Volumul 1 *Septembrie 2010 * Numărul 2
Semănatul După Trup Are Ca Rezultat Moartea
Isus—Poarta şi Uşa noastră
Înţelepciunea Domnului Isus
Cei Trei Sute De Curajoşi Ai Lui Ghedeon
SEMĂNATUL DUPĂ TRUP ARE CA REZULTAT MOARTEA
Galateni 6:7
„Nu vă înşelaţi: Dumnezeu nu Se lasă să fie
batjocorit. Ce seamănă omul, aceea va şi
secera.”
În acest text apostolul pare a accentua
faptul că nu este destul să facem o
consacrare faţă de Dumnezeu, ci trebuie să
arătăm prin seriozitatea consacrării că am
primit în viaţa noastră o putere
transformatoare. Dacă spunem că suntem Noi
Creaţii şi facem schimbare numai în
declaraţia noastră, în timp ce încă mai
semănăm după trup, rezultatul nu va fi după
declaraţia noastră, ci după înfăptuirea
noastră; şi vom secera răsplata,
stricăciunea. Alţii pot fi înşelaţi, şi
noi înşine putem fi înşelaţi, dar
Dumnezeu nu va fi înşelat. Dacă noi, după
cea mai bună capacitate a noastră de a
înţelege voinţa Domnului, ne punem viaţa,
semănând după spirit, atunci vom câştiga
viaţa veşnică.
Apostolul se adresează sfinţilor, poporului
consacrat al lui Dumnezeu, acelora care şi-au
prezentat corpurile ca jertfe vii, şi ale
căror jertfe au fost acceptabile prin
meritul lui Cristos. Fiind făcuţi Noi
Creaţii prin conceperea Spiritului sfânt,
aceştia trebuie să meargă mai departe pentru
a ajunge la perfecţiune pe planul spiritual.
Atunci, dacă noi, care suntem din această
clasă, trăim după trup — conform dorinţelor
cărnii — vom muri. Aceasta nu
înseamnă că dacă cineva din poporul Domnului
ar avea unele dorinţe pământeşti sau dacă
i-ar apărea în minte unele sentimente
greşite ar muri imediat, sau că imediat ar
fi îndepărtat de la orice speranţă de viaţă
viitoare pe plan spiritual. Ideea este că
dacă trăim după trup — urmăm
dorinţele trupului, urmăm această cale în
viaţă — sfârşitul va fi moartea. Şi orice
sămânţă astfel semănată tinde spre
moarte. Dacă semănăm după trup, după trup
vom recolta stricăciunea.
O Anumită Grijă Pentru Corp Este Necesară
Semănând astfel n-ar însemna în mod necesar
că noi vrem să semănăm după trup.
Apostolul dă de înţeles că clasa căreia i se
adresează nu vrea să semene după
trup, ci vrea să facă altfel. Dar dacă noi
semănăm după trup — după senzualitate sau
după orice dorinţă pământească contrară
naturii noi — recolta va veni curând. S-ar
putea să ne placă să avem haine mai bune şi
hrană delicioasă; am putea dori să locuim pe
o stradă bună şi într-o casă frumoasă; şi
acestea n-ar fi în mod necesar lucruri
păcătoase. Toate aceste lucruri sunt ale
cărnii, dar nu sunt ceea ce apostolul a avut
în minte aici în mod special. El se gândeşte
la lucrurile cărnii căzute, care sunt
întotdeauna contrare spiritului.
Dacă practicăm lucrurile pe care, după
înţelegerea noastră, Cuvântul lui Dumnezeu
ne învaţă că nu le-ar aproba, am semăna
astfel după trup. Fiecare bucăţică pe
care o cedăm — fie în gând, cuvânt sau
faptă — înseamnă atâta descreştere a
puterii spirituale; şi Creaţia cea Nouă
slăbeşte. Aceasta se poate face cu privire
la hrană, îmbrăcăminte, casă, timp etc.; în
asemenea cazuri aceasta ar fi semănare după
trup. Dacă, în acord cu judecata noastră a
ceea ce este voia Domnului, urmăm o cale în
vederea ţinerii corpului nostru în cea mai
bună condiţie pentru serviciu, şi dacă
atunci corpul nostru, carnea noastră,
tânjeşte după anumite lucruri care n-ar fi
spre binele nostru spiritual, Creaţia cea
Nouă trebuie să spună: „Nu, nu poţi avea
acest lucru”, sau: „Aceste lucruri sunt prea
scumpe pentru tine”.
Nu sunt mulţi aceia care au făcut o jertfire
a cărnii lor; dar acestora care au făcut
acest lucru le vorbeşte apostolul. Eu, ca şi
Nouă Creaţie, îi spun vechii creaţii —
corpului: „Îţi voi da ceea ce cred că este
spre binele tău. Nu cred că Domnul
doreşte să te omor imediat, fiindcă am
nevoie de serviciile tale, dar Domnul
doreşte să am o anumită practică în negarea
de sine. Nu vei avea acum ceea ce doreşti,
fiindcă de fapt nu ai nevoie. Poate, totuşi,
odată îţi voi da iarăşi, dacă voi gândi că
atunci vei avea nevoie, şi dacă vei
fi bun”.
Fierarul Şi Măgarul
Dacă Noua Creaţie dă frâu liber vechii
creaţii în legătură cu ceea ce să citească,
ceea ce să mănânce, cât să doarmă, la ce oră
să se scoale, unde să meargă şi cât să stea
etc., Noii Creaţii îi va fi tare dificil —
nu-i aşa? Spiritul Domnului trebuie să
activeze Noua Creaţie în gând, cuvânt şi
acţiune, şi să decidă ce trebuie să facă, ce
să mănânce, unde să meargă — trebuie să
controleze totul. Dacă semănăm după spirit,
dacă umblăm după spirit, vom fi învingători,
vom recolta viaţă veşnică. Noi nu
trebuie să cedăm vechii creaţii.
Cedând, noi semănăm după carne, şi curând
vechea creaţie va spune: „Aveai obiceiul
să-mi dai lucrul acesta, şi trebuie
să mi-l dai”; şi rezultatul va fi probabil
dezastruos pentru Noua Creaţie.
Această chestiune ne aminteşte de una din
fabulele lui Esop, pe care mulţi dintre noi
am citit-o. Într-o dimineaţă rece, geroasă,
un măgar şi-a vârât nasul pe uşa atelierului
unui fierar, unde era cald de la un foc
scânteietor. Fierarul a zis către măgar:
„Ieşi!” Măgarul a răspuns: „Eşti zgârcit! Nu
fac decât să-mi încălzesc nasul”. Deodată
fierarul s-a uitat în jur şi şi-a dat seama
că măgarul îşi vârâse tot capul înăuntru.
Fierarul a zis: „Acum ieşi afară!” Dar
măgarul insista că el doar respira puţin aer
cald şi că în mod sigur capul său nu deranja
pe fierar. După un timp fierarul s-a uitat
iarăşi şi a văzut că măgarul era pe jumătate
în atelier. Atunci a strigat: „Ieşi afară!
Ieşi afară!” Dar măgarul tot mai insista că
el numai se încălzea puţin. Aşa că fierarul
a cedat. Curând s-a uitat iarăşi şi a văzut
că măgarul era cu totul în atelier. Atunci a
sărit strigând agitat: „Ieşi afară!” Dar
măgarul a zis triumfător: „Care din noi va
ieşi afară?” Şi cu aceasta s-a întors şi a
început să dea cu copitele spre fierar.
Măgarul avea control deplin.
„Sfârşitul Acelei Căi Este Moartea”
Aşa va fi şi cu noi dacă începem o cale de
cedare puţin câte puţin la dorinţele minţii
trupeşti. Sfârşitul căii dorite de trup,
după cum ne învaţă apostolul, este moartea.
Sf. Pavel nu spune că începutul
acelei căi este moartea, ci că începutul
acelei căi duce la moarte. Dacă
vechea creaţie a câştigat teren, atunci
fiecare pas făcut trebuie refăcut, altfel
cazul este fără speranţă. Noua Creaţie
trebuie să-i spună celei vechi: „Nu-mi
vei fi tu stăpânul!” Vechea creaţie
trebuie forţată să ştie că Noua
Creaţie este stăpânul. Noua Creaţie se
dezvoltă pe seama vechii creaţii, a vechii
naturi, care trebuie pusă spre moarte.
Aceste lucruri nu sunt adevărate despre lume
acum, dar vor fi adevărate despre ea în
privinţa cărnii păcătoase în curând.
Dacă cineva în timpul Mileniului va ceda
cărnii căzute, devenind treptat tot mai
străin faţă de Domnul, sfârşitul acelei căi
va fi moartea. Dar aceştia vor avea toate
ajutoarele în eforturile lor de a se
împotrivi păcatului şi a dezvolta
neprihănirea. Acum, şi în sensul cel
mai deplin, textul nostru se aplică la
Biserica lui Cristos. Noi, care suntem acum
în încercare de viaţă sau moarte veşnică, să
veghem şi să ne rugăm!
Întrebări Interesante
Isus—Poarta şi Uşa noastră
Întrebare: În ce sens este Isus „uşa” pentru noi din Ioan 10:9 „Eu
Sunt Uşa. Dacă intră cineva prin Mine, va fi
mântuit”
Răspuns—Citim în Luca 3:15: „Fiindcă
norodul era în aşteptare, şi toţi se gândeau
în inimile lor cu privire la Ioan, dacă nu
cumva este el Hristosul”, vedem că naţiunea
lui Israel era în aşteptarea lui Mesia. Ne
putem întreba, de ce? Fiindcă ei ştiau şi
îşi aducea aminte de promisiunea Domnului că
salvarea şi scăparea este numai prin Mesia.
Domnul Isus într-adevăr a deschis o cale
nouă pentru întreaga omenire. Aceasta ne
confirmă Ap. Pavel în Evrei 10:20 “Pe
calea cea nouă şi vie pe care ne-a
deschis-o El, prin perdeaua dinăuntru, adică
trupul Său.” Oamenii credincioşi ai lui
Dumnezeu care au trăit înainte de Isus, au
recunoscut că cu toţii suntem născuţi în
nelegiuire şi zămisliţi în păcat. (Ps 51:5)
Au recunoscut că Numai printr-un
Răscumpărător putem sta înaintea Domnului
(Iov 19:25, Is 59:20). Deci Isus a venit şi
a murit ca să poată răscumpăra ceea ce a
fost pierdut: Luca 19:10 “Pentru că Fiul
omului a venit să caute şi să mântuiască
ce era pierdut.” – viaţa şi legătura cu
Domnul. Numai prin Domnul Isus putem căpăta
trecere înaintea Domnului şi putem fi
salvaţi. Ap. Petru clarifică odată pentru
todeauna în Fapte 4:12” În nimeni altul nu
este mântuire: căci nu este sub cer nici un
alt Nume dat oamenilor, în care trebuie să
fim mântuiţi.”
El este uşa şi poarta
noastră către Domnul, căci
în Numele lui Isus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe
pământ şi de sub pământ (Filipeni 2:10), El
este acela care ne poate spăla păcatele
nostre: 1 Ioan 2:2 El este
jertfa de ispăşire pentru păcatele noastre;
şi nu numai pentru ale noastre, ci pentru
ale întregii lumi. În discuţia Domnului
nostru cu Nicodim, îl găsim pe Nicodim
foarte confuz şi nedumerit (Ioan 3:1-13).
Apoi Isus conclude explicarea spunându-i (vs
13,14): “Şi, după cum a înălţat Moise
şarpele în pustie, tot aşa trebuie să fie
înălţat şi Fiul omului, pentru ca oricine
crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa
veşnică.” Deci asemenea cum Moise a facu
acel şarpe de arama (vezi Numeri 21:9),
pentru ca Israeliţii să fie scăpaţi de
şerpi, la fel Isus a fost întins pe cruce,
pentru ca oricine se va uita la el, îl va
accepta ca Mîntuitorul nostru şi îl va urma
până la moarte (Matei 16:24) să fie salvat
din moartea Adamică. Deci vedem că El este
uşa noastră, a murit pentru noi ca oricine
crede în El să nu piară ci să aibă viaţă
veşnică, numai prin El putem intra în
bogăţia Împărăţiei lui Dumnezeu, cine nu
intră pe uşă în staulul oilor, ci sare pe
altă parte, este un hoţ şi un tîlhar. (Ioan
10:1)
Înţelepciunea Domnului Isus
Întrebare: Sunt savanţii şi filosofii
veacului acestuia mai înţelepţi decât Domnul
nostru? De ce Domnul nostru a venit pe
pământ într-un timp în care invenţiile
moderne nici nu erau visate de oameni?
Răspuns—De ce a venit Domnul Isus atunci când nu erau trenuri, avioane,
maşini şi când nici bicicleta nu era
inventată, pentru ca sfintele Sale picioare
să nu se obosească mergând pe jos prin
praful şi căldura Palestinei; şi însetat să
ceară apă femeii din Samara la fântâna lui
Iacob? De ce nu a comandat o lectică care
este un pat purtat pe umeri de doi sau patru
oameni; sau un Papa mobil cu care
călătoreşte Papa de la Roma? Cineva ar putea
zice: Nu era pe vremea aceea inventat
motorul cu ardere internă. Dar Domnul nu
putea inventa unul? Nu putea inventa motorul
cu aburi măcar, ca să-l pună într-o
locomotivă de care sa lege un şir de vagoane
ca să circule cu el cum circulă misionarii
creştini de astăzi? Cineva ar putea zice
iarăşi: Nu putea, pentru ca nu era inginer,
n-a absolvit vreo facultate, una mică măcar,
nu ca cea de la Oxford, Sorbona sau Harvard.
Nu putea nimeni inventa becuri electrice,
telefoane, radiouri, televizoare, computere,
avioane, rachete şi sateliţi într-o lume
când calul şi măgarul, catârul şi cămila
erau singurele mijloace rapide de deplasare.
Am pus aceste întrebări pentru că recent se vede o gândire printre
oameni că înţelepţii creştinătăţii vorbesc,
ce-i drept, despre un Isus bun şi blând, dar
in acelaşi timp despre un Isus ignorant,
care probabil nu cunoştea nici tabla
înmulţirii inventată de Pitagora. Un Isus
care nici nu auzise de ecuaţiile algebrice
sau calculele integrale şi diferenţiale ale
matematicii avansate. După părerea lor
Domnul Isus nu cunoştea şi nici nu auzise de
tabelul periodic al elementelor inventat de
Mendeleev; nu cunoştea legea compensării
lichidelor descoperită de Arhimede; nu
cunoştea legea gravitaţiei descoperită de
Newton; nu cunoştea legile chimiei, ale
fizicii, ale astronomiei. Nu auzise de
teoria relativităţii a lui Einstein şi multe
alte descoperiri care sunt pilonii ştiinţei
şi tehnicii de astăzi, şi fără de care
înaltele culmi ale civilizaţiei nu ar
exista. În acelaşi timp se vorbeşte cu stimă
şi respect (meritat de altfel) despre cei
care au descoperit aceste legi. în timp ce
despre Cel care a inventat, despre Cel care
a elaborat aceste legi nu se vorbeşte deloc.
Ca şi cum tot meritul este al omului, iar în
dezvoltarea civilizaţiei de astăzi, Dumnezeu
Tatăl şi fiul Său, Domnul Isus Cristos nu au
avut nici un cuvânt de spus, decât să
privească cu admiraţie marea înţelepciune
omenească.
Dar cum sa aibă cineva
consideraţie pentru aceasta, când respinge
informaţia Biblică, informaţia divină despre
istoria omenirii, care nu depăşeşte decât cu
un secol şi ceva vârsta de 6000 de ani, în
timp ce pentru savanţii de astăzi un milion
de ani li se pare puţin. Aceşti savanţi care
îl desconsideră pe Domnul Isus, probabil
n-au citit demult sau niciodată cuvintele
Psalmului 119:90-91 care spun despre
Dumnezeu următoarele: ..."Tu ai întemeiat
Pământul şi el rămâne tare. După
legile Tale stă în picioare totul astăzi..."
Iar in Psalmul 148:1-6:”...Lăudaţi pe
Domnul din înălţimea cerurilor.
Lăudaţi-l in locurile cele înalte. Lăudaţi-l
toţi îngerii Lui. Lăudaţi-l toate oştirile
Lui: Lăudaţi-l soare şi lună. Lăudaţi-l
toate stelele luminoase. Lăudaţi-l cerurile
cerurilor şi voi ape care sunteţi mai pe sus
de ceruri. Să laude numele Domnului, căci a
poruncit şi au fost făcute, le-a întărit pe
veci de veci, le-a dat legi şi nu le va
călca...” (Eclesiastul 1:7)... “Toate
râurile se varsă în mare, şi marea tot nu se
umple; ele aleargă necurmat spre locul de
unde pornesc, ca iarăşi să pornească
de acolo...”; iată o altă definiţie a
ceea ce ştim de la şcoală că se numeşte
circuitul apei în natură. Dacă oamenii au
descoperit legile materiei, întrebarea se
impune de la sine: Cine a elaborat aceste
legi? Răspunsul l-am găsit: Creatorul
Universului.
Cine a fost meşterul lui Dumnezeu la toată opera de creare? În
cartea lui Iov, în capitolul 38
Atotputernicul îl întreabă pe Iov: “...unde
erai tu când am întemeiat Pământul? Spune
dacă ai pricepere. Cine i-a hotărât masurile
(dimensiunile, greutatea, etc.), ştii? Sau
cine a întins frânghia de măsurat
(circumferinţa) peste el? Pe ce sunt
sprijinite temeliile lui? (legile
universului) Sau cine i-a pus piatra din
capul unghiului; atunci când stelele
dimineţii izbucneau în cântări de bucurie şi
când toţi fiii lui Dumnezeu scoteau strigate
de veselie? Cine a închis marea cu porţi
când s-a aruncat din pântecele mamei ei?
Când i-am făcut haina din nori si scutecele
din întuneric? Când i-am pus zăvoare şi
porţi, când i-am zis: " până aici să vii, sa
nu treci mai departe, aici să ţi se oprească
mândria valurilor tale.” Am citat
versetele de la 1 la 10. Această întrebare
nu este pusă acolo numai pentru Iov, ci şi
pentru noi fiecare; dar mai ales pentru
aceia care pretind că ei ştiu în ce
împrejurări a apărut Pământul şi ce forţe au
fost puse in mişcare, atunci când a apărut
acesta în acest sistem solar.
Dacă Galilei ar fi ştiut căci Biblia susţine teoria sa cum că
Pământul este rotund şi dacă ar fi avut-o în
mână, (dar nu putea să o aibă pentru că
Biblia era o carte interzisă la acea vreme)
în timp ce a fost judecat de către
tribunalul papal, ar fi arătat următoarele
dovezi biblice onoratei instanţe, că
Pământul se învârteşte, este rotund, nu cum
se credea pe vremea aceea la Roma, ca
Soarele se învârteşte în jurul pământului.
Citat din cartea prorocului Isaia, capitolul
40:22: "...Nu ştiţi? N-aţi auzit? Nu vi
s-a făcut cunoscut de la început? Nu v-aţi
gândit niciodată la întemeierea Pământului.
El (Dumnezeu) şede deasupra cercului
Pământului şi locuitorii lui sunt ca nişte
lăcuste înaintea Lui..." Tot în acest
capitol, la versetul 12 există o afirmaţie
la fel de ştiinţifică ca cea de mai înainte:
...”cine a măsurat apele cu mâna lui?
Cine a măsurat cerurile cu palma şi a strâns
ţărâna pământului într-o treime de măsură”?
Ne întoarcem din nou în cartea lui Iov, ca să găsim un răspuns la
întrebarea din capitolul 38. “... pe ce
sunt sprijinite temeliile pământului?...”Iată
ce găsim în capitolul 26:7: ...” El
(Dumnezeu) întinde miazănoaptea asupra
golului, şi spânzură Pământul pe nimic...”
Iov n-a fost de faţă când Dumnezeu a creat
pământul şi nici înţelepţii de astăzi care
fac din ipotezele lor dogme false numite
ştiinţă ; dar cineva totuşi a fost de faţă.
Să ascultam un martor ocular. Deschidem
cartea Proverbelor la capitolul 8:17-31. Să
ascultam ce spune martorul: "Când a
întocmit Domnul cerurile Eu eram de faţă, şi
când a tras o zare pe faţa adâncului, când a
pironit norii sus, când au izbucnit cu
putere izvoarele adâncului, când a pus hotar
marii ca apele sa nu treacă peste porunca
Lui, când a pus temeliile Pământului, Eu
eram meşterul lui la lucru, lângă El şi în
toate zilele eram desfătarea Lui, jucând
neâncetat înaintea Lui, jucând pe rotocolul
Pământului Său şi găsindu-mi plăcerea
în fiii oamenilor. - ( DEX-
"rotocol"= a da ocol la ceva rotund) Din
citatul de dinainte reiese că acest martor
era de faţă când Dumnezeu a pus bazele
planetei, ba mai mult acel martor ocular a
fost chiar meşterul care a creat totul după
proiectul marelui Arhitect. Cine era acel
meşter? Pentru a găsi un răspuns mergem în
Noul Testament şi deschidem cartea la
Evanghelia după Ioan, capitolul 1, versetele
de la 1 la 3. Citim:..."La început era
cuvântul şi cuvântul era cu Dumnezeu şi
cuvântul era Dumnezeu. El era la început cu
Dumnezeu. Toate lucrurile au fost făcute
prin El şi nimic din ceea ce a fost făcut,
n-a fost făcut fără El; ...”pentruca prin El
au fost făcute toate celelalte lucruri, din
ceruri şi de pe pământ cele văzute şi cele
ne văzute, fie tronuri, fie domnii, fie
guvernări, fie autorităţi, toate au fost
create prin El şi pentru El. De asemenea El
este înainte de toate celelalte lucruri, iar
toate celelalte lucruri, au fost aduse la
existenta prin El..." Coloseni 1;16.
Deci cine era de faţă când Dumnezeu a
întemeiat pământul? De faţă era Domnul Isus.
In cartea proverbelor capitolul opt, El era
acea înţelepciune a lui Dumnezeu. Vorbind
despre Domnul Isus, Apostolul inspirat
spune: ..."ca să cunoască taina lui
Dumnezeu Tatăl, adică pe Cristos în care
sunt ascunse toate comorile înţelepciunii
şi ale ştiinţei. Coloseni 2:2-3.
Toate universităţile de pe Pământ atât cele din trecut cât şi din
prezent n-au putut şi nu vor putea acumula
vreodată toată înţelepciunea lui Isus.
Domnul Isus este cel mai înţelept, după
Tatăl din cer atât în ştiinţa morală cât şi
în ceea ce priveşte ştiinţa despre materie.
Răspunsul la întrebarea, de ce Domnul a
venit într-un timp în care Planeta Pământ nu
se bucura de invenţiile moderna îl vom
tratata mai detaliat în artilocul următor,
dar acum am vrut să atragem atenţia asupra
faptului că înţelepciunea savanţilor de
astăzi este mult departe de înţelepciunea
Domnului nostru Isus şi că invenţiile de
astăzi nu se datorează faptului că oamenii
sunt mai deştepţi ci doar unui singur lucru:
Trăim într-un timp despre care a profeţit
profetul Daniel că cunoştinţa va creşte.
(Daniel 12:4)
CEI TREI SUTE DE CURAJOŞI AI LUI GHEDEON
Judec. 7:1-8, 16:23
„«Nici prin forţă, nici prin tărie, ci prin
Duhul Meu», zice Domnul oştirilor.” Zah. 4:6.
Studiul de astăzi ne aminteşte de victoria
celor trei sute de spartani asupra oştilor
persane, cu excepţia că în acest caz bătălia
depindea, nu de bravura umană, ci de
binecuvântarea Domnului. Ultimul (următorul
— n. t.) nostru studiu ni l-a prezentat pe
Ghedeon, încurajat de făgăduinţa Domnului de
a avea victorie, trimiţând mesageri
diferitelor seminţii ale lui Israel. Studiul
de astăzi arată armata care a rezultat din
cei 32.000, împreună cu Ghedeon la poalele
Muntelui Gilboa, la Izvorul Harod — un mic
lac care se scurge la est spre Iordan. Pe
partea mai îndepărtată a lacului erau
madianiţii, numărând cam 135.000. Fiind o
oaste invadatoare, de câtva timp jefuiau pe
israeliţi fără să întâmpine împotrivire; dar
acum au aflat că armata lui Ghedeon se
aduna, şi ei s-au adunat s-o zdrobească.
În timp ce Ghedeon simţea că armata sa era
mult prea mică pentru o asemenea bătălie —
unu la patru — Domnul l-a îndrumat contrar —
că armata era prea mare şi că va fi pericol
ca victoria pe care intenţiona s-o dea să
nu fie apreciată ca fiind de la Domnul,
ci să fie considerată că indica dexteritatea
războinicilor lui Israel. În consecinţă,
prin îndrumare divină, Ghedeon a trimis
vorbă armatei sale de 32.000 că toţi aceia
care se temeau şi preferau să se întoarcă
acasă puteau s-o facă. Mulţi s-au temut —
22.000. Numele izvorului, Harod, înseamnă
laş; şi se presupune că numele i s-a dat din
pricina fricii manifestate de cei 22.000
care au plecat acasă.
Desigur că credinţa lui Ghedeon a fost
încercată când mica sa armată s-a topit la
10.000! Dar Domnul i-a spus: totuşi sunt
prea mulţi. Spune oştirii să meargă la apă
să bea şi desparte pe cei care vor bea
direct din pârâu îngenunchind şi punându-şi
gura direct în apă şi sorbind-o, şi cei
care, aplecându-se, vor lipăi din mâini aşa
cum lipăie un câine cu limba.
Prin această probă au rămas trei sute din
această clasă din urmă; şi Domnul i-a
declarat că erau cei potriviţi să câştige în
mod special victoria. Restul de 9.700 se vor
alătura însă mai târziu în urmărirea
vrăjmaşului.
Obiceiul lipăirii apei din mâini este încă
obişnuit la oamenii din Palestina — păstorii
etc. Ei au devenit experţi în aceasta.
Simbolic, acest act ar părea să însemne
vigilenţă şi ascultare. Un bou bea
punându-şi gura în apă şi sorbând-o, iar
când îi este sete dă toată atenţia sorbirii
apei, refuzând să dea vreo atenţie
poruncilor stăpânului său şi chiar rezistând
la folosirea nuielei pe coastele sale.
Câinele, dimpotrivă, în timp ce lipăie apa
cu limba, este cu totul vigilent, veghind cu
ochii în toate direcţiile, văzând totul în
jurul său, şi gata să lase apa în orice
moment în căutarea supunerii la datorie.
Dacă se înţelege că apa aici, ca şi în altă
parte în Biblie, reprezintă Adevărul, aceste
două cete ale armatei lui Ghedeon ar
reprezenta două clase care iubesc şi
apreciază Adevărul. Ambele clase beau din
apa Adevărului, dar o clasă mai mult spre
propria sa satisfacţie. Cealaltă clasă,
veghetoare, atentă, bea potrivit nevoilor
sale şi nu neglijează vigilenţa în serviciul
Învăţătorului, ţinându-şi ochii şi urechile
deschise la îndrumarea providenţei divine
întotdeauna. Această clasă din urmă, mai
înţeleaptă, este reprezentată de cei Trei
Sute care au fost cu Ghedeon, el însuşi
reprezentându-L pe Isus, Căpetenia Mântuirii
noastre.
Victoria de la Armaghedon
În vechime armatele evident nu aveau o pază
atât de strictă ca şi armatele moderne. În
orice caz, Ghedeon şi un tovarăş de
încredere au putut pătrunde în întunericul
nopţii printre corturile madianiţilor.
Ascultând, au auzit pe unul relatându-şi
visul, cum o turtă de orz s-a rostogolit pe
deal în jos şi a făcut prăpăd. Altul a dat
interpretarea că aceasta era Ghedeon şi mica
sa armată, care erau probabil nimicirea lor.
Întâmplarea arată că madianiţilor le era
teamă, frică. Ghedeon avea încredere;
credinţa lui a fost întărită prin această
mică experienţă pe care Domnul i-a permis
s-o aibă.
Cam pe la miezul nopţii, la scurt timp după
ceasul schimbării gărzilor printre
madianiţi, a fost timpul stabilit pentru
atacul lui Ghedeon. Metoda de luptă a fost
nouă. Cei Trei Sute au fost împărţiţi în
trei cete şi au fost împrăştiaţi într-un
spaţiu considerabil aproape de madianiţi. Pe
lângă armătura lor obişnuită, sabia etc.,
Ghedeon şi cei Trei Sute aveau arme
deosebite. Fiecare avea în mâna stângă un
urcior de lut, fiecare urcior avea în el o
făclie; şi fiecare soldat avea în mâna
cealaltă o trompetă din corn de berbec.
Instrucţiunile către cele trei cete separate
au fost ca aceia chiar de lângă Ghedeon să
facă ceea ce făcea el; iar celelalte cete
auzind să imite, spărgând partea din faţă a
urciorului ca să lase lumina să strălucească
înaintea lor, strigând tare: „Pentru Domnul
şi pentru Ghedeon!” şi suflând în cornul de
berbec.
Madianiţii, trezindu-se din somn, privind
făcliile, auzind sunetul vaselor de pământ
ca sunetul de armură, auzind strigătele şi
sunetul trâmbiţelor, şi-au imaginat că au
fost înconjuraţi de o mare oştire; şi pe
jumătate ameţiţi au fugit. Ei s-au luptat
unul cu altul, luându-se greşit unul pe
altul drept duşmani. Ghedeon şi cei Trei
Sute ai lui i-au urmărit şi curând erau în
luptă ajutaţi de restul celor 9.700.
Victoria a fost mare. Domnul a fost
recunoscut ca Eliberatorul, iar Ghedeon,
servitorul Lui, a fost onorat în consecinţă.
Unele lecţii pentru astăzi
Referindu-se la chestiuni din Vechiul
Testament, apostolul declară: „Toate câte au
fost scrise mai înainte au fost scrise
pentru învăţătura noastră” (Rom. 15:4). Pe
lângă lecţia învăţată în timpul acela,
Domnul prin unele din aceste experienţe ale
trecutului dă anumite lecţii spirituale
Israelului spiritual. Chemarea lui Ghedeon
se aseamănă cu Chemarea Evanghelică la
voluntariat de partea dreptăţii — a
dreptăţii împotriva nedreptăţii, a
adevărului împotriva erorii.
Mulţi din lume aud mesajul, simpatizează cu
el şi răspund, intenţionând să devină
soldaţi ai lui Cristos; dar înainte de a fi
deplin acceptaţi, vocea lui Isus îi cheamă
zicând: Aşează-te şi fă socoteala
cheltuielilor; este mai bine să nu pui mâna
pe plug şi să devii servitor al Domnului
decât să priveşti după aceea înapoi şi să
doreşti să nu fi devenit.
Vederea vrăjmaşului, „frica morţii” (Evr.
2:15), îi face să nu umble cu Învăţătorul,
fiindcă este prea mult. La început când au
răspuns Chemării, ei s-au gândit la slavă şi
cinste, dar au trecut cu vederea că acestea
pot fi obţinute numai cu preţul greutăţii şi
suportării. Aceşti laşi care se întorc şi
care de fapt nu fac niciodată angajamentul
de consacrare, poate nu au o soartă mai rea
decât dacă n-ar fi răspuns niciodată. Dar ei
nu vor avea parte de victorie — laurii nu
vor fi ai lor; partea lor nu va fi cununa
vieţii.
Apoi vine a doua probă — aceea de ascultare
şi loialitate. O clasă din poporul Domnului,
asemenea câinelui credincios, pune întâi
ascultarea de glasul Stăpânului, vigilent
să-i facă voia. O altă parte din consacraţii
Domnului dau mai puţină atenţie glasului
Stăpânului şi chiar nuielei; şi fiind mai
puţin atenţi faţă de serviciul Domnului, ei
sunt folosiţi de El mai puţin.
Comparaţi cu lumea, cei mai vigilenţi nu
sunt decât foarte puţini. Pe acei care sunt
viglienţi din poporul Domnului El îi alege
şi le acordă cele mai mari ocazii de
serviciu. Aceştia sunt cei mai dispuşi să
spargă vasul de pământ — să-şi folosească
viaţa pământească prezentă în serviciul
Domnului — pentru ca lumina Adevărului să
poată străluci şi Cauza Adevărului să poată
avea o victorie. Aceştia zeloşi sunt cei mai
credincioşi în sunarea din trâmbiţă,
reprezentând Cuvântul lui Dumnezeu. Aceştia
au ocazia binecuvântată de a lăsa lumina lor
să strălucească. Zelul lor îi îndreptăţeşte
la privilegii şi ocazii speciale.
Victoria Domnului este obţinută prin Ghedeon
cel antitipic şi mica sa ceată de urmaşi
credincioşi, „nici prin forţă, nici prin
tărie, ci prin duhul Meu, zice Domnul.”
Duhul Domnului este reprezentat prin lumina
făcliei care străluceşte din vasul spart.
Vasele sparte ale oştirii lui Ghedeon
reprezintă cum poporul Domnului îşi prezintă
corpurile jertfe vii, sfinte şi plăcute lui
Dumnezeu, în serviciul Său — lăsând lumina
să strălucească — luptând o luptă bună
împotriva oştirilor păcatului.
Noi suntem fără îndoială aproape de timpul
când marea victorie, antitipul celei a lui
Ghedeon, va fi îndeplinită, când oştirile
păcatului, puterile răului, vor cădea unele
peste altele pentru nimicirea lor reciprocă,
apoi Împărăţia glorioasă pentru care
adevăraţii creştini sau rugat secole la rînd
va fi în final stabilită: Matei 6:10 “Vie
împărăţia Ta; facă-se voia Ta, precum în cer
şi pe pământ.”
Înapoi sus