Pedeapsa
veşnica Caracterul
veşnic al pedepsei fiind astfel stabilit, rămâne un singur punct deschis pentru
discuţii, şi anume, natura pedeapsei. Luaţi concordanţa biblică şi căutaţi ce
spune marele Judecător despre pedeapsa păcătoşilor cu voia, care dispreţuiesc şi
resping toate pregătirile Sale binecuvântate făcute pentru ei prin Cristos. Ce
găsiţi? Spune Dumnezeu că păcătoşii vor trăi veşnic în chinuri? Nu; nu găsim
nici un singur text în care acelei clase să-i fie promisă viaţă în vreo stare.
Declaraţiile
lui Dumnezeu ne asigură că în cele din urmă El va avea un univers curat, lipsit
de ruina păcatului şi a păcătoşilor, deoarece “Iehova … pe toţi nelegiuiţii îi
nimiceşte". Psalmul 145:20 Dar,
deşi nu găsim nici un verset în Biblie care să spună că această clasă poate avea
viaţă în chinuri, sau în oricare altă stare, găsim totuşi numeroase
pasaje care învaţă contrariul. Din acestea dăm doar câteva ca exemple: “… plata
păcatului este moartea" (Romani 6:23), “Omul ce păcătuieşte acela va
muri" (Ezechiel 18:4, 20). “… iar nelegiuiţii vor pieri" (Psalmul 37:20).
“Încă puţin şi nelegiuitul nu va mai fi" (Psalmul 37:10). Astfel Dumnezeu
ne-a spus clar natura pedepsei veşnice a celor răi -- că va fi moartea,
nimicirea. Ideile
false despre planul lui Dumnezeu de a proceda cu cei incorigibili, învăţate tot
timpul începând de la marea “apostazie" care a culminat în papalitate, şi
întroduse în minţile noastre încă din copilărie, sunt singurele responsabile
pentru opinia susţinută în general, că pedeapsa veşnică pregătită pentru
păcătoşii cu voia este o viaţă în chinuri. Această părere este susţinută, în
ciuda nenumăratelor declaraţii clare ale Cuvântului lui Dumnezeu că pedeapsa lor
va fi moartea. Aici Pavel declară foarte explicit care va fi pedeapsa.
Vorbind despre aceeaşi Zi Milenară şi despre aceeaşi clasă, care, în ciuda
tuturor ocaziilor favorabile de atunci şi a cunoştinţei depline, nu vor veni în
armonie cu Cristos, şi ca atare nu “cunosc pe Dumnezeu" în adevăratul sens şi
“nici nu ascultă", el zice că, “vor fi pedepsiţi". Da, dar ce fel
de pedeapsă? El ne spune ce fel: “eternă pierzare (nimicire din care nu
va mai fi revenire, răscumpărare sau înviere -- Evrei 10:26-29) de la faţa
Domnului şi de la mărirea puterii Sale" (2 Tesaloniceni 1:9). Această pierzare
este reprezentată în pildă prin “focul cel etern care este gătit
diavolului şi îngerilor lui" şi este “lacul de foc care arde cu pucioasă", care
este moartea a doua (Apocalipsa 20:14; 19:20), în care este trimisă clasa
“caprelor" din această pildă. Matei 25:41 Astfel
se pot vedea imediat, când sunt privite din punct de vedere corect, semnificaţia
şi caracterul raţional al acestei declaraţii privind pedeapsa veşnică. Focul din
pildă, prin care se va realiza pedeapsa (nimicirea), nu va fi un foc literal,
deoarece “focul" este un simbol la fel cum sunt şi “oile" şi “caprele". Focul
aici, ca şi în alte locuri, simbolizează nimicirea şi nicidecum păstrarea.
Am
putea lăsa acest subiect aici şi să considerăm că am arătat pe deplin că
pedeapsa veşnică a clasei “caprelor" va fi nimicirea, dar îndreptăm atenţia
asupra unui alt punct care argumentează adevărul asupra acestui subiect. Ne
referim la cuvântul grecesc kolasin, tradus “chin" (“pedeapsă", în
traducerea Cornilescu revizuită -- n. e.) în versetul 46. Acest cuvânt nu
conţine nici cea mai vagă idee de chin. Semnificaţia lui principală este a
tăia, a curăţa, sau a tunde de crengi, ca în curăţarea arborilor; iar al
doilea sens este a reţine. Cei răi vor fi reţinuţi sau tăiaţi pe vecie de
la viaţă în a doua moarte. Ilustraţii de folosire a cuvântului kolasin se
pot găsi uşor în scrierile clasice greceşti. Cuvântul grecesc pentru “chin" este
basinos, un cuvânt care nu are nici o legătură cu cuvântul
kolasin. Cuvântul
kolasin, folosit în Matei 25:46, apare numai încă într-un loc în Biblie
în 1 Ioan 4:18, unde este tradus nepotrivit prin “chinuire" în Biblia de la
1874, în timp ce ar trebui tradus, “frica are reţinere". Cei care au Concordanţa
Analitică de Young (Young's Analytical Concordance), vor vedea (pagina 995) că
definiţia cuvântului kolasin este, “tăiere, curăţare, reţinere". Iar
autorul lui Emphatic Diaglott, după ce a tradus kolasin în Matei 25:46
prin cuvântul “tăiere", spune într-o notă de subsol: “Versiunea
Comună şi multe alte traduceri moderne redau cuvintele kolasin aionion
prin “pedeapsă veşnică”, dând ideea, aşa cum se interpretează în general, de
basinos, care înseamnă chin. Kolasin în diferitele lui
forme se află numai în alte trei locuri în Noul Testament: Fapte. Ap. 4:21; 2
Petru 2:9; 1 Ioan 4:18. El se trage din cuvântul kolazoo, care înseamnă:
1. a tăia jos, cum ar fi tăierea ramurilor din arbori, a curăţa; 2. a
ţine în frâu, a restrânge. Grecii scriu: “Căruţaşul ţine în frâu
(kolazei) caii săi năvalnici”; 3. A corecta, a pedepsi. A tăia o
persoană de la viaţă sau din societate, sau chiar a o reţine, este socotit ca
pedeapsă, şi de aceea a apărut această a treia utilizare sau utilizare
metaforică a cuvântului. A fost adoptată prima semnificaţie (în Diaglott),
pentru că se potriveşte mai bine cu a doua parte a frazei, păstrând astfel forţa
şi frumuseţea antitezei. Cei drepţi merg în viaţă, cei răi la
tăierea de la viaţă, la moarte -- 2 Tesaloniceni 1:9."
Acum
să analizăm cu atenţie textul şi să observăm antiteza, contrastul, arătat între
răsplata “oilor" şi răsplata “caprelor", pe care o dă ideea corectă a cuvântului
kolasin -- o clasă merge în viaţă veşnică, iar cealaltă este
veşnic tăiată de la viaţă -- reţinută pentru totdeauna în moarte.
Şi aceasta se potriveşte exact cu ceea ce declară peste tot Scripturile cu
privire la plata sau pedeapsa pentru păcatul voit. Să
ne oprim un moment la cuvintele din versetul 41: “Duceţi-vă de la Mine,
blestemaţilor (răscumpăraţi o dată prin Cristos din blestemul sau condamnarea la
moarte a lui Adam, dar acum condamnaţi sau blestemaţi ca vrednici de moartea a
doua, de către Cel ce i-a răscumpărat de sub primul blestem), în focul cel etern
(simbolul nimicirii veşnice) care este gătit diavolului şi îngerilor
(slujitorilor) lui". Să
ne amintim că aceasta va fi sentinţa definitivă la încheierea încercării finale
-- la încheierea Mileniului; şi că atunci nimeni nu va mai fi servul lui
Satan din cauza ignoranţei sau fără voia sa, aşa cum mulţi sunt astăzi, căci
marele Eliberator, Cristos, va înlătura ispitele din afară şi va da ajutor
pentru corectare personală, ceea ce va permite tuturor care vor vrea, să scape
de slăbiciunile înnăscute şi să ajungă la perfecţiune. Aceste “capre", care
iubesc răul şi servesc lui Satan, sunt mesagerii (“îngerii") lui Satan. Pentru
aceştia şi pentru Satan (şi nu pentru alţii), Dumnezeu a pregătit moartea a doua
-- nimicirea veşnică. Foc va veni din cer de la Dumnezeu şi-i va mistui.
Oricine poate aprecia ce este focul mistuitor sau nimicitor, dacă ochii nu-i
sunt împiedicaţi de învăţătură falsă şi de prejudecată. Nimeni n-a auzit
vreodată despre un foc care păstrează; şi deoarece focul niciodată nu
păstrează, ci totdeauna mistuie, Dumnezeu îl foloseşte ca simbol al
nimicirii totale. Apocalipsa 20:9