Volumul 2 *Aprilie 2011 * Numărul 4
CURĂŢIREA NOASTRĂ — INTERIOARĂ ŞI EXTERIOARĂ
PILDA CU BOGATUL ŞI LAZĂR
Cum să ne luptăm cu lucrurilr pământeşti când vedem că nu trebuie făcute şi practicate dar trupul nostru mereu doreşte să le facă?
Ce înseamnă că Isus S-a dat ca Preţ de Răscumpărare?
CURĂŢIREA NOASTRĂ —
INTERIOARĂ ŞI EXTERIOARĂ
„Deci, fiindcă avem astfel
de făgăduinţe, iubiţilor, să ne curăţim de orice întinăciune
a cărnii şi a duhului, desăvârşind sfinţirea în frică de
Dumnezeu.”
2 Cor. 7:1.
Atragem din nou atenţia asupra faptului că Biblia n-a fost
adresată lumii, ci Bisericii; nu celor necredincioşi, ci
celor credincioşi; nu păcătoşilor, ci celor care deja s-au
întors de la păcat. Mulţi nu ţin seama de acest lucru şi
rezultatul este o confuzie în mintea lor.
Dar unii, poate, sunt înclinaţi să spună că aceste cuvinte
ale textului nostru se aplică atât la păcătoşi cât şi la
sfinţi — în special la păcătoşi — chiar dacă epistola însăşi
este adresată „către Biserica lui Dumnezeu care este în
Corint, împreună cu toţi sfinţii care sunt în toată Ahaia”.
Răspunsul nostru este: Nu! Textul nostru nu poate fi aplicat
în mod potrivit păcătoşilor în general, care n-au venit încă
la Dumnezeu, care nu s-au pocăit încă de păcatele lor şi
n-au fost iertaţi. Dumnezeu nu face apel la aceştia; El pur
şi simplu îi denunţă ca păcătoşi şi le refuză orice
recunoaştere, orice părtăşie, şi le spune că nu este nici un
alt nume dat sub cer printre oameni prin care să poată fi
mântuiţi de păcatele lor decât acela al lui Isus — prin
credinţă în sângele Său. Cu alte cuvinte, Dumnezeu refuză să
aibă ceva de-a face cu cei care nu pot sau nu vreau să
accepte marea Jertfă pentru Păcat pe care a pregătit-o El.
După cum a exprimat Isus această chestiune: „Nimeni nu vine
la Tatăl decât prin Mine”. Ioan 14:6.
Caracterul raţional al poziţiei divine este evident dacă
medităm la aceasta. În veacul prezent Dumnezeu adună din
lume o Turmă Mică a cărei trăsătură de caracter deosebită
este credinţa în El şi dorinţa de a-I fi plăcută Lui. În
veacul viitor, Veacul Milenar, Dumnezeu are ca scop să se
ocupe de restul omenirii, iar atunci toate cerinţele Lui vor
fi atât de clare încât cei care vor merge pe această cale,
nici chiar cel fără minte, nu se va rătăci (Isa. 35:8).
Soarele Dreptăţii va străluci în acea glorioasă Zi Milenară
şi va deosebi clar binele de rău, şi va arăta caracterul şi
atributele divine astfel încât orice făptură să poată vedea
— da, toţi ochii orbi se vor deschide şi urechile surde se
vor deschide, după cum spune clar profetul. Isa. 35:5.
Dar acum, în veacul prezent, este o probă de credinţă pentru
această Turmă Mică specială pe care Domnul o alege şi pe
care o numeşte Biserica Sa. Cei care nu pot exercita
credinţă nu pot fi din această Biserică aleasă, ci trebuie
să aştepte binecuvântarea lor prin Biserică în timpul
domniei lui Cristos, pentru care încă ne rugăm: „Vie
Împărăţia Ta, facă-se voia Ta precum în cer aşa şi pe
pământ”.
NU TOŢI SFINŢII SUNT NOBILI DIN PUNCT DE VEDERE NATURAL
Dumnezeu a făcut nu numai ca în prezent credinţa să fie un
element necesar al acceptării, ci, pe lângă aceasta, iubirea
de dreptate a fost făcută ca parte a acestei probe. Nu este
suficient să avem ochiul credinţei care să recunoască
moartea lui Cristos ca preţul de Răscumpărare pentru
păcatele lumii, ci în plus, pentru a veni sub favoarea
divină trebuie să avem inimi care să iubească dreptatea.
Inima care iubeşte neprihănirea discerne slăbiciunile cărnii
ei, tendinţele ei descendente. Din momentul în care inima Îl
recunoaşte pe Isus ca Răscumpărătorul, fuge spre El nu numai
pentru a fi acoperită cu meritul Lui în ceea ce priveşte
păcatele trecute, ci şi pentru a primi acoperirea atribuită
a dreptăţii Lui în ceea ce priveşte neajunsurile şi
imperfecţiunile fără voie din prezent şi din viitor —
imperfecţiuni care sunt contrare voinţei şi sunt rezultatul
slăbiciunilor moştenite.
La această clasă care nu este în armonie cu păcatul lumii,
nici cu propriile slăbiciuni, se referă Domnul nostru în
mesajul Său, „Veniţi la Mine, voi cei trudiţi şi împovăraţi
(sub jugul păcatului şi care sunteţi conştienţi de plata lui,
moartea) şi Eu vă voi da odihnă. Luaţi jugul Meu asupra
voastră şi învăţaţi de la Mine”. Aceşti învăţăcei — ucenici,
elevi în Şcoala lui Cristos — sunt clasa căreia îi sunt
adresate cuvintele textului nostru. Ar fi inutil a îndemna
lumea în general să se cureţe de orice întinăciune a cărnii
şi a duhului. Lumea aprobă tocmai această întinăciune şi
n-are nici o dorinţă să se cureţe, nu apreciază în mod just
cât este de întinată în ochii lui Dumnezeu şi ai celor care
au Spiritul Lui de Sfinţenie. Domnul descrie starea omenirii
ca fiind una în care mânia, răutatea, invidia şi diferitele
pofte (dorinţe) sunt, fiecare din ele, stări obişnuite şi
normale. Pofta, egoismul — care adesea se manifestă prin
brutalitate în căutarea bogăţiei sau plăcerii sau puterii —
caută să umple mintea naturală aşa încât dacă ar fi
înlăturate, fără să fie înlocuite cu ceva, viaţa şi-ar
pierde tot farmecul. Cum ar fi potrivit ca aceştia să fie
îndemnaţi să lase la o parte întinăciunile cărnii şi ale
duhului când ei n-au nimic cu ce să le înlocuiască?
Poate unii ar spune cu insistenţă că printre oamenii
necredincioşi sunt tot atâţia cu o minte nobilă câţi sunt şi
printre cei credincioşi. Noi răspundem, da! Scripturile sunt
de acord cu aceasta, asigurându-ne că printre credincioşi nu
sunt mulţi mari, înţelepţi sau nobili conform mersului
acestei lumi. Mesajul harului lui Dumnezeu adesea are priză
la membrii mai de jos, mai de rând, mai degradaţi ai
familiei umane, mai degrabă decât la cei nobili care simt
mai puţin propria lor depravare şi necesitatea de
Mântuitorul şi de ajutorul Său. Dacă, deci, în lume se pot
găsi unii nobili şi dacă credincioşii sunt în general
dintr-o pătură mai joasă, cum este posibil ca Dumnezeu să
aibă un interes mai deosebit faţă de aceştia decât faţă de
necredincioşi? După ce fel de regulă acceptă Domnul în
calitate de copii pe unii care din punct de vedere natural
sunt mai puţin nobili şi respinge pe cei care din punct de
vedere natural sunt mai nobili?
Răspundem că regula sau standardul acceptării divine este
credinţa şi supunerea inimii. Pe cei care cu inima, mintea
şi voinţa lor se întorc de la păcat şi acceptă aranjamentul
divin prin credinţă, Domnul binevoieşte să-i accepte conform
voinţei lor, intenţiei lor, şi nu conform cărnii lor şi
neajunsurilor ei. Greşelile lor involuntare după carne sunt
acoperite de faţa Lui prin Haina dreptăţii lui Cristos
care-i acoperă, după măsura incapacităţii minţii lor noi
care dispreţuieşte păcatul şi caută să lupte o luptă bună
împotriva lui în carnea lor şi pretutindeni. Aceasta este
clasa căreia i se adresează apostolul Pavel în textul
nostru, zicând: „Iubiţilor, să ne curăţim de orice
întinăciune a cărnii şi a duhului”.
PREAIUBIŢII LUI DUMNEZEU SUNT NEAPRECIAŢI
Ca purtător de cuvânt al Domnului,
apostolul se adresează tuturor credincioşilor care au fugit
de păcat şi care se străduiesc să fie plăcuţi şi acceptabili
pentru Dumnezeu, cu „preaiubiţilor”. Apostolul, el însuşi
nobil, a apreciat faptul că mulţi dintre aceşti preaiubiţi
fraţi aveau slăbiciuni şi imperfecţiuni ale cărnii. El nu
i-a iubit datorită
acestor neajunsuri, ci în ciuda
lor — pentru că în inimă erau loiali principiilor dreptăţii
şi se străduiau să învingă păcatul şi tendinţele lui în
propria lor carne muritoare, şi — în măsura în care merge
influenţa lor — în lume. Dar lumea nu-i iubeşte pe aceştia
pe care Tatăl îi iubeşte, pe care Domnul Isus îi iubeşte, pe
care apostolul îi iubeşte. Cuvintele Învăţătorului nostru
sunt: „Dacă vă urăşte lumea, ştiţi că pe Mine M-a urât
înaintea voastră. Dacă aţi fi din lume, lumea ar iubi ce
este al ei; dar, pentru că nu sunteţi din lume şi pentru că
Eu v-am ales din mijlocul lumii, de aceea lumea vă urăşte.”
„Nu voi M-aţi ales pe Mine, ci Eu v-am ales pe voi şi v-am
rânduit să mergeţi şi să aduceţi roadă şi roada voastră să
rămână”. Ioan 15:18, 19, 16.
Lumii nu-i plac aceşti aleşi pentru că ei, mărturisindu-şi
propriile slăbiciuni şi străduindu-se împotriva lor, le
numesc cu numele lor propriu — păcate, josnicii, întinăciuni
ale cărnii şi duhului. Orice efort făcut de aceştia ca să se
curăţească este o mustrare pentru alţii care nu se
străduiesc să se cureţe şi cărora nu le place să li se
reamintească faptul că lucrurile în care-şi găsesc cea mai
mare plăcere sunt lăcomia, egoismul, plăcerile necumpătate,
certurile, mândria şi slava deşartă. Cine este pe deplin
satisfăcător pentru lume poate fi sigur că nu este
satisfăcător pentru Domnul. Cine este satisfăcător pentru
Domnul nu trebuie să se aştepte să fie satisfăcător pentru
lume; căci prietenia acestei lumi este vrăjmăşie cu Dumnezeu
şi de aceea lumea nu este subordonată standardului divin şi
de fapt nici nu poate fi, după cum explică apostolul (Iac.
4:4; Rom. 8:7). Inima ei este în cealaltă direcţie.
Legea Noii Creaţii — iubirea faţă de Dumnezeu din toată
inima şi faţă de aproapele nostru ca faţă de noi înşine —
pentru lume este iraţională, de neconceput, de nedorit în
toate modurile, şi orice lucru care aminteşte de ea, până şi
prezenţa celor care în inimă sunt de partea neprihănirii,
produce neplăcere şi jenă. Pentru aceştia, Domnul şi urmaşii
Săi au fost întotdeauna nepoftiţi — intruşi. Ei preferă să
fie lăsaţi în pace, să nu li se ofere nici o sugestie la
faptul că n-au dreptate. E adevărat, unii dintre ei au o
mândrie care le procură plăcere în a fi generoşi, în a iubi
un nume bun şi o reputaţie de cinste şi virtute. Dar ei
doresc să fie consideraţi ca standarde şi exemple, şi au
resentimente faţă de orice intervenţie, orice măsurare a
gândurilor, vorbelor şi faptelor lor după standardele
divine. De aceea, cei care în mod continuu recunosc şi
onorează standardele divine sunt subestimaţi de ei.
NECESITATEA CURĂŢIRII
Dar de ce ar sugera apostolul că Biserica trebuie să facă o
lucrare de curăţire a inimii şi cărnii lor când găsim că
Dumnezeu a acoperit cu totul de faţa Sa aceste neajunsuri?
Dacă aceste neajunsuri sunt acoperite, de ce să ne mai facem
griji din cauza lor? O, avem toate motivele! Cei care în
inimă sunt loiali Domnului şi dreptăţii Sale sunt
îngrijoraţi din cauza neajunsurilor lor, a păcatelor lor, a
slăbiciunilor cărnii lor, chiar dacă sunt conştienţi că
Domnul îndurător le-a acoperit toate acestea şi nu le impută
vina pentru că în inimă li se opun. Dorinţa acestei clase
este de a-şi zidi, de a-şi stabili caracterul prin
credincioşie faţă de principiile dreptăţii. Ei doresc ca
minţile lor să devină din ce în ce mai stabilite în
credincioşie faţă de Domnul şi faţă de Regula de Aur a
iubirii; şi ca, atât cât este posibil, noua minte să ţină în
stăpânire carnea decăzută, imperfectă şi s-o aducă în
supunere, în acord cu Legea divină a Iubirii.
Orice persoană care, după ce a trăit experienţa
binecuvântării Domnului în iertarea păcatelor, n-are nici o
dorinţă să ducă o luptă împotriva lor şi să aducă în
supunerea noii minţi puterile şi talentele corpului său
muritor, n-are adevăratul spirit de fiu. Prin aceasta ar da
dovadă că nu iubeşte cu adevărat neprihănirea şi că nu
urăşte cu adevărat nelegiuirea. Ar mărturisi în felul acesta
că nu este din clasa acelora pe care Domnul îi doreşte ca
fii ai Săi pe planul spiritual — ca membri ai Turmei Mici,
ai Miresei, Soţiei Mielului.
Vedem, deci, bune motive pentru care apostolul să se
adreseze fraţilor în textul nostru. Vedem un bun motiv
pentru care toţi cei concepuţi de acelaşi Spirit al
sfinţeniei să dea atenţie cuvintelor lui şi să facă din
curăţirea cărnii şi a spiritului lucrarea principală a
restului vieţii lor. Vedem că dacă nu fac acest lucru, vor
da dovadă că pretenţiile lor de iubire faţă de neprihănire
şi de ură faţă de nelegiuire sunt false. Vedem că printr-un
astfel de război împotriva slăbiciunilor cărnii şi ale
spiritului, Domnul intenţionează ca ei să-şi stabilească un
caracter cristalizat. Astfel, după cum exprimă Scripturile,
ei vor fi învredniciţi să aibă „parte de moştenirea
sfinţilor în lumină” — potriviţi în inimă pentru serviciul
divin. Suntem asiguraţi că acestora, care sunt astfel
pregătiţi în inimă pentru serviciul Împărăţiei Milenare, li
se vor da corpuri noi, lipsite de cusururi, la Întâia
Înviere. Astfel, fiindu-le desăvârşită mintea şi stabilit
caracterul în inimă în viaţa actuală, prin control asupra
cărnii în măsura în care este posibil, ei demonstrează că în
inimă au asemănarea de caracter a Domnului şi
Răscumpărătorului lor. Numai cei care astfel se dezvoltă în
asemănare cu Fiul iubit al lui Dumnezeu vor constitui Clasa
Împărăţiei, a Celor Aleşi, Sămânţa lui Avraam, prin care
lumea îşi va primi în curând binecuvântarea.
„SĂ NE CURĂŢIM”
Cuvintele „să ne curăţim” nu se referă
la debarasarea noastră de condamnarea adamică. După cum
explică apostolul în altă parte, o astfel de curăţire de
păcatul originar este imposibilă din partea noastră. N-o
putem avea decât dacă o primim ca dar liber de la Dumnezeu.
Atunci în ce sens ne curăţim noi? Răspundem că fiind
curăţiţi de Domnul în sens socotit, aduşi sub influenţa
Spiritului Său sfânt şi a înţelegerii luminătoare a
Cuvântului Său, suntem acum invitaţi să ne arătăm zelul
pentru dreptate şi să cooperăm cu El în lucrare. Deşi toată
condamnarea este socotită ca trecută de la noi, totuşi noi
mai avem ocazia de a-I arăta Domnului care va fi spiritul
nostru, intenţia noastră, prin străduinţa împotriva
păcatului în mintea şi carnea noastră.
Imboldul
spre această curăţire este de la
Domnul,
dar curăţirea în sine
trebuie s-o facem noi
— „să ne
curăţim”. Lucrarea de curăţire este o lucrare anevoioasă;
căci la început n-am discernut cât de adânc am fost pătaţi,
cum aproape toate sugestiile minţii noastre erau egoiste.
Nici măcar nu recunoşteam că egoismul este păcat.
Pe măsură ce ochii înţelegerii noastre
s-au deschis tot mai larg, am câştigat imagini corecte
despre Domnul şi despre neprihănirea Sa, despre propria
noastră stare, despre nevoia de Haina Sa care să ne acopere
etc. Zi de zi, străduindu-ne să înlăturăm păcatul, egoismul
— da, chiar orice element al lipsei de evlavie şi frumuseţe
— am devenit dureros de conştienţi de adâncimea petei care
la început poate ne gândeam că este numai superficială.
Mulţi din poporul Domnului, după ani de trudă în căutarea de
a se curăţi de întinăciunea cărnii şi spiritului, acum, vai,
văd mai multe neajunsuri la ei decât au discernut la
început, chiar dacă s-au scăpat de o mare parte din murdăria
şi egoismul natural etc. Aceasta ar face ca lucrarea de
curăţire să fie foarte descurajatoare dacă n-ar exista
asigurarea Cuvântului Domnului, că El se uită la noi nu după
carne, ci după intenţiile, dorinţele, străduinţele noastre.
El ne socoteşte ca şi învingători datorită
luptei
bune pe care o ducem împotriva
cusururilor naturale,
indiferent de măsura succesului nostru.
Trebuie să observăm diferenţa pe care
o face apostolul între întinăciunea cărnii şi cea a
spiritului. După ce L-am acceptat pe Domnul, luăm poziţie
împreună cu El ca şi Căpetenie a Mântuirii noastre, să fim
ostaşi ai Crucii şi să luptăm o luptă bună împotriva
păcatului şi a tuturor lucrurilor cărnii şi Diavolului.
Curând ne aflăm în compania altora din aceeaşi clasă şi în
mod natural şi potrivit începem să ne curăţim carnea, să
punem deoparte practicile rele, faptele exterioare rele de
orice fel. Aceasta este bine. Ce părtăşie ar putea exista
între copiii luminii şi vreo faptă a întunericului? În scurt
timp, în cazul multora, se manifestă o schimbare exterioară
considerabilă — limbajul neglijent este evitat, pasiunile
sunt restrânse, egoismul este înfrânat, cel puţin în
manifestările lui exterioare. Vecinii şi prietenii pot vedea
o schimbare considerabilă. Acest lucru este
bun, dar
nu este suficient.
Cu toţii trebuie să ne curăţim
spiritul, mintea. Nu este
suficient să evităm faptele rele
exterioare.
Mintea
noastră trebuie să fie curăţită. Trebuie să învăţăm să urâm
păcatul, să respingem primele lui avansuri. Trebuie să
învăţăm că minţile şi corpurile noastre sunt templele
Domnului şi că orice lucru contrar Lui şi Legii Lui de
Dreptate şi Iubire trebuie oprit.
Într-o anumită măsură alţii sunt
martori ai încercărilor şi triumfurilor noastre exterioare.
Dar cele mai importante lupte ale Noii Creaţii sunt cele
cunoscute numai de noi înşine şi de Căpetenia noastră —
lupta minţii
sau voinţei
noi împotriva influenţelor dispoziţiei vechi, naturale.
Adevăratul soldat al crucii va găsi acest câmp de bătaie cu
totul suficient pentru a-şi angaja toată combativitatea şi
distructivitatea şi pentru a se menţine pe deplin ocupat.
Unii ca aceştia care sunt atenţi să-şi dezvolte caracterul
nou au mult mai puţin timp decât alţii pentru a-şi critica
vecinii, prietenii şi fraţii. Găsesc în ei înşişi suficiente
lucruri care cer vigilenţă şi restrângere. Şi pe măsură ce
progresează în această direcţie, devin mai înţelegători faţă
de alţii care au aceleaşi, sau alte slăbiciuni şi înclinaţii
contrare standardelor divine. Ei compătimesc în mod special
cu fraţii din Noua Creaţie, care în mod asemănător au dat
totul Domnului şi se luptă împotriva lumii, a cărnii şi a
Adversarului, în corpurile şi spiritele lor.
TRANSFORMAREA NOASTRĂ TREPTATĂ
Cei care au intrat deja în legătură cu Tatăl ca şi copii ar
trebui să-şi aducă aminte că făgăduinţele lui Dumnezeu sunt
că noi vom fi primiţi din ce în ce mai mult în părtăşia Sa,
vom avea din ce în ce mai mult din binecuvântarea Sa, în
măsura în care suntem loiali acestor principii cu care am
început. Dacă ne-am întors dinspre lume şi dinspre păcat, şi
găsim că avem anumite contaminări ale cărnii, să le
îndepărtăm pe toate acestea — chiar şi petele păcatului
trebuie să căutăm a le înlătura. Cu cât suntem mai energici
în această direcţie, cu atât vom avea mai mult din favoarea
lui Dumnezeu, cu atât vom fi mai plăcuţi şi mai acceptabili
pentru El.
Arătând că există întinăciune a cărnii
şi a duhului, apostolul nu vrea să spună că Noua Creatură
este întinată. Noua Creatură, după cum ni se spune în altă
parte, este fără pată. Noua Creatură este sfântă. Cuvântul
duh
este folosit adesea pentru a reprezenta mintea.
Voinţa
trebuie să fie cu amănunţime schimbată înainte ca cineva să
devină o Creatură Nouă. Iar ca voinţa să dea înapoi, ar
însemna să dea înapoi spre pierzare. A avea o voinţă spre
păcat ar însemna că am pierdut Spiritul sfânt, că suntem în
Moartea a Doua.
Dar copiii Domnului au această voinţă
nouă, această comoară nouă în vase de lut. Noi avem o
dispoziţie naturală spre păcat. Mai mult decât atât, avem
minţi care, deşi înlătură
lucrurile păcatului, au, mai mult sau mai puţin,
amintiri
despre lucrurile păcatului, impurităţile păcatului. Deci, în
timp ce ne îndepărtăm de ceea ce este păcătos, trebuie să ne
străduim să avem minţile curate. Trebuie să aruncăm afară
din noi tot ce este în armonie cu păcatul. Nu trebuie să ne
gândim la acele lucruri, nu trebuie să ne permitem a medita
asupra a ceea ce este păcătos. Trebuie să ne gândim asupra
lucrurilor de sus. Col. 3:2.
Pe măsură ce ne umplem minţile cu
făgăduinţele lui Dumnezeu, întregul caracter, întreaga viaţă
se transformă tot mai mult. Apostolul spune: „să fiţi
transformaţi prin înnoirea minţii voastre”. Minţile noastre
care erau în armonie cu lucrurile pământeşti, cu natura
pământească, trebuie nu numai ridicate de la ascultarea de
păcat, ci trebuie să fie întoarse într-o direcţie nouă.
Minţile noastre trebuie să fie umplute cu gânduri sfinte —
gânduri referitoare la Domnul şi la serviciul Său. Când
mintea se găseşte într-o atitudine potrivită faţă de
Dumnezeu, este relativ uşor să servească Legii lui Dumnezeu.
Apostolul ne îndeamnă să
desăvârşim sfinţenia. Sfinţenia
a început în noi când am devenit poporul Domnului. Ne-am
predat cu totul Lui
— El niciodată nu acceptă doar
o parte. Consacrarea noastră
este să facem voia lui Dumnezeu pe deplin. Ne prezentăm
corpurile ca jertfă vie, sfântă şi acceptabilă pentru
Dumnezeu, care este serviciul nostru înţelept. Am început ca
sfinţi; iar Domnul nu recunoaşte pe nimeni altcineva decât
pe sfinţi. De aceea trebuie să căutăm a trăi după standardul
divin în tot comportamentul vieţii — în cuvintele, faptele,
gândurile noastre.
CURĂŢIREA FĂCUTĂ DE NOI ŞI CURĂŢIREA FĂCUTĂ DE DOMNUL
Dar această desăvârşire a sfinţeniei,
această curăţire a noastră continuă, căutând să vedem unde
se găseşte în noi ceva necurat şi îndepărtând toate acestea
din conduita noastră — şi mai mult decât atât,
îndepărtându-le din minţile
noastre. Pe măsură ce facem acest lucru, sfinţenia se
răspândeşte prin toate căile vieţii. Şi astfel un creştin
trebuie să aibă un caracter foarte frumos. Dacă un creştin
nu are caracter frumos înseamnă că el n-a acordat o atenţie
cuvenită problemei curăţirii sale, zilnic dând atenţie
curăţirii sale în relaţiile exterioare cu lumea, iar în
interior, în relaţia sa cu Dumnezeu.
Noi trebuie să facem toate acestea în frică de Domnul, în
reverenţă faţă de Domnul. Există o diferenţă între frica
reverenţioasă şi frica înrobitoare. Frica reverenţioasă este
folositoare. Nu trebuie să ne temem de Tatăl nostru din cer
ca de un diavol care se întoarce împotriva noastră şi ne
tratează cu cruzime; dar trebuie să avem o frică evlavioasă
care se va desfăta în a face lucrurile plăcute şi
acceptabile în ochii Lui. Dar toată această curăţire a
noastră, această desăvârşire a noastră în sfinţenie, este cu
scopul de a fi desăvârşiţi în frica de Domnul. Concepându-ne
de Spiritul Său sfânt, dându-ne aceste făgăduinţe scumpe,
Dumnezeu nu va aştepta să ne punem talanţii într-un şerveţel
şi să nu facem nici un progres, ci să aducem roadă — unii
treizeci, alţii şaizeci şi alţii o sută. Şi făcând aceasta
vom fi răsplătiţi proporţional.
Există o altă scriptură care spune că
Domnul
este Cel care face această lucrare de curăţire:
„Curăţeşte-mă
de greşelile ascunse” (Ps. 19:12-14). Aceste cuvinte ale
profetului David sunt sentimentul întregului popor adevărat
al Domnului. Prin aceste cuvinte profetul arată că el
recunoştea faptul că nu era capabil să se curăţească singur.
Recunoştea că era posibil să aibă greşeli ascunse pe care nu
le aprecia singur — pe care nu le vedea singur. Poate că el
nu vedea unele greşeli pe care alţii le vedeau. El dorea ca
Dumnezeu să-l cureţe de acestea. Aceasta indică faptul că el
dorea să se depărteze de orice nu era în armonie cu
Dumnezeu.
Acesta ar fi sentimentul cuvenit al tuturor creştinilor. Ar
trebui să ne rugăm Domnului să ne arate orice nu este cu
totul plăcut şi acceptabil pentru El în viaţa noastră, să ne
ajute să ne vedem aşa cum ne văd alţii, şi în special să ne
vedem aşa cum ne vede El. Credem că multora din poporul
Domnului li s-au arătat imperfecţiunile şi slăbiciunile (în
providenţa Domnului) printr-o zguduitură foarte aspră. Cerem
Domnului de asemenea, cum a cerut psalmistul, să ne ferească
de păcatul mândriei, să ne curăţească pe deplin de acesta.
„DESĂVÂRŞIND SFINŢENIA”
Textul nostru declară că o astfel de
purificare a cărnii şi a spiritului, a corpului şi a minţii,
constituie desăvârşirea sfinţeniei. Gândul de aici este că
sfinţenia nu se poate obţine într-un moment, ci ea trebuie
efectuată treptat, trebuie desăvârşită. O privire corectă
asupra acestei probleme ne va împiedica să cădem în anumite
erori periculoase. Sfinţenia nu este un talisman pe care
să-l putem pune în buzunar; nu e o îmbrăcăminte care poate
fi purtată ocazional. Sfinţenia se aseamănă mai mult cu
prelucrarea unei bucăţi de metal; ea intră în toată
structura, schimbându-i caracteristicile generale; este
transformarea influenţei lui. Este adevărat, există o
sfinţenie socotită
pentru poporul Domnului prin haina dreptăţii lui Cristos,
care ne este acordată când prima dată ne întoarcem de la
păcat, Îl acceptăm pe Răscumpărătorul şi ne consacrăm lui
Dumnezeu. Dar aceasta nu este suficient. Trebuie să lucrăm
în caracterele noastre ceea ce am hotărât — sau, după cum
spune apostolul, trebuie să-I permitem Domnului să lucreze
în noi voinţa sfântă, precum şi purtarea sfântă care trebuie
în mod necesar să întovărăşească voinţa sfântă, după cum vor
permite împrejurările şi condiţiile.
Dar cum este desăvârşită în noi această sfinţenie? Cum
lucrează Dumnezeu în noi ca să voim şi apoi să-I face buna
Sa plăcere? Textul nostru răspunde şi la această parte a
întrebării, asigurându-ne că partea lui Dumnezeu este aceea
de a ne da făgăduinţele; iar aceste făgăduinţe constituie
imbolduri pentru cei care sunt în atitudinea potrivită a
minţii. Fără de aceste făgăduinţe divine de binecuvântări
prezente şi viitoare cine s-ar lupta împotriva propriilor
sale slăbiciuni? Cine ar rezista cu încordare atacurilor
lumii şi ale Adversarului? Mai mult, cine şi-ar sacrifica de
bunăvoie viaţa şi toate drepturile sale naturale pentru a
servi pe Domnul şi cauza Sa, dacă n-ar fi făgăduinţele
nespus de mari şi scumpe care să-l activeze şi să-l
energizeze pentru slujirea Regelui, în lupta împotriva
păcatului, în sprijinirea tuturor celor care sunt de partea
dreptăţii? Cu siguranţă că ar fi puţini, dacă nu chiar
deloc. Şi astfel dă de înţeles textul nostru, zicând:
„Fiindcă avem astfel de făgăduinţe, iubiţilor, să ne curăţim
etc”. Făgăduinţele sunt într-adevăr puterea lui Dumnezeu
pentru curăţirea — mântuirea — noastră, după cum arată
sfântul Pavel. Rom. 1:16.
„FĂGĂDUINŢE MARI ŞI SCUMPE”
Uitându-ne la context ca să vedem la ce făgăduinţe se referă
apostolul, găsim în versetele anterioare declaraţia: „Ieşiţi
din mijlocul lor şi depărtaţi-vă de ei, zice DOMNUL, nu vă
atingeţi de ce este necurat şi vă voi primi. Eu vă voi fi
Tată şi voi Îmi veţi fi fii şi fiice, zice DOMNUL cel
Atotputernic” (2 Cor. 6:17, 18). Ce făgăduinţă! Ce sugestie
— ca noi, care suntem din natură întinaţi şi imperfecţi, nu
numai să primim atenţie din partea Creatorului nostru
suveran, dar şi să fim invitaţi să devenim copiii Săi şi să
ni se dea asigurarea afecţiunii Sale părinteşti faţă de noi
— că aşa „cum se îndură un tată de copiii lui, aşa se îndură
DOMNUL de cei care se tem de El”. Cât de minunat pare acest
lucru! Iar apoi, după cum spune apostolul în altă parte,
acesta nu este sfârşitul chestiunii, ci numai începutul,
pentru că el spune: „Şi dacă suntem copii, suntem şi
moştenitori: moştenitori ai lui Dumnezeu şi împreună
moştenitori cu Hristos, dacă suferim cu adevărat împreună cu
El, ca să fim şi slăviţi împreună cu El”. Rom. 8:17.
Da, acesta este gândul implicat în termenul copii ai lui
Dumnezeu, fii ai lui Dumnezeu. Binecuvântările şi bogăţiile
Tatălui se vor da prin Domnul nostru Isus, în special Turmei
Mici care acum se alege dintre oameni pentru a fi Mireasa şi
asociata Lui în Împărăţie. Aceştia nu sunt acceptaţi în
Împărăţie imediat, ci, să zicem aşa, prin probă; după cum
spune apostolul: „Acum suntem copii ai lui Dumnezeu. Şi ce
vom fi nu s-a arătat încă” — dacă suntem credincioşi. Ca fii
ai lui Dumnezeu, în viaţa prezentă avem bucuria cunoaşterii
caracterului Tatălui nostru prin Cuvântul Său, care ne este
permis să-l înţelegem, dar pe care lumea nu-l înţelege.
Suntem asiguraţi de supravegherea divină, astfel încât nici
cel mai neînsemnat lucru nu li se poate întâmpla acestor fii,
decât ceea ce Tatăl vede că ar fi spre folosul lor. Dar ei
trebuie să-şi arate dragostea, devotamentul, unitatea de
spirit cu Tatăl şi cu Răscumpărătorul înainte de a putea fi
socotiţi ca Mireasa Lui în sensul deplin, absolut şi complet,
şi a li se acorda o parte în slava Sa.
Pentru a-şi demonstra posesia acestor haruri, consacraţii
sunt lăsaţi pentru o vreme în mijlocul răului şi al
împrejurărilor nefavorabile — pentru a-şi dovedi iubirea
faţă de dreptate, împotrivirea la nelegiuire, iubirea faţă
de Dumnezeu şi credincioşia faţă de El, iubirea faţă de toţi
cei care sunt în acord cu aranjamentul divin. Dacă vor trece
pe deplin aceste probe, va însemna că vor îndura opoziţie
considerabilă din partea lumii, a corpului şi a Adversarului,
şi că vor fi întăriţi în mod corespunzător prin aceste
experienţe. La această clasă se referă apostolul spunând,
„Dacă răbdăm, vom şi împărăţi împreună cu El”. Noi trebuie
să suferim aşa cum a suferit El, pentru corectitudine şi din
cauză că vecinii şi prietenii noştri sunt orbiţi în privinţa
căii drepte, potrivite. Trebuie să suferim cu bucurie şi
voioşie oricare ar fi paharul pe care Tatăl ni l-ar turna,
ştiind că El este prea bun pentru a fi nedrept, prea
înţelept pentru a greşi.
„Iubiţilor, să ne curăţim de orice întinăciune a cărnii şi a
duhului, desăvârşind sfinţirea în frică de Dumnezeu”. După
cum declară apostolul Petru: „Căci, dacă faceţi lucrul
acesta, nu veţi cădea niciodată; căci în felul acesta vi se
va da din belşug intrare în Împărăţia veşnică a Domnului şi
Mântuitorului nostru Isus Hristos”. 2 Pet. 1:10, 11.
Întrebări pentru meditaţie
Lupta cu eul
nostru
Întrebare –
Cum să ne luptăm cu lucrurilr
pământeşti când vedem că nu trebuie făcute şi practicate dar
trupul nostru mereu doreşte să le facă?
Credem ca orice om sincer isi pune intrebari de acest gen,
atunci cand se gandeste sa urmareasca "pacea . şi sfinţirea,
fără care nimeni nu va vedea pe Domnul."Evrei 12:14
"Căci, cine dintre voi, dacă vrea să zidească un turn, nu
stă mai întîi să-şi facă socoteala cheltuielilor, ca să vadă
dacă are cu ce să -l sfîrşească?" Luca 12:48
Deci,
Cum sa luptam
cu eul nostru astfel incit sa ne displaca lucrurile pentru
care fugeam pina acum si care prin natura noastra decazuta
le-am practica cu mare placere-numai interzise de n-ar fi?
Pare
imposibil, nu-i asa? Asa i se parea si lui Nicodim cand i
s-a spus ca trebuie sa se nasca din nou. Ioan 3:4-7 Uneori
pare mai usor pentru o camila sa treaca prin urechile acului
decat pentru noi sa ne indreptam. Şi totusi, raspunsul este
cel dat de Isus: ,,Ce este cu neputinţă la oameni, este cu
putinţă la Dumnezeu" Luca 18:25-27
Ce ni se cere noua, deci? "O încredere neclintită în
lucrurile nădăjduite, o puternică încredinţare despre
lucrurile cari nu se văd", Credinta prezentata in Evrei 11,
pe care va rugam sa-l cititi cu atentie.
Isus le-a zis: ,,Adevărat vă spun că,
dacă aţi avea credinţă
cît un grăunte de muştar, aţi zice muntelui acestuia:
,Mută-te de aici colo`, şi s'ar muta;
nimic nu v'ar fi cu neputinţă.
Matei 17:20
Dupa importanta care se da credintei, in Biblie, sau citind
Romani 7:14-25, cineva ar putea crede ca Dumnezeu ne va
schimba in mod miraculous sau ne va mantui asa cum suntem,
marturisind numai credinta si fara a necesita nici un efort
din partea noastra.
Credem ca Dumnezeu trateaza cu noi dupa principiul vointei
libere. Isus ne cheama "Veniţi la Mine, toţi cei trudiţi şi
împovăraţi, şi Eu vă voi da odihnă" Matei 11:28 si daca
cineva vine la El, "din inima lui vor curge rîuri de apă
vie, cum zice Scriptura". Ioan 7:38 El ne-a "chemat din
intuneric la lumina Sa minunata." 1 Petru 2:9
Intelegem ca, cine raspunde acestei
chemari se simte, intr-o masura oarecare, "trudit si
împovărat" si se vede in intunerec, dorind cu sinceritate sa
iasa la lumina Sa minunata si sa primeasca odihna. Avand
parte de lumina, intelegem repede ca dupa omul din lăuntru
am vrea sa facem voia lui Dumnezeu si ca in minte am primit
a lege deosebita, in dezacord cu legea care ne carmuiesete
madularele, intelegem "Căci firea pămîntească pofteşte
împotriva Duhului, şi Duhul împotriva firii pămînteşti: sînt
lucruri potrivnice unele altora, aşa că
nu puteţi face tot ce voiţi".
Galateni 5:17
"Acum dar
nu este nici o osîndire pentru ceice
sînt în Hristos Isus, cari nu trăiesc după îndemnurile firii
pămînteşti, ci după îndemnurile Duhului".
umblarea după lucrurile firii pămînteşti, este moarte, pe
cînd umblarea după lucrurile Duhului este viaţă şi pace.
Fiindcă umblarea după lucrurile firii pămînteşti este
vrăjmăşie împotriva lui Dumnezeu, căci, ea nu se supune
Legii lui Dumnezeu, şi nici nu poate să se supună. Deci,
ceice sînt pămînteşti, nu pot să placă lui Dumnezeu". Romani
8:1-16
Potrivit cu Romani 12:1,2, prin credinta trebuie sa ajungem
la o minte noua si ne trebuie o vointa noua, ca sa aplicam
in viata ceea ce mintea noua ne arata ca fiind "voia lui
Dumnezeu: cea bună, plăcută şi desăvîrşită".
Omul cu mintea noua recunoaste ca "drepte si adevarate"
legile si oranduirile lui Dumnezeu, care ne porunceste "s-o
rupem cu paganatatea", sa umblam "carmuiti de Duhul", sa "nu
iubim lumea nici lucrurile din lume", sa nu ne "potrivim
chipului veacului acestuia", sa nu lasam ca pacatul sa
domneasca in corpurile noastre muritoare, sa aducem
trupurile noastre ca o "jertfă vie, sfîntă, plăcută lui
Dumnezeu".
Daca ne-am predat cu adevarat lui Dumnezeu, zicand: "vin sa
fac voia Ta, Dumnezeule", n-ar trebui sa existe targuiala
intre mintea noua si fire. Nu este loc pentru un om cu
mintea indoita! Daca mintea nu este convinsa ca un lucru sau
o fapta oarecare este pacat, si daca nu "ne doare" acest
pacat, atunci lupta este pierduta.
Credem ca nu este gresit sa aplicam indemnul apostolului
Iacov (1:5-8) in felul urmator: "Dacă vreunuia dintre voi îi
lipseşte ceva sau nu poate ceva, sa ceară de la Dumnezeu,
care dă tuturor cu mînă largă şi fără mustrare, şi îi va fi
dat sau va fi ajutat. Dar sa ceară cu credinţă, fără să se
îndoiască deloc: pentrucă cine se îndoieşte, seamănă cu
valul mării, turburat şi împins de vînt încoace şi încolo.
Un astfel de om să nu se aştepte să primească ceva dela
Domnul, căci este un om nehotărît şi nestatornic în toate
căile sale."
Isus le-a zis: ,,Adevărat vă spun că,
dacă aţi avea credinţă
cît un grăunte de muştar, aţi zice muntelui acestuia:
,Mută-te de aici colo`, şi s'ar muta;
nimic nu v'ar fi cu neputinţă.
Matei 17:20
Isus – preţ
de răscumpărare
Întrebare –
Ce înseamnă că Isus S-a dat ca Preţ de
Răscumpărare?
In planul divin, pretul de
rascumparare a fost asigurat de la intemeierea lumii,
deoarece Scripturile ne asigura ca Domnul nostru Isus
Cristos a fost Mielul lui Dumnezeu injungheat de la
intemeierea lumii - Apocalips 13;8.
Voi stiti ca nu
lucruri pieritoare, cu aur sau
cu argint, ati fost rascumparati din felul desert de
vietuire, pe care-l mostenisera-ti de la parintii vostri, ci
cu sangele scump al lui Cristos, mielul fara cusur si fara
prihana. El a fost cunoscut mai inainte de intemeierea lumii
si a fost aratat la sfarsitul vremurilor pentru voi.’’
1Petru1;18-20. Rscumpararea nu este mantuire eterna.
Biblia ne invata rascumpararea
in declaratia ca
Isus Cristos ‘’prin harul lui
Dumnezeu a gustat moartea pentru toti’ si ca El s-a dat pe
Sine Insusi ca pret de rascumparare pentru toti, marturie ce
trebuie data la timpul cuvenit.” Evrei 2:9; 1Timotei
2;5,6;1Ioan2:2.
In limba greaca , cat si in
engleza, rascumparare
are semnificatia de cumparare,
de luare
a ceva inapoi, dand altceva in
loc. Si in Izrael era obiceiul de a rascumpara pe cineva,
sau un bun al cuiva de catre o rudenie apropiata. “El sa
aiba dreptul de rascumparare, dupa ce se va fi vandut; unul
din fratii lui sa poata sa-l rascumpere.”Levitic 25;28. La
fel si noi, am fost cumparati cu un pret prin sangele scump
al lui
Isus: El s-a dat pe Sine ca
pret corespunzator pentru pacatosi. - Matei 20;28.
Cuvantul “pret’’ in limba
greaca, este anti-lutron, ceea
ce inseamna un pret pentru compensare exacta.
Si sf. Pavel da exact aceeiasi
idee cand zice:’’Omul Isus Cristos S-a dat pe Sine Insusi ca
pret
de rascumparare[anti- lutron]
pentru toti”- 1Timotei2:6. El accentueaza din nou aceeasi
idee cand zice”Caci daca moartea a venit prin om, tot prin
om a venit si invierea mortilor.’’- 1Corinteni15;21. 22.
Caci toti au pacatuit si n-au ajuns la slava lui Dumnezeu,
fiind indreptatiti fara plata, prin
harul Sau, prin rascumpararea
care este in Isus Cristos.‘’- Romani 3;23, 24. Rascumpararea
a fost depusa la cruce, cand Isus a strigat;’’Tata in
mainile Tale imi incredintez spiritul”- viata. El l-a plasat
ca un depozit in mainile dreptatii. Urmatorul pas
a fost sa-l retina sau sa-l
ipotecheze, acordand o parte din el Bisericii-inca
nedezvoltata.
Cand s-a urcat la cer
si l-a prezentat Tatalui,
a obtinut dreptul de a-l
folosi. “Cristos de asemenea a suferit o singura data pentru
pacate, cel drept pentru cei nedrepti”, ca sa ne aduca la
Dumnezeu, El, care sta la dreapta lui Dumnezeu, dupa ce s-a
inaltat la cer
si si-a supus ingerii,
stapanirile si puterile.- 1Petru 3;18, 22.
De-a lungul veacului
evanghelic, El
atribuie pretul de rascumparare
Bisericii Sale. “’Tata vreau ca acolo unde sunt Eu, sa fie
impreuna cu
Mine si aceia pe care Mi i-ai
dat Tu , ca sa vada slava Mea, slava pe care Mi-ai dat-o Tu;
fiindca Tu M-ai iubit inainte de intemeierea lumii’’- Ioan
17;24.
PILDA CU BOGATUL ŞI LAZĂR
Mai întîi de toate trebuie să dovedim că este o pildă
pentru că atît de mulţi prieteni dragi cred că aceasta nu
este o pildă ci declararea unei întîmplări literale. Ei
spun, "Se spune că a fost un anume om bogat, şi nu spune,
Aceasta este o pildă". Noi suntem de acord întru totul; de
aceea trebuie să dovedim că este o pildă. Şi pentru a dovedi
că este o pildă, trebuie să arătăm că, dacă este
interpretată ca o afirmaţie literală, este o absurditate, şi
fiind o absurditate dacă este interpretată literal, suntem
nevoiţi s-o privim ca pildă şi să încercăm să găsim o
interpretare. Că ar fi o absurditate dacă ar fi luată
literal, remarcaţi aceasta. Nu se spune că bogatul era un om
rău; nu se spune nici că săracul era un om bun; exista un
anume om bogat. A fi bogat nu este în mod necesar un lucru
rău. Au existat oameni bogaţi buni. Avraam a fost foarte
bogat. Tatăl nostru ceresc este foarte bogat. Nu numai
sărăcia produce bunătate, nu-i aşa? Şi Domnul nostru este
bogat şi pentru noi s-a făcut sărac. Deci noi nu trebuie să
gîndim că bogăţia înseamnă răutate. Nu citim că acest om
bogat era un om rău, sau un hulitor, sau altceva de genul
acesta, ci doar că era bogat şi trăia somptuos în fiecare zi
— lua trei sau patru mese bogate pe zi şi purta purpură şi
in subţire; aceasta a fost vina lui; orice ar fi fost, era
cumva legat de acest lucru. A spune că cineva va fi chinuit
veşnic pentru că a purtat purpură sau pentru că a purtat in
subţire şi a avut mîncare din belşug, şi pentru că a fost
foarte bogat, n-ar fi raţional.
Apoi să-l luăm pe sărac. Nu este nimic special care să
spună că el era un om sărac dar bun, nici că s-a rugat mult
— nici o sugestie că el s-ar fi rugat; el a fost pur şi
simplu un om sărac şi stătea la poarta bogatului, şi era
plin de bube şi cîinii îi lingeau bubele, şi mînca
fărîmiturile care cădeau de la masa omului bogat, şi a fost
dus de îngeri în sînul lui Avraam. A lua aceasta literal ar
fi de asemenea absurd. Aceasta ar însemna, în primul rînd,
că singurele persoane care ar merge în sînul lui Avraam ar
fi cei care au stat la poarta unui om bogat. Aceasta nu ar
include pe nimeni dintre noi — pentru că nouă niciodată nu
ne-au lins cîinii bubele şi niciodată nu am mîncat
fărîmituri etc. Deci vedeţi că aceasta ar fi o absurditate.
Pe lîngă aceasta, dacă în sînul lui Avraam ar fi numai doi
sau trei oameni mai robuşti numiţi Lazăr, i s-ar lungi
mîinile încercînd să-i ţină în sînul lui. Dacă este cumva
literal, întreaga chestiune este literală, şi dacă este
cumva simbolic, totul este simbolic. De aceea noi spunem
fără nici o îndoială că aceasta este o pildă pentru că a o
lua literal ar înseamna a ne implica în afirmaţii absurde.
Cînd o luăm ca pildă, este foarte frumoasă, foarte
armonioasă cu tot Cuvîntul lui Dumnezeu, de la început pînă
la sfîrşit.
Acel om bogat care trăia somptuos
este poporul evreu; el trăia somptuos pe baza promisiunilor
pline de har ale Cuvîntului lui Dumnezeu. Toate acele
promisiuni preţioase ale Cuvîntului lui Dumnezeu în acel
timp aparţineau evreilor — nici una din ele nu s-a extins
dincolo de limitele lui, la neamuri, decît că toate
familiile pămîntului vor fi binecuvîntate prin evrei. Toate
promisiunile preţioase aparţineau Israelului. Apoi el avea o
haină de purpură. Purpura a fost întotdeauna un simbol al
regalităţii. În ce fel au avut ei regalitate? Ei au avut
împărăţia sau Teocraţia divină stabilită în naţiunea lor, şi
deşi coroana a fost luată în zilele lui Zedechia, Dumnezeu a
promis că o va da la timpul potrivit Celui a căruia este
dreptul şi că Mesia va fi din ramura lui David. Deci ei încă
aveau purpura. Ei încă pretindeau că sunt împărăţia lui
Dumnezeu. Şi aveau in subţire. Ce simbolizează inul subţire?
Simbolizează dreptatea, puritatea. Inul subţire în Scripturi
reprezintă dreptatea. De unde au primit ei dreptatea? De
unde au primit ei mai multă dreptate decît au avut neamurile?
Noi răspundem că prin legămîntul lui Dumnezeu cu ei,
legămîntul legii, El a făcut un aranjament special prin
care, pe baza oferirii anumitor sacrificii an de an, în
fiecare an, naţiunea era îmbrăcată cu dreptate pentru un an.
La sfîrşitul anului aveau o nouă Zi de Ispăşire
(Leviticul 8) şi făceau noi
sacrificii pentru păcat, şi atunci dreptatea lor era înnoită
pentru încă un an, în acest mod naţional. Aşa că acest om
bogat, naţiunea evreiască, cînd Domnul a folosit aceste
cuvinte, a împlinit toate aceste condiţii. El a avut mai
mult decît şi-a putut însuşi din promisiunile lui Dumnezeu
din Scripturi şi din toţi sfinţii profeţi şi tipurile şi
umbrele legii — toate acele lucruri. Şi a intervenit o
schimbare — a murit; a murit faţă de toate acele
binecuvîntări. A murit naţiunea lui Israel de la favoarea
Domnului? Toţi sunt de acord cu aceasta? Da. Chiar şi evreii
sunt de accord. Domnul nostrum le-a spus în Luca 19:44: “Te
vor face una cu pământul, pe tine şi pe copiii tăi din
mijlocul tău; şi nu vor lăsa în tine piatră pe piatră,
pentru că n-ai cunoscut vremea când ai fost cercetată.” Ei
ştiu că nu se bucură de binecuvîntările de care s-au bucurat
înainte. Ei ştiu că din anul 70 cînd naţiunea lor a pierit,
ei n-au mai fost într-o stare de favoare divină în care au
fost înainte. Unde sunt acum?
Naţiunea evreiască
a fost
înviată, după cum
arată Scripturile. Orice merge în
hades trebuie să iasă.
Acesta este înţelesul lui
hades. Înseamnă un loc de
oprire temporar din care persoana sau lucrul va ieşi. Aşa că
atunci cînd despre naţiunea evreiască se spune că a mers în
hades,
aceasta implică faptul că naţiunea
a avut
o înviere, sau a ieşit ca
naţiune din acel
hades, sau starea
hades-ului. Dar
în timp ce naţiunea a fost inconştientă, poporul acelei
naţiuni a fost viu toate aceste sute de ani. Ei sunt un
popor foarte viu azi.
Pilda vorbeşte despre cinci fraţi. Cine ar fi ei? Noi
răspundem că deşi toate cele 12 seminţii au fost
reprezentate atunci în Palestina, totuşi majoritatea
aparţineau seminţiei lui Iuda şi Beniamin. În principal
aceştia doi constituie omul bogat. Celelalte seminţii au
fost în principal risipite în jur, în Grecia, Roma, Asia
Mică etc., şi Întrebarea de aici este pentru a arăta că
procedura lui Dumnezeu cu evreii care au fost risipiţi
printre neamuri va fi aceeaşi ca şi procedura Lui cu poporul
din Palestina. Pentru că Răspunsul este, "Au pe Moise şi pe
proroci; să asculte de ei. Dacă nu ascultă de ei atunci
trebuie să suporte consecinţele". Cine are pe Moise şi pe
profeţi? Păgînii? Nu, păgînii niciodată n-au avut pe Moise
şi pe profeţi. Cine a avut pe Moise şi pe profeţi ca să
poată asculta de ei? Numai această naţiune evreiască, numai
acest om bogat şi fraţii lui — două seminţii, şi celelalte
zece. Două seminţii reprezentate în omul bogat, şi celelalte
zece seminţii reprezentate în cei cinci fraţi. Vedeţi că doi
fac pe unul, şi proporţional zece ar face cinci. La fel
vedem că atunci când Iosif şi-a adus familia din Canaan în
Egipt şi i-a prezentat înaintea lui faraon a luat numai 5,
deci în aceşti cinci fraţi au fost reprezentată întreaga
familie a lui Israel. Geneza 47:2 “A luat pe cinci din
fraţii lui şi i-a adus înaintea lui Faraon.”
Am văzut pe omul bogat, acum cum
este cu Lazăr? Să vedem cînd apare el. Lazăr era săracul din
pildă care sta la poarta bogatului dorind să se hrănească cu
unele fărîmituri care cădeau de la masa bogatului. Ce clasă
era aceasta? Erau nişte străini? Da. Cine erau ei? Ei erau
nişte păgîni evlavioşi. Vă amintiţi în Noul Testament că
este menţionat un sutaş şi evreii L-au rugat pe Isus să
vindece pe servul sutaşului; ei au spus, "Este vrednic să-i
faci acest bine, căci iubeşte poporul nostru şi el ne-a
construit sinagoga" (Luca 7:4-5); şi Isus a vindecat pe rob.
El a vrut să aibă unele din favorurile lui Dumnezeu. El a
ştiut totuşi că aceste favoruri aparţineau naţiunii
evreieşti, că nu erau ale lui; el era străinNe aducem aminte
de
Corneliu, despre care citim că
a servit pe Dumnezeu zilnic, s-a rugat neîncetat, a dat
multă pomană oamenilor şi a respectat pe Dumnezeu. Un om
destul de bun, nu-i aşa? Da. Totuşi nici o rugăciune şi nici
o pomană nu s-a ridicat la Dumnezeu. Dumnezeu n-a acceptat
pe nici una dintre ele. Este, să spunem aşa, ca şi tămîia
care s-a ridicat pînă la un loc şi mai sus n-a putut să se
ridice. De ce nu? Pentru că el era dintre neamuri. De ce a
avut aceasta importanţă? Pentru că toate binecuvîntările lui
Dumnezeu au aparţinut naţiunii lui Israel. Cînd Dumnezeu a
spus, "Eu v-am ales numai pe voi, dintre toate familiile
pămîntului" (Amos 3:2), El vorbeşte aici despre Israel şi
despre privilegiile şi binecuvîntările speciale care aparţin
lui Israel, dar imediat ce zidul din mijloc al separării
dintre evrei şi neamuri a fost şters, exact la trei ani şi
jumătate după cruce, exact cînd perioada specială de favoare
pentru evrei s-a terminat, neamurile au intrat în aceeaşi
favoare ca şi evreii — nici mai mult, nici mai puţin. Şi
atunci Dumnezeu a binecuvîntat pe Corneliu şi a trimis un
înger la Corneliu să-i spună, "Rugăciunile şi milosteniile
tale s-au suit ca aducere aminte înaintea lui Dumnezeu" (Fapt.
10:4). De ce nu înainte? Ele nu s-au putut ridica mai sus,
dar acum favoarea specială pentru Israel fiind sfîrşită,
milosteniile şi rugăciunile tale s-au ridicat înaintea Mea
ca o aducere aminte. Trimite acum la Iope la unul numit
Petru şi cînd va veni el îţi va spune cuvintele care vor fi
pentru mîntuirea ta şi a casei tale; şi atunci vei intra în
legătură cu Mine. Cînd a venit Petru, el a predicat pe
Cristos lui Corneliu. Şi Corneliu a primit mesajul şi a fost
binecuvîntat cu Spiritul sfînt şi de atunci încolo a avut
toate privilegiile şi favorurile pe care le-a primit orice
evreu care a auzit şi a acceptat Evanghelia —
binecuvîntările de la Cincizecime au venit şi asupra lui.
Acum să ne întoarcem la săracul care sta la poarta
bogatului. Aceasta este înainte de schimbare; aceasta este
înainte de a fi lăsată pustie casa lui Israel, înainte ca
neamurile să fie binecuvîntate. Neamurile erau în starea de
sărăcie reprezentată de acel sărac, cu bube pe corpul lui
care reprezintă păcatul şi boala. Cu toţii înţelegem ideea
că bubele ar reprezenta păcatul, şi cîinii care îi ling
bubele ar reprezenta neamurile pentru că aceasta era o
expresie predominantă printre evrei, că toţi ceilalţi afară
de evrei erau numai cîini păgîni. Evreii nu-i socoteau la
egalitate cu ei. Dar săracul dorea să se hrănească cu
fărîmiturile căzute de la masa bogatului. Adică, aş vrea să
am unele binecuvîntări pe care Dumnezeu le dă. Vă amintiţi
femeia siro-feniciană despre care citim că a venit la Isus
şi a zis, Doamne, fiica mea este stăpînită de un demon; te
rog s-o vindeci. Isus nu i-a dat nici o atenţie, dar ea a
stăruit şi a stăruit; în final Isus i-a spus, "Lasă să se
sature mai întîi copiii, căci nu este drept să iei pîinea
copiilor şi s-o arunci la căţei" (Marcu 7:27). Nu ştii că
eşti cîine păgîn? N-ai ştiut aceasta pînă acum? Ea a
Răspuns, "Da, Doamne, dar şi căţeii de sub masă mănîncă din
fărîmiturile copilaşilor" (vers 28). Ea voia să
mărturisească faptul că era cîine păgîn, că n-avea nici un
drept să pretindă vreuna din acele binecuvîntări de
vindecare pentru fiica ei pentru că nu era din naţiunea
evreiască — dar Doamne, nu obţin cîinii ocazional fărîmituri
de la masă? "Lasă-mi această fărîmitură, vindecă-mi fiica".
Isus admirîndu-i credinţa i-a spus, "Du-te! A ieşit demonul
din fiica ta" (vers 29). Aşa că a plecat. Fiica i-a fost
vindecată. Ea a fost un tip al acestui Lazăr, vedeţi,
primind o fărîmitură de la masa bogatului.
Apoi Lazăr a murit, adică această clasă Lazăr a murit
faţă de condiţiile lor nefavorabile şi îngerii l-au dus în
sînul lui Avraam. Ce înseamnă aceasta? Ei n-au fost
îngropaţi. Cînd neamurile au murit faţă de condiţiile lor
nefavorabile, îngerii care i-au dus în sînul lui Avraam au
fost apostolii. Vedeţi cum sfîntul Petru l-a dus pe Corneliu
chiar în sînul lui Avraam. El i-a explicat că trebuia să fie
unul din copiii lui Avraam, nu-i aşa? Şi aceasta vrea să se
spună prin ilustraţia de a ajunge în sînul lui Avraam. Dacă
eşti tată şi ai cît de cît iubire pentru familia ta, şi
copiii se apropie de tine, îi iei la sîn; sunt copiii tăi;
tu eşti tatăl lor. Şi aceasta este ilustraţia. Acesta este
toată chestiunea — Avraam şi copiii săi. Evreii erau copiii
naturali ai lui Avraam dar ei n-au reuşit să ajungă în sînul
lui Avraam, iar neamurile care erau respinse, care în starea
lor umilită erau mai bine pregătiţi să primească harul lui
Dumnezeu în felul în care lui Dumnezeu i-a plăcut să-l dea,
au devenit copii ai lui Avraam prin credinţă. Şi aceasta
este exact ce spune apostolul, "Şi dacă sunteţi ai lui
Cristos, sunteţi “sămînţa” lui Avraam" (Gal. 3:29). Acum voi
sunteţi în sînul lui Avraam. Ne bucurăm că suntem în sînul
lui Avraam şi că avem şi unele binecuvîntări. Suntem
bucuroşi că favoarea lui Dumnezeu pentru Israel trebuie să
apară în curînd. Toţi vor veni în sînul lui Avraam, nu pe
plan spiritual, ci ca sămînţă naturală se vor întoarce la
ascultarea şi credinţa lui Avraam, şi mă bucur de această
glorioasă perspectivă.
Deci am vazut că aceasta a fost o pildă data de Domnul
Isus pentru naţiunea lui Israel, să le arate că favoarea lor
va merge la Neamuri, şi vedem că exact aşa şi s-a întâmplat.
Într-devăr naţiunea lui Israel au fost bogaţi, chiar Domnul
Isus a spus Matei 15:24: “ Drept răspuns, El a zis: „Eu nu
Sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel.” Şi
când şi-a trimis Domnul ucenicii să propovăduiască i-a
trimis numai la oile pierdute ale casei lui Israel Matei
10:6. Vedem cum într-adevăr favoarea everilor a fost
peirdută nu mult timp după moartea Domnului nostrum şi
Ierusalimul a fost distrus până în temelii, şi Evanghelia
împărăţiei a fost propovăduită la toate Neamurile.
Înapoi sus
|