STUDIUL III
NECESITATEA ŞI DREPTATEA ZILEI DE RĂZBUNARE
Asupra acestei generaţii, tip şi antitip — Marea strâmtorare
un efect legitim al cauzelor anterioare — Responsabilitatea „creştinătăţii” şi
atitudinea ei faţă de ele — A autorităţilor civile, a conducătorilor
religioşi, a diferitelor clase ale maselor de oameni din ţările civilizate —
Relaţia naţiunilor păgâne cu creştinătatea şi cu strâmtorarea — Judecata lui
Dumnezeu — „«Răzbunarea este a Mea, Eu voi răsplăti», zice Domnul.”
„Adevărat vă spun că toate acestea vor veni peste generaţia
aceasta.” Mat. 23:34-36; Luca 11:50, 51.
CELOR care nu sunt obişnuiţi să cântărească principiile din
punctul de vedere al unei filosofii morale exacte, ar putea să li se pară
straniu ca o generaţie următoare de oameni să sufere pedeapsa nelegiuirilor
acumulate de câteva generaţii precedente; totuşi, deoarece aceasta este judecata
clar indicată a lui Dumnezeu, care nu poate greşi, ar trebui să aşteptăm ca
gândirea matură să arate dreptatea deciziei Sale. În cuvintele de mai sus,
Domnul nostru a spus că aşa trebuia să fie cu generaţia Israelului trupesc
căreia i Sa adresat la sfârşitul Veacului Iudeu tipic. Asupra lor trebuia să
vină tot sângele drept vărsat pe pământ, de la sângele lui Abel cel drept până
la sângele lui Zaharia, care a fost omorât între templu şi altar. Mat. 23:35.
Aceasta a fost o profeţie teribilă, dar a căzut în urechi
neatente şi necredincioase; şi adevărat, după literă şia ((48)) avut
împlinirea cam cu treizeci şi şapte de ani mai târziu, când conflictul civil şi
invadatorii ostili au împlinit temuta recompensă. Despre acel timp citim că
locuitorii Iudeii erau dezbinaţi de gelozii în multe facţiuni care se războiau
şi că neîncrederea reciprocă ajunsese la cea mai mare dezvoltare. Prietenii erau
înstrăinaţi, familiile erau destrămate şi fiecare om suspecta pe fratele său.
Furtul, impostura şi asasinatul erau răspândite şi viaţa nimănui nu era sigură.
Nici chiar templul nu era un loc sigur. Marele preot a fost înjunghiat în timp
ce făcea serviciul public de închinare. Apoi, împinşi la disperare din cauza
masacrării fraţilor lor din Cezareea, şi se pare sortiţi măcelului în toate
părţile, întreaga naţiune s-a unit în revoltă. Iudeea a fost astfel adusă la
răscoală deschisă împotriva Romei şi la sfidarea întregii lumi civilizate.
Vespasian şi Titus au fost trimişi să-i pedepsească, şi grozavă
a fost răsturnarea lor. Cetăţile lor au fost măturate una după alta, până când
în sfârşit Titus a asediat Ierusalimul. În primăvara anului 70 d. Cr., când
cetatea era aglomerată de mulţimile venite la sărbătoarea Paştelui, el şi-a
condus legiunile în faţa zidurilor ei şi locuitorii captivi au ajuns repede
pradă foametei şi săbiei invadatorilor şi conflictului civil. Când cineva reuşea
să se strecoare afară din cetate era răstignit de către romani; şi atât de
înspăimântătoare era foametea încât părinţii îşi ucideau şi îşi mâncau propriii
lor copii. Numărul celor care au pierit este declarat de către Iosefus ca fiind
peste un milion, iar cetatea şi templul au fost prefăcute în cenuşă.
Acestea au fost faptele, ca împlinire a profeţiei de mai sus
asupra răzvrătitului Israel trupesc la sfârşitul veacului lor de favoare
specială ca popor ales al lui Dumnezeu. Iar acum, la sfârşitul acestui Veac
Evanghelic, potrivit semnificaţiei mai largi a profeţiei, trebuie să vină
((49)) paralela acelei strâmtorări peste Israelul spiritual nominal,
care, în sensul lui cel mai larg, este creştinătatea — „un timp de strâmtorare,
cum n-a mai fost de când sunt popoarele”, şi ca atare, într-un sens chiar mai
teribil decât acela care a fost peste Iudeea şi peste Ierusalim. Cu greu ne
putem imagina o strâmtorare mai severă decât aceea descrisă mai sus, decât în
sensul că va fi mai generală, mai larg răspândită şi mai distructivă, după cum
sugerează grăitor echipamentele moderne de război. În loc de a fi limitată la o
naţiune sau provincie, năvala ei va fi peste toată lumea, în special peste lumea
civilizată, creştinătatea, Babilonul.
De aceea putem privi acea pedeapsă a mâniei peste Israelul
trupesc ca o preumbrire a indignării şi a mâniei mai mari care vor fi vărsate
peste creştinătate la sfârşitul acestui veac. Cei care, în graba lor, înclină să
vadă că acest procedeu al Atotputernicului cu această generaţie este nedrept,
numai n-au înţeles legea perfectă a răsplătirii, care desigur, deşi adesea
înceată, produce rezultatele ei inevitabile. Dreptatea, da, necesitatea şi
filosofia ei, sunt foarte evidente pentru cei chibzuiţi şi reverenţioşi, care,
în loc să fie înclinaţi să-L acuze pe Dumnezeu de nedreptate, îşi apleacă inima
asupra instrucţiunilor Cuvântului Său.
Marea strâmtorare un efect legitim al cauzelor precedente
Astăzi ne aflăm într-o perioadă care este culminarea veacurilor
de experienţă care ar trebui să fie, şi este în anumite privinţe, în mare măsură
spre profitul lumii; în special pentru acea parte a lumii care a fost, direct şi
indirect, favorizată cu lumina adevărului divin — creştinătatea, Babilonul — a
cărei responsabilitate pentru această administrare a avantajului este în
consecinţă ((50)) foarte mare. Dumnezeu îi face pe oameni răspunzători,
nu numai pentru ceea ce ştiu, ci şi pentru ceea ce ar putea şti dacă şi-ar
apleca inima asupra instrucţiunilor — asupra lecţiei pe care experienţa (a lor
şi a altora) este intenţionată so dea ca învăţătură; şi dacă oamenii nu dau
atenţie lecţiilor din experienţe, sau neglijează sau dispreţuiesc cu voia
învăţăturile ei, trebuie să sufere consecinţele.
În faţa aşa-zisei creştinătăţi stă istoria deschisă a tuturor
timpurilor trecute, precum şi revelaţia divină inspirată. Şi ce lecţii conţin
ele! — lecţii de experienţă, de înţelepciune, de cunoştinţă, de har şi de
avertizare. Dând atenţie experienţelor generaţiilor trecute în diferitele
aspecte ale industriei umane, ale economiei politice etc., lumea a făcut progres
foarte lăudabil în lucrurile materiale. Multe din comodităţile şi avantajele
civilizaţiei actuale ne-au venit în mare măsură din aplicarea lecţiilor
observate în experienţele generaţiilor trecute. Arta tiparului a adus aceste
lecţii la îndemâna fiecărui om. Generaţia actuală numai în acest punct are mare
avantaj în toate felurile: toată înţelepciunea şi experienţa acumulată a
trecutului este adăugată la a ei proprie. Dar marile lecţii morale pe care
oamenii ar trebui de asemenea să le fi studiat şi învăţat au fost în mod foarte
general nesocotite, chiar şi atunci când ele au fost în mod accentuat impuse
atenţiei publice. Istoria este plină de asemenea lecţii pentru mintea gânditoare
înclinată spre dreptate; iar oamenii din prezent au mai multe asemenea lecţii
decât cei din oricare generaţie trecută. Minţile gânditoare, din când în când,
au observat şi au atras atenţia asupra acestui fapt. Astfel, Profesorul Fisher,
prefaţându-şi relatarea despre ridicarea, progresul şi căderea imperiilor, cu
adevărat spune: „Că există o domnie a legii în succesiunea evenimentelor umane,
este o convingere garantată de faptele observate. Evenimentele nu vin în
existenţă fără legătură cu antecedentele care duc la ele. Ele sunt înţelese ca
rezultate naturale ale ((51)) timpurilor care au trecut înaintea lor.
Evenimentele precedente leau preumbrit”.
Acest lucru este de fapt adevărat: legea cauzei şi efectului nu
este nicăieri mai proeminent marcată decât în paginile istoriei. Potrivit
acestei legi, care este legea lui Dumnezeu, seminţele semănării trecute trebuie
în mod necesar să încolţească, să se dezvolte şi să producă roadă; şi de aceea,
un seceriş vine în mod inevitabil cândva. În Volumul II am arătat că timpul
secerişului Veacului Evanghelic a venit deja; că a început în 1874, când sosise
timpul ca Domnul secerişului să fie prezent, şi că în timp ce de la acea dată
încoace este în desfăşurare o mare lucrare de seceriş, acum ne apropiem în grabă
de sfârşitul perioadei de seceriş, când îşi au timpul cuvenit arderea neghinei
şi adunarea şi călcarea ciorchinilor deplin copţi ai „viei pământului”
(roadele coapte ale viei false — „Babilonul”). Apoc. 14:18-20.
Responsabilităţile creştinătăţii şi atitudinea ei faţă de ele
Babilonul, creştinătatea, a avut un lung termen de încercare a
puterii şi a avut multe ocazii atât de a învăţa şi a practica dreptatea, cât şi
multe avertizări în privinţa unei judecăţi viitoare. În tot acest Veac
Evanghelic a avut în mijlocul ei pe sfinţii lui Dumnezeu — devotaţi,
sacrificatori de sine, bărbaţi şi femei asemenea lui Cristos — „sarea
pământului”. A auzit mesajul mântuirii de pe buzele lor, a văzut principiile
adevărului şi dreptăţii exemplificate în vieţile lor, şi ia auzit reflectând
despre dreptate şi despre judecata viitoare. Dar ea a nesocotit aceste epistole
vii ale lui Dumnezeu; şi nu numai atât, dar aşazisele naţiuni creştine ale ei,
în lăcomia lor după câştig, au adus ocară peste numele lui Cristos printre
păgâni, urmând pe misionarul creştin cu blestematul trafic de rom şi cu alte
rele „civilizate”; şi în mijlocul ei şi prin autoritatea ei, ((52))
adevărata împărăţie a cerurilor în embrion (compusă numai din sfinţi, ale căror
nume sunt scrise în ceruri) a suferit violenţă. Ea i-a urât şi i-a persecutat
chiar până la moarte, aşa încât, prin decretele ei, de-a lungul secolelor, mii
dintre ei şi-au pecetluit mărturia cu sângele lor. Ca şi Învăţătorul lor, ei au
fost urâţi fără pricină; au fost respinşi ca gunoiul pământului pentru dreptate;
şi lumina lor a fost tot mereu înăbuşită, pentru ca întunericul care era
preferat, împreună cu ocaziile lui de a face nelegiuire, să poată domni. O, cât
de întunecoasă este această mărturie a creştinătăţii! Sistemul-mamă este
„îmbătat de sângele sfinţilor şi de sângele martorilor lui Isus”; iar ea şi
fiicele ei, încă oarbe, sunt gata încă să-i persecute şi să-i decapiteze (Apoc.
20:4), deşi întrun mod mai rafinat, pe toţi cei care sunt loiali lui Dumnezeu şi
adevărului Său, şi care încearcă, oricât de blând, să le arate clar Cuvântul
Domnului care le mustră.
Puterile civile ale creştinătăţii au fost frecvent avertizate,
când tot mereu imperiile şi împărăţiile au căzut sub greutatea propriei lor
corupţii. Şi chiar şi astăzi, dacă puterile care sunt ar asculta, ele ar putea
auzi ultima avertizare a profetului inspirat al lui Dumnezeu, zicând: „Acum,
împăraţi, fiţi înţelepţi! Luaţi învăţătură, judecătorii pământului! Slujiţi
Domnului cu frică şi bucuraţi-vă tremurând! Sărutaţi pe Fiul ca să nu Se mânie
şi să nu pieriţi pe calea voastră; căci mânia Lui este gata să se aprindă”.
„Pentru ce se întărâtă neamurile şi pentru ce cugetă popoarele lucruri deşarte?
Împăraţii pământului se răscoală [se împotrivesc] şi domnitorii se sfătuiesc
împreună împotriva Domnului şi împotriva Unsului Său: «Să rupem legăturile lor
şi să aruncăm departe de noi funiile lor!» Dar împotrivirea lor nu le va folosi
la nimic; pentru că „Cel care locuieşte în ceruri râde, Domnul Îşi bate joc de
ei. Apoi [deoarece cu persistenţă neglijează să dea atenţie avertizărilor Lui],
în mânia Lui le vorbeşte şi în aprinderea Sa îi îngrozeşte”. Ps. 2:10-12, 1-5.
((53))
Iarăşi, aşa cum este reprezentat prin principiile simple şi
acum larg cunoscute ale legii Sale sfinte: „Dumnezeu stă în adunarea celor
puternici [a celor în autoritate — K. J., n. e.]; El judecă în mijlocul
dumnezeilor [judecătorilor — trad. reviz., subsol, n. e.] [stăpânitorilor,
zicând]: «Până când veţi judeca strâmb şi veţi căuta la faţa celor răi? Faceţi
dreptate celui slab şi orfanului, daţi dreptate celui apăsat şi săracului,
scăpaţi pe cel nevoiaş şi lipsit, scoateţi-i din mâna celor răi!” (Ps. 82:1-4).
Presa zilnică este mărturie constantă că importanţa şi folosul acestui sfat,
prin exigenţele timpurilor actuale, sunt impuse atenţiei celor în autoritate; şi
numeroase sunt vocile prevenitoare ale oamenilor chibzuiţi care văd pericolul
neglijării generale a acestui sfat. Chiar şi oamenii din lume, care observă
viitorul numai din punctul de vedere al folosului, înţeleg necestitatea de a se
urma calea recomandată de profeţi.
Fostul Împărat William al Germaniei a văzut aceasta, aşa cum se
observă din cele ce urmează, primite de la corespondentul la Berlin al lui
Osservatore Romano (1880):
„Când Împăratul William a primit vestea despre ultimul atentat
oribil la viaţa ţarului a devenit foarte serios, şi după ce a rămas tăcut câteva
minute, a spus cu accent melancolic dar cu o anumită energie: «Dacă nu schimbăm
direcţia politicii noastre, dacă nu ne gândim în mod serios să dăm învăţătură
sănătoasă tineretului, dacă nu dăm primul loc religiei, dacă numai ne facem că
guvernăm prin expediente de pe o zi pe alta, tronurile noastre vor fi răsturnate
şi societatea va cădea pradă celor mai groaznice evenimente. Nu mai avem timp de
pierdut şi va fi o mare nenorocire dacă nu ajung toate guvernele la un acord în
munca salutară de represiune».”
Într-o carte larg răspândită în Germania, intitulată Reformă
sau Revoluţie, autorul ei, Herr von Massow, care nu este nici socialist nici
radical, ci conservator şi preşedinte al Comitetului Central pentru Coloniile de
Muncă, acuză pe concetăţenii săi de „politica struţului”, că imită obiceiul
proverbial al acelei păsări de a-şi ascunde capul în nisip crezând că devine
invizibilă când nu vede. Von Massow scrie: ((54)) „Putem ignora faptele,
dar nu le putem schimba. Nu este nici o îndoială că suntem în ajunul unei
revoluţii. Toţi cei care au ochi să vadă şi urechi să audă trebuie să admită
aceasta. Numai o societate afundată în egoism, mulţumire de sine şi căutarea
plăcerii poate nega aceasta; numai o astfel de societate va continua să danseze
pe vulcan, va refuza să vadă Mene-Techel şi va contiuna să creadă în
puterea baionetelor.
Marea majoritate a celor educaţi nu are nici o idee de
magnitudinea urii care fierbe printre păturile de jos. Partidul Social-Democrat
este privit ca oricare alt partid politic; totuşi acestui partid nu-i pasă de
drepturile politice, nu-i pasă de reforma administrativă sau de legi noi. Acest
partid se bazează pe dorinţa claselor de jos de a se bucura de viaţă, o dorinţă
de a gusta plăceri despre care cei care n-au avut niciodată o bancnotă de o sută
de mărci au o concepţie cu totul deformată. ... Ordinea, desigur, va fi
restabilită curând [după regimul socialist]; dar în ce stare va fi ţara! Vor fi
nenumăraţi schilozi, văduve şi orfani; băncile de stat şi private vor fi fost
jefuite; căile ferate, telegrafele, drumurile, podurile, locuinţele, fabricile,
monumentele — totul va fi demolat, şi nici Uniunea, nici Statele, nici oraşele
şi parohiile nu vor putea găsi milioanele pentru costul reparării chiar şi a
unei mici părţi din ceea ce este distrus. Este aproape incredibil că nimic nu se
face pentru a înlătura pericolul. Nu caritatea este necesară, ci inimi calde,
dispuse să arate interes pentru clasele de jos. Iubirea, iubirea
atotcuprinzătoare, va birui mare parte din ura care fierbe. Mulţi se pot pierde
în aşa măsură încât nimic nu-i va aduce înapoi; dar există de asemenea milioane
care pot fi totuşi câştigaţi pentru lege şi ordine dacă se dă dovada că este
posibil ca ei să obţină o ocupaţie vrednică de o fiinţă umană; că ei nu trebuie,
cum este acum cazul, s-o ducă mai rău ca animalele care cel puţin au adăpost în
grajd şi sunt hrănite”.
Scriitorul continuă pe larg şi deschide ochii oamenilor din
Berlin la pericolul în care trăiesc. „Berlinezii”, spune el, „îşi imaginează că
sunt siguri sub protecţia gărzilor, cu un efectiv de vreo 60.000. O speranţă
zadarnică! În timpul toamnei, ((55)) când cei cărora le-a expirat
termenul îşi părăsesc regimentele şi înainte de a veni noii recruţi, garnizoana
deabia are un efectiv de 7.000. O insurecţie condusă de vreun fost ofiţer
nemulţumit ar putea repede găsi 100.000 şi chiar 160.000 de muncitori care să
participe la ea. Toţi aceşti oameni au făcut serviciul militar şi sunt la fel de
bine pregătiţi ca şi împotrivitorii lor şi înţeleg necesitatea disciplinei.
Firele de telegraf şi de telefon ar fi tăiate; liniile ferate ar fi avariate
pentru a împiedica venirea întăririlor; ofiţerii care s-ar grăbi la posturile
lor ar fi interceptaţi. Revoluţionarii ar putea arunca în aer cazărmile şi i-ar
putea împuşca pe Împărat, pe miniştri, pe generali, pe oficiali — pe toţi cei
care poartă uniformă — înainte ca o singură trupă de cavalerie sau baterie de
artilerie să poată veni în ajutorul lor”.
Dar oare cei în autoritate dau atenţie prevenirilor şi
lecţiilor solemne din această oră? Nu: după cum a prezis profetul despre ei —
„Dar ei nu cunosc, nici nu înţeleg; umblă în întuneric; ... [până când] se
clatină toate temeliile pământului” [temeliile societăţii — principiile legii şi
ordinii până acum stabilite] — se clatină teribil — se clatină ca să poată fi
îndepărtate. Evr. 12:27; Ps. 82:5; Isa. 2:19.
Fostul împărat al Germaniei a fost foarte indiferent la
temerile tocmai citate, exprimate de bunicul său. Cu ani în urmă, dăruindu-i
prinţului Bismarck o sabie magnifică întro teacă de aur, împăratul a spus:
„Înaintea ochilor acestor trupe vin să prezint Luminăţiei
Voastre darul meu. N-aş putea găsi un dar mai bun decât o sabie, cea mai nobilă
armă a germanilor, un simbol al acelui instrument la care Înălţimea Voastră, în
serviciul bunicului meu, aţi ajutat să se făurească, să se ascută şi de asemenea
să se mânuiască — un simbol al acelui mare timp de construcţie în care mortarul
a fost sângele şi fierul — un remediu care nu dă greş niciodată, şi care, în
mâinile regilor şi prinţilor va păstra în caz de nevoie unitatea Patriei,
întocmai cum, atunci când a fost aplicat în afara ţării, a dus la unire
internă”.
((56))
The Spectator din Londra comentând această expresie
spune:
„Aceasta este desigur o declaraţie cât se poate de alarmantă,
precum şi şocantă. Există două explicaţii curente ale ei în Germania — una că
este îndreptată împotriva pretenţiei oricărui stat german de a se separa de
imperiu, iar cealaltă, că anunţă decizia împăratului şi a aliaţilor lui de a
trata pe socialişti şi anarhişti, dacă este necesar, prin forţă militară. În
ambele cazuri anunţul a fost nenecesar şi indiscret. Nimeni nu se îndoieşte că
Imperiul German, care a fost construit de fapt cu sabia la Langensalza, precum
şi în război cu Franţa, ar decreta ocupaţia militară a oricărui Stat
secesionist; dar a ameninţa vreun partid, chiar şi pe socialişti, cu legea
marţială în timp ce încearcă să câştige prin vot, este de fapt a suspenda
constituţia în favoarea unei stări de asediu. Noi nu presupunem că împăratul a
intenţionat ceva de felul acesta, dar pare clar că este preocupat de situaţie;
că simte rezistenţa socialiştilor şi că concluzia lui este — «Ei bine, ei bine,
eu am încă sabia şi acesta este remediul care nu dă greş niciodată.» Mulţi regi
au ajuns la această concluzie înaintea lui, dar puţini au fost lăsaţi în voia
lor până acolo încât să considere înţelept să gândească asupra unui astfel de
subiect cu voce tare. Este o ameninţare, oricum am explica-o; şi monarhii
înţelepţi nu ameninţă până când ora de atac este sosită, şi încă mai puţin
ameninţă cu violenţa militară ca remediu chiar şi pentru neplăceri interne.
«Sabia un remediu» pentru relele interne, «care nu dă greş niciodată!» La fel
s-ar putea spune şi că bisturiul chirurgului este un remediu pentru febră, care
nu dă greş niciodată. Prinţul Schwartzenburg, un conservator al conservatorilor,
cu o armată irezistibilă în spate, a încercat acest remediu în împrejurări mai
favorabile, şi concluzia lui după experienţă îndelungată a fost întruchipată în
cea mai înţeleaptă din toate zicătorile politice bune, pe care împăratul german
ar fi bine s-o ia în considerare — «Poţi face orice cu baionetele — cu excepţia
că nu poţi şedea pe ele».
Ce ar fi putut spune un imperator roman mai tare decât că
«sabia este un remediu care nu dă greş niciodată»? Într-o propoziţie de felul
acesta se află esenţa tiraniei; şi dacă împăratul a rostit-o într-adevăr după ce
s-a gândit, Germania nu are în el un ((57)) conducător, ci un stăpân
absolut, de tipul pe care istoria modernă ni-l arată a fi învechit. S-ar putea
dovedi, desigur, că împăratul a vorbit pripit, sub influenţa acelei emoţii pe
jumătate poetice, pe jumătate ieşite dintr-un simţ exagerat al propriei sale
personalităţi, pe care a trădat-o adeseori înainte; dar dacă vorbirea lui
trebuie acceptată în lumina unui manifest către poporul său, tot ce se poate
spune este: «Ce păcat; ce sursă de speranţă a dispărut!»”
Declaraţia actualului ţar al Rusiei, că el va susţine
autocraţia la fel de înfocat ca şi tatăl său, a fost un alt indiciu al
neglijenţei de a da atenţie prevenirilor solemne ale ceasului său prielnic şi
ale Cuvântului lui Dumnezeu. Şi remarcaţi cum a fost primită de către oamenii de
pe domeniul său, în ciuda întregii energii oficiale exercitate acolo pentru a
pune botniţă libertăţii de exprimare. Partidul Drepturilor Populare din Rusia a
scos un manifest şi l-a răspândit în tot imperiul.
Manifestul era sub forma unei scrisori către ţar şi era
remarcabil în privinţa exprimării clare şi pline de forţă. După ce-l critica
pentru afirmarea absolutismului său, manifestul spunea:
„Cei mai avansaţi zemstvos au cerut numai armonia ţarului cu
poporul, libertatea de exprimare şi supremaţia legii asupra arbitrarului
executivului. Aţi fost înşelat şi speriat de reprezentările curtenilor şi
birocraţilor. Societatea va înţelege perfect că birocraţia, care păzeşte cu
gelozie propria sa omnipotenţă, a vorbit prin dumneavoastră. Birocraţia,
începând cu Consiliul de Miniştri şi sfârşind cu cel mai de jos agent de ordine
civilă de la ţară, urăşte orice dezvoltare, socială sau individuală, şi
împiedică în mod activ comunicarea liberă între monarh şi reprezentanţii
poporului său, dacă nu vin în îmbrăcăminte de gală, prezentând felicitări,
icoane şi prinosuri.
Vorbirea dumneavoastră a dovedit că orice încercare de a vorbi
deschis în faţa tronului, chiar şi în cea mai loială formă, despre nevoile
strigătoare la cer ale ţării, sunt întâmpinate numai cu refuz aspru şi brusc.
Societatea a aşteptat de la dumneavoastră încurajare şi ajutor, dar a auzit
numai o memorare a omnipotenţei dumneavoastră, dând impresia înstrăinării
complete a ţarului de popor. Dumneavoastră înşivă v-aţi ucis popularitatea şi
aţi ((58)) înstrăinat toată acea parte a societăţii care se luptă în
tăcere să înainteze. Unele persoane sunt foarte bucuroase de discursul
dumneavoastră, dar curând veţi descoperi neputinţa lor.
În alt segment al societăţii, vorbirea dumneavoastră a produs
un sentiment de daună şi depresie, pe care însă cele mai bune forţe sociale îl
vor birui, înainte de a trece la străduinţa paşnică dar încăpăţânată şi
deliberată necesară pentru libertate. În altă secţiune, cuvintele dumneavoastră
vor stimula dispoziţia de a fi gata de luptă cu orice mijloace împotriva
nesuferitei stări de lucruri actuale. Dumneavoastră aţi fost primul care aţi
început lupta. Curând ea va continua.”
Astfel toate naţiunile „creştinătăţii” cu nepăsare se
împleticesc în întunericul de mult preferat. Chiar şi această ţară frumoasă a
lăudatei libertăţi, în multe privinţe atât de bogat favorizată mai presus de
toate celelalte naţiuni, nu este o excepţie; şi ea de asemenea a primit multe
preveniri. Să observăm cuvintele aproape profetice ale preşedintelui ei martir,
Abraham Lincoln, scrise cu puţin timp înainte de asasinarea sa, unui prieten din
Illinois. El a scris:
„Da, cu toţii ne putem felicita că nemilosul război se apropie
de sfârşit. A costat o enormă cantitate de bogăţie şi sânge. Cel mai bun sânge
al florii tineretului american a fost oferit liber pe altarul ţării noastre
pentru ca naţiunea să poată trăi. A fost într-adevăr un ceas greu pentru
Republică. Dar eu văd că în viitorul apropiat vine o criză care mă descurajează
şi mă face să tremur pentru siguranţa ţării mele. Ca rezultat al războiului au
fost întronate corporaţiile, apoi va urma o eră a corupţiei în locurile înalte,
iar puterea banilor din ţară se va strădui săşi prelungească domnia prin aceea
că va lucra asupra prejudecăţilor poporului până când toată bogăţia se va
strânge în câteva mâini şi Republica va fi distrusă. Simt în acest moment mai
multă nelinişte pentru siguranţa ţării mele decât oricând înainte, chiar şi
decât în plin război”.
Şi iarăşi în 1896, reprezentantul Hatch din Missouri, întrun
discurs în faţa Congresului despre chestiuni financiare şi sociale, după cum
raportează presa publică, a spus:
((59))
„Remarcaţi ce spun! Dacă legea inexorabilă a cauzei şi
efectului n-a fost scoasă afară din codul de legi al Atotputernicului, dacă nu
se pune capăt foarte repede situaţiei, vă puteţi aştepta să vedeţi ororile
Revoluţiei Franceze puse pe scena americană cu toate îmbunătăţirile moderne, şi
aceasta în următorul deceniu. Şi eu nu sunt singurul. Domnul acela, Astor, care
a plecat în Anglia cu câtva timp în urmă, şi-a cumpărat un loc pe insulă şi a
devenit supus britanic, a văzut ce vine tot atât de clar cum văd şi eu, aşa că
n-a pierdut ocazia şi a luat-o din loc când n-a fost aşa mare înghesuială la
cabinele de lux cum va fi după un timp. El ştia foarte bine că dacă lucrurile
vor continua aşa cum voi şi cu mine le-am văzut de un timp, nu va fi mult până
când va fi aşa de mare înghesuială a celor din clasa lui care se vor grăbi să se
îmbarce pe fiecare vapor care pleacă, încât ar putea fi împins jos de pe
pasarelă”.
Distinsul H. R. Herbert, secretar al marinei Statelor Unite,
într-un discurs ţinut în Cleveland, Ohio, la 30 aprilie 1896, a folosit
următoarele cuvinte într-o vorbire foarte moderată în faţa oamenilor de afaceri:
„Intrăm într-o eră de întreprinderi mari care ameninţă să
ocupe, cu excluderea altora, toate căile obişnuite ale progresului uman.
Optimiştii vă pot spune că aceasta este pentru îmbunătăţirea condiţiilor vieţii
umane, că întreprinderile mari vor ieftini produsele, vor ieftini
transporturile. Magazinul mamut în care poţi găsi tot ce doreşti, şi găseşti
ieftin, apare peste tot. Fabricile cu capital de milioane în spatele lor pun
stăpânire rapid pe câmpul odată ocupat de întreprinderi mai mici de acelaşi fel.
Inteligenţa umană pare incapabilă să născocească, fără să
limiteze periculos de mult libertatea naturală a cetăţeanului, vreun plan pentru
împiedicarea acestor monopoluri, şi efectul este acumularea marii bogăţii de
către cei puţini, îngustarea oportunităţilor celor mulţi şi dospirea
nemulţumirii. Ca atare, conflictele între muncă şi capital vor avea o
semnificaţie mai mare în viitor decât au avut în trecut.
Există oameni chibzuiţi care prezic că din antagonismul între
muncă şi capital va ieşi un conflict care va fi fatal pentru guvernarea
republicană printre noi, un conflict care va duce ((60)) mai întâi la
anarhie şi vărsare de sânge, şi apoi la monarhie sub vreun conducător îndrăzneţ,
care va fi capabil prin putere militară să scoată ordine din haos.
Uneori ne este indicat socialismul ca rezultatul logic al
stării actuale. Se spune că primele experimente în această direcţie trebuie să
fie făcute în oraşe, că angajatorii, cu mijloace nelimitate la îndemâna lor, şi
angajaţii, cu slabă oportunitate de înaintare, decât prin vot, trebuie să lupte
unii cu alţii, o clasă împotriva alteia, pentru controlul guvernelor municipale.
Acesta este unul dintre pericolele viitorului. ... S-a presupus odată că
fermierul american va rezista veşnic precum un bastion de neclintit, dar a venit
o schimbare în spiritul multora dintre fermierii noştri”.
Puterile eclesiastice ale creştinătăţii au avut de asemenea
învăţătură peste învăţătură, regulă peste regulă. Ele au fost avertizate prin
procedurile providenţiale ale lui Dumnezeu cu poporul Său în trecut şi prin
reformatori ocazionali. Totuşi puţine, foarte puţine, pot citi scrisul de pe
perete şi ele n-au putere să biruie, sau măcar să oprească acest curent popular.
Rev. T. De Witt Talmage părea că vede şi înţelege într-o anumită măsură; căci
într-un discurs de actualitate a zis:
„Dacă Biserica lui Isus Cristos nu se ridică şi nu se dovedeşte
prietenul poporului cum este şi prietenul lui Dumnezeu, şi în simpatie cu masele
largi, care, avându-şi familiile în spate, luptă această bătălie pentru pâine,
biserica, aşa cum este organizată în prezent, va deveni o instituţie defunctă şi
Cristos va merge iarăşi pe ţărm şi va invita pescari simpli, oneşti, să vină în
apostolia dreptăţii — faţă de om şi faţă de Dumnezeu. A venit timpul când toate
clasele de oameni vor avea drepturi egale în marea luptă pentru câştigarea
existenţei”.
Şi totuşi acest om, cu o administrare de talent şi influenţă pe
care doar puţini o posedă, n-a părut să-şi urmeze în grabă convingerile
exprimate în privinţa datoriilor creştinilor influenţi în ora de pericol.
Avertizările merg înainte şi convingerile despre datorie şi
privilegiu se fixează în multe minţi; dar vai! nimic nare ((61)) rost;
ele trec fără a fi luate în seamă. Puterea mare a fost, şi într-o anumită măsură
mai este, în mâinile eclesiasticilor; dar în numele lui Cristos şi al
Evangheliei Sale a fost şi mai este încă folosită egoist şi abuziv. „Slava unuia
de la altul”, „scaunele dintâi în sinagogi” şi „să fie numiţi de oameni
«Rabbi»”, doctor, reverend etc., şi caută câştig, fiecare din partea [sau
denominaţia] sa” (Ioan 5:44; Mat. 23:6-12; Isa. 56:11), şi „frica de oameni este
o cursă” — acestea îi împiedică pe unii chiar şi dintre servitorii adevăraţi ai
lui Dumnezeu de la credincioşie, în timp ce se pare că mulţi dintre păstorii
subordonaţi n-au avut niciodată vreun interes pentru turma Domnului decât ca
aceasta să le asigure lâna de aur.
În timp ce noi recunoaştem bucuroşi că printre clerul tuturor
denominaţiilor bisercii nominale, care de-a lungul veacului a conţinut atât grâu
cât şi neghină (Mat. 13:30), sunt şi au fost incluşi mulţi oameni educaţi,
cultivaţi, rafinaţi şi pioşi, suntem forţaţi să admitem că mulţi care aparţin
clasei „neghină” şi-au găsit calea atât spre amvoane cât şi spre strane.
Într-adevăr, ispitele spre mândrie şi slavă deşartă, şi în multe cazuri spre
comoditate şi bogăţie, prezentate tinerilor talentaţi care aspirau la amvon, au
fost astfel încât să garanteze că trebuia să fie aşa, şi aceasta într-o măsură
mare. Dintre toate profesiile, slujirea creştină a permis drumul cel mai rapid
şi mai uşor spre faimă, comoditate şi prosperitate vremelnică generală, şi
adesea spre bogăţie. Profesia juridică cere energie intelectuală şi efort în
afaceri toată viaţa şi aduce greutatea grijii ei presante. Acelaşi lucru se
poate spune şi despre profesia medicală. Şi dacă oamenii se ridică la bogăţie şi
distincţie în aceste profesii, nu este numai fiindcă ei au spirit viu şi limbă
pregătită, ci fiindcă au câştigat în mod cinstit distincţie prin folosirea
atentă şi constantă a minţii şi prin efort laborios. Pe de altă parte, în
profesia clericală, o purtare rafinată, plăcută, o abilitate moderată de a se
adresa unei adunări ((62)) publice de două ori pe săptămână pe o temă
luată din Biblie, împreună cu o educaţie moderată şi un caracter moral bun, îi
asigură oricărui tânăr care intră în această profesie respectul şi reverenţa
comunităţii sale, un salariu confortabil şi o viaţă liniştită, netulburată şi
uşoară.
Dacă are talent superior, oamenii, care sunt admiratori ai
oratoriei, vor descoperi repede şi nu mult va trece până când va fi chemat la o
misiune mai avantajoasă; şi aproape fără să-şi dea seama va deveni faimos
printre oameni, care arareori se opresc să întrebe dacă pietatea lui — credinţa,
smerenia şi evlavia lui — au ţinut pasul în dezvoltare cu progresul său
intelectual şi oratoric. De fapt, dacă acesta din urmă va fi cazul, el va fi mai
puţin acceptabil, în special pentru congregaţiile bogate care, probabil mai
frecvent decât cele foarte sărace, sunt compuse mai ales din „neghină”. Dacă
pietatea lui va supravieţui presiunii acestor împrejurări, el va fi obligat,
prea adesea pentru binele reputaţiei sale, să acţioneze contra dispoziţiilor şi
prejudecăţilor ascultătorilor săi şi curând va constata că este nepopular şi
nedorit. Aceste împrejurări au adus astfel la amvon o proporţie foarte mare de
ceea ce Scripturile numesc „păstori plătiţi”. Isa. 56:11; Ezec. 34:2-16; Ioan
10:11-14.
Responsabilitatea celor care au întreprins slujirea Evangheliei
în numele lui Cristos este foarte mare. Ei stau foarte proeminenţi în faţa
oamenilor ca reprezentanţi ai lui Cristos — ca exponenţi speciali ai spiritului
Său şi ca expunători ai adevărului Său. Şi, ca clasă, ei au avantaje faţă de
ceilalţi oameni pentru a ajunge la o cunoştinţă a adevărului şi îl pot vesti
fără piedici. Ei au fost uşuraţi de poverile muncii şi grijii pentru câştigarea
celor necesare vieţii care-i încătuşează pe alţi oameni, şi, având nevoile
materiale asigurate, li s-a acordat timp, tihnă, educaţie specială şi numeroase
ajutoare de asociere etc., chiar pentru acest scop.
((63))
Aici, pe de altă parte, au existat aceste mari oportunităţi
pentru zel pios şi sacrificiu de sine devotat pentru cauza adevărului şi
dreptăţii; şi, pe de altă parte, mari ispite, fie pentru comoditate indolentă,
fie pentru ambiţie după faimă, bogăţie sau putere. Vai! marea majoritate a
clerului în mod evident a căzut sub ispite, mai degrabă decât să îmbrăţişeze şi
să folosească ocaziile poziţiilor lor; şi ca rezultat ei sunt astăzi
„conducători orbi ai orbilor” şi împreună cu turmele lor se poticnesc repede în
groapa scepticismului. Ei au ascuns adevărul (pentru că este nepopular), au
avansat eroarea (fiindcă este populară) şi au dat ca învăţătură preceptele
oamenilor (fiindcă sunt plătiţi să facă astfel). De fapt, ei leau spus
oamenilor, şi uneori tocmai aşa: „Credeţi ce vă spunem pe propria noastră
autoritate”, în loc să-i îndrume spre a „cerceta toate lucrurile” prin cuvintele
inspirate ale apostolilor şi ale profeţilor, şi să „ţină” numai „ce este bun”.
De multe secole clerul Bisercii Romei a ţinut Cuvântul lui Dumnezeu îngropat în
limbi moarte şi n-a permis traducerea lui în limbile vorbite de popor, ca nu
cumva oamenii să cerceteze Scripturile şi astfel să dovedească deşertăciunea
pretenţiilor ei. Cu timpul, din mijlocul stricăciunii ei sau ridicat câţiva
reformatori evlavioşi, au salvat Biblia din uitare şi au dat-o poporului, şi a
rezultat o mare mişcare protestantă — care a protestat împotriva doctrinelor
false şi a practicilor rele ale Bisericii Romei.
Dar curând şi protestantismul a devenit corupt, iar clerul ei a
început să formuleze crezuri, învăţând poporul să privească la ele ca la
doctrinele condensate ale Bibliei şi de cea mai mare importanţă. I-au botezat şi
catehizat din fragedă pruncie, înainte de a învăţa să gândească; apoi, după ce
au crescut la anii maturităţii, le-au cântat să adoarmă şi le-au dat de înţeles
că în chestiuni religioase calea lor sigură este să le încredinţeze lor toate
problemele de doctrină şi să le urmeze instrucţiunile, dându-le de ((64))
înţeles că numai ei aveau educaţia etc., necesare înţelegerii adevărului divin,
şi că ei, de aceea, trebuie consideraţi autorităţi în toate aceste
chestiuni fără să mai apeleze la Cuvântul lui Dumnezeu. Şi când cineva îndrăznea
să pună sub semnul întrebării această pretinsă autoritate şi să gândească
diferit, era privit ca eretic şi schismatic. Cei mai învăţaţi şi mai proeminenţi
dintre ei au scris volume masive de ceea ce ei numesc Teologie Sistematică,
toată fiind calculată, ca şi Talmudul printre evrei, să desfiinţeze în mare
măsură Cuvântul lui Dumnezeu şi să dea ca învăţătură preceptele oamenilor (Mat.
15:6; Isa. 29:13); iar alţii dintre cei învăţaţi şi proeminenţi au acceptat
funcţii profesorale onorabile şi avantajoase în Seminarii Teologice stabilite,
ostentative, ca să pregătească pe tineri pentru slujirea creştină, dar de fapt
pentru a învăţa ideile aşa-zisei „Teologii Sistematice” ale celor câteva şcoli
ale lor — să încătuşeze gândirea liberă şi investigarea onestă, reverenţioasă a
Sfintelor Scripturi în vederea unei credinţe simple în învăţăturile lor, fără a
ţine seama de tradiţiile umane. În acest fel, generaţie după generaţie de „cler”
a înaintat pe cărarea bătătorită a erorii tradiţionale. Şi numai ocazional a
fost câte unul suficient de treaz şi loial adevărului ca să descopere eroarea şi
să strige după reformă. Era cu mult mai uşor să se lase duşi de curentul
popular, în special când în frunte erau oameni mari.
Astfel puterea şi avantajele superioare ale clasei clerului au
fost folosite greşit, chiar dacă în rândurile lui au fost (şi sunt încă) unele
suflete serioase, evlavioase care gândeau cu adevărat că fac serviciu lui
Dumnezeu în sprijinirea sistemelor false în care au fost conduşi, şi de a căror
erori au fost şi ei orbiţi în mare măsură.
În timp ce aceste reflecţii vor părea fără îndoială ofensatoare
pentru mulţi din cler, în special pentru cei ((65)) mândri şi care-şi
urmăresc propriile interese, nu ne temem că prezentarea lor candidă va ofensa pe
vreunul dintre cei blânzi, care, dacă recunosc adevărul, vor fi binecuvântaţi
printr-o mărturisire umilită a acestuia şi o hotărâre deplină de a umbla în
lumina lui Dumnezeu aşa cum străluceşte din Cuvântul Lui, indiferent de
tradiţiile umane. Noi ne bucurăm să zicem că până acum în perioada de seceriş am
ajuns să cunoaştem câţiva clerici din această clasă, care, atunci când li s-a
clarificat adevărul secerişului, au părăsit eroarea şi au urmat şi au servit
adevărul. Dar majoritatea clerului, vai! nu este din clasa celor blânzi, şi
iarăşi suntem obligaţi să recunoaştem forţa cuvintelor Învăţătorului — „Cât de
greu vor intra în împărăţia lui Dumnezeu cei care au avuţii!” fie că aceste
avuţii vor fi reputaţie, faimă, învăţătură, bani, sau chiar confort obişnuit.
Oamenii obişnuiţi nu trebuie să fie surprinşi, prin urmare, că
clerul din creştinătate, ca clasă, este orb faţă de adevărurile cuvenite în
acest timp de seceriş, întocmai cum învăţătorii şi conducătorii recunoscuţi de
la sfârşitul Veacului Iudeu tipic au fost orbi şi s-au împotrivit adevărurilor
cuvenite în acel seceriş. Orbirea lor este întradevăr o răsplătire pentru
talanţii şi oportunităţile folosite greşit, şi de aceea lumina şi adevărul nu
pot fi aşteptate din partea aceea. La sfârşitul Veacului Iudeu conducătorii
religioşi au sugerat poporului în mod semnificativ întrebarea: „A crezut în El
vreunul dintre maimarii noştri sau dintre farisei?” (Ioan 7:48), şi acceptând
sugestia lor şi supunându-se orbeşte îndrumărilor lor, unora le-au scăpat
privilegiile şi n-au intrat în binecuvântările noii dispensaţii. La fel va fi cu
o clasă asemănătoare în aceste zile din urmă ale Dispensaţiei Evanghelice: cei
care urmează orbeşte îndrumările clerului vor cădea împreună cu el în groapa
scepticismului; şi numai cei care umblă credincioşi cu Dumnezeu, împărtăşindu-se
din spiritul ((66)) Său şi bazânduse cu smerenie pe toate mărturiile
Cuvântului Său preţios, vor fi în stare să discearnă şi să înlăture „pleava”
erorii care de mult este amestecată cu adevărul, şi să stea tari în credinţa
Evangheliei şi în loialitatea inimii faţă de Dumnezeu, în timp ce masele sunt
duse de curentul popular spre necredinţă în diferitele ei forme — Evoluţia,
Critica Radicală, Teosofia, Ştiinţa Creştină, Spiritismul, sau spre alte teorii
care neagă necesitatea şi meritul marelui sacrificiu de pe Calvar. Dar cei
care-şi menţin poziţia cu succes în această „zi rea” (Efes. 6:13), făcând aşa,
îşi vor dovedi metalul caracterului lor creştin; căci atât de puternic va fi
curentul împotriva lor, încât numai adevărata devotare creştină lui Dumnezeu,
zelul, curajul şi tăria vor putea îndura până la sfârşit. Aceste valuri de
necredinţă care vin, în mod sigur vor lua cu ele tot ce le stă în cale. Este
scris: „O mie să cadă alături de tine şi zece mii la dreapta ta, dar de tine nu
se va apropia. ... Pentru că zici: «Domnul este locul meu de adăpost» şi faci
din Cel-Prea-Înalt locuinţa ta. ... Cel ce stă în locuinţa tainică [a
consacrării, comuniunii şi părtăşiei] a Celui-Prea-Înalt se va odihni în umbra
Celui-Atotputernic. ... El te va acoperi cu penele Lui şi vei avea un refugiu
sub aripile Lui. Căci scut şi pavăză este adevărul Lui.” Ps. 91.
Creştinii individuali nu se pot sustrage de la
responsabilitatea lor personală, punând-o pe păstori şi pe învăţători sau pe
concilii şi pe crezuri. După Cuvântul Domnului suntem judecaţi (Ioan 12:48-50;
Apoc. 20:12), şi nu după opiniile şi faptele precedente ale semenilor noştri în
nici o măsură. De aceea toţi ar trebui să imite pe nobilii bereeni care
„cercetau Scripturile în fiecare zi”, ca să vadă dacă lucrurile date lor ca
învăţătură erau adevărate (Fapt. 17:11). Datoria noastră ca creştini este să
verificăm individual toate lucrurile pe care le acceptăm şi să reţinem ceea ce
este bun. „Întrebaţi legea şi ((67)) descoperirea! De nu vă vor vorbi
asemenea cuvântului acesta, atunci nu-i lumină în ei.” Fapt. 17:11; 1 Tes. 5:21;
Isa. 8:20 (B. B., ediţia 1988 — n. e.).
Acest principiu este bun atât în lucrurile naturale cât şi în
cele spirituale. În timp ce diferitele corăbii ale statului plutesc în derivă
spre nimicire, cei care văd talazurile în faţă, deşi nu pot schimba cursul
evenimentelor în general, pot, într-o măsură cel puţin, folosi ocaziile prezente
cu înţelepciune ca să-şi regleze propria conduită în vederea catastrofei
inevitabile; ei pot pregăti bărcile de salvare şi colacul de salvare, aşa încât
atunci când corăbiile statului vor eşua în marea învolburată a anarhiei, ei
să-şi poată ţine capul deasupra valurilor şi să găsească odihnă dincolo de ele.
Cu alte cuvinte, politica înţeleaptă, ca să nu mai zicem nimic de principiu,
este în aceste zile să procedăm drept, generos şi blând cu semenii noştri din
fiecare clasă şi stare a vieţii; căci marea strâmtorare va izvorî din mânia
intensă a naţiunilor înfuriate — din nemulţumirea şi indignarea maselor luminate
ale poporului împotriva claselor mai norocoase, aristocrate şi conducătoare.
Subiectele de nemulţumire sunt actualmente discutate pe larg; şi acum, înainte
ca furtuna mâniei să izbucnească, este timpul ca indivizii să-şi facă cunoscute
principiile, nu numai prin cuvinte, ci şi prin conduita lor în toate relaţiile
cu semenii lor. Acum este timpul pentru a studia şi a aplica principiile regulii
de aur; a învăţa să ne iubim aproapele ca pe noi înşine şi să acţionăm în
consecinţă. Dacă oamenii ar fi destul de înţelepţi să ia în considerare care
anume, în viitorul foarte apropiat, trebuie să fie rezultatul cursului actual al
lucrurilor, ei ar face aceasta din diplomaţie, dacă nu din principiu.
Nu este decât raţional să presupunem că în strâmtorarea care
vine, chiar în mijlocul celei mai mari confuzii, vor fi discriminări în favoarea
celor care s-au arătat drepţi, generoşi şi blânzi, şi mânie extremă împotriva
celor care au ((68)) practicat şi au apărat opresiunea. Aşa a fost în
mijlocul ororilor Revoluţiei Franceze; şi că iarăşi va fi aşa este sugerat de
sfatul Cuvântului lui Dumnezeu care spune: „Căutaţi dreptatea, căutaţi smerenia!
Poate că veţi fi ascunşi în ziua mâniei Domnului” (Ţef. 2:3). „Depărteazăte de
rău şi fă binele; caută pacea şi urmăreşte-o. Ochii Domnului sunt peste cei
drepţi şi urechile Lui iau aminte la strigătele lor. Domnul Îşi întoarce faţa
împotriva celor care fac rău, ca să le şteargă amintirea de pe pământ” (Ps.
34:14-16). Aceste cuvinte de înţelepciune şi avertizare sunt pentru lume în
general. În privinţa „sfinţilor”, „turma mică”, „biruitorii”, lor le este promis
că vor fi socotiţi vrednici să scape de toate acele lucruri care vin
peste lume. Luca 21:36.
Relaţia naţiunilor păgâne cu creştinătatea şi cu marea
strâmtorare
În timp ce mânia aprinsă a Domnului trebuie să fie vărsată în
mod special peste naţiunile creştinătăţii, fiindcă ele au păcătuit împotriva
luminii şi privilegiului mare, Scripturile arată clar că naţiunile păgâne n-au
fost nici ele fără responsabilitate şi nu vor trece nepedepsite. Multe generaţii
şi multe secole, ele şi-au găsit plăcerea în nedreptate. Părinţii lor din
veacurile trecute L-au uitat pe Dumnezeu, fiindcă nu le-a plăcut să păstreze în
amintire autoritatea Lui dreaptă: le-a plăcut mai degrabă întunericul decât
lumina şi au urmat în mod voit nechibzuinţa propriilor închipuiri; iar urmaşii
lor au mers statornic pe aceeaşi cale în jos, chiar până în zilele noastre.
În privinţa responsabilităţii acestor naţiuni, apostolul Pavel
(Rom. 1:18-32) ne spune clar care este gândul Domnului zicând: „Mânia lui
Dumnezeu se descoperă din cer împotriva oricărei necinstiri a lui Dumnezeu şi a
oricărei nedreptăţi a oamenilor, care înăbuşă adevărul în nedreptate.
((69)) Fiindcă ce se poate cunoaşte despre Dumnezeu este descoperit
printre ei, căci le-a fost arătat de Dumnezeu. Însuşirile nevăzute ale Lui,
puterea Lui veşnică şi divinitatea Lui se văd lămurit, de la crearea lumii,
fiind înţelese de minte, prin lucrurile făcute de El, aşa că [având această
lumină a naturii — adică, mărturia naturii în privinţa existenţei,
puterii şi bunătăţii lui Dumnezeu, şi a conştiinţei care le indică ce este
corect şi ce este greşit] nu se pot dezvinovăţi [în urmarea unei căi rele în
viaţă]. Fiindcă, măcar că au cunoscut pe Dumnezeu [cel puţin într-o anumită
măsură], nu L-au slăvit ca Dumnezeu, nici nu I-au mulţumit: ci s-au dedat la
gânduri deşarte şi inima lor fără pricepere s-a întunecat [ca rezultat natural
al unei astfel de căi]. Zicând că sunt înţelepţi, au înnebunit şi au schimbat
slava Dumnezeului nepieritor, într-o icoană care seamănă cu omul supus
putrezirii, păsări, animale cu patru picioare şi reptile. De aceea, Dumnezeu i-a
lăsat pradă poftelor inimii lor, să-şi necinstească trupurile, ei între ei, căci
au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi au cinstit şi au slujit
creaturii în locul Creatorului, care este binecuvântat în veci. Amin!
De aceea Dumnezeu i-a lăsat în voia unor patimi josnice
[adică, Dumnezeu n-a încercat sau nu S-a străduit să-i recupereze, ci i-a
lăsat singuri să-şi urmeze calea rea aleasă şi să înveţe din experienţă roadele
ei amare]. ... Fiindcă nau socotit ca bun să păstreze pe Dumnezeu în cunoştinţa
lor, Dumnezeu i-a lăsat în voia minţii lor fără pricepere, ca să facă lucruri
neîngăduite, fiind plini de orice fel de nedreptate, de desfrânare, de lăcomie,
de răutate; plini de invidie, de ucidere, de ceartă, de înşelăciune, de porniri
răutăcioase; sunt şoptitori, bârfitori, urâtori de Dumnezeu, obraznici,
îngâmfaţi, lăudăroşi, născocitori de rele, neascultători de părinţi, fără
pricepere, călcători de cuvânt, fără dragoste firească, fără milă. Şi măcar că
ştiu hotărârea dreaptă a lui Dumnezeu, că cei care fac asemenea lucruri sunt
vrednici ((70)) de moarte, totuşi ei nu numai că le practică, dar îşi
găsesc şi plăcerea în cei care le fac”.
În timp ce naţiunile păgâne, după cum s-a arătat aici, de mult
au înăbuşit adevărul cunoscut în veacurile timpurii ale lumii în privinţa lui
Dumnezeu şi a dreptăţii, şi au preferat mai degrabă întunericul decât lumina
fiindcă faptele lor erau rele, şi din închipuirile lor rele şi deşarte au
inventat religii false care le-au justificat căile lor rele, şi în timp ce
generaţiile următore au susţinut şi au justificat cursul rău al părinţilor prin
subscrierea la doctrinele lor şi prin urmarea în urmele lor, asumându-şi astfel
şi acumularea vinei şi condamnării lor, chiar pe acelaşi principiu pe care
naţiunile actuale ale creştinătăţii îşi asumă obligaţiile generaţiilor
precedente, totuşi naţiunile păgâne n-au fost în totală necunoştinţă de faptul
că prin Isus Cristos a venit în lume o mare lumină. Chiar şi înainte de venirea
lui Cristos, Dumnezeul minunat al lui Israel a fost cunoscut printre multe
naţiuni păgâne, prin procedurile Lui cu acel popor; şi de-a lungul întregului
Veac Evanghelic sfinţii lui Dumnezeu au răspândit vestea bună.
Ici şi colo câţiva indivizi au dat atenţie adevărului, dar
popoarele l-au nesocotit în general şi au umblat mai departe în întuneric. De
aceea, „mânia Domnului este împotriva tuturor popoarelor” (Isa. 34:2). Popoarele
păgâne, fără Evanghelie şi fără avantajele ei, sunt acum judecate ca nevrednice
de a continua contractul puterii; în timp ce aşazisele naţiuni creştine, cu
lumina şi privilegiile Evangheliei de care n-au umblat vrednici, sunt de
asemenea, prin standardul ei de adevăr şi dreptate, judecate ca nevrednice de
a-şi continua puterea.
Astfel orice gură este închisă şi toată lumea stă vinovată în
faţa lui Dumnezeu. Dintre toate popoarele „Nu este nici unul care să aibă
pricepere, nu este nici unul care să caute pe Dumnezeu. Toţi s-au abătut şi au
ajuns nişte netrebnici. Nu este nici unul care să facă binele, nici unul măcar”.
((71))
Dreptatea lui Dumnezeu în pedepsirea acestor popoare este
vizibilă; şi în timp ce popoarele păgâne vor primi o răsplătire dreaptă a
faptelor lor, să nu fie uitată responsabilitatea mai mare a creştinătăţii; căci,
dacă evreii au avut „avantaje mari, oricum” faţă de neamuri, mai ales fiindcă
lor le-au fost încredinţate cuvintele lui Dumnezeu (Rom. 3:1, 2), ce vom spune
despre naţiunile creştinătăţii, cu avantajele lor încă mai mari, atât ale Legii
cât şi ale Evangheliei? Totuşi, astăzi este adevărat în privinţa creştinătăţii,
aşa cum a fost atunci în privinţa naţiunii evreieşti, că numele lui Dumnezeu
este hulit din cauza lor printre păgâni (Rom. 2:24). Să se observe, de exemplu,
impunerea traficului de alcool şi opiu asupra popoarelor păgâne, prin lăcomia
după aur a popoarelor creştine.
Un martor demn de încredere, care vorbeşte din cunoştinţă
personală, a scris acum câtva timp către The Voice din New York după cum
urmează:
„Potrivit propriilor mele observaţii, declaraţiei multor
misionari şi a altora, pe Coasta Congo-ului şi pe Coasta de Vest [a Africii],
băutura face mai mult rău băştinaşilor decât comerţul cu sclavi de acum sau din
trecut. Aceasta ia oamenii şi distruge satele; nu numai că-i ucide cu miile, ci
depravează şi ruinează corpul şi sufletul, triburi întregi, şii lasă să devină
părinţii unor creaturi degenerate născute în propriul lor chip depravat. ...
Tuturor muncitorilor li se dă o porţie mare de rom în fiecare zi la amiază şi
sunt forţaţi să ia cel puţin două sticle de gin ca plată pentru muncă în fiecare
sâmbătă seara; la multe dintre fabrici, când expiră un contract de unul, doi sau
trei ani, ei sunt forţaţi să ia un butoiaş de rom sau câteva recipiente sau
damigene de gin să ducă acasă cu ei. Comercianţii băştinaşi sunt forţaţi să ia
butoiaşe de băutură în schimbul produselor autohtone, chiar şi atunci când
protestează şi când, neobţinând nici o reparare, varsă băutura în râu;
comercianţii zicând: «Negroteii trebuie să ia rom, noi nu putem face destui bani
((72)) ca să mulţumim firma de acasă prin vânzarea de sare sau de haine».
Oraşele vuiesc ca iadurile în fiecare duminică din cauza băuturii. Sunt sate
unde fiecare bărbat, femeie şi copil este beat turtă, şi astfel serviciile
religioase avute mai înainte sunt desfiinţate. Căpeteniile le spun cu tristeţe
misionarilor: «De ce voi oamenii lui Dumnezeu n-aţi venit înainte să fi venit
băutura? Băutura le-a mâncat capetele oamenilor mei şi le-a împietrit inimile:
ei nu pot înţelege, nu le pasă de nimic ce este bun».”
Se spune chiar că unii dintre păgâni ţin Biblia creştină în
faţa lor şi zic: „Practicile voastre nu corespund cu învăţăturile din Cartea
voastră sfântă”. Se spune că un brahman i-a scris unui misionar: „Vă descoperim.
Nu sunteţi atât de buni ca şi Cartea voastră. De-ar fi oamenii voştri atât de
buni ca şi Cartea voastră, aţi cuceri India în cinci ani.” Vezi Ezec. 22:4.
Într-adevăr, dacă oamenii din Ninive şi împărăteasa de la
miazăzi se vor scula la judecată împotriva generaţiei din Israel căreia Domnul
nostru i S-a adresat direct (Mat. 12:41, 42), atunci Israel şi fiecare generaţie
anterioară şi popoarele păgâne se vor ridica împotriva acestei generaţii a
creştinătăţii; căci unde s-a dat mult se va cere mult. Luca 12:48.
Dar lăsând la o parte aspectul retributiv din punct de vedere
moral, prin însăşi natura cazului, popoarele păgâne trebuie să sufere în căderea
creştinătăţii, a Babilonului. Prin influenţele Cuvântului lui Dumnezeu, direct
şi indirect, popoarele creştine au făcut mare înaintare în civilizaţie şi în
prosperitate materială pe toate liniile, aşa încât în bogăţie, confort,
dezvoltare intelectuală, educaţie, guvern civil, ştiinţă, artă, manufactură,
comerţ şi fiecare ramură a industriei umane, ele sunt cu mult înaintea
popoarelor păgâne care n-au fost atât de favorizate cu influenţele civilizatoare
ale cuvintelor lui Dumnezeu, dar care, dimpotrivă, au avut un declin constant,
aşa încât astăzi expun vederii numai ruinele fostei lor prosperităţi. Comparaţi
de exemplu Grecia de astăzi cu Grecia antică, ((73)) care a fost odată
locaşul învăţăturii şi afluenţei. Remarcaţi de asemenea ruinele actuale ale
gloriei Egiptului antic, odată poporul de frunte al întregului pământ.
Drept urmare a declinului popoarelor păgâne şi a civilizaţiei
şi prosperităţii popoarelor creştine, cele dintâi sunt mai mult sau mai puţin
îndatorate celor din urmă pentru multe avantaje primite — pentru foloasele
comerţului, ale comunicaţiei internaţionale şi ale unei lărgiri consecutive a
ideilor etc. Apoi, de asemenea, mersul progresului în anii recenţi a legat toate
popoarele în diferite interese comune, care, dacă sunt grav tulburate într-unul
sau în mai multe popoare, repede le vor afecta pe toate. Ca atare, când
Babilonul, creştinătatea, va cădea brusc, efectul va fi foarte serios asupra
tuturor popoarelor mai mult sau mai puţin dependente, care, în limbajul simbolic
al Apocalipsei, sunt de aceea reprezentate ca jelind mult căderea acelei cetăţi
mari, Babilonul. Apoc. 18:9-19.
Dar nu numai prin căderea Babilonului vor suferi popoarele
păgâne; căci valurile umflate ale agitaţiei sociale şi politice se vor răspândi
repede şi le vor cuprinde şi le vor înghiţi pe toate; şi astfel tot pământul va
fi măturat cu măturoiul distrugerii şi aroganţa omului va fi doborâtă, căci este
scris: „«Răzbunarea este a Mea, Eu voi răsplăti», zice Domnul” (Rom. 12:19;
Deut. 32:35). Şi judecata Domnului peste lumea creştină şi păgână va fi pe cele
mai stricte linii ale echităţii.
((74))
Furtuna ce vine
„O, tristă mi-e inima pentru furtuna ce vine * * *
La fel i-aş putea cere gheţarului să se oprească din
cale
Ca vulturii în
stol din larg năpustind;
Adăpost caută pescăruşii iar brazii suspină
Şi
toate dau semne pentru furtuna ce vine.
O vrajă fost-a şoptită din
peşteră sau din ocean,
Păstorii adormit-au, sentinelele-s
mute,
Răzleţitu-s-au turmele pe câmpuri şi munţi,
Şi nimeni nu crede că
Învăţătoru-i aici.
Este aici, dar la postul de strajă pe cine
găseşte?
Pe pământ, unde se află credinţa când El a venit?
Bogaţii mai
tare în lux orice simţ îşi afundă,
Săracii cu greu de astăzi pe mâine o
duc.
Bărbate, femeie, lasă plăcerea măruntă şi gluma!
Ascultă despre
necazul ce vine, când spun.
Sau valurilor-nalte ce se năpustesc din mare!”