Întrebare (1911)—2—Unde a fost Grădina
Edenului? S-a găsit vreodată un loc unde un rîu s-a împărţit şi a curs în patru
braţe? Răspuns—Se pretinde că există un astfel de loc lîngă Macedonia; eu nu l-am
văzut niciodată. Nu ştiu cît de bine este fondată pretenţia. Dar dacă există un
astfel de loc, el a supravieţuit ravagiilor potopului într-un mod remarcabil. Nu
m-aş aştepta la nici o urmă din Grădina Edenului dacă aş crede în potop, şi eu
cred în potop. Nu cred că potopul ar fi lăsat mai multe semne din Grădina
Edenului decît din alte grădini. 380) ELISEI—Alcătuit din cine?
(Q260-1) Întrebare (1909)—1—Din cine va fi compusă
clasa Elisei? Răspuns—În primul rînd nu ştim dacă va exista o clasă Elisei, pentru că
Biblia nu spune precis că va exista. Dar sugerăm că va fi? Da. Pe ce baze?
Pentru că există o clasă Ilie şi Scripturile sugerează că există o clasă Elisei
la care se referă Domnul nostru şi este menţionată în Apocalipsa. Elisei a fost
cel care s-a întovărăşit cu Ilie spre sfîrşitul misiunii acestuia — s-a alăturat
lui ca serv şi a primit o mare binecuvîntare în final. Dacă vom presupune că el
este tipul unei clase, atunci ar fi tipul a două clase. Mai întîi al Marii
Mulţimi, pentru că mantaua lui Ilie i-a căzut lui, ceea ce ar părea să sugereze
că puterea sau lucrarea lui Ilie va cădea asupra clasei Elisei după ce clasa
Ilie va fi luată. Singurul lucru pe care l-a făcut Elisei cu mantaua a fost că
s-a dus la rîul Iordan, a lovit apele şi a trecut dincolo. Aceasta ar însemna că
clasa Elisei va trece în moarte într-un mod mult asemănător cu clasa Ilie —
Iordanul reprezentînd moartea. După trecerea Iordanului, el a început să facă o
anumită lucrare revoluţionară. Aceasta n-ar reprezenta-o pe Marea Mulţime, ci ar
părea să reprezinte o altă clasă — lucrarea Vrednicilor din Vechime pe care ei o
vor începe şi o vor îndeplini în timpul Veacului Milenar. Noi credem că
Scripturile arată că Vrednicii din Vechime vor fi în cele din urmă pe acelaşi
plan cu Marea Mulţime şi vor avea aceeaşi glorie. 381) ENOH—Unde a fost dus? (Q261-1) Întrebare (1908)—1—Prin credinţă, Enoh a
fost răpit ca să nu vadă moartea, etc.. Se ştie dacă a fost luat de pe pămînt,
şi ce clasă simbolizează? Răspuns—Răspunsul meu este că tot ce ştim despre Enoh, este arătat, mai
întîi de toate în Genesa, apoi în declaraţia apostolului în Evrei şi al treilea
rînd în declaraţia lui Iuda, că Enoh a profeţit venirea Domnului, spunînd că
Domnul vine cu nenumăraţii sfinţi ai Săi. Dar în Genesa se arată că n-a fost
găsit, a dispărut, pentru că l-a luat Dumnezeu, şi apostolul în Evrei ne spune
că a fost răpit, luat — ridicat, este ideea, dintr-o stare sau loc, în altul; a
fost răpit ca să nu vadă sau să nu aibă experienţa morţii. Nu înseamnă că n-o va
vedea cu ochii lui, ci că n-o va vedea în sensul de a avea experienţa morţii.
Fără îndoială că el a văzut moartea cu ochii lui pentru că moartea exista în
lume la acea dată, dar el n-a avut experienţa morţii. El a fost luat ca să nu
aibă experienţa morţii. Aceasta ne conduce spre a înţelege că Enoh n-a murit.
Scripturile nu spun ce a făcut Dumnezeu cu el, sau unde l-a dus, şi ne lasă, de
aceea, fără vreo bază sau afirmaţie clară în privinţa locului unde este. Noi
putem spune unde NU este. Putem spune că nu este în ceruri; pentru că Domnul
nostru a spus că "nimeni nu s-a suit în cer afară de Cel ce s-a coborît din cer"
(Ioan 3:13). De aceea Enoh nu s-a dus în cer în acest sens al cuvîntului. Unde
s-a dus? Ei bine, Domnul l-a putut lua să-l ducă pe altă planetă după cîte ştiu
eu. Nu ştiu; ar fi doar o presupunere. Eu iau Cuvîntul Domnului cum este scris,
că el a fost răpit ca să nu vadă moartea şi să nu moară. Apostolul clarifică
aceasta mai tîrziu în acelaşi capitol. El spune: "În credinţă au murit toţi
aceştia" (Evr. 11:13), evident, el a făcut mai întîi o excepţie cu Enoh şi de
aceea n-ar fi inclus cu ceilalţi. Unde este, numai Dumnezeu ştie; eu nu ştiu;
nimeni nu ştie. Aşa că voi şi cu mine şi toţi ceilalţi suntem la fel. Noi avem
aşa o încredere în Cuvîntul lui Dumnezeu, încît credem că Enoh trăieşte undeva,
şi la timpul cuvenit al lui Dumnezeu vom afla de ce s-a făcut o excepţie cu
el. Acum, este el un tip? Poate fi. Nu ni se spune că este un tip şi de
aceea ar fi imprudent să spunem că este. Noi nu suntem inspiraţi, ca să spunem
că aceasta este un tip şi aceea nu este un tip. Dacă putem găsi ceva în
Scripturi care să spună că Enoh a fost un tip, atunci am fi îndreptăţiţi să
spunem că a fost un tip. Dar dacă ceva în Scripturi nu se specifică a fi un tip,
am face bine să avem grijă cum îl facem tip şi cum facem ceva din el, deoarece
ne-ar putea crea probleme. Există o afirmaţie cu privire la aceasta care ne dă o
sugestie, o sugestie vagă, că el ar fi fost un tip, şi aceasta este o declaraţie
în legătură cu faptul că Enoh a fost al şaptelea de la Adam. "Al şaptelea de la
Adam" este scos în relief — şapte, din a şaptea generaţie. Există doar o mică
şansă de a specula puţin pe această bază. O numesc clar — "speculaţie". Din
moment ce întotdeauna în Scripturi numărul şapte este recunoscut ca număr
perfect şi indicativ al perfecţiunii, putem înţelege că Enoh, al şaptelea de la
Adam, ar reprezenta pe omul perfect — perfecţiunea omului sau omul în starea lui
viitoare cînd va fi perfect şi cînd nu va muri. Şi în acest sens al cuvîntului,
Enoh poate fi considerat ca reprezentant al acestei clasei a omenirii care în
viitor va fi în armonie cu Dumnezeu şi va avea viaţă veşnică — cei care vor fi
aduşi la perfecţiune în timpul Veacului Milenar. 382) ENOH—Răpit; cînd, unde, de ce?
(Q262-1) Întrebare (1913)—1—Enoh a fost răpit. Ce
a însemnat aceasta? Ce a reprezentat aceasta? Răspuns—Biblia nu ne explică; nici eu n-o voi face. Nu
ştiu. 383) EUFRAT—Referitor la Moartea a Doua.
(Q263-1) Întrebare (1911)—1—"Al patrulea rîu este
Eufratul" (Gen. 2:14). Reprezintă acest rîu moartea a doua în acest
verset? Răspuns—Nu, după cîte ştiu eu. 384) EVA—Răscumpărarea ei. (Q263-2) Întrebare (1910)—2—Dacă nu va dura prea
mult timp, te rog explică răscumpărarea Evei. Răspuns—Nu va dura mult timp. Eva a aparţinut lui Adam exact la fel cum toţi
din rasa lui Adam au aparţinut lui Adam. Dumnezeu i-a dat-o pe Eva lui Adam după
ce a luat-o din el. Este foarte uşor să vedem, dragi prieteni, că dacă Cristos a
răscumpărat pe Adam şi tot ce a avut Adam, El a răscumpărat-o şi pe
Eva. 385) EVA—Referitor la toţi în Adam.
(Q263-3) Întrebare (1910)—3—"Şi după cum în Adam
toţi mor" (1 Cor. 15:22) — să înţelegem că aceasta înseamnă mama Eva?
Răspuns—Da, Răspunsul meu este că noi înţelegem că aceasta include şi pe
mama Eva; ea a fost în Adam în sensul că a fost o parte din familia lui Adam; că
totul a fost centrat în Adam; că aşa a aranjat Dumnezeu şi că păcatul lui Adam a
adus starea morţii. Dacă Adam ar fi păcătuit şi mama Eva n-ar fi păcătuit,
bineînţeles n-ar fi prea potrivit să oferim o sugestie, dar ideea mea ar fi că
dacă Adam ar fi păcătuit, el ar fi fost scos afară din grădină iar ea ar fi fost
scoasă împreună cu el, el fiind reprezentantul rasei, şi neascultarea lui ar fi
însemnat neascultarea ambilor; ea ar fi fost socotită ca avînd o parte cu el în
neascultare. 386) EVA—Poziţia ei în faţa lui Dumnezeu.
(Q264-1) Întrebare (1915-Z)—1—Ce poziţie a avut
Eva în faţa lui Dumnezeu? Răspuns—Mama Eva n-a avut altă poziţie în faţa lui Dumnezeu decît ca parte a
corpului lui Adam, pentru că a fost luată din el. Noi înţelegem că aceasta
reprezintă faptul că biserica nu are poziţie în faţa lui Dumnezeu prin sine, şi
ca ea să poată fi creată era necesar sacrificiul lui Isus, Domnul ei. Cu alte
cuvinte, ea a venit din El. Al doilea Adam este Domnul ceresc — Întîiul-născut
dintre cei morţi, Îndreptăţitorul, Dătătorul de viaţă al lumii. În timpul
acestui Veac Evanghelic, Dumnezeu alege Biserica pentru a fi Mireasa lui
Cristos, şi ea a fost în proces de dezvoltare. Ca Mireasă, Soţia Mielului, ea
poate fi considerată a fi a doua Evă; şi lucrarea ei va fi în timpul veacului
care intră acum, îngrijirea rasei lui Adam, concepută din nou de "Domnul din
ceruri", al Doilea Adam — 1 Cor. 15:45-47. Întreaga ilustraţie ne arată că responsabilitatea căderii a fost a
lui Adam. Sf. Pavel ne arată că mama Eva a fost cea înşelată şi a fost prima în
încălcare, dar de asemenea arată că prin neascultarea lui Adam a intrat păcatul
în lume şi astfel moartea a trecut asupra tuturor oamenilor "căci toţi au
păcătuit" (Rom. 5:12) — arătînd efectul căderii lui Adam asupra copiilor săi,
prin moştenire. După cum "plata păcatului este moartea" şi după cum păcatul care
a adus moartea a fost păcatul lui Adam
şi nu al Evei, urmează ca preţul de Răscumpărare să fie acela care
corespunde lui Adam şi nu care corespunde Evei. TRUPUL DE SACRIFICIU Cînd citim "Mi-ai pregătit un trup" ca sacrificiu, nu trebuie să
înţelegem că aceasta înseamnă Biserica, Corpul lui Cristos, pregătit pentru
sacrificiu. Corpul pregătit pentru sacrificiu a fost corpul uman al lui Isus. A fost pregătit în sensul că a fost asigurat
miraculos şi a fost sfînt, nevinovat, fără pată, despărţit de păcătoşi. Numai
Isus a avut un astfel de corp pregătit. Biserica n-a avut un astfel de
corp. Domnul nostru Isus a fost rînduit de Dumnezeu Preot după rînduiala
lui Melhisedec; dar din punctul de vedere
al jertfei, El a fost antitipul lui Aaron şi mai întîi trebuia să se
jertfească pe Sine şi ulterior să-i accepte pe ucenicii Săi, să-i îndreptăţească
prin sacrificiul Său, şi apoi să-i facă membri sau părţi ale propriului Său
sacrificiu. Este evident că în tip numai marele preot a fost rînduit să ofere
jertfa pentru păcat din Ziua Ispăşirii. Nici unul dintre preoţii subordonaţi nu
au un astfel de drept. Deci nici unul din preoţii subordonaţi antitipici,
urmaşii lui Cristos, nu sunt competenţi să se jertfească pe ei înşişi. Tot ce
putem noi face este să ne oferim spre moarte. El ne acceptă, ne atribuie meritul
Său şi ne socoteşte ca membri ai corpului Său natural; şi apoi, prin Spiritul
Său sfînt, prin Cristos, Dumnezeu lucrează în noi şi ne dă "după buna Sa
plăcere, şi voinţa şi înfăptuirea" (Fil. 2:13), adică să împlinim lucrarea
sacrificiului de sine chiar pînă la moarte. Dar în tot acest timp Biserica n-a
fost jertfită cum a fost Marele Preot, nici prezentată Tatălui în numele nostru.
Tatăl lucrează numai cu Avocatul nostru şi noi suntem acceptaţi doar pentru că
suntem ai Lui. Toate acestea sunt arătate în tipul jertfei pentru păcat din Ziua
Ispăşirii. Marele preot jertfea mai întîi viţelul, ca propriul său sacrificiu —
reprezentîndu-l pe el însuşi. Apoi marele preot, nu preoţii subordonaţi, jertfea
ţapul Domnului — un ţap, nu mai mulţi
ţapi. Acest ţap a fost jertfit, nu ca
un sacrificiu al preoţilor subordonaţi, ci ca sacrificiul marelui preot. Tot aşa
şi în antitip. Consacrarea noastră este acceptabilă pentru Tatăl numai din cauza
meritului lui Isus atribuit nouă ca membri ai Săi cînd El ne adoptă ca o parte
din propria Lui carne. 387) EVANGHELIA—Cîţi au auzit-o?
(Q287-1) Întrebare (1909)—1—Col. 1:23, 24. Explică
— În prima parte apostolul vrea să spună că fiecare om de sub ceruri a auzit
Evanghelia în ziua lui? Răspuns—Timp de 1600 de ani sau mai mult Domnul a avut un mesaj pentru evrei
— această Evanghelie, sau mesaj, a fost vestită numai evreilor. După prima
venire a Domnului nostru a venit un timp cînd El a spus naţiunii evreieşti:
"Iată, vi se lasă casa pustie" (Mat. 23:38). După convertirea lui Corneliu,
acest mesaj n-a mai fost limitat la evrei — a fost propovăduit pentru "orice
creatură" — oricui are ureche de auzit. Ceilalţi nu vor avea niciodată o ocazie?
O, ba da. Vor vedea şi auzi ei vreodată? O, da. Toţi ochii orbi vor fi deschişi
şi toate urechile surde destupate. Pavel a fost un slujitor al acestei
Evanghelii. "Mă bucur acum în suferinţele mele pentru voi" — Pavel a fost
bucuros că era un servitor al acestui mesaj evanghelic. El a ştiut că numai
aceia care erau favoriţii Domnului erau astfel privilegiaţi. El a spus: "Sunt
bucuros să împlinesc ce lipseşte suferinţelor lui Cristos". Voi şi cu mine avem
acelaşi privilegiu. Noi nu avem poziţia înaltă pe care a avut-o apostolul Pavel.
Astăzi citim cuvintele lui. Exemplul şi cuvintele lui Pavel ne aduc mare
consolare. Dacă nu bem din acest pahar nu putem fi ucenicii Săi. Voi şi cu mine
vom fi bucuroşi să facem tot ce putem. 388) EVANGHELIA—Propovăduită mai întîi celor morţi.
(Q287-2) Întrebare (1911)—2—"Căci tocmai în
vederea aceasta a fost vestită evanghelia şi celor morţi, pentru ca să fie
judecaţi ca oameni în ce priveşte trupul, dar să trăiască potrivit lui Dumnezeu
în ce priveşte duhul" (1 Petru 4:6). Te rog explică. Răspuns—Cine sunt morţii la care se face referire în Întrebare? Sunt acelaşi
fel de morţi la care S-a referit Isus cînd a venit la El unul şi a zis: "lasă-mă
să mă duc întîi să îngrop pe tatăl meu". Isus a zis: "Lasă morţii să-şi îngroape
morţii şi tu du-te şi vesteşte împărăţia lui Dumnezeu" (Luca 9:59-60). Ce
înseamnă aceasta? Aceasta înseamnă că toată omenirea, din punctul de vedere al
lui Dumnezeu, fiind sub sentinţa morţii, sunt socotiţi ca morţi. Dacă nu ai pe
Fiul lui Dumnezeu nu ai viaţă în tine. Nimeni nu are nici măcar viaţă socotită
dacă nu este în legătură cu Domnul Isus ca marele dătător de viaţă. "Cine are pe
Fiul are viaţa; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viaţa" (1 Ioan 5:12). Aşa
că în acest fel toată lumea este moartă, şi apostolul spune: "Căci tocmai în
vederea aceasta a fost vestită Evanghelia şi celor morţi, ca să fie judecaţi ca
oameni în ce priveşte trupul, dar să trăiască potrivit lui Dumnezeu în ce
priveşte duhul" (1 Pet. 4:6). Adică, voi şi cu mine, deşi suntem morţi cu lumea
prin natură, suntem socotiţi vii, socotiţi ca trecuţi din moarte la viaţă, şi
atunci avem aici încercarea noastră pentru viaţă veşnică. Cum vom avea o
încercare? După oameni, ei ar gîndi că noi suntem încă în carne, dar după
Dumnezeu noi am fi consideraţi ca noi creaturi. Şi noi aşa ne recunoaştem unul
pe altul. Dar lumea nu ne cunoaşte, şi lumea încă ne crede ca parte din ea, şi
încă ne judecă după carne, dar noi suntem judecaţi de Domnul după spirit. Acum,
spune apostolul, acesta este motivul că Evanghelia este predicată celor morţi,
ca ei să poată fi judecaţi ca oameni in carne, dar să trăiască după Dumnezeu în
spirit. 389) EVREI—Atitudinea noastră faţă de ei.
(Q379-1) Întrebare (1907)—1—Isaia 40:1, 2:
"Mîngîiaţi, mîngîiaţi pe poporul Meu, zice Dumnezeul vostru. Vorbiţi
bine Ierusalimului şi strigaţi-i că robia lui s-a sfîrşit, că nelegiuirea lui
este ispăşită; căci a primit din mîna Domnului de două ori cît toate păcatele
lui" (Cornilescu). Consideri aceasta aplicabilă la atitudinea noastră faţă de
evrei în timpul prezent? Răspuns—Cred că ar fi destul de potrivit ca noi să vorbim mîngîietor
Ierusalimului, dar nu cred că aceasta înseamnă că Ierusalimul va auzi de prima
dată. Noi am vorbit o mulţime de lucruri mîngîietoare către evrei. Dacă veţi lua
în considerare ce este scris în al doilea volum al Studiilor în Scripturi în
acest subiect şi care este speranţa de viitor a evreilor, şi în al treilea volum
unde se atrage atenţia asupra acestei scripturi, şi broşura în limbaj ebraic
care cuprinde Umbrele Cortului Întîlnirii şi ceea ce credem noi că este
adevărata interpretare a epistolei către Evrei, veţi observa că am încercat să
spunem evreilor unele cuvinte mîngîietoare, dar n-am văzut să facă prea mare
impresie asupra lor — poate puţin, nu ştim. Dar Domnul spune că vine timpul şi
că acei care au ureche de auzit vor auzi, iar alţii care nu au ureche de auzit
vor trebui să aştepte pînă ce trîmbiţa va suna tare şi
prelung. 390) EVREI—Cum va proceda Dumnezeu cu ei.
(Q379-2) Întrebare (1909)—2—Prin ce proces sau
metodă vor fi evreii într-o poziţie ca Dumnezeu să lucreze cu
ei? Răspuns—Pot doar să vă arăt presupunerea mea, care este că la sfîrşitul
marelui timp de strîmtorare, evreii cît şi restul omenirii vor fi într-o mare
strîmtorare şi necaz general, şi aproximativ la încheierea timpului de
strîmtorare vor apărea între evrei Vrednicii din Vechime, nu între cei
necredincioşi, pentru că sunt unii evrei într-adevăr serioşi, care doresc şi
aşteaptă pe Mesia, şi presupun că acestora li se va descoperi El, şi
făcîndu-li-se cunoscut vor crede şi apoi va afla un vecin şi apoi alţi evrei se
vor strînge la ei. Probabil există mulţi evrei necredincioşi care sunt cu
neamurile, şi cînd ei vor vedea binecuvîntările care vin peste Israel vor vrea
şi ei acea binecuvîntare. Toate binecuvîntările lui Dumnezeu vor fi pentru cei
în armonie cu El. 391) EVREI—Isus trimis mai întîi la ei.
(Q379-3) Întrebare (1910)—3—Te rog explică:
"Dumnezeu, după ce a înviat pe Slujitorul Său, L-a trimis mai întîi
vouă, ca să vă binecuvînteze, întorcînd pe fiecare dintre voi de la răutăţile
voastre" (Fapt. 3:26). Răspuns—"Vouă" se referă la evrei; binecuvîntarea lui Dumnezeu trebuie mai
întîi să fie pentru evreu şi apoi pentru neamuri. Vă amintiţi că Evanghelia n-a
ajuns la neamuri decît după ce s-au sfîrşit cele şaptezeci de săptămîni, după
trei ani şi jumătate de favoare pentru evrei de la moartea lui Isus; atunci
Corneliu a fost primul dintre neamuri care a venit în favoarea lui Dumnezeu. Aşa
că Petru a avut dreptate cînd a spus că nu putea să meargă la neamuri pînă se
sfîrşeau aceşti trei ani şi jumătate de favoare. 392) EVREI—Numărul lor în timpul lui Pavel.
(Q380-1) Întrebare (1911)—1—Cu cîtva timp în urmă
ai sugerat că probabil nu mai mult de zece mii de evrei au venit în biserica
timpurie. Citind scrisoarea lui Pavel către Romani capitolul 11, remarcăm că el
se referă la cei 7.000 din timpul lui Ilie şi apoi adaugă:
"Tot aşa şi în timpul de acum este o rămăşiţă potrivit alegerii
harului" (vers 5). Crezi că ar fi rezonabil să interpretăm această expresie,
"Tot aşa şi în vremea de faţă" să însemne că rămăşiţa este de
7.000? Răspuns—Nu, n-aş fi atît de critic. Vom întreba în curînd pe sfîntul Pavel
şi vom vedea ce spune el. 393) EVREI—Cum puteau obţine viaţă prin ţinerea Legii fără răscumpărare?
(Q380-2) Întrebare (1912)—2—Cum putea Dumnezeu să
ofere evreilor Viaţă dacă ţineau Legea, fără o
Răscumpărare? Răspuns—Dumnezeu într-adevăr nu le-a oferit evreilor nimic misterios. El
practic le-a spus că le-ar face o propunere, şi acea propunere a fost că dacă ei
ţineau Legea Sa atunci ar fi avut Viaţă Veşnică. Aceasta a fost o ofertă către
toţi. Totuşi, ei n-au putut ţine Legea şi s-a cerut ca cineva să-i ajute, iar
Domnul a fost autorizat să-i ajute. Ei erau într-o stare decăzută şi astfel s-a
cerut ca cineva să ţină Legea pentru ei. Domnul i-a făcut lui Israel aceeaşi
propunere pe care a făcut-o întregii lumi de la Adam încoace, şi anume: "Ţine
Legea Mea şi vei avea Viaţă veşnică". Domnul cere ca fiecare, pentru a avea
Viaţă, să ţină Legea Sa. Voi şi cu mine trebuie să ţinem Legea Sa. Totuşi, nu
trebuie să ţinem Legea în literă şi formă, dar trebuie să ţinem acea Lege în
spirit pe măsura capacităţii noastre. Deplinul înţeles al Legii se împlineşte în
noi, şi ea este acceptată cu această modificare ("în măsura capacităţii
noastre") deoarece suntem Membri ai Corpului lui Cristos. Evreii însă NU erau
îndreptăţiţi de Dumnezeu fără Preţul de Răscumpărare. A fost numai o propunere,
numai o ofertă pentru ei. Dumnezeu a stipulat în mod formal că dacă ei ţineau
Legea Sa (la care ei s-au lăudat că pot) vor avea viaţă, dar ştiţi care a fost
rezultatul. Nu, aş spune că Dumnezeu nu le-a oferit evreilor viaţă veşnică aşa
cum o ştim noi, pentru că toţi erau vinovaţi înaintea lui Dumnezeu şi înaintea
Dreptăţii şi încă nu erau împăcaţi.