Pilda
cu oile si caprele “Şi
vor merge aceştia la chinul etern (pedeapsa veşnică, traducerea Cornilescu
revizuită -- n. e.), iar drepţii în viaţă eternă." (vers. 46)
Deşi,
după cum am văzut, Scripturile nu învaţă doctrina blasfematoare a
chinului veşnic, totuşi ele învaţă foarte accentuat pedeapsa veşnică
a celor răi, clasa reprezentată în această pildă prin “capre". Să examinăm
pilda, şi apoi sentinţa pronunţată la sfârşitul ei. S-a
spus pe drept că “ordinea este prima lege a cerului"; totuşi puţini, credem noi,
îşi dau sema cât de adevărat este acest lucru. Privind în urmă peste planul
veacurilor, nimic nu vedem care să dea o dovadă atât de concludentă despre un
Conducător divin, ca ordinea observată în toate aspectele acestui plan.
Dumnezeu
a avut timpuri şi perioade definite şi declarate pentru fiecare parte a lucrării
Sale; şi la sfârşitul fiecăreia din aceste perioade a fost o încheiere a
lucrării ei şi o evacuare a molozului, ca pregătire pentru începerea lucrării
noi a dispensaţiei următoare. Astfel, la sfârşitul Veacului Iudeu se observă
ordine -- o secerare şi o separare completă a clasei “grâu" de clasa “pleavă";
şi o deplină respingere din favoarea lui Dumnezeu a clasei din urmă. Cu cei
puţini care au fost judecaţi vrednici la sfârşitul acelui veac a început un veac
nou -- Veacul Evanghelic. Şi acum noi ne găsim în mijlocul scenelor de
încheiere, în “secerişul" acestui veac; “grâul" şi “neghina", care au crescut
împreună în timpul acestui veac, sunt în proces de separare. Cu clasa dintâi, al
cărei Cap este Domnul nostru Isus, un veac nou este pe punctul de a fi
inaugurat, iar aceştia care sunt “grâu" vor domni ca regi şi preoţi în noua
dispensaţie, în timp ce elementul “neghină" este judecat ca fiind complet
nevrednic de acea favoare. În
timp ce observăm această ordine în legătură cu Veacul Iudeu şi cu cel care
tocmai se încheie, Domnul nostru ne informează prin pilda pe care o analizăm că
aceeaşi ordine va fi observată şi în legătură cu veacul care urmează acestui
Veac Evanghelic. Secerişul
Veacului Iudeu a fost asemănat cu despărţirea grâului de pleavă; secerişul
acestui veac cu despărţirea grâului de neghină, iar secerişul Veacului Milenar
cu despărţirea oilor de capre. Că
pilda cu oile şi caprele se referă la Veacul Milenar este indicat clar în
versetele 31 şi 32: “Când va veni Fiul Omului în mărirea Sa, şi toţi
sfinţii îngeri cu dânsul, atunci va şedea pe tronul măririi Sale. Şi se
vor aduna înaintea Lui toate popoarele şi El (îi) va despărţi pe dânşii unul de
altul, precum desparte păstorul oile de capre". După cum în veacul prezent,
fiecare faptă a celor ce sunt în încercare (Biserica) constituie o parte din
acel caracter care, la timpul cuvenit, va hotărî decizia finală a Judecătorului
în cazul nostru, la fel va fi şi cu lumea (“popoarele") în veacul viitor. După
cum în veacul prezent încercarea majorităţii membrilor individuali ai Bisercii
se sfârşeşte şi se ajunge la o decizie în cazul lor cu mult timp înainte de
sfârşitul veacului (2 Timotei 4:7, 8), la fel sub domnia Milenară decizia în
unele cazuri individuale se va lua cu mult înainte de sfârşitul veacului (Isaia
65:20); dar în fiecare veac este un “seceriş" sau un timp general de separare la
sfârşitul veacului. În
zorii Veacului Milenar, după timpul de “strâmtorare mare", va fi o adunare a
popoarelor aflate în viaţă, înaintea lui Cristos, şi la timpul şi în ordinea
stabilită, morţii tuturor popoarelor vor fi chemaţi să se prezinte înaintea
scaunului de judecată al lui Cristos -- nu ca să primească o sentinţă imediată,
ci ca să primească o încercare individuală corectă şi imparţială (Ezechiel
18:2-4, 19, 20), sub cele mai favorabile împrejurări, rezultatul încercării
acesteia fiind o sentinţă finală, ca vrednici sau nevrednici de viaţă veşnică.*
*Vezi
Studii în Scripturi, Vol. 1, Cap. 8 -- Ziua de judecată Scena
acestei pilde este, prin urmare, după timpul de strâmtorare, când popoarele vor
fi fost supuse, Satan legat (Apocalipsa 20:1, 2) şi autoritatea Împărăţiei lui
Cristos stabilită. Înainte de aceasta, Mireasa lui Cristos (Biserica biruitoare)
va fi fost aşezată cu El pe tronul Său de putere spirituală şi va fi luat parte
la executarea judecăţilor din marea zi a mâniei. Atunci Fiul Omului şi Mireasa
Sa, Biserica glorificată, se vor descoperi şi vor fi văzuţi de oameni cu ochii
înţelegerii, şi “vor străluci ca soarele în Împărăţia Părintelui lor". Matei
13:43 Aici
este Noul Ierusalim aşa cum l-a văzut Ioan (Apocalipsa 21), “… cetatea
cea sfântă (simbol al guvernului) … pogorându-se de la Dumnezeu din
cer". În decursul timpului de strâmtorare el se va coborî, şi înainte de
sfârşitul lui, el va atinge pământul. Aceasta este piatra desprinsă din munţi
fără ajutorul vreunei mâini (dar prin puterea lui Dumnezeu), şi apoi ea va
deveni un munte (Împărăţie) mare care va umple tot pământul (Daniel 2:35),
venirea ei sfărâmând în bucăţi împărăţiile rele ale prinţului întunericului.
Daniel 2:34, 35 Aici
este acea glorioasă cetate (guvern) gătită ca o mireasă împodobită pentru
bărbatul ei (Apocalipsa 21:2), şi devreme, în zorii zilei milenare, popoarele
vor începe să umble în lumina ei (vers. 24). Acestea vor putea să-şi aducă în
cetate mărirea şi onoarea lor, dar “nu va intra într-ânsa tot ce este spurcat
(adică să devină parte din ea)" etc., cu nici un chip (vers. 27). Aici, din
mijlocul tronului iese un izvor curat, cu apa vieţii (adevărul neamestecat cu
eroare), iar “Spiritul şi mireasa zic: Vino! … Şi cel însetat să vină; şi cel ce
voieşte să ia apa vieţii în dar" (Apocalipsa 22:17). Aici va începe probarea
lumii, ziua cea mare de judecată a lumii -- o mie de ani.*
*Vezi
Studii în Scripturi, Vol. 1, Cap. 8 -- Ziua de judecată Dar
chiar şi în acest timp favorizat, de binecuvântare şi vindecare a popoarelor,
când Satan va fi legat, când răul va fi oprit, când omenirea va fi în proces de
eliberare din strânsoarea morţii, şi când cunoştinţa de Domnul va umple întreg
pământul, se vor dezvolta două clase, pe care Domnul nostru le aseamănă aici cu
oile şi caprele. El ne spune că pe acestea le va despărţi. Clasa oilor -- cei ce
sunt blânzi, ascultători şi dornici să se lase conduşi, vor fi adunaţi în
decursul Veacului Milenar la dreapta Judecătorului -- simbol al aprobării şi
favorii; dar clasa caprelor îndărătnice şi încăpăţânate, întotdeauna
căţărându-se pe stânci -- căutând întâietate şi aprobare printre oameni -- şi
hrănindu-se cu resturi sărăcăcioase, în timp ce oile pasc în păşunile bogate ale
adevărului date de bunul Păstor -- acestea vor fi adunate de partea stângă a
Judecătorului, opusul poziţiei de favoare -- ca subiecţi ai dizgraţiei şi
condamnării Lui. Pentru
a fi îndeplinită această lucrare de despărţire a oilor şi caprelor se va cere
întregul Veac Milenar. În decursul acelui veac, fiecare individ, ajungând
treptat la o cunoştinţă de Dumnezeu şi de voinţa Sa, îşi va lua locul la dreapta
favorii sau la stânga dizgraţiei, după cum vor profita sau vor neglija ocaziile
din acea epocă de aur. Până la sfârşitul acelui veac, toată omenirea va
fi fost aşezată în două clase, întocmai cum este arătat în pildă.
Sfârşitul
acelui veac va fi sfârşitul încercării sau judecăţii lumii, şi atunci se va face
plasarea finală a celor două clase. Răsplata clasei “oilor" Sale le va fi
acordată fiindcă pe parcursul veacului de încercare şi disciplinare, ei au
cultivat şi au manifestat frumosul caracter de iubire, pe care Pavel îl descrie
ca fiind împlinirea legii lui Dumnezeu (Romani 13:10). Ei vor fi manifestat
acest spirit unii faţă de alţii în împrejurările de cea mai mare nevoie; iar
ceea ce vor fi făcut ei unul pentru altul va fi socotit de către Domnul ca fiind
făcut Lui, socotindu-i pe toţi ca fraţii Lui -- copiii lui Dumnezeu, deşi ei vor
fi de natură umană, în timp ce El este de natură divină. Condamnarea
clasei “caprelor" este arătată că va fi pentru lipsa acestui spirit al iubirii.
În aceleaşi împrejurări favorabile ca şi “oile", ei se vor împotrivi cu voia
influenţei modelatoare a disciplinării Domnului şi îşi vor împietri inimile.
Bunătatea lui Dumnezeu nu-i va conduce spre o pocăinţă adevărată, ci, asemenea
lui faraon, ei vor profita de bunătatea Lui şi vor face rău. “Caprele", care nu
vor fi dezvoltat elementul iubirii, legea vieţii şi a Împărăţiei lui
Dumnezeu, vor fi socotite nevrednice de viaţă veşnică şi vor fi distruse, în
timp ce “oile", care vor fi dezvoltat asemănarea cu Dumnezeu (iubirea), şi o vor
fi dovedit-o în caracterul lor, vor fi instalaţi ca stăpânitori subordonaţi ai
pământului pentru veacurile viitoare. La sfârşitul Veacului Milenar, la punerea
în ordine finală a afacerilor umane, Cristos Se va adresa oilor Sale astfel:
“Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu! moşteniţi împărăţia cea gătită vouă de
la întemeierea lumii". Este
clar că “oile" cărora li se adresează aici, la încheierea Mileniului, nu sunt
oile din Veacul Evanghelic, Biserica Evanghelică, ci sunt acele “alte oi" la
care S-a referit Domnul în Ioan 10:16. Iar Împărăţia pregătită pentru ei în
planul divin, de la întemeierea lumii, nu este Împărăţia pregătită pentru
Biserica Evanghelică. Biserica îşi va primi Împărăţia la începutul Mileniului,
dar aceasta este Împărăţia pregătită pentru “oile" din Veacul Milenar. Împărăţia
lor va fi stăpânirea peste pământ, care la început i-a fost dată lui Adam, dar
care a fost pierdută prin păcat, şi care va fi iarăşi restaurată când omul va fi
adus la perfecţiune şi astfel făcut potrivit să o primească şi să se bucure de
ea. Această stăpânire nu va fi stăpânirea unora din neamul omenesc peste alţii,
ci o stăpânire comună, în care fiecare om va fi rege şi toţi vor avea drepturi
şi privilegii egale în însuşirea şi folosirea tuturor bunurilor pământului.
Acesta va fi un popor suveran -- o republică mare şi grandioasă pe baza unei
dreptăţi perfecte, în care drepturile fiecărui om vor fi respectate, pentru că
“regula de aur" va fi scrisă în toate inimile şi fiecare om va iubi pe aproapele
său ca pe sine însuşi. Stăpânirea tuturor va fi peste întreg pământul şi peste
toate rezervele binecuvântării lui bogate şi generoase (Genesa 1:28; Psalmul
8:5-8). Împărăţia lumii, care va fi dată la sfârşitul Mileniului celor
desăvârşiţi şi vrednici din neamul omenesc răscumpărat, se deosebeşte clar de
toate celelalte prin faptul că este numită împărăţia pregătită pentru ei “de la
întemeierea lumii", pământul fiind făcut ca să fie locuinţa şi împărăţia veşnică
a oamenilor perfecţi. Dar Împărăţia dăruită lui Cristos, în care Biserica,
“Mireasa" Lui, devine “împreună moştenitoare", este o împărăţie spirituală,
“când va desfiinţa toată domnia şi toată autoritatea şi puterea" şi care, de
asemenea, “nu va avea sfârşit", Împărăţia Milenară a lui Cristos, care va
avea sfârşit, fiind numai începutul puterii şi domniei lui Cristos (1
Corinteni 15:24-28). Această împărăţie cerească, spirituală, fără sfârşit, a
fost pregătită cu multă vreme înainte de întemeierea Pământului -- începutul ei
fiind recunoscut în Cristos, “începutul facerii lui Dumnezeu". Ea a fost
intenţionată pentru Cristos Isus, Întâiul-născut; dar chiar şi Biserica, Mireasa
şi moştenitoarea împreună cu El, a fost aleasă sau hotărâtă, de asemenea în El,
înainte de întemeierea lumii. Efeseni 1:4 Împărăţia
sau conducerea Pământului este împărăţia care a fost în pregătire pentru
omenire de la întemeierea lumii. A fost folositor ca omul să
sufere şase mii de ani sub stăpânirea răului, pentru a afla rezultatele lui
inevitabile, de suferinţă şi moarte, pentru ca prin contrast să se dovedească
dreptatea, înţelepciunea şi bunătatea legii iubirii lui Dumnezeu. Apoi se va
cere a şaptea mie de ani, sub domnia lui Cristos, pentru a-l restabili din ruină
şi moarte la starea desăvârşită, prin aceasta pregătindu-l ca să moştenească
“împărăţia cea gătită" lor “de la întemeierea lumii". Împărăţia
aceea, în care toţi vor fi regi, va fi o republică mare, universală, a cărei
stabilitate şi influenţă binecuvântată vor fi asigurate prin perfecţiunea
tuturor cetăţenilor ei, un rezultat care este mult dorit acum, dar care este o
imposibilitate din cauza păcatului. Împărăţia lui Cristos în decursul Mileniului
va fi însă, o teocraţie care va cârmui lumea (în decursul perioadei de
imperfecţiune şi restaurare) fără a se ţine seama de consimţământul sau
aprobarea ei. Fraţii
din Biserica Evanghelică nu sunt singurii “fraţi" ai lui Cristos. Toţi cei care
vor fi restabiliţi atunci la perfecţiune vor fi recunoscuţi ca fii ai lui
Dumnezeu -- fii în acelaşi sens în care Adam a fost fiu al lui Dumnezeu (Luca
3:38) -- fii umani. Şi toţi fiii lui Dumnezeu, fie că sunt umani fie că
nu, de pe planul îngeresc sau divin, sunt fraţi. Iubirea Domnului nostru
pentru aceştia, pentru fraţii Săi umani, este exprimată aici. După cum lumea are
acum ocazia să servească celor care în curând vor fi fii divini ai lui Dumnezeu
şi fraţi ai lui Cristos, tot aşa în timpul veacului viitor va avea ocazie
îmbelşugată să servească (unul altuia) fraţilor umani. Popoarele
care au mers în moarte, când vor fi aduse iarăşi în existenţă, vor avea nevoie
de hrană, îmbrăcăminte şi adăpost. Oricât de mari au fost posesiunile lor în
viaţa prezentă, moartea i-a adus pe toţi la acelaşi nivel: pruncul şi omul
matur, milionarul şi săracul, învăţatul şi neînvăţatul, educatul şi ignorantul
şi degradatul, toţi vor avea ocazie din belşug pentru exercitarea bunăvoinţei,
şi astfel vor fi privilegiaţi să fie lucrători împreună cu Dumnezeu. Aici ni se
aminteşte de ilustraţia dată în cazul lui Lazăr: Isus doar l-a trezit din
moarte, iar apoi prietenilor care se bucurau li s-a permis să-i desfacă
învelitoarea de pânză, să-l îmbrace şi să-l hrănească. Mai
mult, se spune despre ei că sunt “bolnavi" şi “în închisoare" (mai potrivit, sub
pază). Mormântul este marea închisoare în care milioanele din omenire au fost
ţinuţi în captivitate incoştientă; dar când vor fi eliberaţi din mormânt,
restabilirea lor la perfecţiune nu va fi o lucrare instantanee. Nefiind încă
perfecţi, ei pot fi numiţi în mod potrivit bolnavi, şi sub pază;
nu morţi, şi nici încă desăvârşiţi în viaţă; şi orice stare între acestea
două poate fi în mod potrivit simbolizată prin boală. Ei vor continua să fie sub
supraveghere sau pază până când se vor însănătoşi -- vor fi perfecţi fizic,
mintal şi moral. În acel timp vor fi ocazii abundente pentru ajutorare
reciprocă, simpatie, instruire şi încurajare, şi orice lipsă de ajutor va marca
o lipsă a spiritului de iubire al Domnului. Deoarece
nu toată omenirea va fi ridicată deodată, ci treptat, în timpul miei de ani,
fiecare grup nou va găsi o armată de ajutoare în cei care îi vor fi precedat.
Iubirea şi bunăvoinţa pe care oamenii le vor arăta atunci unii faţă de alţii
(fraţii lui Cristos) va fi socotită de Împărat ca fiind arătată faţă de El. Ca
bază a onorurilor şi favorurilor conferite celor drepţi nu se vor cere ceva
fapte mari: ei vor trebui doar să vină în armonie cu legea lui Dumnezeu de
iubire şi să o dovedească prin faptele lor. “Iubirea este îndeplinirea legii
(Romani 13:10), şi “Dumnezeu este iubirea". Astfel, când omul va fi restabilit
iarăşi la chipul lui Dumnezeu -- “foarte bun" -- omul, de asemenea, va fi
o expresie vie a iubirii. “Moşteniţi
împărăţia cea gătită vouă de la întemeierea lumii", nu înseamnă că omul va
stăpâni independent de legea şi supremaţia divină; căci, cu toate că la început
Dumnezeu a dat omului stăpânirea pământului şi intenţionează să i-o dea iarăşi
când El îl va fi pregătit pentru această mare încredere, totuşi nu trebuie să
presupunem că Dumnezeu are în intenţie ca omul s-o conducă altfel decât sub sau
în armonie cu legea Sa supremă. “Fie voia Ta precum în cer şi pe pământ",
trebuie să fie veşnic principiul de guvernare. Omul va conduce de atunci încolo
domeniul său în armonie cu legea cerului -- bucurându-se continuu să-I facă voia
Aceluia a cărui favoare înseamnă viaţă şi “la dreapta" căruia (starea de
favoare) “sunt desfătări fără capăt" (Psalmul 16:11). O, cine nu va zice,
“Grăbiţi-vă veacuri ale gloriei!" şi nu va da slavă şi cinste Aceluia ale cărui
planuri iubitoare înfloresc în asemenea plinătate a binecuvântării?
Să
examinăm acum mesajul către cei de la stânga -- “Duceţi-vă de la Mine,
blestemaţilor (condamnaţilor)" -- condamnaţi ca vase nepotrivite pentru slava şi
onoarea vieţii, care n-aţi cedat influenţelor de modelare şi formare ale iubirii
divine. Când aceşti “fraţi" au fost flămânzi şi însetaţi, sau goi, bolnavi şi în
închisoare, nu le-aţi servit necesităţile, astfel dovedindu-vă continuu lipsiţi
de armonie cu cetatea (împărăţia) cerească; pentru că, în nici un caz, “nu va
intra într-ânsa tot ce este spurcat". Decizia sau sentinţa în privinţa acestei
clase este: “Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel etern
(simbolul distrugerii) care este gătit diavolului şi îngerilor lui". În
altă parte (Evrei 2:14), citim, fără să fie simbol, că Cristos “să desfiinţeze
pe cel ce are stăpânirea morţii, adică pe diavolul". “Şi vor merge aceştia
(“caprele") la chinul etern (pedeapsa veşnică, traducerea Cornilescu revizuită
-- n. e.) (greceşte, aionios -- durabil), iar drepţii în viaţă eternă
(greceşte, aionios -- durabilă)". Pedeapsa va fi tot atât de durabilă ca
şi răsplata. Amândouă vor fi veşnice.