„Timpurile Restabilirii tuturor
lucrurilor” prezise prin Moise -- Data începerii lor,
indicată -- Ele nu pot începe până când marele
Restaurator va fi venit -- Dovezi din Lege -- Mărturie
întăritoare din profeţi -- Concluzii logice trase din
acestea, considerate separat şi împreună -- Armonia
indiciilor prezente
„Căci adevărat vă spun, cât timp nu va
trece cerul şi pământul, nu va trece o iotă sau o frântură
de literă din Lege, până nu se vor împlini toate.”
Mat. 5:18.
Numai când recunoaştem caracterul tipic
al procedeelor lui Dumnezeu cu Israelul putem aprecia corect
minunata istorie a acestui popor, sau putem înţelege de ce
istoria lor, cu prioritate faţă de a tuturor celorlalte
popoare, este atât de specific consemnată de către profeţi
şi de către scriitorii Noului Testament. Prin ei, după cum
ne arată scriitorii Noului Testament, Dumnezeu a dat
ilustraţii remarcabile ale planurilor Sale, nu numai pentru
Biserică, ci şi pentru lume. Serviciul lor din Cortul
Întâlnirii, atât de minuţios prescris în Legea dată divin,
cu animalele jertfite şi cu toate rânduielile lui deosebite,
cu sărbătorile şi zilele lor sfinte, Sabatele şi toate
ceremoniile lor, ca tipuri, indicau înainte spre
antitipurile mai mari, mai înalte şi mai măreţe decât acele
umbre. Şi apostolul Pavel ne asigură că aceste antitipuri
vor fi încărcate de binecuvântări pentru omenire, când zice
că Legea a preumbrit „bunurile viitoare” (Evr. 10:1;
8:5; Col. 2:17), în timp ce Domnul nostru, în expresia de
mai sus, ne asigură că toate bunurile preumbrite se vor
împlini cu siguranţă.
Totuşi, examinând tipurile, trebuie să
evităm cu grijă greşeala multor oameni bine intenţionaţi,
care, atunci când încep să ((B174)) vadă că în
Scripturi se află tipuri semnificative, merg până la extrema
de a trata fiecare personaj biblic şi fiecare întâmplare ca
fiind tipice, fiind astfel induşi în eroare din simplă
curiozitate şi inventivitate. Noi nu construim pe un teren
atât de nesigur când examinăm ceremoniile Legii evreieşti,
care au fost date în mod special ca tipuri şi despre care
apostolii declară că au fost astfel. Nu ne putem nici
permite să lăsăm aceste tipuri să treacă fără o considerare
cuvenită şi fără un studiu atent al învăţăturilor pe care
ele ni le dau, după cum nu ne putem permite nici să petrecem
timp speculând şi construindu-ne credinţa pe simple
presupuneri.
Când Domnul nostru a spus că nici măcar o
iotă sau o părticică din Lege nu va trece fără să se
împlinească, El S-a referit nu numai la împlinirea
obligaţiilor legământului ei pentru toţi care erau sub acest
Legământ al Legii, punând capăt în întregime stăpânirii
Legii asupra lor, prin satisfacerea cu propria Sa viaţă a
cerinţelor ei împotriva lor, ci El a vrut să spună mai mult
decât atât: a vrut să spună mai departe că toate
binecuvântările exprimate tipic în ea se vor împlini în mod
sigur la o scară antitipică. În toate ceremoniile evreieşti,
Dumnezeu n-a rânduit nici un singur tip care să se
dovedească fără însemnătate, sau care să treacă neîmplinit;
şi respectarea tuturor acestor tipuri a fost menţinută până
când cel puţin a început împlinirea lor. Toate
tipurile trebuiau repetate continuu până când apărea
antitipul lor; căci ţinerea unui tip nu este împlinirea lui.
Se ajunge la împlinirea tipului atunci când acesta
încetează, fiind înlocuit de realitate, de antitip.
Astfel, de exemplu, junghierea mielului
pascal a fost împlinită prin moartea lui Cristos, „Mielul
lui Dumnezeu”, şi atunci a început binecuvântarea specială a
întâilor-născuţi antitipici, credincioşii din Veacul
Evanghelic. Binecuvântarea preumbrită în acel tip nu este
încă complet împlinită, cu toate că împlinirea a început
odată cu moartea lui Cristos, Mielul nostru de Paşti. În
acelaşi mod, fiecare ceremonie prescrisă în Lege se
dovedeşte a fi plină de semnificaţie tipică. Şi modul
specific cu care a fost ((B175)) impusă respectarea
fiecărui detaliu al tipurilor de-a lungul Veacului Iudeu
accentuează cuvintele Domnului nostru citate mai sus -- că
fiecare detaliu mărunt, fiecare iotă şi părticică trebuie să
se împlinească tot aşa de amănunţit cum a fost şi impusă cu
grijă în ceremoniile Legii.
În acest capitol ne propunem să examinăm
acea trăsătură tipică a Legii Mozaice cunoscută ca Jubileul,
şi să arătăm că acesta a fost dat cu intenţia să
preumbrească marea Restabilire, recuperarea omenirii din
cădere, care trebuie să se împlinească în Veacul Milenar; că
el, prin caracterul lui, a fost o ilustraţie a Restabilirii
viitoare, şi că, prin modul calculării lui, ne dă
reglementări ale timpului care, atunci când sunt înţelese şi
aplicate, indică clar timpul începerii antitipului,
„Restabilirea tuturor lucrurilor”. Fapt. 3:19-21.
Deoarece Jubileul a fost o parte din Lege
şi deoarece repetarea lui nu-l împlineşte, şi deoarece
Domnul nostru a declarat că tipul nu putea trece fără să se
împlinească, şi mai mult, deoarece ştim că nici o astfel de
restabilire a tuturor lucrurilor ca şi cea prezisă „de toţi
sfinţii proroci din vechime” şi prefigurată în acest tip n-a
avut loc încă, ştim că el trebuie să se împlinească
în viitor.
Anul Jubileu al lui Israel
Anul Jubileului era un Sabat de odihnă şi
refacere, atât pentru popor cât şi pentru ţara pe care
Dumnezeu le-a dat-o. Acesta era Sabatul principal dintr-o
serie de Sabate sau repausuri*. Ei aveau o zi de
Sabat în fiecare a şaptea zi; iar o dată pe an aceste zile
de Sabat tipice atingeau un punct culminant -- adică,
un ciclu de şapte Sabate, formând astfel o perioadă de
patruzeci şi nouă de zile (7 x 7 = 49), era urmat de o zi
Jubileu, a cincizecea zi (Lev. 23:15, 16), cunoscută
printre evrei ca Cincizecimea. Era o zi de bucurie şi de
recunoştinţă.
*Cuvântul „Sabat” înseamnă odihnă.
((B176))
Anul Sabat era fiecare al şaptelea
an. În acest an pământul era lăsat să se odihnească şi nu
trebuia să fie semănată nici o cultură. Punctul culminant al
acestor ani Sabat (de odihnă) era atins în acelaşi fel ca şi
Cincizecimea sau Sabatul din a cincizecea zi. Şapte ani de
Sabat, cuprinzând o perioadă de şapte ori câte şapte ani sau
patruzeci şi nouă de ani (7 x 7 = 49), formau un ciclu de
ani de Sabat, iar anul următor, Anul al Cincizecilea, era
Anul Jubileului.
Să examinăm relatarea despre el şi să-i
remarcăm caracterul potrivit ca ilustraţie a marelui mileniu
de restabilire.
Când Israel a intrat în Canaan, ţara a
fost împărţită între ei prin tragere la sorţi, după
seminţiile şi familiile lor. După aceea bunurile lor
personale puteau fi sporite prin succes, sau micşorate prin
adversităţi, după caz. Dacă un om se îngloda în datorii, el
putea fi obligat să-şi vândă o parte din proprietate sau
chiar toată proprietatea şi să meargă cu familia în robie.
Dar Dumnezeu a făcut o prevedere generoasă pentru
nenorociţi: El a aranjat ca astfel de împrejurări adverse să
nu continue la nesfârşit, ci ca toate socotelile lor --
credite şi datorii -- să fie socotite numai până la Anul
Jubileu, când toţi trebuiau eliberaţi de vechile poveri
etc., ca s-o ia de la început pentru următorul termen de
cincizeci de ani*.
*Un aranjament cumva asemănător sub
Legea Falimentului s-a găsit a fi folositor în zilele
noastre şi în ţara noastră (Statele Unite ale Americii, în
1889 -- n.e.), susţinând acest principiu enunţat. Nu
înseamnă că o anulare a datoriilor la fiecare cincizeci
de ani şi forma evreiască ar servi mai bine decât
metodele de azi, fiindcă în cazul lor, timpul, împrejurările
etc. n-au fost în mod special pentru ei, pentru
avantajul lor, pentru împrejurările lor etc., ci au fost
în mod special ilustraţii şi lecţii profetice cu privire
la planul lui Dumnezeu în desfăşurarea lui viitoare.
Astfel, fiecare al cincizecilea an,
numărând de la intrarea lor în Canaan, a fost pentru Israel
un an Jubileu, un timp de bucurie şi de restituţie, în care
familiile dezmembrate erau reunite şi gospodăriile pierdute
erau restituite. Nu este de ((B177)) mirare că a fost
numit Jubileu. Dacă o proprietate fusese vândută pentru
datorie, acea proprietate trebuia să fie considerată numai
ca cedată până la anul Jubileu; iar preţul ei, dacă era
vândută, depindea de cât de aproape sau de departe era
Jubileul următor.
Relatarea acestei datini se găseşte în
Leviticul 25. Versetele 10-16 spun astfel: „Şi să sfinţiţi
astfel anul al cincizecilea, să vestiţi libertatea în ţară
pentru toţi locuitorii ei: acesta să fie pentru voi un
jubileu; fiecare din voi să se întoarcă la moşia lui şi
fiecare dintre voi să se întoarcă în familia lui. . . . Dacă
vindeţi ceva aproapelui vostru sau cumpăraţi ceva de la
aproapele vostru, nici unul din voi să nu înşele pe fratele
lui. Să cumperi de la aproapele tău, socotind numărul de ani
de la anul Jubileu şi el să-ţi vândă socotind anii de rod.
Cu cât vor fi mai mulţi ani, cu atât să ridici preţul; şi cu
cât vor fi mai puţini ani, cu atât să-i scazi preţul”.
Acest aranjament pregătit de Dumnezeu
prin conducătorul lor şi mijlocitorul tipic Moise, cu toate
că în sine era un avantaj binecuvântat, a preumbrit o
binecuvântare încă şi mai mare pe care Dumnezeu o avea în
vedere -- eliberarea întregii omeniri de datoria păcatului
şi de robia şi servitutea lui, prin Cristos Domnul nostru,
marele Mijlocitor şi Eliberator, pe care Moise L-a
simbolizat (Deut. 18:15). Astfel, în tipuri, Moise a scris
despre Cristos şi despre binecuvântările care vor veni prin
El (Ioan 5:46; 1:45) -- despre Marea Restabilire şi Jubileu
care va veni pentru toată omenirea, care geme acum în robia
stricăciunii şi în sclavia Păcatului.
Dacă umbra a adus fericire şi bucurie
poporului tipic, esenţa, adevărata restabilire, va pricinui
o bucurie nemărginită şi va fi într-adevăr un mare Jubileu
pentru tot poporul -- toată lumea, incluzând Israelul, fiind
simbolizată prin acest popor, întocmai cum preoţimea lor a
reprezentat Biserica, „preoţimea împărătească”. Chiar dacă
n-am fi informaţi în mod clar, ce ar fi mai raţional decât
să ((B178)) presupunem că aceeaşi iubire nemărginită
care s-a îngrijit de bunăstarea vremelnică a lui Israel, „un
popor încăpăţânat”, va face cu atât mai mult pregătiri
pentru bunăstarea durabilă a întregii lumi, pe care Dumnezeu
a iubit-o atât de mult încât a răscumpărat-o pe când era
încă păcătoasă? Şi aici este bine să observăm ceea ce mai
târziu va fi arătat mai deplin, că în timp ce într-o
privinţă israeliţii au fost un tip al credincioşilor din
Veacul Evanghelic, în altă privinţă ei au reprezentat pe
toţi care, în orice veac, vor crede în Dumnezeu şi-I vor
accepta conducerea. Şi în această calitate îi privim noi
acum. Legământul lor, pecetluit cu sângele taurilor şi
ţapilor, a fost un tip al Noului Legământ, pecetluit cu
sângele preţios al lui Cristos, sub care se va face
ispăşirea lumii în veacul viitor. Ziua ispăşirii şi jertfele
ei pentru păcat, deşi în tip erau pentru poporul evreu şi
numai pentru păcatele lor, au simbolizat „jertfele mai bune”
şi ispăşirea reală pentru „păcatele lumii întregi”.
Dar să observăm că Jubileul nu s-a aplicat la preoţimea lui
Israel (tip al Bisericii evanghelice), ci numai la
ceilalţi; căci preoţimii nu i s-a dat nici o proprietate
şi, prin urmare, nu puteau nici să piardă, nici să li se
restituie vreuna. Jubileul a fost pentru tot poporul, în
afară de seminţia preoţească, şi, prin urmare, nu
simbolizează acele binecuvântări pe care le va primi
Biserica, „Preoţimea Împărătească”, ci binecuvântările
restabilirii -- binecuvântări pământeşti -- care vor veni la
timpul cuvenit pentru toţi cei care vor deveni credincioşi
în Dumnezeu şi-L vor urma.
Învăţătura din acest tip este în perfectă
armonie cu ceea ce am învăţat din examinarea Planului Divin
al Veacurilor. Ea indică negreşit spre „Timpurile
Restabilirii tuturor lucrurilor despre care Dumnezeu a
vorbit prin gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime”.
Moise a fost unul dintre proroci; şi aici el ne
vorbeşte în mod deosebit despre restabilirea viitoare la
starea şi libertatea dintâi a omului, ((B179)) de
multă vreme pierdute, vândute sub păcat. Prin eşecul
primilor noştri părinţi totul a fost pierdut; toate
drepturile au fost pierdute şi toţi au devenit robi ai
tiranului Păcat şi au fost incapabili să se elibereze
singuri. Cercul familiei a fost în mod jalnic rupt prin
robia stricăciunii -- moartea. Mulţumim lui Dumnezeu pentru
timpul de eliberare făgăduit! Jubileul a sosit, şi curând
prizonierilor Morţii şi robilor Păcatului li se va înapoia
starea lor dintâi, umanitatea desăvârşită şi prima lor
moştenire, pământul -- darul lui Dumnezeu prin Isus Cristos,
mijlocitorul şi ratificatorul Noului Legământ.
În timp ce în Anul Jubileu tipic multe
libertăţi şi binecuvântări restituite erau imediat luate în
primire, totuşi probabil că se cerea cea mai mare parte din
an pentru a pune în ordine lucrurile şi pentru ca fiecare să
fie reinstalat deplin în toate libertăţile, drepturile şi
posesiunile sale precedente. Tot aşa este şi cu antitipul,
Veacul Milenar al Restabilirii. El se va deschide cu reforme
radicale, cu recunoaşterea drepturilor, libertăţilor şi
posesiunilor de multă vreme pierdute din vedere; dar
lucrarea de restituire completă (celor ascultători) a tot
ce a fost pierdut la început va cere întregul veac al
restabilirii -- o mie de ani.
Este sigur că nici un antitip al
Jubileului care să corespundă cu aspectele acestui tip n-a
avut loc încă; şi în virtutea afirmaţiei Domnului nostru,
suntem tot atât de siguri că tipul n-ar putea trece
neîmplinit: „Este mai uşor să treacă cerul şi pământul decât
să cadă o singură frântură de literă din Lege” (Luca 16:17).
Dar aparent acest aspect al Legii a trecut. De fapt
tipul, care a fost respectat cu regularitate tot al
cincizecilea an atâta vreme cât israeliţii au fost în ţara
lor, n-a fost respectat începând de la captivitatea lor în
Babilon. Aparent deci, acest aspect al Legii „a
trecut” fără nici măcar să înceapă a se împlini. Ce
vom răspunde în faţa acestei aparente contraziceri a
((B180)) afirmaţiei Domnului? Dar este oare într-adevăr
aşa? Sau poate fi găsit vreun antitip al Jubileului începând
acolo unde a încetat ultima respectare a Jubileului tipic?
Răspundem, da; un antitip clar definit şi-a avut începutul
chiar la acel punct şi la o scară mai largă şi mai mare, cum
sunt întotdeauna antitipurile. Vedem, prin împlinire reală,
că ciclurile, precum şi Anii Jubileu în care ele au
culminat, au fost incluse în tip; şi că aceeaşi metodă
prin care a fost indicat Jubileul tipic (prin înmulţire)
trebuia să fie respectată şi la calcularea timpului pentru
antitip -- Marele Jubileu al Pământului. Când a fost ţinut
şi când a trecut ultimul Jubileu tipic, a început
numărătoarea marelui ciclu a cărui încheiere va
introduce Jubileul antitipic sau Veacul Restabilirii.
Am făcut deja referire la metoda de
calculare a Sabatelor -- că înmulţirea Sabatului sau a zilei
a şaptea cu şapte (7 x 7 = 49) a indicat Cincizecimea, Ziua
Jubileu care urma; iar înmulţirea anului al şaptelea cu
şapte (7 x 7 = 49) forma ciclul care indica şi ducea la anul
al cincizecilea sau Anul Jubileu. Şi dacă am aplica acelaşi
sistem, ne-ar arăta că pentru a ajunge la marele antitip pe
care-l căutăm trebuie, în acelaşi fel, să ridicăm la pătrat
Jubileul -- adică să înmulţim anul al cincizecilea cu
cincizeci. Cu alte cuvinte, ciclul antitipic ar trebui
calculat, prin metoda înmulţirii învăţată aici, înmulţind
Jubileul tipic sau al cincizecilea an Sabat cu cincizeci,
întocmai cum pentru a ajunge la el am înmulţit al şaptelea
an Sabat cu şapte. Lev. 25:2-13.
Urmând această metodă de calcul indicată
divin, în faţa noastră se deschid rezultate minunate, care
ne asigură că avem cheia corectă şi că o folosim aşa cum a
fost intenţionat de Acela care a făcut această casetă de
comori. De cincizeci de ori câte cincizeci de ani dau lunga
perioadă de două mii cinci sute de ani (50 x 50 = 2500), ca
fiind lungimea acelui mare ciclu, al cărui început
este socotit a fi când s-a sfârşit ultimul Jubileu tipic şi
care trebuie să culmineze în marele ((B181)) Jubileu
antitipic. Ştim că un astfel de ciclu trebuie să-şi fi
început numărătoarea când a încetat tipul; căci, dacă
nici o iotă sau o frântură de literă din Lege n-ar putea
trece fără să-şi înceapă cel puţin împlinirea, atunci tipul
Jubileului, care a fost cu mult mai mult decât o iotă sau o
frântură, a fost într-adevăr un aspect mare şi important al
Legii, n-ar fi fost îngăduit să treacă înainte de a fi
timpul potrivit să înceapă antitipul lui. Că antitipul
Jubileului n-a început în nici un sens când israeliţii au
încetat să-l mai ţină, este evident; prin urmare putem fi
siguri că atunci a început numărătoarea unui ciclu
mare. Atunci a început ciclul nou, lung, chiar dacă Israelul
şi toată lumea este în necunoştinţă atât de faptul că se
numără un ciclu mare, cât şi de marele Jubileu antitipic
prin care acest ciclu se va încheia. Nu trebuie să aşteptăm
ca marele Jubileu al Jubileelor să înceapă după acest
ciclu, ci ca antitip să ia locul celui de-al cincizecilea
Jubileu sau al ultimului Jubileu din ciclu. Un antitip nu
urmează niciodată tipului său, ci îi ia locul la aceeaşi
dată. Prin urmare, anul al două mii cinci sutelea, care ar
fi al cincizecilea mare Jubileu, trebuie să fie antitipul,
Jubileul real al Restabilirii. Dar în loc să fie un an, ca
şi în tip, el va fi mai mare; va fi începutul marelui
Jubileu de o mie de ani -- Mileniul. Întocmai aşa a fost şi
cu împlinirea fiecărui tip în care timpul era o
caracteristică. Astfel revărsarea Spiritului sfânt al
Cincizecimii a venit în ziua tipică a Cincizecimii -- sau în
ziua a cincizecea. Cristos, jertfa noastră Pascală, a murit
în aceeaşi noapte în care era stabilit să fie înjunghiat
mielul tipic -- o zi mai devreme sau o zi mai târziu n-ar fi
corespuns. Tot aşa şi aici, nici anul de după, nici cel de
dinaintea anului al două mii cinci sutelea, sau încheierea
ciclului tipic, n-ar corespunde; ci chiar în acel an,
începând cu octombrie 1874, trebuie să fi început antitipul
timpurilor Restabilirii.
Ţinerea tipului nu putea înceta până când
începea numărătoarea marelui ciclu (50 x 50). Punctul
important pe ((B182)) care trebuie să-l stabilim este
prin urmare data exactă când Israel a ţinut ultimul
jubileu tipic. Având această dată clar stabilită, va fi o
chestiune foarte simplă să socotim marele ciclu de 50 x 50
sau de 2500 de ani, şi astfel să stabilim exact data
începerii Marelui Jubileu al Pământului -- „Timpurile
Restabilirii tuturor lucrurilor”.
Noi însă trebuie să căutăm numai
începuturile acestei uluitoare lucrări de restabilire a
tuturor lucrurilor. Primele câteva zile ale Anului Jubileu
tipic vedeau comparativ puţine împliniri; şi la fel, în
primii câţiva ani ai aurorei marelui Jubileu Milenar trebuie
să ne aşteptăm să vedem doar puţine împliniri. Prima lucrare
din Anul Jubileu tipic era fireşte căutarea drepturilor şi
bunurilor avute înainte şi constatarea lipsurilor prezente.
Urmărind paralela acesteia, ar trebui să ne aşteptăm să
vedem în antitip tocmai ceea ce vedem că se petrece acum
peste tot în jurul nostru; pentru că, după cum se va arăta
îndată, noi am intrat deja în marea perioadă a Jubileului
antitipic şi suntem în ea din octombrie 1874 d. Cr. Ce vedem
în jurul nostru? Vedem din partea oamenilor o investigare a
moştenirii lor originare dată de Dumnezeu, a lipsurilor, a
drepturilor lor etc. prezente, mulţi din ignoranţă şi egoism
pretinzând ce au alţii; şi din partea celor care au
proprietate încercarea de a o menţine cât de mult posibil --
cauzând dispute, controverse, greve şi închideri de fabrici,
cu mai multă sau mai puţină dreptate şi nedreptate de ambele
părţi, care în final vor trebui să fie lăsate pentru a fi
hotărâte de Cristos, după cum disputele din Lege erau
rezolvate de Moise, iar după moartea lui de către cei care
şedeau pe scaunul lui Moise (Mat. 23:2). Având fixate aceste
concluzii şi aşteptări, să căutăm data pe care în mod
evident Dumnezeu a ascuns-o pentru noi în acest tip, „ca să
putem cunoaşte lucrurile pe care ni le-a dăruit Dumnezeu”,
potrivit acum să fie înţelese.
Nu avem nici o relatare biblică
directă despre respectarea Jubileelor tipice de către
Israel, care să arate ultimul Jubileu respectat. Fixăm data
pentru ultimul Jubileu chiar înaintea ((B183))
captivităţii babiloniene şi a celor şaptezeci de ani de
pustiire a ţării lor, din două motive: mai întâi, ea nu
putea fi la acest capăt al pustiirii, fiindcă atunci,
desigur, tipul a încetat („a trecut”); căci ţara
fiind pustiită şaptezeci de ani şi poporul fiind dus în
robie într-o ţară străină, un Jubileu trebuie să-şi fi avut
timpul cândva la mijlocul celor şaptezeci de ani şi
trebuie să fi trecut fără să fie ţinut. Este suficientă
o privire pentru a arăta că poruncile şi prevederile
referitoare la Anul Jubileu nu puteau fi respectate în timp
ce ei ca naţiune erau în captivitate şi ţara era pustiită.
De aceea noi spunem că tipul a trecut fie atunci, fie
înainte de această întrerupere; nu putea fi la acest capăt
al ei. Şi indiferent când a încetat respectarea tipului,
atunci trebuia să fi început numărătoarea ciclului
marelui antitip. O singură astfel de nerespectare a tipului
ar arăta că tipul a încetat şi că ciclul care duce la
antitip a început. În afară de aceasta, de la captivitatea
babiloniană Israelul n-a avut niciodată stăpânire deplină a
ţării; ei şi ţara lor de atunci încoace au fost întotdeauna
supuşi stăpânirii neamurilor.
În al doilea rând, în toate captivităţile
anterioare acesteia, Dumnezeu evident i-a eliberat de
vrăjmaşi la timp pentru a se întoarce în ţara lor ca să
sărbătorească Anul Jubileu şi astfel să-l perpetueze ca tip
până la vremea potrivită ca marele ciclu (50 x 50) să-şi
înceapă numărătoarea; deoarece captivităţile lor precedente,
chiar dacă au fost frecvente, se pare că n-au durat
niciodată mai mult de patruzeci de ani, permiţându-le
astfel, potrivit aranjamentului Jubileului, să se elibereze
şi fiecare om să-şi primească înapoi moştenirea în fiecare
An Jubileu. În plus, când vom arăta, în curând, că marele
ciclu socotit de la începutul celor şaptezeci de ani de
pustiire sub Babilon trebuie să se termine în anul 1875 d.
Cr., va fi evident pentru toţi că el nu putea să înceapă la
o dată mai timpurie, înainte de acea captivitate în Babilon;
căci dacă-l plasăm chiar şi cu un jubileu mai devreme,
aceasta ar aşeza sfârşitul ciclului cu cincizeci de ani mai
((B184)) devreme de 1875 d. Cr., adică în 1825 d.
Cr., şi cu siguranţă nici un veac Jubiliar de restabilire
n-a început în acel an.
Convinşi astfel că ultimul Jubileu tipic,
de la care se calculează marele ciclu (50 x 50), n-a fost
mai devreme şi nu putea fi după captivitatea în
Babilon, şi ca atare anul care a precedat imediat acea
captivitate a fost ultimul An Jubileu tipic, şi că la
încheierea lui a început numărătoarea marelui ciclu
silenţios, trecem acum la stabilirea timpului exact al
acelui ultim Jubileu tipic astfel:
Sistemul anilor Sabat identificându-se cu
ţara lor, Canaanul, şi cu moştenirea lor în ea,
primul ciclu de patruzeci şi nouă de ani care ne duce la
primul Jubileu ar trebui să-şi înceapă numărătoarea de la
timpul intrării lor în Canaan. Această concluzie raţională
este confirmată de cuvintele Domnului: „Când veţi intra
în ţara pe care v-o dau, pământul să se odihnească, să
ţină un Sabat [să respecte sistemul Sabatului] al Domnului.
Şase ani să-ţi semeni ogorul, şase ani să-ţi tai via şi să
strângi roadele. Dar anul al şaptelea [de la intrarea în
ţară] să fie un Sabat, o vreme de odihnă pentru pământ”.
Astfel deci, ciclul de şapte ori şapte ani sau patruzeci şi
nouă de ani (7 x 7 = 49) şi-a început numărătoarea
imediat, iar al cincizecilea an după intrarea în Canaan
a fost primul Jubileu tipic*.
*Unii au sugerat că deoarece s-au pierdut
şase ani în război înainte de a se fi terminat împărţirea
ţării, ciclurile Jubileelor nu şi-au început numărătoarea
decât atunci. Dar nu este aşa, ei au intrat în ţară după ce
au trecut Iordanul, şi porunca zice, „când veţi întra în
ţară”, şi nu când veţi fi împărţit ţara. Ţara a fost
împărţită bucată cu bucată în decursul celor şase ani, însă
ei n-au intrat în posesia întregii ţări în cursul
acelor ani şi nici un timp indefinit după aceea -- până când
duşmanii au fost alungaţi, ceea ce în unele cazuri nu s-a
întâmplat niciodată. (Vezi Iosua 18:2, 3; 17:12, 13; 23:4,
7, 13, 15.) De aceea, dacă ei ar fi aşteptat să ajungă în
stăpânire deplină înainte de a începe socotirea ciclurilor,
atunci ele n-ar fi început niciodată.
((B185))
Referindu-ne la tabela Cronologiei, vedem
că s-au scurs 969 de ani de la intrarea în Canaan şi până la
cei şaptezeci de ani de pustiire.
Până la împărţirea ţării . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . .6 ani
Putem şti câte Jubilee au ţinut până la
acel timp împărţind 969 ani la 50. Cincizeci intră de 19 ori
în 969, arătând că numărul de Jubilee şi restul de 19 ani
arată că al nouăsprezecelea, care a fost ultimul dintre
Jubileele tipice, a avut loc exact cu 19 ani înaintea
începerii celor şaptezeci de ani de pustiire a ţării, timp
în care ei au fost în captivitate în Babilon, şi la nouă
sute cincizeci de ani după intrarea în Canaan.
Atunci, prin urmare, exact cu
nouăsprezece ani înaintea celor „şaptezeci de ani de
pustiire” a ţării lor, la încheierea ultimului Jubileu -- al
nouăsprezecelea -- a început numărătoarea marelui
ciclu de 2500 de ani (50 x 50 = 2500) -- şi devine o
problemă foarte simplă a se calcula când s-au sfârşit cei
2500 de ani şi, în consecinţă, când a început cel de-al două
mii cinci sutelea an, începutul marelui Jubileu antitipic.
Astfel:
De la ultimul sau al nouăsprezecelea
Jubileu
până la începerea pustiirii ţării . . . .
. . . . . . . . . . . 19 ani
De la restaurarea lui Israel prin Cirus
până
la data cunoscută ca anul erei noastre
(anul Domnului nostru). . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .536 ani
Prin urmare, de la ultimul lor jubileu
până la anul 1 d. Cr. . 625 ani
Numărul de ani de la anul 1 d. Cr.,
necesari
pentru a completa ciclul de 2500 de ani . . . . . . . . . .
. 1875 ani
De la ultimul jubileu ţinut -- Total . .
. . . . . . . . . . .2500 ani
((B186))
Tabelă cronologică
vezi pagina 184
______
Tipul jubileului se datează de la
intrarea în Canaan:
Până la împărţirea
ţării . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 ani
Perioada judecătorilor . . . . . . . .
.450 ani
Perioada împăraţilor . . . . . . . . . .513
ani
Până la pustiire . . . . . . . . . . .
.969 ani
19 jubilee . . . . . . . . . . . . . . =950
ani
Rămân . . . . . . . . . . . . . . . . .
.19 ani
De la ultimul jubileu până
la pustiire . . . . . . . . . . . . . . .19 ani
Perioada pustiirii şi a
captivităţii tuturor
în Babilon . . . . . . . . . . . . . . . 70 ani
De la restabilirea în ţara
lor prin Cirus până la
anul 1 d. Cr. . . . . . . . . . . . . . 536 ani
De la anul 1 d. Cr. până
la 1875 (timp iudaic,
începutul lui
octombrie 1874) . . . . . . . . . . . .1874 ani
Total . . . . . . . . . . . . . . . .
.2499 ani
_______
Astfel, anul care a început în octombrie
1874 a fost anul al 2500-lea, dar deoarece antitipul este
mai mare decât tipul -- este 1000 de ani în loc de un an --
anul 1875 (care a început în octombrie 1874), în loc să fie
un an Jubileu, a fost primul an din cei 1000 de ani de
Jubileu.
Ciclurile şi jubileele tipice,
NOUĂSPREZECE,
au continuat până a sosit timpul să
înceapă numărătoarea
MARELUI CICLU
JUBILEUL CA TIP ÎN LEGE
19 x 50 = 950 ani
Unde a încetat ciclul tipic, a început
marele ciclu să-şi numere în tăcere
cei de cincizeci ori cincizeci de ani,
până la marele antitip,
JUBILEUL PĂMÂNTULUI -- TIMPURILE
RESTABILIRII TUTUROR LUCRURILOR
UN CICLU MARE
CULMINÂND ÎN
marele antitip -- jubileul pământului
50 x 50 = 2500 ani
JUBILEU
((B187))
Astfel aflăm că al 2500-lea an a
început cu începutul anului 1875 d. Cr., care, conform
timpului civil evreiesc, după care este făcut calculul
acesta (Lev. 25:9), a început cam în octombrie 1874. Aşa
deci, dacă marele Jubileu n-ar fi decât un an, ca şi
tipul lui, atunci ar fi început în octombrie 1874 d. Cr., la
sfârşitul celor 2499 ani, şi s-ar fi terminat în octombrie
1875 d. Cr. Însă acesta nu este tipul, ci realitatea: n-a
fost un An Jubileu, ci Mia de Ani antitipică de
Restabilire a tuturor lucrurilor, care a început în
octombrie 1874 d. Cr.
Astfel vedem nu numai că Jubileul lui
Israel a prefigurat clar şi convingător marile „Timpuri ale
Restabilirii tuturor lucrurilor, despre care Dumnezeu a
vorbit prin gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime”,
ci şi că modul calculării lui arată tot atât de clar data
începerii Marelui Jubileu al Pământului. Dacă nu acceptăm
aceste concluzii, nu vedem altă alternativă decât că tipul a
trecut fără a se împlini, în ciuda celor mai clare asigurări
ale Domnului nostru că n-ar putea trece -- că ar fi mai uşor
să treacă cerul şi pământul decât să treacă o singură iotă
sau frântură de literă din Lege fără să-şi atingă împlinirea
(Mat. 5:18). Noi acceptăm faptele astfel indicate divin,
oricât de uluitoare ar fi concluziile pe care în mod
raţional trebuie să le tragem din ele.
Dar care sunt concluziile raţionale din
aceste învăţături ale Bibliei? Să vedem ce trebuie să
rezulte din punctul de vedere al raţiunii, şi apoi să vedem
dacă alte scripturi îndreptăţesc sau contrazic aceste
concluzii. Mai întâi, deducem că atunci când trebuie să
înceapă „Timpurile Restabilirii”, Marele Restaurator de
asemnea trebuie să fie prezent. Aceasta ar fi o deducţie
foarte raţională, însă ea înseamnă mult mai mult decât o
deducţie atunci când este sprijinită pe cuvintele clare,
inspirate ale apostolului, că „timpurile [stabilite]
de înviorare să poată veni prin ((B188))
prezenţa* Domnului [Iehova], şi să trimită pe Cel care a
fost rânduit mai dinainte pentru voi: pe Isus Hristos, pe
care cerul trebuie să-L primească până la timpurile
restabilirii tuturor lucrurilor, despre care Dumnezeu a
vorbit prin gura tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime”.
Fapt. 3:19-21.
*Cuvântul redat aici prezenţă nu este parousia,
ci prosopon; şi apo prosopon redat prin
prezenţă nu înseamnă ca rezultat al prezenţei, ci
mai degrabă de la faţa. Ideea este obişnuită pentru
noi şi era mult mai obişnuită în ţările orientale cu mult
timp în urmă. A arăta faţa era un semn de favoare, pe când a
întoarce spatele era un semn de dizgraţie. Astfel, despre
Domnul nostru la prima Sa venire s-a scris: era ca „unul de
la care îţi întorceai faţa”, adică ne era ruşine şi
nu voiam să-L recunoaştem. Tot astfel, Iehova „nu poate să
vadă păcatul” şi Şi-a întors faţa de la păcătoşi. Acum însă,
deoarece răscumpărarea a fost dată, Iehova aşteaptă
până la timpul hotărât, ca să fie îndurător. Atunci El nu va
mai neglija pe oameni şi nu-i va mai trata ca păcătoşi,
întorcându-Şi faţa de la ei, ci le va trimite înviorare de
la faţa Sa, favoarea Sa, şi le va trimite pe Isus, agentul
Său în restabilirea tuturor lucrurilor. Aceeaşi idee este
dată şi în cântările noastre: „Împăcarea, a Ta faţă ne-o
arate” şi „Arată-ne faţa Ta şi totul e luminos”.
Chiar şi numai în virtutea acestei
declaraţii inspirate avem o dovadă clară a faptului că
venirea a doua a Domnului nostru şi-a avut timpul cuvenit
atunci când trebuiau să înceapă Timpurile
Restabilirii, adică în octombrie 1874 d. Cr., după cum este
marcat prin aranjamentul Jubileului. Pare evident,
într-adevăr, că Jubileul, ca şi toate celelalte lucruri din
acea dispensaţie, a fost aranjat „pentru învăţătura
noastră [instruirea noastră], peste care au venit
sfârşiturile veacurilor” (1 Cor. 10:11). Un lucru pare clar
-- dacă ele nu sunt spre beneficiul nostru, atunci ele au
fost până acum aproape inutile; deoarece Scripturile ne
informează că evreii n-au ţinut niciodată pe deplin
şi corect tipul, nici chiar în decursul primelor
nouăsprezece Jubilee (Lev. 26:35). Fără îndoială că au găsit
aproape cu neputinţă să-şi înfrâneze iubirea de avuţie.
Acest tip, ca şi toate profeţiile şi tipurile, a fost
aranjat fără îndoială pentru a arunca lumină pe cărarea
celor drepţi atunci când şi unde era nevoie -- pentru a
călăuzi „picioarele” corpului lui Cristos.
((B189))
Amintiţi-vă acum ce a fost arătat în
capitolul precedent cu privire la felul întoarcerii şi
arătării Domnului nostru, ca să nu vă poticniţi din pricina
ideilor greşite asupra acestui punct. Amintiţi-vă că aşa
„cum a fost în zilele lui Noe, aşa va fi şi la prezenţa
[greceşte parousia] Fiului Omului. Căci, aşa cum era
în zilele dinainte de potop . . . n-au ştiut nimic .
. . tot aşa va fi şi la prezenţa Fiului Omului” (Mat.
24:37-39 -- N. T. grec-englez, Wilson -- n. e.). Amintiţi-vă
de asemenea ce am înţeles deja din învăţătura inspirată --
că numai cei care vor veghea cu credincioşie la cuvântul
sigur al profeţiei, iubind şi aşteptând arătarea Lui, vor fi
în stare să discearnă prezenţa Lui, până când El o va
manifesta pentru lume „într-o flacără de foc, aducând
răzbunare” -- în marele timp de strâmtorare. Deci, faptul că
prezenţa Sa nu este cunoscută şi în mod general
recunoscută de lume, sau nici chiar printre creştini, nu
este o dovadă împotriva acestui adevăr. Lumea nu crede în
profeţie, şi fireşte nu poate vedea nimic în lumina ei. Iar
creştinii căldicei (şi aceştia sunt marea majoritate), nu
dau nici o atenţie „cuvântului sigur al prorociei”; şi mulţi
care pretind că veghează citesc profeţiile prin ochelarii
coloraţi ai vechilor şi mult nutritelor erori, şi cu ochii
jalnic stânjeniţi de prejudecăţi. Toţi aceştia ar trebui să
meargă la Marele Medic după „alifia pentru ochi” a umilinţei
(Apoc. 3:18) şi să înlăture pentru totdeauna ochelarii
coloraţi ai tradiţiilor oamenilor şi toate teoriile lor
proprii şi ale altora, care nu se vor armoniza cu fiecare
mărturie a Cuvântului lui Dumnezeu.
Dar nici ignoranţa şi necredinţa lumii,
nici indiferenţa şi prejudecata căldicică a marii majorităţi
a creştinilor declaraţi nu se vor dovedi pietre de poticnire
pentru aleşii lui Dumnezeu -- pentru cei care în credinţă
simplă, de copil, acceptă mărturia Cuvântului Său
binecuvântat. Unii ca aceştia nu se pot poticni; şi nici nu
este posibil ca ei să fie înşelaţi. Prin credinţa lor
şi prin conducerea lui ((B190)) Dumnezeu ei vor birui
totul. Nu vă temeţi, pietre preţioase, alese de Însuşi
Domnul: ridicaţi-vă capetele şi bucuraţi-vă, ştiind că
eliberarea, înălţarea şi slava voastră se apropie. Luca
21:28; 12:32.
O altă aşteptare raţională, dacă
Timpurile Restabilirii au început într-adevăr în octombrie
1874 d. Cr. şi dacă a doua prezenţă a Domnului nostru şi-a
avut timpul cuvenit, ar fi ca aceia care veghează să vadă
unele indicii care se pot distinge cu privire la ceea ce
Scripturile arată a fi prima lucrare a prezenţei Sale, adică
secerişul roadelor din Veacul Evanghelic, adunarea aleşilor
Săi (în asociere mentală şi în comuniune spirituală) şi cel
puţin câţiva paşi pregătitori în direcţia stabilirii
Împărăţiei lui Cristos. La unele dintre aceste dovezi am
făcut deja aluzie pe scurt; dar există atât de mult de
observat la acest punct, încât trebuie să lăsăm analizarea
lui pentru un capitol următor. Secerişul Bisericii este
într-adevăr peste noi; grâul este în curs de despărţire de
neghină şi afacerile din lume prind formă cu repeziciune,
pregătindu-se pentru stabilirea permanentă a Împărăţiei
Răscumpărătorului. Semnele prezise, în felul şi ordinea
exactă a prezicerii lor, sunt clar manifestate celor care
veghează; dar acum le lăsăm pe acestea, pentru că mai întâi
dorim să scoatem la lumină alte mărturii profetice. Ajunge
să spunem aici că secera din „secerişul” acestui veac, ca şi
din „secerişul” iudaic, este adevărul; iar „mesagerii” care
folosesc acum secera sunt ucenicii sau urmaşii Domnului, cu
toate că mulţi dintre ei acum, ca şi atunci, nu-şi dau seama
decât vag de mărimea lucrării în care ei sunt
angajaţi.
Dovezi profetice întăritoare
Deşi dovada anterioară este puternică şi
clară aşa cum este redată, prezentăm acum mărturia
profetică doveditoare ((B191)) că am început la
punctul corect numărătoarea Marelui Ciclu (50 x 50). Tatăl
nostru ceresc cunoştea frica şi cutremurul cu care credinţa
noastră se va prinde de aceste făgăduinţe nespus de mari şi
scumpe, şi ca atare El a dublat frânghia deja puternică a
dovezii, dată în Lege, prin încă o mărturie dată prin
profet. Iar scumpul nostru Răscumpărător şi Domn care ne
pune în mână această frânghie şi a cărui prezenţă ne
este indicată prin această mărturie, venind spre noi în
zorii timpurii ai Zilei Milenare pare să spună, cum i-a spus
odinioară lui Petru (Mat. 14:25-32): „Puţin credinciosule,
pentru ce te-ai îndoit?” Află că Eu sunt o fiinţă
spirituală, nu mai sunt vizibil pentru vederea umană. Eu
astfel Mă descopăr ochilor înţelegerii tale prin candela
Cuvântului, încât, fiindcă în zilele ce vor urma Eu voi
umbla pe marea furtunoasă a strâmtorării lumii cum n-a mai
fost înainte, să nu-ţi fie teamă, ci să
„îndrăzneşti”. Aminteşte-ţi că Eu sunt, nu te teme.
Confirmarea profetică într-adevăr
minunată pe care vom începe s-o examinăm acum, a rămas
ascunsă în propria ei simplitate până când aprecierea şi
aplicarea tipului Jubileului, cum s-a arătat mai sus, i-a
dat semnificaţie.
Cei şaptezeci de ani, despre care se
vorbeşte de obicei că sunt cei şaptezeci de ani de robie
în Babilon, sunt numiţi în Scriptură „şaptezeci de ani de
pustiire a ţării”. Dumnezeu a prezis această pustiire
prin profetul Ieremia, astfel: „Toată ţara aceasta va fi un
deşert . . . şi popoarele acestea vor fi supuse împăratului
Babilonului timp de şaptezeci de ani” (Ier. 25:11). „Dar
iată ce zice Domnul: «Când vor trece şaptezeci de ani ai
Babilonului, voi veni la voi şi voi împlini faţă de voi
făgăduinţa Mea cea bună, aducându-vă înapoi în locul
acesta»” (Ier. 29:10). Îndeplinirea acestei profeţii este
relatată în 2 Cronici 36:17-21; şi motivul pentru care
au fost tocmai şaptezeci de ani şi pentru care ţara a fost
cu totul pustiită este expus astfel: „Şi a făcut să
((B192)) se suie împotriva lor împăratul caldeenilor
[Nebucadneţar, împăratul Babilonului], şi . . . pe cei ce au
scăpat de sabie i-a dus în Babilon. Ei i-au fost supuşi, lui
şi fiilor lui, până la stăpânirea împărăţiei Persiei, ca să
fie împlinit cuvântul Domnului rostit prin gura lui Ieremia,
până ce ţara s-a bucurat de sabatele ei şi devastată,
până la împlinirea celor şaptezeci de ani”.
Vedem din aceasta că Israel n-a respectat
cum se cuvine anii sabatici, dintre care Jubileele erau cei
principali. Pentru un popor atât de zgârcit a fost desigur o
probă de ascultare severă faţă de Împăratul ceresc, să i se
poruncească să lase pământul să se odihnească, să restituie
vechilor proprietari pământul dobândit şi stăpânit ani de
zile şi să redea libertatea robilor -- în special când
ascultarea era numai poruncită şi nu impusă cu sila în mod
sumar. Dumnezeu îi prevenise prin Moise că, dacă vor fi
neascultători de legile faţă de care ei ca naţiune se
angajaseră, El îi va pedepsi pentru aceasta. În acelaşi
capitol în care le spune despre şapte timpuri de
pedeapsă sub stăpânirea neamurilor, le mai spune şi că, dacă
vor neglija anii Sabat, El îi va pedepsi pentru aceasta prin
pustiirea ţării lor. (Şi, de fapt, cei şaptezeci
de ani de pustiire au fost totodată şi începutul celor
şapte Timpuriale Neamurilor, după cum s-a
arătat deja.) Ameninţarea Domnului spune astfel: „Ţara
voastră va fi pustiită şi cetăţile voastre vor fi o ruină.
Atunci ţara se va bucura de sabatele ei, tot timpul cât va
fi pustiită şi cât veţi fi în ţara vrăjmaşilor voştri . . .
va avea odihna pe care n-o avusese în sabatele voastre, când
o locuiaţi”. Lev. 26:34, 35, 43.
Dumnezeu a îngăduit un timp ascultarea
lor şovăielnică şi parţială, dar în cele din urmă i-a
îndepărtat cu totul din ţară, lăsând-o pustie, fără
locuitori, şi dându-i numărul complet al anilor ei de
Jubileu -- nu numai pentru cei ţinuţi imperfect, ci şi
pentru întregul număr al celor viitori care, potrivit
((B193)) aranjamentului Său, vor trece până când va sosi
timpul Jubileului antitipic, Veacul Restabilirii sau Veacul
Milenar.
Deoarece este dovedit astfel că
numărul întreg al Jubileelor tipice stabilite să
preceadă antitipul este de şaptezeci, ni se dă în acest fel
un alt mijloc de a calcula când este timpul să înceapă
antitipul. Calcularea numărului întreg al Jubileelor din
această afirmaţie profetică este simplă şi uşoară; şi, după
cum trebuie să ne aşteptăm, rezultatele ei sunt exact în
armonie cu acelea pe care le-am obţinut deja prin metoda
de calculare dată prin Lege.
Numărul întreg fiind şaptezeci, iar
nouăsprezece din ele fiind respectate fără tragere de inimă
de către Israel înainte de pustiire, rezultă că restul de
cincizeci şi unu (70 - 19 = 51) marchează perioada de la
ultimul Jubileu pe care Israel l-a ţinut defectuos, şi până
la marele antitip. Dar remarcaţi aici o diferenţă în modul
de a socoti. În calculul făcut după Lege, am socotit
ciclurile de patruzeci şi nouă de ani cu anul al
cincizecilea sau Anul Jubileu adăugat, atât pe cele
viitoare cât şi pe cele trecute; căci Legea arată lucrurile
aşa cum ar fi fost dacă Israel le-ar fi împlinit cum se
cuvine. Dar profeţia relatează lucrurile întocmai cum aveau
să se petreacă în realitate. Să nu uităm că noi examinăm
acum declaraţia profetică, şi prin urmare trebuie să
calculăm aceste cicluri aşa cum au avut loc --
cicluri de câte patruzeci şi nouă de ani, fără Jubilee;
pentru că de la al nouăsprezecelea Jubileu, Israel n-a mai
ţinut nici unul. Primele nouăsprezece cicluri au avut Ani
Jubileu, dar cele cincizeci şi unu după aceea n-au avut
deloc; prin urmare trebuie să calculăm cincizeci şi unu de
cicluri a câte patruzeci şi nouă de ani fiecare, sau 2499 de
ani (49 x 51 = 2499), de la ultimul Jubileu tipic ţinut de
Israel până la antitip. Acest calcul, deşi cu totul deosebit
de celălalt, se sfârşeşte exact aşa cum este arătat prin
metoda de calcul bazată pe Lege, examinată anterior, în
octombrie 1874 d. Cr.
((B194))
Spre folosul unora, să exprimăm această
din urmă dovadă sub o altă formă, astfel: Numărul întreg al
ciclurilor Jubileelor pe care Dumnezeu le-a rânduit a fost
de şaptezeci, aşa cum este arătat prin afirmaţiile clare
referitoare la motivul celor şaptezeci de ani de pustiire
a ţării lor. Numărul acesta trebuia să cuprindă ciclurile pe
care Israel le ţinuse în mod nesatisfăcător, care, după cum
am văzut, au fost nouăsprezece, precum şi toate ciclurile
următoare, până la antitip. Vom calcula acum toate acestea
de la începutul lor, la intrarea în Canaan, şi vom vedea
unde se sfârşesc.
19 cicluri împreună cu Jubileele lor (50
de ani fiecare) . . . 950 ani
51 cicluri fără Jubilee (49 de ani
fiecare) . . . . . . . . . 2499 ani
70 de cicluri cuprind deci o perioadă de
. . . . . . . . . . .3449 ani
Această perioadă de 3449 ani, socotită de
la intrarea în Canaan, se sfârşeşte ca şi cea precedentă, în
octombrie 1874 d. Cr., astfel:
De la intrarea în Canaan până la
împărţirea ţării . . . . . . . .6 ani
Perioada judecătorilor până la împăratul
Saul . . . . . . . . .450 ani
De la restaurare până la anul naşterii
Domnului . . . . . . . .536 ani
Numărul total de ani înainte de data
cunoscută
ca anul naşterii Domnului . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 1575 ani
Numărul de ani de la anul naşterii
Domnului
pentru a completa perioada de mai sus, de 3449 ani,
este 1874 ani întregi, care s-ar sfârşi (după timpul
iudaic) în octombrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.1874 ani.
Perioada celor 70 de cicluri, aşa cum s-a
arătat
mai sus, de la începerea sistemului Jubileelor,
la intrarea în Canaan, până la începerea antitipului,
Marele Jubileu sau Timpurile Restabilirii, în __________
octombrie 1874 d. Cr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. 3449 ani.
Dacă aceste date sunt acceptate a fi prin
aranjament divin, concluzia logică este uşor de tras. Iar
dacă n-au fost aranjate divin, atunci de unde vin ele? Noi
nu le-am pus în
((B195))
La 950 de ani de Ţinere a jubileelor
adunăm 2499 ani = 3449 ani;
Perioada întreagă de la începutul acestui
sistem al jubileului tipic până la antitip -- Marele Jubileu
al Pământului, Timpurile Restabilirii Tuturor Lucrurilor --
octombrie 1874 d. Cr.
19 x 50 = 950 ani
NUMĂRUL TOTAL AL CICLURILOR JUBILEELOR --
ŞAPTEZECI
JUBILEUL VĂZUT PROFETIC
Ier. 25:9-12 Şi 2 Cron. 36:21
Ciclurile cu jubileele
Ţinute, dar necorespunzător,
NOUĂSPREZECE
Tabelă cronologică
vezi pagina 194
De la intrarea în Canaan:
Până la împărţirea
ţării . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 ani
Perioada judecătorilor . . . . . . . .
.450 ani
Perioada împăraţilor . . . . . . . . . .513
ani
Până la pustiire . . . . . . . . . . .
.969 ani
19 jubilee . . . . . . . . . . . . . . =950
ani
Rămân . . . . . . . . . . . . . . . . .
.19 ani
Astfel ultimul lor jubileu a fost ţinut
cu 19 ani înainte de pustiire
--------
Perioada de la ultimul jubileu
Înainte de „pustiire”, cum
s-a spus mai sus . . . . . . . . . . . . 19 ani
Ani de pustiire . . . . . . . . . . . .
.70 ani
De la restabilirea
prin Cirus până la
anul 1 d. Cr. . . . . . . . . . . . . . 536 ani
De la anul 1 d. Cr.
până la 10 octombrie
1874 (sfârşitul anului
-- timp iudaic) . . . . . . . . . . . .1874 ani
Total . . . . . . . . . . . . . . . .
.2499 ani
________
51 cicluri (fără jubilee) aşa cum au avut
loc în realitate şi cum sunt menţionate în profeţii, de câte
49 ani fiecare = 2499 ani. Sau, totalul anilor de la
intrarea în Canaan până în octombrie 1874 = 3449 ani.
Perioada de 19 cicluri cu jubilee (950
ani) şi 51 cicluri singure (2499 ani) = 3449 ani.
Cicluri de 7 x 7 = 49 ani fiecare, după
pustiirea ţării,când n-au mai fost
încercate
alte jubilee, CINCIZECI ŞI UNU
51 x 49 = 2499 ani
octombrie 1874 d. Cr. data începerii
Marelui Jubileu al Pământului
((B196))
Cuvântul inspirat: noi doar le-am găsit
acolo în toată simplitatea şi frumuseţea lor, şi, ca
orice altă hrană preţioasă şi bogată din depozit, pe care
Domnul nostru ne-o serveşte acum potrivit făgăduinţei Sale
(Luca 12:37), aceasta este o „hrană tare”, nutritivă --
destinată în mod special, nu „copiilor în Hristos”, ci celor
mai dezvoltaţi, „ale căror simţuri s-au deprins” (Evr. 5:14)
să deosebească şi să aprecieze această hrană acum „la timpul
potrivit”. Dacă nu sunt prin aranjament divin şi n-au fost
intenţionate pentru învăţătura noastră, atunci cum şi de ce
sunt dovezi duble, potrivindu-se şi confirmându-se atât de
perfect una pe alta? Pentru a vă convinge de aranjamentul
lor divin, remarcaţi că în nici un alt loc sau mod aceşti 70
de ani de Sabate în pustiire nu pot fi făcuţi să se
armonizeze cu ciclul Marelui Jubileu (50 x 50). Încercaţi.
Verificaţi. Presupuneţi fie o greşeală, fie o schimbare a
unuia din cele nouăsprezece Jubilee ţinute de Israel:
presupuneţi că s-au scurs optsprezece (cu unul mai puţin)
sau douăzeci (cu unul mai mult) înainte ca cei
şaptezeci de ani de pustiire să fi început. Calculaţi şi
veţi vedea că aceste două linii ale mărturiei, care
se unesc atât de perfect în dovada că 1875 (începând din
octombrie 1874 d. Cr.) este data începerii Timpurilor
Restabilirii, şi prin urmare data de la care putem şti că
cerurile nu-L mai reţin pe Domnul nostru, marele
Restaurator, nu pot fi unite în altă parte, fără a le forţa
pe acestea, cronologia şi alte profeţii care sunt încă de
examinat.
Dacă aceste profeţii ale timpului învaţă
ceva, aceasta este că Marele Jubileu, Timpurile Restabilirii
tuturor lucrurilor, a început şi că suntem deja în zorii
Veacului Milenar, precum şi în „secerişul” Veacului
Evanghelic -- veacuri care se suprapun unul peste celălalt
timp de patruzeci de ani -- „ziua mâniei”. Noi suntem deja
de paisprezece ani (în 1889 -- n. e.) în această zi a mâniei
care durează patruzeci de ani; şi pregătirile pentru luptă
progresează cu repeziciune. Cei douăzeci şi şase de ani care
vor urma, la avântul prezent, vor fi întru totul suficienţi
pentru împlinirea a „tot ce este scris”. ((B197))
Nici un cititor să nu tragă în grabă concluzia că nu există
nici o dovadă de Restabilire în jurul nostru, nici că
Soarele Dreptăţii nu aureşte turnurile de strajă ale
Sionului şi nu luminează lumea. Dimpotrivă, să reflecteze că
noi suntem deja în ziua când lucrurile ascunse se descoperă
şi să-şi aducă aminte că prima lucrare a Restabilirii este
propriu-zis o sfărâmare a vechii structuri aflată în
descompunere, care stă în locul pe care trebuie să-l ocupe
cea nouă. Să ne amintim că primul lucru, chiar şi al celui
mai blând medic, este adesea să deschidă rănile, să cureţe
şi să taie conform necesităţilor pacientului, pentru a face
o lucrare amănunţită de vindecare. Este de prisos să spunem
că un astfel de serviciu produce dureri şi este arareori
apreciat de către pacient la timpul acela; şi la fel este şi
cu lucrarea marelui Medic, Restauratorul, Dătătorul de
viaţă: El răneşte ca să vindece, iar necazul şi cernerea în
Biserică şi în lume nu sunt decât incizările şi curăţările
necesare, şi o parte foarte importantă a lucrării de
Restabilire.
În tip, Trâmbiţa Jubileului trebuia să
sune când începea Anul Jubileu, pentru a vesti libertatea în
toată ţara, tuturor locuitorilor ei (Lev. 25:10).
Antitipul este introdus prin sunarea celei „de-a Şaptea
Trâmbiţe” (simbolice), „Trâmbiţa lui Dumnezeu”, „cea din
urmă Trâmbiţă”. Ea este într-adevăr trâmbiţa cea mare; ea
anunţă libertatea fiecărui captiv; şi în timp ce la început
ea înseamnă predarea multor pretenţii şi privilegii expirate
şi un timp general de desfiinţare şi răsturnare a datinilor,
obiceiurilor etc., deplina ei semnificaţie, când este corect
apreciată, este „o veste bună de mare bucurie pentru tot
poporul ”.
În agitaţia de la început, fiecare din
cei care aud Trâmbiţa Jubiliară a noii dispensaţii este
puternic izbit de cel puţin unul din diversele ei aspecte şi
nu ia seama la celelalte. Unul vede că se cuvin reforme
guvernamentale, desfiinţarea armatelor permanente şi a taxei
lor apăsătoare, şi le cere pe ((B198)) acestea. Altul
cere desfiinţarea titlurilor aristocratice şi recunoaşterea
fiecărui om după calităţile sale umane. Alţii cer
desfiinţarea moşierimii şi cer ca proprietatea pământului să
fie ca la început, după necesitate, capacitate şi bunăvoinţa
de a-l folosi. Alţii cer reformă prin abstinenţă de la
alcool, iar prin legi prohibitive şi alte legi, prin
Societăţi de Lege şi Ordine, caută să pună în lanţuri acest
mare rău şi încep să restrângă pe oamenii care, din iubire
de bani, ar prinde în cursă, ar înrobi şi ar distruge pe
semenii lor, şi care, fixându-şi colţii în slăbiciunile lor,
s-ar îngrăşa şi ar huzuri pe seama sângelui lor. Unii
formează Societăţi Umaniste şi Împotriva Cruzimii, pentru a
împiedica pe cei care pot dăuna celor slabi şi dependenţi.
Alţii formează societăţi pentru stârpirea viciului şi a
literaturii imorale. Alţii formează Societăţi Împotriva
Falsificării, pentru a examina falsificarea alimentelor şi a
expune, a urmări în justiţie şi pedepsi pe cei care din
iubire de câştig mai mare falsifică alimentele şi le fac
chiar vătămătoare sănătăţii. Se adoptă legi pentru protecţia
vieţii şi sănătăţii poporului. Minerii trebuie să aibă aer
curat, oricât ar costa; trebuie să aibă două uşi de evacuare
în caz de incendiu. Muncitorii, fără putere să se ajute
singuri sau să-şi aleagă locul de muncă, sunt protejaţi prin
legile publice. Ei nu mai pot fi plătiţi după bunul plac al
patronului şi în produse, ci legea cere acum ca plata să se
facă cel puţin la cincisprezece zile şi în numerar. Ei nu
mai pot fi înghesuiţi în clădiri unde în caz de incendiu ar
fi expuşi fie la moarte prin ardere, fie la schilodire
pentru toată viaţa, trebuind să sară; căci „uşile de
evacuare” sunt obligatorii, şi pentru orice moarte sau
rănire datorată neglijenţei din partea patronului, acesta
este făcut responsabil şi poate fi pedepsit fie cu amenzi,
fie cu despăgubiri sau închisoare. Corporaţiile bogate,
acelea care au în proprietate linii de cale ferată sau
navale, sunt constrânse să se îngrijească de viaţa şi
interesele oamenilor, a celor săraci ca şi a celor
bogaţi.
((B199))
Aceste reforme sunt rezultatul
deşteptării poporului prin Trâmbiţa Jubileului, a
cunoştinţei şi libertăţii, şi nu se atribuie doar
bunăvoinţei din partea clasei mai favorizate. Căci, chiar
dacă toţi cei din clasa favorizată sau bogată care sunt
binevoitori, şi cei care iubesc dreptatea, pot să se bucure
şi se bucură de aceste începuturi de reformă, alţii, şi
aceştia sunt majoritatea, regretabil, cedează numai din
necesitate. Este adevărat, asemenea legi şi aranjamente nu
sunt încă desăvârşite, nici nu sunt universale; dar
începuturile pe care le observăm ne bucură inimile şi sunt
dovezi pentru ceea ce se poate aştepta în privinţa ridicării
celor umili şi mici şi a înjosirii celor mândri, când
reglementările Jubileului vor fi pe deplin în acţiune. Toate
aceste lucruri sunt părţi din agitaţia reformei care
introduce Marele Jubileu al Pământului; şi deşi s-a cerut
mult şi treptat s-a cedat mult, totuşi regii, împăraţii şi
reginele -- politici, sociali, eclesiastici şi financiari --
nu se vor supune marelui proces de nivelare al acestui
Jubileu sau veac de Restabilire fără o luptă mare şi severă,
aşa cum Scripturile ne arată că este chiar înaintea noastră,
şi care, cu toate că este severă, este inevitabilă şi va
produce binele final.
Spiritul de „libertate în toată
ţara” este într-adevăr dus uneori până la o limită
iraţională de către cei ignoranţi şi nechibzuiţi; dar toate
acestea sunt totuşi parte din marea agitaţie inevitabilă a
Jubileului, determinată de ignoranţa şi asuprirea din
trecut. Nimeni în afară de „mica turmă” a Domnului nu este
pe deplin şi corect informat în privinţa marii sfere a
Restabilirii. Aceştia văd schimbările minore, îndreptarea
afacerilor mai mici ale oamenilor, dar ei văd şi ceea ce nu
poate fi văzut din nici un alt punct de vedere decât din cel
al Cuvântului lui Dumnezeu -- că marele tiran, Păcatul, va
fi despuiat de puterea lui, că marea închisoare a Morţii va
fi deschisă şi fiecărui prizonier i se va oferi eliberarea,
semnată cu sângele preţios al Mielului lui ((B200))
Dumnezeu care ridică păcatul lumii, marele Răscumpărător şi
Restaurator. Veşti bune într-adevăr vor fi acestea
pentru tot poporul, nu numai pentru cei vii, ci şi
pentru toţi cei care sunt în morminte. Înainte de sfârşitul
acestui mare Jubileu, fiecare fiinţă umană se va putea
elibera pe deplin -- se va putea întoarce la starea de la
început a omului, „foarte bună”, primind înapoi prin Cristos
tot ceea ce s-a pierdut prin Adam.
________
A şaptea trâmbiţă
„Trâmbiţele voastre
Sune cu răsunet,
Ca glasul s-ajungă
La orice naţie.
Jubileul este sosit,
O, voi răscumpăraţi, veniţi.
Isus Mare Preot
Complet ne-a împăcat;
Voi osteniţi şi slabi,
Acum vă bucuraţi.
Jubileul este sosit,
O, voi răscumpăraţi, veniţi.
Voi toţi care-aţi fost robi,
Moştenire-aţi pierdut,
O primiţi iar în dar
Cu preţul lui Isus.
Jubileul este sosit,
O, voi răscumpăraţi, veniţi.
A şaptea Trâmbiţă
Vesteşte har ceresc;
Mântuirea vine
Pe Domnul să-L căutaţi.
Jubileul este sosit,
O, voi răscumpăraţi, veniţi.”