417) HAINA DE NUNTĂ—Purtată de cine?
(Q733-1) Întrebare (1910-Z)—1—Gîndul tău este că
numai cei care se consacră sunt în realitate îndreptăţiţi — au haina dreptăţii
lui Cristos atribuită, acoperindu-le păcatele şi socotindu-i perfecţi; că
ceilalţi credincioşi au numai binecuvîntările cunoştinţei despre pregătirea
îndreptăţirii care le va fi dată numai cu condiţia ca ei să se jertfească în
urmele Răscumpărătorului nostru? Răspuns—Noi înţelegem că Scripturile învaţă că există o diferenţă între o
îndreptăţire prin credinţă şi o
îndreptăţire reală. Lumea în timpul
Veacului Milenar, sub procesul de restabilire, vor avea ocazii depline şi mari
de a avansa de la condiţiile de păcat şi moarte la îndreptăţire reală, dreptate
— relaţie de Legămînt cu Dumnezeu. În trecut Vrednicii din Vechime, datorită
credinţei în Dumnezeu, erau estimaţi şi trataţi ca fiind în armonie cu El, în
relaţie de Legămînt prin credinţă, ca
şi cum ar fi fost perfecţi. Dar mai mult decît această îndreptăţire prin
credinţă n-au putut obţine decît după ce meritul jertfei lui Cristos le va fi
atribuit. Credincioşii creştini din acest Veac Evanghelic sunt într-o poziţie
diferită. Ei sunt îndreptăţiţi prin credinţă în acelaşi fel cum au fost
Vrednicii din Vechime, dar în plus, Cristos face o aplicare specială a meritului
jertfei Sale pentru ei cu înţelegerea ca ei să nu-l păstreze în sens de
restabilire, ci să-l jertfească — după modelul arătat nouă în exemplul Domnului
nostru. Deci, la începutul experienţei noastre creştine ni se acordă părtăşia
cu Dumnezeu printr-o îndreptăţire prin credinţă, care continuă un anumit timp
ca să ne permită să ajungem la o cunoştinţă a harului lui Dumnezeu. Acest lucru
ne permite să ajungem la o cunoştinţă a privilegiilor noastre de a jertfi
împreună cu Răscumpărătorul nostru; să devenim morţi cu El faţă de toate
interesele pămînteşti cît şi morţi faţă de păcat. Luarea acestei poziţii a
consacrării — jertfirea de sine — ne-a adus acceptarea divină, manifestată prin
conceperea cu Spiritul sfînt, şi de la această poziţie ca Noi Creaturi noi
trebuie să progresăm şi să ne întărim chemarea şi alegerea. Cei care, după ce
vin la o cunoştinţă a Adevărului şi au o ocazie de a se consacra spre jertfă
pînă la moarte, şi nu reuşesc să răspundă ascultător, îşi pierd îndreptăţirea,
în sensul că aceasta nu devine vitală
— aprobată divin. Aceştia primesc harul lui Dumnezeu în zadar — ei primesc o
cunoştinţă a milei lui Dumnezeu şi a propriilor lor privilegii fără să profite
de ele — fără a accepta singura "chemare" a acestui Veac — Efes.
4:4. Concluzia sau rezumatul nostru este acesta: Există o îndreptăţire
prin credinţă, care pentru un timp acordă o stare socotită în faţa lui Dumnezeu,
în favoarea Sa, în timpul acestui veac; dar ca aceasta să devină o îndreptăţire
vitală, trebuie urmată mai devreme sau mai tîrziu de o deplină consacrare. Celor
care se consacră la jertfă, "care au făcut legămînt cu Mine prin jertfă!" (Psa.
50:5), şi care prin credinţă devin astfel logodiţi cu Cristos ca membri ai
Corpului Său prin participare în suferinţele Lui — acestora le este dată haina
de nuntă. La o nuntă evreiască, nu ne putem imagina oferirea de haine
trecătorilor, care ştiu doar că se plănuieşte o nuntă. Ilustraţia pilduitoare se
aplică acelor persoane care au auzit de nuntă şi cred în ea şi s-au întors de la
alte fapte şi plăceri cu dorinţa de a intra şi a participa la ea. Dorinţele lor
se vor extinde la facerea primilor paşi, de a intra pe uşă, înainte să li se dea
haina de nuntă. Tot aşa şi cu noi. Noi avem o îndreptăţire socotită de cînd am
început să credem în Cristos, ne-am încrezut în meritul Său şi am auzit ceva
despre condiţiile pe baza cărora putem deveni comoştenitori. Numai după ce am
socotit costul şi ne-am decis cu totul să intrăm, am fost socotiţi ca membri ai
Bisericii Întîilor-născuţi — membri ai Logodnicei lui
Cristos. Deci, lepădarea hainei de nuntă ar simboliza în mod potrivit una din
următoarele două fapte: (1) Respingerea lucrării jertfitoare a lui Cristos;
sau, (2) Respingerea contractului nostru nupţial — de a suferi cu El; de a
fi morţi cu El; de a bea din paharul Lui; de a fi botezaţi în moartea Lui; de a
ieşi la El afară din tabără, purtînd dispreţul Lui. 418) HAINĂ—În contrast cu hainele mîntuirii.
(Q603-1) Întrebare (1911)—1—"Mă voi bucura nespus
în Domnul şi sufletul Meu va fi plin de veselie în Dumnezeul Meu; căci M-a
îmbrăcat cu hainele mîntuirii, M-a acoperit cu mantaua dreptăţii, ca pe un mire
împodobit cu o cunună şi ca pe o mireasă împodobită cu bijuteriile ei" (Isaia
61:10). Există vreo diferenţă esenţială între hainele mîntuirii şi haina
dreptăţii? Răspuns—Cred că este rezonabil să presupunem că aceste două expresii au fost
folosite alternativ. Haina dreptăţii lui Cristos ni s-a dat cînd am devenit
logodnica Lui, haina noastră de nuntă este o acoperire a defectelor noastre. De
aceea, aceasta este o haină a dreptăţii, o haină a atribuirii, sub care noi
suntem socotiţi drepţi înaintea lui Dumnezeu. Şi destul de potrivit vorbim
despre noi că suntem în acea stare. Cum spune apostolul din nou, "Căci în
nădejde am fost mîntuiţi" (Rom. 8:24). Desigur, mîntuirea noastră nu este
completă, dar a început în sensul că suntem deja socotiţi ca fiind de partea
Domnului, şi suntem deja asiguraţi că dacă ne menţinem această stare, dacă ne
ţinem hainele nepătate de lume, vom fi din aceeaşi clasă a cărei mîntuire va fi
cu totul împlinită la a doua venire a Domnului nostru. 419) HAINĂ—Haina dată Noii Creaturi.
(Q603-2) Întrebare (1911-Z)—2—Poate păcătui corpul
Noii Creaturi? Răspuns—Corpul potrivit al Noii Creaturi este cel spiritual al Întîii
Învieri. Dar înainte de a-l primi ea este pusă la încercare şi îi este dat
vechiul corp uman pentru practică. Noua Creatură nu poate face vechiul corp s-o
asculte în mod perfect. Dar ea poate
dezvolta putere în dorinţele ei de a aduce cuvinte, fapte şi gînduri în perfect
acord cu Legea perfectă a lui Dumnezeu — Iubirea. Nefiind în stare să cucerească, ea trebuie să-i arate Căpitanului
mîntuirii loialitatea ei din inimă prin faptul că se luptă "lupta cea bună" (1 Tim.
6:12). Imperfecţiunile cărnii cu care mintea nouă nu este de acord sunt
toate moştenite — toate din slăbiciunea lui Adam — de aceea, toate putîndu-se ierta de către Răscumpărător
care aşteaptă doar să se apeleze la El ca marele Avocat. Dar fiecare greşeală a
cărnii este pusă în seamă Noii Creaturi care este proprietarul corpului carnal
şi îl foloseşte. Aceasta obligă la căinţă, rugăciune etc., şi înseamnă o mai
mare binecuvîntare pentru Noua Creatură. În măsura în care Noua Creatură îşi dă
acordul sau simpatizează cu păcatul trupului ei, este vrednică de "lovituri",
care prin corectare o va ajuta în dezvoltarea caracterului ei. "Căci care este
fiul pe care nu-l disciplinează tatăl?" (Evr. 12:7) Numai Noii Creaturi îi este dată haina de nuntă, haina dreptăţii lui
Cristos, ca o acoperire pentru carnea ei imperfectă. Aceasta reprezintă
îndreptăţirea ei ca Nouă Creatură. Ea o arată în ochii divini sfîntă,
nevinovată, fără pată, prin meritul lui Isus Avocatul şi Răscumpărătorul
ei. 420) HAINĂ—O poartă toţi din clasa Mireasă.
(Q603-3) Întrebare (1912-Z)—3—Va purta haina
dreptăţii lui Cristos cineva care este găsit vrednic de un loc în clasa
Mireasă? Răspuns—Noi înţelegem că toţi cei care se consacră o poartă şi sunt
acceptaţi în singura speranţă a chemării lor, şi că acea singură speranţă este
speranţa de a fi un membru din clasa Mireasă şi comoştenitor cu Cristos. Faptul
că va exista o "mare mulţime" este o favoare specială stabilită de Domnul în
interesul acelora care nu se dovedesc suficient de zeloşi pentru a fi cu Isus
"mai mult decît biruitori" (Rom. 8:37). "Marea mulţime" din Apocalipsa 7:9 este compusă din cei care nu
reuşesc să se ridice la cel mai înalt standard de sacrificiu cerut de Domnul,
dar care, totuşi, nu se vor dovedi necredincioşi în încercarea lor finală.
Despre aceştia se spune că nu şi-au ţinut hainele nepătate de lume; de aici
cerinţa ca ei să şi le spele în sîngele Mielului — să-şi dovedească loialitatea
cînd sunt disciplinaţi şi constrînşi, ei nereuşind să dovedească acest lucru
prin ascultare de bună voie pînă la jertfire. Astfel, atît Mireasa cît şi
fecioarele care o urmează poartă haina Mirelui (îndreptăţirea) în viaţa
prezentă. Şi toţi vor atinge perfecţiunea în viaţa viitoare pe propria lor
socoteală. Această haină atribuită nu-i va fi necesară "marii mulţimi" după ce
au fost "schimbaţi" la starea spirituală; pentru că şi ei vor fi schimbaţi
într-un moment şi după aceea vor poseda o perfecţiune individuală a lor
proprie. 421) HAINĂ—Ce avem din momentul conceperii?
(Q604-1) Întrebare (1913)—1—Suntem acoperiţi de
Haina Dreptăţii lui Cristos, sau de la conceperea noastră Dumnezeu ne-a dat o
haină a noastră proprie? Răspuns—Această Haină a Dreptăţii lui Cristos nu ne aparţine deloc pînă cînd
devenim Noi Creaturi. Nu s-a intenţionat ca ea să acopere trupul celor care n-au
devenit poporul consacrat al lui Dumnezeu. Lumea nu este identificată ca fiind
Noi Creaturi cu trupuri vechi; ei toţi sunt creaturi vechi, atît trupul cît şi
mintea. Doar Biserica este cea care a avut parte de o schimbare şi a căror minţi
sau inimi le acceptă Dumnezeu ca fiind în relaţie cu El în Cristos şi a căror
corpuri sunt imperfecte, şi de aceea au nevoie de o acoperire, pe care Domnul o
priveşte în această figură de stil, "Haină", şi arată cum asigură El acoperirea
prin Cristos pentru a ne acoperi corpurile noastre muritoare. Aceasta este Haina
Lui şi nu a noastră, şi este o folosire foarte preţioasă a Hainei Sale. Noi avem
nevoie de Haina Sa, de Dreptatea Sa ca să ne acopere lipsurile. Propria noastră
dreptate, după cum arată apostolul, ar fi numai haine mînjite (Isa. 64:6), aşa
că aceasta este o ilustraţie minunată cum foloseşte Dumnezeu dreptatea Lui
pentru noi, haina de nuntă a întregului Său popor, şi noi trebuie să continuăm
să o purtăm fără pată sau încreţitură, şi dacă se pătează trebuie să îndepărtăm
pata, şi să ne ţinem astfel în iubirea lui Dumnezeu şi să fim pregătiţi pentru
cina de nuntă cînd vom fi dincolo de văl. La înviere vom fi făcuţi perfecţi.
Atunci nu vom avea nevoie de Haina atribuită ca să avem acces la nuntă. Cînd
nunta se va sfîrşi vom avea acea haină a noastră prin meritul lui
Cristos. 422) HAINĂ—Pentru vechea sau noua creatură?
(Q604-2) Întrebare (1913)—2—Haina dreptăţii lui
Cristos este pentru acoperirea omului vechi sau a noii
creaturi? Răspuns—Noi trebuie să ne dezbrăcăm de omul cel vechi. V-aţi dezbrăcat de
omul cel vechi, spune apostolul. Omul vechi a fost voinţa veche, şi el nu
trebuie acoperit; el trebuie să fie mort; nici măcar nu este nevoie să-l
îngropaţi, lăsaţi-l în pace. Şi omul nou nu are nevoie de nici o acoperire,
pentru că omul nou este perfect, noua creatură nu a păcătuit niciodată, nu are
simpatie pentru păcat. Atunci ce are nevoie de acoperirea cu Haina dreptăţii lui
Cristos? Este trupul care odată a aparţinut vechiului om, vechii voinţe, acest
trup care acum a fost predat ca trup sau carne a noii creaturi şi prin care noua
creatură trebuie să acţioneze. Acest trup este imperfect şi are nevoie de
acoperirea dreptăţii lui Cristos atribuită pentru ca toate lipsurile să fie
acoperite, aşa încît ele nu vor fi văzute de fraţi mai mult decît este necesar,
şi nu vor fi văzute de Tatăl mai mult decît este necesar. 423) HAINE—Ţinerea hainelor nepătate.
(Q283-2) Întrebare (1908)—2—"Ţineţi hainele tale
nepătate de lume". Ce semnifică aceasta? Răspuns—Cred că următoarele: Poporul Domnului în capitolul trei din
Apocalipsa este îndemnat să-şi păstreze hainele ca să nu umble goi. Haina pe
care ne-o dă Domnul nu se referă la hainele noastre pămînteşti, se referă la
haina dreptăţii Lui, haina noastră de dreptate, pe care dacă o ţinem şi o brodăm
devine haina noastră de nuntă; aceasta este haina pe care o primim de la Domnul,
haina de nuntă a dreptăţii lui Cristos; dreptatea lui Cristos atribuită nouă,
acoperindu-ne lipsurile, este îndreptăţirea noastră. Acum, noi trebuie să ne
ţinem haina nepătată de lume; adică, trebuie să facem tot ce ne stă în putere ca
să ne menţinem această atitudine de inimă şi această relaţie cu Domnul care ne
va ţine în legătură pură şi sfîntă cu Tatăl şi cu Fiul, nu în dreptatea noastră,
ci în dreptatea lui Cristos. Noi trebuie s-o ţinem să nu se contamineze cu
lumea. Noi suntem în lume dar nu suntem din lume, şi trebuie să ne îngrijim
haina, şi declaraţia este că, dacă ei nu sunt grijulii cu hainele, le vor păta
şi va trebui să-şi spele hainele şi să le albească în sîngele Mielului. Îndemnul
către voi şi către mine este că există pericolul ca noi, prin contact cu lumea,
într-un moment de neatenţie să ne contaminăm cu păcatul, prin cuvînt, prin gînd
sau prin faptă, şi aceasta ar constitui o pată sau un cusur pe haină. Cum poate
fi vreunul din noi fără pată sau zbîrcitură sau vreun asemenea lucru în ceea ce
priveşte haina noastră? Cum poate un creştin să trăiască mulţi ani în lume unde
sunt toate felurile de rele — rău negru ca smoala — şi totuşi să-şi ţină haina
nepătată? Răspunsul meu este: gîndul din Scriptură nu este că cineva va fi în
stare vreodată să treacă prin această lume fără o pată sau încreţitură pe haina
sa. Dar, să presupunem că am găsit că avem o pată. Atunci, cei care sunt într-o
atitudine bună a inimii, acei care află că au încălcat legea divină, se vor
grăbi iarăşi la sîngele care îi curăţă. Dacă ai făcut vreodată o greşeală, du-te
la Domnul în rugăciune, mărturiseşte-i-o şi caută să nu mai faci ceea ce a fost
greşit şi ai asigurarea Cuvîntului Domnului că Lui îi place să te primească în
această atitudine şi că te va curăţi de tot păcatul. Aceste păcate trebuie să
fie tot mai puţine pe măsura înaintării. Anii trebuie să aducă înţelepciune în
privinţa felului în care să evităm răul din lume, aşa că creştinul mai matur
trebuie să găsească mai puţine pete pe haină şi să aibă mai puţină nevoie de a
merge la Domnul să-şi mărturisească greşelile, să-i ceară iertarea lor şi să fie
curăţat. Dar, dragi prieteni, fie că aţi avut multe sau puţine, singura poziţie
dreaptă pentru fiecare din noi este aceasta: să ne amintim că cu aceste pete pe
hainele noastre, cu aceste responsabilităţi pentru ceva fapte rele, sau gînduri
rele, nu putem avea comuniune potrivită cu Dumnezeu. Ele se vor pune între tine
şi Domnul. Există din aceia care devin nepăsători. Mai întîi de toate va fi o
pată şi ei vor spune: "O, am o pată pe haina mea", şi se simt foarte răniţi cu
ea; dar cînd sunt treizeci, patruzeci, cincizeci, sau şasezeci, ei spun: "O,
ştiu că le am; nu-mi plac, dar ştiţi că ele vin". Se obişnuiesc cu ele, dragi
prieteni. Voi nu vreţi să faceţi aceasta. Voi vreţi să vă păziţi împotriva
acestui spirit. Aceia care au acest spirit vor fi cei care vor constitui Marea
Mulţime, care vor fi obligaţi să treacă prin timpul de strîmtorare şi să-şi
spele hainele şi să le albească în sîngele Mielului. Dacă suntem într-o
atitudine bună de inimă, chiar prima pată ne va cauza durere şi tristeţe, şi noi
trebuie să mergem la Domnul şi nimic să nu ne oprească de a merge la El —
mergeţi în aceeaşi zi, nu lăsaţi ca somnul să vă cuprindă ochii pînă cînd nu aţi
îndreptat întreaga chestiune înaintea Domnului, pînă cînd El nu te curăţă de
responsabilitatea problemei, şi începe fiecare nouă zi cu hotărîri proaspete că,
prin harul lui Dumnezeu, vei veghea şi îţi vei ţine haina nepătată de lume —
nepătată de egoismul ei, de josnicia ei, de spiritul ei mincinos; nepătată de
toate influenţele contaminatoare ale lumii, cărnii şi adversarului, ca astfel să
poţi fi mai plăcut Domnului şi să umbli mai aproape de El. Cu cît priveşti mai
mult, cu atît vei găsi mai mult că la orice păcat va fi o dispoziţie din partea
oricui, a fiecăruia, să nu meargă la Domnul cu problema. "Nu mă pot duce la
Domnul în rugăciune în această seară; simt că un nor vine între Domnul şi mine,
şi nu mă pot duce în seara aceasta". Ei bine, fiţi atenţi; dacă nu poţi merge în
acea seară, seara următoare va fi mai rău, şi va fi încă şi mai rău după aceea.
Va fi tot mai rău, şi petele vor continua să crească la număr pînă cînd te vei
afla departe de Domnul. Sfatul meu către toţi din poporul Domnului, este să
vegheaţi, să vă îngrijiţi hainele. Faceţi aceasta cu atenţie în fiecare zi.
Vedeţi la sfîrşitul fiecărei zile ce aveţi să-I spuneţi Domnului în această
privinţă; vedeţi cum stă socoteala voastră, şi ţineţi o socoteală atentă. El
voieşte să ne ierte păcatele şi să ne cureţe de orice nedreptate. Vedeţi că
aceasta nu se referă la păcatul originar; El l-a înlăturat pe acela; aceasta se
referă la acele păcate care au venit după ce am fost curăţiţi şi după ce am
devenit ai Lui. El vrea să ne cureţe de toată nedreptatea, de orice lucru făcut
care nu era chiar drept. Notaţi iarăşi, El poate să vă cauzeze unele dureri, sau
strîmtorări, sau ceva dificultate pentru a scăpa de acel lucru; dacă aţi fost
nepăsători, probabil Îşi va retrage faţa de la voi pentru a avea mai multă grijă
în privinţa acelui lucru cu altă ocazie. Nu vă gîndiţi că puteţi păcătui fără
teamă de pedeapsă, apoi să mergeţi la preot să vi le şteargă imediat şi să
mergeţi să păcătuiţi din nou. Nu acesta este procedeul. Metoda Domnului nostru
de curăţire de păcat este diferită de aceasta. Veţi afla că odată cu păcatul va
veni înstrăinarea. După cum zice poetul şi în armonie, cred, cu toate
sentimentele voastre şi ale mele: "O nu lăsa ca norul să apară Să te ascundă de ochii
servului tău". 424) HAINE—Semnificaţia hainelor de glorie şi frumuseţe.
(Q285-1) Întrebare (1910-Z)—1—A fost vreo
semnificaţie în faptul că Marele Preot, după ce a îndeplinit serviciile Zilei de
Ispăşire, s-a dezbrăcat de hainele de in în Sfînta şi le-a lăsat acolo şi şi-a
pus hainele de cinste şi podoabă cînd a ieşit să binecuvînteze
poporul? Răspuns—Marele Preot în tot acest Veac Evanghelic îndeplineşte lucrarea de
sacrificiu; aceasta n-a fost numai cînd S-a oferit pe Sine, ci de-a lungul
acestui veac El continuă să fie Preotul jertfitor, şi deşi a trecut dincolo de
văl, El este încă, să zicem aşa, în hainele de in ale sacrificiului; şi a doua
Sa oferire, aceea a ţapului antitipic, va fi îndeplinită în hainele de in, cînd
va intra dincolo de văl să prezinte sîngele Corpului Său, care este Biserica, la
sfîrşitul acestei Zile a Ispăşirii antitipice, cînd Biserica îşi va fi
îndeplinit partea ei din sacrificiul lui Cristos. Domnul nostru, Marele Preot,
va stropi atunci, a doua oară, sîngele, meritul, pe capacul ispăşirii,
pecetluind astfel Noul Legămînt şi aplicînd meritul Său "pentru tot
poporul". După ce va face aceasta, El va ieşi să binecuvînteze poporul; dar nu
va apărea din nou în hainele de in pentru sacrificiu. Schimbarea va fi făcută
fără să fie văzută de lume. Ultimul lucru pe care îl vor vedea va fi intrarea
preoţilor după lucrarea de jertfire din timpul prezent, Veacul Evanghelic, şi
primul lucru pe care-l vor vedea în Noua Dispensaţie va fi apariţia marelui
Preot în cinste şi podoabă — în "hainele de glorie". Nu vor vedea aceasta cu
ochii naturali, ci această glorie va fi descoperită prin serviciul
binecuvîntărilor Noului Legămînt pentru Israel şi lume, şi această descoperire a
tuturor lucrurilor glorioase reprezentate în diferitele părţi ale hainelor
Marelui Preot va fi o manifestare care va ţine tot Veacul Milenar — părţile
hainelor, efodul, etc., toate vor avea împlinirea lor atunci în lucrarea
glorioasă a Celui Uns. Începutul acestei manifestări în glorie va fi în timpul de
strîmtorare, timp despre care citim: "… vor plînge din cauza Lui" (Apoc. 1:7).
Manifestarea Sa în putere, sfărmarea în bucăţi a acestei ordini de lucruri
prezente, este cea care va cauza marele timp de strîmtorare pe care Scripturile
îl anunţă că va fi sfîrşitul acestui veac şi inaugurarea Veacului Milenar.
Astfel, apariţia în glorie va avea diferite etape, dar toate vor fi pe planul
glorios; nici unul nu va mai fi pe planul sacrificiului din veacul
prezent. În această ilustraţie a hainelor Preotului noi înţelegem că Marele
Preot a simbolizat întreaga Preoţime, preoţii subordonaţi şi Capul; Capul nu a
avut nevoie de acoperire iar acoperirea cu haine de in a reprezentat meritul lui
Cristos atribuit nouă, membrii Corpului Său, pe care Tatăl îi acceptă şi îi
îndreptăţeşte şi a căror imperfecţiuni sunt acoperite prin El. Noi înţelegem că
haina albă reprezintă în mod special partea noastră în ilustraţie; că Marele
Preot mergînd în glorie simbolizează în mare măsură gloria Bisericii împreună cu
Capul ei, după cum citim: "Şi ce vom fi nu s-a arătat încă. Dar ştim că, atunci
cînd se va arăta El, vom fi ca El, pentru că Îl vom vedea aşa cum este" (1 Ioan
3:2). Altă scriptură declară că noi vom fi Corpul Lui glorios, sau Corpul Său în
glorie, şi că "vom fi glorificaţi împreună cu El". 425) HAINE—Referitor la Hainele de cinste ale Domnului nostru.
(Q605-1) Întrebare (1911)—1—Are Domnul nostru
hainele Sale de cinste şi podoabă pe El în prezent? Răspuns—Gîndul din mintea celui care întreabă, presupun, este scos din tipul
Marelui Preot. Vă veţi aminti că Marele Preot cînd a făcut ispăşirea în Ziua
Ispăşirii a purtat îmbrăcăminte albă de in, şi în acele haine albe de in a făcut
sacrificiul şi oferirea sîngelui, şi după ce a oferit sîngele şi a făcut
ispăşirea pentru păcat a venit şi şi-a spălat trupul şi şi-a pus hainele de
glorie — hainele pentru cinste şi podoabă. Cu alte cuvinte, Marele Preot a
purtat tot anul hainele de cinste şi podoabă, dar în Ziua Ispăşirii el le-a
dezbrăcat şi a purtat hainele simple de in. Răspunsul nostru la Întrebare este
că Marele Preot nu Şi-a pus încă hainele de cinste şi podoabă. Bineînţeles
aceasta este o figură de stil, dar ideea este că aceste haine de podoabă
reprezintă manifestarea Domnului nostru — Marele Preot indicat ca cel care este
calificat şi autorizat de Dumnezeu să binecuvînteze poporul. Aceasta încă n-a
avut loc. De ce nu? Pentru că Ziua Ispăşirii antitipică nu s-a terminat. De unde
ştim că nu s-a terminat? Pentru că unii din Biserică, corpul lui Cristos,
trebuie încă să împlinească ce lipseşte suferinţelor lui Cristos. Şi această
împlinire a suferinţelor lui Cristos continuă încă. Lucrarea Marelui Preot ca
jertfitor este încă în progres, şi El nu se îmbracă în cinstea şi podoaba
înaltei funcţii pînă cînd va fi terminat pe deplin lucrarea de jertfire; şi
jertfirea nu se va sfîrşi pînă cînd ultimul membru al corpului lui Cristos va fi
suferit împreună cu El. Imediat ce jertfirea se va termina, va începe gloria;
după cum spun Scripturile, "dacă răbdăm, vom şi împărăţi împreună cu El" (2 Tim.
2:12). Şi apoi, vă amintiţi, citim de asemenea că profeţii din vechime şi
îngerii au dorit să privească în aceste lucruri şi să ştie cu privire la timpuri
şi perioade, cu privire la suferinţele lui Mesia şi la gloria care va urma.
Deoarece suferinţele acestei clase Mesia nu s-au sfîrşit, jertfirea din Ziua
Ispăşirii nu este terminată, de aceea Marele Preot nu Şi-a pus hainele de cinste
şi podoabă, reprezentînd demnitatea funcţiei Sale cînd va conduce şi va
binecuvînta, şi va începe domnia Mesianică. 426) HAR—Primit în zadar. (Q288-1) Întrebare (1911)—1—2 Cor. 6:1:
"Ca unii care lucrăm împreună, vă îndemnăm să nu fi primit în zadar
harul lui Dumnezeu". Ce fel de har sau favoare se înţelege aici, şi cum poate fi
primit în zadar? Răspuns—Din moment ce apostolul se adresează aici creştinilor, noi am
înţelege că el vrea să spună că unii care deja şi-au făcut consacrarea şi au
fost concepuţi de Spiritul sfînt pot totuşi primi harul lui Dumnezeu în zadar.
Harul lui Dumnezeu a fost cu privire la această chemare de sus, şi
oricine merge în moartea a doua în condiţiile prezente desigur a primit favoarea
sau harul lui Dumnezeu în zadar; şi ar fi de asemenea adevărat că oricine nu
aleargă aşa cum ar trebui, ar primi favoarea sau privilegiul de comoştenire cu
Cristos în zadar, pentru că ei n-ar reuşi să obţină acea mare binecuvîntare;
chiar dacă obţin o binecuvîntare secundară, ei nu au reuşit să obţină
binecuvîntarea la care au fost chemaţi. Bineînţeles, ar fi de asemenea adevărat
că cei care au auzit ceva, au primit acea măsură de cunoştinţă, sau credinţă sau
favoare a lui Dumnezeu, în zadar. Oricine este atras sau chemat de Dumnezeu şi
nu Îl acceptă, primeşte chemarea în zadar din moment ce el nu scoate roadă din
ea, nu scoate rezultate sau binecuvîntări din ea; ei vin odată cu restul lumii
şi nu primesc binecuvîntări speciale în timpul
prezent. 427) HAR—Odată în har, totdeauna în har, contrazicere.
(Q288-2) Întrebare (1912-Z)—2—Ce se înţelege prin
scriptura care spune că acela care a fost neprihănit şi se va depărta de
neprihănirea lui, neprihănirea lui de dinainte nu va fi socotită, ci el va muri
pentru păcatul lui? Şi de asemenea afirmaţia că acela care a fost nedrept şi s-a
întors de la nedreptatea lui va fi salvat? Ezec.
33:13-16. Răspuns—Această scriptură contrazice în mod accentuat o doctrină susţinută
de unii creştini: "Odată în har, totdeauna în har"; sau că unul care a fost
favorizat de Dumnezeu nu mai poate pierde favoarea Sa. Principiul acestei scripturi se aplică,
în timpul prezent, la cei care trec de la moarte la viaţă ca Noi Creaturi. Ei
sunt în încercare pentru viaţă sau moarte. Păcatul adamic nu se mai socoteşte în
cazul lor. Dacă rămîn credincioşi Domnului ei vor primi binecuvîntarea vieţii
veşnice; dacă sunt necredincioşi vor muri. Dacă unul ar face un legămînt cu
Dumnezeu şi n-ar reuşi să ţină acel legămînt, el şi-ar pierde relaţia de
legămînt cu Dumnezeu atunci cînd ar abroga contractul. Dacă noi suntem
credincioşi, El va fi credincios dîndu-ne viaţă veşnică. Dar această scriptură se aplică în mod special la Veacul Milenar;
pentru că atunci toţi vor fi aduşi la o ocazie de viaţă veşnică. Oamenii vor
înţelege atunci că "plata păcatului este moartea". Atunci nu va mai fi proverbul
că părinţii au mîncat aguridă şi copiilor li s-au sterpezit dinţii, ci fiecare
"va muri pentru nelegiuirea sa" (Ier. 31:29; Ezec. 18:2). Va exista o încercare
pentru viaţă sau moarte, exact aşa cum este acum cu Biserica. Numai acelora care
sunt credincioşi în încercările lor le va fi dată viaţa veşnică, în oricare
dintre cazuri. Toţi ceilalţi vor fi îndepărtaţi prin moarte. 428) PLANUL VEACURILOR—Referitor la Marea
Mulţime pe planul "L".
(Q53-1) Întrebare (1909)—1—Ajungerea pe planul
"L" (pe schiţă) la prima înviere, aduce glorie personală deplină,
nemurire, natură divină? Dacă da, cum trebuie să înţelegem că Marea Mulţime care
vor fi ridicaţi pe acel plan prin mari strîmtorări nu va avea nemurirea? De ce
planul "L" aduce nemurirea pentru o clasă şi pentru alta
nu? Răspuns—Făcînd schiţa nu a fost posibil să se arate totul, şi noi suntem
surprinşi că ea arată atît cît arată. Planul "L" reprezintă perfecţiunea
spirituală şi el reprezintă planul la care vor ajunge şi Marea Mulţime şi Turma
Mică, dar Turma Mică va avea în plus gloria şi distincţia numită "nemurire" sau
natură divină, separată şi distinctă de Marea Mulţime. Felul în care este
reprezentat pe hartă nu va afecta faptul în realitate. 429) PLANUL VEACURILOR-Semnificaţia planurilor L şi K pe schiţă.
(Q53-2) Întrebare (1912-Z)—2—Descriind harta, tu
spui, Vol. 1 pag. 211: "Aceştia, cînd se nasc din morţi la înviere, au natură şi formă
divină". Te rog armonizează această declaraţie cu alta găsită la pag. 235 care
spune astfel: "Nu ştim cît timp va trece după schimbarea sau desăvîrşirea lor ca
fiinţe spirituale (planul L), pînă cînd, ca o companie deplină şi completă, ei
vor fi glorificaţi (planul K) împreună cu Domnul, uniţi cu El în putere şi
glorie mare". Răspuns—Cele două citate sunt în deplin acord. Dificultatea celui care
întreabă este cu privire la semnificaţia planului "L" şi planului "K" pe hartă.
Planul "L" reprezintă gloria
personală a Domnului nostru şi a Bisericii prin puterea Întîii Învieri, de
la natura umană la natura divină. Noi înţelegem că toţi membrii
Bisericii alese vor avea parte de o astfel de schimbare, de la starea muritoare
la cea nemuritoare, de la natura umană la cea divină, de la slăbiciune la
putere, de la dezonoare la glorie, de la starea animală la cea spirituală (1
Cor. 15:44), înainte de a fi introduşi în gloria puterii şi domniei reprezentate de planul "K". Cu
alte cuvinte, primul citat se referă la înălţarea personală a tuturor celor
concepuţi de spirit, clasa învingătoare în Întîia înviere, pe planul "L", iar al
doilea se referă la înălţarea lor pe planul "K", care va veni cînd Mirele Ceresc
îşi va prezenta Mireasa Sa completă, fără vină sau pată, înaintea Tatălui
ceresc, după cum este ilustrat în Psalmul 45. 430) HARUL LIBER-Referitor la oricine îşi ia
crucea ca să urmeze pe Isus.
(Q281-1) Întrebare (1911)—1—Dacă
"harul liber" nu este în Veacul Evanghelic, de ce a spus Isus:
"Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia
crucea şi să Mă urmeze" (Mat. 16:24)? Răspuns—Isus a spus, "Dacă voieşte cineva să Mă urmeze". El a invitat o clasă
specială. Evanghelia în timpul prezent este vestea bună, cea mai bună veste care
a putut veni la clasa aleasă care este chemată. Dumnezeu nu forţează pe nimeni,
ci numai îi invită. Cînd Isus a spus: "Să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi
să Mă urmeze", ceea ce înseamnă calea îngustă, El a invitat pe oricine vrea să
fie ucenicul Său, urmaşul Său, să umble pe această cale îngustă, şi a spus:
"Unde sunt eu, acolo va fi şi ucenicul acela". Isus, vă amintiţi, Şi-a luat
crucea, a lăsat deoparte orice greutate şi credincios Şi-a jertfit viaţa, şi
Tatăl L-a înviat la glorie, onoare şi nemurire. Şi astfel, Isus a spus că dacă
vreunul din noi doreşte să facă aceste lucruri poate să le facă, dar nimeni nu
le poate face dacă nu le aude mai întîi. "Nimeni nu poate să vină la Mine, dacă
nu-l atrage Tatăl, care M-a trimis" (Ioan 6:44), a spus Isus. Vedeţi că
atragerea este de la Dumnezeu şi prin cuvîntul Său. Aceia din lume care nu au
ureche de auzit sau care nu aud niciodată mesajul, nu sunt atraşi, nu sunt
chemaţi; ca şi cum afară la uşă ar fi douăzeci de oameni, şi să presupunem că
din cei douăzeci, zece ar fi surzi, şi eu aş merge la uşă şi aş zice tare:
"Fiecare din voi care va veni înăuntru va primi o bancnotă de 10 dolari!" Pe
cîţi am chemat? Numai pe aceia care au ureche. Ceilalţi oameni care nu au
ureche, care au fost surzi, n-au fost chemaţi. Ar fi nechibzuit din partea mea
să spun că toţi au fost chemaţi. Numai aceia care au ureche au fost chemaţi.
Acum, de fapt, nici jumătate dintre oameni n-au ureche de auzit. Există diferite
lucruri care umple urechile omenirii. La unii este plăcerea; la alţii banii; la
alţii slăbiciunea cărnii, etc., orice altceva în afară de glasul lui Dumnezeu.
Dar glasul lui Dumnezeu invită o mică turmă să umble cu Dumnezeu şi să fie
comoştenitori cu Cristos, asociaţi cu El în împărăţia Sa
glorioasă. Evreii, ştiţi, sunt oameni foarte inteligenţi, cei mai presus în
cunoştinţă religioasă pe timpul acela. Nici o altă naţiune n-a fost atît de
avansată. Legea pe care Dumnezeu le-o dăduse timp de mai multe sute de ani a
adus pe poporul evreu la o dezvoltare foarte mare, şi nu m-aş mira dacă
proporţional ar fi mai mulţi evrei în turma mică decît din oricare altă naţiune.
Ei au primit prima dată chemarea — la evrei mai întîi — aşa şi în veacul viitor,
vine restabilirea şi mai întîi la evreu. Scripturile arată clar că
binecuvîntările vor veni la evrei imediat după sfîrşitul veacului Evanghelic; că
binecuvîntările lui Mesia vor veni mai întîi la Israelul natural, tot ce le-a
promis Dumnezeu. El niciodată n-a promis lui Israel lucruri spirituale. Dacă
veţi citi totul, de la Geneza la Maleahi, veţi vedea că Dumnezeu niciodată n-a
făcut evreilor nici o sugestie de natură cerească. Din contră, toate
binecuvîntările promise lor erau pămînteşti. De exemplu, după ce ne spune despre
înnoirea pămîntului, după începerea domniei lui Mesia, Dumnezeu a spus prin
profet: "Vor construi case şi le vor locui; vor sădi vii şi le vor mînca rodul …
şi se vor bucura de lucrul mîinilor lor" (Isa. 65:21, 22). Acestea sunt
binecuvîntări pămînteşti şi nu ne aparţin nouă. Ele aparţin timpurilor
restabilirii cînd binecuvîntările Domnului vor fi pentru toată omenirea,
începînd cu evreul şi extinzîndu-se la toate naţiunile, neamurile şi
limbile.