Dovezi
ale ungerii Spiritului sfÂnt “Hristos în voi, nădejdea slavei.”
Col.
1:27. R
5227a W. T. 1 mai 1913 (pag. 131-133) Scripturile vorbesc
frecvent că Biserica este “în Hristos”, dând ideea de apartenenţă în corpul Lui
(Rom. 12:4, 5; 1 Cor. 12:12-27; 2 Cor. 5:17). Domnul nostru a folosit ilustraţia
viţei şi a mlădiţelor pentru a da aceeaşi idee. El a spus despre Sine că este
viţa, iar biserica sunt mlădiţele Viţei, care îşi trag hrana din ea (Ioan 15:1,
2). Nu acesta este însă gândul exprimat prin cuvintele apostolului, “Hristos în
voi, nădejdea slavei”. Cuvântul Cristos înseamnă uns. Toţi cei care vor fi membri
ai Preoţimii Împărăteşti vor fi unşi — nu separat, ci colectiv. Acest lucru a
fost ilustrat în timpul Veacului Iudeu prin instalarea în funcţie a împăraţilor
şi a preoţilor lui Israel. Potrivit Legii iudaice, fiecare împărat şi fiecare
mare preot trebuia uns, altfel nu putea servi. Uleiul care era folosit în
această ceremonie era unul special, care nu putea fi folosit pentru alte
scopuri. Ex. 30:22, 23. Ungerea pe care Domnul nostru şi membrii Corpului Său tainic au primit-o
este diferită de orice altceva din lume. Este ungerea Spiritului sfânt, despre
care se vorbeşte în diferite feluri: spiritul sfinţeniei, spiritul minţii
sănătoase, spiritul Adevărului şi Spiritul lui Dumnezeu. Nu este Adevărul, ci
spiritul Adevărului; nu este Cuvântul lui Dumnezeu, chiar dacă este în
armonie cu acesta; nu este sfinţenia, deşi este în deplin acord cu sfinţenia.
Este spiritul, dispoziţia care este asociată cu o minte sănătoasă, cu sfinţenia,
cu Adevărul şi Cuvântul lui Dumnezeu. Aşa
cum ungerea împăraţilor şi a preoţilor din Israel era dovada divină că aceştia
erau acceptaţi în funcţie, tot aşa a fost şi cu Domnul nostru Isus. Sf. Petru ne
spune că “Dumnezeu a uns cu Duh sfânt şi cu putere pe Isus din Nazaret (Fapt.
10:38). Domnul nostru a fost pus deoparte pentru o funcţie foarte înaltă. În
armonie cu aranjamentul divin, El va fi marele Împărat şi Preot — “după
rânduiala lui Melhisedec”. În
timpul Veacului Evanghelic, Dumnezeu a pus deoparte pe aceia care vor fi membri
ai Corpului lui Cristos. Aceştia sunt invitaţi să fie împăraţi şi preoţi pentru
Dumnezeul nostru — o Preoţime împărătească. Prin urmare, când unul este primit
în acest Corp, în subordonarea lui Cristos, acesta vine sub ungerea Spiritului
sfânt. Această ungere este de la Tatăl, prin aceea că numai El o poate acorda.
Este de la Fiul prin aceea că putem veni la Tatăl numai prin
El. Aceasta este bine ilustrată prin consacrarea marelui preot iudeu. Uleiul
sfânt a fost turnat pe capul lui Aaron, simbolizând ungerea Domnului nostru la
consacrarea Sa. Apoi uleiul a curs până la poala hainei lui Aaron, simbolizând
astfel ungerea Corpului lui Cristos, care este Biserica. Această coborâre a
Spritului sfânt peste Biserică a fost manifestată la
Cincizecime. Deosebirea
Între ungere Şi concepere Ungerea este uşor diferită de conceperea Spiritului sfânt. Spiritul sfânt
care a venit peste Isus la Iordan a fost puterea lui Dumnezeu de concepere şi de
ungere. Domnul nostru a fost Unsul din momentul în care a fost conceput.
Aşa
a fost şi cu Biserica la Cincizecime. Ei aşteptau acceptarea lui Dumnezeu.
Domnul nostru Se înfăţişase înaintea lui Dumnezeu ca Avocatul lor, pentru ca
sacrificiile lor să poată fi acceptabile. Când Tatăl a recunoscut acceptarea lor
vărsând Spirit sfânt — când s-au arătat limbi ca de foc despicate şi “s-au
aşezat pe fiecare dintre ei” (Fapt. 2:3) — acea recunoaştere a fost atât
conceperea cât şi ungerea lor. Prima — conceperea — reprezintă chestiunea din
punct de vedere individual, iar a doua — ungerea — din punct de vedere colectiv.
Suntem concepuţi individual, dar unşi colectiv. Dacă am considera ungerea şi conceperea ca doi paşi de progres diferiţi,
am fi obligaţi să spunem că mai întâi are loc conceperea şi că acel conceput
este uns, sau recunoscut ca moştenitor al lui Dumnezeu. Dar această acordare a
priorităţii uneia faţă de cealaltă nu este necesară în acest caz. Acestea par să
fie două imagini care reprezintă chestiunea din două puncte de vedere diferite.
Noi nu suntem unşi individual, nici nu suntem concepuţi
colectiv. Acest Spirit pe care-l primim de la Dumnezeu rămâne în noi. Oricine
pierde Spiritul, pierde lumina şi trece în starea morţii. Astfel că apostolul
îndeamnă: “nu întristaţi Duhul”.
Dacă încetăm să fim în Corpul lui Cristos, încetăm să fim unşi. Dacă
pierdem spiritul conceperii vom muri. Conceperea reprezintă începutul
experienţei noastre, iar învierea, completarea ei. Fiecare este conceput şi
născut individual din Spirit. În
imaginea ungerii tot Corpul este uns. Nu este nevoie de repetarea ceremoniei. La
începutul Veacului Evanghelic, unicul Corp a fost uns, şi toţi care vor fi
membri ai acelui Corp vin sub acea unică ungere şi aceştia vor avea parte de
învierea Lui — Întâia Înviere — Învierea
Principală. Ungerea nu
este mintea lui Cristos Nu
numai Domnul nostru a fost conceput la o natură nouă, uns cu Spirit sfânt, dar
şi fiecare membru al Corpului trebuie să fie conceput în mod asemănător, căci
“nu pot carnea şi sângele să moştenească împărăţia lui Dumnezeu”. Dacă am primit
această ungere, suntem eligibili pentru tot ceea ce a promis Dumnezeu
Cristosului — în primul rând Capului, dar şi membrilor Corpului. Aşa cum
Dumnezeu a cunoscut mai dinainte pe marele Păstor al oilor, Răscumpărătorul, tot
aşa a cunoscut-o şi pe această clasă mai înainte. Cu
mult înainte de a veni Domnul nostru în lume, Tatăl a făcut un plan să existe şi
o Companie Unsă, al cărei Cap să fie Domnul nostru, iar Corpul să fie Biserica
(Efes. 1:3, 4, 22, 23). Isus trebuia să aibă primul loc în Compania Cristosului,
şi asociaţi cu El să fie cei care vor avea spiritul Lui, voinţa Lui, care au
făcut o deplină consacrare a vieţii lor, pentru a face voia lui Dumnezeu cu
credincioşie, chiar până la moarte. Pentru cei care au acest spirit al consacrării şi s-au prezentat ca
sacrificiu, Domnul nostru stă ca Avocat al lor înaintea Tatălui, pentru a
compensa pentru ei, pentru a le acoperi neajunsurile şi imperfecţiunile.
Lucrarea Domnului nostru nu este aceea de ungere, ci de a face posibil să fim
primiţi de Tatăl. Ungerea este de la Tatăl, dar prin Fiul. Sf.
Petru spune că Isus, primind Spiritul de la Tatăl, l-a turnat. Fapt.
2:33. Atâta vreme cât avem acest Spirit al lui Dumnezeu, este o dovadă că
suntem copii ai lui Dumnezeu. Atâta vreme cât îl posedăm, ne menţinem relaţia ca
fii (Rom. 8:9, 14). Gândul care urmează este că, dacă suntem copii ai lui
Dumnezeu, atunci suntem “moştenitori ai lui Dumnezeu şi împreună moştenitori cu
Hristos”, “la o moştenire nestricăcioasă şi nepătată şi care nu se poate
veşteji, păstrată în ceruri pentru voi. Voi sunteţi păziţi de puterea lui
Dumnezeu, prin credinţă, pentru mântuirea gata să fie descoperită în timpul de
la urmă”. Rom. 8:17; 1 Pet. 1:4, 5. Cuvintele textului nostru sugerează gândul că oricine are Spiritul lui
Dumnezeu are dovada că este moştenitor al gloriei şi va primi răsplata, dacă va
fi găsit credincios. Într-o împrejurare apostolul Ioan a spus: “Ungerea pe care
aţi primit-o de la El rămâne în voi şi nu aveţi nevoie să vă înveţe cineva” (1
Ioan 2:27). Cei care au această ungere nu au nevoie să-i înveţe cineva acest
lucru, fiindcă ei au dovada, dovada în inima şi experienţele lor. Aceste dovezi
sunt mai vizibile pentru ei înşişi decât pentru
alţii. Dovezile că cineva a fost uns pot să nu fie înţelese decât din
instrucţiunile Cuvântului lui Dumnezeu. Scripturile ne dau o schiţă a mărturiei
posesiei Spiritului sfânt, aşa încât să nu se lase loc de îndoială. Ele ne spun
că Spiritul sfânt, puterea de concepere din noi, ne conduce tot mai mult înspre
a avea mintea lui Cristos. Noi n-am fost unşi cu mintea lui Cristos, ci
cu Spirit sfânt, şi oricine are Spirit sfânt va constata că va
dezvolta mintea lui Cristos. Caracteristicile
minŢii lui Cristos Mintea lui Cristos este voinţa de a face voia Tatălui. Domnul nostru,
când era copil, i-a spus într-o împrejurare mamei sale: “De ce M-aţi căutat?
Oare nu ştiaţi că trebuie să fiu în cele ale Tatălui Meu?” (Luca 2:49). Noi
recunoaştem că avem un Tată ceresc, al cărui serviciu este cel mai înalt
serviciu posibil. Cei care sunt ai Lui trebuie să aibă acest spirit. Lucrarea
Noii Creaturi trebuie să fie o lucrare cerească, altfel persoana nu va avea nici
o dovadă că a ieşit de sub condamnarea care este asupra rasei umane şi a devenit
o Creatură Nouă. Dacă avem spiritul loialităţii faţă de Dumnezeu, faţă de Adevăr şi faţă
de fraţi, avem mintea, dispoziţia lui Cristos. Avem într-adevăr şi slăbiciuni
ale cărnii, dar avem privilegiul de a lupta împotriva acestora şi de a ne
transforma tot mai mult, în spiritul minţii noastre, de a ne concentra mai mult
mintea asupra Adevărului şi a serviciului fraţilor. Dacă există o scădere a zelului în această direcţie, atunci ştim că este
pericol de a merge înapoi în loc de a merge înainte. Auzim despre cazuri în care
unii din poporul Domnului au pierdut iubirea dintâi şi au devenit mai mult sau
mai puţin reci. Din punctul nostru de vedere, putem şti când cineva şi-a pierdut
iubirea dintâi. Este atunci când a îngăduit minţii să fie abătută spre lucrurile
pământeşti — iubirea familiei, a casei, a posesiunilor pământeşti etc., toate
acestea războindu-se împotriva lucrurilor cereşti. Noi să ne căutăm plăcerile,
nu din surse pământeşti, ci din sursa cerească. Foarte frecvent găsim creştini
care ne spun că au avut o experienţă binecuvântată la început când L-au cunoscut
pe Domnul, dar că acum nu se simt atât de aproape de El ca înainte. Dacă
cercetăm chestiunea, aproape întotdeauna aflăm că aceştia au intrat în afaceri
ori s-au căsătorit, ori au făcut ceva ce se războia cu Spiritul sfânt. Nu vorbim
împotriva acestor lucruri, ci, “dacă ştiţi acestei lucruri, fericiţi sunteti
dacă le faceţi” — lucrurile care duc la pace. Alte dovezi
ale ungerii Pe
lângă posesia minţii lui Cristos, avem şi alte dovezi că am fost unşi. Constatăm
că avem nevoie de hrană spirituală, şi pentru a ne satisface foamea, Tatăl
nostru ceresc ne-a dat cunoştinţa planului divin, cunoştinţa Domnului nostru.
Fiecare vedere nouă ne dă o nouă inspiraţie. Atunci dacă vedem pe unii fraţi
înfometaţi spiritual, cum ne putem reţine de a le da împrospătarea spirituală pe
care o avem? Dacă unul are bunuri pământeşti şi le împarte, Dumnezeu îi poate da
privilegiul de a deschide ochii orbiţi. Dacă este o binecuvântare să deschizi
ochii orbiţi fizic, cu cât mai mare binecuvântare este să deschizi ochii orbiţi
spiritual! Noi avem privilegiul binecuvântat de a ajuta la deschiderea ochilor
unora ca să vadă lucruri spirituale, şi de asemenea de a ajuta altora care văd
deja, să înţeleagă mai clar. Dacă iubim Adevărul, vom servi Adevărul. Acest serviciu în mod sigur va
aduce asupra noastră dezaprobarea lumii, nu ne va aduce un paşaport pământesc.
Lumea va spune că o facem pentru bani sau pentru vreun obiectiv egoist, căci
sigur vor greşi, sigur nu vor vedea scopul real al poporului cu adevărat
consacrat lui Dumnezeu. Dacă îndurăm aceste lucruri, prin aceasta ne dovedim că
suntem buni ostaşi ai lui Isus Cristos. Dacă devotamentul faţă de voinţa Tatălui a adus asupra Domnului nostru
ruşine, înjosire, nu trebuie să ne mirăm că şi noi suntem trataţi în acelaşi
fel. Dacă lumea L-a numit pe Stăpânul casei fiilor Beelzebub, sigur vor numi şi
pe urmaşii Lui cu un nume rău. Dispoziţia de a primi toate acestea ca parte din
serviciul nostru înţelept este încă o dovadă că am fost
unşi. Poate că cei din poporul Domnului găsesc că pot foarte uşor să iubească
pe unii dintre fraţi, dar pe alţii nu este atât de uşor să-i iubească, fiindcă
nu par a fi amabili. Totuşi, să reflectăm că dacă Domnul îi poate primi şi-i
poate iubi pe aceşti fraţi, noi trebuie să facem la fel, şi că iubirea noastră
trebuie să-i ajute să-şi scoată caracteristicile rele din dispoziţia lor. Astfel
vom dezvolta iubire pentru toţi fraţii — bogaţi şi săraci, educaţi şi needucaţi
— şi vom dori să le dăm ajutor atunci când se iveşte
ocazia. Dovezile că unul este uns cu Spirit sfânt sunt: creşterea dorinţei după
lucruri spirituale, dorinţa de a-i ajuta pe alţii să vadă şi să crească în
cunoştinţa şi harul ceresc, persecuţia din partea celor cu o minte lumească şi
dezvoltarea minţii lui Cristos — a dispoziţiei iubitoare, generoase, iertătoare
faţă de alţii, reverenţioasă faţă de Dumnezeu şi ascultătoare de voinţa Sa.
Oricine găseşte, la o examinare de sine, că are aceste dovezi în inima sa, el
are mărturia Spiritului că este copil al lui
Dumnezeu. SperanŢa
slavei Cuvântul “slavă” dă ideea de onoare, demnitate, uneori şi aceea de
strălucire. Scripturile vorbesc despre Tatăl din cer că are o slavă mai presus
de orice, o slavă de care nimeni nu se poate apropia. Despre Domnul nostru se
spune că a fost primit în slavă — onoare şi distincţie. Despre Adam se spune că
a fost “încununat cu slavă şi cu cinste”, a fost pus peste fiarele câmpului,
peste păsările cerului şi peste peştii mării (Ps. 8:5-8; Gen. 1:28). În acest
context cuvântul “slavă” pare să indice că Adam a fost făcut în chipul
Creatorului său. Dacă aplicăm aceste gânduri la noi, găsim că noi nu avem încă nici o
slavă. Binecuvântarea pe care am primit-o este posesia Spiritului sfânt, dovada
adoptării în familia lui Dumnezeu. Aceasta este însă numai începutul slavei pe
care Dumnezeu a promis-o celor care sunt credincioşi — numai garanţia
Spiritului. A avea Spirit sfânt în noi înseamnă a avea ungerea în noi. Dacă
permitem Spiritului sfânt să lucreze în noi şi cooperăm cu credincioşie cu el,
sfârşitul va fi glorios. Astfel ungerea pe care am primit-o — Spiritul lui Cristos în noi — este
speranţa sau baza slavei pe care o aşteptăm — o slavă care va fi ca aceea a
Răscumpărătorului nostru — o slavă care este mai presus de a îngerilor, a
stăpânirilor şi a puterilor — o slavă care este după cea a Domnului. Această
ungere, acest Spirit al lui Cristos în noi, este garanţia, sau speranţa sau baza
a tot ceea ce este în viitor. Ca atare, să dăm atenţie îndemnului apostolului,
de a nu stinge ungerea, acest Spirit sfânt al lui Cristos. Dimpotrivă, trebuie
să-l cultivăm, să-l dezvoltăm, să-i dăm atenţie. Dacă am îngădui să moară, din
pricina neglijării ajutorului pe care Dumnezeu ni l-a dat, dacă l-am stinge prin
complacere în păcat, prin aceasta am demonstra că suntem nevrednici de
binecuvântare şi am fi potriviţi numai pentru Moartea a
Doua. Întrebare
interesantĂ R5227
W. T. 15
aprilie 1913 (pag. 127) Întrebare — Există vreo cale pentru a determina
starea noastră înaintea lui Dumnezeu? Răspuns — Apostolul Ioan spune că “dacă nu ne
condamnă inima noastră, avem îndrăzneală la Dumnezeu” (1 Ioan 3:21). Pentru a
putea începe să ne măsurăm pe noi înşine precum şi progresul nostru, pentru a
şti dacă Îi suntem plăcuţi lui Dumnezeu sau nu în afacerile vieţii, trebuie mai
întâi de toate să ştim dacă am făcut paşii pentru a veni în familia Sa. Am făcut
noi o deplină consacrare a noastră voinţei divine? Dacă ştim că am făcut o
deplină consacrare, următoarea întrebare trebuie să fie: În ce măsură
cunosc eu voia lui Dumnezeu şi în ce măsură caut să fac această
voie? Îmi folosesc timpul, puterea, influenţa şi tot ce am, jertfitor, după cea
mai bună capacitate a mea, fără a-mi socoti dragă viaţa? Dacă găsim că în
general aceasta este calea care o urmăm, atunci avem toate motivele să avem mare
satisfacţie. Apoi aflăm că lucrul la care trebuie să ne aşteptăm este că “toţi cei
care voiesc să trăiască în evlavie în Hristos Isus, vor fi persecutaţi” (2 Tim.
3:12). Dacă aflăm că nu avem mărturia Spiritului, dacă nu avem persecuţii,
atunci n-am lăsat ca lumina noastră să strălucească. Aceasta nu trebuie să ne
ducă la nimic nechibzuit, ci trebuie să ne examinăm pe noi înşine pentru a vedea
dacă ne punem vieţile în serviciul Său. Dacă nu avem suferinţă în timpul
prezent, trebuie să fie o cauză de nedumerire pentru
noi. Dacă avem persecuţii, atunci trebuie să ne asigurăm că persecuţiile
noastre nu sunt din pricina unui rău pe care l-am făcut, nici din faptul că
ne-am amestecat în treburile altora, ci că suferim pentru Adevăr, pentru fraţi.
Dacă avem aceste dovezi că am venit în familia lui Dumnezeu, dacă studiem pentru
a şti şi a face voia Lui, dacă avem încercări şi dificultăţi pe cărare şi suntem
bine pregătiţi de ele, ne putem socoti ca poporul Său
credincios. LegĂmÂntul
Avraamic Şi LegĂmÂntul Nou R
5226 W. T. 15 aprilie 1913 (pag. 127) Legământul Avraamic nu
este Legământul Nou, întocmai cum nu este nici Legământul Legii. Legământul Nou
este numele acelui aranjament pe care Dumnezeu îl va face cu Israel şi cu toată
omenirea, cei care, în perioada domniei mesianice, vor dori să devină “israeliţi
cu adevărat”. Acel Legământ Nou va fi inaugurat ca o măsură pentru realizarea
binecuvântărilor intenţionate în Legământul Avraamic. Legământul Avraamic este legat în special de sămânţa lui Avraam, care va
fi făcută glorioasă şi puternică, în vederea binecuvântării lumii. Legământul
Nou este legat de aranjamentul prin care sămânţa antitipică a lui Avraam,
când va fi glorificată, va îndeplini lucrarea onorabilă dată ei în
Legământul Avraamic. Împlinirea Legământului Avraamic a început prin persoana Domnului nostru
Isus, nu când a părăsit gloria cerească, nu când S-a născut prunc în Betleem, ci
când Dumnezeu I-a acceptat consacrarea şi L-a conceput la o natură nouă la
botezul Său, desăvârşindu-L în natura nouă la înviere. Omul Isus, înainte de a
fi conceput de Spirit sfânt, n-a fost sămânţa lui Avraam potrivit
făgăduinţei, capabil să binecuvânteze omenirea; căci atâta timp cât Isus
a fost în trup, chiar dacă a fost perfect, binecuvântarea lumii prin El a fost
imposibilă. Lumea este sub sentinţa morţii şi nu poate fi
biencuvântată până când se face pregătirea pentru ridicarea sentinţei
morţii. Pregătirea Răscumpărării a fost deci necesară pentru lume. Isus în trup,
când a dat Preţul de Răscumpărare, n-ar fi avut viaţă pentru Sine ca să poată
deveni Împăratul Slavei şi Preot după rânduiala lui Melhisedec (Ps. 110:4; Evr.
5:10), dacă Tatăl nu L-ar fi conceput şi nu L-ar fi înviat şi ridicat la natura
mai înaltă, spirituală. Ca atare, deşi Isus, prin mama Sa, a fost din sămânţa
lui Avraam după trup, El n-a moştenit acest Legământ Avraamic după trup,
ci ca o Creatură Nouă. De
aceea, pentru a ajunge la natura mai înaltă, pentru a fi Sămânţa spirituală a
lui Avraam şi a binecuvânta toate familiile pământului, a fost necesar ca Isus
să intre într-un legământ special de sacrificu. Biserica, membre ale Trupului
Său, trebuie de asemenea să aibă parte de experienţele Lui şi să-şi dea viaţa
pământească; căci este adevărat, fie că sunt evrei fie că sunt neamuri, nu pot
carnea şi sângele să moştenească Împărăţia. Prin urmare, Biserica are
privilegiul să intre în legământul de sacrificiu cu Isus. Astfel citim:
“Adunaţi-Mi pe credincioşii Mei care au făcut legământ cu Mine prin jertfă”. Ps.
50:5. A
fost nevoie de tot Veacul Evanghelic pentru adunarea acestor credincioşi şi
împlinirea acestor sacrificii. Aceste sacrificii trebuie împlinite înainte de a
putea ajunge la natura cerească — înainte de a putea fi membri ai Seminţei
spirituale a lui Avraam şi moştenitori potrivit făgăduinţei. Astfel declară
apostolul: “Israel n-a căpătat ce căuta îsă fie Sămânţa spirituală a lui
Avraamş, iar cei aleşi au căpătat, pe când ceilalţi au fost împietriţi”. Rom.
11:7. Aleşii obţin această stare binecuvântată prin legământul de sacrificiu,
în care Isus are rol de Avocat al lor. Primii membri au fost acceptaţi la
Cincizecime. Ultimii membri, sperăm, îşi vor sfârşi cu bucurie calea în curând.
Atunci Sămânţa spirituală a lui Avraam va fi completă şi va fi gata să servească
lumii ca marele Mijlocitor antitipic — al Noului
Legământ. Legământul Avraamic a fost Legământul sau făgăduinţa lui Dumnezeu.
Fiindcă a fost necondiţionat, nu are mijlocitor (Gal. 3:19, 20) şi nici n-a
trebuit să fie pecetluit cu sânge. Mai degrabă am putea spune că Dumnezeu l-a
pecetluit cu jurământul Său (Evr. 6:16-18). Legământul Legii a avut
nevoie de sângele taurilor şi ţapilor ca acoperire pentru păcatele poporului,
care urma să fie binecuvântat în mod tipic. Noul Legământ are nevoie de
sângele sacrifciilor mai bune ca satisfacţie pentru păcatele poporului, care va
fi binecuvântat în realitate. Aceste două Legăminte nu puteau intra în
acţiune fără vărsare de sânge şi iertarea păcatelor. Evr.
9:18-22. Dar
Legământul Avraamic se concentrează asupra Noilor Creaturi. De la început,
Dumnezeu a avut în vedere în primul rând Sămânţa spirituală a lui Avraam,
Noua Creaţie, care n-a cunoscut păcat. Isus a fost sfânt, nevinovat, fără pată
şi despărţit de păcătoşi, şi n-a avut nevoie de ispăşire pentru păcat ca să
intre în acea relaţie de Legământ şi a deveni Sămânţa spirituală şi Moştenitor
al lui Avraam. Cei acceptaţi ca membrii Săi n-ar avea astfel de poziţie sau
vrednicie, dacă n-ar fi adoptaţi ca membrii Săi, dacă nu le-ar atribui meritul
Său şi i-ar oferi în sacrificu ca propria sa carne. Ca
atare, strict vorbind, nu putem spune că Legământul Avraamic a fost vreodată
pecetluit cu sânge, sau că va fi vreodată pecetluit astfel. Aceasta însă nu
schimbă faptul că fără sânge (moarte) Isus n-ar fi putut deveni marele Profet,
Preot şi Împărat anititipic; şi fără sânge (moarte) nici noi, membrii Săi, n-am
putea fi acceptaţi în El. Numai în acest mod indirect se poate spune că
Legământul Avraamic este pecetluit cu sânge. Sf. Pavel sugerează că acesta a
fost pecetluit prin jurământul lui Iehova. Evr.
6:13-18. SemĂnatul
Şi seceratul Geneza
42 “Ce seamănă omul, aceea va şi
secera.” Gal.
6:7 R
5225 W. T. 15 aprilie 1913 (pag. 125-126) Istoria lui Iosif şi a
fraţilor săi continuă. Lecţia de astăzi ilustrează cum amintirea cruzimii
fraţilor lui Iosif faţă de fratele lor, inspirată de invidie, a continuat să-i
chinuie pe răufăcători mulţi ani după aceea. Textul nostru de bază pare să
stabilească un principiu, care se poate aplica nu numai la poporul consacrat al
lui Dumnezeu, ci şi la toată omenirea. Orice seamănă cineva cu voia, cu bună
ştiinţă, va aduce un seceriş, o recoltă de un fel asemănător, bun sau rău.
Foametea era generală în acea parte a lumii. Cuprindea Palestina şi
Egiptul. Vestea s-a răspândit că în Egipt nu era lipsă de hrană, că era grâu, că
se vindea la preţ moderat şi că era din rezerva veche. Iacov i-a îndrumat pe
fiii săi, care erau bărbaţi cu familii, să meargă în Egipt şi să cumpere
grâu. Ca
străini, au fost îndrumaţi spre Iosif, care fără îndoială era în aşteptarea lor.
El le-a vorbit prin interpret, întrebându-i dacă nu erau spioni care veneau să
vadă cât grâu era în Egipt, ca să vină cu o armată să-l fure. Ei i-au explicat
situaţia adevărată. Apoi Iosif i-a întrebat despre tatăl lui şi despre fratele
mai mic, Beniamin. În final a pus pe unul dintre ei în închisoare şi i-a trimis
pe toţi ceilalţi acasă cu grâne, cu înţelegerea că vor avea nevoie de mai mult
şi că vor primi mai mult, atâta vreme cât va dura foametea, dacă dovedeau că nu
erau spioni, aducând cu ei pe fratele mai mic. Între timp Simion era ţinut
ostatic. Conştiinţa vinovată a fraţilor a început să lege aceste diferite
experienţe cu cele întâmplate în trecut. Au spus unul către altul: “Suntem
într-adevăr vinovaţi în privinţa fratelui nostru, când am văzut suferinţa
sufletului lui, când ne-a implorat şi noi n-am vrut să auzim; de aceea vine
acest necaz peste noi”. Ei nu ştiau că Iosif îi înţelegea şi că el s-a retras şi
a plâns. Inima lui nu era împietrită. Le dădea numai o lecţie care să le fie de
folos în anii ce urmau. Scripturile prezintă că atunci când Împărăţia mesianică va începe să
reverse binecuvântările peste tot, Iosif cel antitipic, Mesia, la fel le va
vorbi aspru oamenilor printr-un timp de strâmtorare şi le va produce mare
tulburare şi îngrijorare în privinţa rezultatului. Dar tot timpul inima Domnului
va fi plină de iubire şi compătimire pentru sărmana creaţie gemândă, pentru care
a murit deja şi în intersul căreia va fi stabilită Împărăţia Sa. Timpul de necaz
peste lume la începutul domniei lui Mesia va fi, evident, chiar cu scopul
pregătirii inimii oamenilor pentru binecuvântările pe care Domnul este atât de
bucuros să le acorde. Multe
lovituri Şi puŢine lovituri Când cei zece fii ai lui Iacov au ajuns cu grâul, i-au spus tatălui toată
experienţa lor. I-au explicat de ce Simeon nu era cu ei — că a fost reţinut ca
ostatic. Mai mult, ei au fost nedumeriţi să vadă că nu li s-au luat bani pentru
grâu. Banii pe care-i plătiseră le-au fost puşi în sacii fiecăruia. Totul li se
părea straniu, şi mintea fraţilor se întorcea continuu la crima comisă cu ani în
urmă în legătură cu fratele lor Iosif. De multe ori în anii care au urmat, ei au
cules recolte de tristeţe şi presupuneri de teamă în legătură cu ceea ce
providenţa unui Dumnezeu drept ar putea în cele din urmă să ceară de la ei, de
natura necazului, asemănător cu ceea ce aduseseră ei asupra fratelui lor.
Ce
avantajos ar fi pentru toată lumea dacă acest principiu ar fi recunoscut în mod
general — dacă toţi şi-ar da seama de adevărul Cuvântului lui Dumnezeu, că orice
încălcare trebuie să primească o răsplătire dreaptă! Noi am pierdut o astfel de
apreciere a dreptăţii şi o astfel de căutare a răsplătirii drepte, în ceaţa unei
doctrine foarte false, care a devenit predominantă. Acea doctrină falsă atribuie
numai acea unică pedeapsă pentru fiecare păcat, şi aceea este una de
neînchipuit, şi anume, chinul veşnic. Mai întâi, cât de puţini sunt cei care
într-adevăr cred acea doctrină sau sunt cu adevărat influenţaţi de ea!
Monstruozitatea ei o face de necrezut şi depărtează mintea de la vederea corectă
a pedepsei reale pe care a prezis-o Dumnezeu. La
această primă inconsecvenţă şi la efectele ei rele menţionăm încă una, care se
asociază la ea astfel: Prietenii noştri catolici pretind că dacă sunt membri în
biserică vor scăpa de chinul veşnic şi vor avea un chin mai mic. Şi această
teorie unora li se pare cu mult mai logică decât cea protestantă, aşa că mulţi o
acceptă ca pe un rău mai mic dintre cele două. Apoi vine teoria noastră
protestantă că bărbatul sau femeia, în momentul dinaintea morţii poate spune,
“Doamne, iartă-mă!” şi imediat trece în paradis şi scapă de toată pedeapsa
pentru păcate. Noi pretindem că toate aceste teorii sunt dăunătoare, precum şi
neconsecvente. Teoria scripturală, suntem siguri, se va găsi că este eficientă,
dacă ar fi propovăduită, dacă ar fi crezută. Această teorie scripturală este exprimată în textul nostru de bază: “Ce
seamănă omul, aceea va şi secera”. Dacă seamănă o dorinţă după cruzime, cuvinte
înşelătoare, nedreptate, egoism, vorbire de rău, defăimare, sigur va avea un
timp de recoltare şi va aduna răsplătirile în armonie cu dorinţa lui.
Este imposibil ca omenirea să îmbunătăţească aranjamentul divin. Ca
atare, toţi creştinii ar trebui să înceapă din nou să spună lumii despre
Dreptatea şi despre Iubirea lui Dumnezeu — că pedeapsa dreaptă a lui Dumnezeu
împotriva păcatului este moartea, dar că El a făcut pregătiri prin Cristos
pentru eliberare din acea pedeapsă, în timpul domniei mesianice de o mie de ani
a lui Cristos. Atunci fiecărui membru al rasei lui Adam i se va da o deplină
ocazie de reconciliere cu Dumnezeu şi de restabilire la chipul şi asemănarea lui
Dumnezeu, pierdute pentru toţi prin păcatul tatălui
Adam. Dar
între timp, fiecare persoană are o răspundere în privinţa fiecărui cuvânt, faptă
şi gând al său. În măsura în care păcătuieşte împotriva luminii, cunoştinţei şi
Regulii de Aur, în acea măsură îşi degradează caracterul şi astfel îşi face mai
grea ocazia de întoarcere la chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Cel a cărui
conştiinţă devine cea mai degradată, va găsi calea de refacere a cursului său
cea mai grea şi mai abruptă. Potrivit acestei reguli divine, Mileniul ar putea găsi pe păgâni mai
pregătiţi să urce pe Calea mare a Sfinţeniei decât pe oamenii din ţările
aşa-zise creştine. Aceştia din urmă, având mai multă lumină, mai multe
privilegii, mai multe ocazii, şi păcătuind împotriva cunoştinţei mai mari, şi-au
împietrit conştiinţa mai adânc. Despre unii ca aceştia Isus a spus: “Cum veţi
scăpa de judecata gheenei!” — Moartea a Doua. Perii albi
ai lui Iacov În Şeol Când bietul Iacov îmbătrânit a auzit că se cerea ca Beniamin să meargă în
următoarea expediţie după grâu, el a obiectat şi a declarat că aşa ceva nu
trebuia să se întâmple. Iosif nu mai era, iar acum dacă-şi pierdea fiul mai mic,
Beniamin, tristeţea îi va duce repede părul alb în şeol — în mormânt — în starea
morţii. În
Versiunea noastră comună a Bibliei engleze, acest cuvânt, şeol, este în mod
repetat tradus iad, groapă şi mormânt. În vechime, aceste
trei cuvinte englezeşti erau sinonime ca sens. De exemplu, un om vorbind despre
îngroparea unei cantităţi de cartofi în pământ, ar numi îngroparea cartofilor
helling (de la hell, în engleză). Şi când a fost folosit acest
termen în privinţa omenirii, a fost folosit uneori cuvântul mormânt. Cuvântul
şeol apare în total de şaizeci şi şase de ori şi în mai mult de jumătate din
aceste locuri este tradus groapă şi mormânt. Când era în pregătire traducerea revizuită, învăţaţii însărcinaţi cu
această lucrare au refuzat să mai traducă acest cuvânt, şeol, prin cuvântul iad,
fiindcă în secolele care au urmat, cuvântul acela şi-a pierdut treptat sensul
iniţial şi a ajuns să însemne un loc de foc şi chin. Deoarece cuvântul ebraic
şeol nu are nici un astfel de sens, aceşti învăţaţi au refuzat să-l traducă aşa
în engleză. Toţi au fost de acord cu aceste fapte, dar a urmat o dispută în
legătură cu felul în care să fie tradus. Unii n-au fost de acord să traducă în
mod constant cuvântul şeol prin cuvintele mormânt sau groapă, temându-se că
pentru unii creştini va părea prea radical. În
cele din urmă, pentru a rezolva chestiunea, ca un compromis, au ajuns la
concluzia că în toate locurile unde şeol şi corespondentul lui grecesc, hades,
fuseseră traduse iad în Versiunea Comună, acesta să fie înlocuit prin cuvântul
ebraic şeol şi respectiv cel grecesc hades, lăsate netraduse. Dacă cineva le va
găsi sensul, va fi bine. Dacă nu-l va găsi, va rămâne în ignoranţă şi va gândi
în continuare că şeol şi hades înseamnă un loc de chin. Prietenii noştri
baptişti s-au confruntat recent cu o dificultate asemănătoare şi au redat
traducerea cuvintelor şeol şi hades prin “lumea subterană”. Desigur, mormântul,
groapa, starea morţii pot fi astfel indicate şi nimeni nu poate găsi
greşeală. Este inutil să zicem că atunci când Iacov a vorbit despre perii săi albi
că vor merge în şeol, el n-a vrut să spună că fiii lui se aşteptau ca el să
meargă în chin veşnic. Ceea ce a vrut să spună este evident. A vrut să spună:
“Fiii mei, acum sunt bătrân şi cu părul alb, şi pierderea acestui fiu mai mic
îmi va grăbi moartea” — “îmi veţi coborî perii mei albi în şeol, în mormânt”.
Nimeni nu se poate îndoi unde aveau să meargă perii albi ai lui Iacov. Au mers
în cele din urmă în şeol, dar nu din pricina tristeţii. Bătrâneţea lui Iacov a
fost foarte fericită datorită părtăşiei fiilor lui şi prin înţelegerea că
Dumnezeu îl înălţase pe Iosif la o poziţie de conducere în
Egipt. LecŢia din
textul nostru de bazĂ Deşi sf. Pavel, după cum am văzut, a făcut o observaţie generală în
sensul că ceea ce seamănă omul aceea va secera, totuşi, evident, el a folosit
aceste cuvinte în legătură cu experienţele bisericii. Contextul face astfel de
aplicare. Contextul aplică aceste cuvinte în mod direct la poporul consacrat al
lui Dumnezeu, asigurându-l că o consacrare de a fi mort cu Cristos nu este
suficientă. Dimpotrivă, Dumnezeu nu poate fi batjocorit, nu poate fi înşelat, nu
poate fi luat în glumă. Dacă Dumnezeu a intrat în legământ cu noi, acordul
nostru trebuie să rămână în picioare. Apoi apostolul expune acordul la care creştinii se angajează prin
legământ cu Domnul. Ei se angajează să sacrifice toate interesele, scopurile,
speranţele pământeşti, pentru ca astfel să fie plăcuţi şi acceptabili pentru
Dumnezeu, şi să devină moştenitori cu Isus ai lucrurilor nepieritoare care vor
fi obţinute dincolo de văl, ca fiinţe spirituale, ca Noi Creaturi în Cristos. El
spune: “Cine seamănă în firea lui păcătoasă, va secera din firea păcătoasă
stricăciunea”. Prin aceasta vrea să spună că, dacă un creştin a intrat în acest
legământ cu Dumnezeu ca să moară faţă de voinţa cărnii şi să fie viu faţă de
voinţa lui Dumnezeu, dacă deci va trăi potrivit cărnii — potrivit dorinţelor,
îndemnurilor, conducerilor, poftelor ei — sfârşitul căii acelui om va fi moartea
— Moartea a Doua simbolizată prin focul Gheenei, care distrugea gunoiul din
cetatea Ierusalim. Pe
de altă parte, dacă cineva seamănă după spirit, dacă trăieşte potrivit Noii
Creaturi, trăind în armonie cu legământul său de consacrare — nu numai să
pornească în direcţia corectă — aceasta va hotărî chestiunea în favoarea sa.
Unii dintre cei mai buni oameni care au trăit vreodată au făcut greşeli mai mult
sau mai puţin grave, prin ispitele cărnii. Dar a cădea în păcat nu înseamnă a
trăi potrivit cărnii — ar fi numai un început pentru a trăi astfel. Sufletul
deprins în mod corect prin păcatul său, prin slăbiciune, îşi poate reveni şi se
poate întoarce la Tronul harului ceresc, şi în numele Lui Isus să capete milă şi
să găsească har spre ajutor pentru timp viitor de nevoie. Dar dacă aceste ocazii
şi privilegii n-ar fi folosite, şi dacă ar fi urmată calea trăirii după carne,
rezultatul ar fi moartea. Astfel, pe de altă parte, a începe să trăiască o viaţă dreaptă,
sacrificatoare, n-ar fi destul; şi a se întoarce la o cale dreaptă după ce a
fost prins într-o greşeală şi a vărsat nişte lacrimi de căinţă, n-ar fi destul
ca să-l recupereze. Dar dacă trăim după Spirit, dacă prin Spirit omorâm faptele
corpului, atunci vom câştiga viaţa veşnică pe plan spiritual, pe care Dumnezeu a
promis-o tuturor credincioşilor. Dar această chestiune a trăirii după Spirit
este un contract mare şi care necesită veghere continuă şi rugăciune, ca să nu
fim prinşi într-o greşeală — ca să nu lăsăm aceste lucruri preţioase ale
făgăduinţelor lui Dumnezeu să ne scape — ca să nu fim supraîncărcaţi cu grijile
acestei vieţi şi cu înşelăciunea bogăţiilor — ca să nu ne slăbească credinţa şi
să cădem de oboseală pe cale. Trebuie să avem acest gând în mod clar în minte: Deşi fiecare faptă,
cuvânt şi gând are influenţă asupra rezultatelor finale din viaţa fiecărui
creştin, totuşi un singur gând, un singur cuvânt şi o singură faptă nu are
greutatea hotărâtoare, nici pentru bine nici pentru rău. Cu cât suntem mai
loiali, cu cât suntem mai credincioşi, cu atât vom avea mai puţine scăpări, cu
atât vom fi mai asemenea Răscumpărătorului nostru şi cu atât mai luminoasă va fi
răsplata noastră, căci, aşa cum declară apostolul, “chiar o stea se deosebeşte
în strălucire de altă stea. Aşa este şi învierea
morţilor.” Cei
care sunt din lume, deci, să ştie că fiecare faptă bună şi rea a lor va avea
greutate şi influenţă în privinţa încercării lor pentru viaţă sau moarte sub
aranjamentele Împărăţiei Mesianice. Şi fiecare creştin care a intrat în legământ
să moară cu Cristos, pentru a şi trăi împreună cu El, să sufere cu Cristos
pentru a şi domni împreună cu El — toţi aceştia trebuie să ştie că fiecare
cuvânt, fiecare gând, fiecare faptă are influenţă asupra marilor rezultate. Prin
urmare, cum spune apostolul, toţi aceştia să umble în viaţă cu precauţie, cu
înţelepciune, căutând să cunoască şi să facă lucrurile plăcute lui Dumnezeu şi
să ajungă la cea mai mare răsplată. Darurile
de la Rusalii 1 Cor
12:1-11 “Sunt felurite daruri, dar este
acelaşi Duh.” Vers.
4. R
5223a W. T. 15 aprilie 1913 (pag. 123-124) Rusaliile sau
Cincizecimea marchează o perioadă foarte specială în marele Program al lui
Dumnezeu pentru omenire. Ca importanţă se situează alături de marile evenimente
legate de Domnul nostru Isus, şi anume, botezul Său la Iordan şi ungerea Sa cu
Spirit sfânt, terminarea angajamentului de consacrare la Calvar, învierea din
morţi a treia zi — naşterea Sa glorioasă sprituală, ca părtaş naturii
divine. Tot
ceea ce a făcut Isus a precedat în mod necesar acceptarea vreunui membru al
familiei umane la comoştenire cu El, sau recunoaşterea vreunuia ca fiu al lui
Dumnezeu. Dumnezeu l-a recunoscut pe Adam ca fiu al Său pe plan uman, “cu puţin
mai prejos decât îngerii”, atâta vreme cât el a rămas ascultător şi loial; dar
când a păcătuit şi a venit sub sentinţa divină cu moartea, el a călcat
legământul cu Dumnezeu (Osea 6:7). De atunci înainte, Dumnezeu n-a mai avut fii
printre oameni până la Isus, fiindcă toţi au fost imperfecţi, participând la
imperfecţiunea tatălui Adam prin legile eredităţii.
Atunci Dumnezeu a trimis pe Fiul Său, născut din femeie, cu o viaţă
necontaminată, o viaţă care nu se trăgea de la tatăl Adam şi de aceea nu era sub
sentinţa lui. Pe Acesta, “sfânt, nevinovat, nepătat şi despărţit de păcătoşi”,
Dumnezeu L-a recunoscut ca Fiu al Său. Când Şi-a consacrat viaţa la Iordan şi a
simbolizat-o prin botezul în apă, Dumnezeu I-a acceptat sacrificiul şi I-a
acordat Spiritul Său sfânt prin puterea conceperii. De
atunci încolo, El a fost Fiul lui Dumnezeu în două sensuri: întâi după trup,
apoi după spirit. Dar în aranjamentul lui Dumnezeu, Cel conceput de Spirit
trebuia să triumfe prin jertfirea completă a celui trupesc. Această lucrare a
lui Isus a fost îndeplinită la Calvar, unde Şi-a dat viaţa pentru păcatele
întregii lumi. Totuşi Dumnezeu nu putea recunoaşte lumea. Toţi oamenii erau păcătoşi şi
au continuat să fie până când Isus S-a înălţat la cer, S-a înfăţişat înaintea
Tatălui şi a dat satisfacţie pentru păcate. Să se observe însă că atunci n-a dat
satisfacţie pentru toate păcatele, ci numai pentru păcatele bisericii — pentru
păcatele celor care vor fi chemaţi de Tatăl şi care vor accepta chemarea să
umble în urmele lui Isus. Cât despre lume, păcatele lor sunt încă asupra
lor. Singurul mod de a obţine iertarea păcatelor în acest Veac, prin umare,
este să devină ucenic al lui Isus. Astfel, cum spune apostolul, noi, urmaşii lui
Isus, am scăpat de condamnarea care este încă asupra lumii. Scripturile arată că
Dumnezeu are un mod şi un timp diferit de a lucra cu lumea. El va
lucra cu lumea prin Împărăţia milenară a lui Cristos, timp de o mie de ani, ca
să risipească întunericul, să le ierte păcatele şi să-i ridice la perfecţiune
umană. Între timp Dumnezeu lucrează numai cu Biserica; şi despre clasa Bisericii
discută apostolul în lecţia de astăzi. Clasa Bisericii şi-a început existenţa la Cincizecime — la Rusalii. De
aceea spunem că acestea marchează o eră foarte importantă în lucrurile
Bisericii. Este adevărat că Isus a chemat pe ucenici şi le-a spus diferite
lucruri în timpul slujirii Sale; dar când i-a lăsat, i-a informat să zăbovească
şi să nu-şi înceapă deloc lucrarea până când vor fi autorizaţi în mod cuvenit de
către Tatăl, unşi în mod cuvenit cu Spirit sfânt. Această ungere pe care o vor
primi va fi autoritatea lor şi le va da calităţile necesare ca să fie purtători
de cuvânt şi ambasadori ai Tatălui şi ai Fiului. Tatăl nu i-a putut recunoaşte mai devreme de Cincizecime, căci până la
prezentarea meritului lui Cristos pentru ei, şi ei erau ca restul lumii — încă
păcătoşi, condamnaţi. Când a venit binecuvântarea Cincizecimii, ea a arătat
faptul că Isus S-a înălţat la Tatăl, şi că Tatăl îndurător L-a primit, I-a
apreciat marea lucrare de sacrificiu şi a acceptat-o ca satisfăcătoare pentru
păcatele Bisericii — ale Casei Credinţei. Pe baza iertării păcatelor, precum şi
pe baza consacrării ucenicilor, pentru Dumnezeu şi pentru serviciul Său, a venit
asupra lor conceperea de Spirit de la Cincizecime. Darurile
Spiritului Trebuie să facem deosebire între darurile şi roadele Spiritului. Roadele
Spiritului sfânt sunt cuprinse în dezvoltarea inimii şi a caracterului, roade
care vin mai repede sau mai încet, potrivit personalităţii şi împrejurărilor
fiecărui conceput de Spirit. Apostolul ne spune că aceste roade ale Spiritului
pot fi văzute; ele sunt vizibile — “Smerenia, blândeţea, răbdarea, îndelunga
răbdare, amabilitatea frăţească, iubirea”. Aceste roade trebuie să fie dezvoltate în inima noastră; şi aceasta va
însemna manifestarea lor mai mult sau mai puţin în cuvintele şi faptele noastre,
precum şi în gândurile noastre. Cu cât creştinul este mai matur, cu atât sunt
mai coapte aceste roade; dacă cineva nu are roade, nu este creştin; căci
apostolul spune: “Dacă n-are cineva Duhul lui Hristos, nu este al Lui”. Dar
acest Spirit al lui Cristos, aceste roade ale Spiritului, ar putea fi mai mult
sau mai puţin umbrite de slăbiciunile cărnii; şi s-ar putea ca nu toţi să vadă
în ce măsură fratele care este slab în carne luptă într-adevăr lupta bună
împotriva spiritului lumii, a spiritului Adversarului şi a minţii cărnii sale.
Numai Dumnezeu cunoaşte inima, de aceea noi nu trebuie să judecăm nimic
în privinţa gradului credincioşiei. Putem însă judeca, şi ar trebui să judecăm,
dacă vedem sau nu roade bune sau rele în noi înşine sau în alţii care
mărturisesc a fi urmaşi ai lui Isus. Învăţătorul a spus: “Îi veţi cunoaşte după
roadele lor. Culeg oamenii struguri din spini sau smochine din mărăcini?”
Desigur că nu! Spinii şi mărăcinii sunt roade rele, care aparţin naturii rele,
şi nu roade ale Spiritului, Domnului, care aparţin de noua creatură.
Dar
când a venit Cincizecimea, ucenicii care Îl acceptaseră deja pe Isus n-au fost
pregătiţi să dea dovadă imediat de roadă bogată, coaptă a Spiritului sfânt. A
fost nevoie de zile, săptămâni, luni, ani pentru astfel de dezvoltare. Până
atunci au fost oameni naturali. Numai cu câteva zile înainte Isus le spusese:
“Dacă nu veţi deveni ca nişte copilaşi, cu nici un chip nu veţi intra în
împărăţia cerurilor”. El a înţeles că printre ei a fost o ceartă cine să fie cel
mai mare; şi aceasta era contrar spiritului potrivit, necesar dacă voiau să fie
socotiţi vrednici de participare în Împărăţia Lui. Vedem deci de ce fraţii care
aşteptau în odaia de sus la Cincizecime n-au putut manifesta atunci roadele
Spiritului. Dar a fost foarte necesar pentru ei să aibă ceva manifestare a
favorii lui Dumnezeu şi este necesar şi pentru noi; să fie un mod în care
Dumnezeu să arate că Isus a împlinit lucrarea Tatălui şi că acest sacrificiu
pentru noi a fost acceptabil pentru Tatăl. Dumnezeu Şi-a arătat acceptarea prin
acordarea anumitor daruri, care n-au fost roade ale Spiritului în vreun sens al
cuvântului. Aceste daruri au fost larg răspândite în Biserica timpurie şi au fost
miraculoase. Unii care au primit darul Spiritului au vorbit o limbă, iar alţii
alta, pe care înainte nu le-au cunoscut; unii au primit darul interpretării
limbilor străine vorbite de alţii; unii au primit darul vindecării, iar unii au
primit puterea să facă alte minuni. Aceste daruri au servit un scop întreit: 1) Au dovedit favoarea divină şi
că aceasta a venit prin Cristos, şi prin urmare au dovedit că El Se înălţase şi
că toată lucrarea răscumpărării fusese satisfăcătoare pentru Tatăl. (2) Au fost
dovezi pentru public că Dumnezeu era cu aceşti oameni. Aceasta îi făcea pe cei
care iubeau pe Dumnezeu să cerceteze mesajul pe care ei îl aduceau. (3) Au fost
o asigurare pentru ucenici că urmau în calea cea bună şi că Dumnezeu îi
binecuvânta şi-i conducea. Toate aceste experienţe, indispensabile pentru stabilirea Bisericii
timpurii, au venit la un timp când astfel de manifestări erau foarte necesare.
Biserica timpurie nu putea umbla prin credinţă ca noi. Aveau nevoie să fie
ajutaţi de vedere, în măsura în care li s-a acordat; căci nu aveau Biblia. Nu
aveau instrucţiuni de la Dumnezeu, cu excepţia celor venite prin aceste
mijloace. În
lecţia de astăzi sf. Pavel explică situaţia. Când se întâlneau, unul vorbea
într-o limbă necunoscută. Altul se ridica din altă parte, şi cu o putere care nu
era a lui proprie interpreta limba străină vorbită de vorbitorul “în limbi”.
Aceasta îi făcea pe fraţi să se adune în fiecare zi, în special în prima zi a
săptămânii. Voiau să aibă părtăşie şi instruire, şi în acest mod le obţineau,
Dumnezeu îndrumând în privinţa mesajelor date în limbi străine şi a
interpretărilor. Astfel Dumnezeu i-a învăţat în aproape singurul mod în care puteau primi
învăţătură în timpul acela, dar foarte diferit de modul în care Îşi instruieşte
acum poporul, sau l-a instruit din zilele apostolilor încoace. Astfel de
instruire nu mai este necesară şi de aceea nu se mai face. În schimb, noi avem
ceva mult mai bun. Avem Evangheliile, care relatează cuvintele Domnului nostru,
pildele, cuvintele tainice etc.; avem Epistolele Noului Testament, comentariile
apostolilor inspiraţi asupra scrierilor Vechiului Testament; şi avem profeţiile
Vechiului Testament, despre care sf. Petru declară: “La care bine faceţi că
luaţi aminte, ca la o lumină care străluceşte într-un loc întunecos, până se va
crăpa de ziuă”. 2 Pet. 1:19. ExperienŢa
noastrĂ este mai bunĂ Cu
aceste ajutoare date de sus, omul lui Dumnezeu, cum spune sf. Pavel, poate “să
fie cu totul pregătit pentru orice lucrare bună”. Prin aceste canale, Spiritul
sfânt instruieşte Biserica. Dar darurile Spiritului au fost necesare la
Cincizecime. În locul acelor daruri avem roadele Spiritului, care mărturisesc
favoarea lui Dumnezeu şi progresul nostru pe calea cea bună. Noi având mai multă
lumină, Domnul cere de la noi mai mult decât a cerut de la Biserica timpurie —
ca noi să umblăm prin credinţă, nu prin vedere. Sf.
Pavel arată că toate aceste deosebiri în manifestările Spiritului au însemnat,
nu spirite diferite, ci un Spirit, care lucrează în toată Biserica, cu un singur
scop, acela de a-i zidi ca membre diferite ale singurului Corp al lui Cristos.
El spune: “Sunt felurite lucrări, dar este acelaşi Dumnezeu, care lucrează totul
în toţi. … Unuia îi este dat, prin Duhul, cuvânt de înţelepciune; altuia, cuvânt
de cunoaştere, datorită aceluiaşi Duh; altuia credinţa, prin acelaşi Duh;
altuia, daruri de vindecare, prin acelaşi Duh; altuia, puterea să facă minuni;
altuia, prorocia; altuia, deosebirea duhurilor; altuia, felurite limbi; şi
altuia, interpretarea limbilor”. “SunteŢi un
singur trup” Unitatea Bisericii, unul cu altul şi cu Domnul şi Capul lor, este în mod
repetat prezentată de sf. Pavel şi în special în lecţia de astăzi. El arată că
diferitele daruri i-a făcut în stare pe diferiţii membri ai corpului să
coopereze pentru binele, edificarea şi zidirea lor reciprocă, în pregătirea lor
pentru gloriile serviciului în Împărăţia viitoare. El spune că aşa cum corpul
uman este unul, dar are multe membre, toate sub conducerea Capului, tot aşa este
şi Corpul lui Cristos. Biserica este un corp, dar este compus din multe membre,
toate sub conducerea Capului, Isus, lucrând prin Spiritul Adevărului, prin
Cuvântul Adevărului şi prin providenţele divine. Obiectivul organizaţiei Bisericii nu este convertirea lumii, ci este
zidirea şi pregătirea ei pentru un serviciu viitor. Acel serviciu viitor este
pentru a binecuvânta lumea. Dar înainte ca acel serviciu pentru lume să poată
începe în mod cuvenit, Biserica însăşi trebuie să fie dezvoltată, probată,
aprobată de Dumnezeu şi glorificată printr-o parte în Întâia
Înviere. O cale
nespus mai bunĂ Sf.
Pavel, mai departe în acelaşi capitol, spune cum trebuie să coopereze unul cu
altul diferiţii membri ai Corpului, compensând imperfecţiunile altora, acoperind
neajunsurile şi slăbiciunile altora, şi căutând numai binele Corpului în
ansamblu. Nu trebuie să fie dezbinări, diviziuni, sectarism în Corpul lui
Cristos, în Biserică, şi toţi membrii să aibă aceeaşi iubire unul pentru altul.
Iubirea sectară şi mândria sectară să fie necunoscute. La fel, dacă unul dintre
membri suferă, toţi să aibă compătimire faţă de el. El arată că Dumnezeu a pus
în Corp pe diferiţii membri; mai întâi, apostolii; apoi, profeţii sau oratorii;
şi în al treilea rând, învăţătorii; după aceea, minunile, darurile, ajutorările,
diversitatea limbilor. Domnul nu le dă tuturor aceeaşi funcţie, ci fiecare să
caute să folosească credincios talentele pe care le posedă; şi în timp ce
folosesc aceste daruri, să caute să facă după toată capacitatea
lor. Apoi apostolul adaugă: “Şi vă voi arăta o cale nespus mai bună”, mai bună
decât oricare din aceste daruri. Continuând (cap. 13), el declară că cineva ar
putea avea aceste daruri şi totuşi să eşueze complet; şi că era necesar, chiar
şi cu darurile, să cultive roadele Spiritului. Căci, chiar dacă am avea darul
prorociei, înţelegerea tuturor tainelor şi toată cunoştinţa, şi am avea toată
credinţa dar n-am avea iubire — marele rod al Spiritului — n-am fi nimic. Mai
mult, el declară că darurile vor avea sfârşit, dar roadele vor dura
veşnic. Este deci important ca în analizarea binecuvântărilor Rusaliilor să ne
amintim că fără roadele Spiritului n-am fi nimic şi n-am avea nici o parte în
glorioasa Împărăţie mesianică, pe care o aşteptăm şi pentru care ne rugăm: “Vie
împărăţia Ta, facă-se voia Ta precum în cer aşa şi pe
pământ”. Învierea
lui Cristos “Hristos … fiind omorât în trup, dar
făcut viu în duh.” 1
Petru 3:18. R
5222 W. T. 15 aprilie 1913 (pag. 122) După învierea Sa, Domnul
nostru a fost cu ucenicii timp de patruzeci de zile înainte de a Se înălţa.
Totuşi, potrivit mărturiilor, li s-a arătat nu mai mult de unsprezece ori — şi
unele din aceste ocazii au fost probabil repetări. Fiecare întrevedere cu
ucenicii a durat numai câteva minute, cu excepţia celei din drumul spre Emaus.
Aceste arătări au fost însoţite de împrejurări şi condiţii care vorbeau cu forţă
despre o mare schimbare care se produsese în El. Evident, El nu mai era aceeaşi
fiinţă, deşi avea acelaşi interes iubitor faţă de ei ca mai înainte. El era încă
Domnul şi Învăţătorul lor, acelaşi Isus, deşi nu mai era Isus în trup. Acum era
“Domnul, Duhul”, un “Duh dătător de viaţă”. Nu
există nici o declaraţie scripturală în sensul că Isus a înviat în trup. Ne am
uitat la Scripturi foarte atent şi n-am găsit nici una care să spună că Isus a
înviat în trup. Dimpotrivă, găsim că apostolul spune “Domnul este Duhul” (2 Cor.
3:17). Sf. Pavel, când ne spune cum L-a văzut pe Domnul Isus, zice că L-a văzut,
nu în trup, ci o strălucire “care întrecea pe cea a soarelui”, “în miezul
zilei”. Fapte 26:13-15. Apostolul ne spune că Biserica va fi un corp spiritual: “Este semănat în
putrezire şi înviază în neputrezire; este semănat în necinste şi înviază în
slavă; este semănat în slăbiciune şi înviază în putere; este semănat trup
natural şi înviază trup duhovnicesc” (1 Cor. 15:42-44). El ne spune că
experienţele noastre la înviere trebuie să fie asemnătoare cu cele ale Domnului
nostru. În cazul Domnului nostru, El a fost semănat în necinste şi a înviat în
slavă; a fost semănat trup natural şi a înviat trup spiritual. Sf. Petru atrage
atenţia asupra acestui fapt când zice: “Hristos…fiind omorât în trup dar făcut
viu în duh”. 1 Pet. 3:18. Se
ridică deci întrebarea: Cum a putut fi înviat Domnul corp spiritual? Putem doar
să dăm cuvântul Domnului la aceasta. A fost înviat aşa. Noua natură a început
când Domnul nostru a fost conceput de Spirit sfânt la botezul Său şi a fost
completată când a fost desăvârşit ca fiinţă spirituală la învierea
Sa. Diferitele scripturi care sunt citate despre arătările lui Isus în
corpuri de carne nu dovedesc faptul că Isus a avut corp de carne; fiindcă şi
îngerii s-au arătat printre oameni în corpuri de carne. Şi când Isus a înviat
din morţi, S-a arătat sau S-a materializat în acelaşi fel în care i S-a arătat
lui Avraam în vechime (Gen. 18:1, 2; 15:4, 5). Una din arătările Sale după
înviere a fost când a mers cu doi ucenici spre Emaus şi a stat cu ei la cină.
Când a frânt pâinea, li S-a făcut cunoscut şi a dispărut dinaintea lor! Luca
24:30, 31. Corp
materializat În
cazul când S-a arătat ucenicilor, este declarat că a intrat în încăperea unde se
găseau ei, “când uşile locului unde erau adunaţi ucenicii erau încuiate
de frica iudeilor”. Citim mai departe că după opt zile S-a arătat iarăşi în
aceeaşi încăpere şi în acelaşi mod, “uşile erau încuiate” (Ioan 20:19, 26).
Aceste lucruri au fost în mod evident ca să le arate ucenicilor că El nu mai era
o fiinţă de carne, ci o fiinţă spirituală. În cele patruzeci de
zile după înviere S-a arătat, probabil, nu mai mult de trei ore în total. El a
rămas cu ei ca să le stabilească credinţa, pentru ca ei să poată primi Spirit
sfânt la timpul cuvenit. Ca
răspuns la întrebarea despre dispariţia lui Filip din faţa famenului şi s-a
găsit în Azot, răspundem că Dumnezeu a putut să-l ia. Dar nimic nu spune că
Dumnezeu l-a făcut fiinţă spirituală. Filip va avea parte cu Domnul la timpul
cuvenit, fără îndoială, de schimbare de natură la întâia înviere — “într-o
clipă, într-o clipeală de ochi;" căci “nu pot carnea şi sângele să moştenească
împărăţia lui Dumnezeu”. 1 Cor. 15:52, 50. Când Isus a apărut în mijlocul ucenicilor în Ierusalim şi ei erau
speriaţi, a spus: “Uitaţi-vă la mâinile şi la picioarele Mele, că Eu sunt;
pipăiţi-Mă şi vedeţi: un duh n-are carne şi oase, cum vedeţi că am Eu” (Luca
24:39). Atunci El le insufla gândul că nu vedeau o fiinţă spirituală, un corp
spiritual. Vedeau un corp materializat. Domnul a fost Duh tot timpul
însă, iar carnea şi oasele erau numai mijloace ca să Se arate.
Astfel Domnul nostru S-a arătat în carne şi oase, şi de asemenea cu
haine. Corp Şi ÎmbrĂcĂminte create pentru acea
ocazie De
unde au apărut carnea şi oasele? Din acelaşi loc de unde a apărut şi
îmbrăcămintea. Corpul uman de carne şi oase etc., cu
îmbrăcămintea lui, care a apărut instantaneu în timp ce uşile erau
închise, n-a ieşit pe uşă, ci a dispărut sau s-a dizolvat în
aceleaşi elemente din care fuseseră create cu câteva momente înainte. “El S-a
făcut nevăzut îÎn greacă: ginomai aphantos, n-a mai fost vizibil, adică a
fost invizibil. Concordanţa Completă de Strong.ş dinaintea lor” (Luca
24:31), şi n-a mai fost văzut de ei când carnea şi oasele
şi îmbrăcămintea în care S-a arătat s-au dizolvat, deşi fără îndoială
El era încă cu ei — prezent invizibil; de asemenea în mare parte
din timpul celor patruzeci de zile. Puterea manifestată de Domnul nostru, de a crea şi a
dizolva îmbrăcămintea în care S-a arătat, a fost supranaturală, la fel ca
şi crearea şi dizolvarea corpului uman luat de El; şi corpul nu era corpul Său
spiritual glorios, după cum nu erau nici hainele avute pe El. Ne amintim că
haina fără cusătură şi alte haine pe care le-a purtat Răscumpărătorul nostru
înainte de răstignire fuseseră împărţite între soldaţii romani,
iar pânza cu care fusese înmormântat a fost lăsată împăturită în
mormânt (Ioan 19:23, 24, 40; 20:5-7), aşa încât hainele cu care S-a arătat
cu diferitele ocazii menţionate trebuie să fi fost în mod special
create. Gândul nostru este că Domnul nostru a fost perfect în trup când a fost om
şi că El S-a dat ca Jertfă, ca Preţ de Răscumpărare pentru Adam. “Îl vedem pe
Isus, care a fost făcut “pentru puţin timp mai prejos decât îngerii”, încununat
cu slavă şi cu cinste, pentru suferinţa morţii pe care a suferit-o.” “Mi-ai
pregătit un trup” (Evrei 2:9; 10:5). Trupul pământesc, uman, de carne, a suferit
moarte; şi Dumnezeu nu L-a mai făcut iarăşi carne pe Domnul, ci L-a
înviat din morţi Creatură Nouă de natură divină. După învierea Sa, Domnul nostru
le-a zis apostolilor: “Toată autoritatea Mi-a fost dată în cer şi pe pământ”.
Mat. 28:18. Toate acestea ne indică marea schimbare suferită de Domnul nostru la
învierea Sa. Dacă acum este numai om, El este şi acum “mai prejos decât
îngerii”. Şi a ne gândi la Domnul nostru ca la un om şi mai prejos
decât îngerii, este contrar Cuvântului Domnului, că a fost înălţat mult mai
presus de îngeri, la natură divină. “La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a
smerit şi S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce. De aceea
şi Dumnezeu L-a înălţat foarte sus şi I-a dat Numele care este mai presus de
orice nume, pentru ca în Numele lui Isus să se plece orice genunchi al celor din
ceruri, de pe pământ şi de sub pământ, şi orice limbă să mărturisească, spre
slava lui Dumnezeu Tatăl, că Isus Hristos este Domn.” Filip.
2:8-11.