret, în şoaptă, l-au întrebat dacă ştie că Domnul are de gând să-l ia
pe învăţătorul său, pe Ilie, de la el. Elisei a răspuns că el ştie, dar nu doreşte să discute acest lucru.
Evident, el era plin de întristare gândindu-se la pierderea ce avea să o
experienţeze, deoarece toate arată că în decurs de zece ani sau mai mult, cât a
fost servitorul lui Ilie şi colaboratorul său în serviciul de profet, între ei
s-a stabilit o intimitate adâncă, care în anumite privinţe era foarte deosebită.
Ilie din nou i-a propus lui Elisei să se oprească, în timp ce el voia să meargă
mai departe în cetatea Ierihon; dar Elisei, din nou, cu o mai mare hotărâre şi
seriozitate a refuzat să-şi părăsească învăţătorul. Când au ajuns la Ierihon,
Elisei a experienţat din nou acelaşi lucru; fiii profeţilor l-au întrebat dacă a
auzit sau nu despre intenţia Domnului de a-l răpi pe profet, dar el a refuzat
din nou să discute despre acest lucru. Ilie i-a propus a treia oară să se
oprească, în timp ce el voia să meargă mai departe sub conducerea Domnului, nu
într-o cetate ci la râul Iordan, dar Elisei nu a vrut să se oprească şi au mers
împreună. Aceste vizite la şcolile profeţilor, înainte de răpirea lui Ilie, fără
îndoială au avut o influenţă binefăcătoare asupra acestor studenţi, care
cercetau Cuvântul lui Dumnezeu şi care cunoşteau bine pe profetul îmbătrânit şi
credincioşia sa faţă de Dumnezeu şi faţă de puterea lui Dumnezeu manifestată
prin el. Această ultimă vizită avea să-i impresioneze şi cu aceste impresii să
meragă cândva în diferite oraşe ale lui Israel. Între timp însă, descoperirea
care le-a fost făcută, că Dumnezeu vrea să-L răpească pe Ilie printr-un vârtej
de vânt, avea ca scop să-i pregătească pentru această minune şi mărturie despre
el, ca un serv al Celui Atotputernic. Evident, profeţii din această şcoală,
cincizeci la număr, în timp ce în mod discret se reţineau de a urma pe Ilie şi
Elisei, erau totuşi adânc interesaţi de acest lucru, despre care ştiau că are să
se întâmple. Ei au mers într-un loc mai aproape de Ierihon, care era mai înalt
decât râul Iordan, şi privindu-l de acolo pe Ilie, ei au fost martorii acestui
eveniment. Din depărtare ei au văzut pe Ilie dezbrăcându-şi mantaua,
împăturind-o în formă de sul şi lovind apele Iordanului, care s-au despărţit,
aşa că cei doi au trecut dincolo, întocmai cum s-a întâmplat cu israeliţii mai
înainte printr-o minune, pe care Domnul a făcut-o prin Iosua aproape în acelaşi
loc. Profeţii au mers mai departe pe malul celălalt al Iordanului, probabil
suindu-se pe muntele Nebo unde a murit Moise. — Deut. 32:49,
50. Cernerile secerişului
tipificate În
legătură cu această relatare, care vorbeşte de cele trei opriri şi trei locuri,
unde Ilie l-a sfătuit pe Elisei să se despartă de el, s-au făcut speculaţii
considerabile, că Ilie a fost prea modest ca să dorească mulţi martori la cea
din urmă manifestare de favoare a lui Dumnezeu faţă de el, sau că el a vrut să-l
cruţe pe Elisei de întristările celei din urmă despărţiri. Dar aceste sugestii
nu sunt satisfăcătoare pentru noi. După înţelegerea noastră, acestea au fost o
trăsătură specială a tipului, al cărui antitip trebuie să fie aşteptat în acest
timp prezent. Aşa cum Ilie a reprezentat pe consacraţii care, ca învingători,
vor forma corpul lui Cristos şi care vor fi părtaşi cu Domnul nostru la gloria
Împărăţiei, la prima înviere, aşa Elisei poate să reprezinte o clasă consacrată
din acest timp, în unele privinţe inferioară. Aceştia vor cunoaşte clasa Ilie,
şi o vor servi în diferite feluri, dar totuşi nu vor fi identificaţi cu ei, ca
membri ai aceleiaşi companii consacrate la moarte. În
armonie cu această ilustraţie sau cu acest tip ne vom aştepta că, aşa cum Veacul
prezent se apropie de sfârşit şi clasa Ilie trece cu totul dincolo, vor veni
diferite cerneri sau probe pentru clasa mai puţin consacrată, ca să-i separe de
societatea şi comuniunea cu clasa Ilie. Oricine va cădea în această cernere, va
înceta să aparţină clasei Elisei. Aceia care suportă cernerile şi probele, îşi
vor păstra poziţia în clasa Elisei, iar unii vor continua, în conformitate cu
tipul, chiar până la sfârşitul experienţelor lui Ilie şi atunci, datorită
acestei credincioşii, vor primi o mare binecuvântare, o îndoită parte din
spiritul lui Ilie. În
timpul când cei doi profeţi mergeau mai departe, Ilie a zis către Elisei: “Cere
ce vrei să-ţi fac, înainte ca să fiu răpit de la tine.” (2 Împăraţi 2:9).
Cererea lui Elisei nu se poate înţelege că era o îndoită parte a spiritului lui
Ilie, adică de două ori atâta putere de la Dumnezeu cât a avut Ilie, deoarece
aceasta l-ar face pe Elisei un profet cu o putere dublă a lui Ilie. Pe lângă
aceasta, cât de neraţional ar fi fost aceasta pentru el, să-i ceară lui Ilie
să-i dea mai mult decât el însuşi avea. De aceea noi trebuie să înţelegem că ar
însemna că, dacă spiritul sau puterea lui Ilie ar rămâne într-un mod oarecare la
un oarecare profet de pe pământ, care-L reprezintă pe Domnul, atunci Elisei a
dorit ca el să aibă de două ori atâta putere cât ar avea un oarecare altul — nu
din cauza egoismului după cum putem crede, ci pentru că el a apreciat dispoziţia
lui Ilie şi poziţia ca serv al lui Dumnezeu, şi a dorit ca pe cât este posibil
să poată intra într-o lucrare asemănătoare de serviciu. Cererea i-a fost
aprobată în mod condiţionat, deoarece i s-a spus că aceea depinde de atenţia sa
deplină. Lecţia pe care o tragem din această cerere a lui Elisei şi din condiţiile
îndeplinirii ei este că, clasa consacrată pe care el o reprezintă, la sfârşitul
acestui veac trebuie să fie atentă dacă vrea să discearnă trecerea clasei Ilie,
şi că numai în măsura în care ea va discerne completarea clasei Ilie şi trecerea
ei în glorie, va deveni beneficiarul unei mari măsuri din spiritul şi zelul
clasei Ilie. Din Scripturi aflăm gândul că după ce clasa Ilie va fi completă,
probată, dovedită credincioasă şi glorificată, va fi încă o perioadă de timp
înainte de sfârşitul complet al “acestui veac rău”, sau al dispensaţiei, înainte
de inaugurarea Împărăţiei glorioase de o mie de ani. În decursul acelei
perioade, clasa care după cum noi credem este reprezentată de Elisei — adică o
clasă consacrată, dar căreia îi lipseş-te într-o anumită măsură spiritul
devota-mentului deplin, pe care l-a manifestat clasa Ilie — va fi însufleţită şi
întărită prin schimbarea dispensaţiei şi prin dovezile îndeplinirii planului
divin, şi astfel după aceea, va fi în mod practic aşa de devotată,
sacrificatoare şi zeloasă în toate felurile, cum a fost clasa
Ilie. Primirea puterii de către Elisei, la plecarea lui Ilie, se pare să
corespundă într-o măsură considerabilă primirii puterii de către “fecioarele
nechibzuite”, care îşi primesc uleiul şi devin capabile să-şi cureţe candelele,
după ce “fecioarele înţelepte” au intrat la nuntă şi uşa s-a închis. După cum
“fecioarele nechibzuite” n-au fost fecioare rele, ci fecioare bune — la fel şi
Elisei, n-a fost un om rău ci un om bun şi a fost un profet; aşa cum fecioarelor
nechibzuite le-a lipsit ceva ce fecioarele înţelepte au avut, tot aşa i-a lipsit
şi lui Elisei ceva ce Ilie avea; şi lipsa care la fecioarele nechibzuite a fost
completată prin ulei, în cazul lui Elisei este reprezentată prin manta şi
binecuvântare. După cum parabola celor zece fecioare nu arată, mai departe, ce s-a
întâmplat cu fecioa-rele nechibzuite, afară de aceea că ele nu au intrat la
nuntă pentru că uşa s-a închis, tot aşa ilustraţia lui Elisei arată numai că el
nu l-a însoţit pe Ilie, ci după ce a primit binecuvântarea şi puterea a
continuat un timp lucrarea lui Ilie. Astfel, gândul nostru este că în decursul
marelui timp de strâmtorare va fi o clasă consacrată, care n-a avut un zel
suficient în jertfirea de sine, pentru a fi socotită de Domnul ca membri ai
clasei Ilie, sau ai corpului lui Cristos, care totuşi va experienţa un mare timp
de împrospătare şi va deveni devotată total, după ce va recunoaşte că Biserica
este glorificată şi după ce începe să înţeleagă îndeplinirea diferitelor
Scripturi cu privire la Babilon. Această clasă, după cum înţelegem noi, este
descrisă în Scripturi ca “marea mulţime”, a cărui număr nimeni nu-l cunoaşte,
care îşi spală hainele şi le albeşte în sângele Mielului şi în cele din urmă
ajunge în condiţiile spirituale, deşi ea nu aparţine preoţimii regale pe tron
(Apocalipsa 7:9-17) — aceştia sunt reprezentaţi ca recunoscând treptat că turma
mică, clasa Miresei, clasa Ilie, a trecut dincolo de văl, şi sunt arătaţi că se
bucură zicând: “Să ne bucurăm şi să ne înveselim şi să-I dăm slavă, fiindcă
nunta Mielului a venit şi soţia Lui s-a pregătit!” Această clasă, deşi nu a fost
demnă să fie Mireasa, Soţia, este invitată să participe la nuntă, care va avea
loc la scurt timp după glorificarea Bisericii — vezi Apocalipsa
19:7-9. Elisei dacă este un
tip, este un tip dublu Putem observa că, deşi îl tratăm pe Elisei ca o parte a tipului, aşa cum îl tratăm pe Ilie, totuşi în
Scripturi nu este nimic ce să arate fără îndoială, că Elisei trebuie să fie un
tip — aceasta este numai deducţie. În cazul lui Ilie, după cum deja am arătat
într-o lecţie anterioară, nu există nici o îndoială că Ilie a fost un tip al
Bisericii alese în trup. Dar dacă Elisei a fost un tip, atunci credem că suntem
îndreptăţiţi să-l considerăm ca un tip a două clase. Întâi un tip al acelei
clase, pe care deja am arătat-o ca fiind cu clasa Ilie şi care ţine legături cu
ea până la sfârşitul perioadei lui Ilie şi care apoi se împărtăşeşte de spiritul
ei. Şi acest tip, după cum se pare, ar dura până la întoarcerea lui Elisei peste
Iordan, lovind Iordanul cu mantaua lui Ilie. Dacă trecerea Iordanului în ţara
Canaan este considerată ca reprezentând moartea, atunci ilustraţia trebuie să
fie înţeleasă ca indicând că toţi din această “mare mulţime “ vor trece prin
moarte, ceea ce tocmai se pare că arată Scripturile în mod clar — pentru a fi pe
plan spiritual trebuie “să moară ca un om”. Privind lucrul în felul acesta, noi presupunem că Elisei, după ce a
trecut Iordanul şi a intrat în Canaan, ar reprezinta o altă clasă, cu totul
deosebită, adică faza pământească a Împărăţiei — Avraam, Isaac şi Iacov şi toţi
profeţii, clasa cu care începe restatornicirea. Lucrarea lui Elisei, după
trecerea Iordanului, în multe privinţe a fost o lucrare de restatornicire, şi în
această particularitate ar corespunde bine la ceea ce putem aştepta de la faza
împărăţiei pământeşti după stabilirea ei — după timpul marei strâmtorări. Dar,
din nou amintim cititorului că, caracterul tipic al lui Elisei nu este sigur,
deoarece nicăieri în Scripturi, nu este confirmat, ci este numai presupunerea
noastră din cauza legăturilor sale cu Ilie. Carul şi caii de foc Relatarea spune că Ilie a fost despărţit de Elisei printr-un car de foc,
dar că Ilie nu a fost luat sus de acesta, ci a fost luat printr-un vârtej de
vânt. Noi putem trage din aceasta diferite concluzii, dar ne simţim mai siguri
dacă ne ţinem strâns de cuvintele textului. Carul şi caii de foc, după cum
deducem noi, sunt o parte a tipului, şi nu vom fi deloc surprinşi să constatăm
îndeplinirea în persecuţiile severe care vor veni asupra ultimelor membre din
clasa Ilie — probabil persecuţii până la moarte. Dacă aceasta este interpretarea
corectă a tipului, atunci ar fi o semnificaţie specială atribuită faptului că
Elisei a văzut răpirea lui Ilie. După cum se pare, aceasta ar însemna o strânsă
prietenie şi credincioşie personală între ei, şi că efectul acestor probe
înfocate ar consta în aceea, de a întări pe aceia care înainte de aceasta au
fost mai puţin energici în îndeplinirea consacrării
lor. Vârtejul de vânt în tip ar fi interpretat, în armonie cu Scripturile în
general, ca însemnând suferinţă cumplită, “un necaz aşa de mare”, care ar putea
zgudui cerurile sau puterile eclesiastice, după cum un cutremur reprezintă
agitarea stărilor sociale. Astfel, citind mai dinainte despre îndeplinirea
tipului, se pare că acesta conţine cugetul că sfârşitul clasei Ilie va avea loc
în mijlocul marilor zguduiri eclesiastice, care vor fi însoţite de încercări de
foc — după cum noi credem, aşa va avea loc schimbarea celor din urmă membri ai
corpului ales … Schimbarea acestor membri, după cum arată Scripturile, în acest timp, va
fi în aşa fel că lumea nu va recunoaşte aceasta; deşi suntem fii ai lui
Dumnezeu, “fii ai Celui-Prea-Înalt”, dar vom “muri ca un om” (Psalmul 82:6, 7) —
noi trebuie să coborâm în moarte întocmai ca marele prinţ Isus şi trebuie să fim
înviaţi la o nouă viaţă, în condiţiile spirituale, la natura divină. Apostolul
ne asigură că aceia care trăiesc la sfârşitul acestui veac, în timpul prezenţei
Fiului Omului, nu vor trebui să doarmă —
să stea în condiţia morţii — pentru că clipa morţii lor va fi clipa
schimbării lor la glorie, onoare şi nemurire, la natura
divină." În
citatele de până aici ale fratelui Russell, se poate observa că poziţia sa în
unele puncte este formulată ca o încercare de a explica, şi că după cum
dovedeşte modul său de exprimare, nici una nu poate fi sigură înainte de
îndeplinirea exactă a unora dintre trăsăturile tipice. Aşa este, de exemplu,
sugestia că cei din urmă membri din clasa Ilie trebuie să sufere literal
prigoniri până la moarte şi sugestia că cei din clasa Elisei, după aceea, vor
deveni mai zeloşi şi mai activi în serviciu decât au fost mai înainte, pot fi un
subiect cu semnul întrebării. Conform faptelor din timpul prezent, s-ar părea că
proba înfocată asupra clasei Ilie este una care are legătură mai mult cu
credincioşia lor faţă de Dumnezeu şi faţă de principiile adevărului, ale
onestităţii şi ale dreptăţii şi că clasa tipificată prin Elisei (dacă în
mod intenţionat el a fost un tip)
este mai puţin zeloasă pentru dreptate şi adevăr, deşi unii dintre ei pot să fie
plini de zel, în timp ce clasa Ilie este încă aici, adică în lucruri exterioare,
despre care ei cred că acestea sunt o lucrare a Împărăţiei. Nu este datoria nici
unuia din poporul Domnului să încerce să facă o despărţire între aceste două
clase în timpul prezent … numai Domnul poate judeca cu dreptate şi să facă o
judecată fără greşeală. Lecţia importantă pentru credincioşi este că ei, ca
ucenici credincioşi ai lui Cristos, să dea toată atenţia îndeplinirii datoriilor
lor şi să fie zeloşi pentru Domnul şi pentru principiile Cuvântului Său, ca să
poată fi pregătiţi să întâmpine toate încercările înfocate şi amănunţite din
aceste zile de pe urmă ale Bisericii în trup. Vestitorul Împărăţiei lui
Cristos din 15. 01. 1927