ÎNTREBĂRI INTERESANTE W. T. 15 iunie 1913 (pag.
191) MOARTEA ADAMICĂ SAU DE
SACRIFICIU Întrebare — Să
presupunem că unul dintre sfinţii consacraţi ai lui Dumnezeu ar muri într-o
catastrofă naturală — inundaţie, foc etc. — ar fi o astfel de moarte
sacrificială sau ar fi adamică? Răspuns — Un copil
consacrat al lui Dumnezeu nu poate să moară de moarte adamică. Moartea lui va fi
moarte de sacrificiu ori Moartea a Doua. Dacă atunci când moare este un copil
consacrat al lui Dumnezeu, moartea lui va fi doar o completare a consacrării pe
care a făcut-o înainte. Vieţile noastre sunt făcute sfinte şi acceptabile de
către Marele Preot, în orice formă ar veni moartea. Dar dacă între timp acest
copil consacrat al lui Dumnezeu se va întoarce de la El, atunci aceasta ar fi
Moartea a Doua. Dacă păcătuieşte intenţionat, deliberat, el comite “păcat care
duce la moarte". 1 Ioan 5:16. BOTEZUL DOMNULUI
NOSTRU Întrebare — A fost
Domnul nostru botezat în apă înainte de a fi botezat cu Spiritul
sfânt? Răspuns — Relatarea
scripturală a botezului Domnului nostru la Iordan pare să implice că Dumnezeu a
făcut să se manifeste coborârea Spiritului sfânt peste Isus după botezul Său în
apă. El a fost botezat în moarte înainte de a intra în apă, prin faptul că Şi-a
predat voinţa; în sensul în care apostolul citează din Vechiul Testament —
“Iată-mă, vin; — în sulul cărţii este scris despre mine — desfătarea mea este să
fac plăcerea Ta, Dumnezeul meu" (Psa. 40:7, 8; Evrei 10:7). Domnul nostru a
venit să facă tot ce era scris în Carte cu privire la
El. Domnul nostru era deja
mort faţă de propria Sa voinţă; altfel nu putea merge la Ioan la Iordan. Dar se
pare că Dumnezeu nu Şi-a manifestat acceptarea sacrificiului lui Isus până după
ce Isus a făcut simbolul. Astfel citim că după ce El a ieşit din apă, Spiritul
sfânt a coborât în chip de porumbel. Dumnezeu a dat acest semn exterior nu
pentru toţi, ci pentru Ioan, care “a văzut şi a scris" după cum declară
Scripturile — Ioan 1:32, 34. DEZVOLTAREA
CARACTERULUI Întrebare — Cât de
aproape în asemănarea cu caracterul Domnului nostru Isus Cristos trebuie cineva
să ajungă de această parte de văl pentru a avea o bună speranţă de a fi unul
dintre cei aleşi de partea cealaltă de văl? Răspuns — Iehova
Dumnezeu nu va accepta nimic ce este imperfect. Chiar şi natura noastră umană
prezentată Lui în sacrificiu de Marele Preot a trebuit mai întâi să fie
acoperită de meritul Preotului Însuşi pentru a fi astfel desăvârşită înainte să
fie acceptată divin. Gândindu-ne la noi, trebuie să ne amintim că avem Noua
Creatură într-un vas pământesc. Noua Creatură este cea care trebuie să aibă
asemănarea cu Cristos. În trup noi suntem
asediaţi de lume, de carne şi de diavol. Toate aceste lucruri conspiră pentru a
împiedica Noua Creatură să lucreze perfect în vechiul corp. Voinţa nu trebuie să
fie cu nimic mai puţin decât perfectă. După cum a spus Isus: “Ferice de cei cu
inima curată" (Mat. 5:8). Curăţenia inimii trebuie să fie
absolută. Curaţi cu inima sunt cei
ale căror intenţii sunt curate, ale căror motive sunt curate, care doresc cel
mai bine — tânjesc după cel mai bine. Aceştia pot avea mare consolare, pot avea
deplină încredere în Dumnezeu privind lucrurile glorioase pe care El le-a
promis; pentru că ei fac tot cât se poate în corpul natural — şi astfel îşi
arată devotamentul. OAMENI AI
DESTINULUI “Ferice de cei care
plâng, căci ei vor fi mângâiaţi.” Matei 5:4. R 5263 W. T. 15 iunie
1913 (pag. 190-191) Napoleon a fost numit om
al destinului, şi în mod sigur multe lucruri legate de experienţele sale arată
de parcă providenţa Domnului a avut ceva de-a face cu el. Aceasta nu înseamnă că
el a fost un servitor al lui Dumnezeu — departe de aceasta! Dar înseamnă că
Înţelepciunea divină a putut întotdeauna să stăpânească mânia omului ca să-L
servească, iar restul să restrângă, astfel să facă toate lucrurile să realizeze
scopul divin. Exact care au fost scopurile divine în zilele lui Napoleon, a fost
departe de a fi clar, chiar şi pentru sfinţii lui Dumnezeu care au trăit atunci.
De fapt, putem spune că acel scop este numai parţial înţeles încă de poporul
Domnului, deşi cei care studiază Biblia pot vedea cu ochiul credinţei multe
moduri în care campaniile lui Napoleon au produs schimbări care fără îndoială au
avut mult de-a face cu progresul lumii în timpul secolului trecut. Pentru
urechea credinţei Dumnezeu declară: Toate scopurile Mele vor fi împlinite.
“Cuvântul Meu, care iese din gura Mea, nu se întoarce la Mine fără rod, ci va
face ce Îmi este plăcut şi va împlini lucrul pentru care l-am trimis.” Isaia
55:11. Faraonul care domnea în
Egipt pe timpul când Dumnezeu i-a eliberat pe israeliţi a fost şi el un om al
destinului. Putem fi chiar mai siguri de aceasta decât în legătură cu Napoleon,
pentru că avem asigurarea divină despre acest fapt. “Dar te-am lăsat să rămâi în
picioare, ca să se vadă în tine puterea Mea şi Numele Meu să fie vestit pe tot
pământul” (Exodul 9:16). Sf. Pavel declară că Dumnezeu a împietrit inima acestui
faraon ca să nu lase pe poporul lui Israel să plece. El citează Cuvântul divin:
“Fiindcă Scriptura zice lui faraon: “Te-am ridicat înadins, ca să-Mi arăt în
tine puterea Mea şi pentru ca Numele Meu să fie vestit peste tot pământul”.”
Romani 9:17. Dar în trecut poporul lui
Dumnezeu a înţeles foarte greşit semnificaţia acestor cuvinte, când le-a
interpretat că Dumnezeu l-a creat pe faraon un om rău, nemilos, şi că ulterior
i-a mai împietrit încă inima. Nu este aşa! Scripturile declară că toată lucrarea
lui Dumnezeu este perfectă. El n-a făcut niciodată un om imperfect. Adam a fost
creat în asemănarea Creatorului Său, chipul Său moral. Păcatul este cel care a
provocat dezastrul, care l-a făcut pe om egoist şi
nemilos. Să
privim cealaltă latură Această degenerare s-a
transmis de la părinţi la copii prin ereditate, astfel încât faraonul a fost
prin natura sa ceea ce l-au făcut strămoşii lui, plus acţiunea propriei sale
voinţe. Sf. Iacov declară: “Dumnezeu însuşi nu ispiteşte pe nimeni” (Iac. 1:13).
Nu este nimic mai sigur decât că Dumnezeu nu Şi-a folosit direct marea Sa putere
pentru a împietri inima vreunei fiinţe umane. Dimpotrivă, prevederile Domnului,
binecuvântările, instrucţiunile şi îndurările Lui, toate sunt intenţionate să
înmoaie inima, să îndepărteze împietrirea ei. Cei care studiază Biblia
îşi dau seama acum că apostolul a vrut să ne spună că dintre prinţii Egiptului
Dumnezeu a ridicat la tronul acelei împărăţii un conducător încăpăţânat, asupra
inimii căruia îndurările lui Dumnezeu au avut doar un efect de împietrire, prin
îndepărtarea plăgilor una după alta. Şi Dumnezeu l-a ridicat pe acel prinţ pe
tron, astfel încât să înveţe o mare lecţie privitoare la gingăşia, bunătatea şi
iertarea divină, şi să ilustreze principiul că cea mai mare binecuvântare a lui
Dumnezeu faţă de omenire — voinţa liberă — poate fi pervertită de Satan pentru a
produce cea mai mare daună. Totuşi, nu toţi oamenii
destinului sunt în opoziţie cu Dumnezeu. Avraam, Isaac, Iacov, Moise, David,
Solomon şi profeţii, ca dealtfel şi Isus cu apostolii şi toţi urmaşii Săi, sunt
oameni ai destinului — cunoscuţi mai dinainte, “chemaţi de Dumnezeu”. Cu aceşti
oameni ai destinului Domnul lucrează de asemenea, şi în mod asemănător. Asupra
acestora, îndurările Lui, gingăşia şi promisiunile pline de har au un efect de
înmuiere, făcându-i sensibili, iertători, iubitori, tot mai aplecaţi spre
dezvoltarea harurilor Spiritului sfânt — “blândeţea, gentileţea, răbdarea,
îndelunga răbdare, bunătatea frăţească şi iubirea”. Destinul acestor oameni
se realizează doar parţial în viaţa de acum. Lor le este permis să plătească un
preţ apreciabil pentru menţinerea părtăşiei lor cu Dumnezeu şi moştenirea
promisiunilor Lui. Aceasta îi costă prietenia lumii şi adesea pierderea
lucrurilor mult apreciate printre oameni, dar le aduce “Pacea lui Dumnezeu care
întrece orice înţelegere”. Şi această pace, bucurie şi mângâiere în mijlocul
strâmtorării sunt numai o pregustare a bogăţiilor harului divin pe care Dumnezeu
le are în păstrare pentru aceştia — în Împărăţia
mesianică. Unii dintre aceşti sfinţi
care au trăit înainte ca Răscumpărătorul să-Şi ofere sacrificiul pentru păcate,
vor avea o înviere la natură pământească mai bună decât va avea restul omenirii,
şi să fie “prinţi peste tot pământul”, ca reprezentanţi umani ai Împărăţiei
mesianice timp de o mie de ani. Oamenii destinului, de la timpul primei Veniri a
Domnului nostru încoace, vor avea o răsplată încă şi mai mare — o schimbare de
natură. Căpetenia Mântuirii lor, Răscumpărătorul, a ajuns deja la destinul Său
de mare înălţare, “mai presus de orice domnie, de orice stăpânire, de orice
putere” — “la dreapta Sa”. Filipeni 2:9; Efeseni 1:20,
21. Compania loială care
urmează în paşii Lui pe Calea îngustă, care caută, conform promisiunii divine,
glorie, onoare, nemurire şi comoştenire în Împărăţia mesianică, sunt de asemenea
oameni ai destinului. Dar destinul lor încă n-a fost atins. Ei trebuie să
aştepte până când numărul deplin al Bisericii alese va fi fost chemat, ales şi
dovedit credincios. Atunci va fi atins destinul lor prin glorioasa schimbare a
primei Învieri; căci “carne şi sânge nu pot moşteni împărăţia lui Dumnezeu”.
Prin schimbarea lor vor fi desăvârşiţi la natură divină asemenea Învăţătorului
lor (2 Petru 1:4). O, glorios destin! Uniţi sau căsătoriţi cu Domnul lor pe
planul ceresc, ei vor fi moştenitori cu El, o Preoţime împărătească, să
domnească împreună cu El o mie de ani chiar cu scopul binecuvântării omenirii,
pentru a cărei restabilire a murit Cristos. Apocalipsa
20:6. În cele din urmă,
destinele celor credincioşi înainte de Cruce şi a celor credincioşi de la Cruce
încoace vor fi unite în Împărăţie, după cum declară sf. Pavel. Vrednicii din
vechime, deşi probaţi, nu pot fi făcuţi perfecţi până când Biserica, având un
destin şi mai înalt, va fi ajuns în glorie. Evrei
11:38-40. “Nu-l
cunosc pe Domnul” La timpul cuvenit Moise,
însoţit de Aaron care i-a servit drept purtător de cuvânt, s-a prezentat
înaintea lui Faraon şi a rostit mesajul divin privitor la eliberarea
israeliţilor. El a fost luat în derâdere, Faraonul declarând: “Nu-L cunosc pe
Iehova, şi nici nu voi lăsa pe Israel să plece”. Pentru un timp părea ca şi cum
întreaga lucrare era o nereuşită. Acesta a fost un timp de probare a credinţei
nu numai a lui Moise şi a lui Aaron, ci a tuturor israeliţilor. Faraonul, cu o
mare împietrire a inimii, a emis decretul ca sarcinile israeliţilor să crească.
Israeliţii prestau o muncă forţată, făcând cărămizi pentru clădirile publice. Se
pare că acestea erau făcute din lut nears, iar paiele erau prevăzute ca liant.
După noua regulă, israeliţii trebuiau să producă acelaşi număr de cărămizi pe
zi, dar în plus trebuiau să cutreiere câmpiile şi tufişurile pentru a strânge un
soi de mirişte pentru a le servi drept liant. Astfel sarcinile lor erau practic
dublate; şi dacă nu le îndeplineau, erau bătuţi. Nu-i de mirare că israeliţii cu
o credinţă mai slabă au murmurat împotriva lui Moise şi a lui Aaron şi au dat
vina pe ei de creşterea sarcinilor lor! Cu toate acestea, prin aceste experienţe
amare poporul a fost cu atât mai pregătit să primească libertatea oferită lor
mai târziu prin providenţa lui Dumnezeu. Şi nu este aceasta
adevărat şi în ceea ce priveşte unele dintre libertăţiile noastre spirituale?
Într-o oarecare măsură, la început eforturile noastre de a plăcea şi de a
asculta de Dumnezeu aduc încercări mai mari ale cărnii, împotriviri mai mari din
partea adversarului. Domnul ne întăreşte credinţa şi ne face să apreciem
privilegiul de a fi eliberaţi de puterea păcatului şi a morţii şi de a fi
introduşi în familia Sa. Confirmări ale acestei
relatări despre necazurile israeliţilor au fost descoperite de savantul francez
M. E. Naville, în 1884. El a găsit cetatea Pitom, pe care au construit-o
israeliţii (Exodul 1:11). În Muzeul Britanic din Londra şi în Muzeul
Metropolitan din New York, se află expuse chiar unele din aceste cărămizi. Ca
mărime, sunt pătrate cu latura de 10-20 cm şi cam 5 cm grosime — nearse, dar
foarte tari. Un alt călător, descriind zidurile Pitomului, spune: “Rândurile de
jos ale zidăriei şi până la o oarecare înălţime sunt din cărămizi bine făcute,
cu paie tăiate în ele; dar mai sus rândurile de cărămizi nu sunt atât de bune.
Paiele sunt lungi şi puţine, iar ultimele rânduri nu au paie deloc, ci au stuf,
trestie şi plante de apă, care fuseseră amestecate cu lut în timpul facerii
lor”. Pregătiri pentru canaan Afirmaţia din Exodul 1:14
este în general înţeleasă că implică faptul că israeliţii au fost constrânşi să
înveţe toate meseriile şi îndeletnicirile stăpânilor lor. Ei fuseseră de pe
vremea lui Avraam un popor de păstori, şi prin această muncă au fost forţaţi, să
zicem aşa, să intre într-o şcoală industrială în civilizaţia cea mai importantă
din acele zile. Aceasta a fost o pregătire severă, dar una foarte folositoare şi
fără îndoială o mare pregătire pentru necesităţile care le stăteau în faţă. Oare
să spunem că toate aceste lucruri au fost la voia întâmplării? Nu vom spune oare
că Domnul în providenţa Sa a lucrat cu ei — umilindu-i, precum şi calificându-i
pentru marile ocazii pe care intenţiona să li le
prezinte? Oricine poate discerne
conducerile Domnului în legătură cu Israelul tipic din vechime ar trebui să fie
pe deplin pregătit să observe şi să aprecieze providenţele divine în cazul său
propriu ca israelit spiritual. Cu toate acestea, puţine lecţii sunt mai greu de
învăţat decât aceasta — că Dumnezeu supraveghează afacerile tuturor celor care
sunt cu adevărat ai Lui. Totuşi, este bine să ne amintim că numai cei care au
intrat într-o relaţie de legământ cu Dumnezeu şi care menţin acea relaţie, îşi
pot aplica cuvintele mângâietoare ale sf. Pavel: “Dar ştim că toate lucrurile
lucrează împreună spre binele celor care iubesc pe Dumnezeu, al celor care sunt
chemaţi după planul Său” (Romani 8:28). Experienţele noastre actuale de
dezamăgire, încercările, supărările, împotrivirile etc., sunt destinate să
producă în noi roadele paşnice ale dreptăţii, şi astfel “lucrează pentru noi mai
presus de orice măsură o greutate veşnică de
slavă”. MOISE CHEMAT LA
SERVICIU “Ferice de cei cu
inima curată, căci ei vor vedea pe Dumnezeu!” Matei
5:8. R 5261 W. T. 15 iunie
1913 (pag. 188-189) Moise era în vârstă de
patruzeci de ani când a fugit de faraon, descurajat. Avea optzeci de ani când
l-a chemat Dumnezeu să fie conducătorul Israelului. Primii patruzeci de ani din
viaţa sa au fost o şcoală obişnuită, ultimii patruzeci de ani o şcoală specială
în smerenie. Acum era gata pentru serviciu chiar la timpul când Dumnezeu voia
să-l folosească. Atât de descurajat a ajuns să fie, încât cel care era gata
să conducă oştirea lui Israel fără împuternicire şi autorizare divină specială,
acum era atât de neîncrezător în sine, încât chiar când a fost chemat de Domnul
s-a scuzat, invocând nepotrivirea sa etc. El nu şi-a dat seama că numai atunci
ajunsese să fie pregătit. Aşa este şi cu unii copii
ai lui Dumnezeu de astăzi. Puţin îşi dau seama de importanţa lecţiei smereniei —
a supunerii — a dispoziţiei de a fi învăţaţi. Cine învaţă această lecţie
primeşte cea mai importantă pregătire pentru serviciul divin. “Dumnezeu stă
împotriva celor mândri, dar celor smeriţi le dă har” — celor smeriţi, dispuşi să
înveţe, celor supuşi. Apostolul, în baza acestui principiu, îndeamnă Biserica
spunând: “Smeriţi-vă deci sub mâna cea tare a lui Dumnezeu” — supuneţi-vă la
orice providenţa lui Dumnezeu vă va aduce în experienţele vieţii — “pentru ca,
la timpul potrivit, El să vă înalţe” — după ce vă va fi pregătit pentru înălţare
şi pentru serviciul pe care El doreşte să-l îndepliniţi. 1 Petru
5:6. Moise păstorea turmele
lui Ietro, şi probabil gândindu-se ce înţelept a fost faptul că în urmă cu
patruzeci de ani nu reuşise să-i convingă pe fraţii săi să scape din Egipt. Acum
putea să vadă, în lumina anilor mai maturi, ce sarcină herculeană ar fi avut în
calitate de conducător al lor. Putea să vadă, cu anii săi mai maturi, pericolele
şi dificultăţile călătoriei prin pustie. Putea să înţeleagă mai bine greutăţile
care ar fi venit peste poporul său în încercarea de a lua în stăpânire ţara
Canaanului — cum ar fi avut împotrivire din partea locuitorilor ţării, mai
experimentaţi decât ei în arta războiului etc. Foarte posibil că el a filosofat
asupra nechibzuinţei ambiţiilor omeneşti, şi a ajuns la concluzia că poporul
care nu era pregătit să fie eliberat fusese la fel de înţelept sau mai înţelept
decât el, rămânând mai degrabă în robie. Rugul
arzând care nu se mistuia Reflectând astfel, în
timp ce turmele păşteau pe munţi, privirea lui Moise a fost atrasă de ceva cu
totul deosebit. Un rug în flăcări, care însă nu se mistuia. Cu cât s-a uitat mai
mult, cu atât a fost mai curios, până când s-a decis să investigheze. S-a
apropiat de rug. Din el s-a auzit o voce, care a declarat că fenomenul era o
manifestare a prezenţei şi puterii lui Dumnezeu. Moise s-a supus poruncii de
a-şi scoate încălţămintea, pentru că era loc sfânt, datorită prezenţei îngerului
Domnului. Moise şi-a acoperit faţa cu reverenţă, în timp ce asculta mesajul
divin. Mesajul lui Dumnezeu a
înfăţişat pentru mintea lui Moise temelia speranţelor sale şi ale israeliţilor.
Declaraţia: “Eu sunt Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac şi Dumnezeul lui
Iacov”, a adus acestui om instruit al lui Dumnezeu o înţelegere clară a ceea ce
a însemnat această experienţă. Prin aceasta Dumnezeu i-a amintit de Legământul
special pe care îl făcuse cu Avraam, şi pe care-l reînnoise cu Isaac şi i-l
confirmase lui Iacov ca un legământ veşnic. Astfel Moise a fost încredinţat că
Dumnezeu nu uitase lucrurile bune pe care le promisese. Astfel credinţa şi
speranţa sa trebuie să fi fost restabilite. El a aflat că sosise timpul lui
Dumnezeu pentru eliberarea israeliţilor şi obţinerea Ţării Făgăduinţei —
Canaanul, ţara unde curge lapte şi miere — adică, foarte bogată, foarte
rodnică. Dacă în timpul celor
patruzeci de ani, şi poate şi înainte, Moise se întrebase tot mereu dacă lui
Dumnezeu Îi păsa într-adevăr de israeliţi şi de ce a permis să fie asupriţi de
egipteni, acum el avea încredinţarea de la Dumnezeu că El ştia şi-I păsa, cu
aluzia că pentru un motiv bun aşteptase toţi aceşti ani şi Îşi reţinuse ajutorul
pe care putea să-l dea oricând, şi că El avusese un scop în această reţinere.
Explicaţia dată de Domnul s-a terminat cu invitarea lui Moise să fie acum
servitorul Său, mesagerul şi purtătorul de cuvânt către faraon, să-i ceară să
elibereze pe israeliţii captivi. “Eu
voi fi negreşit cu tine” Apoi Moise, care cu
patruzeci de ani înainte a fost plin de încredere şi curaj, şi pregătit să-i
conducă pe israeliţi, dar căruia acum îi lipsea încrederea în sine, I-a răspuns
Domnului: “Cine sunt eu, ca să mă duc la faraon şi să scot din Egipt pe fiii lui
Israel?” Aceasta însemna: Doamne, desigur că ştii că sunt un eşec; cu toate
avantajele educaţiei pe care le-am avut, nu sunt bun pentru altceva decât să fiu
păstor; Doamne, în mod sigur trebuie să fie cineva mult mai competent decât mine
pentru conducerea lui Israel, altminteri mă tem că poporul meu nu va ieşi
niciodată din Egipt. Răspunsul lui Dumnezeu a
fost: “Eu voi fi negreşit cu tine”. Nu voi aştepta de la tine să faci aceasta
singur. Îmi dau seama că este o sarcină mare, o lucrare imensă, dar “Eu voi fi
cu tine”. Făcând chestiunea convingătoare, Domnul a declarat nu numai că Moise
va conduce poporul, ci şi că trebuia ca ei să vină chiar la acel munte, “muntele
lui Dumnezeu” — şi să I se închine acolo. Moise, amintindu-şi de
nereuşita sa anterioară, a fost prudent. El a întrebat ce răspuns să le dea
israeliţilor dacă le va spune că Dumnezeu l-a trimis de data aceasta şi ei vor
întreba: Cine? Care Dumnezeu? Care este numele Lui? Răspunsul divin a fost că
numele lui Dumnezeu este “EU SUNT CEL CARE SUNT” — Cel care există prin sine
însuşi. Dar Moise devenise atât de neîncrezător în sine, încât nu se putea gândi
să întreprindă această mare lucrare. El a insistat că egiptenii nu vor lăsa
poporul să plece. Era din ce în ce mai convins că intenţia lor era să-i ţină pe
israeliţi ca sclavi. Altă obiecţie a fost că israeliţii nu vor crede că Dumnezeu
i S-a arătat într-adevăr lui Moise. Răspunzând la aceste
obiecţii, Domnul i-a dat lui Moise anumite semne, convingându-l că el vorbea cu
Cel Atotputernic şi l-a asigurat că aceste semne vor fi convingătoare pentru
israeliţi şi pentru egipteni. Greoi
la vorbire şi incompetent Atât de smerit era Moise
încât deşi credea pe deplin în Domnul şi se încredea în puterea Lui, nu putea
să-şi dea seama că va avea succes tocmai cu ajutor divin. Desigur că Dumnezeu
are în gând să găsească pe altcineva pentru o lucrare atât de importantă. Moise
a declarat: “Ah! Doamne, eu nu sunt un om cu vorbirea uşoară, nici de ieri, nici
de alaltăieri, nici măcar de când vorbeşti robului Tău; căci vorba şi limba îmi
sunt greoaie”. Mai mult, el nu avea experienţă ca servitor sau profet al
Domnului. În mod sigur Domnul îl încerca numai să vadă dacă el era destul de
repezit să întreprindă o astfel de lucrare, dar de fapt intenţiona să o dea
altcuiva. Dar nu! Răspunsul Domnului a fost: “Eu voi fi cu gura ta şi te voi
învăţa ce vei avea de spus”. Exodul 4:10, 12. La fel astăzi, adevăratul
popor al lui Dumnezeu din Veacul Evanghelic, sunt cu toţii concepuţi de spirit
şi prin aceasta sunt cu toţii autorizaţi şi calificaţi să fie ambasadori pentru
Dumnezeu, să vorbească Adevărul în iubire, în numele lui Dumnezeu, şi ca
servitori ai Domnului Isus Cristos. Dar se pare că pentru unii dintre noi este
uneori imposibil să ne dăm seama cât de mare onoare ne-a acordat Dumnezeu în
faptul că ne-a invitat să fim agenţii şi purtătorii Lui de cuvânt, ca să spunem
Mesajul Lui lumii sau fraţilor din Biserică. Şi apoi, când ne-am convins că
Domnul va fi cu noi, unii sunt în pericol de a fi prea repeziţi şi îndărătnici
în legătură cu această chestiune. În timp ce aceştia nu au nevoie de încurajare,
fără îndoială aceia care, asemenea lui Moise, au nevoie să fie încurajaţi, sunt
în pericol mai mic de a fi lezaţi de marea onoare care se leagă de serviciul lui
Dumnezeu în vreo calitate. Celor smeriţi de acum, ca
lui Moise în vechime, Dumnezeu le spune: “Du-te, dar; şi Eu voi fi cu gura ta şi
te voi învăţa ce vei avea de spus”. După cum o lecţie este să nu avem încredere
în noi înşine, sau în judecata ori puterea noastră, o altă lecţie importantă
este să avem toată încrederea, absolută încredere în Dumnezeu. Până când această
lecţie nu va fi învăţată, nimeni nu va fi într-adevăr potrivit să fie purtător
de cuvânt al lui Dumnezeu. În cazul lui Moise, smerenia, lipsa de încredere în
sine, umilinţa, au devenit atât de pronunţate în timpul celor patruzeci de ani
de pregătire pe această linie, încât s-a rugat Domnului ca, chiar dacă va fi
folosit, altcineva să fie purtătorul de cuvânt. Dumnezeu a auzit cererea lui şi
i-a dat pe fratele său Aaron ca tovarăş şi purtător de cuvânt, când va merge
înaintea lui faraon pentru a face cereri în numele
Domnului. Cu toate acestea, Aaron
n-a fost cel competent pentru marea lucrare. El n-a avut aceeaşi pregătire de
care s-a bucurat Moise. De aceea Dumnezeu l-a numit pe Moise să fie ca un
dumnezeu, sau un conducător pentru fratele său Aaron, iar acesta din urmă să fie
ca servitorul lui, sau purtătorul lui de cuvânt, vorbind numai cum era autorizat
de blândul şi modestul Moise, căruia, datorită blândeţii Sale, Dumnezeu i-a dat
responsabilitatea. Totul în Scripturi ne
indică faptul că smerenia este o caracteristică esenţială pentru tot poporul
Domnului, care vreau să fie folosiţi de Domnul în vreo lucrare importantă sau
specială pentru El. Dacă urmaşii Domnului ar putea avea aceasta în minte
continuu şi şi-ar forma calea potrivit cu aceasta, cât de mult ar fi folosiţi,
putem fi siguri. Orice serviciu pentru Domnul este o onoare; dar cu cât ne este
permis mai mult să servim, cu atât mai multe binecuvântări vom avea în viaţa de
acum şi cu atât mai mare va fi răsplata noastră în viaţa care vine. Să ne smerim
deci, după cum spune apostolul, sub mâna cea tare a lui Dumnezeu, pentru ca El
să ne înalţe la vremea cuvenită. “CU CE JUDECATĂ
JUDECAŢI” R 5260 W. T. 15 iunie
1913 (pag. 187-188) Recent am primit o copie
a unei scrisori trimise Reverendului Moorehead. N-am aflat dacă el a răspuns la
ea. Spiritul scrisorii este blând şi moderat, ca atare o publicăm. Este în
contrast marcant cu diferitele atacuri defăimătoare la adresa editorului
Turnului de Veghere. Câteva publicaţii religioase ale diferitelor
denominaţii îl atacă pe fr. Russell prin defăimare şi abuz, şi o astfel de
manifestare alarmantă şi răuvoitoare sugerează că ei sunt îngroziţi şi plini de
teamă că toată onoarea lor în faţa oamenilor şi titlurile şi educaţia şi
crezurile lor învechite vor fi împrăştiate ca pleava din arie
vara. Avem încredere că
prietenii fratelui Russell, precum şi inamicii, recunosc ce diferită este
atitudinea lui. El atacă într-adevăr necruţător doctrinele false, dar niciodată,
în predicile sau în vreuna din scrierile sale, nu se coboară la atacuri la
persoană. Fiindcă crezurile conflictuale nu pot fi susţinute de adepţii lor, de
aceea aceştia din urmă îşi manifestă neplăcerea prin atacarea pastorului
Russell. Urmează
scrisoarea: Reverendului William G.
Moorehead, Doctor în Teologie Dragă Dr.
Moorehead: Am citit cu câtva timp în
urmă articolul d-voastră din volumul al şaptelea al publicaţiei Lucruri
Esenţiale despre “Zorile Mileniului”, învăţăturile d-lui C. T. Russell. M-am
gândit să vă scriu atunci, dar n-am făcut-o. Recent am citit rezumatul
articolului d-voastră într-una din publicaţiile religioase şi mi s-a întărit
ideea de a vă scrie. Am o ezitare să fac aceasta, din pricina aprecierii înalte
pe care o am pentru d-voastră, ca unul dintre învăţătorii mei de acum douăzeci
de ani, precum şi din pricina stimei mari cu care sunteţi privit printre
comentatorii Bibliei şi printre lucrătorii creştini în general. Simt totuşi că
în interesul adevărului şi al corectitudinii, articolului d-voastră trebuie să i
se dea atenţie. Eu cred că acest articol
este nedemn de un om ca d-voastră. Nu pot înţelege de ce un student atât de
atent ca d-voastră ar face declaraţii cum sunt acelea pe care le faceţi în acest
articol, când sunt atât de vizibil şi de mult
eronate. Pe lângă citirea cu
atenţie a cinci dintre “Zorile Mileniului” şi al şaselea în parte, am citit
multe alte broşuri, articole din revistă şi predici scrise de pastorul Russell,
precum şi orice critică pe care am putut-o găsi sau de care am putut auzi,
contrare învăţăturilor lui. Eu am fost unul dintre criticii lui timp de cam
cincisprezece ani, şi mi-am bazat criticile pe citirea cam a unei jumătăţi
dintr-un capitol al uneia din cărţile sale. Acum câţiva ani m-am gândit că poate
nu înţeleg ideea lui completă, aşa că mi-am făcut timp să mă informez asupra
subiectului pe care-l criticam, şi când am obţinut mai multă informaţie, am
devenit un admirator al lucrării sale, deşi nu sunt de acord cu el în toate
concluziile lui. În privinţa autorilor criticilor pe care le-am citit, am ajuns
la concluzia că ei nu ştiu mai mult despre învăţăturile pastorului Russell decât
am ştiut eu în zilele când eram aşa de generos în a-l condamna. Toţi îmi
amintesc de cei doi martori care au dat mărturie înaintea consiliului evreiesc
atunci când Isus a fost judecat. Ei au spus: “L-am auzit zicând: “Eu voi dărâma
templul acesta, făcut de mâini şi … voi clădi un altul, care nu va fi făcut de
mâini””. Ei bine, Isus a spus ceva asemănător — dar în esenţă diferit. Aceşti
critici par să fi citit lucrările pastorului Russell prin aceleaşi metode şi cu
aceleaşi motive cu care Thomas Paine, Robert Ingersoll şi alţii din clasa lor au
citit Scripturile şi le-au criticat. Lucrul acesta pare foarte nefericit,
fiindcă a fost făcut de către oameni eminenţi în privinţa caracterului creştin
şi lideri ai gândirii creştine. Venim acum la articolul
d-voastră: Nu pot menţiona toate greşelile pe care le-aţi făcut în el, dar mă
voi limita la ceea ce este mai la suprafaţă. În propoziţia de la început, ne
asiguraţi că seria Zorile Mileniului conţine “şase volume destul de mari, care
cuprind în total aproape două mii de pagini”. La pagina 123, vorbiţi despre “o
citire atentă a acestor volume, aşa că tragem concluzia că le-aţi citit pe toate
cu atenţie. (Acesta ar fi trebuit să faceţi înainte de a le critica public.)
Observ că în referirile la ele şi în citatele din aceste cărţi vă limitaţi la
primele trei volume, şi mai ales la primele două. Observ de asemenea că citaţi o
singură propoziţie, sau o parte dintr-un paragraf, dând numai o prezentare
parţială a gândului autorului, iar apoi începeţi să-l criticaţi. Este o metodă
foarte incorectă. Îmi aminteşte de un articol pe care l-am citit acum câţiva ani
în care scriitorul se împotrivea învăţăturii despre degradarea totală a omului,
şi ca dovadă dădea textul din Ioan 9:3: “N-a păcătuit nici omul acesta, nici
părinţii lui”, şi zicea că Isus învăţa că aici erau cel puţin trei persoane care
n-au păcătuit niciodată. Metoda d-voastră cu pastorul Russell este
identică. Sub titlul “A noua
eroare”, din articolul d-voastră, spuneţi: “Una dintre acestea, a noua eroare,
esenţială şi fundamentală în creştinătate, este persoana şi lucrarea Spiritului
sfânt. Există o linişte ciudată şi prevestitoare de rău în privinţa acestui
subiect foarte important, care este vizibilă în scrierile pastorului Russell. La
o citire atentă a acestor volume, care cuprind mai mult de o mie de pagini, s-a
descoperit numai o singură referire la Spirit; este o menţionare întâmplătoare a
Spiritului în legătură cu Ziua Cincizecimii. Declaraţia este făcută numai ca un
fapt istoric, sau mai degrabă ca un eveniment care marchează o etapă în
dezvoltarea bisericii creştine. Scriitorul îdr. Moorehead — n. t.ş n-a găsit în
Zorile Mileniului nici un cuvânt de învăţătură în privinţa Spiritului ca
persoană distinctă, sau în privinţa mijlocirii supreme a lui în salvarea
păcătoşilor”. Acum trebuie să spun
deschis, dar amabil, că nu pot înţelege cum, sau de ce, un om cunoscut pentru
acurateţea sa, a putut fi atât de neglijent sau lipsit de onestie încât să facă
asemenea declaraţie. În declaraţia de la început spuneţi: “sunt şase volume
având două mii de pagini”, iar aici spuneţi că aţi citit cu atenţie aceste
volume şi aţi numărat numai O MIE de pagini, apoi faceţi o
declaraţie îndrăzneaţă şi eronată — că autorul ignoră Spiritul sfânt. Un
judecător nu s-ar gândi să dea un verdict cu numai jumătate de dovezi, dar
d-voastră vorbiţi cu îndrăzneală în condamnarea pastorului Russell când aţi
citit numai jumătate din cărţile lui. Dacă aţi fi “citit cu atenţie” aceste
volume, nu văd cum v-a scăpat volumul 5, de la pagina 163 la 300, unde autorul
dedică o sutĂ treizeci Şi cinci de pagini prezentării depline
persoanei şi lucrării Spiritului sfânt, în legătură cu răscumpărarea rasei
omului. Cum puteţi explica aceasta? Este adevărat că pastorul
Russell învaţă în legătură cu Spiritul sfânt unele lucruri cu care nu veţi fi de
acord, dar el nu ignoră Spiritul, aşa cum ziceţi. Este evident că aţi fost
foarte neglijent, ca să nu zicem mai mult, când aţi făcut această critică, şi
aceasta ar trebui să-i facă pe aceia care caută Adevărul să fie foarte precauţi
în legătură cu acceptarea declaraţiilor d-voastră fără o verificare
deplină. Altă greşeală evidentă în
articolul d-voastră se găseşte la pagina 125, unde spuneţi cu privire la
prelegerea pastorului Russell asupra subiectului “În iad şi înapoi din el”:
“Mulţimile au ascultat cu mare satisfacţie afirmaţia că nu există iad, nu
există pedeapsă eternă, că după moarte există speranţă”. Ei bine, eu n-am auzit
niciodată pe pastorul Russell vorbind, nici n-am citit această anume prelegere,
dar dacă el în acestă prelegere învaţă că nu există iad şi nici o pedeapsă
pentru cei care în final nu se vor pocăi, atunci în această prelegere contrazice
cu totul ceea ce este foarte clar în toate scrierile lui. N-am auzit niciodată
vreun vorbitor care să vorbească cu mai multă claritate şi seriozitate despre
pedeapsa veşnică ce se va da celor care nu se vor pocăi în final. Este adevărat
că el nu crede într-un iaz literal de foc arzând cu pucioasă, şi că oamenii vor
fi chinuiţi literal în acesta, dar în aceasta el nu este în dezarmonie cu alte
mii de învăţători buni, ortodocşi. Sper să nu gândiţi că
sunt impertinent dacă eu, ca unul dintre foştii studenţi ai d-voastră, vă pun o
întrebare aici, aşa cum aveam privilegiul să vă punem în clasă. În acest articol
al d-voastră, Lucruri esenţiale, spuneţi la pagina 126: “Citim în Apocalipsa
19:20; 20:10, că după o mie de ani în iazul de foc, Fiara şi Prorocul Mincinos
sunt încă tot acolo nedistruşi”. M-am uitat în câteva traduceri pe care le am în
bibliotecă şi n-am găsit în nici una din ele acel cuvânt “nedistruşi”. În ce
traducere o pot găsi şi care este autoritatea pentru punerea lui în acel pasaj?
Eu caut Adevărul întreg, şi dacă este vreo autoritate pentru a fi pus în acel
pasaj aş vrea să ştiu, căci este important. Acum la încheiere vreau
să spun că nu trebuie să vă preocupe faptul că unul dintre elevii d-voastră îl
urmează pe pastorul Russell. Am cărţile lui în bibliotecă şi le consult fără
rezerve, aşa cum le consult pe ale oricărui alt comentator bun, pe care le
găsesc şi-mi permit să le cumpăr. Am depăşit etapa timpurie a ucenicilor care
voiau să interzică unora să înveţe sau să scoată afară demoni fiindcă “nu
NE urmează”. Am primit ajutor nelimitat de la d-voastră şi de asemenea
de la pastorul Russell. Nu simt că aş zice împreună cu d-voastră că el “este
folosit de cel rău ca să submineze adevărul lui Dumnezeu”. Oficialii bisericii
mele încă mă privesc suficient de ortodox ca să poată merge la culcare liniştiţi
şi să mă lase să continuu propovăduirea în adunare. Cu cele mai amabile
salutări şi cu cea mai înaltă apreciere a ajutorului pe care l-am primit de la
d-voastră. Al d-voastră în serviciul
Lui, T. S. Thompson, North
Dakota PUSTIA VA
ÎNFLORI R 5262 W. T. 15 iunie
1913 (pag. 186-187) Studenţii Bibliei au tot
mai multe dovezi înaintea lor în legătură cu împlinirea Scripturilor.
Promisiunea este în Biblie de secole, că Dumnezeu va îndepărta în cele din urmă
blestemul de pe pământ şi că, în loc de spini şi pălămidă, acesta va produce
binecuvântări pentru omenire. Această mare schimbare trebuia să vină la
sfârşitul celor şase Zile mari de câte o mie de ani fiecare — perioada de domnie
a păcatului şi a morţii. Cea de-a şaptea Zi mare, Ziua lui Cristos — o mie de
ani — trebuie să fie martorul unei transformări din întuneric în lumină, din rău
în bine, din blestem în binecuvântare. Acea mie de ani de
binecuvântare este numită în Biblie “timpurile îsau aniiş restabilirii tuturor
lucrurilor, despre care Dumnezeu a vorbit prin gura tuturor sfinţilor Săi
proroci din vechime” (Fapte 3:19-21). Studenţii Bibliei îşi atrag atenţia unul
altuia şi lumii asupra faptului că cei şase mii de ani de domnie a păcatului şi
morţii au trecut, şi că noi trăim în Zorile zilei lui Mesia —
Mileniul. Asupra omenirii vin
binecuvântări din toate direcţiile. Dar ele nu vin atât de miraculos cum au
aşteptat mulţi. Binecuvântarea lui Dumnezeu vine prin iluminare umană. El ridică
vălul şi oameni de capacitate obişnuită văd lucruri pe care strămoşii lor la fel
de inteligenţi nici nu le-au visat. Fântânile arteziene servesc la irigarea
anumitor locuri pentru a le face foarte roditoare. Devierea râurilor pentru
irigare face ca pământurile aride să înflorească repede ca
trandafirul. Progresul pe linia
horticulturii îmbunătăţeşte mult plantele şi florile. Este greu de imaginat cum
în Edenul din vechime s-au putut vedea flori mai frumoase, sau cum s-ar putea
vreodată spera să fie ceva mai aproape de perfecţiune şi frumuseţe în paradisul
care în curând va fi pe întregul pământ. Horticultura primeşte luminare şi
binecuvântare din cer. Ne vin mere, pere, prune, struguri etc. ideale, în locul
fructelor pipernicite din trecut. Ne putem întreba foarte bine cum este posibilă
o îmbunătăţire mai mare în unele direcţii. Şi totuşi, chestiunea îmbunătăţirii
este în copilăria ei. Cităm mai jos un articol
interesant privind lucrarea valoroasă care este condusă de d-nul Burbank din
California, un om care deja ne-a dat unele noi varietăţi de fructe şi a făcut
mult pentru a educa lumea pe linia horticulturii.
Cităm: “Deşi recunoaşterea
valorii lucrării lui Burbank de către Institutul Carnegie şi alocarea fondurilor
a fost de ajutor la timpul cel mai de lipsă, nu este la fel de importantă din
punct de vedere utilitarist ca şi legea votată de Congres în august trecut,
care-i acorda d-lui Burbank terenuri pentru a-şi conduce experimentele privind
cactuşii fără spini. Legea prevede punerea la dispoziţia sa a douăsprezece
secţiuni de teren din deşert, în locuri care să fie alese de el în California,
Nevada, Arizona şi New Mexico, fiecare secţiune conţinând 640 de acri de
teren. Deşi poveştile despre
cactusul fără spini şi posibilităţile lui de a fi un plus la resursele
alimentare şi industriale ale ţării au fost ridicularizate la început,
demonstraţiile deja făcute de d-nul Burbank sunt dovezi convingătoare că se pot
pune în practică. Cu aproximativ zece ani în urmă, el a început să studieze
cactusul în vederea folosirii lui pentru rasa umană, în loc de a fi un duşman,
cum a fost văzut întotdeauna. El i-a recunoscut calităţile, şi anume, că este
rezistent şi creşte acolo unde altceva nu creşte, în căldura arzătoare a
deşertului, şi are înmagazinată multă hrană în frunzele lui groase şi în
fructele lui aurii sau stacojii. Primele două obiective
ale lui au fost să îndepărteze spinii ascuţiţi care acoperă ramurile, frunzele
şi fructul, şi să îndepărteze structura lemnoasă şi fibroasă a frunzelor, care
le face nedigerabile. Cactusul ales de Burbank pentru experimentele sale a fost
din specia Opuntia, indigenă din Mexic şi America de Sud. Sute de mii de seminţe
au fost semănate şi au fost făcute încrucişări extinse între polenul florilor.
În realizarea cactusului fără spini, d-nul Burbank a recunoscut că a trebuit
mult din forţa vitală a cactusului pentru a dezvolta spinii puternici şi pentru
a da frunzelor fibre. În eliminarea lor prin selectie, el a dat naturii o şansă
de a-şi devota energia pentru îmbunătăţirea fructelor. El a îndeplinit aceasta
într-un mod care pare a fi absolut minunat. Fructul cactusului se
aseamănă cu un castravete gras, puţin turtit la capete. Este delicios pentru
jeleu şi dulceaţă, şi o anumită specie are o aromă de ananas. Sucul s-a găsit a
fi inestimabil pentru combinarea vopselelor iar coloritul roşu al fructului este
permanent şi de o mare strălucire. Fructul cactusului este deja în vânzare în
Statele din Vest şi s-a format o mare companie comercială în California pentru
exploatarea lui. În prezent d-nul Burbank
îşi consacră timpul în special pentru alegerea locurilor pentru terenurile sale
experimentale în deşert, puse la dispoziţie de guvern. Dacă, aşa cum se crede în
general, pretenţiile sale pot fi demonstrate pe scară largă, el va contribui cu
multe milioane de dolari la resursele lumii. Există miliarde de acri de pământ
pustiu în diferite părţi ale lumii, şi dacă toate acestea sunt făcute
productive, beneficiul tuturor este evident. Se susţine că un acru de
plante de cactus va produce o valoare de 200 tone de hrană. O producţie de
porumb de o tonă şi jumătate este considerată bună, şi cinci tone de lucernă
este excepţională. Frunzele cactusului pot fi folosite ca nutreţ la fel de bine
ca lucerna. Dacă produsul este folosit pentru fabricarea alcoolului metilic,
recolta este estimată la suma de 1.200 de dolari per acru, în comparaţie cu 35
de dolari la porumbul indian. De luat în considerare că acest cactus trebuie să
fie produs în întregime în deşert, care niciodată înainte n-a produs ceva de
valoare comercială.” CERERI INDIVIDUALE
DE RĂSPLĂTIRE “Doamne, nu le ţine în
seamă păcatul acesta!” Fapt.
7:60 R 5259 W. T. 15 iunie
1913 (pag. 185-186) Cuvintele sf. Ştefan cu
ocazia martiriului său, “Doamne, nu le ţine în seamă păcatul acesta”, nu trebuie
înţelese a însemna că într-un fel el i-a dictat Atotputernicului cum să
procedeze cu acei care îi luau viaţa. Nici nu trebuie să gândim că se ruga
pentru iertarea tuturor păcatelor acestor oameni. Trebuie să limităm chestiunea
la cuvintele folosite: “Doamne nu le ţine în seamăpăcatul
acesta”. În ceea ce-l privea pe
Ştefan, el nu cerea de la Dreptate o răsplătire. Se ridică deci întrebarea: Are
cineva o astfel de pretenţie? Răspunsul este că s-ar părea că oricine suferă
nedreptate are o pretenţie la răsplătire. În tribunalele noastre obişnuite
există unele nelegiuiri şi acte de nedreptate care sunt luate în considerare,
deşi există altele care nu sunt luate în seamă, decât dacă individul implicat
face o acuzaţie. În cazul sf. Ştefan,
înţelegem că relele care i s-au făcut lui sunt socotite împotriva celor care
le-au făcut. Ei erau deja atinşi de păcatul originar, ca membri ai familiei
umane; erau deja sub condamnare la moarte. Domnul Isus începuse deja lucrarea de
compensare pentru păcatele lor şi pentru păcatele întregii lumi. La timpul şi în
felul Său, Dumnezeu va judeca pe aceşti păcătoşi. Prin urmare, ei vor avea o
răsplătire dreaptă în măsura în care au fost vinovaţi de facerea
răului. Isus dă de înţeles
faptul că nelegiuirile împotriva unuia dintre membrii Corpului Său trebuie să
fie ispăşite. Vătămarea unuia din poporul Domnului este în mod special un rău în
ochii Domnului şi este în mod special vrednică de pedeapsă; căci aceştia sunt
într-o relaţie specială de legământ cu El, în timp ce lumea este în afara
acestei protecţii a Dreptăţii divine, decât doar la modul
general. Cuvintele atribuite
Domnului nostru, “Tată, iartă-i că nu ştiu ce fac”, date în Versiunea Comună a
Bibliei, nu se găsesc în cele mai vechi manuscrise greceşti. Ar fi mai dificil
pentru Isus să aducă astfel de rugăciune decât pentru noi, căci Scripturile
declară că El ştia ce este în om. Noi nu ştim. Orice rugăciune pe care am
putea-o aduce noi în privinţa omului ar fi foarte diferită de cea pe care ar
aduce-o Isus. De aceea nu trebuie să luăm în considerare aceste cuvinte când ne
gândim la cuvintele sf. Ştefan. Drepturi generale şi speciale sub lege Ne întrebăm în ce măsură
a avut sf. Ştefan dreptate şi libertate să ofere o astfel de rugăciune? Dacă ar
fi unul dintre apostoli, am fi obligaţi să nu întrebăm, ci să presupunem că a
avut dreptate. Faptul că aceste cuvinte sunt consemnate în Scriptură nu
dovedeşte nimic mai mult decât dacă ele ar fi ale unuia dintre
noi. În legea noastră comună
se pare că există acest principiu — fiecare individ pare să aibă anumite
drepturi pe lângă drepturile generale prin lege. Aceste drepturi speciale le
poate pretinde sau nu, dacă se iveşte ocazia. În cazul sf. Ştefan, înţelegem că
el a avut dreptul să renunţe la pretenţiile Dreptăţii, şi aşa a făcut. Este ca
şi cum ar fi spus: “Nu protestez şi nu cer răzbunare pentru
mine”. Se ridică deci
întrebarea: A avut el vreun drept să dorească răzbunare asupra lor? Credem că
nu. Instrucţiunile Domnului nostru sunt: “Fiţi dar îndurători, cum şi Tatăl
vostru este îndurător” (Luca 6:36). Dar în ceea ce priveşte principiile generale
ale dreptăţii, noi nu trebuie să intervenim. Sf. Ştefan îşi limitează rugăciunea
foarte potrivit în acest sens, ca şi cum ar spune (parafrazând): “Tată ceresc,
nu-Ţi cer să Te răzbuni pe ei, ci să nu fie făcuţi răspunzători în mod special
pentru acest păcat împotriva mea”. Apărarea intereselor adevărului este o
datorie Suntem sfătuiţi de Domnul
nostru să ne iubim duşmanii, să le facem bine celor care ne urăsc şi să ne rugăm
pentru cei care ne batjocoresc şi ne persecută. Se pune întrebarea: Ar fi corect
din partea noastră să apelăm la Justiţie? Oare ar trebui să spunem întotdeuna,
“Tată, iartă-i; Eu îi iert”? Am dori noi ca tribunalele să nu facă
nimic împotriva lor? Nu! Acolo unde interesele Cauzei Domnului sunt implicate,
este de datoria noastră să spunem ceva în apărarea Adevărului; dar nu într-o
chestiune personală. Bineînţeles, lumea nu va
înţelege motivul nostru, pentru că lumea nu acţionează decât în interese
personale. Prin urmare, ei vor presupune că noi acţionăm în folosul nostru. Dar
noi am renunţat la toate drepturile noastre pământeşti prin consacrare; adică
ne-am obligat să renunţăm la orice pretenţie la drepturile noastre în lume.
Aceasta este esenţa consacrării noastre. Unde interesele Cauzei
Domnului sunt implicate, totuşi, este de datoria noastră să acţionăm pentru
binele Adevărului, pentru ca anumite influenţe ostile Adevărului să poată fi
oprite. Vedem ilustraţii ale acestui principiu în cazul apostolului Pavel în
faţa curţii de justiţie; de asemenea când i-a spus lui Elima vrăjitorul: “Fiu al
Diavolului … nu mai încetezi tu să strâmbi căile drepte ale Domnului? ...vei fi
orb şi nu vei vedea soarele până la un timp” (Fapt. 13:10, 11). În aceste
cazuri, ca şi în cazul lui Alexandru căldărarul, putem fi siguri că apostolul nu
căuta răzbunare personală. Această atitudine ar
trebui să fie şi a noastră în toate afacerile vieţii. Dacă se face ceva contrar
celor care se opun, trebuie să se facă în acelaşi spirit de care a dat dovadă
apostolul în calea pe care a urmat-o. Toţi aflăm că pe măsură ce creştem în har
şi cunoştinţă, dezvoltăm un spirit de caritate — iertare. Aşa trebuie să fie. O
mai mare cunoştinţă despre Dumnezeu, o mai mare dezvoltare în asemănarea
caracterului lui Cristos, trebuie să ne facă mai generoşi, mai
iertători. Ignoranţa, adevărata cauz a multor
nedreptăţi Domnul ne binecuvântează
dându-ne o cunoştinţă mai clară a Adevărului. Când ajungem la cunoştinţa
Adevărului, aceasta ne dă un sentiment de compătimire pentru lume. Cu toţii
suntem căzuţi. Dar apostolul spune: “Dar aţi fost spălaţi, dar aţi fost
sfinţiţi, dar aţi fost îndreptăţiţi în Numele Domnului Isus Hristos şi prin
Duhul Dumnezeului nostru” (1 Cor. 6:11). Alţii care nu sunt spălaţi, nu sunt
sfinţiţi, nu sunt îndreptăţiţi, sunt plin de fiere amară, cum s-ar
zice. Când vedem toate faptele
rele făcute în lume şi când privim în urmă în paginile istoriei, putem vedea că
majoritatea celor care au făcut rău au procedat aşa pentru că nu au apreciat
principiile implicate în acea chestiune. Sf. Petru, vorbind prin inspiraţie,
spune că din ignoranţă Israel a omorât pe Prinţul Vieţii (Fapte 3: 15, 17). Sf.
Pavel, care a dat autorizare Sinedriului să-l ucidă cu pietre pe sf. Ştefan, ne
spune că a făcut aceste lucruri în ignoranţă, în orbire; şi a gândit de fapt că
face serviciu lui Dumnezeu. Dacă aceasta a fost
adevărat în toate aceste cazuri din trecut, nu putem noi oare să ne gândim că
exact acelaşi principiu operează şi acum — în mod individual? Domnul este în
stare să oprească aceste lucruri şi o va face la vremea cuvenită. El va ridica
vălul şi va lăsa lumina să strălucească la timpul cuvenit. Dar încă nu este
timpul potrivit. Biserica nu a completat încă suferinţele lui
Cristos. Partea
noastră la paharul suferinţei Noi ar trebui să ne
bucurăm că avem parte în suferinţele lui Cristos, şi ar trebui să ne primim
partea în smerenie şi supunere fără murmur, dându-ne seama că Tatăl a turnat
paharul pe care trebuie să-l bem. Dacă noi ne iubim duşmanii şi nu dorim să le
facem rău, ci dimpotrivă, dorim să le deschidem ochii înţelegerii şi să le facem
bine, atunci avem spiritul corect. Orice dorinţă de a-i prejudicia ar dovedi că
ne lipseşte Spiritul Domnului. Oricine găseşte că are un spirit de răutate va
afla că are mult de învăţat. Dar oricine găseşte în el dovada Spiritului
Domnului în această chestiune, se poate bucura. Curând, cei care persecută,
calomniază, ne fac rău, vor vedea clar şi vor fi ruşinaţi. După cum spun
Scripturile: “Iată ce zic fraţii voştri, care vă urăsc şi vă izgonesc din cauza
Numelui Meu: “Domnul să fie slăvit şi să vă vedem bucuria!” Dar ei vor
rămâne de ruşine” (Isaia 66:5). Timpul când ei vor fi ruşinaţi este timpul când
Cristos Se va arăta şi ei vor vedea. “Când Se va arăta, vom fi ca El.” Astfel
deci, ocazia noastră de a ne răzbuna va fi în viitor, şi răzbunarea voastră va
fi să le facem bine duşmanilor noştri. Le vom face atâta bine încât vor fi total
ruşinaţi de ceea ce au făcut ei acum împotriva noastră. VEDEREA
SPIRITUALĂ PROPORŢIONALĂ CU PURITATEA INIMII “Curăţiţi-vă, cei
care purtaţi vasele Domnului! Isaia
52:11 R
5258 W. T. 15 iunie 1913 (pag. 184-185) Vasele
Domnului din Cortul Întâlnirii şi de asemenea din Templu erau acele vase care
erau legate de serviciile sfinte — în Curte, în Sfânta şi Sfânta Sfintelor. Ele
constau în cârlige, cădelniţe, vase, mucarniţe, pahare şi lighene — o varietate
de vase preţioase. Cele folosite în Sfânta şi Sfânta Sfintelor erau din aur, iar
cele folosite în Curte erau din cupru. Singurii cărora le
era permis să umble cu aceste vase era clasa consacrată. Preoţii mergeau cu ele
în Sfânta şi Sfânta Sfintelor în anumite părţi ale serviciului, şi în serviciile
mai puţin importante ele erau acoperite şi purtate în mâini de leviţi. Astfel
vasele erau mânuite numai de preoţi şi de leviţi. Se cerea ca ele să fie
curăţite înainte de a fi folosite şi astfel erau spălate. Fiecare purtător al
acestora se cerea să fie curăţit, spălat în mod tipic de
păcat. În antitip, Domnul
nostru este Marele Preot. Cei mai credincioşi dintre urmaşii Săi sunt cei care
sunt socotiţi ca preoţime în ochii lui Dumnezeu, acum fiind în încercare ca să
se vadă dacă vor fi Preoţi în glorie. Dar toţi cei care s-au consacrat au Haina
Dreptăţii lui Cristos. Oricine nu este astfel îmbrăcat cu dreptatea lui Cristos,
oricine nu este astfel îndreptăţit în ochii lui Dumnezeu, nu poate avea nici o
parte în mânuirea lucrurilor sfinte — adevărurile
preţioase. Semnificaţia
antitipică a îndemnului profetului din textul nostru este că după cum în tip
Dumnezeu cerea ca totul să fie curat, tot aşa şi noi trebuie să fim
curaţi, cu o inimă curată: “Ferice de cei cu inima curată”. Noi nu avem
perfecţiunea cărnii în prezent. Când am venit în Cristos, se spune că această
imperfecţiune a cărnii a fost acoperită de o haină curată, albă, reprezentând
dreptatea, meritul lui Cristos. Noi trebuie să rămânem în el. Atâta vreme cât
suntem în carne, trebuie să avem Haina Dreptăţii lui Cristos pentru a fi
curaţi. Mai mult, după cum
se cerea de la preoţi să-şi ţină hainele curate, tot aşa şi noi suntem îndemnaţi
să îndepărtăm orice murdărie a cărnii şi să ne păstrăm hainele curate. Ni se
spune că Biserica va fi fără pată şi curată (Efes. 5:26, 27). Şi dacă ne mirăm
cum ar putea fi aceasta, Scripturile ne arată cum. Am fost spălaţi de păcatele
trecutului când ni s-a dat haina, şi aceasta înseamnă de asemenea o prevedere
din partea lui Dumnezeu pentru curăţarea continuă a tuturor păcatelor pe care le
avem din pricina slăbiciunii, din pricina ispitei şi din pricina eşecurilor
inevitabile. Dar nimic din această prevedere nu indică o curăţare de păcatul cu
voia. Puritatea
inimii este esenŢialĂ Ca Noi Creaturi
n-am putea avea păcate cu voia şi totuşi să rămânem Noi Creaturi; căci Noua
Creatură reprezintă mintea lui Cristos, care este sfântă. Orice slăbiciuni şi
imperfecţiuni ar putea fi, ele sunt legate de carne; şi toate acestea sunt
acoperite de Haina Dreptăţii lui Cristos. Noi ne apropiem de Tronul Harului
ceresc şi găsim har spre ajutor în timp de nevoie. Contextul pare să
facă textul aplicabil în prezent. S-a aplicat în zilele Domnului nostru. El a
fost sfânt, nevinovat şi fără pată. S-a aplicat în zilele apostolilor. Toţi
aceştia trebuia să fie curaţi. Unul care a fost necurat, Iuda, singur s-a
distrus. Noi credem că a mers în Moartea a Doua deoarece n-a folosit ocaziile
care i-au fost date. După cum a fost
posibil ca Iuda să cadă, este posibil şi pentru noi — într-o măsură mai mare sau
mai mică. După cum el a fost scos afară din serviciul divin datorită necurăţiei
inimii, a iubirii de bani etc., tot aşa putem fi siguri că toţi cei care nu sunt
curaţi în inimă vor fi scoşi din acest serviciu. Întocmai cum nimeni nu
va fi pus în acest serviciu dacă nu are o inimă curată, tot aşa dacă cineva
devine necurat, va fi scos afară. Acest lucru este
ilustrat prin cazul lui Anania şi al Safirei, care au fost înlăturaţi de la
legătura lor cu Preoţimea din cauza iubirii lor de bani şi a încercării lor de a
înşela. Ne amintim şi de cazul lui Simon Magul şi al altora menţionaţi în Noul
Testament. Ar putea fi unii necuraţi în inimă şi alţii să nu ştie. După cum
sugerează Scripturile, ar putea fi unii foarte apreciaţi printre oameni şi nu
foarte apreciaţi în ochii lui Dumnezeu. Şi ar putea fi unii nu foarte apreciaţi
printre oameni, dar foarte apreciaţi de Dumnezeu. “Lumea nu ne cunoaşte, pentru
că nu L-a cunoscut nici pe El.” 1 Ioan 3:1. Împotrivitorii
dreptĂŢii
din ziua de azi Fără îndoială că
există din aceia ce ocupă amvoane, care se consideră că sunt adevăraţi slujitori
ai lui Dumnezeu şi astfel sunt consideraţi şi de alţii, dar care nu onorează
Cuvântul Său. Ni se spune că unii din slujitorii lui Satan sunt priviţi ca
slujitorii lui Dumnezeu (2 Cor. 11:13-15: Apoc. 2:2; 3:9). Unii dintre ei
mărturisesc faptul că n-au nici o credinţă, n-au pe Dumnezeu. Unii dintre ei
spun că Dumnezeu este pur şi simplu un dumnezeu-natură. Şi alţii încă, spun că
ei cred în Dumnezeu, dar nu cred Scripturile. Nu putem presupune
că aceştia poartă vasele casei Domnului în vreun sens al cuvântului. Probabil că
niciodată n-au purtat aceste vase. Sau poate au făcut aceasta şi apoi au intrat
în eroare, au ieşit din starea Curţii total, au devenit duşmani ai crucii lui
Cristos (Filipeni 3:18). Apostolul vorbeşte despre unii ca aceştia care au
ţinut (în greacă katecho) Adevărul în nedreptate. În acest text
este folosit cuvântul a înăbuşi, nu în sensul de a reţine
Adevărul, ci în acela de a-l reprima. Romani 1:18. În altă epistolă
apostolul vorbeşte despre unii care Îl predică pe Cristos din ceartă (Filipeni
1:15, 16); dar nu se referă în nici un caz aici la cei care poartă vasele Casei
Domnului. Se pare că se referă la cei care nu L-au cunoscut pe Cristos, dar care
totuşi atrăgeau atenţia asupra faptului că există un Cristos; că ei auziseră că
era prezentată o astfel de pretenţie — că există un Cristos — după cum există
unii astăzi care atrag mai mult sau mai puţin atenţia asupra unor anumite
aspecte ale Adevărului. Nu ne-am gândi că aceştia poartă în vreun sens al
cuvântului vasele Casei Domnul, ci mai degrabă că sunt
împotrivitori. Pasajul de unde
este luat textul nostru pare să indice că acei care poartă vasele Casei Domnului
ar avea forţă şi influenţă specială în prezent. Aceasta este arătat în
afirmaţia: “Ce frumoase sunt pe munţi picioarele celui care aduce veşti bune,
care vesteşte pacea; care aduce veşti bune, care vesteşte mântuirea, celui care
zice Sionului: @Dumnezeul tău împărăţeşte!#” (Isaia 52:7). Aceasta pare să se
aplice acum într-un sens în care n-a fost niciodată mai înainte; căci timpul
pentru domnia Împărăţiei este practic aici, timpul pentru acest Mesaj al lui
Dumnezeu este aici. Noi credem că Împărăţia lui Dumnezeu este în proces de
stabilire şi adunarea sfinţilor este acum în proces de completare. Odată cu
completarea acestei clase va veni inaugurarea Împărăţiei. Contextul arată de
asemenea că timpul este aproape când Mesajul va fi propovăduit fiecărei
creaturi. Noi credem că aceasta se împlineşte chiar acum. Mulţi văd Restituirea
tuturor lucrurilor şi rezultatul glorios al planului divin. Toţi cei care astfel
se vor angaja în vestirea Mesajului sunt sfătuiţi să fie
curaţi. Cei
cu inima curatĂ
sunt Ţinta
inamicului Sugestia peste tot
în Scripturi este că există influenţe adverse care lucrează în lume, tinzând să
întineze poporul lui Dumnezeu. Ei au cu toţii, desigur, prin slăbiciunile cărnii
lor, destule ispite, am putea spune, de învins. Dar Scripturile ne spun că nu
numai cu acestea au de luptat. Există îngeri căzuţi care lucrează prin influenţe
oculte şi care au ca scop să întineze în mod special clasa evlavioasă. Dar ei au
intenţia să întineze pe toţi. Cu cât o persoană
este mai curată, cu atât mai sigur va fi ţinta lor. Observaţi că păsările
pestriţe sunt mai mult decât celelalte o ţintă pentru vânători. Astfel toţi cei
care poartă vasele Casei Domnului sunt ţinte speciale pentru săgeţile arzătoare
ale celui rău. Astfel că trebuie să luptăm împotriva lumii, a cărnii şi a
Adversarului. Cei care au o stare corectă a inimii, cei cu inima curată, copii
serioşi ai Domnului, veghează să-şi păstreze hainele curate. Dacă nu veghează,
cu siguranţă îşi vor murdări hainele. Satan se străduieşte în mod special să-i
atingă; şi ştim că oriunde atinge el, există întinare. Pe oricine atinge cel rău
este prejudiciat într-o măsură. Şi există o oarecare măsură de vină într-o
persoană înainte ca el să fie atins. Sugestia
este că în măsura în care cineva este întinat, necurat, în aceeaşi măsură nu va
fi potrivit să i se încredinţeze vasele Casei Domnului. Poate că toţi din
poporul Domnului pot spune din experienţă că au cunoştinţă despre ceea ce
înseamnă aceasta. Fără îndoială că experienţa tuturor copiilor Domnului este că
în măsura în care inimile lor sunt curate, vederea lor spirituală este clară. Şi
în măsura în care se depărtează de această curăţenie, în aceeaşi măsură au tot
mai puţine ocazii de serviciu — să poarte vasele Adevărului.