“VEGHEAŢI ŞI
RUGAŢI-VĂ" „Vegheaţi şi rugaţi-vă
ca să nu intraţi în ispită.” — Matei 26:41 După cum am observat deja, cuvintele de mai sus, ale Domnului nostru,
sunt selectate şi propuse ca moto, deviză pentru cititorii noştri, în decursul
anului 1932, crezând că examinarea
lor cu rugăciune, în timpul prezent, un timp deosebit de stres şi încercare, va
aduce putere sporită şi mângâiere celor credincioşi. Acest îndemn al Domnului
nostru este un apel, un îndemn de cea mai mare însemnătate şi cu siguranţă unul
care a fost vrednic de apreciere serioasă de către poporul lui Dumnezeu de-a
lungul întregului Veac. Dar, noi credem că au fost timpuri speciale de stres,
perioade de încercări mai aspre când îndemnul de a veghea, a se ruga şi a fi în
gardă ca să nu fie luaţi prin surpindere de ispite, a fost înţeles de poporul
Domnului cu forţă deosebită. Momentul în care Domnul a pronunţat, prima dată, aceste cuvinte, scoate
în evidenţă unul dintre acele timpuri de mari încercări şi probe atât pentru El
cât şi pentru ucenicii Săi; Isus a fost aproape să-Şi termine misiunea
pământească. Adunarea în camera de sus, împărtăşirea Cinei simbolice şi plecarea
lui Iuda au fost trecute. În drum spre Ghetsimani Isus a încercat să explice
ucenicilor că ei se apropie de o mare încercare. El le-a atras atenţia asupra
profeţiei: „Voi bate Păstorul şi oile turmei vor fi risipite”. El le-a spus clar
că ei toţi vor fi necăjiţi, descurajaţi, uimiţi şi vor găsi o pricină de
poticnire în El. Se vor întâmpla lucruri la care nu s-au aşteptat. Apostolul
Petru plin de încredere în devotamentul său faţă de Domnul, a negat aceasta şi a
zis: „Chiar dacă toţi ar găsi în Tine o pricină de poticnire, eu niciodată nu
voi găsi în Tine o pricină de poticnire”. „Chiar dacă ar trebui să mor cu Tine,
nicidecum nu mă voi lepăda de Tine”. Dar Domnul l-a atenţionat, din nou, că el
se află într-un mare pericol. El s-a încrezut prea mult în carnea sa şi nu a
privit la Dumnezeu, ca prin rugăciune şi veghere să se opună ispitei.
Bineînţeles, toţi ucenicii s-au exprimat la fel faţă de spusele Domnului. Ei
s-au declarat credincioşi şi pregătiţi de a muri pentru El. Cât de puţin au
ştiut ei despre încercările deosebite care au venit peste
ei. Isus şi apostolii în
Ghetsimani Ne
oprim puţin aici, pentru a observa lecţia pentru toţi urmaşii lui Isus, de
astăzi şi de atunci. Este foarte folositor ca noi să fim pe deplin hotărâţi şi
să fim credincioşi cauzei Domnului până la cea din urmă suflare, deoarece o
astfel de hotărâre este foarte necesară pentru învingere. Greşeala pe care o fac
mulţi constă în aceea că ei nu-şi pot închipui pe deplin cât de grele pot fi
încercările şi nu-şi dau seama de necesitatea ajutorului ceresc în fiecare timp
de nevoie. Apostolul, pe bună dreptate, a scris: „… când sunt slab, atunci sunt
tare.” (2 Cor. 12:10). Prin aceasta, cu siguranţă, el a vrut să spună că atunci
când este pe deplin credincios Domnului îşi recunoaşte propria slăbiciune şi
incapacitate, dar este puternic pentru că atunci se bazează pe ajutorul ceresc —
atunci veghează şi se roagă şi este apărat împotriva ispitei.
Sfânta Scriptură ne spune că atunci când Isus a ajuns în grădina
Ghetsimani, pe opt dintre apostoli i-a lăsat lângă intrare şi luând pe Petru,
Iacov şi Ioan a mers spre interiorul grădinii. Toţi trebuiau să vegheze, să fie
pe pază la ceva ce avea să se întâmple, ceva ce Isus ştia dinainte, dar
ucenicilor li se părea puţin probabil. Ei nu au fost în stare să înţeleagă ceea
ce se petrecea în sufletul Domnului, deşi compătimeau cu El. Era miezul nopţii,
iar ei erau obişnuiţi să se culce devreme. Încordarea din acea seară şi
greutatea lecţiilor pe care le-au primit de la Învăţătorul i-a adormit. În loc
să fie treji şi să se roage ei au adormit, aceasta întâmplându-se şi cu cei trei
ucenici care erau mai aproape de Domnul. Isus însă a dorit să fie singur în
comuniunea cu Tatăl, în această oră zguduitoare, şi a mers puţin mai departe în
grădină. De câteva ori, în agonia Sa, căuta compătimirea omenească dar îi găsea
pe cei mai dragi Lui adormiţi. Acest lucru a fost bine exprimat de către profet,
„nici un om dintre popoare nu era cu Mine” (Isaia 63:3). A călcat singur teascul
durerii. În
anii de mai târziu, apostolul Pavel ne-a explicat secretul învingerii Domnului
nostru în această, cea mai mare criză a tuturor timpurilor spunând: „Acela care
în zilele vieţii Sale pământeşti, aducând rugăciuni şi cereri cu strigăte mari
şi cu lacrimi către Cel care putea să-L scape din moarte" a fost “ascultat din
pricina evlaviei Lui”. El a fost ascultat de Tatăl Său deoarece a respectat
voinţa Sa. El a fost credincios în adâncul inimii şi în marea Sa încercare a
vegheat şi S-a rugat. De aceea El a primit putere, care L-a întărit şi L-a
pregătit pentru marea suferinţă Poporul lui Dumnezeu greu
încercat Apostolul declară că în conducerea multor fii spre glorie, lui Dumnezeu
I-a plăcut să-L facă pe Căpitanul mântuirii lor perfect prin suferinţă, prin
încercare grea. Prin urmare, în Noul Testament este arătată clar ideea că
urmaşii lui Cristos vor fi expuşi la aceleaşi încercări, că trebuie să fie
pregătiţi să îndure ispite grele, care vor avea de-a face cu stabilirea stării
inimii, cu măsura de credincioşie faţă de Domnul şi voinţa Lui
sfântă. Uitându-ne înapoi, peste întregul Veac, observăm cum istoria ne arată că
urmaşii care au declarat a fi ai Domnului au fost aspru încercaţi, au fost
confruntaţi cu ispite puternice. Da, mulţi s-au descurajat sau au fost înclinaţi
a fi mai puţin zeloşi şi mai puţin credincioşi faţă de Domnul şi faţă de
lucrurile spirituale; alţii s-au descurajat datorită influenţelor înşelătoare şi
rafinate ale Adversarului şi alţii au obosit în facerea binelui, astfel
divulgând faptul că consacrarea lor faţă de Domnul nu a fost suficientă, nu a
fost din toată inima, nu au fost suficient de zeloşi în a priveghea şi a se
ruga, ca nu cumva să cadă în ispită. Dar, cu toate acestea, au fost unii care au
tras foloase din avertizarea Domnului pentru că au rămas cu inimile credincioase
în a face voia lui Dumnezeu. Zilele de sfârşit ale acestui Veac sunt arătate de Domnul nostru, de
apostoli şi profeţi ca zile de mare strâmtorare, zile pline de încercări şi de
ispite deosebite, în special pentru poporul lui Dumnezeu. Din acest motiv s-ar
părea că îndemnul Domnului de a veghea şi a ne ruga, ca nu cumva să intrăm în
ispită, ar avea pentru toţi o mai mare valoare, după cum ne dăm seama de semnele
care se înmulţesc în jurul nostru arătând că „sfârşitul tuturor lucrurilor”,
aparţinând ordinii prezente, se apropie foarte repede.
“Ca să încerce pe
cei care locuiesc pe
pământ" Domnul a spus bisericii din Filadelfia: „Fiindcă ai păzit cuvântul
răbdării Mele, te voi păzi şi Eu de ceasul încercării care va veni peste toată
lumea, ca să încerce pe cei care locuiesc pe pământ” (Apocalipsa 3:10), ceea ce
sugerează clar că această zi a Domnului care venea în timpul bisericii din
Laodicea, în timpul bisericii din ultima perioadă, a adus cu ea ispite şi
încercări care au fost prevăzute în mesajul Domnului. Astăzi, vedem în
strângerea şi adunarea diferitelor forţe sociale, religioase, politice şi
eclesiastice, care îşi fac partea lor la încheierea dramei acestui Veac, că
încercări grele şi severe sunt iminente pentru întreaga omenire. Speranţele
omenirii, că ea poate fi capabilă să susţină şi să ţină stabilă ordinea prezentă
a lucrurilor şi să păstreze pacea în mijlocul lor, sunt pe cale de a fi
spulberate. Ar fi greu de estimat intensitatea şi gravitatea descurajării şi
disperării care va pune stăpânire pe inimile oamenilor încât aceştia îşi vor da
seama, în cele din urmă,de însemnătatea deplină a Zilei lui Iehova.
Dar
încercările şi ispitele care sunt extreme, sunt acelea care au de-a face cu
poporul lui Dumnezeu, care sunt pentru ucenicii lui Cristos ca şi Noi Creaturi
în El. Promisiunea divină este că harul şi puterea vor fi date acelora care sunt
angajaţi aşa de deplin Domnului încât vor fi număraţi printre „cei aleşi". Cu
privire la ei a spus Domnul nostru că vor fi consideraţi vrednici să nu ia parte
la acele lucruri care vor veni peste pământ; ei vor scăpa de ele în sensul că
vor fi ţinuţi şi protejaţi aşa încât nici un rău sau nici o stricăciune nu va
veni peste ei ca şi Noi Creaturi. Şi cu toate că pentru un timp poate fi permis
să ia parte cu lumea, la tulburările şi atacurile din afară, totuşi datorită
credinţei lor puternice şi a încrederii fără rezerve în Dumnezeu, ei îşi vor da
seama că sunt “păziţi de puterea lui Dumnezeu, prin credinţă, pentru mântuirea
gata să fie descoperită în timpul de la urmă”. Dar învingerea lor va fi în
menţinerea atitudinii şi dispoziţiei de veghere şi rugăciune pentru a nu intra
în ispită, pentru a nu ceda ispitei. Importanţa inimii
vigilente şi plină de
rugăciune O
altă scriere care vorbeşte despre acest îndemn al Domnului şi aplicarea lui
urmaşilor Săi a spus: „Cuvântul care este tradus prin veghere înseamnă literal a
te abţine de la somn, a fi treaz, a te apăra de pericol. Aici se pare că
înseamnă a fi alături de El în căutarea ajutorului divin şi a se pregăti ei
înşişi pentru pericolul ce se apropie”. Tendinţa de a adormi în cele spirituale
vine iar şi iar, de a ceda la influenţele din prezent care ne înconjoară; ei
sunt ca şi cum ar avea simţurile spirituale amorţite şi aceasta cauzează
individului o atitudine spirituală somnolentă sau nepăsătoare, situaţie în care
el ar fi predispus la puterea ispitei Adversarului şi ar cădea pradă acesteia.
Tocmai pentru aceasta a spus Domnul, descriind starea urmaşilor Lui, că la
sfârşitul acestui veac “din cauza înmulţirii fărădelegii, dragostea celor mai
mulţi se va răci". Fără îndoială, că starea trează şi de rugăciune are mult de-a face cu
pregătirea fiinţei noastre pentru a putea întâmpina ispita. Inima vigilentă şi
care se roagă este una care va trăi mai aproape de Domnul, conştientă de
prezenţa Sa sfântă; o asemenea apropiere de Domnul îl va întări pe unul ca
acesta împotriva puterii ispitei şi îl va pune în poziţia de a fi pregătit să
trateze înţelept şi curajos toate problemele şi consecinţele ca test al sincerităţii şi
integrităţii fiinţei şi credincioşiei sale faţă de voinţa lui Dumnezeu. El nicicând nu ne va
părăsi Din
nou, Cuvântul lui Dumnezeu spune că copilul lui Dumnezeu trebuie să fie
stăruitor în rugăciune, să „vegheze la aceasta cu toată stăruinţa şi cu
rugăciune pentru toţi sfinţii”. (Efeseni 6:18) Poate un motiv pentru care Domnul
nu ne răspunde imediat la rugăciunile noastre este acela, că El doreşte să
învăţăm să veghem pentru răspunsul Său şi prin aceasta să ne provoace aprecierea
şi recunoştinţa faţă de El, înţelegând că ne-a dat ce am cerut. De aceea noi
trebuie să ne rugăm cu stăruinţă şi să fim treji la îngrijirea şi conducerea Sa
providenţială. Domnul ar putea considera fie să amâne răspunsul cererilor
noastre, fie să încerce credinţa sau să ne mărească seriozitatea şi să ne
conducă într-o stare mai bună pentru a putea primi binecuvântarea. Trebuie timp
pentru a ne goli de noi înşine, a fi pregătiţi şi a primi hotărârea lui
Cristos. Cu
toţii recunoaştem, din când în când, neputinţa chiar a celor mai iubiţi ai
noştri, de a se împărtăşi în mod deplin cu necazurile şi lipsurile noastre; ei
nu pot compătimi pe deplin cu luptele şi încercările noastre. Aceasta ar trebui
să ne trimită, la fel cum l-a trimis pe Domnul nostru drag, mai des la tronul de
har unde suntem siguri că întotdeauna vom afla o ureche a Unuia care ne înţelege
pe deplin şi care ne ia în considerare slăbiciunile, care cunoaşte hotarul
puterilor noastre de a face şi de a fi în carnea noastră nedesăvârşită şi care
ne poate înţelege deplin, cum nimeni altul nu poate. El aude şi ia în
considerare strigătul copiilor Săi, chiar dacă din pricina unui scop înţelept,
din iubire, întârzâie pentru un timp să răspundă vizibil rugăciunii
noastre. Iacov ca
exemplu Rugăciunea lui Iacov, în timpul în care aştepta întâlnirea cu Esau, la
întorcerea sa din Padan-Aram poate fi considerată una dintre cele mai minunate
exemple de seriozitate, de perseverenţă în rugăciune găsită în Cuvântul lui
Dumnezeu. Aceasta este plină de încredere în Dumnezeu. Ea aminteşte de
făgăduinţa Lui făcută bunicului său Avraam şi fiului său Isaac şi reînnoirea
acestei făgăduinţe lui Iacov. El menţionează Domnului, de asemenea, şi
făgăduinţa Sa de a-l aduce din nou acasă. Umilinţa lui este arătată în
cuvintele: „Eu sunt prea mic pentru toate îndurările şi pentru toată
credincioşia pe care ai arătat-o faţă de robul Tău; căci am trecut Iordanul
acesta îcând am fugit de acasăş numai cu toiagul meu, şi iată că acum fac două
tabere.” (Geneza 32:10). Iacov îi spune Domnului că îi este frică de Esau
arătând, totuşi, că această frică este contrabalansată de încrederea lui în Cel
Atotputernic. În acest timp, şi fără îndoială ca răspuns la această rugăciune,
un înger al Domnului s-a arătat lui Iacov şi el a fost atât de plin de credinţă
în puterea lui Dumnezeu şi în făgăduinţa Lui, că îl va proteja şi va face din el
un popor mare, încât s-a aruncat asupra îngerului şi a declarat: „Nu Te voi lăsa
să pleci, până nu mă vei binecuvânta”. Aici îngerul a apărut ca om; dar Iacov
l-a recunoscut ca fiind reprezentantul Domnului, trimis pentru a-l întâlni.
Noi
n-am putea presupune că îngerul n-a fost destul de puternic pentru a se elibera
din strânsoarea lui Iacov, ci mai degrabă că lui Dumnezeu i-a plăcut să-l
binecuvânte şi că aceste împrejurări au avut ca scop să scoată în evidenţă
dorinţa fierbinte a lui Iacov pentru această binecuvântare a Domnului, să
demonstreze profunzimea şi intensitatea dorinţei lui. Când aceasta a fost
demonstrată, când el şi-a manifestat aprecierea adâncă a binecuvântării pe care
singur Dumnezeu a putut s-o dea şi dorinţa fierbinte de a fi în armonie cu El,
atunci a venit binecuvântarea — victoria lui Iacov. Dumnezeu a fost bucuros să
răsplătească o asemenea credinţă, energie şi zel. Iacov era doar un om natural,
dar rugăciunea lui avea în ea o lecţie ce poate fi de mare folos pentru Noua
Creatură în Cristos; aceasta nu înseamnă să ne luptăm cu Dumnezeu aşa cum a
făcut Iacov, pentru că noi suntem fii ai lui Dumnezeu şi avem o relaţie mult mai
strânsă cu El decât ca servitori şi nu avem nevoie să ne luptăm cu Dumnezeu
pentru a-I câştiga favoarea. Fostul episcopul, Philips Brooks a exprimat
adevăratul gând când a spus foarte frumos: „Rugăciunea nu învinge şovăiala lui
Dumnezeu; aceasta se aşează peste bunăvoinţa lui Dumnezeu”.
Experienţele ghetsimane
ale Bisericii Sigur, “ceasul încercării" este astăzi peste întreaga lume şi cuvintele
apostolului: “judecata începe de la casa lui Dumnezeu" sunt tocmai potrivite
aici. Deoarece casa lui Dumnezeu este reprezentată de aceia care au lumina şi
sunt puşi astăzi pe probă pentru viaţă şi deoarece acesta este timpul când El
îşi termină încercarea şi verificarea acelora care vor fi părtaşi la Împărăţie,
înseamnă că timpul din prezent este un timp de mare însemnătate pentru copiii
lui Dumnezeu care aşteaptă îndeplinirea speranţei lor, marea eliberare. Fratele
Russell a scris despre timpul acesta şi semnificaţia lui foarte potrivit; ne-a
lăsat o sugestie, care este demnă de meditaţie şi rugăciune. El a spus: „Fără
îndoială că în zilele de sfârşit ale Veacului Evanghelic vor veni asupra
Bisericii lui Cristos experienţe ghetsimane. Aceia care vor rezista la aceste
probe şi încercări şi vor fi învingători, vor fi aceia a căror credinţă şi
încredere în Domnul vor fi puternice, care priveghează şi se roagă ca să nu cadă
în ispită şi prin aceasta sunt astfel apăraţi împotriva ei. După cum Domnul a
prevenit pe Petru şi pe ceilalţi apostoli faţă de ispita ce se apropia, tot aşa
suntem şi noi preveniţi faţă de marea şi hotărâtoarea încercare ce se apropie
acum. Să învăţăm din experienţele apostolului lecţia ce ni se cuvine”.
Victoria
Domnului prin priveghere şi
rugăciune Din
nou, analizând ultimele ore ale vieţii pământeşti a Domnului nostru şi
încercările şi experienţele Sale, fratele nostru ne-a lăsat următoarele sugestii
demne de consideraţia noastră: “În
cazul Domnului nostru şi al apostolilor, vedem arătată valoarea privegherii şi a
rugăciunii în ora întunecată a neliniştii. Domnul nostru a urmat instrucţiunile
date ucenicilor Săi; El a privegheat, El S-a rugat, El a primit binecuvântare,
El a fost întărit şi a ieşit învingător. Ucenicii nu au vegheat şi nu s-au
rugat, nereuşind să înţeleagă necesitatea împrejurării, şi ca rezultat îi găsim
împrăştiaţi şi dezorientaţi. Unul dintre ei, cel mai tare, a fost atât de
copleşit de împrejurări încât prin jurământ L-a negat pe Domnul său.
Oriunde găsim pe poporul Domnului încercând să trăiască o viaţă de
consacrare şi de sfinţenie, dar care neglijează porunca Domnului de a priveghea
şi a se ruga, ştim că aceştia sunt lipsiţi de înţelepciune şi că oricât ar fi de
nevinovaţi şi curaţi ei sunt nechibzuiţi. Ei nu pot aştepta să câştige
învingerea asupra lor, asupra păcatului şi a Adversarului singuri, fără ajutorul
de sus. Dacă Domnul a avut nevoie de întărire, sigur noi avem nevoie de aceasta;
dacă El a primit-o ca răspuns la implorările Sale cu strigăte mari şi lacrimi,
aceasta este pentru noi o înştiinţare a modului prin care Dumnezeu este bucuros
să acorde o asigurare deplină a credinţei, care poate să ne întărească ca
soldaţi buni pentru a îndura orice în numele şi în serviciul Lui. Acei care
caută pe Domnul, în mod serios şi în rugăciune, cu siguranţă vor primi
binecuvântarea întocmai ca şi Domnul Isus Însuşi; şi deşi nu va veni la ei
acelaşi fel de mesager ceresc pentru a-i mângâia şi încuraja, totuşi un mesager
ceresc de un alt fel, sigur va fi trimis care să poată să intre în discuţie cu
noi şi să compătimească cu noi în încercările şi greutăţile noastre, aşa cum
nici unul dintre apostoli nu a putut compătimi sau să-I fie de ajutor Domnului.
Sau poate că acest mesager să fie chiar unul dintre apostoli prin numeroasele
cuvinte inspirate, pe care ni le-a dat Dumnezeu prin apostoli în cuvântul Lui.
Dar oricum ar veni puterea aceasta, trebuie să existe asigurarea că nu este de
la oameni, nici de la îngeri, ci de la Dumnezeu, pentru că noi suntem plăcuţi şi
acceptaţi de El şi putem pretinde şi aştepta lucruri nespus de mari şi preţioase
pe care El le păstrează pentru cei care Îl iubesc. Altfel spus, astăzi suntem în timpul încercării care vine peste întreaga
lume pentru a o încerca. Timpul prezent este reprezentat în Scriptură ca “ceasul
încercării” sau al examinării de la sfârşitul acestui Veac. Cu alte cuvinte este
ceasul Ghetsimani pentru toţi cei ce sunt poporul adevărat al Domnului, pe
deplin consacraţi Lui. Prin urmare, este ora în care noi asemenea Domnului
nostru ar trebui să căutăm faţa Tatălui pentru a primi asigurarea deplină că
suntem ai Lui şi că El este al nostru; şi că putem avea încredere în puterea Lui
pentru a ne susţine în acest timp. Este timpul în care trebuie să ne convingem
după cum adesea cântăm, “O,
nu lăsa nor pământesc să se ridice Să
Te ascundă de ochii servilor Tăi””. Vestitorul Împărăţiei lui
Cristos din 01. 02.
1932