“CEI CU DUH DE GÂLCEAVĂ”
W. T. 1 Noiembrie 1909, R4501 “Dumnezeu care va răsplăti fiecăruia după faptele lui. Şi
anume, va da viaţă veşnică celor ce, prin stăruinţa în bine, caută slava,
cinstea şi nemurirea; şi va da mânie şi urgie celor ce din duh de gâlceavă, se
împotrivesc adevărului şi ascultă de nelegiuire” — Rom. 2:6-8 —
Cornilescu VEŢI PRIMI O
JUDECATĂ MAI ASPRĂ Apostolul Iacov sfătuieşte pe fraţi cu privire la
pericolele deosebite care îi asaltează pe cei care au ambiţia de a deveni
învăţători, zicând, “Fraţii mei, să nu fiţi mulţi învăţători, căci ştiţi că vom
primi (noi învăţătorii) o judecată (sau încercare) mai aspră. Toţi greşim în
multe feluri” — toţi suntem imperfecţi — Iacov 3:1. În timp ce toţi recunosc adevărul cuvintelor apostolului,
puţini par să fie împiedicaţi în vreo măsură de ele. Ca urmare vedem pe mulţi
cautând poziţia de învăţător în Biserică, dându-şi seama apoi şi de adevărul
cuvintelor apostolului, că învăţătorii sunt supuşi la încercări mai aspre, şi că
majoritatea celor care par să se poticnescă şi să cadă de la adevăr sunt din
această clasă. Noi scriem acestea nu ca o sugestie că învăţătorii nu sunt
necesari, sau sunt contrar aranjamentului divin, ci vrem să sugerăm că oricine
intră în lucrarea de învăţare trebuie să-şi dea seama de marea responsabilitate
şi de ispitele sau încercările care le asaltează cărarea spre cetatea cerească.
Sf. Pavel a scris: “Dacă cineva doreşte să facă lucrarea de
supraveghere (de păstor), bun lucru doreşte”, şi noi trebuie să recunoaştem că
oricine caută să servească cauza Domnului dintr-o inimă curată ca un păstor
subordonat al oilor şi ca un conlucrător cu Răscumpărătorul, se angajează
într-unul din cele mai nobile servicii. Dacă el se apropie de acest serviciu din
punctul de vedere al dorinţei sincere să servească turma, o dorinţă sinceră de a
fi în armonie cu Marele Păstor, lui nu trebuie să-i fie ruşine să se bucure că
are în această măsură Spiritul Domnului. Dar dacă el găseşte în sine însuşi, fie
în măsură mare fie în măsură mică, un spirit de ambiţie, un spirit de mândrie,
un spirit de laudă, dorinţa să domnească asupra fraţilor din casa credinţei,
atunci să se teamă. Cu inima tremurândă trebuie, fie să renunţe la serviciu fie
să se curăţească la tronul harului, să se purifice de ambiţiile rele din inima
sa şi să fie umplut cu Spiritul Învăţătorului. Acel Spirit sfânt este spiritul
umilinţei, bunătăţii, răbdării, îndelungii răbdări, bunătăţii frăţeşti, iubirii;
care doreşte doar slava lui Dumnezeu şi binecuvântarea poporului Său — spiritul
care este gata să sacrifice eul în orice moment pentru pacea Corpului lui
Cristos sau pentru ajutorarea turmei. Unii se miră de ce apostolul scrie despre pericole
deosebite pentru acei fraţi care ar încerca să înveţe în Biserică. Răspundem că
noi acceptăm cuvintele sale ca fiind inspirate şi că în plus observaţia ne arată
că sunt adevărate. Mai mult chiar, în mod inconştient, cei din poporul Domnului
care nu pretind nimic în direcţia de a fi învăţători sunt adesea răspunzători în
măsură considerabilă pentru abaterea acelora pe care ei îi recunosc ca
învăţători şi pe care îi duc în mod inconştient în ispită. Asalturile împotriva
învăţătorilor sunt, (1) mândria, şi (2) aroganţa. (1) Încurajaţi de cuvintele de laudă ale fraţilor, tendinţa
este ca ei să se simtă că sunt cineva şi să atribuie succesul eforturilor lor
abilităţii, talentului, etc., lor natural mai curând decât puterii minunate şi
frumuseţii Adevărului. Predicatorii în general par să fie supuşi asalturilor în
această direcţie, pentru că este într-adevăr o poziţie foarte onorabilă a sta
înaintea semenilor ca ambasadori ai Împăratului Slavei. Tendinţa generală este
de a se lăuda cu puterea şi înţelepciunea denominaţională. Dar între cei care
sunt în lumina “Adevărului Prezent” ispita mândriei personale este poate chiar
mai mare. Antidotul pentru aceasta este o aducere aminte distinctă a
faptului că planul nu este al nostru, ci toată lungimea şi lăţimea, înălţimea şi
adâncimea sunt ale lui Dumnezeu şi pentru tot poporul Lui, şi că noi suntem mult
onoraţi în faptul că prezentăm acest plan în cel mai umilit mod imaginabil. O supunere potrivită faţă de Domnul trebuie să ne conducă
spre a ne ascunde eul aşa încât toată slava şi cinstea să poată fi a marelui
Autor al Planului de Mântuire, şi a marelui Răscumpărător al cărui sacrificiu
este chiar centrul lui, şi a cărui iubire este însăşi circumferinţa mesajului
nostru. Cu aceste gânduri imprimate în mintea noastră, cu cât ni se permite mai
mult serviciu, cu atât mai mare trebuie să ne fie umilinţa şi înţelegerea că nu
suntem vrednici să fim purtătorii de cuvânt ai Domnului Slavei. (2) Am menţionat aroganţa ca unul dintre asalturi. O, cât
de nepotrivit este ca cineva, datorită faptului că este onorat de Domnul ca
purtător de cuvânt pentru mesajul Său, să încerce să i-a locul Domnului său şi
să se comporte arogant cu fraţii lui, sau, după cum spune apostolul, “ca şi cum
aţi stăpâni peste cei încredinţaţi vouă” (1 Pet. 5:3). Scripturile ne pun în
faţă un standard exact opus, şi anume, că acei fraţi cărora le este permis să
servească ca învăţători, în loc să fie domni ai Bisericii sunt numai servitorii
ei. În timp cei ei sunt servitorii lui Dumnezeu, îndrumarea divină în acest fapt
trebuie căutată prin Biserică. Într-un cuvânt, alegerea de către Biserică a
bătrânilor, păstorilor sau învăţătorilor este alegerea acelora pe care Biserica
estimează că sunt alegerea Domnului pentru servirea ei — pentru a le servi în
lucrurile sfinte, pentru a le servi harul lui Dumnezeu, pentru a le împărţi
hrana spirituală a Cuvântului divin. Biserica este
răspunzătoare într-o măsură considerabilă pentru poticnirea acelora pe care i-au
recunoscut ca fraţi Bătrâni şi învăţători. În timp ce membri bisericii nu
trebuie să gândească rău, să presupună rău, să presupună mândrie sau să
presupună aroganţă, ei trebuie să fie atât de treji faţă de propriile îndatoriri
şi responsabilităţi faţă de aceşti fraţi, încât să nu-i măgulească şi să nu-i
încurajeze în mod nemeritat, nici să nu-i stimuleze să fabrice lumină nouă. Chiar din contră, toţi cei care sunt spirituali trebuie să
fie de ajutor acestor fraţi Bătrâni; trebuie să-i felicite pentru loialitatea
lor faţă de Domnul şi faţă de vechea, veche istorie, mai curând decât să-i laude
pentru născocirile lor sau să-i încurajeze mai departe în această direcţie.
Evanghelia Harului nu s-a schimbat; este tot aceeaşi veche, veche istorie a lui
Isus şi a iubirii Sale şi a iubirii Tatălui; ea încă include gândul chemării şi
alegerii noastre prin credincioşie faţă de termenii arătaţi în Scripturi. Fraţii
trebuie încurajaţi în aceste direcţii mai curând decât în direcţia fabricării de
tipuri prin ghicire şi fără nici o autoritate a Cuvântului lui Dumnezeu. Cât despre aroganţa din partea conducătorilor şi o domnie
îngâmfată asupra Bisericii, noi credem că însăşi Biserica are o mare
responsabilitate. Începătorii nu trebuie împinşi în grabă înainte, după cum
arată Sf. Pavel, şi când careva frate Bătrân avansat în Adevăr începe să arate
semne de obrăznicie şi de nesocotire a vocii Bisericii, şi o înclinaţie de a nu
supune Bisericii toate chestiunile privitoare la treburile ei, Biserica trebuie
să înfrâneze prompt şi total o astfel de aroganţă prin nealegerea mai departe a
unui astfel de frate şi prin insistarea asupra drepturilor Bisericii. Totuşi
insistenţa nu trebuie să fie de natura unor certuri sau lupte, ci drepturile
Bisericii trebuie arătate cu bunătate, frăţeşte, nobil, şi trebuie cerut votul
Bisericii asupra chestiunii. Dacă votul va fi împotriva propunerii fratelui care
a căutat să protejeze drepturile Bisericii, el trebuie să se supună cu
bunăvoinţă pentru că şi el trebuie să accepte vocea Bisericii ca hotărâtoare.
Avem multă simpatie faţă de fraţii dragi care, în
providenţa lui Dumnezeu, ocupă poziţia de Bătrâni şi învăţători în adunările
poporului Domnului. Şi de aceea, în timp ce atragem atenţia la ispitele severe
la care sunt ei expuşi, şi în timp ce îndemnăm Biserica să-şi facă datoria şi
să-i ajute să rămână umiliţi şi credincioşi, îndemnăm de asemenea, prin
cuvintele apostolului, că pentru aceia care sunt nobili, umiliţi, jertfitori de
sine, să nu existe limite în preţuire, nici limite într-un sprijin total.
Cuvintele apostolului sunt: “Aduceţi-vă aminte de conducătorii (supraveghetorii)
voştrii care v-au vestit Cuvântul lui Dumnezeu; şi privind deaproape sfârşitul
vieţuirii lor, urmaţi-le credinţa: Isus Cristos este acelaşi ieri şi azi şi în
veci”. Şi iarăşi, “Ascultaţi de mai-marii voştrii şi fiţi-le supuşi, căci ei
veghează asupra sufletelor voastre, ca unii care au să dea socoteală, pentru ca
să poată face lucrul acesta cu bucurie, nu suspinând” (Evr. 13:7, 17). Şi din
nou, “Să-i preţuiţi foarte mult, în dragoste, din pricina lucrării lor” — 1 Tes.
5:13. Dacă poziţia de Bătrân şi învăţător în Biserica lui Cristos
este foarte riscantă, foarte dificil de îndeplinit în mod acceptabil pentru
Dumnezeu şi pentru fraţi, şi o poziţie plină de ispite, Biserica trebuie, cu
simpatie, să fie foarte veghetoare ca să nu mărească ispita, să nu o cultive şi
să aibă o roadă greşită. Totuşi, pe de altă parte, unde se găseşte un servitor
credincios, toţi fraţii loiali trebuie să caute să fie de ajutor în orice
privinţă şi să coopereze cu acesta. În loc să găsească greşeli şi să fie
înclinaţi să critice modul, tonul, privirea asta, aia şi cealaltă, ei trebuie să
fie atât de plini de simpatie şi iubire şi atât de apreciativi faţă de zelul lui
iubitor, faţă de devotarea şi umilinţa lui, încât să lase chestiunile mărunte şi
fără importanţă să treacă nemenţionate şi chiar neremarcate. Înţelegând
responsabilitatea funcţiei lui, ei au motive să se îndoiască că ar fi în stare
să ocupe locul lui cu atât de bună sau mare abilitate şi umilinţă. În alegerea Bătrânilor, consacraţii trebuie să-şi
amintească faptul că responsabilitatea este a lor; şi nici un vot nu trebuie dat
fără o analiză temeinică a voinţei divine şi rugăciune pentru îndrumarea divină.
Căutând să determinăm voinţa Domnului într-o astfel de chestiune, trebuie să ne
amintim caracteristicile învăţătorului aşa cum sunt arătate în Scriptură: (1) Bineînţeles
un învăţător trebuie să fie capabil să înveţe; el trebuie să aibă înzestrarea
sau abilitatea naturală să poată explica clar lucrurile pe care le înţelege. (2)
Încă şi mai important este că, dacă are capacitatea de a învăţa, el trebuie să
fie clar în Adevăr aşa încât Adevărul, şi nu eroarea, să fie prezentat cu
claritate. (3) Umilinţa şi evlavia trebuie considerate de maximă importanţă şi
primele calităţi pentru funcţia de bătrân. Oricât de capabil ar fi un învăţător,
oricât de clar în doctrină, nimeni nu este potrivit pentru această poziţie dacă
nu are umilinţă şi evlavie, şi dacă în cuvintele şi faptele sale nu s-a
manifestat iubirea pentru fraţi. Pentru că, aşa cum arată Scripturile, acestea
sunt calităţi de mare valoare în ochii lui Dumnezeu. Astăzi, ca întotdeauna,
este adevărat că marile ocazii de a face bine înseamnă chiar mai mari ocazii de
a face rău. Aceasta este din cauză că în condiţiile prezente boala spirituală şi
contagioasă se răspândeşte ca şi bolile pământeşti şi “au priză” mult mai repede
decât sănătatea spirituală.