ALEGEREA DE BĂTRÂNI ŞI DIACONI
W. T. 15 Octombrie 1913, R5336
Ne-au fost adresate numeroase
întrebări prin care vedem că unii fraţi au dificultăţi în aplicarea sugestiilor
date în Volumul VI despre subiectul alegerii de servitori pentru adunări —
bătrâni şi diaconi. Gândul nostru n-a fost să punem o
regulă invariabilă în acest subiect. Biblia nu dă nici una şi nimeni nu are
dreptul să stabilească o astfel de regulă. Sugestia noastră a fost ca, oricând
este posibil, alegerea să fie unanimă, şi dacă 75% din Adunare sau mai mult n-ar
favoriza alegerea unui frate, ar fi mai curând neînţelept ca el să accepte
funcţia — serviciul. Nu vrem să spunem prin aceasta că o minoritate de 25% sau
30% să fie încurajată să obstrucţioneze Adunarea şi să împiedice o alegere.
Strict vorbind, o majoritate de unul
într-o Adunare ar hotărî orice lucru dacă n-ar interveni iubirea ca să
încurajeze o luare în considerare a sentimentelor celorlalţi. Dacă de exemplu,
ar exista o Adunare de 100 de fraţi, 51 ar avea dreptul să decidă cu privire la
cine să fie servii Bisericii, iar ceilalţi 49 ar trebui să accepte liniştiţi,
recunoscând faptul că ei constituie doar o minoritate şi trebuie să se
străduiască cu loialitate să sprijine voinţa majorităţii. Numai spiritul iubirii şi interesele
cele mai bune ale tuturor din Adunare sugerează mai mult de 51%. Iubirea trebuie
să se străduiască pentru un vot unanim. Dar cum poate fi obţinut acesta? Vom
oferi o sugestie. Să presupunem că într-o Adunare de 100
se consideră că sunt necesari pentru serviciu şase Bătrâni. A, B, C, D, E, F ar
reprezenta posibilii candidaţi, cu mai multă sau mai puţină capacitate. A ar
putea avea 100 de voturi; B, 90; C, 80; D, 70; E, 60; F, 50. La o votare
strictă, în direcţia preferinţei, la un procent de 90% numai doi ar fi aleşi;
dar gândul nostru ar fi că toţi cei şase ar putea fi unanim aleşi, dacă ei sunt
la media materialului cel mai bun pe care îl are Adunarea şi dacă nu se cunoaşte
nimic defavorabil pentru caracterul lor moral. Este o greşeală să gândim că
standardele stabilite de Sf. Pavel trebuie să fie luate literal, pentru că nu
s-ar fi găsi nimeni să îndeplinească pe deplin toate cerinţele. Apostolul a
arătat cum ar fi Bătrânul ideal. Cel care votează trebuie să aibă acest ideal în
mintea sa când se gândeşte la voia Domnului; dar Adunarea nu trebuie lăsată fără
Bătrân decât dacă sunt neajunsuri serioase. Domnul nostru, similar, a pus un
exemplu perfect înaintea noastră când a spus: “Voi fiţi deci desăvârşiţi, după
cum şi Tatăl vostru Cel ceresc este desăvârşit" (Mat. 5:48). Cine este
desăvârşit în felul în care Dumnezeu este desăvârşit? “Nu este nici un om drept,
nici unul măcar" (Rom. 3:10). Învăţătorul, evident, a vrut să spună că noi nu
trebuie să ne măsurăm cu un standard mai inferior, ci cu standardul perfect, ca
astfel să ne ridicăm la cele mai înalte idealuri în ceea ce priveşte propriile
noastre vieţi şi caractere şi în ceea ce-i priveşte pe cei aleşi să fie Bătrâni
şi exemple pentru Turmă. Să se amintească
întotdeauna că nimeni nu trebuie să voteze în afară de aceia care declară o
deplină consacrare, arătată prin simbolul obişnuit — scufundarea în apă. Cei care nu
şi-au simbolizat consacrarea, nu trebuie înlăturaţi ca fraţi, dar trebuie să fie
consideraţi nedezvoltaţi, aşa încât să nu fie competenţi să-şi exprime opinia cu
privire la cine ar fi calificat să servească Biserica, şi, bineînţeles, n-ar fi
calificaţi ca ei înşişi să fie servitori. O altă întrebare care se vâră pe ici
pe colo este: Oare să fie ales ca servitor al Bisericii unul care n-a făcut
Angajamentul special pe care atât de mulţi dintre noi l-au găsit de mare ajutor
şi care a fost recomandat tuturor? Noi nu putem face din acest Angajament simplu
un test de frăţie; pentru că, deşi credem că Domnul l-a dat în mod special în
acest timp şi că într-o anumită măsură El intenţionează ca acesta să servească
ca o încercare între cei consacraţi, totuşi Biblia nu ne autorizează să-l facem
un test de frăţie. Este mai curând un lucru de judecată decât de îndrumare
divină, exact cum destul de potrivit ar putea fi luate în considerare şi
întrebuinţarea greşită a limbii engleze de către candidat sau manierele
nedelicate, deşi nu sunt menţionate în Biblie printre calităţile pentru funcţia
de bătrân. Ne va bucura mult să ştim că toţi
bătrânii şi diaconii dragi din poporul Domnului din orice loc pot vedea la fel
în ceea ce priveşte caracterul raţional al Angajamentului şi armonia lui cu
Cuvântul divin şi cu Legământul nostru de consacrare, la care Angajamentul este
ca nişte franjuri albaştri sau o poală şi un tiv. Cu greu se poate cineva reţine
să nu se mire ce obiecţie ar putea avea un frate creştin sau o soră la acest
Angajament. Pentru unii dintre noi acesta pare ca şi cum ar implica ceva rău cu
privire la intenţiile inimii lor sau ceva defect în facultăţile lor mintale.
Oricum, noi nu suntem competenţi să judecăm atât de bine. Învăţătorul a spus:
“Nu judecaţi”. Gândul nostru este că în alegerea de
bătrâni sau diaconi pot fi preferaţi aceia care au făcut Angajamentul şi care
sunt de aceeaşi părere în acest subiect. Totuşi, dacă fraţii competenţi să
conducă adunările sunt acceptabili în celelalte privinţe şi nu se opun
Angajamentului, pot fi aleşi. Aceasta ar fi în special adevărat despre aceia
care declară că ei îndeplinesc toate cerinţele Angajamentului cum pot mai bine,
şi refuză să-l accepte doar de teamă ca nu cumva acceptarea acestui Angajament
simplu să le dăuneze în timp ce pe alţii Îi ajută. S-ar putea ca noi să nu
înţelegem nici procesul gândirii lor, nici atitudinea inimii lor, dar, în astfel
de circumstanţe, putem trece peste ceea ce nu putem nici înţelege nici aprecia.