1 Mai N-am avut de gând să
ştiu între voi altceva decât pe Isus Hristos şi pe El răstignit. 1 Corinteni
2:2 Vă implorăm,
fraţilor, deoarece apreciaţi speranţa glorioasă pusă înaintea voastră în
Evanghelie, să nu daţi atenţie spiritelor amăgitoare şi doctrinelor demonilor,
aşa cum le numeşte apostolul (1 Tim. 4:1), ci, cu consecvenţă în scop să vă
dedicaţi acelui unic lucru, la care sunteţi chemaţi şi pe care sunteţi
privilegiaţi să-l faceţi ca membri în perspectivă ai acelei preoţimi regale.
Niciodată să nu uităm că suntem “popor special", separat de marele corp al
creştinilor nominali, ca şi de lume, având speranţe, scopuri şi ambiţii mai
înalte, şi fiind favorizaţi cu o pătrundere mai clară în lucrurile adânci ale
lui Dumnezeu, după ce am fost chemaţi din întunericul în care am fost înainte,
la lumina Sa minunată. Şi dacă astfel suntem separaţi de lume şi de creştinii
care se împărtăşesc în mare parte de spiritul lumii, să nu ne mire dacă-i găsim
pe toţi în dezarmonie cu noi, şi fie ne ignoră, fie ni se opun. W. T. 1916-307
(R5970:1) (Cântarea 287) V. D. M. 52:4 2
Mai Pe cel ce vine la
Mine nu-l voi izgoni afară. Ioan 6:37 De îndată ce a
expirat limita timpului, Dumnezeu Şi-a manifestat favoarea faţă de neamuri
trimiţând mesajul Evangheliei la Corneliu, un neevreu reverenţios, sfânt şi
generos. De atunci favorurile lui Dumnezeu au fost deschise atât pentru neamuri
cât şi pentru evrei — “zidul de la mijloc al despărţiturii" a fost “surpat".
Atât evreii cât şi neamurile sunt primiţi acum în baza aceloraşi condiţii, şi
anume, credinţa în Isus şi consacrarea de a umbla în urmele Lui. Din acest punct
de vedere trebuie să înţelegem declaraţia apostolului că Evanghelia lui Cristos
“a fost vestită întregii creaţii de sub cer". El n-a vrut să spună, şi nici n-ar
fi fost adevărat, că Evanghelia a fost propovăduită fiecărei creaturi în sensul
de a le fi vestită tuturor. Pentru că nici acum, după optsprezece secole, ea n-a
fost vestită întregii omeniri. Ceea ce a vrut să spună apostolul este că
Evanghelia este acum fără restricţii, liberă a fi propovăduită fiecărei creaturi
de sub cer, indiferent de naţionalitate — că nu mai este limitată la evrei ca la
început. Acum, oricine are “urechi de auzit, să audă" mesajul cel bun al
împărăţiei. Acum, oricine aude şi are o inimă să accepte mesajul îndurător al
lui Dumnezeu, să-şi prezinte trupul ca o jertfă vie, sfântă şi acceptabilă lui
Dumnezeu prin Cristos. W. T. 1912-292 (R 5101:1) (Cântarea 330)
3
Mai Învăţătura Mea nu
este a Mea, ci a Celui care M-a trimis pe Mine. Ioan
7:16 Învăţăturile tuturor
reprezentanţilor Domnului ar trebui să fie în aceeaşi direcţie — nu speculaţii
şi filosofii umane, ci Cuvântul lui Dumnezeu — “Prorocul care a avut un vis să
istorisească visul acesta; şi cine a auzit cuvântul Meu, să spună întocmai
cuvântul Meu" (Ieremia 23:28). “La lege şi la mărturie! Căci, dacă nu vor vorbi
aşa, nu vor mai răsări zorile pentru poporul acesta" (Isaia 8:20). “Vesteşte
Cuvântul, stăruie asupra lui la timp", şi chiar atunci când pentru tine nu este
convenabil (2 Timotei 4:2). “Cuvântul lui Dumnezeu este viu şi lucrător, mai
tăietor decât orice sabie cu două tăişuri" (Evrei 4:12). “Sfinţeşte-i prin
adevărul Tău: Cuvântul Tău este adevărul" (Ioan 17:17). “Şi au recunoscut că
fuseseră cu Isus" şi că au învăţat de la El (Fapt. 4:13). Astfel că acei care
sunt credincioşi şi loiali Domnului şi Cuvântului mărturiei Sale nu vorbesc
neclar şi nedesluşit lumii, ci ei declară mesajul lui Dumnezeu, “vestea bună,
care va fi o mare bucurie pentru tot poporul", “la timpul cuvenit". W. T.
1906-58 (R 3726:6) (Cântarea 22) 4
Mai Iată, Dumnezeul
acesta este Dumnezeul nostru în veci de veci; El va fi călăuza noastră până la
moarte. Psalmul 48:14 Nouă ne aparţine să
căutăm providenţele Domnului în afacerile noastre în prezent, şi să găsim că ele
ne conduc, ne protejează de focul persecuţiei, necazului şi încercării, iar alte
ori ne luminează, ne împrospătează în perioadele întunecate. Şi această
conducere a providenţei divine este destinată să fie a noastră atâta vreme cât
suntem din adevăratul Israel al lui Dumnezeu, până când trecem Iordanul în
Canaanul ceresc şi nu mai avem nevoie de astfel de providenţe speciale.
Binecuvântaţi sunt cei a căror credinţă este trează şi veghetoare, şi care
discern favorurile Domnului pe care lumea nu le discerne, şi pe care numai cei
cu o atitudine dreaptă a minţii o pot aprecia. W. T. 1907-155 (R3997:3)
(Cântarea 87) 5
Mai Binecuvântat să fie
Domnul, care zilnic ne poartă povara. Psalmul 68:19 Ce iubitor şi tandru este Dumnezeul
nostru, şi ce înţelept şi puternic! Făgăduinţele Sale nu i-au părăsit niciodată
pe aceia care şi-au pus încrederea în El. Putem simţi că eforturile noastre de a
fi buni şi de a face bine sunt foarte nerodnice, că împotrivirea din afară şi
dinăuntru este foarte puternică. Dar când suntem slabi, când ne dăm seama de
neputinţa şi incompetenţa noastră, putem fi tari în Domnul şi în puterea tăriei
Lui. Atunci ne putem da seama că puterea Lui se desăvârşeşte în slăbiciunea
noastră. Faptul că suntem slabi şi şchiopi nu ne desparte de iubirea şi puterea
Dumnezeului nostru, în timp ce ne străduim să-I facem voia; căci “El ştie din ce
suntem întocmiţi. Îşi aduce aminte că suntem ţărână“. W. T. 1915-345 (R 5803:2)
(Cântarea 137) V. D. M. 374:4 6
Mai Întoarce-te, suflete
al meu, la odihna ta, căci Domnul
ţi-a făcut bine. Psalmul 116:7 Pentru a ne bucura de
această pace perfectă trebuie să avem încredere neclintită în iubirea Tatălui
nostru şi credincioşie trainică. Privind cerurile înstelate, avem o manifestare
a marii puteri şi maiestăţi a lui Dumnezeu, dar inimile şi minţile noastre n-ar
fi stabile şi susţinute prin aceasta; am putea primi daruri de la El, dar fără
cunoştinţa credincioşiei Sale durabile n-am şti dacă acestea n-ar fi numai
capcane de la Adversar pentru dauna noastră. Dar dacă avem această temelie
potrivită pentru credinţă, dacă învăţăm să-L cunoaştem pe Tatăl nostru
prin Cuvântul Său (singurul mod în care-L putem cunoaşte), ajungem să avem
încredere în El. W. T. 1914-103 (R 5432:5) (Cântarea 368) V. D. M.
1011:5 7
Mai V-am făcut cunoscut
puterea şi venirea îprezenţaş Domnului nostru Isus Hristos, nu urmărind
nişte basme meşteşugit alcătuite, ci ca unii care am văzut noi înşine, cu ochii
noştri, măreţia Lui … fiind cu El pe muntele cel sfânt. 2 Petru 1:16,
18 Experienţa creştină
de astăzi este pe aceleaşi linii. Cei mai serioşi şi mai zeloşi dintre urmaşii
Domnului sunt invitaţi să urce cu El pe muntele Schimbării la Faţă. Ochii
înţelegerii noastre sunt deschişi. Vedem lucruri minunate — lucruri vechi într-o
lumină nouă şi lucruri noi pe măsură ce acestea sunt cuvenite pentru noi cei de
acum. Cu siguranţă creştinul avansat vede pe Învăţătorul în mai mare splendoare
pe măsură ce vine în tot mai intimă părtăşie cu El şi cu Tatăl pe muntele cel
sfânt! Fie ca aceasta să fie experienţa noastră binecuvântată! Stând cu Cristos
în locurile cereşti, fie ca noi să apreciem tot mai mult lucrurile împărăţiei,
în contrast cu cele pământeşti. W. T. 1901-376 (R 4890:5) (Cântarea
148) 8
Mai El S-a sculat, a
certat vântul şi a zis mării: “Taci! Fii liniştită!" Vântul a stat şi s-a făcut
o linişte mare. Marcu 4:39 Multe furtuni au fost
îngăduite de Domnul să vină peste mica ceată a urmaşilor Săi. Uneori întreaga
călătorie a vieţii a fost furtunoasă. Uneori cântăm: “Când furtuna vieţii se
dezlănţuie". În epistolele sale, apostolul sugerează că acei care n-au furtuni,
încercări şi greutăţi, nu au dovada că sunt copii ai lui Dumnezeu; pentru că
Dumnezeu n-ar avea legături cu aceştia în calitate de copii ai Săi (Evrei 12:7,
8). Dacă suntem copii ai lui Dumnezeu, trebuie să avem încercări şi probe,
pentru ca acestea să ne facă potriviţi pentru moştenirea sfinţilor în lumină
(Coloseni 1:12). În toate aceste experienţe, intenţia în privinţa încercării
este să ne apropie tot mai mult de Domnul, să ne facă să simţim că avem nevoie
de adăpostul şi grija divină. Şi astfel, din aceste furtuni vine o
binecuvântare, fie literal fie figurativ. W. T. 1913-150 (R 5239:2)
(Cântarea 313) 9
Mai Binecuvântat să fie
Domnul, care a dat odihnă
poporului Său. 1 Împăraţi 8:56 În timp ce întreaga
creaţie geme sub povara ei de păcat şi durere, puţinii evlavioşi pot cânta, se
pot bucura chiar în mijlocul tuturor necazurilor vieţii şi chiar dacă ei au
parte de rezultatele păcatului la fel de mult sau poate chiar mai mult decât
ceilalţi. Secretul bucuriei lor este dublu: (1) Ei au avut împăcarea cu
Dumnezeu. (2) Ei şi-au supus voinţa lor voinţei Lui. Ei au obţinut această
relaţie nouă prin credinţă în Răscumpărătorul — credinţă în sângele Său
ispăşitor. Ei au intrat pe “poarta cea strâmtă" şi pe “calea cea îngustă" a
consacrării pentru Dumnezeu — predându-şi propria voinţă şi angajându-se prin
legământ să facă voia divină cât pot mai bine. W. T. 1911-381 (R 4892:5)
(Cântarea 138) 10
Mai Nu ştiţi că voi
sunteţi templul lui Dumnezeu şi că Duhul lui Dumnezeu locuieşte în voi? 1
Corinteni 3:16 Ilustraţia unui
templu este folosită în mod diferit cu privire la Biserică. Despre fiecare
creştin se spune că este un templu al Spiritului sfânt după ce primeşte
conceperea Spiritului. Fiecare adunare poate fi considerată Templul lui
Dumnezeu. Iar Biserica întreagă când este adunată în starea cerească va fi
Templul lui Dumnezeu, prin aceea că Dumnezeu va locui în ei. Conform altei
ilustraţii, fiecare creştin este o piatră vie în pregătire pentru marele Templu
al viitorului, acum fiind cizelaţi, şlefuiţi, pregătiţi fiecare pentru locul lui
în Templul de sus. Ideea este că aşa cum
Dumnezeu a fost reprezentat în vechime în Cortul Întâlnirii în lumina Şekină din
Sfânta Sfintelor şi de asemenea a fost reprezentat în templul literal din
Ierusalim, tot aşa El este reprezentat acum în toţi aceia concepuţi de Spiritul
Său sfânt şi va fi reprezentat mai departe de toţi aceia care umblă în armonie
cu conceperea lor de Spirit şi continuă să rămână în iubirea Domnului. W. T.
1916-14 (R 5831:5) (Cântare 184) V. D. M. 332:2 11
Mai Este mai ferice să
dai decât să primeşti. Fapt. 20:35 Domnul nostru Isus
este cel mai mare exemplu de negare de sine în interesul altora. El a fost
bogat, în posesiunea naturii spirituale cu toată gloria şi onoarea ei. Totuşi,
pentru noi El a devenit sărac, luând natura umană ca să poată răscumpăra
omenirea. În acest scop El Şi-a predat la Calvar însăşi viaţa, pentru ca prin
jertfa Sa noi să devenim bogaţi — să posedăm favoarea divină şi bogăţiile
harului divin în Cristos — chiar comoştenire cu Acela care acum este Domnul
nostru cel înălţat la dreapta Maiestăţii divine. Dar pentru a ajunge la această
comoştenire cu El, noi trebuie să învăţăm să fim asemenea Lui, să avem spiritul
Lui şi să împărtăşim cu alţii orice ne dă El din favorurile pământeşti sau
spirituale — să hrănim sau să îmbrăcăm pe alţii (în special pe cei din casa
credinţei) pământeşte sau spiritualiceşte, după cum dictează împrejurările. W.
T. 1916-219 (R 5927:6) (Cântarea 247C) V. D. M. 136:3 12
Mai O mântuire aşa de
mare, care, începând să fie vestită de Domnul… . Evrei
2:3 În rasa noastră nu numai că n-a existat
viaţă veşnică şi nici speranţă de-a o obţine decât prin Isus, dar toate
promisiunile din trecut ar fi fost fără putere dacă nu era lucrarea Sa de
ispăşire, şi până când a venit El n-a fost cunoscut cum urma să se realizeze
răscumpărarea noastră. Este adevărat, Domnul dăduse diferite tipuri şi umbre
prin numeroasele sacrificii din trecut, care ilustrau faptul că fără vărsare de
sânge nu poate fi nici o iertare de păcat; dar ele nu au putut fi înţelese până
când a venit Antitipul. Atunci El a adus la lumină viaţa şi nemurirea — viaţa
pentru lume, viaţa veşnică ce va fi acordată în timpul Veacului Milenar —
nemurirea pentru biserica Sa, mireasa Sa, turma Sa mică, moştenitorii împreună
cu El. Acestea n-au fost niciodată aduse la lumină înainte; ele au fost neclar
văzute şi în mod vag descrise, dar a rămas ca marele Învăţător să pună înaintea
noastră mântuirea pe care Dumnezeu o acordase prin El. Mulţumim lui Dumnezeu că
inimile noastre au făcut ca buzele noastre să vestească tot mai mult laudele
Celui care ne-a chemat din întuneric la lumina Sa minunată. Prin credinţă în El,
noi suntem deja socotiţi înviaţi pentru a umbla în înnoirea vieţii, şi prin El,
în curând Tatăl ne va învia prin puterea Sa ca să fim ca El şi să împărtăşim
gloria, onoarea şi nemurirea Lui. W. T. 1906-186 (R 3795:5) (Cântarea
166) 13
Mai Învaţă-mă să am
înţelegere şi pricepere. Psalmul 119:66 Nici un urmaş al lui
Cristos nu este atât de dezvoltat încât să poată spune: Eu n-am nevoie de nici o
instrucţiune în privinţa dreptăţii şi iubirii, dar fratele meu are nevoie. Şi în
experienţele noastre cu fraţii, unde greşeala pare a fi a celuilalt, să ne
spunem nouă înşine: Iată un frate care a avut mai multe dezavantaje decât mine.
El este fratele meu după spirit. Mie îmi pare că face ceva greşit, dar îl
compătimesc fiindcă probabil nu ştie că acţiunea sa este greşită. Sau poate eu
greşesc. Dacă ar vedea lucrurile din punctul meu de vedere ar face altfel. Nu-l
voi judeca, ci voi lăsa pentru Atotputernicul, care este infailibil în judecată
şi căruia îi aparţine judecata. 1 Cor. 4:5. W. T. 1915-7 (R 5604:2) (Cântarea
267) V. D. M. 723:4 14
Mai Dumnezeu era în
Hristos, împăcând lumea cu Sine, neţinându-le în socoteală păcatele. 2 Corinteni
5:19 Cristos a ţinut Legea
şi a satisfăcut Dreptatea divină pentru toţi care au devenit ai Lui în timpul
vârstei Evanghelice; şi meritul Lui este acordat celor care ţin Legea în
inimă şi care sunt împiedicaţi s-o ţină absolut prin slăbiciunile
cărnii lor căzute pe care ei n-o pot controla. Şi astfel Sf. Pavel spune că
dreptatea Legii se împlineşte în noi care umblăm nu după trup, ci după spirit.
Mai întâi, prin acordarea meritului Său corpurilor lor muritoare, cărnii lor,
Răscumpărătorul nostru acoperă imperfecţiunile lor naturale. Apoi, pentru că
acel corp astfel devotat, astfel îndreptăţit, este sacrificat, El îi socoteşte
morţi ca fiinţe umane. Atunci ei sunt concepuţi la o nouă natură, spirituală. De
atunci încolo corpul lor muritor este socotit ca şi corp al Creaţiei Noi, nu ca
şi corp uman; căci acesta a fost sacrificat. Totuşi, în realitate acesta este
activat pentru a fi servul Creaţiei Noi. De fapt, fiind încă uman, trebuie să i
se dea să poarte o haină a dreptăţii până la sfârşitul vieţii prezente. Aceasta
este dată de Mântuitorul nostru. W. T. 1916-198 (R 5918:4) (Cântarea 54) V. D.
M. 160:1 15
Mai Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu
gelos. Deuteronomul 5:9 Dacă ura şi gelozia
omului ar putea fi ca ale lui Dumnezeu, ar fi bine. Noi, aşa cum face Dumnezeu,
trebuie să urâm păcatul, dar nu pe păcătos. Gelozia lui Dumnezeu este dreaptă şi
în mod sigur va aduce păcătosului o pedeapsă dreaptă. El ne spune că atunci când
avem alţi dumnezei, trebuie să considerăm că El este gelos; dar caracterul
nepotrivit al geloziei este atunci când aceasta duce la amărăciune şi la alte
caracteristici asemănătoare, la care mintea umană decăzută este supusă şi
expusă. Când Domnul spune că este un Dumnezeu gelos, El vrea ca noi să înţelegem
că El vrea toate sentimentele noastre, toată încredinţarea noastră, toată
încrederea noastră. El vrea ca noi să fim atât de deplin în acord cu El, încât
voia Sa să fie supremă în toate afacerile vieţii. Acesta nu trebuie să fie
considerat egoism din partea Atotputernicului; pentru că aceasta, sub
providenţele Sale conducătoare, înseamnă pentru creaturile Sale cea mai mare
fericire, cel mai mare succes în datoriile şi afacerile vieţii actuale, şi cea
mai deplină pregătire pentru binecuvântările pe care Dumnezeu le-a pregătit şi
le-a promis celor care-L iubesc. W. T. 1911-93 (R 4789:2) (Cântarea
360) 16
Mai Să nu apună soarele
peste mânia voastră. Efeseni 4:26 Nu are importanţă ce
provocare poate să fi avut cineva, el trebuie să caute ca problema să fie
rezolvată cât se poate de repede. Furia sau mânia nu trebuie adăpostită şi
cultivată, deoarece este sigur că duce la amărăciune permanentă şi ură. Cuvântul
furie nu pare să fie aşa de tare ca şi cuvântul mânie. Mânia, la o
fiinţă imperfectă, căzută, pare să fie furie adâncă, hotărâtă şi durabilă, ceva
plin de resentimente, răzbunător. Vorbirea de rău este o problemă mai
rafinată, mai subtilă, mai înşelătoare, mai rea. Mulţi oameni devin atât de
slabi la caracter, atât de neechilibraţi, încât nu-şi dau seama de aplicarea
cuvenită a “regulii de aur" în viaţa lor zilnică. Ei spun despre alţii lucruri
pe care alţii n-ar vrea să le spună despre ei. Ei tratează pe alţii într-un fel
în care ei n-ar vrea să fie trataţi. Asemenea conduită să fie departe de copiii
Domnului, de aceia care şi-au însuşit legământul sfânt al lui Dumnezeu şi care
pretind a fi ambasadorii lui Dumnezeu. W. T. 1916-312 (R 5974:1) (Cântarea 285)
V. D. M. 47:4 17
Mai În timp ce privim nu
la cele ce se văd, ci la cele ce nu se văd; pentru că cele ce se văd sunt pentru
un timp, pe când cele ce nu se văd sunt veşnice. 2 Corinteni
4:18 Ce înseamnă aceste
cuvinte? Ele înseamnă că Sf. Pavel avea vedere spirituală. De fapt el vedea
atracţiile pământeşti, dar ele îşi pierduseră puterea de atracţie asupra lui,
datorită vederii lui spirituale — datorită percepţiei lucrurilor nevăzute. Cu
ochiul credinţei el a văzut pe Tatăl ceresc, pe Domnul Isus glorificat, oştile
cereşti, Împărăţia viitoare de glorie, onoare şi nemurire. Prin credinţă el a
văzut marea Împărăţie Milenară întinsă înaintea lui şi a auzit invitaţia divină
de a deveni moştenitor în acea Împărăţie, de a fi asociat în moştenire cu
Învăţătorul şi Răscumpărătorul. El acceptase invitaţia. El se înrolase sub
steagul Învăţătorului şi îşi dădea seama că orice altceva în lume era practic
fără nici o valoare în comparaţie cu aceste lucruri veşnice pe care Dumnezeu le
promisese. Încrederea lui era în Cuvântul lui Dumnezeu. W. T. 1916-266 (R
5951:6) (Cântarea 32) V. D. M. 96:3 18
Mai Poate să mântuiască
în chip desăvârşit pe cei care se apropie prin El de Dumnezeu, pentru că
trăieşte pururea, ca să mijlocească pentru ei. Evrei
7:25 De-a lungul Veacului
Evanghelic, poporul Domnului a privit cu ochiul credinţei pe Marele Preot ca pe
Avocatul lor, care trăieşte pururea ca să intervină pentru noi, în timp ce El
aştepta timpul Tatălui pentru venirea Sa a doua oară ca să împlinească
promisiunile şi binecuvântările Sale spirituale nespus de mari şi scumpe pentru
biserica Sa, şi să acorde lumii binecuvântările restabilirii, prezise “prin gura
tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime". Dar înaintea binecuvântărilor reale,
toţi cei care sunt fraţii Lui, ucenicii Lui, care umblă în urmele Lui, care
caută să-şi împlinească sacrificiul aşa cum Şi l-a împlinit El pe al Său, şi cu
ajutorul şi conducerea Sa, prin credinţă îşi pot da seama că ei nu sunt străini,
înstrăinaţi şi depărtaţi de Dumnezeu, ci sunt acceptaţi de Tatăl — nu în mod
direct, ci indirect, “acceptaţi în Cel Preaiubit", care este Mijlocitorul
nostru, Avocatul nostru, şi numai în El putem avea o poziţie înaintea Tatălui şi
putem cere sau aştepta vreo favoare. W. T. 1901-182 (R2823:4) (Cântarea
167) 19
Mai Tot aşa să lumineze
şi lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre drepte şi să
preamărească pe Tatăl vostru care este în ceruri. Matei
5:16 Nimic din acest text
nu garantează că lumea va primi mesajul, fie de la Domnul nostru Isus fie de la
urmaşii Săi. Cu toate acestea, noi trebuie să lăsăm lumina noastră să lumineze
aşa cum a lăsat El să lumineze lumina Sa, chiar dacă întunericul n-o înţelege.
Ideea pare a fi că în timp ce unii s-ar putea împotrivi luminii pentru că
faptele lor sunt rele, totuşi sunt alţii care ar putea primi mesajul în mod
diferit. De aceea trebuie să lăsăm ca aşa să lumineze lumina noastră înaintea
oamenilor, ca ei să vadă faptele noastre bune — indiferent dacă ei socotesc
aceste fapte potrivite sau rele. Unii pot aprecia şi vedea. Cei care s-au
împotrivit Domnului nostru nu erau dintre poporul de rând, ci dintre cei care au
pretins în mod special a fi poporul lui Dumnezeu, cărturarii şi fariseii, care
nu trăiau la înălţimea standardelor recunoscute de ei. Aceştia s-au simţit
mustraţi. Ei şi-au dat seama că învăţătura lui Isus era de un grad mai înalt. W.
T. 1911-23 (R 4746:3) (Cântarea 45) 20
Mai V-aţi dezbrăcat de
omul cel vechi cu faptele lui şi v-aţi îmbrăcat cu omul cel nou, care se
înnoieşte spre cunoaştere deplină, după chipul Celui care l-a creat. Coloseni
3:9, 10 Prin cunoştinţă,
precum şi în cunoştinţă, noua creatură este reînnoită sau înviorată, zidită,
întărită. Înţelepciunea acestei lumi este nebunie pentru Dumnezeu. Ceea ce avea
mintea veche era înţelepciunea acestei lumi. Ceea ce primeşte noua creatură este
înţelepciunea lui Dumnezeu. Dezvoltarea diferitelor puteri ale minţii noi este o
muncă treptată, dependentă de cunoştinţă. Pentru voinţa nouă, cunoştinţa devine
puterea însufleţitoare şi întăritoare, şi ea găseşte ocazii prin care noua
creatură îşi poate împlini scopul. Această cunoştinţă este cea care vine de sus.
Nu înseamnă doar a cunoaşte câte capitole se află în Biblie, nici câte versete
se află în Biblie şi a fi în stare să le cităm; ci prin diferitele providenţe
ale lui Dumnezeu în viaţă, înseamnă a ajunge la o astfel de cunoştinţă de
Dumnezeu încât o afirmare a voinţei Lui va fi suficientă să asigure ascultarea
noastră. Cunoştinţa noastră creşte în măsura în care dăm atenţie lucrurilor pe
care le-a spus Dumnezeu; în măsura în care ne fixăm sentimentele pe lucrurile de
sus, şi nu pe lucrurile de pe pământ. W. T. 1911-382 (R 4894:6) (Cântarea
81) 21
Mai Oricine crede în El,
primeşte … iertarea păcatelor. Fapt. 10:43 Nu există o altă
modalitate de apropiere de Dumnezeu decât prin iertarea, acoperirea păcatelor
noastre; şi nu există alt mijloc de acoperire decât prin credinţă în
sângele preţios al lui Cristos. Prin urmare, toate sugestiile de mântuire fără
credinţă în Isus, toate sugestiile de mântuire a păgânilor în ignoranţă, toate
sugestiile că nu este necesară o cunoştinţă a Cristosului istoric, toate
sugestiile că o recunoaştere a spiritului de dreptate al lui Cristos este
suficientă, toate sugestiile de armonie cu Dumnezeu prin altcineva decât prin
Cel stabilit să fie “Mijlocitorul Noului Legământ", primesc o condamnare
amănunţită în cuvintele acestui text. Întregul plan al lui Dumnezeu prezintă şi
onorează nu numai dreptatea, înţelepciunea, iubirea şi puterea divină, ci de
asemenea prezintă şi onorează pe Domnul Isus ca fiind singura cale pe care se
poate avea acces la Tatăl şi prin care se poate obţine viaţa veşnică. Având în
vedere aceste limitări, cât de mângâietoare sunt asigurările Scripturilor că
pentru marea majoritate a rasei noastre timpul cunoaşterii şi deci timpul
încercării pentru viaţă veşnică este în viitor, în timpul Mileniului. W. T.
1902-122 (R 2997:4) (Cântarea 229) 22
Mai De aceea şi noi,
fiindcă suntem înconjuraţi cu un nor aşa de mare de martori, să dăm la o parte
orice ne îngreuiază şi păcatul care ne înfăşoară aşa de uşor şi să alergăm cu
stăruinţă în lupta care ne stă înainte. Evrei 12:1 Fiecare persoană din
această alergare trebuie să se examineze pe sine, mai degrabă decât să-i
examineze pe alţii, în privinţa progresului pe această cale îngustă; pentru că
fiecare îşi cunoaşte starea inimii sale şi slăbiciunile cărnii sale mai bine
decât oricine, în afară doar de Domnul. Fiecare să observe unde se află în
alergare, bucurându-se că se află totuşi în alergare; considerând a fi un mare
privilegiu că este astfel chemat şi privilegiat să intre în această alergare.
Dacă găsim că am trecut de prima ţintă, să ne bucurăm şi să continuăm. Dacă
aflăm că am trecut şi de a doua, să ne bucurăm cu atât mai mult, dar să nu
încetinim alergarea. Dacă găsim că am trecut de al treilea sfert ne putem bucura
pe bună dreptate cu atât mai mult, şi să zorim cu energie mai departe; şi dacă
am ajuns la a patra ţintă a iubirii perfecte, care cuprinde chiar şi pe duşmani,
avem într-adevăr motiv de mare bucurie. Premiul este al nostru numai dacă
rămânem credincioşi. Dar după cum spune apostolul: “Să rămâneţi în picioare,
după ce veţi fi biruit toate" — îmbrăcaţi cu toată armătura; staţi în picioare
în diferitele probe care atunci, mai mult decât oricând de-a lungul alergării,
vor veni împotriva noastră ca să ne abată de la ţintă, înainte ca marele
Inspector şi Dătător de răsplăţi să spună: “Bine, rob bun şi credincios … intră
în bucuria stăpânului tău". W. T. 1901-13 (R 2755:5) (Cântarea
124) 23
Mai Ferice … de aceia ale
căror fărădelegi sunt iertate şi ale căror păcate sunt acoperite. Romani
4:7 Studiind acest
subiect este bine să ţinem minte că haina nu acoperă păcatele minţii noi, cum
par să creadă unii. Scripturile nu atribuie nici un păcat minţii noi, şi nici o
perfecţiune în dreptate cărnii decăzute. Dacă mintea nouă ar fi neloială lui
Dumnezeu, haina n-ar acoperi-o; ea ar înceta să fie o minte nouă. Pentru a
continua să ne fie acoperite imperfecţiunile cărnii (pe care le-am moştenit de
la Adam), noua creatură trebuie să rămână loială lui Dumnezeu, altfel ea va
merita moartea a doua. Aşadar, acestor noi creaturi, cu corpurile imperfecte sub
controlul minţii noi, le este acordată haina de mireasă, ca să poată sta
înaintea Domnului şi unii înaintea altora. W. T. 1911-189 (R 4842:4) (Cântarea
357) 24
Mai Domnul întăreşte paşii
omului şi astfel El Îşi găseşte plăcere în calea lui. Chiar dacă va cădea, nu se
va prăbuşi de tot, căci Domnul îl
apucă de mână. Psalmul 37:23, 24 Textul nostru
presupune că în clasa descrisă voinţa umană a fost transformată — că voinţa
divină a fost acceptată în locul celei umane; şi că copilul lui Dumnezeu caută
să umble pe căile dreptăţii, pe care a început deja; şi gândul potrivit care
trebuie dedus este că astfel căutând a umbla pe căile Domnului, Dumnezeu nu va
permite ca imperfecţiunile judecăţii să-i producă vreo daună, ci îi va
supraveghea afacerile; va conduce aşa încât fiecare pas pe care-l face, deşi va
fi făcut din propria sa voinţă, propria sa hotărâre — voinţa sa consacrată
totuşi — va fi condus pentru binele său; pentru dezvoltarea sa ca nouă creatură
în Cristos. Dacă ar greşi în judecată şi şi-ar atrage asupra sa consecinţele
erorii sale, înţelepciunea şi puterea Domnului sunt astfel încât El poate
împlini toate prevederile acestei promisiuni, şi va face ca până şi gafele şi
slăbiciunile sale să reacţioneze în aşa fel încât să-i fortifice caracterul şi
să-l stabilească în dreptate, dezvoltând în el prin aceste experienţe şi prin
altele, roadele şi harurile Spiritului, care în cele din urmă îl vor potrivi şi
pregăti pentru comoştenire în împărăţie. W. T. 1903-70 (R 3156:6) (Cântarea
99) 25
Mai Întăriţi-vă în Domnul
şi în puterea tăriei Lui. Efeseni 6:10 Aici avem un îndemn
care se aplică la poporul lui Dumnezeu oricând şi în toate stările şi
împrejurările. S-a aplicat la Samson în zilele lui ca om natural, ca servitor,
şi ni se aplică nouă de astăzi care suntem creaturi noi în Isus Cristos,
fii-servitori ai Celui Prea Înalt. Dacă privim în urmă la Samson şi la toţi
vrednicii din vechime enumeraţi de apostol, observăm că secretul tăriei lor de
caracter, prin care au îndurat şi au învins, a constat în credinţa lor în
Dumnezeu şi în promisiuni. Şi tot aşa trebuie să fie şi în cazul nostru. Dar
există o deosebire între credinţă şi credulitate; cea din urmă poate da un
spirit de energie, dar nu va dura. Prima este puterea lui Dumnezeu care ne dă
forţa să îndurăm toate lucrurile ca nişte buni soldaţi ai Domnului Isus Cristos,
soldaţi ai adevărului, soldaţi ai dreptăţii, luptând împotriva păcatului şi
erorii şi a lipsei de evlavie, inclusiv a uneltirilor viclene ale Adversarului,
prin care vrea să ne înşele pe noi şi întreaga lume, prezentând în lumină falsă
caracterul divin prin “învăţăturile demonilor" strecurate în poporul Domnului în
timpul Veacurilor Întunecate, pentru orbirea ochilor înţelegerii lor. Acum, prin
providenţa Domnului, ochii noştri se deschid din ce în ce mai mult în armonie cu
rugăciunea apostolului: Mă rog lui Dumnezeu pentru voi “ca să puteţi înţelege pe
deplin, împreună cu toţi sfinţii, care este lărgimea, lungimea, adâncimea şi
înălţimea; şi să cunoaşteţi dragostea lui Hristos, care întrece orice
cunoştinţă". W. T. 1907-344 (R 4089:4) (Cântarea 388) 26
Mai Domnul este Împăratul
nostru: El ne va mântui! Isaia 33:22 Textul nostru exprimă
sentimente care ar trebui să fie adânc imprimate în inimile întregului popor al
Domnului. Lumea poate striga, zicând: “Nu avem alt împărat decât pe Cezar", dar
poporul Domnului, israeliţii cu adevărat, vor simţi opusul acesteia — că “Domnul
este Împăratul nostru". În armonie cu porunca Sa, noi vom onora pe împăraţii
pământeşti şi ne vom supune legilor pământeşti în toate amănuntele în care ele
nu vin în conflict cu legea divină; cu toate acestea, mai presus de împăraţii
pământeşti, respectul nostru, omagiul şi supunerea noastră trebuie să fie faţă
de Cel pe care Domnul L-a numit, pentru Împăratul Emanuel. Dacă El este întronat
în inimile noastre, ne va fi relativ uşor să-I fim loiali în purtarea şi în
cuvintele noastre, oriunde ne-am afla. Dacă-L tăgăduim, şi El ne va tăgădui; dar
dacă-L mărturisim, şi El ne va mărturisi înaintea Tatălui şi a sfinţilor îngeri
— ne va mântui în cele din urmă. Prin noi, ca biserică a Sa, corpul Său,
potrivit promisiunii originare, El va binecuvânta toate familiile pământului pe
care noi le vom moşteni atunci împreună cu El. W. T. 1903-206 (R 3219:4)
(Cântarea 174) 27
Mai M-am bucurat când
mi-au zis: “Să mergem la casa Domnului!" Psalmul
122:1 Cei care aud
invitaţia să devină membri ai casei lui Dumnezeu, casa fiilor, Templul
antitipic, şi care primesc invitaţia în inimi bune şi oneste, sunt într-adevăr
bucuroşi: “Ferice de poporul care cunoaşte strigătul de bucurie". Legăm de
aceasta o expresie asemănătoare a aceluiaşi profet-poet, care declară: “Voi
locui în casa Domnului zile
îndelungate". Nu în case pământeşti, nu în temple pământeşti sperăm noi să
locuim pentru totdeauna, ci, acei care devin membri, pietre vii în casa
spirituală, Templul ceresc acum în construcţie, vor locui într-adevăr în casa
Domnului pentru totdeauna. Pentru ei, a ieşi afară ar însemna distrugerea casei,
pentru că fiecare în parte vor fi membri ai ei; cum spune Domnul, ei vor fi
stâlpi în casa Domnului şi slujitori ai harului şi ai adevărului Său pentru toţi
oamenii. Acest text va fi de asemenea adevărat despre lume în timpul Veacului
Milenar. Atunci toată omenirea va fi invitată să se apropie de Domnul în
închinare, să se apropie de Templul spiritual, Cristosul, şi prin Cristosul să
se apropie de Tatăl; şi toţi care vor auzi acel mesaj şi care vor asculta de el
vor fi într-adevăr bucuroşi, întocmai cum mesajul adus de îngeri la naşterea lui
Isus a sugerat că în cele din urmă veştile de mare bucurie vor fi pentru tot
poporul. W. T. 1903-444 (R 3284:4) (Cântarea 54)
28
Mai Ferice de omul care
îşi pune încrederea în Domnul.
Psalmul 40:4 Dacă părăsim lumea
pentru a deveni poporul Domnului şi dacă primim lecţiile experienţei din mâna Sa
cu credinţă potrivită în El, rezultatul va fi desigur o stare pregătită şi
promptă de a face o consacrare deplină, o supunere deplină a noastră la voinţa
Domnului, de a-I urma îndrumările, de a moşteni orice are El pentru noi. Şi dacă
credinţa este cea potrivită, vom zice împreună cu profetul: “Nu mă tem de nici
un rău, căci Tu eşti cu mine. Toiagul şi nuiaua Ta mă mângâie". Aceştia, şi
numai aceştia, pot fi conduşi de Domnul în acest Veac Evanghelic, în care
trebuie să umblăm prin credinţă, nu prin vedere. Numai aceştia vor avea
încredere să meargă înainte, întâmpinând diferitele împotriviri dinăuntru şi din
afară în timpul prezent. Aceştia în final vor fi reprezentanţii lui Dumnezeu şi
conducători în binecuvântarea lumii în Veacul Milenar. Să învăţăm bine lecţia
credinţei, a încrederii, pentru că Dumnezeu ne informează că El apreciază
această calitate şi că El poate lucra cu noi numai în măsura în care o posedăm,
aşa că în experienţele noastre găsim că ne place cel mai mult să ajutăm şi să
încurajăm pe cei care manifestă o încredere statornică în noi. W. T. 1902-259 (R
3064:6) (Cântarea 173) 29
Mai Unde s-a înmulţit
păcatul, acolo harul s-a înmulţit şi mai mult. Romani
5:20 Textul acesta este
cheia tuturor speranţelor noastre. Păcatul s-a înmulţit nu numai împotriva
primilor noştri părinţi, ci şi împotriva tuturor urmaşilor acestora, până la
sentinţa morţii. Dar harul lui Dumnezeu s-a înmulţit şi mai mult, şi faţă de
toţi, prin aceea că a pregătit, prin Cristos nu numai o recuperare din pedeapsa
păcatului şi a morţii, a tuturor celor care vor vrea din omenire, ci şi că rasa
restabilită şi desăvârşită va avea tot ceea ce a fost pierdut în Eden, deplin şi
complet, şi aceasta veşnic. Mai mult, harul lui Dumnezeu s-a înmulţit până acolo
încât a luat din lumea păcătoşilor o turmă mică pentru a fi moştenitori ai lui
Dumnezeu şi împreună moştenitori cu Isus Cristos, a căror natură va fi schimbată
aşa încât ei, în loc să mai fie de natură umană, vor deveni părtaşi ai naturii
divine şi părtaşi ai gloriei, onoarei şi funcţiei cu Domnul lor Isus Cristos —
cu mult deasupra îngerilor, stăpânirilor, puterilor şi a oricărui nume care se
poate numi. O, pentru o astfel de bunătate iubitoare şi milă tandră care s-au
înmulţit faţă de noi pe când eram încă păcătoşi, şi care cu mult mai mult se
înmulţeşte faţă de noi în Cristos acum că suntem acceptaţi în Cel Preaiubit —
pentru acestea poporul Domnului să mulţumească în mod continuu, şi mulţumirea
inimii să se extindă şi să se manifeste în cuvinte şi în purtare, în tot ceea ce
facem şi spunem, pentru ca toate să fie spre lauda slavei Sale, care ne-a chemat
din întuneric la lumina Sa minunată. W. T. 1901-220 (R 2842:4) (Cântarea
68) 30
Mai Când va veni
Mângâietorul, Duhul adevărului, vă va călăuzi în tot adevărul. Ioan
16:13 Spiritul sfânt, în
armonie cu promisiunea Domnului nostru, a fost trimis numai clasei consacrate,
şi trebuia să rămână în clasa bisericii adevărate, “trupul lui Hristos", şi noi,
şi toţi ceilalţi care de atunci încoace au intrat în părtăşie şi unire cu Domnul
nostru, “Capul trupului, al Bisericii", au intrat astfel şi sub influenţa
Spiritului sfânt, partea şi privilegiul nostru de drept. Prin acest Spirit am
fost concepuţi la natura spirituală şi am devenit moştenitori ai tuturor
făgăduinţelor nespus de mari şi scumpe care aparţin “trupului lui Hristos". W.
T. 1901-175 (R 2820:3) (Cântarea 91) 31
Mai Noi însă nu suntem
din aceia care dau înapoi spre pierzare, ci din aceia care au credinţă pentru
păstrarea sufletului. Evrei 10:39 Îndemnul nostru către
toţi cei care au părăsit toate pentru a-L urma pe Domnul este să nu ne uităm
înapoi, să considerăm că am făcut cea mai mare afacere imaginabilă, că suntem pe
cale spre obţinerea celui mai mare premiu imaginabil, împreună cu asocierea cu
Domnul nostru în lucrarea Sa minunată şi cu aprobarea divină. Acesta pare a fi
gândul apostolului când ne îndeamnă să lăsăm deoparte orice greutate şi
complicaţie, ca să putem alerga cu răbdare alergarea pusă înaintea noastră,
privind la Isus, Autorul credinţei noastre, până când El va deveni
Desăvârşitorul ei. Să stabilim, cât de prompt posibil, la începutul experienţei
noastre creştine, o dată pentru totdeauna, chestiunea predării voinţei noastre
pentru a fi urmaşi ai Mielului; să ne aranjăm o dată pentru totdeauna, pe cât de
înţelept posibil, afacerile şi interesele vremelnice în conformitate cu
cerinţele rezonabile ale altora în privinţa acestui lucru, şi apoi cu
credincioşie să perseverăm până la sfârşitul alergării. W. T. 1906-46 (R 3721:5)
(Cântarea 14)