REGULA
SCRIPTURALĂ PENTRU CORECTAREA NEÎNŢELEGERILOR
Mat. 18:15-17
W. T. 1 Martie 1912, R4984
Nu ne putem imagina un caz în care un frate cu inteligenţă
medie ar avea nevoie de o altă mângâiere şi sfat într-o neînţelegere, decât cele
de care S-a îngrijit Domnul în textul nostru. Dacă el a avut obiceiul să caute
simpatie prin amestec în treburile altora, cu cât va şti mai repede că mersul
său este greşit, cu atât va fi mai bine. El trebuie să înveţe să-şi folosească
propria minte în chestiuni în care există poruncă clară în Scripturi. Domnul
spune celui care are ceva împotriva fratelui său: “Du-te şi spune-i între tine
şi el singur”. Dacă chestiunea este prea mică pentru a fi menţionată fratelui,
este prea mică pentru a fi observată şi ar trebui uitată.
Nu există excepţii de la regula aşezată în Matei 18:15-17;
dar în unele împrejurări ar putea fi o interpretare a regulii. De exemplu, dacă
chestiunea ar fi într-o familie, ar putea fi împrejurări în care ar fi potrivit
să se meargă la capul familiei. Dacă ar fi într-o instituţie unde individul ar
fi numai un reprezentant al Societăţii, ar fi potrivit să se meargă la
conducătorul Societăţii. Un astfel de curs ar rezulta din urmarea lui Matei
18:15, în mersul logic al acestuia. Dar acestea sunt aplicări minore ale
regulii, care nu este nici făcută nulă nici evitată, dar în a cărei aplicare
este folosită înţelepciunea pentru a determina cum poate fi dusă la bun sfârşit
chestiunea.
Nu este nici o îndoială că mare parte din necazul din lume
este rezultatul neînţelegerii. De aceea se cere ca fiecare din poporul Domnului
să se “îmbrace cu dragostea care este legătura desăvârşirii” şi să treacă cu
vederea mult din ceea ce fac alţii (Col. 3:14). Şi totuşi este potrivit ca unul
care crede că a fost tratat incorect să meargă la fratele care a comis ofensa şi
să primească o explicaţie. Dacă s-ar face astfel, ar urma rezultate favorabile
aproape în toate cazurile.
Instrucţiunea din Matei 18:15-17 este dată, desigur, numai
pentru fraţi, biserica, şi nu este prin urmare de aplicat în afară. Dar cine
învaţă să aplice această regulă la fraţi va afla că ea se recomandă celei mai
bune judecăţi ale sale ca un curs de conduită în toate afacerile vieţii. Astfel
el va fi înclinat în mod natural să aplice aceleaşi principii în legătură cu
lucrurile lumeşti şi cu oamenii lumeşti. El trebuie însă să-şi folosească
înţelepciunea când analizează care ar fi modul înţelept de a proceda cu lumea.
Unele din lucrurile adânci şi preţioase care aparţin bisericii îi displac lumii.
Astfel Domnul ne sfătuieşte să nu “aruncăm mărgăritarele noastre înaintea
porcilor”.
În timp ce ne străduim să facem bine tuturor oamenilor, în
cazul fraţilor ar trebui să nu fie nici o discriminare în această chestiune. Am
putea spune însă că unii din poporul Domnului par să fie nepotrivit şi
neraţional de preocupaţi în unele privinţe. De exemplu, dacă un frate ar găsi un
alt frate în adevăr care ar părea că face deosebire în sentimentele sale şi ar
părea că pe altul îl apreciază mai mult decât pe el, acesta n-ar trebui să fie
ofensat. El ar trebui să spună: Există deosebiri de caracter şi temperament; şi
fratele A ar putea fi mai apropiat de fratele B decât de altul. Tot ceea ce pot
eu cere este ca fratele A să mă iubească, să nu mă urască, să nu-mi facă daune”.
Nimic din Cuvântul lui Dumnezeu nu arată că fraţii toţi trebuie să fie apreciaţi
la fel!
Domnul nostru Însuşi a arătat o astfel de discriminare în
iubirea Sa. El a făcut-o însă “fără părtinire şi fără ipocrizie”. Dar din cauza
deosebirilor din natura noastră umană decăzută, unii dintre fraţi ne sunt mai
apropiaţi decât alţii. Ar trebui să fim mulţumiţi prin urmare să avem iubirea
fraţilor şi să ne străduim să merităm mai multă iubire — iar cuvintele şi
conduita noastră să fie astfel încât să devină mai plăcute fraţilor şi astfel să
atragă tot mai mult stima lor. Modul de a face aceasta este, nu prin găsire de
greşeli la cei care nu ne iubesc până la cel mai înalt grad, ci prin încercarea
de a dezvolta acel caracter care să merite o măsură de iubire mai deplină.
Dacă o întrebare ca aceasta s-ar ridica şi n-ar fi tratată
după Matei 18:15, sfatul ar trebui să fie astfel: “Fratele A pare să nu aibă
decât cele mai amabile sentimente faţă de tine, dragă frate”. Apoi, dacă fr. B
spune că el nu primeşte de la fr. A iubire şi tovărăşie ca şi fr. C, replica ar
putea fi: “Ei bine, frate, n-avem noi dreptul să avem părtăşie specială cu unul
dacă nu-l lezăm pe celălalt? Cred că avem, şi avem exemplul Domnului în această
direcţie. Aceasta nu înseanmă că eu te voi trata aspru. Nu este greşit ca un
frate să aibă mai multă sau mai puţină preferinţă, cu condiţia ca el să nu
folosească această preferinţă ca să ofenseze pe altul în mod intenţionat”.
DIFERITE GRADE DE
IUBIRE
Iubirea nu este dreptate. Iubirea nu poate fi cerută; ea
trebuie să fie provocată; şi trebuie să fie o cauză pentru iubire. Ar fi greşit
ca cineva să ne spună că trebuie să-L iubim pe Dumnezeu dacă El n-ar fi o fiinţă
demnă de iubit. La fel, cum am putea iubi o fiinţă care ar fi neatractivă? Noi
iubim pe fraţi fiindcă vedem ceva din asemănarea lui Dumnezeu în intenţiile lor
bune şi în faptul că şi-au dat inima Domnului.
În cazul în care carnea unui frate este mult decăzută, avem
în mare măsură o iubire compătimitoare faţă de el, mai degrabă decât o admiraţie
iubitoare; căci numai în măsura în care vedem asemănare de caracter cu Cristos,
îi putem iubi cu adevărat pe urmaşii Săi. Dar noi trebuie să privim pe fiecare
frate şi pe fiecare soră cu dorinţa sinceră de a le face bine; şi aceeaşi
iubire, desigur, trebuie să se extindă la lume în general, când avem ocazia.
Marea dificultate în cazuri de neînţelegeri este că nu este
urmat corect sfatul Domnului. Fraţi buni, onorabili, doritori să facă bine, care
aparent ar fi cu totul competenţi să sfătuiască pe alţii, par să creadă că al
lor este un caz diferit — par să nu exercite judecata potrivită. În loc să
meargă la fratele şi să spună amabil: “Frate, am venit la tine în legătură cu o
chestiune mică, urmând sfatul din Matei 18:15”, acesta, dimpotrivă, îl
întâlneşte pe frate şi spune: “Frate, ai făcut aşa şi aşa”. El merge la fratele
nu să se împace, ci mai degrabă dictatorial, să-i arate că ceva este greşit.
Acesta nu este modul corect de a aborda o problemă. Pe cât este de sigur că
dreptatea este temelia tronului lui Dumnezeu, pe atât de sigur este că aceştia
care urmează acest curs nu urmează principiile dreptăţii; ei nu dezvoltă
caracterul Domnului şi nu vor câştiga premiul.
Spiritul poruncii
Domnului este ca să ajuţi pe fratele, nu să-l faci zero, nu să-l mânii, nu să-l
sâcâi, nu să-l prinzi în cursă ca să spună ce n-a intenţionat să spună, nici să
răstălmăceşti sensul celor spuse de el. Acesta nu este spiritul corect. Nici un
frate n-ar trebui abordat în această manieră. Ci chestiunea ar trebui privită în
modul cel mai blând; şi dacă atunci — în ciuda a toate câte se pot face —
greşeala continuă, n-ar trebui să mai avem nimic de spus. Cineva ar putea spune:
“Nu şi-a cerut iertare”. Domnul n-a zis nimic despre a-şi cere iertare. Dar dacă
el recunoaşte că este greşit şi nu-şi cere iertare, îşi face rău sieşi.
SĂ NE FERIM DE
AMESTEC ÎN TREBURILE ALTORA
Dacă se găseşte a fi necesar al doilea pas din Matei
18:15-17, acesta trebuie făcut numai după gândire foarte atentă şi rugăciune, cu
dorinţa de a avea asigurarea că se face voia Domnului. Întâi de toate, trebuie
să se asigure că problema este de importanţă suficientă pentru a le cere
fraţilor să-i dea curs, şi că este ceva împotriva noastră, nu împotriva altuia;
că nu este amestec în treburile altora; că este ceva ce se face acum. Dacă aşa
este cazul, să se ia încă doi. Nu spuneţi: “Dacă-ţi cer să mergi cu mine, vezi
să fii de partea mea”. Noi am putea fi cei în eroare; şi dacă suntem, să fim mai
doritori să fim corectaţi decât ca celălalt să fie corectat.
Dacă suntem siguri că problema este importantă, trebuie să
alegem doi despre care credem că ar fi prieteni ai fratelui care ne-a lezat,
oameni corecţi, onorabili în biserică. Apoi, după ce partea s-a întâlnit cu
fratele ofensator şi a discutat cazul, ar fi potrivit ca aceşti fraţi să ne
sfătuiască. Dacă sfatul ar fi ceva ce am putea urma, ar trebui să facem aceasta
şi să aducem pace şi armonie.
Dar dacă acest curs n-ar folosi la nimic şi acţiunile
dăunătoare ar continua, atunci ar fi potrivit ca noi să aducem chestiunea în
atenţia bisericii. Cei doi fraţi care au mers cu noi, şi care au decis împreună
cu noi că ar fi imposibil să-l convingem pe răufăcător să-şi schimbe cursul, să
spună bătrânilor bisericii că au un caz de prezentat pentru audiere; dar ei să
nu facă acuzaţii. Biserica trebuie numai să asculte chestiunea, să vadă dacă
este o cauză reală de plângere. Dar în această etapă a chestiunii ei ştiu numai
că este un caz de audiat. Apoi bătrânii să convoace
o adunare specială pentru acest scop, spunând bisericii că
este un caz care trebuie adus înaintea adunării şi întrebând ce timp ar fi
convenabil pentru ei să audieze chestiunea. Atunci biserica trebuie să decidă
când să convoace o adunare ca să audieze cazul.
Aceasta ar fi ocazia ca cel împotriva căruia stă acuzaţia
să spună bătrânilor: “Este adevărat că s-au adus acuzaţii împotriva mea de către
fratele, şi că apoi au mai venit doi cu el. Dar eu susţin, fraţilor, că
acuzaţiile nu sunt adevărate, că problema mă priveşte personal şi că alţii n-au
nimic de-a face cu ea”, sau ce ar dori el să spună. Apoi trebuie aduse dovezi că
este într-adevăr o chestiune care să meargă înaintea bisericii, că nu este numai
un caz de amestec în treburile altora, fiindcă biserica nu trebuie să se adune
laolaltă ca sa ia parte la amestec în treburile altora.
Apoi ar fi
potrivit ca bătrânii să afle destul ca să decidă dacă biserica s-ar amesteca în
treburile acestuia sau nu — destul numai pentru a se informa ei înşişi dacă ar
fi o chestiune să meargă în faţa bisericii. Dacă ar gândi că nu este, ar trebui
să-i spună celui ofensat: “Acest frate nu-ţi dăunează cu nimic”. Dar dacă una
din părţi ar gândi totuşi că ar trebui dusă înaintea bisericii — că s-a urmat
Matei 18:15-17 cât a fost posibil până la acel punct — şi dacă bătrânii adunării
n-ar fi dispuşi s-o aducă în faţa adunării, atunci ar fi potrivit ca adunarea să
hotărască dacă ei vreau să audieze cazul sau nu, şi audierea lor să fie finală.
CUM SĂ FIE CONDUS UN PROCES ÎN BISERICĂ
În orice chestiune audiată de adunare trebuie să fie o
ocazie pentru fiecare implicat să-şi prezinte partea sa din caz — unul să-şi
declare necazul, iar celălalt să răspundă. La nici un pas al demersurilor să nu
fie permise cuvinte nepoliticoase. Persoana care ar încerca să le folosească să
fie considerată culpabilă din acel motiv, iar conduita lui să fie vrednică de
condamnat ca o purtare rea. Acest curs evident este cel intenţionat de Domnul
pentru a fi urmat. Punctul însă care trebuie întotdeauna să fie avut în minte
este dacă într-adevăr oamenii se amestecă în afacerile altora — o cale care nu
trebuie încurajată, nici de către adunare nici de către bătrâni. Oamenii pierd o
grămadă de vreme în sfaturi rele, într-un mod cu totul contrar Regulii de Aur
sau celui din Matei 18:15.
Dacă adunarea, după ce audiază acuzaţiile definite, clare,
de suficientă importanţă, află că în ciuda acestor diferiţi paşi fratele
împotriva căruia se face plângerea a făcut într-adevăr rău şi continuă să facă,
ei ar trebuie să decidă că el este vinovat aşa cum este acuzat. Votul bisericii
trebuie să fie unanim, dacă este posibil; orice spirit partizan să fie ignorat.
Deoarece ei nu condamnă pe nimeni la chin veşnic, nici nu-l judecă în nici un
fel, sfatul lor nu trebuie să fie însoţit de nici o pedeapsă. Ei doar sfătuiesc
pe fratele că purtarea lui este contrară scripturilor; şi că dacă el nu-şi
schimbă cursul, ei nu-l mai pot trata ca pe unul din poporul Domnului.
În excluderea lui, nu trebuie să-l trateze rău; deoarece
noi nu ne purtăm rău cu vameşii şi cu păcătoşii. Dar nu-i cerem unui vameş şi
păcătos să aibă parte în serviciu, fie ca bătrân, fie ca diacon, sau în orice
altă calitate; tot aşa fratelui ofensator nu trebuie să i se ceară să se roage,
sau să facă ceva ce unuia din afară nu i s-ar cere să facă. Astfel adunarea
şi-ar retrage părtăşia. El este totuşi frate, dar nu în poziţia cea mai bună,
căci el a neglijat să asculte vocea fraţilor în modul în care Domnul a îndrumat.
S-ar putea însă ca o adunare să se rătăcească în judecata
ei într-o chestiune şi să hotărască împotriva unui frate care ar fi în
drepturile sale. Acest frate ar putea spune atunci: “Dragii mei fraţi, apreciez
vederea voastră în această chestiune; şi îmi pare rău că ceva din purtarea mea
pare vrednic de condamnare. Promit că voi modifica chestiunea cât voi putea de
bine. Deşi în dreptate faţă de mine nu-mi pot schimba vederea, totuşi, din
respect faţă de vocile voastre unite, nu-mi voi urma judecata în această
chestiune, care eu simt că este cea corectă. Şi dacă, prin urmare, sufăr ceva
nedreptate, Domnul mi-o va socoti ca un sacrificiu, de dragul corpului, al
bisericii. Astfel deci, dragi fraţi, în timp ce vă mulţumesc pentru sentimentul
vostru exprimat cu amabilitate, doresc totuşi să ştiţi că nu mi se face
dreptate. Şi eu cred că mă veţi informa dacă vă veţi răzgândi vreodată în acest
subiect”.
Dacă fratele ar fi într-adevăr pe partea greşită ar putea
spune: “Ei bine, puneţi-mă la o parte!” Adunarea ar putea spune: “Nu te punem la
o parte. Să nu spui că te retragi dintre noi. Nu vom lua remarca ta ca răspuns.
Sperăm ca Domnul să te facă să vezi că acţiunea noastră a fost blândă,
frăţească, şi că este parte din datoria noastră să ne conformăm cu vederile
adunării. Dacă Domnul ne va arăta că am greşit, vom fi foarte bucuroşi să o
recunoaştem. Dar între timp, dragă frate, nu vrem să te ofensăm, ci dorim numai
să ne facem datoria faţă de Domnul şi faţă de Cuvântul Său”.
Acest curs ar fi
cel potrivit; noi nu trebuie să ridicăm o baricadă între fraţi. Dar ar fi foarte
uşor să lezăm pe un astfel de frate zicând: “Ei bine, să nu te mai arăţi pe aici
decât dacă îţi retragi fiecare cuvânt pe care l-ai spus”. Majoritatea oamenilor
au atâta apreciere de sine încât nu s-ar mai întoarce după o astfel de
declaraţie, în timp ce ei ar putea-o face dacă Spiritul Domnului, Spiritul
iubirii şi al dreptăţii se manifestă.