CAPITOLUL VII
„CENUŞA UNEI JUNCI STROPITĂ PESTE CEI
ÎNTINAŢI"
Evrei 9:13
N-a fost un sacrificiu al Zilei de Ispăşire — Nici unul din sacrificiile care urmau nu erau pentru popor — Clasa tipificată prin acest sacrificiu — Apostolul Pavel, sub-preotul care este martor şi mărturiseşte cu privire la antitip — Stropirea cenuşii pentru curăţarea poporului va fi în decursul Vârstei Milenare — Cum se va efectua curăţarea
242. O trăsătură a Legii ceremoniale a lui Israel, relatată în
Numeri 19, cerea înjunghierea unei junci roşii (vaci) — una fără defect şi care
niciodată n-a fost pusă la jug. Aceasta nu era una din jertfele pentru păcat ale
Zilei de Ispăşire şi nici n-a fost una din jertfele poporului care se aduceau
după Ziua Ispăşirii — de fapt, aceasta nu era deloc o „jertfă", pentru că nici o
parte din ea nu era adusă ca jertfă pe altarul Domnului sau mâncată de preoţi.
Ea era sacrificată, dar nu în acelaşi sens, nici în acelaşi loc ca şi aceste
jertfe — în Curte. Ea nici măcar nu era înjunghiată de unul din preoţi şi nici
sângele ei nu era dus în Sfânta şi Sfânta Sfintelor. Junca roşie era dusă afară
din tabăra lui Israel şi acolo era înjunghiată şi arsă până la cenuşă — carnea,
grăsimea, pielea, sângele etc. — cu excepţia a puţin din sânge, care era luat de
preot şi stropit de şapte ori spre faţa Tabernacolului (versiunea
revizuită şi Leeser). Cenuşa juncii nu se aducea în locul Sfânt, ci se
lăsa afară din Tabără, strânsă la un loc într-o movilă şi în mod vădit
accesibilă oricui avea nevoie de ea. După cum era scris în Lege, o parte din
cenuşă trebuia să fie amestecată cu apă într-un vas şi un mănunchi de isop
înmuiat în acest amestec trebuia folosit pentru stropirea persoanei, hainelor,
cortului etc. celui necurat după Lege, pentru curăţarea lui.
243. În
tabloul pe care l-am văzut cu privire la sacrificiile Zilei de Ispăşire, care
preumbreau jertfele mai bune ale acestei Vârste Evanghelice (îndeplinite de
preoţimea împărătească, Hristos, Cap şi Corp), această juncă nu avea legătură în
nici un sens cu acestea şi este evident că nu tipifica nici unul din
sacrificiile acestui timp prezent. De asemenea, ea este deosebită de oricare din
jertfele care erau acceptate în folosul poporului lui Israel după Ziua
Ispăşirii, despre care tocmai am văzut că însemnau căinţa şi regretul lor pentru
păcate în cursul Mileniului şi deplina consacrare a lor înşişi Domnului. Arderea
juncii nu avea legătură cu nici una din aceste jertfe, care, toate, au fost
făcute de preoţi şi în Curte. Trebuie să căutăm în altă parte un antitip al
acestei junci roşii, pentru că, dacă în vreun sens al cuvântului i-ar fi
reprezentat pe preoţi, era necesar să fi fost înjunghiată de unul din ei pentru
a indica acest fapt.
244. Deci, ce semnifica sacrificiul acestei junci
roşii? Ce clasă sau persoane erau reprezentate prin ea, care au suferit afară
din „tabără" şi în ce sens al cuvântului ar avea suferinţele lor de-a face cu
purificarea sau curăţarea poporului lui Dumnezeu, incluzându-i şi pe cei care
vor deveni poporul Său în decursul Vârstei Milenare?
245. Răspundem că o
clasă din poporul lui Dumnezeu, nu din „preoţimea împărătească", a suferit
pentru cauza dreptăţii afară din „tabără"; o scurtă istorie a acestora şi a
încercărilor înfocate pe care le-au suferit ne este dată de apostol în Evrei 11.
După ce relatează faptele vitejeşti ale credinţei unora dintre ei, el spune
despre aceştia: „Şi ce voi mai zice? Căci nu mi-ar ajunge timpul dacă aş vorbi
de Ghedeon, de Barac, de Samson, de Iefta, de David, de Samuel şi de proroci.
Prin credinţă au cucerit ei împărăţii, au făcut dreptate, au primit lucrurile
făgăduite, au astupat gurile leilor, au stins puterea focului, au scăpat de
ascuţişul sabiei, din slabi au devenit puternici, au fost viteji în războaie, au
pus pe fugă armatele vrăjmaşe. Femeile şi-au primit prin înviere pe morţii lor;
unii, ca să dobândească o înviere mai bună, n-au vrut să primească eliberarea şi
au fost torturaţi. Alţii au suferit batjocuri şi biciuiri, lanţuri şi
închisoare, au fost ucişi cu pietre, tăiaţi în două cu fierăstrăul, ispitiţi, au
murit ucişi de sabie, au pribegit îmbrăcaţi cu cojoace şi în piei de capră,
lipsiţi de toate, prigoniţi, primiţi rău, ei, de care lumea nu era vrednică,
rătăcind prin deşerturi, prin munţi, prin peşteri şi prin crăpăturile
pământului" (Evr. 11:32-38 — Cornilescu rev.).
246. Avem aici o clasă
care se potriveşte descrierii juncii roşii — o clasă care şi-a jertfit viaţa
afară din „tabără" — o clasă onorabilă în toate privinţele şi totuşi nu o clasă
preoţească. Această clasă, nefăcând parte din Corpul Marelui Preot, nu a putut
avea parte sau împărtăşire în sacrificiile pentru păcat ale Zilei de Ispăşire —
şi nici nu a putut fi admisă în condiţiile spirituale tipificate prin Sfânta şi
Sfânta Sfintelor. Poate să uimească pe unii că noi declarăm cu atât de multă
siguranţă că aceşti vrednici din vechime n-au fost membri ai „preoţimii
împărăteşti", în timp ce cu aceeaşi siguranţă declarăm că, fără a avea mai multă
credincioşie, slujitorii lui Dumnezeu din această Vârstă Evanghelică sunt membri
ai acestei „preoţimi împărăteşti". Siguranţa noastră cu privire la acest subiect
este siguranţa Cuvântului lui Dumnezeu, care, tocmai în legătură cu istorisirea
despre credincioşia acestor patriarhi, declară în atât de multe cuvinte: „toţi
aceştia, măcar că au fost lăudaţi pentru credinţa lor, totuşi n-au primit ce le
fusese făgăduit (nu au primit binecuvântarea principală), pentru că Dumnezeu
avea în vedere ÂIâceva mai bun pentru noi, ca să n-ajungă ei la desăvârşire
fără noi" (Evr. 11:39,40).
247. N-ar trebui să ne fie greu să înţelegem
că deşi puteau fi leviţi antitipici (îndreptăţiţi prin credinţa într-o ispăşire
viitoare) înainte ca Domnul nostru Isus să fi venit în lume, totuşi nu puteau fi
„preoţi antitipici", pentru că El a fost Capul sau Preotul Şef, a avut
întâietate în toate lucrurile şi a făcut ispăşire pentru petele
„Corpului" Său şi ale „casei Sale", înainte ca cineva să fi putut deveni fraţi
ai Săi şi membri ai „preoţimii împărăteşti". Domnul nostru Însuşi a declarat
acest lucru foarte desluşit şi a arătat pe scurt linia de despărţire între
credincioşii care au fost înainte de El şi credincioşii care vor urma după El,
călcând în urmele Sale şi devenind comoştenitorii Săi. Despre Ioan Botezătorul,
El a spus: „Adevărat vă spun că, dintre cei născuţi din femei, nu s-a ridicat
nici unul mai mare decât Ioan Botezătorul. Totuşi, cel mai mic în Împărăţia
cerurilor este mai mare decât el" (Mat. 11:11 — Cornilescu rev.). Ioan
Botezătorul a aparţinut acestei clase a juncii roşii care a suferit afară din
„tabără", chiar până la moarte, dar el nu a avut în nici un fel de-a face cu
sacrificiile mai bune ale preoţimii împărăteşti din cursul Zilei de Ispăşire, a
căror grăsime şi organe producătoare de viaţă au fost oferite pe altarul lui
Dumnezeu în „Curte" şi al căror sânge a fost dus în „Sfânta Sfintelor", tipic
pentru cei care devin „creaturi noi" în Hristos Isus, chiar membri ai Corpului
Său, Biserica, moştenitori cu El în toate lucrurile.
248. Dar, deşi
aceşti vrednici din vechime nu fac parte în nici un sens din sacrificiul pentru
păcat, ei au totuşi legătură cu curăţarea de păcat: cenuşa lor
(cunoaşterea şi amintirea credincioşiei lor până la moarte), amestecată cu apa
adevărului şi folosită cu purificatorul, curăţitorul isop, este de mare preţ,
purificând, sfinţind pe toţi cei ce doresc să vină în deplină armonie cu
Dumnezeu — şi stropind „pe cei întinaţi îi sfinţeşte pentru curăţirea cărnii".
Totuşi, aceste pilde de credinţă din trecut nu au valoare pentru noi prin ele
însele, ci numai prin şi asociate cu sacrificiile pentru păcat ale Zilei de
Ispăşire, la care se referă apostolul în acelaşi context — „sângele taurilor şi
al ţapilor". Amintirea şi lecţiile de credincioşie ale vrednicilor vechi
(tipificate de cenuşa juncii roşii) sunt o putere sfinţitoare nu numai
pentru noi acum, ci, într-un sens mult mai larg, ele se vor aplica şi vor fi o
binecuvântare pentru omenire în general în decursul Vârstei Milenare. Aşa după
cum am văzut în alt loc, aranjamentul divin este ca aceşti vrednici din vechime,
dintre care cel mai mare este mai mic în onoare decât cel mai mic din Împărăţie,
vor ocupa cu toate acestea un loc de mare onoare şi distincţie sub această
Împărăţie a lui Dumnezeu — ca agenţii şi reprezentanţii ei. Ei vor fi „prinţi în
toată ţara", agenţii judecăţilor Împărăţiei şi canalele binecuvântărilor ei,
pentru „toate familiile pământului". Astfel, credincioşia acestor vrednici din
vechime a fost reprezentată în cenuşa strânsă a juncii, ca pusă în păstrare
pentru întrebuinţarea ei în viitor, lecţii valoroase de experienţă, credinţă,
ascultare, încredere etc., care, aplicate oamenilor în căutarea curăţării în
vârsta viitoare, îi va sfinţi şi-i va purifica — nu fără sacrificiile Zilei de
Ispăşire, ci în legătură cu ele şi bazate pe acestea (Ps. 45:16).
249.
La arderea juncii era martor un preot, care lua lemn de cedru, un
mănunchi de isop şi o frânghie stacojie şi le arunca în mijlocul vacii care
ardea. Isopul ar reprezenta purificarea sau curăţarea, lemnul de cedru sau
lemnul veşnic verde ar reprezenta viaţa veşnică, iar frânghia stacojie ar
reprezenta sângele lui Hristos. Aruncarea acestor trei lucruri în mijlocul
arderii ar însemna că batjocura aruncată asupra vechilor vrednici, care au fost
ucişi cu pietre, tăiaţi în două cu fierăstrăul etc. şi de care lumea nu era
vrednică, a permis ca meritul sângelui preţios, curăţarea adevărului şi darul
vieţii veşnice să le fie socotite prin credinţă şi că după moartea lor ei ar fi
recunoscuţi ca fiind curaţi, îndreptăţiţi, acceptaţi. Sub-preotul care
privea, recunoştea şi aproba arderea juncii (nu Aaron, care-l tipifica pe Domnul
Isus) şi care lua din sângele ei şi-l stropea în direcţia uşii Tabernacolului,
pare bine antitipificat în acel mare „sub-preot", apostolul Pavel, care, cu
ajutorul lui Dumnezeu (numele Eleazar înseamnă „ajutat de Dumnezeu"), nu numai
că a identificat pentru noi sacrificiile pentru păcat din Ziua Ispăşirii, dar
totodată, în scrierile sale ne dă indicaţii (Evr. 11) care ne permit să
recunoaştem jertfa juncii roşii ca reprezentându-i pe vrednicii din vechime.
Astfel, el stropeşte sângele lor către Tabernacol, arătând că vieţile lor au
fost în deplină, completă armonie cu condiţiile Tabernacolului — cu toate că,
nefiind în viaţă în timpul acestei înalte chemări, n-a fost privilegiul lor să
devină membri ai Corpului Marelui Preot, ai preoţimii împărăteşti.
250.
Faptul că junca roşie n-a purtat niciodată jugul reprezintă o clasă de oameni
îndreptăţiţi — eliberaţi de sub Legământul Legii. Cu toate că cei mai mulţi
dintre vrednicii din vechime s-au născut sub Legământul Legii şi de aceea, din
punct de vedere legal, erau supuşi condiţiilor şi condamnării ei prin
imperfecţiunea cărnii, totuşi, vedem că Dumnezeu i-a îndreptăţit prin credinţă
ca fii ai credinciosului Avraam. Acest fapt este deplin atestat şi confirmat de
apostol, când spune că „toţi aceştia au primit o mărturie de la Dumnezeu prin
credinţă" — verdictul „bine", o mărturie că au fost plăcuţi lui Dumnezeu şi că
El prevăzuse pentru ei binecuvântări în armonie cu făgăduinţa Sa — chiar dacă
aceste binecuvântări nu li s-au putut da în acea vreme, ci au trebuit aşteptate
şi primite prin sămânţa spirituală a lui Avraam — Hristosul. Faptul că acest
sacrificiu trebuia să fie o vacă şi nu un viţel a servit pentru
a-l diferenţia de marele sacrificiu al Zilei de Ispăşire, care putea fi numai un
viţel. Faptul că trebuia să fie o vacă roşie pare să ne înveţe că
acei vrednici din vechime nu erau fără păcat şi de aceea nu erau acceptaţi de
Dumnezeu înainte de marea jertfă a Zilei de Ispăşire, ci erau „păcătoşi la fel
ca şi alţii". Faptul curăţării sau îndreptăţirii lor prin credinţă a fost
indicat într-un mod diferit, aşa cum s-a sugerat mai sus.
251. Curăţarea
pentru care era prescrisă cenuşa acestei junci roşii era de un fel deosebit,
adică special pentru cei care veneau în atingere cu moartea. Acest lucru
ar părea să indice că această cenuşă a juncii nu era destinată să îndepărteze
vinovăţia individului — nu, vina lui morală putea fi îndepărtată numai prin
meritul sacrificiilor Zilei de Ispăşire. Curăţarea de murdărirea prin atingere
cu un mort pare a învăţa că această curăţare, îndeplinită de şi prin
experienţele vrednicilor din vechime, se va aplica în mod special oamenilor în
timpul Vârstei Milenare, când ei vor căuta să scape de toate pângăririle
morţii adamice — căutând să atingă perfecţiunea umană. Toate lipsurile
condiţiei căzute sunt mult din atingerea cu moartea; toate slăbiciunile şi
lipsurile organice moştenite sunt atingeri cu moartea şi pentru curăţarea de
toate acestea, a celor care vor deveni poporul lui Dumnezeu, se va folosi cenuşa
juncii roşii. Ca şi cenuşa juncii roşii, adunată într-un loc curat, tot aşa şi
rezultatele experienţelor dureroase ale vrednicilor din vechime vor fi o magazie
de binecuvântări, învăţătură şi ajutor, prin care ei, când vor fi făcuţi
„prinţi" subordonaţi în Împărăţie, vor ajuta în lucrarea de restabilire. Fiecare
păcătos iertat, dorind să fie curăţat cu desăvârşire, nu numai că trebuie să se
spele pe sine însuşi cu apă (adevăr), ci trebuie, de asemenea, să se folosească
de instrucţiunile acestor „prinţi" — instrucţiunile menţionate fiind tipificate
prin cenuşa stropită a juncii roşii, reprezentând lecţiile preţioase de credinţă
şi ascultare, învăţate prin experienţă de această clasă (Exod 12:22, Lev.
14:4,49; Ps. 51:7; Evr. 9:19).
CE MARE SALVARE
Nimic de plată? Nu, nimic!
Nimic de dat? Nu, nici un
pic!
Tot ce-a fost nevoie, de dat sau de plătit,
A Tatălui voinţă, Isus a
împlinit.
Nimic de aranjat, s-a plătit tot!
Nu-i supărare, e
pace!.
Isus singur este remediul păcătoşilor;
El a făcut pace prin sânge,
pe cruce.
Mai este spaimă? Ea nu are loc
Într-o inimă plină cu
sentimentul harului Său.
Pacea mea e cea mai dulce şi niciodată nu va
înceta;
Şi face ca inima-mi să fiarbă de fericire.
Nu-i nici o vină?
Nu, nici o pată;
Cum ar putea sângele lăsa vreuna?
Conştiinţa mea e
spălată şi spiritul meu liber;
Preţios e acest sânge, lui Dumnezeu şi
mie.
Care-mi va fi viitorul? E glorios şi frumos.
Fiind justificat,
sfinţit, glorie voi moşteni.
Prin sângele Său mai întâi răscumpărat, prin
graţia Sa apoi întronat,
Unul lângă altul cu Domnul meu, ca mireasă a Sa voi
fi recunoscut.
Ce-aş mai putea oare întreba? O, glorie va
urma!
Pământul se va veseli în zorile Dimineţii.
Pentru a guverna şi-a
binecuvânta vine această Împărăţie;
Va trece atunci durerea, moartea, plânsul
şi osteneala.