STUDIUL III
ÎMPLINIREA PROFEŢIEI TIMPULUI LA ÎNTÂIA VENIRE A LUI CRISTOS
Daniel 9:23-27
Cele 70 de săptămâni din profeţia lui
Daniel -- Evenimente prezise să se petreacă în acel timp
-- Timpul venirii lui Mesia indicat, şi stabilirea unui
principiu prin felul în care este indicat -- O cheie
pentru alte profeţii ale timpului -- Indicarea timpului
răstignirii lui Mesia -- Favoarea specială pentru Israel
ca naţiune, scurtată în dreptate dar continuată
individual -- Ungerea Sfântului Sfinţilor -- Necazul
vărsat peste cel pustiit
„Fii atent dar la cuvântul acesta şi
înţelege viziunea! Şaptezeci de săptămâni au fost hotărâte
asupra poporului tău şi asupra cetăţii tale celei sfinte,
pentru a înceta fărădelegea, pentru a pune capăt păcatelor,
pentru a face ispăşirea nelegiuirii, pentru a introduce
dreptatea veşnică, pentru a pecetlui viziunea şi profeţia şi
pentru a unge pe Sfântul Sfinţilor. Să ştii deci şi să
înţelegi, că de la darea poruncii pentru restabilirea şi
zidirea din nou a Ierusalimului, până la Unsul (Mesia),
Prinţul, sunt şapte săptămâni şi şaizeci şi două de
săptămâni [7 + 62 = 69]; pieţele şi gropile vor fi zidite
din nou, chiar în timpuri de strâmtorare.
După aceste şaizeci şi două de săptămâni,
Unsul va fi stârpit, dar nu pentru Sine. (Poporul prinţului
[prinţului roman -- armata lui Titus] care va veni, va
nimici cetatea şi sfântul locaş, şi sfârşitul va fi cu un
potop, şi pustiirile sunt hotărâte până la sfârşitul
războiului.) Şi el [Mesia] va încheia un legământ cu mulţi,
timp de o săptămână [a şaptezecea sau ultima săptămână a
legământului de favoare]. Dar la jumătatea săptămânii va
face să înceteze ((B64)) jertfa şi darul de mâncare,
şi pentru răspândirea [sau din cauza răspândirii]
urâciunilor, el [Mesia] o va pustii -- chiar până la sfârşit
[terminare], şi ce s-a [ce este] hotărât [în planul lui
Dumnezeu] va fi vărsat peste cel pustiit” [popor --
reprezentat prin Ierusalim]. Dan. 9:23-27 (King James -- n.
e.).
În timp ce această profeţie marchează
începutul „secerişului” Veacului Iudeu şi prezenţa Domnului
nostru acolo ca secerător principal, există câteva profeţii
care marchează cu mult mai clar începutul „secerişului”
Veacului Evanghelic, în care Domnul nostru la a doua venire
a Sa de asemenea trebuie să fie secerătorul principal.
Împlinirea acestei profeţii ilustrează împlinirile profetice
în general, precum şi stabileşte un punct marcat într-o altă
profeţie, pe care o vom arăta.
În timp ce multe profeţii se combină
pentru a fixa şi confirma data celei de-a doua veniri a lui
Cristos, numai aceasta singură a marcat data primei veniri.
Dacă împlinirea ei va fi clar stabilită, acest fapt ne va
ajuta să calculăm şi să decidem asupra celor care se referă
la a doua venire. Pentru acest motiv dedicăm aici spaţiu
acestei profeţii împlinite, precum şi fiindcă va fi necesar
ca unele dintre datele stabilite în legătură cu ea să fie
înţelese în legătură cu profeţiile referitoare la a doua
venire, examinate mai târziu.
Lui Daniel i s-au dat mai multe viziuni,
după cum este relatat în capitolele 2, 4, 7 şi 8 ale acestei
profeţii, toate acestea arătând marea prosperitate şi
înălţare a împărăţiilor păgâne sau ale neamurilor, dar pe el
îl interesa în mod special Israelul şi nu fusese informat în
privinţa viitorului lui Israel. El ştia însă din profeţia
lui Ieremia (Ier. 29:10; 2 Cron. 36:20-23) că pustiirea
Iudeii va dura şaptezeci de ani; şi cunoscând că această
perioadă era aproape completă (Dan. 9:2), el se ruga
stăruitor pentru întoarcerea favorii lui Dumnezeu la Israel
(vers. 17-19), iar cele de mai sus sunt răspunsul dat de
Dumnezeu printr-un înger.
((B65))
Perioada delimitată („separată”
sau „hotărâtă”) din istoria lui Israel arătată aici este „şaptezeci
de săptămâni” de la un punct de plecare dat -- adică de
la emiterea unui decret pentru „restabilirea şi zidirea din
nou a Ierusalimului” (reţinem, nu a Templului!). În această
perioadă urmau să se înfăptuiască lucruri mari: cetatea va
fi zidită din nou în împrejurări nefavorabile (Neem. 4), în
vremuri tulburi, păcatul va fi curmat făcându-se o ispăşire
a nelegiuirii, iar dreptatea (îndreptăţirea) va fi stabilită
-- nu ca aceea împlinită an de an prin sângele taurilor şi
ţapilor, ci adevărata şi „veşnica dreptate” realizată de
jertfa lui Cristos. Daniel a fost de asemenea informat că
acela care va introduce jertfa mai bună va face prin aceasta
să înceteze jertfele tipice şi ofrandele Legii.
În această perioadă va veni Mesia,
Mântuitorul mult aşteptat al lui Israel, şi sunt hotărâte
şapte săptămâni şi şaizeci şi două de săptămâni, sau şaizeci
şi nouă de săptămâni, ca măsură a timpului până la prezenţa
lui Mesia. Şi după aceea El va fi suprimat, dar nu pentru
Sine Însuşi. După venirea lui Mesia va rămâne prin urmare
încă o săptămână, ultima, a şaptezecea, din această favoare
promisă, iar la mijlocul acestei săptămâni, după cum a fost
prezis, El va face să înceteze jertfele tipice, dându-Şi
„viaţa ca jertfă pentru vină”. Isa. 53:10-12.
Aceste şaptezeci de săptămâni, sau patru
sute nouăzeci de zile, reprezintă patru sute nouăzeci de
ani, fiecare zi simbolică reprezentând un an. Şi
împlinindu-se astfel prin aceasta, singura
profeţie a timpului care se referă direct la întâia venire,
ne dă o cheie şi pentru alte profeţii, care, după cum se va
arăta mai departe, fuseseră ascunse în numere simbolice --
o zi pentru un an -- până când a sosit timpul cuvenit
pentru descifrare. Această profeţie a fost astfel formulată,
încât Daniel şi alţi evrei puteau, dacă voiau, s-o considere
de necrezut şi cu timpul s-o uite; sau cei care „aşteptau
mângâierea lui Israel” puteau să-şi ((B66))
amintească de ea, cum a fost în cazul lui Ezechiel (cap.
4:6), putând deduce că timpul era simbolic. Cert este că cei
credincioşi ştiau să aştepte pe Mesia; şi este chiar scris
că tot poporul era în aşteptarea Lui (Luca 3:15), chiar dacă
n-au fost toţi în stare să-L primească în felul cum a venit.
Trebuie să se observe că cele şaizeci şi
nouă de săptămâni simbolice, sau patru sute optzeci şi trei
de ani, duc până la Mesia Prinţul, şi nu până la
naşterea lui Isus în Betleem. Cuvântul ebraic Mesia,
corespunzător cuvântului grecesc Cristos, înseamnă
Unsul, şi este mai degrabă un titlu decât un nume. Isus
n-a fost Unsul, Mesia, Cristosul, decât după botezul Său.
Compară Fapte 10:37, 38 cu Matei 3:16. El a fost uns cu
Spirit sfânt îndată ce a ieşit din apă. Acest lucru s-a
întâmplat când a ajuns la starea bărbăţiei, care era 30 de
ani potrivit Legii, sub care Se născuse şi căreia El şi
fiecare evreu îi era supus, până când El a pus capăt
stăpânirii ei îndeplinindu-i condiţiile -- „pironind-o pe
cruce”. Prin urmare, cele şaizeci şi nouă de săptămâni din
această profeţie ajung până la vremea botezului şi ungerii
Sale, şi nu înainte, de când El a fost Mesia, Cristosul,
Unsul. Prin urmare, cele şaizeci şi nouă de săptămâni, sau
patru sute optzeci şi trei de ani, s-au sfârşit în toamna
anului 29 d. Cr. Atunci s-a împlinit acea parte a profeţiei
care zice: „De la darea poruncii pentru restabilirea şi
zidirea din nou a Ierusalimului (Dan. 9:25) până la Unsul
[Mesia], Prinţul, sunt şapte săptămâni şi şaizeci şi două
[şaizeci şi nouă] de săptămâni”. Găsim că a şaptezecea
săptămână, care a început atunci, s-a împlinit ca şi
celelalte -- un an pentru o zi.
Cei mai mulţi dintre scriitorii care s-au
ocupat de acest subiect au socotit începutul acestei
perioade de la anul al şaptelea al lui Artaxerxe, când lui
Ezra i s-a dat o însărcinare (Ezra 7:7-14), care se
presupune a fi punerea în aplicare a decretului lui Cirus
(Ezra 1:3; 5:13; 6:1-12). Trebuie să se ((B67))
observe însă că decretul lui Cirus a fost de a zidi casa
Domnului -- Templul şi zidul curţii acestuia. Dar a fost un
alt decret dat lui Neemia în al douăzecilea an al lui
Artaxerxe ca să se rezidească zidurile Ierusalimului,
care la timpul acela erau încă nereparate (Neem. 2:3-8;
6:15; 7:1). Şi de la acest decret pentru „restabilirea şi
zidirea din nou a Ierusalimului” trebuie datată această
profeţie a lui Daniel. Toată relatarea este în armonie cu
aceasta, existând doar o aparentă obiecţie într-o profeţie a
lui Isaia privitoare la acest lucru, unde se spune despre
Cirus nu numai că „va da drumul captivilor Mei”, ci şi că
„el Îmi va zidi cetatea” (Isa. 45:13). La această
aparentă obiecţie noi răspundem astfel: Cuvântul tradus aici
prin cetate este ir şi înseamnă un loc
înconjurat cu ziduri. Înţelegem că aici se face referire la
zidurile curţii Templului; şi cu aceasta sunt în armonie
faptele citate mai sus. Acelaşi cuvânt ir este redat
prin curte în 2 Împăraţi 20:4.
Se admite îndeobşte că data când i s-a
dat misiunea lui Neemia este anul 445 î. Cr. Dar dr. Hale în
lucrarea sa asupra cronologiei (pag. 449 şi 531) şi dr.
Priestlie în tratatul său „Harmony of the Evangelists”
(„Armonia Evangheliştilor”) pag. 24-38, arată că după
această opinie generală există o întârziere de nouă ani,
ceea ce ar indica anul 454 î. Cr. ca adevărata dată a
primirii misiunii de către Neemia; şi cu această dată se
potriveşte prezicerea lui Daniel (9:25) privitoare la
decretul pentru restaurarea şi zidirea Ierusalimului.
Deoarece şaizeci şi nouă de săptămâni (7
şi 62) sau patru sute optzeci şi trei de ani ne duc până
la Mesia (Unsul) Prinţul, de aceea din această perioadă
de şaizeci şi nouă de săptămâni simbolice, sau patru sute
optzeci şi trei de ani (483), scădem patru sute cincizeci şi
patru (454) de ani î. Cr., ca data adevărată a decretului
pentru restaurarea şi zidirea Ierusalimului; iar ce rămâne
-- 29 d. Cr. -- ar fi anul în care ((B68)) să Se
manifeste Unsul (Mesia). Aceasta este în acord exact cu ceea
ce am arătat deja, şi anume, că Isus a fost botezat de către
Ioan şi a primit ungerea Spiritului în anul 29, cam la 3
octombrie, când avea vârsta de 30 de ani, potrivit datei
reale a naşterii Sale, aşa cum s-a arătat în capitolul
precedent.
Misiunea Domnului nostru a durat trei
ani şi jumătate, sfârşindu-se cu răstignirea Sa, la
timpul Paştilor, în primăvara anului 33 d. Cr. Prin aceasta
El a îndeplinit exact profeţia cu privire la săptămâna
rămasă sau ultima săptămână (şapte ani) de favoare promisă,
care zice: „După aceste şaizeci şi nouă (7 şi 62) de
săptămâni, Mesia va fi stârpit [după traducerea Douay,
«va fi ucis»] dar nu pentru Sine”* . . . „în mijlocul
săptămânii [rămase -- a 70-a] va face să înceteze jertfa
şi darul de mâncare”.
*Această expresie, „dar nu pentru Sine”, este diferit
redată în alte traduceri, dintre care câteva sunt în faţa
noastră; dar după opinia noastră aceasta, din versiunea
noastră comună (King James -- n. e.), este redarea cea mai
clară şi mai bună.
Atunci au încetat jertfele care se
aduceau după Lege; nu în sensul că după aceea n-au mai fost
oferite animale, tămâie etc., de către preoţi, pentru că ele
au continuat să fie oferite an de an, dar în sensul că ele
n-au fost acceptate de Iehova şi n-au fost în nici un sens
jertfe pentru păcat. Adevărata jertfă fiind venită, Domnul
nostru Isus „înlăturând păcatul prin jertfa Sa” (Evr. 9:26),
Iehova nu mai putea recunoaşte alte ofrande ca jertfe şi
nici vreo necesitate a lor.
Acolo, pe cruce, Mesia care Se jertfise
trei ani şi jumătate, Şi-a sfârşit lucrarea (Ioan 19:30) şi
astfel „a pus capăt păcatului”, a făcut în faţa lui Dumnezeu
o deplină şi completă ispăşire pentru fărădelegea oamenilor,
aducând astfel întregii omeniri o îndreptăţire veşnică
de sub păcat, în locul îndreptăţirii anuale tipice,
săvârşită prin tipurile date pentru poporul tipic, Israel.
Moartea lui Mesia a fost şi „pecetea” -- garanţia
împlinirii -- tuturor viziunilor şi profeţiilor cu
((B69)) privire la binecuvântările viitoare şi la
„timpurile restabilirii tuturor lucrurilor, despre care
Dumnezeu a vorbit prin gura tuturor sfinţilor Săi proroci
din vechime” (Fapt. 3:21). Ambele aceste făgăduinţe,
Legământul Avraamic şi Noul Legământ, au fost asigurate,
întărite, cu „sângele Său preţios” (Luca 22:20; 1 Cor.
11:25) care vorbeşte în favoarea noastră mai bine decât
sângele taurilor şi al ţapilor -- chiar îndreptăţirea
veşnică şi înlăturarea păcatului, pentru toţi cei care-L
primesc. Şi în restul, sau în a doua jumătate a celei de-a
şaptezecea săptămâni, sau ultima săptămână de favoare
iudaică -- cei trei ani şi jumătate, începând de la
Cincizecime -- urmaşii Săi, „sfântul sfinţilor” din acea
naţiune, au fost unşi cu Spiritul sfânt al lui Dumnezeu,
întocmai cum fusese uns Mesia la sfârşitul celei de-a
şaizeci şi noua săptămâni.
Astfel au fost împlinite declaraţiile din
versetul 24 al acestei profeţii: „Şaptezeci de săptămâni au
fost hotărâte [puse deoparte] asupra poporului Tău şi asupra
cetăţii tale celei sfinte -- (a) pentru a înceta
fărădelegea, pentru a pune capăt păcatelor, pentru a face
ispăşirea nelegiuirii, pentru a introduce dreptatea veşnică,
-- (b) pentru a pecetlui viziunea şi profeţia -- şi
(c) pentru a unge pe Sfântul Sfinţilor”. Profeţia nu
arăta că toată această lucrare va fi amânată până în ultima
„săptămână”, când Mesia va fi prezent; şi fără îndoială ei
au înţeles că aceasta implica din partea lor o mare
reformă morală care-i va pregăti pentru Mesia şi pentru
ungerea sub El a naţiunii lor ca popor „sfânt al sfinţilor”,
ca să binecuvânteze lumea în general. Nu învăţaseră din
secolele de experienţă că ei n-aveau putere să
înlăture păcatul şi să facă împăcare pentru fărădelege, şi
că se cerea o jertfă pentru păcat perfectă ca să
îndeplinească această mare lucrare de ştergere a păcatului
şi de îndreptăţire a celor condamnaţi.
Pe de altă parte, profeţia lui Daniel,
deşi arăta că Mesia va fi stârpit [va muri] la mijlocul
ultimei săptămâni, nu arăta că masa poporului Său vor fi
nesfinţi şi prin urmare lepădaţi, ((B70)) cum au
şi fost, la mijlocul acelei săptămâni (Mat. 23:38). Un alt
profet a spus: „El (Domnul) Îşi va încheia socoteala şi o va
scurta în dreptate [în mod just]” (Rom. 9:28,
Diaglott, Wilson -- n. e.); şi totul a fost terminat la
jumătatea săptămânii (trei ani şi jumătate ai) misiunii lui
Isus, cu excepţia ungerii sfântului sfinţilor.
Dar ce se întâmplă cu restul din
săptămâna a şaptezecea, cu cei trei ani şi jumătate care au
trecut după cruce? A făgăduit Iehova să pună deoparte
şaptezeci de săptămâni de favoare pentru Israel şi de fapt
le-a dat numai şaizeci şi nouă şi jumătate? La prima vedere
aşa pare, mai cu seamă când ne amintim că doar cu cinci zile
înainte de moartea Sa „în mijlocul săptămânii”, Isus a plâns
pentru cetatea lor şi i-a respins zicând: „Iată că vi se
lasă casa pustie”. Dar nu este aşa: Iehova cunoştea
sfârşitul de la început; şi când a promis şaptezeci de
săptămâni, chiar aceasta avea în vedere. Prin urmare trebuie
să căutăm favoare pentru acel popor încă trei ani şi
jumătate după răstignire, în ciuda faptului că atunci au
fost lăsaţi pustiiţi din punct de vedere naţional.
Că israeliţii ca naţiune nu erau
potriviţi să fie primitorii favorii principale sau
spirituale (şi nici ai favorii pământeşti) a fost demonstrat
prin faptul că L-au respins pe Mesia, aşa cum prevăzuse şi
prezisese Dumnezeu; ca atare pentru ei era inutil să se
continue încercarea lor naţională după mijlocul săptămânii a
şaptezecea, şi a fost scurtată atunci, când ei au fost
lăsaţi „pustiiţi” -- respinşi din favoare. În timpul rămas
din această perioadă a lor (trei ani şi jumătate), favoarea
a fost crescută, deşi limitată la „rămăşiţă”, la
sfântul sfinţilor, la cei mai curaţi şi mai potriviţi, numai
la cei cărora ea le putea fi folositoare (Isa. 10:22, 23;
compară cu Rom. 9:28). Creşterea favorii a constat în faptul
că rămăşiţei i s-au dat trei ani şi jumătate de atenţie şi
slujire exclusivă, sub avantajele crescute ale dispensaţiei
spiritului, care, începând cu ucenicii la Cincizecime, au
ajuns probabil la tot grâul copt din acea naţiune, în timpul
((B71)) acestei perioade de favoare specială. Vezi
Fapte 2:41 şi 4:4, ca rezultat al primelor câteva zile.
Din aceast motiv, deşi Isus gustase
moartea pentru toţi, iar Evanghelia trebuia să fie vestită
tuturor, totuşi instrucţiunile Sale către ucenici au fost
să înceapă din Ierusalim. Ei nu trebuiau nici să
părăsească acea lucrare specială, nici să ofere altora
favoarea noii dispensaţii, până când cei trei ani şi
jumătate de favoare promisă lui Israel se
sfârşeau -- până când Dumnezeu a trimis-o în mod special
atât la păgâni cât şi la evrei. Fapt. 10.
În legătură cu data exactă a convertirii
lui Corneliu, cronologii pot doar face presupuneri, şi ca
atare o estimează diferit, ca având loc între anii 37 şi 40
d. Cr.; dar având în vedere această profeţie marcantă pe
care noi o analizăm acum, nu ne îndoim că s-a petrecut în
toamna anului 36 d. Cr., fiindcă atunci s-au sfârşit cele
şaptezeci de săptămâni sau cei patru sute nouăzeci de ani de
favoare faţă de Israel. Deoarece atunci s-a sfârşit favoarea
lor exclusivă, acest lucru trebuia să fie marcat în modul
cel mai potrivit prin trimiterea Evangheliei la neamuri.
După aceea israeliţii n-au fost lipsiţi de Evanghelie, dar
au fost trataţi întocmai ca neamurile, deşi fără îndoială că
prejudecata a plasat rămăşiţa într-o poziţie mai puţin
favorabilă. „Sfântul sfinţilor” fiind deja ales, Evanghelia
n-a mai fost limitată exclusiv la ei, ci a fost deschisă
oricărei creaturi care avea ureche de auzit.
După cele şaptezeci de săptămâni a venit
strâmtorarea şi necazul menţionat în cuvintele din urmă ale
versetelor 26 şi 27. Prinţul roman a venit şi a distrus
cetatea şi Templul, şi, asemenea unui potop, a lăsat în urma
sa o pustiire şi o nimicire groaznică. Iar de atunci Mesia,
pe care ei L-au respins, a îngăduit să vină asupra acestui
popor diferite rele, şi va mai îngădui încă „până la sfârşit”,
până când le va fi fost destul, până când El va zice: „Vorbiţi
inimii Ierusalimului şi strigaţi-i că timpul lui de
suferinţă s-a sfârşit, că nelegiuirea ((B72)) lui
este iertată” (Isa. 40:2). Între timp, ceea ce este
hotărât va fi vărsat asupra celui pustiit (sau asupra
poporului lepădat), până când paharul lui va fi plin de
necaz -- până în ziua când vor zice: „Binecuvântat este cel
care vine în numele Domnului!”. Ziua eliberării Israelului
răsare acum, mulţumim lui Dumnezeu; şi chiar dacă pustiirea
şi strâmtorarea lor nu sunt încă sfârşite, totuşi fiecare
ceas grăbeşte timpul când mintea lor orbită de prejudecăţi,
ieşind din întuneric va vedea pe Cel pe care L-au străpuns,
şi timpul când Îl vor plânge aşa cum plânge cineva pe
singurul său fiu. Zah. 12:10.
Deoarece mulţi, citind pasajul examinat
aici, au căzut în mare confuzie şi eroare, neînţelegând
corect aranjamentul cuvintelor profetului, confundând pe
Mesia Prinţul cu prinţul roman etc., sugerăm un studiu atent
al pasajului aşa cum este aranjat la începutul acestui
capitol, remarcând parantezele şi comentariile explicative
din paranteze.